PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT CDA EN VVD SAMEN IN FORMATIESLAG? Van Agt en Den Uyl oneens over oorzaken mislukking FNV WOEDEND OP CDA Speciedepots aan het Schelde-Rijnkanaal worden bestemd als recreatiegebied Van Agt wil breuk met PvdA (laten) lijmen BOZE ONTKENNINGEN OVER EN WEER Thurau alleen pagina 22 220e jaargang no. 160 Zaterdag 16 juli 1977 DAMESMODE C Lange Delft Promenade 111 Middelburg W Ware klasse verloochent zich niet üuujujcxxxxixXxxx XJtJ xjj I Van ome parlementaire redactie) DEN HAAG - De koningin zal waarschijnlijk op korte termijn een formateur of informateur uit CDA-kring benoemen, die de mogelijkheid van een CDA-VVD-kabinet moet onderzoeken. PvdA, D'66 en VVD hebben de koningin gisteren in deze zin geadviseerd. Het CDA is echter voorstander van een poging om de breuk tussen PvdA en CDA te lijmen. De koningin heeft vrijdag, nadat forma teur Den Uyl zijn formatie-opdracht had teruggegeven, de fractievoorzitters van de vier grote partijen ontvangen. Van Thijn (pvda) en Wiegel (vvd) waren eensgezind: aangezien een kabinet tus sen PvdA en CDA voorlopig) niet tot de mogelijkheden behoort, moet CDA- leider Van Agt nu proberen een kabinet met de WD te vormen. Terlouw (d'66) geeft de voorkeur aan een CDA- informateur. maar vindt eveneens dat die moet streven naar een kabinet met de WD Het CDA wil momenteel nog niets we ten van een samengaan met de WD. Volgens CDA-leider Van Agt is er nog genoeg ruimte om het conflict over de VAD met de PvdA uit de wereld te hel pen Een PvdA-informateur (gedacht wordt onder meer aan de Amsterdamse ex-burgemeester dr. Ivo Samkalden) zou in de ogen van het CDA een rede lijke kans hebben om de verschillen tus sen beide partijen glad te strijken. Een formatie-opdracht voor Van Agt zelf om een kabinet met de WD te vormen, wijst het CDA volstrekt van de hand. Van Agt liet vrijdagavond zelfs door schemeren zo'n opdracht van de konin gin te zullen weigeren, al staat de AR bij monde van mr. Aantjes op het stand punt dat zo'n afwijzing staatsrechterlijk niet door de beugel kan. Zijn keus voor een informateur uit PvdA-kring verdedigde Van Agt met de particulier loonvoorstel Kritiek Britse bonden op loonvoorstel Healy gevaarlijk gas industriestaat Vietnam wil snel een moderne indus triestaat worden PAGINA 16 tranen PAGINA 17 sterren exotisch primeur Axel zorgt voor pnmeur demy-koers voor amateurs PAGINA 21 kinderlijk PAGINA 22 hoofdrol Sylvia Kristel speelt de hoofdrol in de film naar Vestdijk 'Pastorale 1943'. radio-televisieprogramma's, stnp De Gasunie verwacht op langere termijn ~it meer gasreserves, beurs-flnancïèn- stelling dat de PvdA de breuk in de formatie heeft veroorzaakt dus ook moet betalen. Van Agt heeft de konin gin tevens geadviseerd de door het CDA voorgestelde PvdA-informateur een zo breed mogelijke opdracht te ge ven. Hij zou zijn werk dus niet alleen moeten beperken tot de VAD of het sociaal-economisch beleid, maar ook vraagstukken als abortus daarbij moe ten betrekken. Van Agt betichtte Den Uyl er van de formatie-opdracht 'ontijdig' te hebben teruggegeven „De conclusie van. Den Uyl dat er niet voldoende basis was voor samenwerking tussen PvdA en CDA be rust niet op een uitgekristalliseerde ge- dachtenwisseling over de VAD of het sociaal-economisch memorandum De mogelijkheden tot samenwerking zijn gewoon niet voldoende uitgeprobeerd", aldus Van Agt Van Agt deelde mee dat niemand uit de CDA-fractie de stelling had verdedigd dat nu maar 'de steven