PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Meevaller van miljard PREMIER SUAREZ WINT SPAANSE VERKIEZINGEN Zuidmolukse wijk Krimpen aan de IJssel afgegrendeld Dr. Boertien stelt nieuw wegenstelsel in Zuidoost-Walcheren in gebruik MINI KRANT Zie pagina 24 VOORJAARSNOTA DUISENBERG: Socialisten van Gonzales op tweede plaats vandaag Na moeilijkheden in bibliotheek 220e jaargang no. 235 Vrijdag 17 juni 1977 DEN HAAG - Het tekort op de rijks begroting over dit jaar zal naar verwachting f3.6 miljard lager uit vallen dan aanvankelijk bij het op stellen van de begroting werd ge raamd. In de Miljoennota 1977 werd nog rekening gehouden met een te kort van f 14,6 miljard. Nu gaat men nit van een tekort over 1977 van „slechts" f 11 miljard. Dat blijkt uit de Voorjaarsnota van minister Duisenberg. het tussen tijdse overzicht van 's Rijks finan ciën In april raamde men het tekort nog 900 miljoen gulden groter, maar door f 1.3 miljard hogere inkomsten en slechts 400 miljoen hogere uitga ven sinds het voorjaar, kon het be grotingstekort nog verder worden te ruggeschroefd. De meevallers komen uit diverse be grotingsposten. Het belastingvoor deel bedraagt totaal 600 miljoen. Het uitstel van de herstructurering van de kinderaftrek en -bijslag bespaarde 640 miljoen gulden. Een herbereke ning van de gevolgen van loon- en prijsstijgingen leverde f980 miljoen op. De niet-belastinginkomsten worden nu op 500 miljoen hoger ge raamd dan in september 1976. Ook het feit dat de autoverkopen dit jaar veel hoger zullen zijn dan werd ver wacht. levert zijn bijdrage: 125 mil joen aan extra bijzondere verbruiks belasting en 25 miljoen méér motor rijtuigenbelasting. Door de hogere aardgasopbrengsten dan verwacht komt 100 miljoen gul den meer vennootschapsbelasting binnen, terwijl de overdrachtsbelas ting in de woningsector 125 miljoen oplevert- Het feit dat de Wet Investe ringsrekening (steun aan bedrijven) door de val van het kabinet niet werd ingevoerd, bespaart dit jaar 400 mil joen. De lagere inkomsten door uitstel van de herstructurering van de kinder bijslag en de mindere loon- en prijs stijging hebben een belastingderving tot gevolg van f 1,41 miljard. Het uit stel van de WIR kost de schatkist ook belastingopbrengsten. Volgend jaar zal dit nog veel sterker gelden. Men rekent nu al met 675 miljoen minder belastingopbrengst uit het bedrijfs leven. De begrotingssituatie die nu relatief gunstig is. zal overigens volgend jaar weer verslechteren. Men houdt er nu rekening mee dat het totaalbeeld van ontvangsten en uitga ven 420 mil joen slechter zal uitvallen dan in 1977 In de Jaren 1979 toten met 1981 wordt weer met een geringer beslag op de begrotingsruimte rekening ge houden Ook het Gemeentefonds, dat uitke ringen doet aan de gemeenten, geeft een gunstig beeld. Het tekort van 180 miljoen, waarmee men vorig jaar nog rekening hield, blijkt in werkelijk heid een overschot van 50 miljoen te zijn geworden. Oorzaak is hier onder meer de 517 miljoen hogere belastin gopbrengst. MADRID - De eerste vrije kamerverkiezingen in Spanje sinds 41 jaar zijn donderdag gewonnen door premier Adolfo Suarez en zijn partij van de Democratische Unie van het Centrum (UDC). De socialisten van Felipe Gonzales eindigden op een goede tweede plaats in deze verkiezingen die een hoog opkomstpercentage te zien hebben gegeven. Ruim tachtig procent van de kiesgerechtigde Spanjaarden maakte de gang naar de stembus om het land een op democratische wijze gekozen parlement te geven. sche nationalistische partij 10 en het samenstellen. Als hij een kabinet sa- links van het centrum staande pact van Catalonië 10. De resterende 10 zetels zouden toevallen aan kleinere partijen. Premier Suarez, die binnenkort voor de vorm af zal treden en waarschijnlijk onmiddellijk door de Spaanse vorst als nieuw regeringshoofd aangewezen Toen donderdagmiddag 75 procent van de uitslagen binnen was, werd duidelijk dat de partij van Suarez in de Tweede Kamer zou gaan strijken met ongeveer 170 van de 350 zetels en 106 van de 207 senaatszetels. De socialisten (PSOE) zouden 115 zetels krijgen, de communis ten 20. de Volksalliantie 15. de Baski- menstelt van politici