KLM-machine fout NABESTAANDEN SLACHTOFFERS Piloten konden elkaar horen FAMILIE BERICHTEN Parlement herdenkt slachtoffers Nieuwe radar Schiphol ten koste van radar in het noorden 6 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 30 MAART 1977 We zijn heel blij met de ge boorte van ons dochtertje en zusje CATHARINA JACOBA We noemen haar Merel Vlissingen, 29 maart 1977. Westerzicht 418. Wij zijn erg verdrietig over het plotselinge overlijden van ons klasgenootje ANNE-MARIE PROVOOST De leerlingen van de 6e klas van de o.b.s. 'De Dunenburch' te Middelburg. Tot onze grote versla genheid hebben wij vernomen dat door een noodlottig onge val omgekomen zijn: ADRIE PROVOOST zijn vrouw MATTY PROVOOST en hun kinderen MARLIES EN ANNE-MARIE Zijn heengaan bete kent voor onze vereni ging een groot ver- Tot onze grote ontstel tenis kwamen op weg naar hun vakantiebe stemming om het le ven ons aller vrienden ADRIE EN MATTY PROVOOST en hun kinderen MARLIES EN ANNE-MAREE Hun vriendschap zal ons allen bijblijven. Bestuur en leden VV 'De Meeuwen' Zoutelande Door het vliegtuig ongeluk te Tenerife werd samen met haar ouders en zusje uit onze schoolgemeen schap weggenomen MARLIES PROVOOST Zij was een fijne leer linge. God trooste de naaste familie bij dit zware verlies. Namens leerlin gen. docenten, personeel en bestuur van de Chr. Nijverheids school 'De Waayen- burgh' Middelburg. A. de Buck, voorzitter L. de Waard, directeur. Met grote verslagen heid namen wij kennis van het bericht dat bij het vliegtuigongeluk te Tenerife - samen met hun ouders - om het leven zijn geko men onze leden MARLIES EN ANNE-MARIE PROVOOST Bestuur, leiding, leden M.T.V.'69. Met ontsteltenis heb ben wij kennis geno men van het plotse ling overlijden van de heer en mevrouw PROVOOST en hun dochters MARLIES EN ANNE-MARIE Wij betuigen onze deelneming aan de fa milie. Personeel en oudercommissie van o.b.s. 'De Dunenburch' te Middelburg. Diep geschokt en met ontsteltenis geven wij u kennis van het plotseling overlijden t g.v. een noodlottig ongeval te Tenerife van de heer A. J. PROVOOST mevrouw M. PROVOOST-GELDOF en hun kinderen MARLIES EN ANNE-MARIE W. Roelse M. Roelse-Walhout Ingrid en Yvonne A. Hoebeke J. A. Hoebeke-de Ridder Middelburg, 28 maart 1977. Door een noodlottig ongeval zijn van ons heengegaan, onze goede vrienden ADRIE EN MATTY PROVOOST en hun lieve kinderen MARLIES EN ANNE-MARIE Henk en Miny Schoo Adrie en Marianne Adrie en Madeleine Met grote verslagenheid en droefheid vernamen wij dat te Tenerife zijn verongelukt onze ken nissen ADRIE EN MATTY PROVOOST en hun kinderen MARLIES EN ANNE-MARIE Aamoud en Matty Meyers Paul Keesje Groot was de verslagenheid toen wij dat onze trouwe ponyleden MARLIES EN ANNE-MARIE PROVOOST en hun ouders dooreen tragisch ongeval o We zullen jullie missen. het leven kwamen. Bestuur en leden van de ruitervereniging 'Sé-Ros'. Met grote verslagenheid namen wij kennis van het plotseling overlijden, door een tragisch ongeval van de heer ADRIE PROVOOST Bestuur en leden van de volleybalvereniging 't Zand. Met grote verslagenheid namen wij kennis dat bij de vliegtuigramp teTenerifezijnomgekomen de zusjes MARLIES EN ANNE-MARIE PROVOOST met hun ouders A. PROVOOST EN M. PROVOOST-GELDOF De levensblijheid en vriendschap van dit gezin zal ons altijd in herinnering blijven. Scrooskerke, Rijkebuurtweg 8. Met verslagenheid geven wij kennis van het plotseling overlijden van de heer L. W. DE BREE lid van de redactie Het vele werk dat hij sinds de oprichting voor het