Ook binnen de kerk moeten de inkomens worden genivelleerd Oost-Duitsland verdient aan vrijlating politieke gevangenen Dialoog met andere godsdiensten SAMEN DELEN WERKGROEP 'DIENENEN VERDIENEN' ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1977 de bekende mod ale werknemer Het is met zo dat we een soort dommee Jan Modaal willen Overeind blijft dat we als regel veel meer verdienen dan het gemiddelde gemeentelid. dat ons traktement dan toch maar moet op brengen. Terwijl ouderlingen en dia kenen hun ambt geheel "gratis' uitoe fenen'. Woldendorp: "We hebben het verwijt al vaak gekregen dat we wel een stelletje linkse jongens zullen zijn. Dat verwijt is onjuist Waar het ons om gaat is dat we als predikant vaak zo gnezelig klassebépaald zijn. We wonen net iets mooier dan het gemiddelde gemeen te- In een tijd waarin iedereen praat over het nivelleren van lonen en salarissen vinden wij dat je als dienaren van de kerk niet achter kunt blijven. Wat wij als werkgroep 'Dienen en verdienen' willen is dit: de salarissen voor predikanten en functionarissen in dienst van de kerk moeten meer worden genivelleerd, bijverdiensten moeten worden afgeschaft of in een kerkelijke pot vloeien en er zullen gelijke pensioenen en pensioenrechten moeten komen. De argumenten voor een ver schillende salariëring zijn naar onze mening onjuist en het zou plezierig zijn als ook de predikanten eens wat meer solidair met elkaar zouden zijn. Maar niet alleen met elkaar, maar ook met de gemeente, ook met de kerk, zeker in de derde wereld'. De Amsterdamse hervormde predi kant ds. H Woldendorp is 7e van de acht leden van de werkgroep 'Dienen en verdienen' die zich sinds twee jaar met de kerkelijke salarissen bezig houdt die aan predikanten en andere functionarissen die bij de Nederlandse hervormde kerk op de loonlijst staan worden uitbetaald. De werkgroep stoot zich met name aan de grote ver schillen in salariëring die er binnen de hervormde kerk bestaan. Hun pleidooi voor een nivellering van die salarissen en voor meer gelijke pensioenen en pensioenrechten heeft tot nu toe evenwel weinig weerklank gevonden. De 'domineesvakbond', de Bond van Nederlandse Predikanten, waarbij overigens ook predikanten van andere kerkgenootschappen dan de her vormde kerk zijn aangesloten - pro beert zoals het een belangenorganisa tie betaamt de maatschappelijke posi tie van de leden te verbeteren en veel predikanten voelen er persoonlijk weinig voor. een stukje van hun trak tement in te leveren De werkgroep "Dienen en verdienen' bestaat tot nu toe uit acht leden, die voor een deel werkzaam zijn als predikant m een gemeente, maar ook als kerkelijk hoogleraar, als part-time evangelisa- tiepredikant of als secretans van een provinciale kerkvergadenng. De discussie die de werkgroep op gang wil brengen is gebaseerd op een aantal theologische argumenten. De Bond van Nederlandse Predikanten stelt zich daarentegen op het standpunt, dat ze een belangenorganisatie is. be staande uit leden wier visie op die za ken nogal eens uiteenloopt. De bond doet dan ook met aan theologie en hangt geen bepaalde richting aan De argumenten van de werkgroep 'Die nen en verdienen' zijn daardoor voor de belangenorganisatie van predikan ten niet direct relevant. Emoties Opmerkelijk is, dat de discussie over de salarissen met een zekere emotio naliteit worden gevoerd Het "slijk der aarde' brengt ook binnen de kerk de gemoederen danig in beweging. Wol dendorp c s. spreken van 'een gemeen schappelijk front' dat tegen hun stre ven wordt gevonnd.'En toch geloven wij dat je op Bijbelse motieven met- anders kunt zeggen dan dat het sala- risbeleid moet worden veranderd Als je uitgaat van een solidariteit als die naar van de kerk met de ander, dan kan het toch eigenlijk niet dat je als regel veel en veel meer