uit het centrum dan is de kans groot dat er binnen deze coalitie, waarin geen uniforme partij discipline heerst, een polarisatie ont staat tussen de linkervleugel van sociaal- democraten en de rest van de centrumpartijen, waarbij de kans op af- wordt, zal een nieuw kabinet moeten scheiding van deze linkervleugel niet ondenkbeeldig is. Het risico van een ingebouwde rege ringscrisis in het eerste democratische gijzelingen planmatig Opinie An til de onaïhanki PAGINA 7 braderie Burgenieeste de Middelhui PAGINA 9 vlot vriend Beste vriend ontvoerde directeur Fiatr Frankrijk. ZUID-AFRIKA UIT ORGANISATIE ATOOMENERGIE WENEN - Na twintig jaar heeft Zuld- Afrika zijn zetel in de bestuursraad van de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IOAE) moeten opgeven. Van de 34 landen die in de raad verte genwoordigd zijn. stemden 18 landen donderdag tegen voortzetting van het Zuidafrikaanse lidmaatschap. Dertien landen, waaronder Nederland, stemden voor het behoud van de zetel van Zuid- Afrika. Eén land onthield zich van stemming. De plaats van Zuid-Afrlka wordt met ingang van september ingenomen dooi Egypte. kabinet kan Spanje zich moeilijk per mitteren. Bovendien zou de basis voor een sociaal pact ontbreken, dat nodig is voor de geloofwaardigheid van onpopu laire bezuinigingsmaatregelen, die de economie van Spanje weer op peil moe ten brengen. De indruk bestaat dat premier Suarez, onder sterke druk van koning Juan Car los. toenadering zoekt tot Félipe Gonza lez van de socialistische arbeiderspartij om een coalitieregering samen te stel len. Politieke waarnemers menen dat Europese sociaal-democratische par tijen op het ogenblik druk uitoefenen op Felipe Gonzales om met het centrum van Suarez in zee te gaan. Mochten beide partijen tot een samenwerking komen dan zal men van beide zijde wa ter bij de wijn moeten doen. In de tijd van economische crisis zou er zich dan een sterke regering kunnen vormen die niet zou vallen op de onpopulaire be- zuiningsmaatregelen. Felipe Gonzales is zich van deze situa tie bewust en maakt zich zorgen over de lachende derde, de communist Santago Carrillo, die bij strenge economische maatregelen ongetwijfeld stemmen van de socialisten zal aantrekken. Deze coalitieregering zou zich met alle ener gie kunnen storten op de voorbereiding van een nieuwe democratische grond wet. Aan de samenstelling van de 41 door de koning benoemde senatoren leiden experts af dat deze grondwet kort, soepel en helder zal zijn, waarbij zo snel mogelijk voorlopige statuten worden gegeven aan de Spaanse re gio's: Barcelona, de Canariscbe Eilan den. het Baskenland. Galicié en Valen cia. ASCOT - De paarderennen in het Engelse Ascot staan bekend om de 'modeverschijnselen' die er mee gepaard gaan Een van de opval lendste bezoeksters dit jaar teas de 21-jarige Lesley Munday uit Ports mouth. In haar gehaakte uitmonste ring trok zij veel belangstelling KRIMPEN AAN DEN IJSSEL - Na on geregeldheden in de Zuidmolukse wijk in Krimpen aan den LJssel heeft de poli tie donderdagavond rond zeven uur de wijk afgegrendeld met gepantserde wagens. De gemeentepolitie had daar voor steun aangevraagd in Rotterdam en Den Haag. De moeilijkheden begonnen volgens de politie toen enkele jonge Zuidmoluk- kers een rechercheur van de gemeente politie wilden aanvallen. Dat gebeurde m de openbare bibliotheek, vlakbij de Molukse wijk van ongeveer duizend in woners. De rechercheur was gealar meerd na moeilijkheden tussen de jon gens en de leiding van de bibliotheek De politieman moest assistentie inroe pen van een patrouillewagen. De jongeren verdwenen daarop in de Zuidmolukse wijk. maar kwamen later terug met een groep van ongeveer 25 Pollenden Maertens is nog steeds de baas in onze ploeg. podium Kunst en cul podium festiv PAGINA 21 opgeblazen 'Een brug te ver' een opgeblazen spek takel; radio- en televisieprogrunima's; stnp. PAGINA 23 tegen KRIMPEN AAN DE IJSSEL - Zuidmolukse bewoners gooien met flessen naar de KRIMPEN AAN DE IJSSEL-Leden v politie. codeerde Zuidmolukse wijk. n de mobiele eenheid omsingelen de gebarn- man sterk. Ze gooiden de ruiten in van de bibliotheek en hakten bomen om waarmee barricades