1
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VNO: LOONOVERLEG
WORDT MOEILIJK
Begin uit het
ziekenhuis
Gs adviseren minister concessie voor
indijking landbouwhaven Colijnsplaat
adria
Werkgevers willen verlaging loonkosten
INFORMA TEURS MOETEN LIJMEN
als het: om auto's gaat
Gunstige reacties op benoeming Vrolijk en Verdam
Nobelprijzen:
Amerikanen,
Brit en Belg
Weg-helm
pagina 7
229e jaargang no. 234
Woensdag 12 oktober 1977
marconistraat 1 postbus 146 goes telefoon 01100 20440
•0*
(Van onze redactie economiei
DEN HAAG - De werkgevers beseffen terdege dat het komende sociaal-economisch overleg moei
lijk zal worden, gezien de verschillende visies van de partijen op de mogelijkheden en moeilijk
heden van de economische situatie. Zij zullen in ieder geval hun vurige wens naar voren brengen
dat de loonkostenontwikkeling wordt omgebogen en dat er een evenwicht moet komen tussen
kosten en bestedingen.
Veel zal afhangen van de maatregelen
die de regering denkt te nemen om de
problemen voor 1978 op te vangen
Daarop is het wachten, en inmiddels be
reiden de werkgeversorganisaties hun
eigen visie voor in verband met het vol
gende week te voeren gesprek met rege
ring en vakbeweging, waama dan het
overleg in de Stichting van de Arbeid
(werkgevers-werknemers) volgt om te
zien of er een centraal akkoord voor 1978
kan worden gesloten
Mr Chris van Veen. voorzitter van het
VNO. zei dinsdag dat het overleg alleen
kan slagen als de partijen nuchter naar
dc problemen kijken en zonder voor
waarden vooraf beginnen. Volgens de
werkgevers moet er een meerjaren-
beleid komen dat is gericht op herstel
van de economie en de werkgelegen
heid. Als men kijkt naar de verwach
tingen voor de economische groei in het
volgend jaar. is die nuchterheid wel
nodig.
In dit verband vindt het VNO dat de
arbeidsvoorwaardennota van de FNV.
maandag gepubliceerd, de zaak te op
timistisch ziet. In tegenstelling tot an
dere prognoses denken de werkgevers
dat de economische groei in 1978 niet
meer dan 2 procent zal zijn, in plaats van
3 of 3.5 procent. Wat de stijging van de
export bet reft, komen zij niet verder dan
een verwachting van 4.5 procent, terwijl
de regering aan 7.5 procent denkt
Dc groei moet evenwichtig worden
oplossing
PAGINA 3
isolement
PAGINA 4
moeilijk
Ook Japan
PAGINA 7
helm
PAGINA 11
beleid
tijd
Cru ij ff het wordt, tijd dat ze eens verlie-
PAGINA 14
filmrol
Zangeres Dianne Marchal gaat een film
rol spelen in Amerika R3dio- en televi
sieprogramma's Strip
verdeeld over de lonen, de winst
gevendheid van de bedrijven en de ge
meenschapsuitgaven (overheid en so
ciale zekerheid), aldus Van Veen. Ver
laging van sociale premies, zoals de
FNV wil, geeft geen verlaging van de
loonkosten. Wat de sociale zekerheid
betreft: niet alleen de omvang van het
totaal moet worden aangepakt zoals
de FNV wil, maar ook het peil van de
uitkeringen.
Bovendien vrezen de werkgevers dat er
toch een forse loonsomstijging (in de
buurt van de 8 procent of meen zal ko
men in 1978. Dit gronden zij op de wen
sen van vakbewegingskant inzake meer
vrije dagen, vrijwillige vervroegde pen
sionering en allerlei vormen van arbeid
stijdverkorting en verdeling van arbeid
Die kosten komen er bovenop, ook al
zou er een nullijn zijn aan het begin, ar
gumenteren zij Maar er is juist een
koers nodig die de stijging beneden de 8
procent houdt.
