DE GARAGES TREKKEN DE WEI IN Vergane auto-glorie Een natpak om in de kou door te zeilen CARA VAN OP STAL EN IN DE SNEEUW WOENSDAG 5 OixTGÜLIS ïu/7 Zo zag in 1912 een garage eruit. Men handelde toen trouwens behalve m Automobielen en Motoren ook m Kijivieicn en Als tegenhanger een van de vele nieuu e garages die in Zeeland zijn verrezen üe 1912 niet durfde dromen. Afgezien van Jules Veme misschien. De verkoop was toen Naaimachines en vertegenwoordigde tegelijkertijd tuee of meer elkaar scherp beconcurrenrende automerken De garage, moderne garage is puur functioneel Een fors vloeroppervlak voor verkoop en trouwens ook niet zo stormachtig en van de automerken uit die dagen zijn er nu vele gevestigd te Kapelle had telefoonnummer 10.voor mensen meen tijd van zeven nummers ongelooflijk De auto op defoto is een reparatie/onderhoud met daaroverheen een plat dak Binnen staat echter voor verdwenen Eysink, die als enig overgebleven exemplaar nu in liet Autotron in Drunen te pronk staat enorme bedragen aan electronische equipment opgesteld, spullen waarvan men m Steeds meer garagebedrijven bou wen nieuwe werkplaatsen en show rooms buiten de bebouwde kom. Hier en daar is dat zelfs wel zeer dui delijk te merken, zoals iu Vlissingen. Daar lijkt geen zichzelf respecterend merk zonder vestiging op het „indus trieterrein" te kunnen. In de loop van een paar jaar zijn de garages daar als paddestoelen uil de grond geschoten, zodat nu binnen een steenworp af stand de meest uiteenlopende wagens te koop zijn. Van Mini tot Mercedes zijn de heren autoverkopers de wei ingetrokken. Een van de oorzaken van deze trek naar buiten is de expansie in de auto verkoop. Volgens cijfers, verstrekt door de Zeeuwse BOVAG-voorzitter Th. Louisse, zijn er vorig jaar dertig procent meer personenauto's, over de- toonbank" gegaan dan vijfjaar daar voor. De bedrijven moeten meegroeien en vele gingen over tot nieuwbouw Daarbij werd extra ruimte gemaakt voor de showroom, die vergeleken met „oude" garages nu een veel prominen ter plaats inneemt Was vroeger de werkplaats ruimtevreter nummer één. de verhouding „verkoop-onderhoud" is tegenwoordig al gauw eéri op eén Er is mede daardoor nogal wat grond nodig voor een nieuw modem garage bedrijf, waarbij ook flinke parkeerge legenheid voor de „patiënten" horen Het hoeft dan ook nauwelijks betoog dathet kostenaspect een flink woordje meespreekt by de beslissing over de nieuwe vestigingsplaats E11 aange zien de grondprijzen in het centrum van bijvoorbeeld Goes. Vlissingen oi Zierikzee uiteraard beduidend boven het prijspeil van de „buitengebieden" liggen, komen die laatste steeds meer in aanmerking Het prijsverschil kan oplopen tot het viervoudige en dan scheelt het al gauw een slok op een borrel. De aanpalende industrieter reinen rond die centra gooien bij de nieuwbouwers hoge ogen. in Vlissin gen komt daar nog als extra pluspunt bij, dat de afstand tot het centrum niet al te groot is. terwijl de grootwinkel bedrijven op hetzelfde terrein een fraaie ondersteuning vormen voor de autowinkels. Bij elkaar is het een aan lokkelijk ..koopgeheel" Verder zijn dergelijke terreinen doorgaans veel beter bereikbaar dan binnensteden en de mogelijkheden voor aanleg van parkeerterreinen en uitbreidingen zijn veel groter De binnensteden zijn al volgebouwd en door aanleg van voet gangersgebieden en hel invoeren van eenrichtingsverkeer zijn ze moeilijker bereikbaar voor automobilisten, waardoor de daar gevestigde garage bedrijven in een nadelige positie