PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Meevaller van miljard
PREMIER SUAREZ WINT
SPAANSE VERKIEZINGEN
Zuidmolukse wijk Krimpen
aan de IJssel afgegrendeld
Dr. Boertien stelt nieuw wegenstelsel
in Zuidoost-Walcheren in gebruik
MINI KRANT
Zie pagina 24
VOORJAARSNOTA DUISENBERG:
Socialisten van Gonzales op tweede plaats
vandaag
Na moeilijkheden in bibliotheek
220e jaargang no. 235
Vrijdag 17 juni 1977
DEN HAAG - Het tekort op de rijks
begroting over dit jaar zal naar
verwachting f3.6 miljard lager uit
vallen dan aanvankelijk bij het op
stellen van de begroting werd ge
raamd. In de Miljoennota 1977 werd
nog rekening gehouden met een te
kort van f 14,6 miljard. Nu gaat men
nit van een tekort over 1977 van
„slechts" f 11 miljard.
Dat blijkt uit de Voorjaarsnota van
minister Duisenberg. het tussen
tijdse overzicht van 's Rijks finan
ciën In april raamde men het tekort
nog 900 miljoen gulden groter, maar
door f 1.3 miljard hogere inkomsten
en slechts 400 miljoen hogere uitga
ven sinds het voorjaar, kon het be
grotingstekort nog verder worden te
ruggeschroefd.
De meevallers komen uit diverse be
grotingsposten. Het belastingvoor
deel bedraagt totaal 600 miljoen. Het
uitstel van de herstructurering van
de kinderaftrek en -bijslag bespaarde
640 miljoen gulden. Een herbereke
ning van de gevolgen van loon- en
prijsstijgingen leverde f980 miljoen
op. De niet-belastinginkomsten
worden nu op 500 miljoen hoger ge
raamd dan in september 1976. Ook
het feit dat de autoverkopen dit jaar
veel hoger zullen zijn dan werd ver
wacht. levert zijn bijdrage: 125 mil
joen aan extra bijzondere verbruiks
belasting en 25 miljoen méér motor
rijtuigenbelasting.
Door de hogere aardgasopbrengsten
dan verwacht komt 100 miljoen gul
den meer vennootschapsbelasting
binnen, terwijl de overdrachtsbelas
ting in de woningsector 125 miljoen
oplevert- Het feit dat de Wet Investe
ringsrekening (steun aan bedrijven)
door de val van het kabinet niet werd
ingevoerd, bespaart dit jaar 400 mil
joen.
De lagere inkomsten door uitstel van
de herstructurering van de kinder
bijslag en de mindere loon- en prijs
stijging hebben een belastingderving
tot gevolg van f 1,41 miljard. Het uit
stel van de WIR kost de schatkist ook
belastingopbrengsten. Volgend jaar
zal dit nog veel sterker gelden. Men
rekent nu al met 675 miljoen minder
belastingopbrengst uit het bedrijfs
leven.
De begrotingssituatie die nu relatief
gunstig is. zal overigens volgend jaar
weer verslechteren. Men houdt er nu
rekening mee dat het totaalbeeld
van ontvangsten en uitga ven 420 mil
joen slechter zal uitvallen dan in
1977 In de Jaren 1979 toten met 1981
wordt weer met een geringer beslag
op de begrotingsruimte rekening ge
houden
Ook het Gemeentefonds, dat uitke
ringen doet aan de gemeenten, geeft
een gunstig beeld. Het tekort van 180
miljoen, waarmee men vorig jaar nog
rekening hield, blijkt in werkelijk
heid een overschot van 50 miljoen te
zijn geworden. Oorzaak is hier onder
meer de 517 miljoen hogere belastin
gopbrengst.