De regering zal dus niet alleen iets aan
de bestedingen moeten doen om de
koopkracht te handhaven (met dit stre
ven zijn de werkgevers het wel eens),
maar ook maatregelen moeten nemen
waardoor de bedrijven meer ruimte
krijgen In dit verband willen de onder-
LONDEN (Reuter) - President Ibrahim
Al-Hamdi van Noord-Jemen en zijn
broer, luitenant-kolonel Abdallah
Moehammad Al-Hamdi. zijn vermoord,-
zo heeft radio Sana dinsdagavond be
kendgemaakt. Zonder uit te weiden
deelde de omroeper mee dat beiden on
der misdadige hand waren gevallen.
nemers ook dat de prijscompensatie
wordt verminderd en dat de ontwikke
ling van het minimumloon beter wordt
beheerst. Dat loon mag niet meei
sUjgen dan de gemiddelde lonen
P rob I pm en
Het zal veel problemen opleveren om te
voldoen aan de wens van de vakbewe
ging tot kortere arbeidstijd in de zoge
naamde vol-continudienst. Er ontstaat
een tekort aan speciaal personeel,
waaraan niet kan worden voldaan. Bo
vendien komt er dan een uitzon
deringspositie tot stand voor 30.000
werknemers, waarvoor geen aanlei
ding is. Ook vrezen de werkgevers ver
hoging van de arbeidskosten door het
instellen van een vijf-ploegendienst
met een totaal van 33.5 uur werken per
week (huidige arbeidsduur 40 uur per
week)
Dit werkgeversstandpunt wordt ver
tolkt door het VNO Dit verbond wijst
erop dat de arbeidskosten in de verwer
kende industrie van ons land in verge
lijking tot de rest van Europa m de
laatste jaren toch al tot een zeer hoog
peil zijn gestegen Daardoor zou de con
currentiepositie van Nederland nog
meer worden aangetast Voor onze eco
nomie. zeer afhankelijk van de export.
zou deze stijging fatale gevolgen voor de
werkgelegenheid kunnen hebben
In deze kwestie hoort Nederland zeker
niet voorop te lopen, vindt het VNO
Bovendien zou een dergelijke werktijd
verkorting in de hele industrie onver
mijdelijk leiden tot een druk op de werk
tijden Daarvan zijn niet alleen gevolgen
Ie verwachten voor andere vormen van
ploegendiensten, maar ook voor de
dagdiensten in het bedrijfsleven en bij
de overheid Ook in die sectoren zou een
verdere stijging van de arbeidskosten
ontstaan
Oplossingen
Dc werkgevers denken nu aan andere
oplossingen voor dit probleem: zij wil
len meer aandacht voor maatregelen
ter voorkoming van het sociale isole
ment van deze categorie werknemers
en om onaangename bijverschijnselen
van de vol-continudienst te verminde
ren of op te heffen. Ook zou kunnen
worden bezien of verbeteringen in de
fiscale sfeer mogelijk zijn. zoals minder
belasting van ploegen toeslagen.
Als de omstandigheden daartoe aanlei
ding geven, zou per bedrijfstak of bedrjjl
kunnen worden bezien of een vorm van
werktijdverkorting mogelijk is. Dat zou
uitsluitend het geval moeten zijn als die
gepaard gaat met een evenredige ver
mindering van beloning en andere ar
beidsvoorwaarden De vakbeweging wil
van vier naar vijf ploegen zonder gevol
gen voor de lonen van de betrokken
werknemers De werkgevers willen ook
aandacht besteden aan de positie var
de oudere werknemers m vol-continu
dienst.
