PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De aardappelprijzen gaan sterk omlaag NCW: UITVOER GAAT STERK ACHTERUIT Gs: „Afspraken provinciaal beleid van 1974 'redelijk uitgevoerd" Formateur presenteert nieuwe ramingen CPB 'Export-bevorderende maatregelen betrekken in formatie-gesprek vandaag Eddy Merckx: thuisblijver pagina 11 220e jaargang no. 174 Dinsdag 2 augustus 1977 Van onze correspondent) DEN HAAG - De aardappelprijzen in een aantal winkelbedrijven worden bijna gehalveerd. Een drietal grootwinkelbedrijven - Albert Heijn. Dirk van den Broek en Jac Hermans - heeft vandaag al de prijs van de nieuwe oogst Bintjes verlaagd tot dertig cent per kilo. Een woordvoerder van de vereniging van Nederlandse aardappelgroothande laren zei maandagavond niet te weten of alle bedrijven direct tot deze prijs- halvering zullen overgaan. „Maar het is inderdaad zo dat de aardappelprijzen de afgelopen weken wat zijn gezakt en dat nu de start van het seizoen wat lagere prijzen aangeeft. Dus zullen de prijzen in de winkels wat lager komen te liggen". De afgelopen twee jaar stegen de aardappelprijzen tot ongekende hoogten doordat de oogst mislukte. Dit jaar ziet het er aanmerkelijk gunstiger uil Door het voor de aardappelen gunstige weer wordt een grote opbrengst per hectare verwacht. Bovendien speelt, naast de grote opbrengst, een uitbrei ding van het aardappelareaal (met rond 8 procent) een flinke rol. Volgens de aardappelgroothandel zal de kwaliteit van de aardappels dit jaar bijzonder goed zijn, in tegenstelling tot de voorgaande twee jaar. Hoe de aardappeloogst in zijn totaliteit zal worden, is overigens nog niet helemaal te voorspellen. Deskundigen wijzen op het voorbeeld van 1975, toen er aanvan kelijk ^ok een overvloedige oogst was, die echter door de grote regenval in het najaar voor een deel verloren ging en waardoor ook de kwaliteit werd aange tast. t Van onze redactie economie) DEN HAAG - „Uit ons door het Centraal Planbureau ter beschik king gestelde cijfers kan de conclusie worden getrokken dat onze export veel lager uitkomt dan aanvankelijk werd gedacht. Bo vendien stijgt de invoer meer dan het gemiddelde in de wereld. Daardoor komen we waarschijnlijk dit jaar al in de problemen. Het wordt de hoogste tijd dat tijdens de kabinetsformatie ge sproken gaat worden over exportbevorderende maatregelen". Dit zei de heer H. H. F. Wijffels, secretaris van het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond, tijdens een toelichting op deze cijfers. Het NCW heeft berekend dat 1,1 miljoen eens 500.000 werknemers van de toele veringsbedrijven. Vijfenvijftig procent van wat er in ons land wordt geprodu- werknemers direct afhankelijk zijn onze export. Daarbij komen dan nog PAGINA 3 geen voorwaarden driedeling PAGINA 7 dichter PAGINA 9 moed Hetpersoneel van Gevato geeft de moed nog niet op. PAGINA 10 risico's vijf droomwereld Toon Hermans, de cabaretier die de mensen een droomwereld voorhoudt, radio- en televisieprogramma's, strip. voorrang Redding herenconfectie-industrie krijgt voorrang: beurs/fmanciên/economiQ PILOOT U-2 GARY POWERS VERONGELUKT LOS ANGELES (REUTER/UPI/AFP) - Francis Gary Powers, dc piloot van het Amerikaanse spionagevliegtuig U-2 die In 1960 boven de Sowjet-Unie werd neergeschoten, is maandag om het le ven gekomen bij een helikopteronge luk in Californiè. Hij vloog de laatste jaren per helikopter boven de stede lijke agglomeratie Los Angeles om de verkeerssituatie door te geven aan plaatselijke radio-en televisiestations. Zijn helikopter raakte maandag zonder brandstof en stortte