MADRID - De eerste vrije kamerverkiezingen in Spanje sinds 41 jaar zijn donderdag gewonnen
door premier Adolfo Suarez en zijn partij van de Democratische Unie van het Centrum (UDC). De
socialisten van Felipe Gonzales eindigden op een goede tweede plaats in deze verkiezingen die een
hoog opkomstpercentage te zien hebben gegeven. Ruim tachtig procent van de kiesgerechtigde
Spanjaarden maakte de gang naar de stembus om het land een op democratische wijze gekozen
parlement te geven.
sche nationalistische partij 10 en het samenstellen. Als hij een kabinet sa-
links van het centrum staande pact van
Catalonië 10. De resterende 10 zetels
zouden toevallen aan kleinere partijen.
Premier Suarez, die binnenkort voor de
vorm af zal treden en waarschijnlijk
onmiddellijk door de Spaanse vorst als
nieuw regeringshoofd aangewezen
Toen donderdagmiddag 75 procent van
de uitslagen binnen was, werd duidelijk
dat de partij van Suarez in de Tweede
Kamer zou gaan strijken met ongeveer
170 van de 350 zetels en 106 van de 207
senaatszetels. De socialisten (PSOE)
zouden 115 zetels krijgen, de communis
ten 20. de Volksalliantie 15. de Baski-
menstelt van politici uit het centrum
dan is de kans groot dat er binnen deze
coalitie, waarin geen uniforme partij
discipline heerst, een polarisatie ont
staat tussen de linkervleugel van
sociaal- democraten en de rest van de
centrumpartijen, waarbij de kans op af-
wordt, zal een nieuw kabinet moeten scheiding van deze linkervleugel niet
ondenkbeeldig is.
Het risico van een ingebouwde rege
ringscrisis in het eerste democratische
gijzelingen
planmatig
Opinie An til
de onaïhanki
PAGINA 7
braderie
Burgenieeste
de Middelhui
PAGINA 9
vlot
vriend
Beste vriend ontvoerde directeur Fiatr
Frankrijk.
ZUID-AFRIKA UIT
ORGANISATIE
ATOOMENERGIE
WENEN - Na twintig jaar heeft Zuld-
Afrika zijn zetel in de bestuursraad van
de Internationale Organisatie voor
Atoomenergie (IOAE) moeten opgeven.
Van de 34 landen die in de raad verte
genwoordigd zijn. stemden 18 landen
donderdag tegen voortzetting van het
Zuidafrikaanse lidmaatschap. Dertien
landen, waaronder Nederland, stemden
voor het behoud van de zetel van Zuid-
Afrika. Eén land onthield zich van
stemming.
De plaats van Zuid-Afrlka wordt met
ingang van september ingenomen dooi
Egypte.
kabinet kan Spanje zich moeilijk per
mitteren. Bovendien zou de basis voor
een sociaal pact ontbreken, dat nodig is
voor de geloofwaardigheid van onpopu
laire bezuinigingsmaatregelen, die de
economie van Spanje weer op peil moe
ten brengen.
De indruk bestaat dat premier Suarez,
onder sterke druk van koning Juan Car
los. toenadering zoekt tot Félipe Gonza
lez van de socialistische arbeiderspartij
om een coalitieregering samen te stel
len. Politieke waarnemers menen dat
Europese sociaal-democratische par
tijen op het ogenblik druk uitoefenen op
Felipe Gonzales om met het centrum
van Suarez in zee te gaan. Mochten
beide partijen tot een samenwerking
komen dan zal men van beide zijde wa
ter bij de wijn moeten doen. In de tijd
van economische crisis zou er zich dan
een sterke regering kunnen vormen die
niet zou vallen op de onpopulaire be-
zuiningsmaatregelen.
Felipe Gonzales is zich van deze situa
tie bewust en maakt zich zorgen over de
lachende derde, de communist Santago
Carrillo, die bij strenge economische
maatregelen ongetwijfeld stemmen
van de socialisten zal aantrekken. Deze
coalitieregering zou zich met alle ener
gie kunnen storten op de voorbereiding
van een nieuwe democratische grond
wet. Aan de samenstelling van de 41
door de koning benoemde senatoren
leiden experts af dat deze grondwet
kort, soepel en helder zal zijn, waarbij
zo snel mogelijk voorlopige statuten
worden gegeven aan de Spaanse re
gio's: Barcelona, de Canariscbe Eilan
den. het Baskenland. Galicié en Valen
cia.