verdient dan het gemiddelde gemeentelid Wat wij willen is een salans dat vergelijkbaar is met dat wat de gemiddelde werk nemer in Nederland verdient. Niet dus Een groep van acht predikan ten en kerkelijke medewerkers binnen de Nederlandse her vormde kerk heeft gepleit voor een grotere gelijkheid in sala riëring en pensioenen. Hun pleidooi heeft geleid tot - soms emotionele discussies over deze zaak. De weerstand tegen die nivelleringsgedachte blijkt zeergroot. De acht leden van de werkgroep Dienen en verdie nenzijn de predikanten L. Gulmans te Buitenpost tFnes- landi. J. HoogenkampteBurum i Friesland i. W Klouwen. Veld hoven. L. A Nell. Bolsivard, me vrouw J van der Velden. Utrecht. H Woldendorp. Am sterdam en prof dr P J Ro- scam Abbing. hoogleraar te Groningen en ds H. J. N. Zuid- ersma, scriba van de provin ciale kerkvergadering van Friesland, te Leeuwarden Eén van de acht. ds H Woldendorp, legt in dit artikel uit wal de werkgroep Dienen en verdie nen' beweegt lid en de dominees die bijvoorbeeld midden in een rooie arbeidersbuurt wonen, die kun je op de vingers van één hand tellen. Maar waar blijft de solidariteit met de arbeider? Voor ons is het streven naar meer nivellering de consequentie van wat in de Bijbel staat Dat willen we in praktijk bren gen En hoe kun je dat anders, als je zondags op de preekstoel staat? Het gaat er om dat we geloofwaardig zijn. niet dat we als een soort elitaire su perchristenen worden aangemerkt. Je blijft als kerk nergens, als de salarië ring de 'motor' van het kerkelijk leven gaat worden' Klassen De predikantstraktementen in de hervormde kerk worden bepaald riuor een bepaalde klasse-indeling. In principe zijn dal de groepen I tot en met IV. I)e aanvangswedde in die laatste klas ligt op ongeveer 25.000.-., terwijl de aanvangswedde in groep I al direct ruim 6.000 hoger ligt. De plaatselijke gemeente is. al naar de omstandigheden daar. in één van die groepen ondergebracht. Is de plaatselijke gemeente niet onbemid deld. dan is het niet onmogelijk dat ze in die groep I zit. hetgeen voorde pre dikant financieel gunstig is. Daar naast kan een dominee 'bijverdienen'. Hij mag bijvoorbeeld maximaal zes lesuren aan een school verbonden zijn. Woldendorp:'Wij willen dat die groe pen die er thans zijn tot twee worden teruggebracht Afschaffing van de groepen I en IV. zodatje II en III over houdt- Daannee is dan tevens een ni vellering bereikt Aan de andere kant word je geconfronteerd met de finan ciële noodsituatie waarin de her vormde kerk zich bevindt. De ene pre dikantsplaats na de andere wordt op geheven. er is ieder jaar weer minder geld. Toch vinden we als dienaren van de kerk het heel normaal dat onze sa larissen worden aangepast aan het steeds duurder wordende levenson derhoud. Maarnogmaals. hetgaatons niet alleen om die salarissen Het gaat o ons om de mentaliteit zelf. De dis cussie die wij op gang willen brengen boeft zich niet, tot de mensen in dienst van de kerk te beperken. Ook in de gemeente kan het actueel zijn Daar naast komt. een soortgelijke discussie ook in andere landen op gang. In Enge land en Denemarken bijvoorbeeld gaan predikanten zich afvragen of hun traktement ook niet te groot is. Ook daar komt er een gesprek over'. Werkloosheid De werkgroep 'Dienen en verdienen' meent verder dat het streven naar een verdere nivellering van de predikant straktementen en van de salarissen van andere kerkelijke functionarissen ook nodig is uit solidariteit met bij voorbeeld de werklozen en de Derde Wereld 'Als voor de vele werklozen geen welvaartsverbetenng mogelijk is. integendeel, en als de ontwikkelin gen gaan in de nchting van nog meer au tomatisenng en dus nog meer werk loosheid. dan kan het een bemoedi ging zijn als er in de gemeente van Christus wordt afgezien van stijgende of geblijkblijvende