gevormd werden. De gemeentepolitie in Krimpen was volgens de korpschef genoodzaakt as sistentie in te roepen van de rijkspolitie in Den Haag. die vijf patrouillewagens leverde en de mobiele eenheid van de Rotterdamse politie. Gisteravond is. naar aanleiding van de gespannen si tuatie. overleg begonnen tussen de wijkvoorzitter en het gemeentebestuur. Protest De wijkraadvoorzitter van de Zuitimo- lukkers in Krimpen aan den IJssel heeft donderdagavond bij het ANP geprotes teerd tegen de lezing die de politie heeft gegeven van het ontstaan van de reL ,,Een paar van onze jongens waren vanmiddag om vier uur gewoon in de bibliotheek. Daar stonden twee recher cheurs ze te fotograferen. Daar waren zij het niet mee eens.'' Vervolgens is vol gens deze wijkraad voorzitter de ruzie naar buiten geëscaleerd, omdat de poli tie zeer snel met erg veel mensen ter plaatse kwam. Hij noemde het optreden van de politie.en het Nederlandse volk" provocerend. „Wij houden onze jongens binnen." Ook een andere woordvoerder van de Zuidmolukse gemeenschap ontkent de versie van de politie. „Er is geen sprake van dat Zuidmolukse jongeren in forse getale teruggekomen zijn. nadat eerder (Slot zie pagina 3 kolom 3) Herhaling van de verengeschiedenis G"edepu teeide stenvert-de 'botengedeputeerde' -heeft er week in een gesprek met onze krant voor gewaar schuwd dat in de toekomst moet worden gerekend met ernstige stagnaties bij de Westerschel- deverea Stenvert vatte het probleem in één zin samen: „Doordat geen nieuwe boten zijn gebouwd, maar evenmin aan de vaste oeververbinding is begonnen, komen we voor grote problemen te staan." Het een heeft met het ander te maken. Van 1969 af hebben gedepu teerde staten het rijk voortdurend om toestemming gevraagd voor de bouw van nieuwe schepen of in ieder geval om medewerking aan de voorbereiding voor deze nieuwbouw. Al die verzoeken werden echter afgewezen, naar men moet aannemen mede omdat druk ge studeerd werd op de plannen voor een vaste oeververbinding. Door het talmen van de regering in deze laatste kwestie echter is nu een fataal punt in de tijd gepasseerdook als nu onmiddeDij k met de bouw van de vaste verbinding zou worden begonnen, is er al sprake van een zodanige achterstand dat stagna ties niet meer te vermijden zijn. Verbe teringen en vernieuwingen van het 'ver enbestand' zijn steeds weer uitgesteld met het oog op de vaste verbinding, maar die verbinding zelf komt al even min tot stand. Gevolg; een impasse, waardoor men nu - om een in dit ver band wat vreemde beeldspraak te ge bruiken mooi in het schip dreigt te ra ken. Xielaas is dat een oud verhaaL een be kende Zeeuwse ervanng: na de tweede wereldoorlog kwamen beslissingen ter verbetering van de veren menigmaal te laat Een dieptepunt In dit opzicht vormden wel de jaren vijftig, de periode van felle en emotionele discussies tus sen regering en Zeeland over de vrije ve ren. Die discussie greep terug op een in 1945 verkregen recht: toen was de regering er namelijk toe overgegaan om op de Westerscheldeveren vrij vervoer toe te staan. Ze had echter al spoedig spijt van dat besluit en probeerde van 1948 af het provinciaal bestuur te dwin gen om weer tarieven in te voeren. Zee land verzette zich, maar de regering kreeg in 1949 in zoverre haar zin, dat de kamer toestond om aan de rijksbijdrage voorde veren opnieuw de voorwaarde te verbinden dat er tarieven moesten ko men. Vanaf dat moment werden be perkte veergelden ingevoerd, namelijk voor auto's en passagiers in de toen nog bestaande) eerste klas. Verder weigerde het provinciaal bestuur ook maar één stap te doen, maar dat moest Zeeland wel bezuren: de outillage van de veren werd onvoldoende verbeterd met als gevolg lange wachttijden en vele, vele klachten. Argument van de regering: conjuncturele redenen verhinderden haar om gelden beschikbaar te stellen voor de toen zo noodzakelijke tweede grote veerboot Om uit die impasse te raken namen de Zeeuwse kamers van kooophandel het initiatief om toch maar toe te stemmen in een maüg al gemeen tarief maar dan onder de uit drukkelijke voorwaarde dat de outillage zou worden verbeterd Die opzet slaag de: langzamerhand werden de