ASCOT - De paarderennen in het
Engelse Ascot staan bekend om de
'modeverschijnselen' die er mee
gepaard gaan Een van de opval
lendste bezoeksters dit jaar teas de
21-jarige Lesley Munday uit Ports
mouth. In haar gehaakte uitmonste
ring trok zij veel belangstelling
KRIMPEN AAN DEN IJSSEL - Na on
geregeldheden in de Zuidmolukse wijk
in Krimpen aan den LJssel heeft de poli
tie donderdagavond rond zeven uur de
wijk afgegrendeld met gepantserde
wagens. De gemeentepolitie had daar
voor steun aangevraagd in Rotterdam
en Den Haag.
De moeilijkheden begonnen volgens de
politie toen enkele jonge Zuidmoluk-
kers een rechercheur van de gemeente
politie wilden aanvallen. Dat gebeurde
m de openbare bibliotheek, vlakbij de
Molukse wijk van ongeveer duizend in
woners. De rechercheur was gealar
meerd na moeilijkheden tussen de jon
gens en de leiding van de bibliotheek
De politieman moest assistentie inroe
pen van een patrouillewagen.
De jongeren verdwenen daarop in de
Zuidmolukse wijk. maar kwamen later
terug met een groep van ongeveer 25
Pollenden Maertens is nog steeds de
baas in onze ploeg.
podium
Kunst en cul
podium festiv
PAGINA 21
opgeblazen
'Een brug te ver' een opgeblazen spek
takel; radio- en televisieprogrunima's;
stnp.
PAGINA 23
tegen
KRIMPEN AAN DE IJSSEL - Zuidmolukse bewoners gooien met flessen naar de KRIMPEN AAN DE IJSSEL-Leden v
politie. codeerde Zuidmolukse wijk.
n de mobiele eenheid omsingelen de gebarn-
man sterk. Ze gooiden de ruiten in van
de bibliotheek en hakten bomen om
waarmee barricades gevormd werden.
De gemeentepolitie in Krimpen was
volgens de korpschef genoodzaakt as
sistentie in te roepen van de rijkspolitie
in Den Haag. die vijf patrouillewagens
leverde en de mobiele eenheid van de
Rotterdamse politie. Gisteravond is.
naar aanleiding van de gespannen si
tuatie. overleg begonnen tussen de
wijkvoorzitter en het gemeentebestuur.
Protest
De wijkraadvoorzitter van de Zuitimo-
lukkers in Krimpen aan den IJssel heeft
donderdagavond bij het ANP geprotes
teerd tegen de lezing die de politie heeft
gegeven van het ontstaan van de reL
,,Een paar van onze jongens waren
vanmiddag om vier uur gewoon in de
bibliotheek. Daar stonden twee recher
cheurs ze te fotograferen. Daar waren zij
het niet mee eens.'' Vervolgens is vol
gens deze wijkraad voorzitter de ruzie
naar buiten geëscaleerd, omdat de poli
tie zeer snel met erg veel mensen ter
plaatse kwam. Hij noemde het optreden
van de politie.en het Nederlandse volk"
provocerend. „Wij houden onze jongens
binnen."