neer in het open ve- leld. De co-piloot kwam eveneens om. Gary Powers werd in mei 1960 boven de Sowjet-Unie neergeschoten terwijl hij met het U-2-verkenningsvliegtuig een spionagevlucht maakte. Hij wist zich met zijn parachute in veiligheid te bren gen. Het U-2 incident groeide uit tot een internationale rel en maakte een voort ijdig eind aan de topconferentie in Pa rijs. Powers zat 21 maanden gevangen in de Sowjet-Unie voor hij werd uitgewis seld tegen de Russische meesterspion Rudolf Abel, die in de Verenigde Staten was gepakt. Als gevolg van het U-2 incident werd de topconferentie van 1960 in Parijs, waar aan Eisenhower. Chroesjtsjow en de Gaulle zouden deelnemen, afgelast. ceerd, gaat naar het buitenland. Uit de cijfers die het NCW nu ter beschikking heeft gekregen, blijkt, aldus de heer Wijffels, dat met name de sterke stijging van het looninkomen daarvan de hoofd schuldige is. „In andere ons omringende landen zijn de loonkosten vrijwel niet of nauwelijks gestegen in de afgelopen ja ren". aldus de heer Wijffels. Het NCW meent dat de maatregelen die ter verbetering van onze economie tij dens de kabinetsformatie aan de orde komen, alleen maar zijn gericht op het binnenland. „De in het zogenoemde memo II van de kabinetsformateur ge noemde problemen gaan helemaal voorbij aan het grote belang dat onze nationale economie heeft bij de export", meent het NCW. De positie van onze export wordt ver sluierd door de aardgasexporten. Doch het NCW heeft berekend dat hierin tij dens de komende kabinetsperiode een keer zal komen. Dan zullen de stijgende aardgasopbrengsten een daling gaan vertonen en daarmee onze betalingsba lans ongunstig gaan beïnvloeden. De wereldhandel zal dit jaar volgens de ramingen stijgen met 7 procent, „Tot nu toe heeft Nederland gelijke tred gehou den met deze stijging, doch sinds de tweede helft van 1976" zijn we achterop geraakt. Nu verwacht het Centraal Planbureau een stijging van onze ex port met slechts 1 a 2 procent. Het Cen traal Economisch Plan raamde enkele maanden geleden nog een stijgingsper centage van 3,5", aldus het NCW In de periode januari tot en met mei van 1976 exporteerden de Nederlandse be drijven nog voor een bedrag van 2 mil jard meer ten opzichte van 1975. In die zelfde maanden van dit jaar werd er ech ter 2,5 miljard minder gexporteerd dan in 1976. Het NCW ziet voor de toekomst grotere moeilijkheden door het feit dat steeds meer regeringen hun eigen na tionale produktie daadwerkelijk gaan steunen. „Steeds meer oneerlijke han delspraktijken worden er bij het GATT gemeld", aldus de heer Wijffels. Steeds meer bedrijven doen een beroep op financiële steun van de overheid om draaiende te blijven. In 1974 werd 90 mil joen aan steun verleend, in 1975 437 mil joen, in 1976 600 miljoen en in de eerste vier maanden van dit jaar al 500 miljoen. „Dit is ook een signaal waaruit blijkt dat BEJAARDE MAN OVERVALLEN EN BEROOFD DEN HAAG (ANP) - Maandag is in zijn woning in Krimpen aan de Lek de 82- jarige alleenwonende ongehuwde B. F S. gewond en buiten kennis aangetrof fen Klaarblijkelijk is de man overvallen en beroofd. De man is In ernstige toe stand naar het Dijkzigtziekenhuis te Rotterdam overgebracht. De politie stelt een onderzoek in. het allemaal niet zo erg goed gaat", al dus het NCW. Het NCW meent dat het door de rege ring te voeren matiglngsbeleid ook ge bruikt moet worden voor exportbevor derende doeleinden, door onder meer het gezond houden van bedrijven. Bo vendien zullen volgens het NCW over heid en bedrijfsleven moeten gaan sa menwerken bij het zoeken naar ex