vervoer- stoestanden op de Westerscheldeveren weer normaal. fimdlijn TWEEDE RIJBAAN A 58 TUSSEN NIEUWLAND EN SOUBURG AANSLUITINGEN NAAR MIDDELBURG EN INDUSTRIE VLISSINGEN - Op vrijdag- morgen 24 juni zal dr C. Boer tien. commissaris der koningin in Zeeland, het nieuwe wegen stelsel in zuidoost-Walcheren officieel in gebruik stellen. Het gaat hier om de tweede rijbaan van de A 58 tussen Nieuwland en Oost- Souburg, de aanslui ting van Middelburg hierop, de aansluiting naar het industrie gebied Vlissingen-Oost en ver dere wregen in het gebied van het Havenschap Vlissingen. De verschillende wegen zijn aangelegd op kosten van het rijk. de provincie Zee land, de gemeente Middelburg en het Havenschap Vlissingen De kosten wa ren in totaal ongeveer 25 miljoen gul den. De nieuwe wegen sluiten aan op de wer ken die in 1971 werden voltooid. Toen kwamen gereed de Schroebrug over het Kanaal door Walcheren en de daarop aansluitende Schroeweg. die voorlopig werd aangelegd tot aan de Torenweg. Deze tweebaansweg is thans doorge trokken tot de A 58. Bij de kruising zijn aansluitende wegen gemaakt en via ducten gebouwd De twee viaducten in de hoofdrijbaan worden nu geopend, dal in de parallelweg weid in november van het vorig jaar reeds in gebruik nonomen. In het verlengde van de Schroeweg is een weg aangelegd In de richting van Vlissingen-Oost. Deze weg vindt zijn Fietspaden voortzetting in de Basisweg rond dit in- - dustriegebied. Bij de aanleg van deze weg zijn tevens kruisingsvrije aanslui tingen gemaakt voor wegen naar de Sioehaven en naar de Quarleshaven. Voorts is aangelegd de Engelandweg. die een verbinding vormt tussen het be gin van de Basisweg en de Zuidsloeweg. In samenhang daannee is het deel van de Zuidsloeweg tussen Scheldepoort en Engelandweg verlegd naar het noord westen. In dit wegenstelsel is nog weinig reke ninggehouden mei fietsers en bromfiet sers. Binnenkort zal de ANWB. zo deelde men van de zijde van het Haven schap Vlissingen mee. een bewegwijze ring door het havenschapsgebied wor- Slot zie pagina 7 kolom 5) De omstandigheden zijn vandaag de dag anders dan in de jaren vijftig, maar niettemin zijn er overeenkomsten. Zee land wil nu - evenals toen - verbetering van de transportmogelijkheden over de Westerschelde. Daartoe verlangde deze provincie in de jaren vijftig grotere schepen: thanswenst men-ondermeer- een vaste oeververbindlng-Destijds wei gerde de regering de bouw van nieuwe schepen toe te staan 'om conjuncturele redenen, nu wordt al enkele jaren een soortgelijk argument gebruikt om de aanleg van de vaste verbinding op de lange baan te schuiven. In de jaren vijf tig traden langdurige stagnaties op in het transportsysteem over de Wester schelde; blijkens mededelingen van ge deputeerde Stenvert - gebaseerd op zorgvuldige studies - moet in de ko mendejaren met soortgelijke verschijn selen worden gerekend. Er is echter één groot verschil, toen bleek het mogelijk de impasse te doorbreken door aan Zeeuwse kant toe te geven aan het ver langen van de regenng om volledige veertarieven in te voeren. Die mogelijk heid nu ontbreektop dit moment Welke concessies moet Zeeland anno 1977 doen? Gedeputeerde staten zijn al ak koord gegaan meteen verlenging van de bouwtijd voor de vaste verbinding van vijf tot zeven jaar indien die zou worden aangelegd. Wat wil de regering, wat wil metname de minister van financiën nog meer? Binnenkort verschijnt er een rapport waarin met allerlei cijfermate riaal zal worden aangetoond dat elke dag uitstel tot grote problemen in de toekomst zal leiden. Kan d at rapport de basis worden vooreen definitief gesprek tussen Zeeland en de regering? Of moe ten soms de Zeeuwse staten barrevoets naar het Binnenhof om er aldus de be langen van hun provincie te bepleiten? Zo langzamerhand dient vrijwel alles te' worden overwogen om er toe te geraken dat er althans een besluit wordt geno men. Er moet iets gebeuren: herhaling van de verengeschiedenis uit de Jaren vijftig - lange wachttijden, stagnerend vervoer met alle kwalijke gevolgen van- dien. filevorming en wat al niet meer - dient hoe dan ook te worden vermeden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 1