Ook een andere woordvoerder van de
Zuidmolukse gemeenschap ontkent de
versie van de politie. „Er is geen sprake
van dat Zuidmolukse jongeren in forse
getale teruggekomen zijn. nadat eerder
(Slot zie pagina 3 kolom 3)
Herhaling van de
verengeschiedenis
G"edepu teeide stenvert-de
'botengedeputeerde' -heeft er
week in een gesprek met
onze krant voor gewaar
schuwd dat in de toekomst
moet worden gerekend met
ernstige stagnaties bij de Westerschel-
deverea Stenvert vatte het probleem in
één zin samen: „Doordat geen nieuwe
boten zijn gebouwd, maar evenmin aan
de vaste oeververbinding is begonnen,
komen we voor grote problemen te
staan." Het een heeft met het ander te
maken. Van 1969 af hebben gedepu
teerde staten het rijk voortdurend om
toestemming gevraagd voor de bouw
van nieuwe schepen of in ieder geval om
medewerking aan de voorbereiding
voor deze nieuwbouw. Al die verzoeken
werden echter afgewezen, naar men
moet aannemen mede omdat druk ge
studeerd werd op de plannen voor een
vaste oeververbinding. Door het talmen
van de regering in deze laatste kwestie
echter is nu een fataal punt in de tijd
gepasseerdook als nu onmiddeDij k met
de bouw van de vaste verbinding zou
worden begonnen, is er al sprake van
een zodanige achterstand dat stagna
ties niet meer te vermijden zijn. Verbe
teringen en vernieuwingen van het 'ver
enbestand' zijn steeds weer uitgesteld
met het oog op de vaste verbinding,
maar die verbinding zelf komt al even
min tot stand. Gevolg; een impasse,
waardoor men nu - om een in dit ver
band wat vreemde beeldspraak te ge
bruiken mooi in het schip dreigt te ra
ken.
Xielaas is dat een oud verhaaL een be
kende Zeeuwse ervanng: na de tweede
wereldoorlog kwamen beslissingen ter
verbetering van de veren menigmaal te
laat Een dieptepunt In dit opzicht
vormden wel de jaren vijftig, de periode
van felle en emotionele discussies tus
sen regering en Zeeland over de vrije ve
ren. Die discussie
greep terug op een in
1945 verkregen
recht: toen was de
regering er namelijk
toe overgegaan om
op de Westerscheldeveren vrij vervoer
toe te staan. Ze had echter al spoedig
spijt van dat besluit en probeerde van
1948 af het provinciaal bestuur te dwin
gen om weer tarieven in te voeren. Zee
land verzette zich, maar de regering
kreeg in 1949 in zoverre haar zin, dat de
kamer toestond om aan de rijksbijdrage
voorde veren opnieuw de voorwaarde te
verbinden dat er tarieven moesten ko
men. Vanaf dat moment werden be
perkte veergelden ingevoerd, namelijk
voor auto's en passagiers in de toen nog
bestaande) eerste klas. Verder weigerde
het provinciaal bestuur ook maar één
stap te doen, maar dat moest Zeeland
wel bezuren: de outillage van de veren
werd onvoldoende verbeterd met als
gevolg lange wachttijden en vele, vele
klachten. Argument van de regering:
conjuncturele redenen verhinderden
haar om gelden beschikbaar te stellen
voor de toen zo noodzakelijke tweede
grote veerboot Om uit die impasse te
raken namen de Zeeuwse kamers van
kooophandel het initiatief om toch
maar toe te stemmen in een maüg al
gemeen tarief maar dan onder de uit
drukkelijke voorwaarde dat de outillage
zou worden verbeterd Die opzet slaag
de: langzamerhand werden de vervoer-
stoestanden op de Westerscheldeveren
weer normaal.
fimdlijn
TWEEDE RIJBAAN A 58 TUSSEN NIEUWLAND EN SOUBURG
AANSLUITINGEN
NAAR MIDDELBURG
EN INDUSTRIE
VLISSINGEN - Op vrijdag-
morgen 24 juni zal dr C. Boer
tien. commissaris der koningin
in Zeeland, het nieuwe wegen
stelsel in zuidoost-Walcheren
officieel in gebruik stellen. Het
gaat hier om de tweede rijbaan
van de A 58 tussen Nieuwland
en Oost- Souburg, de aanslui
ting van Middelburg hierop, de
aansluiting naar het industrie
gebied Vlissingen-Oost en ver
dere wregen in het gebied van
het Havenschap Vlissingen.
De verschillende wegen zijn aangelegd
op kosten van het rijk. de provincie Zee
land, de gemeente Middelburg en het
Havenschap Vlissingen De kosten wa
ren in totaal ongeveer 25 miljoen gul
den.
