PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT LONEN 2 JAAR OP NULLIJN Zo weinig mogelijk belastingverhoging Loonmatiging op vrijwillige basis Dayan niet in wil PLO Genève Bath-Hoedekenskerke niet geschikter ais lokatie kerncentrale dan Borssele kleintjes Sociaal-economisch akkoord: miljardenbezuiniging en invoering wet algemene ziektekosten vandaag 220e jaargang no. 181 Woensdag 10 augustus 1977 (Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - Verhoging van de belastingen en de sociale premies zal in 1978 en 1979, als de inkomens op de nullijn moeten uitkomen, zoveel mogelijk achterwege worden gelaten. Voorkomen moet worden dat beperking van de sociale uitkeringen leidt tot een daling van het inkomen van groepen die aanspraak kunnen maken op handhaving van hun koopkracht. Er komt zo spoedig mogelijk een algemene wet ziektekosten, waardoor het onderscheid tussen ziekenfonds- en particu liere patiënten komt te vervallen. Dil zijn enkele punten uit het akkoord dat kabineteformateur Den üyl en frac ties van PvdA. CDA en D'66 met elkaar hebben gesloten over het in de komende vier jaar te voeren financieel en sociaal- economisch beleid. Formateur Den Uyl zei dinsdagmiddag op een persconfe rentie. dat het moeilijkste stuk uit de formatie nu in een akkoord is gevangen. Er zullen volgens Den Uyl nog wel en kele weken nodig zijn voor er een nieuw kabinet is. „Elke dag kunnen er echter verstoringen optreden", aldus de dins dag jarige Den Uyl. De formateur wil de resterende pro grammatische punten als één geheel behandelen. Hij zal daarbij dezelfde procedure volgen als bij het financieel en sociaal-economisch beleid. Eerst van gedachten wisselen met de fractievoor zitters van PvdA (Van Thijn). CDA (Van Agt) en D'66 (Terlouw) om daarna con- PAGINA 2 niet overtuigd Golf van geweld in Ulster aan de voor avond van het bezoek van de Engelse koningin EllzabeUi PAGINA 4 studeerkamer ontruiming Brouwershaven vordert de ontruiming van de ambtswoning van de gemeentc- secretaris. omhoog PAGINA 11 matig i Lokeren speelden catastrofe Dreigende catastrofe studiomusici, radio- e; gramma s; strip PAGINA 13 trager CIA-rapport voorspelt, ei van de Russische - economie ceptconclusies aan hen voor te leggen. Volgens Den Uyl moeten er nog punten worden behandeld zoals abortus, ker nenergie. energie in een breder vlak (energiebesparing), defensie, huisves ting, openbaar vervoer en ontwikke lingshulp (bijvoorbeeld de hulp aan In donesië) Daarna moet er in samenhang met de departementale indeling worden gepraat over de zetelverdeling. Tot slot volgt dan het aantrekken van de be windslieden. Werkloosheid Den Uyl wil met zijn beleid bereiken dat er in 1981 ongeveer 150.000 werklo zen zullen zijn. Op dit moment zijn er ruim 213.000 werklozen. Sinds februari van dit jaar stijgt het werkloosheids cijfer weer. Verder wil Den Uyl de in flatie terugdringen met rond 1 procent per jaar. Het hele beleid staat of valt van liet bereiken van de loonmatiging in de komende jaren. Lukt het niet om de inkomens te matigen, dan moeten extra bezuinigingen op de collectieve uitgaven (overheidsuitgaven en sociale uitkeringen) worden doorgevoerd. Bo ven de 4 miljard aan bezuinigingen die nog resteren van de zogenaamde één- procentsoperatie, moet het nieuwe ka binet volgens het akkoord „tijdig com penserende plannen ter grootte van enkele miljarden voorbereiden". Die plannen kunnen zowel betrekking hebben op een verdergaande beperking van de collectieve uitgaven, als op een vergroting van de overheidsbestedin gen Doel van de plannen is slagvaardig te kunnen reageren als de inkomensma tiging onvoldoende wordt gerealiseerd, of als het bedrijfsleven ondanks stimu lerende maatregelen onvoldoende ar beidsplaatsen