ver keren Allemaal redenen om de bui tenkant van de stad op te zoeken Minder duidelijk is als reden om de centra te ontvluchten zijn de eisen waaraan een nieuw gebouw, dus ook en garagebedrijf. in de stad moet vol doen, Een van de hardnekkige auto handelaren die toch 111 de stad wilde blijven, moest op zyn nieuwe pand een extra dakje laten aanleggen, wat hem een hap geld extra kostte Een en an der was bevolen door hogerhand 0111 het bedrijf wat het uiterlijk betreft be ter in te passen 111 de omringende be bouwing Tenslotte kan ook een im porteur druk uitoefenen op een van zij dealers om een nieuw groot gebouw neer te zetten Shopartikel Deze ontwikkeling is met geheel on verwacht of ongeconcentreerd. In een rapport, vervaardigd in samenwer king tussen BOVAG. RAI en het mi nisterie van economische zaken, werd vong jaar al een suggestie gedaan in deze richting Volgens het rapport is zo n garagestraat een goed functione rende zaak Of zoals de BOVAG- voorzitter in Zeeland het uitdrukt: de auto wordt een shopartikel Het ge vaar dat een autokoper met andere merken om de hoek minder merkvast zou worden, ziet hij niet zo zitten. Vol gens hem hebben de meeste adspi- rantkopers eigenlijk hun keus al ge maakt voor ze echt gaan winkelen. Al leen in uitzonderingsgevallen zal hij ol zij nog van zo'n voorgenomen aan- schafkunnen worden afgebracht. „Het is een bewezen feit dat een bestaande relatie, vooral als de service goed is. niet gauw zal worden afgebroken". De opeenhoping van bedrijven is dus voor de handelaren zelf geen probleem. Maar hoe staat het met de kleine .dorpsgarage". Zal die de strijd tegen de moderne vakbroeders kunnen vol houden? Louisse heeft de stellige over tuiging dat die kleinere bedrijven al tijd zullen blijven bestaan Volgens hem zijn deze twee categorieën binnen dezelfde branche eigenlijk wat verzor ging van de klanten betreft, totaal ver schillend. Het moderne bedrijf is door investeringen en andere kosten enorm duur Hel is een spiraal om in eerste aanleg die hoge kosten eruit te halen zonder absurde pnjzen aan de klanten te berekenen, moet er snel en efliciént gewerkt worden. Dat brengt weer de aanschaf mee van moderne, vaak ook electnsche. hulpmiddelen, die de zaak nog weer duurder maken Enzovoort Bovendien heeft een grotere garage een ook al dure „overhead", mensen die achter de schermen werken en niet direct met de „produktie" bezig zyn. Maar ze moeten wel betaald worden, een verder kostenverhoging. De kleine dorpsgarage heeft al die dure spullen en extra mensen niet. In de praktyk komt het er. simpel gezegd, op neer dat de grote en moderne garage snel en relatief duur werkt, terwyi de kleine werkplaats het wat langzaamaan doet en goedkoper is Een ander verschil tussen de twee groepen is de verkoop van nieuwe wa gens. Voor de dealers, met hun fraaie, grote showrooms, is die verkoopafde ling een levensnoodzaak. De dorpsga rage zal wel eens een auto verkopen maar de nadruk valt duidelijk op repa ratie en onderhoud Vandaar de conclusie dat groot en klem elkaar met bijt en naast elkaar kan blijven bestaan Een ander aspect van de moderne ga rage zijn al de genoemde electrische snufjes in de werkplaatsIn deze bran che is er een stormachtige ontwikke ling aan de gang. Daarmee samenhan gend komt de vraag of het vak van monteur niet ten kwade is veranderd Vroeger legde een monteur zyn oor te luisteren en moest zo de storingen lo kaliseren en daarna oplossen Tegen woordig heeft het er voor een opper vlakkige toeschouwer de