tijdschrift heeft verricht, zullen wij in dank bare herinnering houden. S richting Zeeuws Tijdschrift C. Boertien, voorzitter bestuur M. C. Verburg, voorzitter redactie Middelburg, 29 maart 1977. Enige kennisgeving Met grote droefheid geven wij kennis van het plotseling overlijden in het Sofiaziekenhuis te Zwolle van mijn geliefde man, onze vader, grootvader en overgrootvader GILLES JOHANNES HAMELINK echtgenoot van Maria Hamelink-Branderhorst op de leeftijd van ruim 76 jaar. Kruiningen: M. Hamelink-Branderhorst Antwerpen: F. M. Tilman-Hamelink J. Tilman Raalte: S. C. Hamelink Winterswijk: M. C. Esselink-Ruissen Kleinkinderen en achterkleinkinderen De begrafenis zal plaatsvinden op vrijdag 1 april aanstaande om 13.00 uur op de algemene begraafplaats te Kruiningen. De rouwdienst wordt gehouden in het Geref Verenigingsgebouw, Berghoekstraat om 12.15 Vertrek naar de algemene begraafplaats om 12.45 uur. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in het Geref. Verenigingsgebouw. Liever geen bezoek aan huis. Heden, 28 maart overleed, na een kortstondig maar hevig lijden, mijn geliefde man en onze zorgzame vader ADR1AAN P. VERBOOM echtgenoot van J. Jeremiasse op de leeftijd van 51 jaar. Ellewoulsdijk; J. Verboom-Jeremiasse Souburg: H. C. van Weele-Verboom C. van Weele Ellewoutsdijk: M. J. Verboom en Nella van Oosten Ellewoutsdijk: C. H. Verboom en André Buteijn Ellewoutsdijk. 28 maart 1977. Hellewoudstraat 16. De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer van het ziekenhuis Bergzicht te Goes. Bezoekuren dagelijks van 15.00-15.30 uur. De begrafenis zal plaatsvinden op vrijdag 1 apnl aanstaande om 14.00 uur vanuit het M. J. van Hattumhuis te Ellewoutsdijk. Na afloop der begrafenis gelegenheid tot condo leren in het M. J. van Hattumhuis. Heden overleed na een kortstondig maar hevig lijden onze geliefde zoon, broeder, zwager en oom ADRIE VERBOOM echtgenoot van J. Jeremiasse op de leeftijd van 51 jaar. Nisse: J. Verboom H. Verboom-Bosman Kloetinge: P. A. Verboom M. Verboom-de Laat 's-H.-Arendskerke: P. Poelman M. Poelman-Verboom Neven en nichten Nisse, 28 maart 1977. Heden overleed na een kortstondig maar hevig lijden, onze geliefde schoonzoon en zwager ADRIE VERBOOM op de leeftijd van 51 jaar. M. W. Jeremiasse C. Jeremiasse-Schouwenaar Cor Jeremiasse en Nel Wim Jeremiasse Ellewoutsdijk, 28 maart 1977. Met grote verslagenheid geven wij kennis van het plotseling overlijden van de heer C. SAAMAN oud-kantinebeheerder van de lagere technische school te Goes. Hij zal door zijn bescheiden karakter en grote werklust in onze herinnering blijven. Mogen de nabestaanden de kracht vinden dit verües te dragen. Bestuur van de Stichting voor voortgezet onderwijs te Goes. Met droefheid geven wij kennis van het plot seling overlijden van onze oud-collega, de heer C. SAAMAN Wij zullen hem als een zeer gewaardeerde, hulp vaardige collega blijven gedenken. We hopen dat zijn echtgenote, kinderen en kleinkinderen de kracht mogen vinden dit zware verlies te dragen. Personeel van de Lagere Technische School te Goes. Heden overleed, in volle vrede, onze lieve zorg zame zuster, tante en oud-tante KORNELIA BOOGERD in de ouderdom van 79 jaar. Uit aller naam: L. C. Boogerd Middelburg, 24 maart 1977. Sprencklaan flat 31. huize 'Ter Veste'. Op verzoek van de overledene heeft de teraarde bestelling in alle stilte plaatsgevonden. Liever geen bezoek aan huls. Met diepe droefheid geven wij u kennis, dat na een langdurige ziekte, zacht en kalm van ons is