welvaart Als onze westerse welvaart nog steeds ten koste gaat van de tweederde wereld en die kerken in die wereld ons verwijten dat wij profiteren van deze wanverhou dingen, dan kan het een bemoediging zijn voor hen en een bevrijding voor ons als wy onze inkomensverschillen alvast terugbrengen als eerste In dit verband willen wij ook denken aan de geloofwaardigheid van de Zending van de Nederlandse hervormde kerk, die haar arbeiders heeft uitgezonden in die derde wereld', aldus de werkgroep in een memorandum over de salarienngsproblematiek En uit datzelfde memorandum: 'In onze Nederlandse samenleving is al geruime tijd een gesprek aan de gang en wordt er een politiek gevoerd, die gericht zijn op inkomensnivellering. Prof. Rosea m-Abbing Velen ervaren de inkomensverschillen als niet rechtvaardig Wat - zo vraagt men - moet de relatie zijn tussen ar beid en inkomen? De vraag wordt ge steld naar de legitimatie van het feit dat bijvoorbeeld de academicus, die in zijn opleiding door de gemeenschap al zo royaal werd bedacht en toch al een grote psychologische beloning heeft in zijn werk, zoveel meer verdienen moet dan een arbeider aan de lopende band'. En: 'Opleiding is onzes inziens een voorrecht Je hebt er het verstand voor gekregen en dat is geen verdien ste. Bovendien betaalt de gemeen schap het grootste deel van die oplei ding. Waarom dan een extra belo ning?' Kritiek Het standpunt over de nivellering van de salarissen is de werkgroep "Dienen en verdienen' niet door iedereen in dank afgenomen. Wat tegenargumen ten: Is het verantwoord om iemand die als predikant een halve ton per jaar verdient plotseling aanzienlijk minder te betalen, bijvoorbeeld als de man studerende kinderen heeft? Of als men minder wil verdienen kan men al tijd op vrijwillige basis een deel van zijn salans afstaan voor het goede doel'. Woldendorp: 'Je kan inderdaad zeggen datje vrijwillig een deel van je salans afstaat. Maar wat wij zo graag zouden willen is dat de kerk als kerk dit gebaar maakt. En bovendien willen we onze wensen niet van de ene dag op de andere uitgevoerd zien. We kunnen ons de bezwaren best indenken die er tegen een salarisvermindering be staan. Zoals we ons ook kunnen voor stellen dat oudere collega's die het vroeger in hun gemeente bepaald niet breed hadden er huiverig voor zijn naar die toestand terug te gaan'. 'Voorlopig zijn de kerkelijke instan ties nog niet erg geneigd onze stand punten over te nemen. De Bond van Nederlandse Predikanten is vooral erg negatief. Maar ook van het mo- deramen van de synode, het georgani seerd overleg in de hervormde kerk, de Raad voor de Predikantstrakte menten. de Generale Financiële Raad van de hervormde kerk en van de Raad van Kerkelijke Medewerkers is weinig steun gekomen. En daarom gaan we door met de discussie. We willen dat gemeenten en buitenwacht gaan meedenken over deze problema tiek. Het gaat ons om een mentali teitsverandering. We weten dat we maar weinig aanhang hebben, maar als er over concrete zaken als het maandelijkse salaris maar kritisch wordt nagedacht, hebben we al heel wat bereikt'. TON HUIJSSOON. iDoor Dick Verkijk) „Het wordt zo langzamer hand een Duits ritueel dat Duitse schrijvers Duitse bo dem verlaten om Duitse bo dem te betreden". Met deze heel treffende zin gaf de Frankfurter Allgemeine Zei- tung commentaar op het ver trek van de zoveelste schrij ver uit de DDR naar de Bondsrepubliek. Het lijkt inderdaad zo langzamer- hand op een uittocht De grote stroomversnelling begon in novem ber vorig jaar. toen de befaamde chansonier Wolf Biermann tijdens een tournee in West-Duitsland te ho ren kreeg, dat hem zijn DDR- staatsburgerschap was ontnomen. Dat werd zelfs de over het algemeen rustige Oostduitse intelligentia te gortig. Twaalf vooraanstaande kun stenaars protesteerden