schept. In het laatste ge val wordt de oprichting van overheids bedrijven ter hand genomen. Ook zal dan van jaar tot jaar bekeken worden of er bij de overheid arbeidsplaatsen ge schapen moeten worden. WAO-uitkering De bezuinigingen van 4 miljard moeten bij voorkeur, maar niet uitsluitend, ge vonden worden in de sfeer van de so ciale uitkeringen. De socinle minima mogen daarbij niet worden aangetast. Dit betekent onder andere dat de ver laging van de wao-uitkeringen, waar van lange tijd sprake is geweest, van de baan is. Met name de vakbeweging had zich altijd fel tegen deze plannen ge keerd. Overheidsinvesteringen en ma teriële overheidsbestedingen moeten zoveel mogelijk worden ontzien om ne gatieve effecten op de werkgelegenheid te vermijden. Dat de bezuinigingen van 4 miljard vooral in de sociale sector gevonden moeten worden, komt volgens Den Uyl door het feit dat in de directe overheid suitgaven nogal wat is gebeurd „Het is geen eenvoudige operatie, maar verge leken met wat het nu demissionaire kabinet-Den Uyl heeft verricht is het een ombuiging van een betrekkelijke omvang", aldus Den Uyl. Het nieuwe kabinet zal overigens moeten aangeven waar er precies bezuinigd moet worden. Ambtenaren Den Uyl toonde zich verbaasd over reac ties uit ambtenarenkringen. Daar heeft men al aangekondigd acties te onder nemen als er getornd zou worden aan de welvaartsvaste pensioenen van de amb tenaar. Er is volgens Den Uyl amper over een extra bijdrage van de ambte naren gesproken. ..De gedachte is in ie der geval niet aanvaard dat de ambte naren een extra bijdrage zouden kun nen geven. Er is geen sprake van dat de TELAVIV - Vance bij aankomst op het vliegveld van Tel Aviv met rechts zijn Israëlische ambtgenoot Moshe Dajan. Midden de Amerikaanse ambassadeur in Israël, Samuel Lewis OOK NIET BIJ ERKENNING ISRAEL Slot zie pagina 6 kolom 1 DEN UYL: SNOEIEN IN TOPINKOMENS vorming, waaraan het ministerie van sociale zaken hard werkt, niet tijdig ge reed zal zijn. moet er een mogelijkheid worden gevonden tot gedwongen mati ging van hoge inkomens. Volgens Den waarbij enige vergelijking met de Mach tigingswet opgaat Maar dan moet de politieke wil er zijn om meteen tijdelijke maatregel deze ..aftopping" in de pe- (Van ome parlementaire redactie) DEN HAAG - De eerste (voorlopige) reacties van de sociale partners op het sociaal-economisch akkoord van for mateur Den Uyl met de drie fractie voorzitters zijn gemengd. FNV- Üyl kan dit"door een „simpel wetje". (Slotzie pagina 6 kolOVl 3) voorzitter Wim Kok vindt dat het pro gramma „al met al de steun van de vakbeweging verdient", ai zitten er pijnlijke zaken in. Het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond vreest dat de aangekondigde maatregelen on voldoende zijn om de economische problemen het hoofd te bieden. Van vakbewegingszijde heeft men er grote waardering voor dat het akkoord, zoals het nu ter tafel ligt. ook de sociale partners de nodige vrijheid laat op het gebied van de loonvorming. Den Uyl heeft er dinsdag dan ook sterk de nad ruk op gelegd dat de gevraagde loonma tiging vrijwillig en in het algemeen be lang dient te zijn. „Wij doen hiermee een appel op ondernemers, werknemers en andere betrokkenen", zei hij. ..Zij kun nen nu zien hoe de economische situatie is en wat er gezamenlijk kan worden be reikt Loonmaatregelen zijn met te ver wachten" De vakbeweging heeft met grote be langstelling kennis genomen van de ideên. die de formateur lanceerde om hoge inkomens, die niet per cao worden geregeld, te doen matigen. Hierbij gaat- het vooral om de vrije beroepen. Voor zover daar de inkomens door tarieven worden bepaald kan de overheid optre den Wat het arbeidsbestanddeel van die inkomens betreft kan dit niet Toch ziet Den Uyl wel