Emoties lopen uiteen bij plannen voor verfilmen treinkaping TERUGKEER VON KARAJAN IN WENEN ORKESTMUZIEK UIT RUSLAND, MUSSORGSKY EN PROKOFIEFF PZC/kunst/cultuur Boroboedoer-tentoonstelling in het Rijksmuseum Schilder en glazenier Toon Ninaber overleden Ontwerper van klavarskribo overleden Dn Tremicaping oy vnjsier De plannen van de Britse televisiemaatschappij BBC om de treinkaping bij Wijster door een groep Zuidmolukkers te verfil men, hebben uiteenlopende emoties opgeroepen. De discussies spitsen zich toe op de vraag of die verfilming wel of niet moet doorgaan. Er is een groepering die vindt dat een nare ervaring van toen niet meer opgerakeld moet worden en een andere groep schort het oordeel op tot het moment dat zij de film heeft gezien. Ook binnen de groep van ex-gegijzelden bestaat verschil van mening. Zo heeft de heer K Wielenga vorige week tijdens een uitzending van de RONO laten doorschemeren een tegenstander van de film te zijn. omdat het volgens hem een sensationeel produkt wordt, terwijl de heer H. Prins vindt dat er op dit mo ment nog geen enkele rede is om zoiets ie veronderstellen. Leider van de Zuid molukkers. ir. Manusama. is tegen de verfilming van het drama maar wil. als de BBC-plannen doorgaan, geen stap pen ondernemen omdat ..zoiets toch geen enkel effect zal hebben". Alleemoties hebben er inmiddels toe ge leid dat de Britse televisiemakers heb ben besloten af te zien van het oor spronkelijk plan om op lokatie. dus bij Wijster. te filmen. Vanuit het Londense BBC-kantoor verklaart de producent van de film. Prank Cox: ..Voor deze be slissing zijn twee oorzaken van door slaggevende betekenis geweest. In de eerste plaats bleek er een grote gevoe ligheid met betrekking tot filmen op lo katie te bestaan bij de plaatselijke be volking en vooral ook bij de machinis ten van de Nederlandse Spoorwegen. Daarnaast hebben we vernomen dat de politieke situatie tussen Nederland en de Zuidmolukkers uiterst delicaat is". „Het ministerie van justitie heeft ons laten weten het prettig te vinden als we niet in Nederland zouden filmen. Van al deze meningen hebben we kennis ge nomen en toen heb ik persoonlijk het besluit genomen om in Nederland geen opnames te maken. Let wel. niemand heeft ons weggestuurd. Ik heh het zelf zo gewild omdat ik begrip heb voor de gevoelens die men in in Nederland heeft met betrekking tot het onderwerp van onze film", aldus Cox. Het zich terugtrekken uit Nederland be tekent overigens niet dat het totale filmproject ook van de baan is. „We moeten nu zien of we in Engeland zelf kunnen filmen. We zoeken naar een lo katie die identiek is aan die bij Wijster en daarbij hebben we ons oog laten val len op een streek in Zuidoost- Engeland". aldus Cox. Volgens de Britse producent maakt het emotioneel veel verschil dat men zich uit Nederland heeft teruggetrokken. Maarir. Manusama blijft de verfilming toch afkeuren. „Wat de BBC zich van de film voorstelt is pure sensatie. De poli tiek die achter de actie school wil ze helemaal niel naar huiten brengen. Die mensen van de BBC zijn anderhalve maand geleden bij mij geweest en ik heb hun over ons politiek doel verteld. Ze vonden het interessant maar wilden dit niet in de film uitdrukken. Het grote publiek ziet zoiets misschien graag, maar ik vind dat je je als filmmaker bewust moet zijn van je verantwoorde lijkheid. Ik ben namelijk bang dat die film consequenties kan hebben. Welke, kan ik nu nog niet overzien". Bij de BBC geeft producent Frank Cox toe dat de politieke achtergrond, die de drijfveer tot de actie ls geweest, in de film niet sterk tot uiting zal komen. Een film. die 50 minuten zal duren, wordt gemaakt in het kader van de serie Life at stake In deze serie gaat het er volgens Cox vooral om de menselijke wil om te overleven In beeld te