openlijk en vroegen de autoriteiten hun maatre gel ..nog eens te overdenken" In ver schillende plaatsen in de DDR gin gen studenten en arbeiders aan de slag om sympathieverklaringen voor dit protest te verzamelen: circa 150 DDR-burgers verklaarden zich soli dair met de oorspronkelijke twaalf. De Oostduitse partij, de Sozialisti- sche Einheitspartei Deutschlands iSED) heeft deze reactie zeer waar schijnlijk niet voorzien Het was dan ook het eerste collectieve protest van intellectuelen in de DDR. De partij nam strenge maatregelen. Volgens de partijstatuten kunnen straffen worden uitgedeeld die variëren van 'berisping' en 'ernstige berisping' tot 'schrapping van de ledenlijst' en 'uit stoting' uit de partij. Hoewel alle twaalf precies dezelfde 'fout' hadden begaan, kregen ze allemaal verschil lende straffen en sommigen kregen helemaal niets - kennelijk om ver deeldheid onder de betrokkenen te Een van de beste vrienden van Bier mann. prof Robert Havemann izell een fervent oppossant tegen de Oostduitse bureaucratie) kreeg huisarrest. Een andere vriend van Biermann. de schrijver Jurgen Fuchs idie bi) Havemann woonde) werd gearresteerd. Morele klap Dc gevolgen voor vele onderteke naars. ook die van de andere 150. waren ook op het materiele vlak ernstig. Musici en acteurs kregen geen aanbiedingen meer. schrijver», en dichters konden niet meer publi ceren. Toch was de morele klap die ze opliepen het zwaarst. De meesten waren trouwe aanhangers van de SED. hadden hoge functies in de schrijversbond en toonden terwille van de partij solidariteit met haar. ook als ze inwendig een andere op vatting huldigden. En nu. nu ze eens een keertje van hun eigen mening blijk gaven op grond van grote ge wetensnood - nu liet de partij hen onmiddellijk vallen. De soepelheid die zij jaren ten aan zien van partij beslissingen hadden betoond, werd met beloond door soepelheid van die partij hunnent- wille. Dit gebrek aan solidariteit van de partij met zijn leden was de groot ste desillusie. En vooral degenen die het langste trouw aan de SED waren gebleven, hadden de sterkste be hoefte om de DDR te verlaten. Zij waren ook niet de vechtersfiguren als Havemann en Biermann. die al 15 jaar geleden zagen dat het zo mis ging met het socialisme in de DDR En daar gingen ze - de bloem van de Oostduitse literatuur Een der eer sten was de 37-jarige Bernd Jentzsch. die tijdens een verblijf in Zwitserland hoorde van de Biermann-affaire en van de consequenties, die het protest ertegen voor zijn collega's hadden. Hij schreef een open bnef aan party- chef Honecker. waarin hij om ophef fing van de getroffen maatregelen vroeg. Via via hoorde hij toen. dat hem bij zijn terugkeer in de DDR ar restatie en een proces stond te wach ten. Hij besloot toen in Zwitserland te blijven De populaire toneelspeler-zanger Manfred Krue. werkloos na zijn steun aan de twaalf vroeg en kreee een uitreisvereunmne. Het meest opzienbarend was het vertrek van de dichteres Sarah Kirsch, tot novem ber een onbesproken bestuurslid van dp DDR-schniversbond. lid van de SED. drager van de Helnrlch Hein- eprijs. haar m 1973 door de DDR ver leend. maar daarna als 'een van de twaalf geschrapt als lid van de partij, uil het bestuur van de bond gezet, beroofd van het geestelijk klimaat waarin zij inspiratie moest vinden. In augustus kwam ze naar het Westen. Maar ze blijft in dezelfde stad wonen: Berlijn - alleen nu aan deze kant van de muur en niet meer 'drueben'. zoals men in Duitsland placht te zeggen als men het over de DDR heeft Dezer dagen werden ook Jurgen Fuchs en de musici Gerulf Pannach en Christian Kunert het land uitge zet. Als ze niet zouden vertrekken ..werd ons uitdrukkelijk een gevan genisstraf van 10 jaar beloofd", zo vertelden zij na aankomst in de Bondsrepubliek. Nog acht anderen, waaronder twee secretarisen werden over de erens gezet Kunert en Pan nach hadden tot het combo van Klaus Renft behoord, dat in 1976 een optreedverbod kreeg Renft ging daarop naar het Westen Kunert en Pannach werkten van oktober 1975 tot hun arrestatie in november '76 als transportarbeiders bij een eroente- grossierderij in Leipzig D •orige week hebben we iets gezegd over de moeilijkheden waamiai jonge kerken te maken kregen toen hun landen onafhankelijk werden.Hei voor hen. bijna zonder uitzondering, de vraag of zij zich als grotere ofy»,,!!