een mogelijkheid om in de topinkomens te „snoeien". Omdat de raamwet op de inkomens- JERUZALEM (AP/DPA) - De minister van buitenlandse zaken van Israël, Moshe Dayan heeft dinsdag een kri tisch commentaar geleverd op de wij zigingen in het Amerikaanse Midden oosten beleid wal betreft Palestijnse deelname aan een mogeiijke vredeso verleg. Dayan zei op een persconferentie, na dat hij gesproken had met zijn Ameri kaanse colega, Cyrus Vance, dat 'het doel van de PLO is om ons te vernieti gen.' Zelfs als de PLO resolutie 242 zou aan vaarden waarin het bestaansrecht van Israël wordt erkend kan de PLO vol gens Dayan geen enkele rol in het vre desoverleg spelen. Een van de verschillen tussen Israël en de VS die ter sprake is gekomen tijden.s de besprekingen tussen Dayhn en Vance is Israel's weigering om een Pa lestijnse staat te aanvaarden. Dayan bevestigde op de persconferentie het Israëlische standpunt dat de PLO niet in aanmerking kan komen om deel te nemen aan de Geneefse vredesconfe rentie omdat deelname slechts open staat aan landen en niet aan 'partijen'. Jordanië behartigt volgens Dayan de De formatie-onderhandelingen verliepen dinsdag in een feestelijke sfeerPremier Den Uyl vierde zijn 5 Se verjaardag. Terwijl Van Agt en Van Thijn toekijken,, zet Den Uyl hel mes in een grote verjaardagstaart belangen van de Palestijnen al. Israël zal volgens hem geen bezwaar maken als er Palestijnen in de Jordaanse af vaardiging worden opgenomen, mits het geen PLO-leden zijn. Dayan's woorden worden uitgelegd als een teken dat de Israëlische regering een hard standpunt zal innemen tegen over de wijziging die zich in het Ameri kaanse beleid met betrekking tot de rol van de Palestijnen in het vredesoverleg zou hebben voorgedaan. Op dit momentziet Dayan, naar hij zegt. „geen neigingen aan Amerikaanse zijde om de PLO deel te laten nemen aah een Geneefse vredesconferentie." „Ik heb daarover nog niets vernomen", zei Dayan na zijn besprekingen met Vance, „maar mochten wij hiermee geconfron teerd worden, dan zullen wij dat stand punt bestrijden", Ook bevestigde Dayan dat Israël zich verzet tegen een machtsoverdracht van het gebied op de linker oever van de Jordaan aan welke buitenlandse mo gendheid dan ook. Toen men hem vroeg ofditook voor Jordanië gold, zei Dayan. „Inderdaad" PLO-commentaar In Beiroet gaf het Palestijnse persbu reau Wafa een commentaar op de 'Wa terval' van berichten over de Palestijnse houding ten aanzien van resolutie 242. „Om eens en vooral de zaken duidelijk te stellen; de PLO baseert zich ten aan zien van die resolutie op de besluiten van de Palestijnse Nationale Raad (par lement). De PLO kan niet aan de confe rentie van Genève deelnemen zolang re solutie '242 het Palestijnse volk en zijn nationale recht op terugkeer naar zijn vaderland, het recht op zelfbeschikking, en het vormen van zijn nationale onaf hankelijkheid staat op zjjn nationale grondgebied blijft negeren. De centrale raad zal volgende week in Damascus bijeenkomen, zo is door het PLO in Egypte verklaard. De Palestij nen eisen dat. resolutie 242 wordt aange vuld in de zin van resolutie 3236 van de algemene vergadering, „die de wettige nationale rechten van de Palestijnen erkent." Volgens het Egyptische dagblad Al Achram heeft minister Fachmi de Egyptisch-Palestijnse coördinatie commissie in spoedzitting bijeengeroe pen nadat hij een boodschap van Vance had ontvangen over de besprekingen in Jordanië en Saoedi-Arabiè. Vance gaat na zijn besprekingen in Is- ral donderdag terug naar .Amman, Da mascus en Alexandrië voor kort over leg mei regeringsleiders. fiantlijn PPD NA VERKENNING VIA BEVOLKINGSNORMEN: NOG STEEDS GEBREK AAN DUIDELIJKHEID OVER NORMEN MIDDELBURG-Een eerste verken nende studie heeft de provinciale