brengen. ..We dramatiseren wat de nieuwsmedia tijdens de actie bij Wijster niet hebben kunnen laten zien. Dat doen we met alle acht films In het kader van deze serie. In al deze films nemen we geen politiek standpunt in. We tonen uitsluitend wat de menselijke ervaring is geweest. In het geval van de treinkaping bij Wijster la ten we die ervaring zien met als leidraad het dagboek dat de heer Vaders heeft gemaakt. We hebben het script afge checkt bij de heer Vaders en vele ande ren". ..Dat er in de film weinig politiek voor komt is trouwens ook een technisch probleem We zouden dan namelijk de acteurs Zuidmoluks moeten laten pra ten en dat is niet mogelijk. We zouden het inderdaad kunnen vertalen, maar een ander punt is da t er weinig over poli tiek is gesproken. De Zuidmolukkers deden het onderling wel met elkaar, maar dat was dan buiten de aanwezig heid van de gegijzelden. Die keren dat er wel met de gijzelaars over politiek is ge sproken zullen ook wel worden ver filmd". ..Maar het blijft een gering deel in verge lijking met zaken zoals: hoe blijven we warm, hoe eten we. hoe overleven we? Tenslotte geloof ik niet dat de kijker in politiek is geïnteresseerd. De kijkers zullen zich identificeren met de gijze laars en ze willen volgens mij weten welke problemen zij hadden", aldus Cox. De angst dat de aanpak van dc Britten zal leiden tot een sensationale film leeft bij ex-gegijzelde Prins niet zo sterk: „Wielenga kan wel zeggen dat het vol gens hem een sensationele film wordt, maar hij baseerl dit nergens op. Ik heb er wel vertrouwen in gezien de manier waarop zij een gijzelingszaak in Stock holm hebben verfilmd. Ik heb later met ex-gegijzelden van deze zaak gespro ken en zij vonden dat het behoudens een paar foutjes een correcte recon structie was geweest". En over het feit dat er mensen zijn die vrezen dat door dit soort films oude wonden weer worden opengereten: ..Maar dat heb je toch met alles. Denk aan de dodenherdenking Ik weet dat ze voor het script het dagboek van Vaders hebben gebruikt en dan is het good. Want toen het dagboek werd gepubli ceerd had ook niemand, behalve dan justitie, kritiek op hetgeen er in is be schreven". Afgelopen zaterdag hebben de ex- treingegijzelden met elkaar gesproken en hierbij kwam onder andere de film en de hierop betrekking hebbende uitla tingen van de heer Wielenga voor de RONO ter sprake. Tijdens het gesprek werd hem. volgens de heer Prins, te ver staan gegeven dat hij met betrekking tot de film alleen namens zichzelf kon spreken en niet namens de groep. Is dat niet in tegenspraak met het idee dat de ex-gegijzelden uitsluitend als groep naar buiten zouden treden'' „We treden alleen als groep naar buiten als het gaat om stappen te ondernemen tegen de overheid als die bepaalde dingen moet doen. Dan staat namelijk het belang van de hele groep op het spel. Maar we vinden dat de vraag of iemand zich ge kwetst voelt door een film op de televisie geen groepsstandpunt eist. We kunnen nu uitroepen dat die film er niet moet komen, maar daar trekt de BBC zich natuurlijk niets van aan" De BBC gaat er alsnog van uit dat de film er komt. „Volgend jaar januari staat hij gepland voor een uitzending op de Britse tv. Pas daarna zal men er in Nederland ook over kunnen beschik ken. Dus voor de film cr komt zijn we al weer een jaar verder. Misschien is men er dan niet meer zo ondersteboven van", besluit Cox. /ertien grote reliefs en beeldhouw werken. «aaronder vijf Boeddha- figuren. vormen de kern van de ten toonstelling 'Borohoedocr - kunst en religie in het oude Java." die van 21 april tot en met 3 juli in het Rijksmu seum in Amsterdam wordt gehouden. Deexpositie is lot stand gekomen in het kader van hel Belgisch-Indonesisch culturele akkoord en is in de eerste maanden te zien geweest