schijn van dat het meer een kwestie is geworden van doen wat de „computer" zegt. Wordt de monteur niet minder vak man? Dat gevaar is meer schijn dan werkelijkheid Trouwens, monteurs knjgen lang zoveel echt handwerk niet meer dan vroeger, zelfs al zouden ze willen. Louisse: „wanneer word t er nog een motor helemaal gereviseerd? Om de kosten te drukken gooien ze er nu al gauw een andere in Met de strengere milieuwetten zijn een aantal zaken in grijpend veranderd- Afstellen van de motor bijvoorbeeld. Was het vroeger een kwestie van luisteren tot de zaak mooi 'rond' liep. tegenwoordig komt er nog al wat meer om de hoek kijken Want al loopt de motor als het spreek woordelijke naaimasjientje. het uit laatgas kan bovenwettelijke hoeveel heden vuiligheid naar buiten werken. De uitlaatgassen moeten mooi schoon zijn. het verbruik laag en toch moet de zaak lekker lopen Zo'n moderne mon teur moet deze drie zaken tegelijk we- I ten te regelen Daarbij komt nog dat soms onderdelen van de caburateur van fabriekswege zijn ingesteld en ver zegeld De monteur mag er helemaal niet meer aankomen Wat de electronica betreft: zelfs als de falende auto is aarigesloten op zijn „hartbewakmgsapparaat" is het niet een kwestie van puur aflezen. Om te beginnen moetje wel weten watje ziet op zo'n ding. En verder geeft de „com puter" niet aan dat „palletjes" num mer 28.0654B/56 een kwart slag naar links moet om het gesignaleerd euvel op te lossen. Het geeft globaal aan wat er mis is en de technicus zal verder moeten zoeken en de zaak in het gareel brengen. Het vak mag dan wel wat veranderd zijn: een goede monteur blijft een goede monteur En dat geldt eigenlijk ook voor het bedrijf: oud of nieuw, grootofklein: een goede garage is en blijft een goede garage. Daar kan architect nog electronica iets aan ver anderen. De klassieker in de automobielwereld is geen onbekend verschijnsel Lang voor alle weemoedige verzamelingen in de mode raakten, waren er al en- thousiastelllngen die zich toelegden op vergane autoglorie Van vele mer ken zijn er clubs van mensen die zich met de restauratie en het behoud van bepaalde types bezighouden Maar de gekroonde koningin onder de- auto's en ook onder de oudjes is en blijft toch wel Rolls Royce. Uiteraard hebben ook liefhebbers van oude ty pen uit deze stal zich verenigd in een vereniging, die,ook al weer uiteraard, haar bakermat en de meeste leden heeft in Groot Brittaniè Maar ook Ne derland telt mee, en vorige maand werd in ons land een bijeenkomst ge houden. Een van de deelnemers ver plaatste zich in de hierbij afgebeelde Rolls, bouwjaar chassis 1923. carros serie type 1926 Silver Ghost De eige naar is de Engelsman Charles Tabor die behalve dit fraaie exemplaar op zijn boerderij nog een aantal belegen wagens van dit merk in zijn bezit heeft De opbouw werd geheel met de hand nagebouwd, m goede Rolls Traditie In vier jaar tijd werd de wagen geheel 111 goede staat teruggebracht, kompleet met motorrevisie. Hoewel Tabor zelf toegeeft datje eigenlijk met zo'n auto nooit echt klaar bent. Zoals een echte Rolls-eigenaar betaamt, rijdt hij het voiture niet zelf Achter hel stuur zit als chauffeur Erie Heiligers, een ex- Middelburger die tegenwoordig zijn domicilie heeft in Londen. Ook Heili gers is een RR-fanaticus hij verplaatst zich in het dagelijks leven immer 111 een Bentley uit 1952, ook al een nogal fors uit de kluiten gewassen automo biel. De eigenaar van de oude Rolls op de foto wilde zelf niet op de gevoelige plaat worden vastgelegd Met