® groepen apart moesten gaan opstellen, dan wel of zij zich moesten wenm het volksleven van hun land zoals zich dat ontwikkelde en dat gebeurden*! eens met een onstuimigheid die velen het hart deed vasthouden. De via».? steeds dringender of hun kerk er was voor zich zelf. dan wel of zij er uj* heel de samenleving. De vorige w eek hebben we even aangeduid dat zn,* dat laatste standpunt hebben gekozen en dat hun keuze een hclangrijfcf faL* heeft gehad op de Stichting Oecumenische Hulp voor Kerken en Vluchteling» Maar tegelijkertijd kwam er in ons land (en ook in andere landen natuurlijk de kerken een hele discussie over de vraag ol'de diaconale hulp die aan krrkn w erd gegeven nu helemaal moest opgaan in algemeen humanitair werken» ontwikkelingshulp, later dan genoemd ontwikkelingssamenwerking. De ion» kerken mochten dan een bemiddelende rol vervullen, dc hulp die vanh»r I w erd gegeven, w as toch eigenlijk niet meer wat in de naam van de nu 25 bestaande stichting werd aangeduid: hulp aan kerken. Dejonge kerken kwamen ook nog voor een ander probleem te staan. De kolo niale mogendheden waren die van West-Europa. Deze stonden niet on welwillend tegenover missie en zen ding. Maar in de meeste landen van Afrika en Azië die in de laatste 25 jaar onafhankelijk zijn geworden, vormen de christenen een minderheid, soms een vrij kleine minderheid. Zij moeten leven temidden van een meerderheid van andersdenkenden Is dan nog een agressieve evangelisatie mogelijk? En dat werd temeer een vraag daar die jonge kerken in heel wat landen wer den gezien als een rest van de kolo niale periode. Het waren immers blan ken die het evangelie naar Afrika en Aziè hadden gebracht. De positie van de jonge kerken is in veel landen niet te benijden geweest. Er zijn nogal wat martelaren gevallen. Er moet in dit verband nog iets worden genoemd dat de positie van deze jonge kerken moeilijk maakte. Het kolonia lisme is in de landen van de Derde We reld gevoeld als een zware onderdruk king. Daarvan zijn we nu wel langza merhand overtuigd. Daardoor is er een nationalisme gegroeid, zelfs in die lan den welke door stammentegenstellin gen werden beheerst. Vooral de jonge ren werden dragers van dit nieuwe na tionale ideaal en ook de jongeren uit de kerken werden hierdoor meeges leept. Juist uit de jeugd van de kerken zijn heel wat leiders voortgekomen, al leen al door het feit dat zij over het algemeen meer onderricht hadden ontvangen. Elk nationalisme streeft naar een eenheid boven alle verdeeld heid. Dit kan worden tot een leidende ideologiemetalle gevaren die daaraan zijn verbonden. En nu had men in die landen ook te maken met een godsdienstige ver deeldheid. Hoe deze een volksleven verscheuren kan. zien we tegenwoor dig maar al te duidelijk. Noord- Ierland en Libanon zijn waarlijk niet de enige voorbeelden. We kunnen ons de moeilijke positie van de jonge ker ken voorstellen. Moesten zij zich te rugtrekken in een zekere afgesloten heid, zo dit al mogelijk was? De jeugd accepteerde dit geenszins. Moesten zij zwijgen over het geloof dat zij bele den? En zo is ontstaan de gedachte aan een dialoog, aan een gesprek. Wanneer dit woord tegenwoordig in kerkelijke kring wordt gebruikt, ver staat men daaronder het gesprek tus sen belijders