in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Het idee voor de expositie werd geboren tijdens het bezoek van koning Boude- wijnen koningin Fabiola in 1974 aan In donesië- Vandaar dat dc supervisie over de expositie, die ook nog naar Wenen. Westduitsland. Frankrijk i Parijs» en mogelijk de Scandlnavischfe landen gaat. in Belgischeen Indonesische han den blijft. Dts S. Levy, hoofddirecteur van het Rijksmuseum, zei woensdag tijdens een rondleiding dat het niet eens zo eenvou dig is geweest om de expositie, waar voor twee schlklenjenziilen tijdelijk ontruimd zijn. onder te brengen. Het to tale gewicht van de runn honderd geëx poseerde stukken, bedraagt namelijk 17.000 kilo en daarom moesi eerst over leg worden gepleegd met de rijksge bouwendienst De uitkomst was dat de grote stukken verdeeld moesten wor den over minstens twee vloerbalken, waardoormen niet geheel vrij werdm de opstelling Het hoofd van de afdeling Aziatische kunst van hei museum, drs K W Lim. is niet erg gelukkig met de keuze van de expositiestukken door de Belgische deskundigen De gekozen voorwerpen zijn wel van een grote kwaliteit maar naar zijn oordeel ontbreekt er een zekere evenwichtig heid Bepaalde figuren komen te vaak voor. terwijl andere figuren ontbreken Overigens noemde hij dc expositie uniek en nimmer weerkerend omdat de meeste stukken, wanneer de restauratie van de Boroboedoer in 1981 of 1982 vol tooid zal zijn. niet meer van hun plaats kunnen worden genomen. De restauratie van dit uit dc negende eeuw stammende heiligdom, dat als een van de indrukwekkendste Boedd histische monumenten van de wereld wordt beschouwd, gaat 12 miljoen dol lar kosten. Vijf miljoen is toegezegd door de Unesco. Op een aparte stand is bij de expositie aandacht besteed aan deze restauratic. Tijdens de tentoonstelling zullen op de woensdagmiddagen hij/nndere even ementen worden gehouden als Ja vaanse dansen. Gamelan-muziek. film vertoningen (onder meer over de res tauratie) en een Wajang-schimmenspel. lÜet festival van Wenen dat begint op 14 mei en eindigt op 26 juni zal worden overheerst door het ballet waarvan 11 groepen uit zes landen hun opwachting zullen maken, zo heeft de organisatie meegedeeld Verwacht worden onder meer de Merce Cunningham and Dance Company uit New York, het Ballet van de 20ste eeuw van Maurice Bejart uit Brussel, de Malegot- groep uit Leningrad en het eveneens Newyorkse American Ballet Theater. Wat het instrumentale gedeelte betreft zullen onder meer het Berlijnse Radio symfonie-orkest en het Alban Berg kwartet alsmede kamerensembles uit Oosten rijk en elders optreden Nagenoeg het hele oeuvre van Chopin zal worden ten gehore gebracht door de pianisten Emanuel Ax, Nikita Magaloff. James Tocco. Garrick Ohlsson en Chris tina Ortiz, Het muzikale programma zal worden geopend met een recital van de zanger Her man Prey, gewijd aan Beethoven. Groot nieuws is de 'terugkeer' van de vermaarde Oostenrijkse dirigent. Herbert von Karajan. die in 1964 de Weens Opera had verlaten na herrie met de vakbonden en medewerkers van de opera en toen had gezegd dat men hem nooit meer zou weer zien in Wenen. In de buiten de officiële tijden van het festival liggende data van 8 tot 20 mei zal Von Karajan drie opera's leiden: Verdi's Trovatore. Mozarts Figaro's Hochzeit en Puc cini s La Bohème Dat zijn terugkeer een triomfale zal zijn staat nu al vast Veel opvoeringen van het festival zullen worden gegeven, tegen redelijke toegangs prijzen. op verschillende plaatsen m en builen Wenen en ook in de openlucht Dit is de eerste maal bedoeld voor liefhebbers die de zeer hoge prijzen niet kunnen betalen water toe heeft geleid dat het festival eigenlijk alleen maar was weggelegd voor welgestelden. vooral uit het buitenland afkomstig e 'Schilderijen op een