heengegaan, mijn innig geliefde man, zorg zame vader, schoon- en grootvader, broer, zwa ger en oom JOHANNES SANDERSE op de leeftijd van 69 jaar. Namens: Rotterdam: A. Sanderse-Janson A. Sanderse-Stuit Paulus - Ingrid Oud-Beijerland: J. C. Sanderse J. T. Beker Rotterdam, 28 maart 1977. Dirkslandhof 22. De overledene is opgebaard in de rouwkamer Goereesestraat 10 te Rotterdam. Bezoek: heden woensdag van 20.00 tot 20.30 uur. Dc crematie zal plaatsvinden donderdag 31 maart aanstaande in het crematorium Rotter dam-Zuid, Maeterlinckweg 101 te 14.15 uur. Vertrek vanaf het woonhuis te 14.00 uur. (Slot van pag. 1) keersvliegtuigen als de DC-8. Op Los Rodeos wordt overigens wel verwacht dat de luchthaven vrijdag weer open zal zijn voor het luchtverkeer. Door leden van zowel de Nederlandse als de Amerikaanse onderzoekcommis sie is ontevreden gereageerd op de wijze waarop de Spaanse autoriteiten het on derzoek naar de oorzaak van de botsing tussen beide machines aanpakken en leiden. Bureaucratische procedures zouden tot ernstige vertraging leiden. Kritiek was er van Amerikaanse zijde ook op de Spaanse regeringsverklaring van zondag, dat er geen sprake was van sabotage of verkeerde instructies van de verkeersleiding. Die verklaring kwam veel te snel en was ongewenst, aldus een zegsman van de Amerikaanse delegatie. Het aantal slachtoffers in de KLM- Boeing blijkt sinds gisteren niet 249. maar 248 te zijn. De doodgewaande 24- jarige Robina van Lanschot, employé van het reisbureau Holland Internatio nal, bleek op Tenerife achtergebleven te zijn. Robina zou oorspronkelijk in Las Palmas uitstappen en later doorvliegen naar Tenerife. Doordat de KLM-Boeing wegens de bomaanslag op Las Palmas moest uitwijken naar Los Rodeos, was zij al dadelijk op Tenerife. Gewonden In de PanAm-machine zijn 323 inzit tenden omgekomen. Er waren 73 over levenden, onder wie zeven van de zes tien bemanningsleden. Met een Hercules-transportvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht zijn dinsdag 54 van de overlevenden van het eiland opgehaald. Behalve enkele niet- gewonden, zijn twee passagiers die nog in levensgevaar verkeren in het hospi taal van Santa Cruz de Tenerife ach tergebleven. De Amerikanen - de meeste gewonden op brancards - wor den overgevlogen naar de Verenigde Staten. Sommigen zullen daar worden opgenomen in een ziekenhuis in Texas dat in het bijzonder op brandwondpa- tiènten is ingericht. Men was vol lof over de medische verzorging op Teneri fe. Het Herculestoestel, dat op korte banen kan landen en starten, was het eerste dat op Los Rodeos landde na de ramp van zondag. Het benutte daarvoor de taxibaan naast de nog door wrakstuk ken van de beide Boeings versperde start- en landingsbaan van het vlieg veld. De tien rijkspolitiemensen van de dienst luchtvaart die zijn belast met de identificatie van de Nederlandse slach toffers, worden sinds dinsdagmiddag in hun taak bijgestaan door vier Neder landse tandartsen en twee begrafeni sondernemers. De dienst luchtvaart op Schiphol heeft de afgelopen 48 uur bij de betrokken tandartsen in Nederland ge- bitsgegevens opgevraagd van de omge komen passagiers. De vier tandartsen in Tenerife pogen de gebitskenmerken van de verkoolde stoffelijke overschotten vast te stellen. Door vergelijking met de in Nederland aanwezige gegevens hoopt men een juiste identificatie te kunnen maken. Voor de doden wordt vanavond om ze ven uur een rouwdienst gehouden in de Laguna-kathedraal in Santé Cruz de Tenerife. Hij wordt geieid door de bis