naar de WD moest worden gewend Hij herhaalde zijn eerder gedane uitlatingen dat de VVD een grote constructieve partij is. waarmee het CDA in het verleden tot volle tevredenheid heeft samengewerkt. ..Ik zelf heb geen enkele emotionele weerstand tegen samenwerking met de VVD", aldus Van Agt Van Agt zei voorts niet te zitten sprin gen om met D'66 in zee te gaan. Een kabinet dat steunt op PvdA en CDA is in zijn ogen voldoende. De houding die D'66-fractievoorzitter Terlouw in het formatie-overleg heeft ingenomen (Ter louw ging onder protest akkoord met Den Uyls voorstel Inzake de VAD) heeft de animo bij ons voor deelname van D'66 aan een kabinet niet vergroot, zo verklaarde Van Agt. Onwijs VVD-fractieleider Wiegel zei na zijn be zoek aan de koningin dat het stranden van de formatiepoging van Den Uyl voor de tweede keer heeft aangetoond dat de vertrouwensbasis tussen PvdA en CDA volstrekt ontbreekt. Daarom leek het hem 'onwijs' om nu een infor mateur zijn tanden te laten stukbijten op een lijmpoging. Wiegel geeft de voorkeur aan een kabinet dat steunt op CDA, VVD en mogelijkerwijs D'66. Hoewel D'66 zelf al eerder heeft laten weten onder geen voorwaarde met de VVD te willen samenwerken. Wiegel gaat ervan uit dat ook kleine fracties als de SGP (drie zetels) een kabinet van CDA en VVD zou willen steunen. Wiegel zei wel garanties te zullen vragen van het CDA dat alle 49 fractieleden van die partij het kabinet van CDA en WD ook daadwerkelijk zullen steunen. „Ik pieker er niet over om al dat formatie- werk voor niets te doen", aldus Wiegel. Wetsontwerpen als VAD. grondpolitiek en ondernemingsraden zullen volgens Wiegel opnieuw ter discussie gesteld moeten worden, als de WD aan de rege ring deelneemt. HU achtte zich niet ge bonden aan de compromissen die tus sen PvdA op deze punten zijn gesloten, maar meende dat een akkoord tussen CDA en WD wel mogelijk is. Hij er kende dat medewerking van de vakbe weging voor het sociaal-economisch be leid moeilijk zou zijn. maar. aldus Wie gel, de FNV heeft altijd gezegd dat zij een nieuw kabinet zakelijk tegemoet zal treden. Wiegel verwachtte dat als zijn plannen om de koopkracht van de werknemers bUvoorbeeld via belasting verlaging redelUk op peil te houden slaagt, een gesprek met de vakbeweging beslist zinvol kan zijn. 5'Niet lijmen' PvdA-fractieleider Van Thijn zei vrij dag dat een tweede kabinet-Den Uyl op dit moment geblokkeerd is door de breuk'in de formatie. Naar zijn mening moet nu het CDA de alternatieve moge lijkheden maar gaan aftasten. De breuk in de formatie hoeft volgens Van Thijn geen vertragende factor te vormen, want CDA en VVD liggen op het punt van het VAD dichterbij elkaar dan CDA en PvdA. „Het CDA wil immers in w> zen helemaal geen VAD", aid":. Van Thijn. Van Thijn zei elke socialist te zullen ont- raden als informateur op te treden bij een eventuele lijmpoging. Van Thijn heeft de koningin uiteengezet waarom de PvdA-fractie niet aan een lijmpoging gelooft Er is verschil tussen technische en politiek-inhoudelUke geschilpunten. Dat laatste is nu aan de orde en dat is moeilijk te overbruggen, zo meende hij. Van Tïrijn gaf toe dat er een moeihjke situatie is ontstaan voor de koningin omdat beide partijen zeggen dat de an der de breuk in de formatie op zijn gewe ten heeft en om die reden weigeren een formateur of informateur te leveren. De koningin moet volgens Van ThUn maar voor zichzelf nagaan welke partij in feite gebroken heeft en dan een beslissing nemen IS'ader advies