TEL AVtV - Geholpen door een politieman e
premier Beain tiet ziekenhuis in Tel Aviv
een lijficacht verhel de Israëlische
TEL AVIV (REUTER. UPD- Premier.Menachim Begin van Israël is dinsdag uit het
ziekenhuis ontslagen. Zijn artsen hebben hem echter gezegd dat hij het voorlopig
kalm aan moet doen. Hij mag de komende belangrijke kabinetszitting voorzitten
maar moet zich voor de rest van deze week ontspannen en zijn werktempo verla
gen.
Begin heeft 11 dagen m het Ichilov-ziekenhuis gerust Hij was daar opgenomen met
ernstige uitputtingsverschijnselen en een lichte ontsteking van het hartvlies.
Israëlheeft er dinsdag in toegestemd deel te nemen aan een t weede conferentie van
Geneveover het Midden-Oosten op basis van het werkdocument dat het samen met
de Verenigde Staten heeft opgesteld
Premier Menachem Begin zat het kabinetsberaad voor waarop het besluit werd
genomen
STOCKHOLM (Reuter/upi) - Dinsdag
zijn de Nobelprijzen voor scheikunde
en natuurkunde toegewezen. De prijs
voor scheikunde ging naar de Belgi
sche professor Ilya Prigongin. De No
belprijs voor natuurkunde werd toe
gekend aan de Amerikaanse doctor
Philip. W. Anderson, aan professor
John H. Van Vleck (eveneens uit de
Verenigde Staten) en aan de Britse
professor Sir Nevill F. Mott.
De prijs voor scheikunde is aan Prigo-
gin toegekend voor zijn bijdrage aan
de kennis van de onomkeerbare
warmtebeweging. Prigogin werd
1917 in Moskou geboren en kwam op
driejarige leeftyijd met zijn ouders
mee inde grote stroom van Russen die
naar WesUEuropa vluchtte voorde re
volutie. Hij is doctor in de scheikunde
en gewoon hoogleraar aan de faculteit
wetenschappen van de Vrije Universi
teit van Brussel en fungeert in Texas
als directeur van het universiteitsin
stituut voor statische mechanica en
thermodynamica. Dc natuurkunde
prijswinnaars zijn onderscheiden voor
hun fundamenteel theoretisch onder
zoek van de electronische structuur
van magnetische en ongeordende sys
temen Dr Anderson werkt aan het
Bell-telefoon laboratorium in Murray
Hill. New Jersey, prof. Van Vleck aan
de Harvard Universiteit in Cambridg.
Massen Sir Mott is Cavendish Emeri
tus Professor in de natuurkunde aan
de universiteit van Cambridge in
Cambridge. Engeland Van Vleck. de
oudste van de drie, is in 1899 geboren.
Mott in 1905 en Anderson in 1923 De
prijs, wordt door de drie natuurkundi
gen gelijkelijk verdeeld
iVan ome parlementaire redactiei
DEN HAAG - De benoeming door koningin Juliana van de nieuwe informateurs
mr. M. Vrolijk (pvda) en mr. P. Verdam, commissarissen van de koningin in resp.
Zuid-Holland en Utrecht, is in politieke kringen in Den Haag over het algemeen
goed ontvangen. PvdA. CDA en D'66 spraken hun voldoening uit over de aanwij
zingvan het tweetal, dat tot opdracht heeft gekregen de breuk te lijmen die tussen
PvdA en CDA is ontstaan over de zetelverdeling in het nieuwe kabinet. Minder
gunstige reacties kwamen er van de VVD en - opmerkelijk - de CHU.
De beide informateurs moeten volgens
de opdracht van de koningin de tot nu
toe gesloten programmatische akkoor
den tussen PvdA. CDA en D'66 in acht
nemen Die formulering sluit het zoeken
naar andere coalitlevormen uit De be
noeming van een socialist en een chri
ten-democraat betekent dat koningin
Juliana koste wat kost wil proberen het
kabinet tot stand te laten komen dat
gezien de verkiezingsuitslag het meest
voor de hand ligt
Volgens politieke kringen in Den Haag
houdt de opdracht aan de heren Ver
dam en Vrolijk niet in dat zij ook de
mannen en vrouwen moeten aanzoeken
die op de diverse ministersposten moe
ten komen. Dat is werk voor een echte
formateur. Vrolijk cn Verdam dienen
alleen een akkoord lot stand te brengen
over de verdeling van de ministersze
tels over de vier partijen, iets waar Den
Uyl en Veringa vorige week niet in zi.m
geslaagd.