pla nologische dienst in Zeeland duidelijk gemaakt, dat een eventuele vestiging van een kerncentrale in het gebied Batli-Hocdekenskerke „zeker niet gun stiger uitpakt" dan de situering van een nieuwe kerncentrale bij Borssele, als de landelijke bevolkingsnormen voor de omgeving worden toegepast. Evenals bij een nieuwe vestiging- Borssele zal een groei van Goes nauwe lijks meer mogel ijk zijn. Ook in Kapel Ie zal het inwonertal maar weinig meer kunnen toenemen, terwijl een kerncen trale in het gebied Bath- Hoedekenskerke eveneens duidelijke beperkingen zal opleggen aan de groei van Bergen op Zoom. Dat is een eerste indruk van dc- provin ciale planologische dienst, die nog niet door „hard cijfermateriaal" wordt ge staafd. Zoals gemeld hebben gedepu teerde staten van Zeeland de staten voorgesteld de ministers van economi sche zaken en ruimtelijke ordening te berichten dat er in Zeeland bij toepas sing van de absolute bevolkingsnormen geen geschikte plaats voor nieuwe kerncentrales aanwezig is In die geest heeft begin mei de adviescommissie voorde streekplannen u;t de staten zich eveneens uitgelaten. In die vergadering liet men wel de mogelijkheid open om samen met het rijk te bestuderen welke mogelijkheden er voor kerncentrales langs de Westerschelde nog zijn. Daarbij toonde men zich wel bevreesd voor de aantasting in het gebied Bath- Hoedekenskerke door infrastructuur werken als gevolg van een kerncentrale en werd betoogd, dat dan ook de plano logische consequenties van de Belgi sche kerncentrales bij Doe! in de norme ring moet worden betrokken. Bij de opzet van de bevolkingsnormen rond een kerncentrale is de Gezond heidsraad uitgegaan van een extreem ongeval, waarvan is berekend, dat het eens in de tien miljoen jaar kan voorko men. Rond het gebied van de kerncen trale is tot een afstand van twintig kilo meter een „windroos" gelegd, verdeeld in zestien sectoren. Hoe verder men van een kerncentrale woont, hoe kleiner de kans op gevolgen bij een extreem onge luk in de centrale is Tegen die achter grond heeft men bepaalde gewichtsfac toren berekend, waarbij ook rekening is gehouden met het feit. dat het aantal inwoners niet gelijk over een gebied is Slot zie pagina 7 kolom 5 Zeeland en kernenergie §G°«ieputeenien hefaben vo- rige week provinciale staten meegedeeld van mening te zijn, dat de normen uit het 'aanvullend structuurschema electriciteitsvoorziening' van de regering geen tweede kerncentrale in Zeeland mogelijk maken. Deze conclu sie lijkt ons een markant voorbeeld van wat onlangs op deze plaats de 'omslag' in het Zeeuwse beleid is genoemd. We gebruikten deze uitdrukking in een kri tische beschouwing over de begrotings- brief van gedeputeerde staten. In dat stuk maakte het college balans op over zijn huidige beleidsperiode en toonde zich daarover (en daardoor ook over zichzelf) redelijk content Het vond ech ter kennelijk geen aanleiding om te po gen allerlei veranderingen in en ombui gingen van het beleid te interpreteren vanuit een tijdverschijnsel, namelijk een verschuiving van waarden en nor men, die de criteria vormen van bestuur en beleid. Dat verschijnsel noemden we in navolging van Jan Romein - de 'om slag'. Het college past zich weliswaar aan de hier bedoelde verschuivingen aan. maar is zich blijkbaar onvoldoen- debewust van het samenhangend ver band tussen deze verschijnselen. Van enig inzicht daarin laathet althans naar buiten niets blijken. Het Zeeuwse kemenergie-beleid nu heeft alle ken merken van deze 'omslag', van een meer dan opvallende verschuiving van waar den en nonnen. Toen destijds tot de bouw van de kerncentrale Borsele werd besloten, verliep dat allemaal vrij rustig: van al gemeen verzetwas geen sprake. Datzou nu heel anders zija op dit