D'66-fractievoorzitter Terlouw tens lotte sprak zijn voorkeur uit voor een CDA-informateur. inplaats van een CDA-formateur zoals de PvdA wil. om dat het naar zijn mening beter is als eerst een ervaren (ex)-politicus de kans van zo'n samenwerking taxeert. Vol gens Teriouw is een centrum-rechts kabinet nu de aangewezen oplossing, omdat een centrum-linkse combinatie van PvdA en CDA niet mogelijk is ge bleken. Een teleurgestelde oud-formateur Den Uyl stond vrijdag de pers te woord nadat hij door de Koningin ontheven was van de opdracht een kabinet te vormen. Noodzakelijke stoelendans V:V"/ Her en der in politiek en joumaüstiek wordt drama- kf&Êg.tisch gedaan over de misluk- Egjgcj king van Den Uyls eerste for- matiepogmg. Waarom eigen lijk? De parlementaire ge schiedenis van Nederland leert dat een eerste formatiepoging vrijwel nimmer 'n onmiddellijk succes oplevert: meest al is een tweede en een derde poging nodig. Dat is helemaal niet erg. Meestal staat er immers veel op het spel: men moet het met elkaar eens worden - dat Is ook nu hel geval - over punten die de toekomstige structuur van Nederland diepgaand beïnvloeden In een derge lijke situatie botsen de meningen hard. zeker als er - zoals ditmaal - aan het ei genlijke formeren geen informatie- periode is voorafgegaan. Een dergehjke periode is na de tweede wereldoorlog gebruikelijk, maar algemeen vond men ditmaal dat Den Uyl het maar eens rechtstreeks moest proberen. Ten on rechte. zoals nu is gebleken. Als regel doet een informateur belangrijk voorbe reidend werk. hij vervult min of meer de rol van bemiddelaar en bekUkt de formatie-problematiek op enige af stand. Dat heeft grote voordelen. De fractievoorzitters hebben bijvoorbeeld zelden een homogene groep achter zich, over heel wat punten wordt er hard 'ge knokt'. En dat betekent weer dat het standpunt waarmee een fractievoorzit ter naar een formateur gaat, op zichzelf al een compromis is: binnen de fractie is er slag over geleverd. Over een dergelijk moeizaam tot stand gekomen fractie- akkoord dient dan in het formatiebe raad weer een nieuw compromis te wor den gesloten. Geen wonder dat in zo'n situatie moeilijkheden optreden. In een voorafgaande informatie-periode kan dat worden voorkomen: een informa teur kan de fracties met meer afstand bespelen dan een formateur. In dit geval ont stonden er moeilijk heden rond de ver- rnogensaanwasdeling. Jjemtlijn l Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - Kabinetsformateur Den Uyl heeft vrijdag, nadat hij aan koningin Juliana had gevraagd hem van zijn formatieopdracht te ontheffen, zijn 'bittere teleurstelling' gespuid over de houding van het CDA. „Naar mijn oordeel is bij de behandeling van de VAD gebleken dat bij het CDA onvoldoende begrip aanwezig is voor wat in de komende jaren nodig zal zijn voor een doeltreffende bestrijding van werkloosheid en inflatie". Den Uyl zei dat hy gehoopt had dat zijn groeiende vermogen. Je kunt bU een visie op het sociaal-economisch beleid, miljardengroei van de winsten niet waarin van de werknemers grote offers tegen de werknemers zeggen dat zy worden gevraagd, zou hebben bygedra- daarin niet mogen meedelen gen tot een redelijke vermogensaan- De formateur was vooral teleurgesteld wasdeling. In dat beleid worden mffjar- omdat het CDA zich bij de andere den guldens in het bedrijfsleven ge pompt om de winsten te verbeteren. ..Maar dat is alleen uitvoerbaar als het gepaard gaat met een toenemende aan spraak van de werknemers op dat rare