tentoonstelling' van Mussorgsky horen - dank zij. de orkestratie van Kavel - tot liet meest briljant geïnstrumenteerde orke strale showwerk, dat de muziekliteratuur kent. Een orkest, dat zijn zaakjes kent. kan er moeilijk fout mee gaan. Dat blijkt uit het rijke, plalenveld. dat van dit werk voorhanden is: er zitten bijna geen uitvoeringen tussen, die onder de maat zijn. Maar anderzijds zijn er ook niet veel. die er tussen dat doorgaans respectabele niveau uit springen. Zubin Mehta met orkest van Los Angeles op Decca - met de pianoversie aan de andere kant - is er een voorbeeld van. En tot de top moet men ook een nieuwe versie rekenen, die DGG kortgeleden uitbracht: een vertolking van het Chicago Symphony Orchestra met Carlo Mana Giulim als dirigent, Dne dingen vallen bij deze uitvoering in het bijzonder op hel geweldige - zij het niet altijd even subtiele - musiceren van het orkest uit Chicago, de m diepte, breedte en dynamiek rijke opname en het persoonlijke stempel, dat Giulini Mussorgsky's muziek meegeeft Die aanpak dient dc muziek over igens nadrukkelijk. Het meest opmerkelijke is de brede adem. die het werk onderzijn handen krijgt In tijd uitgedrukt: zijn Schilderijententoonstelling Van en voor de draaitafel duurt vijf minuten langer dan het halve uur. dat er „gemiddeld' voorstaat. Dat leidt bij Giulini met tot een logge uitvoering, integendeel Elk schilderij wordt treffend en plastisch gekarakteriseerd Een opname, die de muziek meer monumentaliteit geeft, is nauwelijks voorhanden Een breed geborstel de, voortreffelijke lezing, die magniefiek is opgenomen Als royale toegift bevat de DGG-plaai een opname van de eerste symiome - cie Klassieke- van Serge Prokofieff Ook hier valt op, dzt Giulini dit, lichtgewicht symlonietje - „in de stijl van Haydn - nietoverhaasten lucide tot klinken brengt, DGG 2530 783), Grell Devijfde symfonie van Prokofieff dateert uil 1944. zevenentwintigjaar na de Klassieke. Ook een weik. waarin het optimisme de overhand heeft, maar aanzienlijk zwaarder van kaliber dan zijn symfonische eersteling Een werk vol muzikale pathos, briljante ironie, tragische ondertonen hier en daar en een uitbundig slotdeel „Een lied op de vrije en gelukkige mens," zo omschreef de componist zijn vijfde zelf Op CBS verscheen een plaat met een heruitgave van de registratie, die George Szell en het Cleveland Orchestra eind 1959 maakten Een kernachtige uitvoering, waann het Cleveland Orchestra met name in het scherzo schit tert. Szeli zet de muziek helder neer en voorkomt zo. dat de zwaar geïnstru menteerde passages ondoorzichtig worden. De opname- achttien jaar oud - klinkt nog opmerkelijk fris (CBS 61 716» c VRIJDAG 22 APRIL 1977 De kunstschilder en glazenier Toon Ni naber is op 80-jarige leeftijd in Boxtel overleden. De laatste tien jaar leefde hij in een verzorgingstehuis. De begra fenis heeft vandaag - vrijdag - plaats. Antonius Cornells Ninaber van Eyben werd op 21 december 1896 ln Scheven- ingen geboren. Na de hbs ging hij naar de Haagse academie voor b"eldende kunst en behaalde het modiploma te kenen. Hij gaf aanvankelijk ook les tot hij als eerste belangrijke opdracht kreeg een communiebank te ontwerpen voor de kerk van de H. Agnes in Den Haag. Een periode van schilderen, emalleren en het maken van ramen wisselde Toon Ninaber af met langdurige en veelvul dige reizen, waarbij hij schilderend Frankrijk, Engeland, Italië en de Bal- kanlanden bezocht. Na geruime tijd te hebben gewerkt in Zuid-Limburg ves tigde hij zich in Boxtel. Ais illustrator werkte hij ook mee aan het Nederlands letterkundig en cultureel tijdschrift 'De Gemeenschap' van ondermeer Jan En gelman en Anton van Duinkerken. In ons land wordt in veel kerken, kloos ters. scholen, raadhuizen en andere ge bouwen werk van Toon Ninaber aange troffen: gebrandschilderde ramen, mo zaïeken. muurschilderingen, tegelta bleaus. keramische werken en email- toepassingen. Ook schilderde hij veel portretten en kregen het vrije schilde ren en de grafiek zijn aandacht. In zijn woonplaats Slikkerveer Is don derdag op 92-jarige leeftijd de ontwerper van het muziekschrift klavarskribo C. Pot overleden. De heer Pot, 8 april 1885 in Ridderkerk geboren, ging met pen sioen als directeur van de firma Electro Smit Slikkerveer waar hij vanaf 1906 werkzaam was geweest Zijn grootste bekendheid verwierf hij met zijn mu ziekschrift. dat hij in 1931 uitvond. Het nieuw emuziekschrift werd sindsdien verspreid door het door Pot gestichte instituut Klavarskribo te Slikkerveer. In binnen- en buitenland verschenen publicaties over klavarskribo van de hand van C. Pot die er hoge verwach tingen van had als bijdrage tot de huis elijke muziekbeoefening. Het instituut in Slikkerveer heeft een groot aantal werken voor piano en orgel, maar ook voor andere muziekinstrumenten in het muziekschrift klavarskribo uitge bracht Nederlands toneel, muziek en dans in Dusseldorp Nederlands toneel, muziek en dans zal te zien en te horen zijn tijdens de grote 'Ontmoeting met Nederland', een cultu rele manifestatie die langer dan een maand duurt en in Dusseldorp wordt gehouden. Muziek wordt er gemaakt door het Concertgebouworkest ballet ten worden uitgevoerd door het Neder lands Dans Theater en toneel wordt ge speeld door De Appel. Toneelgroep De Appel geeft in Dusseldorp op 17 en 18 mei voorstellingen van Shakespeare's De Storm" in de regie van Enk Vos. De Nederlandse toneelbijdrage kwam tot stand door bemiddeling van het Neder landse Centrum van het Internationaal Theaterinstituut (iti). Aan de ontmoe ting met Nederland in Dusseldorp ne men vele schouwburgen, concertzalen, musea, kijkhuizen en ealeneen deeL Laatste voorstelling in Kuiperspoort Zaterdag a s. zullen in het Kuipers poorttheater in Middelburg de laatste voorstellingen van dit seizoen plaats vinden De toneelwerkgroep 'Spectrum' uit Delft brengt haar nieuwste produk- tle 'Spel' en de toneelgroep Kuipers- poort komt opnieuw met de qpvoerin gen van 'De agent' van Otto Dijk en 'De overledene' van ObaJdia De spelleïding van 'Spel' is in handen van Huub Hansen. De twee éénakters worden geregisseerd door Bram Kwekkeboom De aanvang van de voorstelling is 20.00 uur SIKKENSPRIJZEN Voor het stimuleren van sociale, cultu rele en wetenschappelijke ontwikkelin gen. waarbij kleur als medium een speci fieke rol speelt, zijn vier prijzen toege kend. De stichting Sikkensprijs maakte de toekenningen bekend in de aula van het Slikkenscomplex in Sassenheim. Ten hoogste 10.000 gaat naar drukke rij Rosbeek in Hoensbroek die een uit gave voorbereidt over de kunstenaar Bart van der Leek. De prijs is speciaal bedoeld voor het her-tekenen van oor spronkelijke tekeningen. Vier galeries knjgen elk 5000. niet alleen als waar dering voor werk in het verleden, maar in het bijzonder ook als stimulans voor een extra activiteit. De onderscheiden galeries zijn: Swart. De Tor. Art en Pro ject. en de Appel, alle ln Amsterdam. Maximaal een kwart ton mag de stich ting 'Sonsbeek onbeperkt" gebruiken opdat het observatorium van Robert Morris, dat in '71 m Velsen was uitge voerd. definitief wordt herbouwd- Dit staat te gebeuren door de Rijksdienst IJsse lm eerpolders onder auspiciën van de stichting 'Sonsbeek Onbeperkt'. Het observatorium zal nog in april in ooste lijk Flevoland tot stand worden ge bracht. De vierde prijs gaat naar de Rotter damse Kunststichting. Ze mag ten hoogste 15.000 besteden aan het in stellen van een wetenschappelijk on derzoek naar de beleving van de stads- beschildering, zoals die in Rotterdam U uitgevoerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 15