ogenblik zou zeker felle oppositie worden gevoerd. En het merkwaardige daarbij is, dat dit verzet zich mogelijk mede zou kunnen baseren op de normen van het 'aanvul lend structuurschema'. Zo is in dit op zicht de vraag inte ressant; indien dit schema had bestaan in de periode, waarin het besluit moest worden genomen over de bouw van de huidige kerncen trale Borsele. had die bouw dan op pla nologische nonnen (zoneringsnormen) kunnen of moeten worden afgewezen? De provinciale planologische commis sie heeft zich deze voor de hand liggende vraag gesteld, maar heeft er in het schema geen antwoord op kunnen vin den, het is namelijk te onvolledig. Nog een vraag; gesteld dat de kerncentrale Borsele niet zou voldoen aan deze eisen, dienen dan voor deze centrale aange paste normen te worden ontwikkeld? De planologische commissie kon daarop evenmin een antwoord vinden. De omstandigheid echter, dat derge lijke vragen gesteld kunnen worden, is een duidelijke aanwijzing voor de 'om slag" in dit deel van het beleid. Destijds kwamen planologische normen ais hier bedoeld niet ter discussie, nu evenwel worden ze essentieel geacht De kentering in het officiële Zeeuwse denken over kernenergie trad aan het licht in het najaar van 1973. In de staten werd toen gesproken over een voorstel van gedeputeerden om de PZEM een studie te laten verrichten over de bouw van een tweede kerncentrale. Bij de dis cussies tekenden zich 3 stromingen af. De progressieve partijen waren tegen elke beslissing, ook tegen een studie Hun voornaamste overweging was dat het hier om een nationale aangelegen heid ging. waarover eerst parlement en regenng maar eens moesten spreken, met name over de vraag; is kernenergie in de toekomst voor Nederland noodza kelijk? Ter verduidelijking: de energie nota van minister Lubbers was op dat ogenblik wel aangekondigd, maar nog niet verschenen. Een tweede stroming bestond uit AR. CH en KVP: daar ging men er van uit dat wel voorzichtigheid geboden was bij de besluitvorming in zake een tweede kerncentrale, maar omdat gedeputeerden uitsluitend een studie hadden voorgesteld, wilden deze confessionele partijen daaraan wel meewerken. Een definitief oordeel wen sten zij op te schorten tot het moment waarop er eventueel een voorstel tot de bouw van een tweede centrale ter tafel zou liggen. De derde stroming tenslotte was zonder voorbehoud voor de voorbe reidingen ten behoeve van een tweede kerncentrale. Van deze stroming waren WD en SGP uitgesproken exponenten. Een meerderheid in de staten toonde zich derhalve op basis van een meerder- heidsvoorstel van gedeputeerden (de PvdA-leden waren tegen) bereid om over de eventuele bouw van een tweede centrale te denken. Het is nu vier jaar later. Het debat over kernenergie is in deze achterlig gende periode vooral op nationaal ni veau gehouden, zonder dat men overi gens tot definitieve beslissingen is ge komen. Wel zijn inmiddels allerlei pla nologische procedures op gang geko men. uitmondend onder meer in het 'aanvullend structuurschema' Op dit oenblik gaat het voornamelijk om de vraag; indien erin Nederland nog meer kerncentrales moeten komen, waar moeten die dan worden gebouwd? En wat ziet men nu in Zeeland gebeuren? Op grond van de normen uithet aanvul lend schema komt het voltallig college van gedeputeerden tolde conclusie dat er in Zeeland geen plaats is voor een tweede kerncentrale En de studie, waarover vier jaar geleden zo fel werd gebekvecht, ligt al jaren in de ijskast. Destijds verloren de progressieve par tijen hetdebat. maar ach terafblijktdat ze het beleid hebben gewonnen. Op nieuw. alles bijeen een voorbeeld van een duidelijke 'omslag'. Een omslag in het Zeeuwse kernenergiebeleid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 1