De belde informateurs zijn dinsdag
middag meteen hun werkzaamheden
begonnen. Op het ministerie van alge
mene zaken hadden zij eerst een ge
sprek met de demissionaire premier
Den Uyl. Vervolgens voerden zij een ge
sprek met wederom Den Uyl en dr Ver-
inga in hun positie van ex-informateurs.
Vandaag, woensdag, zullen Vrolijk en
Verdam eerst ontvangen worden door
de vice-voorzitter van de Raad van
Stale, dr. M Ruppert, waama ze de frac
tieleiders Van Thijn ipvdai, Van Agt
(cda) en Terlouw (d'66> zullen ontvan
gen
Tweerle keus
Vrolijk en Verdam waren de „tweede
keus" van de politieke partijen waar
toe zij behoren. Zowel de fractieleiders
van PvdA en D't>6 als die van het CDA
hadden koningin Juliana afgelopen za
terdag een ander advies gegeven. Van
Thijn en Terlouw stelden voor Den Uyl
tot formateur te benoemen, terwijl Van
Agt de koningin adviseerde een CDA-
formateur aan te wijzen.
De namen Verdam en Vrolijk kwamen
wel voor in de alternatieve adviezen van
de fractieleiders aan de vorstin Van
Thijn had Vrolijk voorgesteld als
PvdA-informateur indien de benoeming
van Den Uyl niet mogelijk zou zijn. ter
wijl Verdam voorkwam in het lijstje dat
Van Agt de koningin als alternatieven
voorlegde
De reacties van de politieke partijen wa
ren dinsdag uiterst summier. Bij de
PvdA sprak men van 'een goed koppel'
De woordvoerder voegde eraan toe dat
de PvdA constructief aan de informatie
zal meewerken.
Voorzitter Glastra van Loon van D'66
gelooft dat het ogenblik nadert waarop
D'66 zal moeten zeggen dat het waar
schijnlijk beter is niet langer mee te
doen met de kabinets(in)formatie. Op
een afdelingsvergadering dinsdag
avond in Groesbeek zei hij dat de poli
tieke toestand in ons land hoe langer
hoe meer ongeloofwaardig wordt. „Wij
willen meedoen, maar niet tot elke
prijs", aldus Glastra van Loon.
CDA-fractieleider Van Agt noemde
Vrolijk en Verdam „een uitstekend duo
met goede kwaliteiten en voldoende
distantie ten opzichte van de problemen
waardoor de huidige impasse in de ka
binetsformatie is ontstaan". Minder
gunstig reageerden de CHU-leden bin
nen het CDA. Zij betreuren het, dat de
Koningin voorbij gegaan is aan het ad
vies van Van Agt om mr. Y Scholten
(CHU) als CDA-formateur te benoemen.
De Christelijk-Historischen vinden het
niet leuk, dat weer een AR-man tot in
formateur is benoemd (prof. Albeda
ging hen voor). Zij vrezen dat bij de ver
deling van de ministersposten te weinig
rekening zal worden gehouden met de
CHU
De CHU vindt dat D'66. indien het in het
nieuwe kabinet twee zetels krijgt, geen
staatssecretarissen meer mag leveren.
Met twee ministers is D'66 (acht kamer
zetels) tegenover de CHU (tien van de 49
CDA-kamerzetels) overbedeeld. aange
zien de CHU vrijwel zeker slechts op één
ministerspost kan rekenen.