typisch Bntse bescheidenheid, zoals wij vreemdelingen van het vasteland dan altijd zeggenhield hij zich afzijdig van het gedoe, met fototoestellen Tabor is een van de hoofdbestuursleden van de 3000 leden tellende internationale RR-vereniging. Wie zich wat meer wil verdiepen in deze zaak. kan terecht bij de Nederlandse afdeling waarvan het secretariaat van Dolf Meijers Amsterdamstraatweg 513 Utrecht Zeilen is voor de ware liefhebber al lang geen pure zomersport meer. Ook in de kleine open bootjes wordt steeds meer in voor- en naseizoen gevaren. Sommige fanatiekelingen gaan zelfs zover dal ze hartje winter nog blijven doorgaan. Overigens zeggen deze doordouwers zelf, dal het heus niet zo'n heldhaftige prestatie is als liet op liet eerste gezicht lijkt. Het is lekker rustig en in de kerstvakantie kan het nog behoorlijk zeil weer zijn. Een deel van de onder deze winterse omstan digheden optredende problemen is trouwens al door de duiksport onder vangen. De kou wordt geweerd door een tenue dat in de volksmond „duik- pak" wordt genoemd. E11 dat rubber- pak wordt niet alleen tijdens de kort ste dagen gebruikt: ook 's zomers wordt er veelvoudig gebruik van ge maakt. Het pak is intussen zelfs al zo ingeburgerd, dat geen enkele zeiler die zichzelf serieus neemt, nog zonder kan. Het rubberpak is geen puur duikpak meer. hoewel de oorsprong van het zo genaamde wetsuit (Engels voor nat pak) toch wel bij de onderwatersport is gelegen. Het principe is hetzelfde, maar het pak is aangepast aan de spe cifieke eisen en wensen van de zeilers en windsurfers. Dat blijkt met alleen uit de dikte van het materiaal, maar ook uit de verschillende „delen" waar uit een totaalpak is samengesteld broeken en jassen kortgezegd. Waar duikers nogal eens een jas met een Hap. die tussen de benen door wordt gehaald en van voren met drukknop pen wordt vastgezet, gebruiken, geeft de doorsnee-zeiler de voorkeur aan een „long john". een soort overall zondei mouwen. Isolatie De naam wetsuit geeft meteen de wer king van het pak aan. Het is de bedoe ling dat het zo nauw mogelijk rond het lichaam zit. waardoor het als een tweede huid functioneert. In de kleine ruimte tussen huid en pak zal watei binnendringen, dat echter tot een erg dun laagje beperkt blyft. Dit laagje wordt door de Iichaamstemperatuui verwarmd en zal als een isolerende laag optreden. Ziedaar, simpel gezegd, de werking van het „duikpak" De dikte en uitvoering van de verschil lende pakken kan sterk variëren. Wat het eerste betreft zijn de meest voor komende „maten" 2. 3. 4. 5, 6,5 en 8 millimeter. De dikste worden gebruikt voor beroepsduikers en byvoorbeeld de brandweer Dc* dikste materialen geven de meeste bescherming tegen de kou en afhanke lijk van de omgeving waarin gedoken wordt kan dus ook gebruikt door sportduikersen vierisde maatvoorde meeste zeilers, terwyl de dunste pak ken weggaan naarsurfers Behalve het voordeel van de warmte heeft een dife pak namelijk ook het grote nadeel dat het de bewegingen belemmert De ge kozen dikte is dus een compromis tus sen deze twee factoren, waarby ook in aanmerking moet. worden genomen hoeveel de gebruiker beweegt Veel bewegen houdt hem 1 of haar) warm en zal een „soepeler" pak noodzakelijk makenmet alsconclusie een dun pak Voering Het echte rubberpak bestaat met meer. Het huidige wetsuit. vervaar digd van de rubbersoort neopreen. is vrijwel in alle gevallen aan de binnen kant gevoerd met nylon of een andet matenaal dat het aan- en uittrekken makkelijker maakt en lekkerder