punten van de formatie zo con structief heeft opgesteld. Volgens Den Uyl stelde Van aAgt donderdag echter nog een negental wijzigingen op de laatste conclusies van de formateur voor die duidelijk in strijd waren met het wetsontwerp. Van Agt daarentegen bestreed dat vrijdagavond ten stellig ste. „Wij zijn zo ver gegaan te zegggen dat wij bereid waren het wetsontwerp van het kabinet vrijwel helemaal te aanvaarden, op een kleine wijziging na". Volgens Van Agt had Den Uyl dat echter afgewezen Die wUziging betreft de stor ting van de VAD-gelden in het fonds i Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - De Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) is woedend over de manier waarop het CDA de vermogensaanwasdeling van tafel wil vegen. „Het is nauwelijks mogelijk een sociaal-economisch beleid uil te voeren met steun van de FNV, als een kabinet niet op zich heeft genomen een behoorlijke VAD-regeling te treffen", zei FNV-bestuurder Herman Bode vrijdag op een Dersconferentie in Den Haag. Bode vond dat met de wijzigingen die CDA-leider Van Agt heeft voorgesteld de VAD 'wordt weggeschreven'. Hij noemde het een grof schandaal dat het CDA eist dat de VAD voor een deel door de werknemers zelf betaald zou moeten worden door het inleveren van winstdelingsregelingen Bode noemde het niet te verteren dat de bestemming van de VAD-gelden wordt vastgelegd op verbetering van pensioenen. Den Uyl deed in laatste instantie deze concessie aan het CDA. Bode: „Het mag geen vrijwillige beslissing van ons zijn. waar we de VAD-gelden voor willen gebruiken. Ook wij zijn voor verbetering van pensioenen. Maar in de cDA-voorstellen wordt een eventuele andere bestemming in de toekomst geblokkeerd". Het Christelijk Nationaal Vakverbod tCNV) is het eens met het CDA. Met vindt dat een groter deel van het VAD naar de werknemers van de bedrijven met overwinst moet gaan Loonsecretaris Van der Meulen wil. evenals het CDA. dat het maximum voor deze werknemers wordt verhoogd van 2 procent (het wetsontwerp) tot 3 a 4 procent van het premieplichtig inkomen. Voorzitter Van Veen van het Nederlands Verbond van Ondernemingen (VNO) gaf toe dat bij de oorspronkelijke grens van f250 000 winst per jaar niet veel bedry ven onder de VAD zouden vallen ..Dat hangt ten nauwste samen met het feit dat veel bedrijven geen winst, laat staan overwinst maken aldus Van Veen Van Veen was het eens met CDA-leider Van Agt dat alle Nederlanders van de VAD zouden moeten profiteren en niet alleen de werknemers. De werkge vers zijn overigens tegen de VAD. Zij zijn voorstander van een verplichte individuele winstdelingsregeling per individu en per bedrijf. Voorheffing Pensioenen. Den Uyl daar over vrijdag: „Als Van Agt voorstelt dat er geen collectief VAD-fonds moet ko men. maar dat. de VAD-gelden gestort moeten worden in het fonds Voorheffing pensioenen, dan trapt hij daarmee de vakbeweging op het hart", aldus Den Uyl. Het fonds voorheffing pensioenen is volgens Den Uyl typisch een fonds waarin werkgevers en werknemers ge lijk zyn vertegenwoordigd. Dat was niet de wens van de vakbeweging. De vak beweging wilde een stuk eigen verant woordelijkheid voor het reilen en zeilen van het bedrijfsleven Boos Binnen het CDA is men zeer boos over Den Uyls suggestie dat Van Agt op het laatste nippertje nog negen voorstellen heeft gedeponeerd. Den Uyl kwam vol gens Van Agt met eisen bovenop Van Agt's aanbod om het huidige wetsont werp te aanvaarden. Daaruit vloeiden, zo zei Van Agt, van zijn