11 iegel
WD-Teider Hans Wiegel zei dinsdag
dat. zelfs al slagen Vrolijk en Verdam,
niet van succes gesproken kan worden,
„gezien het onuitwisbare wantrouwen
dat tussen PvdA. CDA en D'66 bestaat".
olgens Wiegel lijkt het dan te vormen
nieuwe kabinet geen beter leven be
schoren dan het kabinet waarin Vrolijk
en Verdam zelf ooit zitting hadden, hel
kabinet-Cals. dat regeerde van 1965 tot
het in oktober 1966 (in ae „nacht van
Schmelzer") ten val kwam.
Mr Maarten Vrolijk (58) is commissaris
van de koningin in Zuid-Holland sinds
1972 Van 1965 tot 1963 en van 1967 tot
1972 was hu lid van de Tweede Kamer
voorde PvdA In 1965 werd Vrolijk in het
kabinet-Cals minister van cultuur, rec
reatie en maatschappelijk werk
Mr P J. Verdam (62) werd direct na de
oorlog werd hij hoogleraar in het Ro
meins en Oudhollands recht en het in
ternationaal privaatrecht aan de Vnje
Universiteit van Amsterdam, welke
functie hij (onderbroken van 1966 tot
1967) tot 1970 vervulde
In september 1966 werd mr. Verdam mi
nister van binnenlandse zaken in het
kabinet-Cals waar hij zijn partijgenoot
J Smallenbroek opvolgde, die aftrad
nadat hij in opspraak was gekomen. Een
maand later viel het kabinet-Cals. Ver
dam werd vervolgens ook minister van
binnenlandse zaken in het interim-ka
binet onder leiding van dr J Zijlstra.
Daarna (in 1967) werd hij lid van de
eerste kamer voor de ARP. tot zijn be
noeming in 1970 tot commissaris van de
koningin in de provincie Utrecht.
HINDER ZOVEEL MOGELIJK BEPERKEN
suiker
SCHADE BEPALEN
IN LATER STADIUM
MIDDELBURG - Gedeputeerde state
van Zeeland zijn het waterschap
Noord-Beveland van mening, dat de
landbouwhaven van olijnsplaal moet
worden ingedijkt. Het college heeft de
minister van verkeer en w aterstaat nu
geadviseerd aan het waterschap een
concessie te verlenen op grond van de
wet van 14 juli 1904 voor het onderne
men van droogmakerijen en indij
kingen. De indijking vindt plaats in het
kader van de partiële dijkverhoging.
Dc werken zullen bestaan uit het aan
leggen van een nieuwe zeedijk bij de
bebouwde kom van Colijnsplaat zeew
aarts van de landbouw haven, ongeveer
over de bestaande havendam en ter
weerszijden van de dorpskom aan
sluitend op de bestaande zeewering.
Gs stellen in hun advies aan de minister,
dat aan de verlening van de concessie
aan het waterschap een aantal voor
waarden moet worden verbonden on
der meer om de hinder die door de wer
ken zal optreden, zoveel mogelijk te be
perken Zo merken gsop. dat het water
schap er m hel algemeen voor moet zor
gen dal tijdens de uitvoering van het
werk in de omgeving zo weinig mogelijk
hinder optreedt voor het verkeer en dat
met name het verkeer naar en van de
vissershaven het handelsbedrijf v an
de Regt en het horecabedrijt van W
uetitink steeds ongehinderd kan door
gaan
Over de manier, waarop de nieuwe toe
gangsweg naar de vissershaven wordt
aangesloten op de dorpsstraten zal nog
nader overleg worden gevoerd met de
gemeente Verandering in die aanslui
ting mag niet tot gevolg hebben, dat de
bedijkingswerken worden gewijzigd.