aan voelt, dan puur rubber Deze uitvoe ring wordt aangeduid met de term 'Single lined", wat gewoon de Engelse vertaling is van 'enkel gevoerd' Ui teraard bestaat er ook dubbei ge voerd" en het is niet verwonderlijk dat de gangbare aanduiding daarvoor ook weer Engels is double lined. In dit ge val is ook aan de buitenkant van het pak een laag nylon aangebracht, die dient als bescherming. Het neopreen is namelijk bij het toch enigszins ruwe gebruik aan boord van de moderne open bootjes nogal kwetsbaar. Over igens kan dezelfde bescherming ook worden verkregen door oude kleren aan te trekken over het pak. zodat schuren en blijven haken wordt opge vangen door iets anders (en goedko pers) dan het wetsuit. Deze double li ned wetsuits zijn verantwoordelijk voor de kleurige uitmonstering van de hedendaagse zeiler in de kleine cate gorieën Ze zijn er in alle kleuren en samenstellingen van kleurep met strepen en ga maar door. Zoals al is aangestipt, is de maat van het pak erg belangrijk: het moe t niet te ruim zitten. Hier geldt ook weer dal het comfort een woordje mee kan spreken de een zal een erg nauw pak nemen, terwijk een ander de voorkeur geeft aan iets meer ruimte om beter te kunnen bewegen. Voor de zeer kies keurige zeiler kan er ook nog een maatpak worden gemaakt, over het algemeen nemen de kopers wel genoe gen met de standaardmaten. Aange zien er vele merken op de marktzijn, in vele uitvoeringen, kan de belangstel lende zeiler het best eens rond kijken in de watersportwinkel wat voor hem de beste combinatie is. De genoemde long john, met of zonder bolero (kort jasje), een normale broek metjasof een uitrusting met korte pijpen en mou wen Een belangrijk onderdeel bij zo'n wetsuit zijn de naden: enige extra aandacht voor de afwerking op dit punt is wel raadzaam. Erzijn fabrieken die het extra verstevigen met nylon band. waardoor uitscheuren niet zo gauw optreedt. Ook aan de uiteinden van mouwen en pijpen kan dit euvel voorkomen Een pak kost al gauw meer dan 400 gulden, dus even naden ken voor de aanschaf en goed uitkij ken is met overdreven. Hel duikpak in gebruik. De afgebeelde zeiler draagt alleen een 'Long John', de bijjmssende ikortei bolero is niet in gebruik. Hoewel het hier gaat om een 'double lined" pak draagt hij als extra bescherming een soort overmaatse bemiudasliort, die beschadiging van het pak voorkomt. Op dit. soort extra-kledij kan de moderne zeiler zich helemaal uitleven en er zijn de meest bizarre combinaties te zien Voor verreweg dc meeste caravans zit het werkseizoen er weer op. De rijdende vakantiehuisjes gaan voor hel overgrote deel hun winterslaap in, overdekt of in dc openlucht. Maar alvorens ze definitief worden opgeborgen, moeten er nog enige handelingen worden verricht om te zorgen dat zo ook volgend jaar weer hun mannetje staan. Dat er driftig gelucht moet worden zal niemand verbazen. Door waaien is een van de makkelijkste en probleemloze zaken die als voorbereiding op de winterslaap geregeld kunnen worden Hei vocht zal zo wel verdwijnen. Verder, en dat doet ook iedereen, alle losse onderdelen eruit, van bestek tot kussens en eventuele gasfles sen Wat extra aandacht die meer handwerk vereist, is echter vel gewenst Een zonnige nazomermiddag aan het werk met borstel en water om ook de buitenkant te reinigen is zo'n werkje De buiten kant kan met vaseline als extrabescherming worden behandeld De draaipunten worden voorzien van een likje vet of een spoogje olie om ook in de toekomst alle hang-en sluitwerk naar