portmarkten en de technologische ont wikkelingen. Daarbij zal volgens het NCW ook aandacht besteed moeten worden aan de waarde van de gulden. De in het buitenland hoge koers van onze gulden correspondeert allang niet meer met de concurrentiekracht van ons bedrijfsleven, aldus de heer Wijf fels. Omzien in tevredenheid flJTedeputeerde staten blik ken terug. In hun begelei dingsbrief bij de provinciale begroting voor 1978 hebben zij nog eens nagegaan wat er te recht is gekomen van de af spraken, die de 'regerings'-fracties in 1974 hebben gemaakt Het is namelijk voor het laatst dat gedeputeerden in hun huidige samenstelling een begro ting hebben ingediend. Volgend jaar worden erstacenverkiezingen gehouden en wordt meteen nieuw mandaaten een vernieuwd college begonnen. Dit terug blikken blijkt allerminst een 'omzien in wrok' te zijn geworden: „We hebben het gevoel op redelijke wijze uitvoering te hebben gegeven aan de afspraken van 1974." Zo hoort men het ook eens van de heren zelf, dan hoeft een ander het niet meer te zeggen. Omzien in tevreden heid. Ach ja, waarom zou men zichzelf niet een schouderklop geven als er aan leiding toe is? Dit college heeft zich in derdaad 'op redelijke wijze' aan de af spraken van 1974 gehouden en daarvoor past enig bescheiden applaus. De vraag is echter of er niet meer mocht, ja moest worden verlangd van Zeelands gedepu teerden, of niet met name meer kwali teit moest worden gevergd van een te rugblik over de afgelopen jaren. Daarin ging het namelijk om veel meer dan om het nakomen van een reeks programma-afspraken, in het geding was hoe een beleid moest worden ge formuleerd en gevoerd in een periode van 'omslag'. Dat was het kenmerk van de afgelopen jaren. Kennelijk is dit col lege zich daarvan weinig bewust ge weest Ee, Een maandag buiten de zomerresidentie op het eiland Oeland gemaakte foto van Karl Gustaaf van Zweden met in zijn armen de in witte kant gehulde prinses Victoria. Rechts koningin Silvia. fianthjn DEN UYL SPRAK DRIE FRACTIELEIDERS OVER SOCIAAL-ECONOMISCH BELEID (Van onze parlementaire redactiet DEN HAAG - De bij de formatie be trokken fracties (PvdA, CDA en D'66) zullen zich vandaag buigen over dc nieuwe ramingen voor de economische ontwikkeling van onze economie, die zijn opgesteld door het Centraal Plan Bureau (CPB). Kabinetsformateur Den Uyl heeft de drie fractievoorzitters maandag op de hoogte gesteld van de verse voorspellingen. Hij zal ze van daag publiek maken. Den Uyl heeft maandag met de drie frac tieleiders afzonderlijk gesproken over het sociaal-economisch beleid. „Hij heeft een toelichting gegeven op de be leidslijnen die hij heeft uitgestippeld in zijn tweede memorandum aldus frac tieleider Van Thijn na afloop van het DEN HAAG - Formateur Den Uyl maandagmiddag tijdens zijn onderhoud met fractievoorzitter Van Thijn (pvda). onderhoud. Ook deze toelichting zullen de fractie vandaag bespreken. Vanmid dag zullen de drie politieke leiders de formateur op de hoogte stellen van het verloop van die fractieberaden. De formateur zal daarna de opmerkin gen verwerken in een centraal voorstel, dat door Van Thijn, Van Agt en Terlouw woensdag in een gezamenlijk onder houd met de formateur wordt bespro ken. Van Agt Van Agt zei na afloop dat Den Uyl in de eerste discussieronde over het sociaal- economisch akkoord 'nieuwe elemen ten' heeft gevoegd, die in het enkele we ken geleden gepubliceerde tweede me morandum niet waren te vinden. Van Agt wilde niet kwijt of deze nieuwe pun ten het voor de CDA-fractie moeilijker of makkelijker maken de plannen van Den Uyl te slikken. Van Agt verwacht vandaag in de fractie een 'kritisch ge sprek'. Zoals bekend, wil het CDA cp het gebied van de bezuinigingen op de overheidsuitgaven verder gaan dan de PvdA. Van Agt verraste de formateur maan dagavond door niet alleen te komen, maar zijn financiële specialist, het KVP-kamerlid Peijnenburg, mee te ne men. De CDA-fractievoorzitter was na afloop vol lof over de kennis van zaken van de formateur. „De man blijkt de ma terie goed te verstaan. Hij heeft een boeiend college gegeven". 