Een voorwaarde is ook dat het water
schap Noord Beveland er. oor moet
zorgen, da' tn de onmiddellijke omge
ving van Colijnsplaat vervangende lig
plaatsen voor tenminste 35 sportvis
sers', aartuigen beschikbaar zijn voor
dat de landbouw haven wordt afgesloten
dan wel niet meer toegankelijk is voor
hoogste tweelaarnadat de bedijking tot
stand gekomen is. worden nagegaan of
de heren W Lentink en Th P van Laar
schot aanmerkelijke schade hebben
geleden doordat hun omzet is vermin
derd ofdoordat de w aarde van hun pan
den is verminderd Om dat te bepalen
moet een commisdie van drie deskundi
gen worden aangesteld Het waterschap
zou naar het oordeel van gs de eventueel
te constateren aanmerkelijke schade
moeten vergoeden.
Een laatste voorwaarde is. dat het werk
binnen een jaar nadat de concessie is
verleend, moet zijn begonnen en dat het
karwei moet zijn voltooid binnen twee
jaar na de concessieverlening
Gedeputeerde stalen gaan in hun ver
slag aan de minister da: tevens dient
als advies aan de bewindsman, uiivoe
Niet gij, maar
de Staten
Wl Het vroegere eerste kamer
lij lid mr Van Riel van de WD
heeft in het openbaar de rol
KSÏia van de koningin bU de kabl-
netsformatie ter sprake ge
bracht en daarbij kritische
opmerkingen gemaakt, zoals elders in
deze krant wordt bericht. Van Riel vindt
dat er in Nederland 'sterke krachten'
zijn die op een kabinet aansturen van
CDA en PvdA en meent dat 'Soestdijk'
daar 'vermoedelijk' toe behoort. We
vragen ons af of mr Van Riel met derge
lijke opmerkingen op de goede weg is;
de koningin is als staatshoofd niet aan
spreekbaar voor haar werk tijdens de
formatie, ook voor deze regeringsdaden
is zij onschendbaar en zijn de ministers
verantwoordelijk De opmerkingen van
de oud-senator zijn dan ook uiterst on
gebruikelijk: het is in ons iand een gul
den regel om het staatshoofd buiten
partijpolitieke discussies te houden.
Van Riel heeft er in dit verband op ge
wezen dat in de negentiende eeuw de
liberalen herhaaldelijk kritische op
merkingen over het staatshoofd hebben
gemaakt Dat is juist, maar niet relevant
voor deze tijd In de negentiende eeuw
had de parlementaire democratie in
Nederland namelijk nog niet de vorm
die zij tegenwoordig kent. Zo kon Wil
lem III zich maar moeilijk schikken in
zijn rol van constitutioneel staatshoofd:
hij hield vast aan een koninklijk gezag
dat met de beginselen van de Neder
landse grondwet onverenigbaar was.
hetgeen enige malen aanleiding gaf tot
openbare conflicten Van Weideren
Rengers sprak in dit verband in zijn
parlementaire geschiedenis over 'onze
constitutionele leerjaren' Die leerjaren
zijn echter al lang voorbij
Dc
fjmtlijn
'e enige vraag van belang in deze
kwestie luidt: treedt het staatshoofd
zodanig op dat er thans een kabinet
wordt geformeerd van een geheel an
dere signatuur dan
er binnen de huidige
parlementaire ver
houdingen valt te
verwachten? Het
antwoord is zonder
meer: nee. Dc koningin is - afgezien van
het staatsrechtelijk gegeven dat zy als
staatshoofd onschendbaar is - in deze
formatieperiode allerminst almachtig.
Zij vraagt en krijgt van verschillende
kanten adviezen en op grond daarvan
komt zij tot een conclusie. In een ge
sprek met hoofdredacteuren van Ne
derlandse kranten heeft zij daarover ln
augustus 1972 een aantal opmerkingen
gemaakt en ze gebruikte daarbij een
merkwaardige beeldspraak. „Ik ben de
onpartijdige trechter waar alle adviezen
in vloeien." Tegelijkertijd stelde ze na
drukkelijk: „Ik laat mij niet leiden door
bepaalde persoonlijke voorkeuren,
zoals wel eens van mij wordt verteld."