kant dan weer wensen voort, „dat is logisch". Daarop heeft hij een negental wensen genoemd die daar achtereenvolgens in aanmer king zouden komen. Eén van die voorstellen was om de VAD-afdracht af te trekken van de ven nootschapsbelasting. Den Uyl zei dat daarmee het karakter van de VAD wordt veranderd. „Het gaat niet om de kosten van het bedrijfsleven, het gaat om verdeling van de vermogensaanwas waarvan beoogd is. dat die binnen de onderneming blijft", aldus Den Uyl. „Als men de individuele winstdelings regelingen wil aftrekken van de VAD. dan haalt men zaken door elkaar, die gescheiden moeten bUJven Het gaat Slot zie pagina 3 kolom 3 ALS EERSTE AANLEG VAN GEBIED 'DE STELLE' DIT NAJAAR BEGIN VAN AANPLANTING N1EUW-VOSSEMEER - Over enkele maanden zal begonnen worden met de uitvoering van de plannen van het ka naalschap 'De Eendracht' om van één van de speeïedepots aan hel Schelde- Rijnkanaal een recreatiegebied te ma ken. Het gaat om 'De Stelle'een opge spoten terrein met een oppervlakte van ongeveer veertig hectare. Dit specie depot ligt ten oosten van de Schelae- Rijnverbinding op het grondgebied van de (gemeenten Nieuw-Vossemeer. Steenbergen en Tholen. Dat gebied zal worden ingericht voor de dagrecreatie. Het is hoofdzakelijk bestemd voor re creanten uit de regio West-Brabant en Noord-oost-Zeeland. Er zal een bos van ongeveer 25 hectare worden aangelegd. Er komen wandel paden, picnicplaatsen. parkeerruimten en uitkijkpunten over het Schelde- Rijnkanaal. Nog dit najaar zal worden gestart met de aanplanting. In het voor- jaans op diverse plaatsen proefbeplan- jaar is aangebracht. De resultaten daar van waren over het algemeen zeer gun stig. Verwacht wordt, dat de inrichting van 'De Stelle' over twee lot drie jaar helemaal gereed is. De specietiepots (opgespoten slikken en schorreni zijn Volgens burgemeester A. G. O A Re- mery van Nieuw-Vossemeer. voorzitter van het kanaalschap 'De Eendracht', is nog niet te zeggen welke kosten er met de inrichting van 'De Stelle' gemoeid zijn Vasistaatwel, dathetkanaalschap een subsidiebedrag van minstens vijftig procent kan binnenhalen De mogelijk heid bestaat zelfs, dat de aanlegkosten tot tachtig procent gesubsidieerd wor den. De resterende kosten moeten wor den opgebracht door de deelnemende gemeenten in het kanaalschap Dat zijn de Brabantse gemeenten Nieuw- Vossemeer en Steenbergen en de Zeeuwse gemeenten Tholen en Sint- Philipsland. Slaatxdam Op wat langere termijn wil het ka naalschap 'De Eendracht' ook het spe ciedepot bij de Slaakdam voor recrea tieve doeleinden gebruiken. Dat opge spoten terrein is veel groter dan 'De Stelle'. Het heeft een oppervlakte van honderdzestig hectare. Voor wat dit speciedepot betreft, wil het kanaals chap het accent leggen op de verblijfs- reereatie. Dus: zomerwoningen, cara vans en kampeerterreinen. Het ka naalschap wil dat project groot opzet ten. Om een indruk te geven: de gedach ten gaan bijvoorbeeld uit naar de bouw van een aantal zomerbungalows, dat schommelt rond de duizend. Uitge werkte plannen voor het terrein bij de Slaakdam zijn er nog niet. Voordat de plannen nader uitgewerkt kunnen worden, zal het kanaalschap nog heel wat hindemissen moeten ne men Zo is de uitvoering van de plannen onder meer afhankelij k van de goedkeu ring van de provinciale besturen van Zeeland en Noord-Brabant. En zoals bekend, staat men daar op het ogenblik bepaald niet te springen om een uit breiding van de verblijfsrecreatie. Ka- naalschapvooratter Remery heeft on