'TERUGBLIK' IN LAA TSTE BEGROTINGSBRIEF ZITTINGSPERIODE 'omslag' in de tijd is - naar een woord van Jan Romein - „een verschui ving van waarden, die de criteria zijn van ons denken en doen." In de afgelo penjaren heeft Zeeland, in het bijzonder naar we meenden het provinciaal be stuur. die verschui ving duidelijk erva ren en daarop het beleid van de pro vincie moeten af stemmen. Toen het college van gedeputeerde staten aan trad om zijn mandaat tot uitvoering te brengen, waren de uitlopers van wat het 'ontwikkelïngsdenken' is genoemd, nog aanwezig, al was een algemene herbe zinning begonnen. Een herbezinning over de vraag welke rol Zeeland in de toekomst behoort te vervullen in de gro tere gemeenschap van Nederland en West-Europa. De ontwikkeling van de zeehavens was opnieuw ter discussie gesteld, zo ook de industrialiserings- en energiepolitiek In vrijwel alle partijen werd er over gedebatteerd, maar ook in de 'buitenparlementaire' sfeer. Meer dan in het verleden maakten groepen uit de bevolking duidelijk hoe zij over bepaalde richtingen in die ontwikkeling dachten, In deze totale discussie, zowel in als buiten de staten, kwam vrijwel elk onderdeel van het beleid aan de orde, ook die punten waarover in het verleden geen of vrijwel geen meningsverschil bestond. Was niet vooral de Ooster- schelde he t symbool van deze 'omslag in de tijd'? Hoe vaak hebben gedeputeerde en provinciale staten niet over deze aangelegenheid moeten spreken? Het deltaplan-oude stijl betekende veilig heid zonder meer en aan dit belangrijk gegeven werden andere waarden onder geschikt gemaakt. In de uiteindelijke oplossing kregen die overige elementen een andere, hogere prioriteit dan in het verleden. Heeft dat niet in het parle ment, in dc Zeeuwse gemeenschap, maar vooral ook in de staten van deze provincie tot bewogen discussies ge leid? Was er bij alle meningsverschillen niet altijd sprake van eenzelfde basis, namelijk het belang (in de breedste zin van het woord) van dit gewest? Was bij deze debatten een gevoel van gezamen lijke verantwoordelijkheid niet soms tastbaar in de oude refter van de Mid delburgse abdij? Zeeland heeft de afge lopenjaren meer dan welke andere pro vincie geworsteld met het probleem van de omslag. Ook in de komende jaren zal dat herhaaldelijk en diepgaand de aan dacht vragen.zowel nationaal als ge westelijk. Men zou zo denken dat het college van gedeputeerde staten in de afgelopen jaren daarover een eigen vi sie. een eigen filosofie zou hebben ont wikkeld. Indien dat het geval is, blijkt daarvan weinig of niets uit de begro tingsbrief: men komt niet veel verder dan de constatering dat 'op redelijke wijze' uitvoering is gegeven aan de af spraken van 1974. Jammer. We NOG GEEN EINDOORDEEL PLANBUREAU MlDDELBURG-Gedeputeerde staten van Zeeland hebben het gevoel, dat zij „op redelijke wijze uitvoering hebben gegeven aan de afspraken, die in 1974 over het provinciale beleid zijn ge maakt". Dat laat het college weten in de begeleidingsbrief bij de provincie- begroting voor volgend jaar. die - be halve informatie