En ze wees op een principiéel element:
Aan het einde zijn er altijd weer de sta-
ten-generaal die het laatste woord heb
ben over het resultaat van een formatie.
Het gaat er om. met de verkiezingsuit
slag als uitgangspunt, tezamen met de
gebruikelijke adviseurs de grootste ge
mene deler of het kleinste gemene veel
voud te vinden, dat volgens schatting -
alweer van de adviseurs - de goedkeu
ring van de sta ten-generaal zal krijgen."
Een verantwoorde en correcte uiteen
zetting van de gang van zaken zoals die
ook nu wordt toegepast.
W„
ng in op de t waalf bezwaarschriften, die
tegen uitvoering van het werk zijn inge-
bracht-
Dorps hela nge n
Het breedst reageren gs in hun verslag
geving en analyse van dc door de ver
eniging Dorpsbelangen Colijnsplaat
naar \oren gebrachte bezwaren, die
zich richten legen aantasting van het
dorpskarakter, problemen met het
erkeer cn gevolgen voor de rekreatie.
Demping \an de landbouwhaven tast
volgens de vereniging het karakter van
Colijnsplaat op ontoelaatbare wijze
aan. Zij wil de landbouwhaven „her
scheppen" in een zeehad. Vooreen deel.
Slot zie pagina 9 kolom 5-
ij hebben dit betoog van de konin
gin nog eens opgezocht omdat daarin
precies wordt geformuleerd hoe het bij
een formatie toegaat, terwijl bovendien
de verantwoordelijkheden worden ge
legd waar ze horen: bij ministers en
parlement Als de tweede kamer hetmet
een bepaald kabinet niet eens is. bij
voorbeeld omdat het staatshoofd in een
bepaalde richting zou hebben gestuurd
die niet in overeenstemming is met de
parlementaire krachtsverhoudingen,
dan is dat onmiddellijk merkbaar. Zo
werd op 27 juli 1939 het vijfde kabinet-
Co lijn (in feite een 'koninklijk kabinet"')
naar huis gezonden voordat het aan re
geren was toegekomen In de huidige
format iepenode heeft het CDA voort
durend gesteld - ook na de mislukkin
gen - dat het wilde samenwerken met de i
PvdA. niet met de WD De adviezen
van de PvdA gingen eveneens in derich-
ting van een kabinet met een soortge
lijkesignatuur Wat wil nu mr. Van Riel?
Dat de koningin tegen deze adviezen
van een ruime parlementaire meerder-
held in. aanstuurt opeen kabinet met de
VVD? Dat zou eerst recht inconstitutio
neel zijn. Het gaat dan ook niet aan om
de koningin in de partijpolitieke discus
sie te betrekken zoals mr. Van Rie! nu
doetniet zy is verantwoordeüjk voor de
thans aan de orde zijnde combinatie,
maar de adviezen van een comfortabele
kamermeerderheid, nameiyk PvdA. DA
en D'66 De vaderlandse geschiedenis
kent een overbekend, zy het vermoede
lijk onjuist verhaal over Willem van
Oranje, die by het vertrek van Filips n
uit Vlissingen in 1559 namens de sta-
ten-generaal aandrong op terugtrek
king van de Spaanse troepen. Waarop
Filips zou hebben uitgeroepen.Niet de
staten, maar gij. gy. gij Van Riel had
het omgekeerde moeten zeggen- „Niet
gy. maar de staten."
Er
is nog een aspect van de kabinets
crisis dat hier naar voren moet worden
gebracht. De koningin moet er namelijk
met alleen mede voor zorgen dat er een
nieuw kabinet komt, zy dient er ook op
toe te zien dat het demissionaire kabi
net niet butten zyn boekje gaat: het mag
met meer doen dan het 'in het belang
van het koninkrijk noodzakelijk acht'
Slot zie pagina 3 kolom 11