van verschillende gods diensten, opdat men elkaar beter mag verstaan. De bedoeling is natuurlijk om te komen tot een meerdere samen leving naast en met elkaar. In het augustusnummer van "Ker kinformatie" van de Gereformeerde Kerken vinden we een artikeltje over de dialoog van de hand van prof dr D. C. Mulder, sinds 1962 hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Voordien is hij zendingspredikant ge weest te Djokjakarta op Java en later docent aan de theologische hoge school te Djakarta. Nu is Java een van de weinige gebieden waar het de zen ding gelukt is binnen te dringen in de wereld van de Islam. DrMulderweet er dus alles van wat het voor een kerk betekent te moeten leven temidden van een religieus andersdenkende be volking. Hij heeft er vroeger al eens een boekje over geschreven en hij heeft het nu weer in vernieuwde en vergrote vorm gedaan en daarin heeft hij duidelijk gemaakt dat de zending niet bang be hoeft te zijn voorde dialoog. En hij kan uit de rijkste ervaring spreken, want behalve dat hij op Java daarmee te maken heeft gehad, is hij in de Wereld raad van Kerken naar voren gehaald en is voorzitter geweest van een confe rentie die speciaal aan de dialoog was gewijd. Die conferentie is gehouden in Thailand, waar een kleine kerk leeft in een door het Boedhisme beheerst land. Nu is op de assemblee van de Wereld raad van Kerken in Nairobi, tweejK geleden, deze dialoog ook terspr& gekomen en daar bleek dat er hete tegenstanders waren. Zy stekten wanneer een christen m een op»& sprek treedt met andersgelovigen, in zijn eigenlijke opdracht verraad: cc het evangelie te verkondigen. Bow dien duchtten die tegenstanders het gevaar van "syncretisme", met wk woordwordt aangeduid de venr«. ging van godsdiensten. Daarioor wordt het evangelie aangetast Vb het begin afaan heeft de kerker,» vaar gelopen. De gnostiek in oee^ eeuwen van onzejaartellingisdaiw nog altijd het klassieke voorreed Daar bleef nietmeerover dan een ver wrongen evangelie Lopen we dit g* vaar ook nu. wanneer de dialoog het model wordt? Deze tegenstemmen kwamen uit la. den waar men met religieus anden sdenkenden niet of nagenoeg niet te maken had. Het is natuurlijk god wanneer de jonge kerken voor dit p. vaar worden gewaarschuwdJfn; door de omstandigheden watradtr zij moesten leven, zagen zij g«n k- dere mogelijkheid. En zo heeftdeHi- reldraad van Kerken in Nairobi do het besluit genomen een aparte confe rentie bijeen te roepen om te spreken over de vraagstukken die hier liggen en die conferentie is dan in april ge houden in Thailand. Het artikeltje van prof Mulder in "Kerkinfomaüe" kunnen we zien als een kortalgemen gehouden verslag. Allereerst stelt prof Mulder de ma hoe wij in eigen omgeving re: anders-gelovigen omgaan. Een moei lijke vraag. Gaan we wel met hen an wanneer ze in onze omgeving zijn to men wonen? En als er contact is, zijn we dan ook bereid naar hen te luiste ren? Of laten we hen praktisch links liggen? In de praktijk blijkt er bij ons nog weinig bezinning te zijn, zo in het algemeen, hoe onze christelijke hou ding tegenover hen moet zijn Wenin er dikwijls alleen maar verlegen n» en daarover behoeven we ons met te schamen. In Nairobi was de grote f»h eenkomst van de Wereldraad van Kerken er ook verlegen mee en van daar die aparte conferentie in Thai land. Men heeft expres voor deze sa- menspreking een Aziatisch laiid geko zen, omdat de grootste voorstanders van de dialoog met religieus ander sdenkenden juist te vinden waren m Afrika en Azié. "waar christenen vaak als heel kleine minderheden moeten leren leven temidden van overweldi gende meerderheden van moslims, hindoes en boedhisten" Het gevaar van syncretismeiseral tijd, maar niet alleen in het Oosten. Dit gevaar is er ook voor het «esters christendom. Men heeft in Thailand