over de plannen voor 1978 - ook een terugblik geeft op het beleid van gedeputeerden in de zit= tingsperiode van de staten, die in juni volgend jaar afloopt. Tolde verlangens en afspraken, die bij het begin van de rit zijn gemaakt en die niet rond zijn gekomen, hoort de opzet van een plan bureau en de prioriteitenlijst met de meerjarenplanning voor de culturele voorzieningen. Over het planbureau zeggen gs „Hier over hebben wij als college reeds enkele malen gediscussieerd. Wij zijn nog niet tot een eind-oordeel over deze zaak ge komen". En over de culturele meerja- aan een versterking van de afdeling om deze zaak te bespoedigen. Gs zetten de afspraken op een rijtje en concluderen: „Op enkele uitzonderingen na zijn de af spraken reeds in de eerste drie jaren na gekomen Men onderstreept echter, dat de afspraken lang niet alle activitei ten van het college dekken en dat aller lei zaken op het provinciaal bestuurzijn afgekomen, „zonder dat men er van te voren afspraken over had gemaakt oi had kunnen maken", zaken, die vaak van „ingrijpender aard waren dan bij de afspraken kennelijk was voorzien en kon worden voorzien." Daarbij noemt men met name onder meer de kwesties van de afsluiting van de Oosterschelde. de vaste verbinding Westerschelde en de zorg voor de veerdiensten, de inrich- tingsschets Grevelingenbekken, de plannen voor de bestuurlijke reorgani satie. de concentratie in het Zeeuwse openbaar vervoer, de in het begin van de tachtiger jaren voorziene uitvoering van de plannen voor verdere concentratie van de Zeeuwse waterschappen en de milieuwetgeving. Milieuwetgeving Over de bemoenenis met zaken rond de milieuwetgeving zeggen gsinhun - laat ste - begrotingsbrief; „Wy hebben steeds getracht een goede afweging te vinden tussen de eisen, die een moderne mi lieuwetgeving aan bedrijven, zowel in de sector van de industrie als die van de recreatie, stelt en de noodzaak om een beheerste en verantwoorde groei van de werkgelegenheid te bevorderen. De spanning, die tussen deze uitgangspun ten per definitie heerst, leidt vaak tot beslissingen, die of naar de ene kant óf naar de andere kant niet iedereen ge lukkig maken. Het is het lot van be stuurders, juistin deze sectoren waarde zaken vaak gevoelig liggen, dat er altijd aanleiding is tot het uiten van kritiek, welk besluit zij ook nemen." In de inleiding tot de begrotingsbrief zet het college de afspraken, die bij het be- t Slot zie pagina 6 kolom 1 e erkennen: gedeputeerde staten geven nauwkeurig aan hoe de verhou ding tussen de werkelijkheid van nu en de afspraken van 1974 ligt. Van dat standpunt uit bekeken is er geen reden tot kritiek: als altijd is het college pre cies en systematisch. Maar waar hetaan ontbreekt is de verwoording van enige beleidsfilosofie over de plaats van Zee land tussen gisteren en morgen. Uit de opsomming in de begrotingsbrief blijkt dat het college voortdurend bezig is ge weest met aanpassingen van het beleid, maar het heeft het desondanks niet no dig gevonden met visie en diepgang dit beleid in deze periode van omslag als totaliteit teverwoorden. Dat geldt even zeer voor de vage aanduidingen, die met het oog op de toekomst zijngeformu- leerd.Tot oveirnaat van ramp vervalt men af en toe weer in dat trieste taalge bruik, waarvan in het koninkrijk der Nederlanden de overheid zich zo gaarne bedient. Een voorbeeld: „Voorts zal een nieuw college ook verder beleidsmatig moeten gaan invullen de consequenties van een beleid, gericht op een beheer- t Slot zie pagina 3 kolom 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 1