danks dat, redelijk goede hoop. dat de t Slot zie pagina 5 kolom 3i Niet over het princi pe, maar over de uit voering. De formateur probeerde zo dicht mogelijk het standpunt van een deel der vakbeweging te benaderen en eiste dat ook van zijn formatie-partners. Zyn redenering is duidelijk: voor het komende sociaal-economische beleid is de medewerking van de vakbeweging hard nodig en daarvoor moet dan maar de prijs worden betaald die de vakbe weging voor die medewerking vraagt. Die prijs is de uitwerking van de vermo gensaanwasdeling. De FNV stelt zich op het standpunt dat deze vermogensaan was een collectieve aangelegenheid dient te zyn, in het beheer waarvan de vakbeweging een overwegende stem behoort te hebben. De PvdA was en is het daarmee zonder meer eens. D'66 bleek na enige aarzeling ook bereid dit standpunt te accepteren, zit het 'met frisse tegenzin', zoals Terlouw het for muleerde. Het CDA evenwel had over wegende bezwaren en daarop liep de zaak stuk. de formateur wilde namelyk met het oog op de vakbeweging de ver langens van het CDA niet honoreren. Nogmaals: niet het principe van de vermogensaanwasdeling was daarbij aan de orde. maar de wUze waarop de regeling in praktijk zal worden ge bracht Het ligt nu voor de hand dat één of meer buitenstaanders - figuren die niet dagelijks bij de politiek zijn betrok ken - als informateuits) gaan pogen om de vastgelopen kar weer in het goede spoor te krijgen. Datzal een zorgvuldige analyse eisen van de geschilpunten, voorts nader overleg met betrokkenen teneinde na te gaan in hoeverre alsnog overeenstemming mogelijk is Ten slotte kan er een eventueel compromis uit de bus komen, op grond waarvan een kabinet mogelijk wordt. Voor de buiten staander lijkt dat allemaal een overbo dige stoelendans, maar dat is het niet: het gaat om een noodzakelijke 'dans'. Langdurige onderhandelingen leiden bij de deelnemers vaak tot een soort be drijfsblindheid, men ziet dat ook wel bij cao-gesprekken: de onderhandelaars raken met elkaar in het slop zonder kans te zien er op eigen kracht uit te komen. Een buitenstaander heeft in een derge- lyk geval daar wel mogelijkheden toe. waarbij tevens een rol speelt dat het 'vastgeloppn-ziin' een belangrijke factor is. Dat vastlopen kan namelijk - hoe vreemd het ook moge klinken - een pluspunt zijn zodra een buitenstaan der zich met de zaak gaat bemoeien: de 'vastloop-ervaringen' fungeren als een waarschuwingssignaal in de volgende Xn de huidige situatie is er nog een tweede factor die als pluspunt geldt: PvdA en CDA zyn door de verkiezings uitslag min of meer gedoemd om samen te regeren. Dat is een harde realiteit, zy het dat die op dit ogenblik een tegenge steld effect heeft: omdat de krachtsver houdingen in de tweede kamer tussen beide partijen niet sterk uiteenlopen, houden zij allebei vast aan hun uit gangspunten. Daar is Den Uyl nu over gestruikeld en daarom moeten anderen eerst maar eens beide groepen duidelijk maken dat ze - gelet op de verkiezings uitslag - het toch met elkaar eens dienen te worden. Allerlei speculaties over een combinatie CDA-WD zijn dan ook op dit ogenblik volstrekt zinloos: Den Uyl en Van Agt. maar ook Wiegel weten dat drommels goed. De toekomstige infor mateur zal er overigens goed aan doen om hethele veld van het regeringsbeleid m zijn beschouwingen te betrekken: er zijnnogmeerpunten waaroverde 'grote twee' moeilijkheden kunnen krijgen, de i Slot zie pagina 3 kolom 2>

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 1