behoren te doen functioneren Rubberstnps voorzien van een beetje talkpoeder ga randeren dat by het krieken van het volgende vakantieseizoen niet alle deuren en ramen hermetisch zitten dichtgebakken Meer ingrijpende zaken als smeren van wiellagers kunnen door de vakman ter hand worden genomen Ook controle van belangrijke onderdelen iremment kan daar gebeuren Een onderzoek heeft nog onlangs uitgewezen dat vele caravans beneden de waterlijn knap wrakkig zyn. Voor zover dat dus niel voor de afgelopen vakantie is gebeurd kan de fout hersteld worden en een diepgaand onderzoek naar de onderkant worden ingesteld De lange winterrust is bij uitstek geschikt voor dit soort zaken Mocht er wat mis zijn dan iser tijd genoeg om de zaak tydig in 01de te hebben Wat het opbergen zelf betreft een gezonde dosis wantrouwen tegenover de medemens is op zyn plaats Als dc cara-, an op een voor een ieder bereikbare plek wordt gestald is het raadzaam de zaak dievendicht af te sluiten. De accesoirehandel heeft daarvoor vele listige attributen te koop. voorzover het hang- en sluitwerk onvol doende is Een simpele diefstalpreventie is ook het klemzetten van de caravan, dit om te voorkomen dat hij al te gemakkelyk wordt aangepikt en de verkeerde er mee op trektocht gaat Wintervakantie De boffers die nog op wintervakantie gaan met de caravan zyn aan bovengenoemde handelingen nog met toe Zy knjgen echter wel weer met andere zaken te maken Nieuwelingen in net koud cara- vannen zullen nog het een en ander moeten regelen, alvorens te vertrekken. Zo zal er wat extra aandacht moeten worden besteed aan de verwarming. Handelaar en neutrale instantie als de ANWB kunnen uit de doeken doen wat er zoal te koop is en wat waarvoor geschikt is Maar ook het zomergas kan niet altijd ook 's winters worden gebruikt sommige soorten zijn met geschikt voor tempera turen ver beneden het vriespunt- Ander gas. dus. maar dan moet ook de rest van de installatie geschiktzijn voor dit gas Even contro leren of terzake kundigen ter hulp roepen Verder zyn er nog tal van praktische zaken die de nieuwkomer voor verrassingen kunnen stellen. De caravansteunen die 's avonds keu rig op de knetterharde bevroren grond staan, kunnen de volgende middag ofwel de grond in het geheel met meer raken ofwel verzon ken zijn in een slappe blubberbrij als de dooi heeft toegeslagen. Een ander niet zo voor de hand liggend aspectje van wintercara- vanning is de energievoorziening door middel van electriciteit De kabel, die het tydelyk verblyf van stroom voorziet door aftapptng van het net op de camping kan rare dingen veroorzaken. Als er stroom wordt gelranporteerci, wordt die kabel warm. Als er sneeuw rond ligt. zal die smelten. Wanneerde stroom wordt verbroken, koelt de zaak af en de kabel ligt de volgende morgen onverbrekely k vast geklonken aan moeder aarde Zo nu en dan loshalen 1 eerst de stroom onderbreken svp) is de oplossing. Een goede voorbereiding :s vooral de eerste keer van belangWie het helemaal goed wil doen kan bij de ANWB alles te weten komen over een heuse cusus wintercaravanning. Voorts zijn er allerlei boeken en brochures te koop of te geef. die alle mogelijke problemen signaleren en daarbij uiteraard de (preventieve 1 oplossing aan de hand doen Een en ander kan voorkomen dat een zo vrolijk begonnen wintervakantie door hele kleine praktische missertjes volledig de mist in gaat Een ge waarschuwd mens telt voor twee en kennis is ook hier macht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 61