beseft dat een dialoog haar risiko's kan hebben. „Maar een zeker risiko moet worden genomen, want bet evangelie kan n iet in de lucht blijven zweven. Het moet landen in verschil lende culturen en het gaat er daarom om elkaar als christenen te helpen, eventueel te waarschuwen, maar vooral ook veel vrijheid te gunnen" Terwijl voor de laatste wereldoorlog gesproken werd over de zending onder Israël, is het nadien geworden' hetge- sprek met Israel. De jonge kerken hebben iets van deze lijn doorgetrok ken voor hun eigen situatie. Zij ander sdenkenden hebben de dialoog me! re ligieus andersdenkenden aanvaard 2Jij zien de dialoog als "aspect van de opdracht om getuige te zajn van Jezus Christus". Uit heel dit gebeuren rondom de dia loog zien we hoe de jonge kerken hun moeder-kerken voor vragen stellenen van hen veronderstellen dat zij mee zullen denken en mee zullen gaan op andere wegen dan de oudere kerken zichzelf zouden hebben gekozen De zending is de kerk altijd een slag voor geweest en het schijnt dat nu dejonge kerken wegwijzers naar nieuwe wegen zijn geworden. Na zijn vertrek uit Calcutta schreef Frère Roger, pnor van Taize. zijn ticeedebrW* volk van God. Hij zegt dat hij bij het volk. temidden van diepe nood. een vitamc heeft, die vraagt om een antwoord rande christeneti.ja van oliemensen Hi)steuio° met ons allen, als volk van God een teken gaan stellen van christelijke naastenntjoi alles met elkaar te delen Allereerst de materiële goederen. Ik citeer „Ali" de w was een bisschop van Milaan. Ambrosius. er uiterst bezorgd over dat bepaalde c goederen ophoopten. Hij schreef hen in een brief: „Het is voor allen tezamena geschapen is. De natuur kent geen njken. ae natuur verwekt alleen maar arme -v niet. van jouw goed aan de arme. het is eenstuk van wat hem toebehoort datje nem w want het ts een gemeenschappelijk goed. dat aan allen ten gébruikegegeven is.a i zelf in beslag neemt Daarom zo vervolgt Roger: „Deel alles watje hebt je vinden. Delen veronderstelt een relatie van gelijke tot gelijke, die de ander nooda]na maakt. Dit geldt roor de enkele persoon alsook voor de landen onderling .y-iaitt bnef lot ouderen en jongeren maar hij hoopt, zeker bij df]0"9e™dc or zij m beweging komen om radikaal de a mioede en de euenae m Nederland doet volop mee aan ontwikkelingssamenwerking, tevens ts er l'ee^dj\e, gjtfds gebruik van gegeven hulp Opvallend is dat wij zelf enorm veel verkwisten -ot natuurlijke rijkdommen zonder dal het de meesten enig pijn doet innitrechtdift Vele landen in de derde wereld kampen met ernstige kinderziekten van hun si ïun riekten heen en laten hen zijn. Als goede medemensen zoudm moeilijke sociaal-cconoimsche o 11 het internationaal ekonomische kltmaai De vele vormen van coöperatie en credit union die onder de gewone tte gang zijn en worden gebracht, verdienen volop onze steun omdat door me r"0/rfof S mensen zich bewust gaan worden van hun mogelijkheden, van hun rewten ;rjU.j door onderlinge samenwerking zelf hun lot inhanden kunnen nemen. Dejaii n minderwaardigheidsgevoelens verdwijnen. Er komt licht en 'heaow dan de gezonde start van een met meer te stuiten Hij ncht deze slaan waardoor zij i gaan aanpakken. Vele landen in de derde wereld kampen met ernstige kinderziekten beslaan. Ouders helpen hun kinderen door hun ziekten heen en laten hen me over totdat ze weer vanzelf gezond en sterk begrip kunnen opbrengen voor de waarin die landen verkeren temeer omdat uuii uc yciu/aic otu/t bun meci ic oiuut', nrenC€QVld"*-* Als de christelijke kerken, wij. hen daarbij gaan helpen uit een welbegrepen wij een mensengemeenschap met hen vormen, één in liefde tol de VadertM f(1 konS(. tot elkaar, dan zullen wij een hoop uitdragen die geen einde kent^^^gemensenfaii-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 18