De nieuwe wegen sluiten aan op de wer
ken die in 1971 werden voltooid. Toen
kwamen gereed de Schroebrug over het
Kanaal door Walcheren en de daarop
aansluitende Schroeweg. die voorlopig
werd aangelegd tot aan de Torenweg.
Deze tweebaansweg is thans doorge
trokken tot de A 58. Bij de kruising zijn
aansluitende wegen gemaakt en via
ducten gebouwd De twee viaducten in
de hoofdrijbaan worden nu geopend,
dal in de parallelweg weid in november
van het vorig jaar reeds in gebruik
nonomen.
In het verlengde van de Schroeweg is
een weg aangelegd In de richting van
Vlissingen-Oost. Deze weg vindt zijn Fietspaden
voortzetting in de Basisweg rond dit in- -
dustriegebied. Bij de aanleg van deze
weg zijn tevens kruisingsvrije aanslui
tingen gemaakt voor wegen naar de
Sioehaven en naar de Quarleshaven.
Voorts is aangelegd de Engelandweg.
die een verbinding vormt tussen het be
gin van de Basisweg en de Zuidsloeweg.
In samenhang daannee is het deel van
de Zuidsloeweg tussen Scheldepoort en
Engelandweg verlegd naar het noord
westen.
In dit wegenstelsel is nog weinig reke
ninggehouden mei fietsers en bromfiet
sers. Binnenkort zal de ANWB. zo
deelde men van de zijde van het Haven
schap Vlissingen mee. een bewegwijze
ring door het havenschapsgebied wor-
Slot zie pagina 7 kolom 5)
De omstandigheden zijn vandaag de
dag anders dan in de jaren vijftig, maar
niettemin zijn er overeenkomsten. Zee
land wil nu - evenals toen - verbetering
van de transportmogelijkheden over de
Westerschelde. Daartoe verlangde deze
provincie in de jaren vijftig grotere
schepen: thanswenst men-ondermeer-
een vaste oeververbindlng-Destijds wei
gerde de regering de bouw van nieuwe
schepen toe te staan 'om conjuncturele
redenen, nu wordt al enkele jaren een
soortgelijk argument gebruikt om de
aanleg van de vaste verbinding op de
lange baan te schuiven. In de jaren vijf
tig traden langdurige stagnaties op in
het transportsysteem over de Wester
schelde; blijkens mededelingen van ge
deputeerde Stenvert - gebaseerd op
zorgvuldige studies - moet in de ko
mendejaren met soortgelijke verschijn
selen worden gerekend. Er is echter één
groot verschil, toen bleek het mogelijk
de impasse te doorbreken door aan
Zeeuwse kant toe te geven aan het ver
langen van de regenng om volledige
veertarieven in te voeren. Die mogelijk
heid nu ontbreektop dit moment Welke
concessies moet Zeeland anno 1977
doen? Gedeputeerde staten zijn al ak
koord gegaan meteen verlenging van de
bouwtijd voor de vaste verbinding van
vijf tot zeven jaar indien die zou worden
aangelegd. Wat wil de regering, wat wil
metname de minister van financiën nog
meer? Binnenkort verschijnt er een
rapport waarin met allerlei cijfermate
riaal zal worden aangetoond dat elke
dag uitstel tot grote problemen in de
toekomst zal leiden. Kan d at rapport de
basis worden vooreen definitief gesprek
tussen Zeeland en de regering? Of moe
ten soms de Zeeuwse staten barrevoets
naar het Binnenhof om er aldus de be
langen van hun provincie te bepleiten?
Zo langzamerhand dient vrijwel alles te'
worden overwogen om er toe te geraken
dat er althans een besluit wordt geno
men. Er moet iets gebeuren: herhaling
van de verengeschiedenis uit de Jaren
vijftig - lange wachttijden, stagnerend
vervoer met alle kwalijke gevolgen van-
dien. filevorming en wat al niet meer -
dient hoe dan ook te worden vermeden