schoppen Luis Gascon en (de Duitseri Walter Grunwald. Getracht werd nog uit Madrid een rabbi naar Tenerife te halen OPSTIJGEN PAS NA 'CLEAR TO TAKE OFF' DEN HAAG - Bij het vertrek van vlieg tuigen - en trouwens ook bij het landen - bedient de luchtverkeersleiding zich van een aantal standaardtermen. Een vliegtuig dat moet vertrekken krijgt als eerste sein van de verkeerstoren 'clear to taxi'. Het mag dan via de taxibonen op weg gaan naar de 'holding position', een bepaalde door de toren aangegeven wachtplaals op weg naar de runway, de startbaan. Daar moet worden gewacht op toestemming om de startbaan op te rijden. Die toestemming is vervat in de moorden 'clear to enter the runway'. Vervolgens rijdt het vliegtuig de start baan op en neemt ïn opdracht van de toren de 'take off position' in. Dat is de plaats vanwaar af gestart mag worden. Als alles in gereedheid is gebracht voor het vertrek komt het teken, alweer van de toren: 'clear to take off. Dat is het sein voor het nemen van de aanloop en het opstijgen. i Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - In de eerste en tweede kamer zijn dinsdagmiddag de slachtof fers herdacht van de vliegramp van zondagavond op Tenerife, waarbij 249 Nederlanders om het leven kwamen. Minister Van Agt (justitie) zei namens de regering dat men met ontsteltenis kennis had genomen van deze 'verplet terende tijding'. Volgens Van Agt heeft dit ongeluk velen in rouw en verslagenheid gebracht. „Het leven is broos en ongewis. Onverhoeds heeft de dood toegeslagen", aldus Van Agt. Even daarvoor had ook de eerste- kamervoorzitter mr Thurlings een korte herdenking uitgesproken Thur lings heeft condoleance-telegrammen gestuurd aan de KLM en aan de voorzit ter van de Amerikaanse senaat. Na de herdenkir.gswocrdcn werden enkele ogenblikken stilte in acht genomen. DEN HAAG (ANP) - Voor de luchtver keersbeveiliging van Schiphol moet een verbeterde radarinstallatie wor den aangeschaft. Voor de financiering hiervan is een oplossing gevonden door hiervoor de oorspronkelijk voor een radar in het noorden des lands uitge trokken gelden te bestemmen. De op Schiphol te zijner tijd vrijko mende radar gaat dan te zijner tijd naar het noorden. Aldus heeft minister Wes terterp van verkeer en waterstaat geantwoord op schriftelijke vragen van het tweede-kamerlid Rienks (PvdA). Door een en ander ontstaat vertraging voor watbetreft de radar in het noorden. Dit project kan pas woiden uitgevoerd nadat de nieuwe radar te Schiphol in operationeel gebruik is genomen. Een en ander vergt een extra uitgave van 750 000. aldus minister Wester terp iDoor onze speciale verslaggever SANTA CRUZ - De verkeerstoren van Los Rodeos bij Santa Cruz de Tenerife en de bemanningen van de zondag op elkaar gebotste Jumbo- Boeings van de KLM en PaiiAm voerden hun gesprekken op dezelfde radiofrequentie. Alle drie partijen konden eikaars gesprekken volgen en derhalve reageren op de commu nicatie tussen de twee andere par tijen. Dat is gebleken op de eerste dag van het officiële onderzoek naar de vliegtuigramp waarmee dins dagmorgen om half tien een begin is gemaakt. Uit de geluidsbanden van de ver keerstoren heeft de leider van de Ne derlandse onderzoeksdelegatie, Van Reysen (hoofd van de afdeling voor onderzoek luchtvaartongevallen van de rijksluchtvaartdienst), voorlopig de volgende toedracht van het onge luk gereconstruëerd. De PanAm-machine zou opstijgen na de Boeing van de KLM. Het vliegveld Los Rodeos heeft één startbaan die tevens landingsbaan is. Evenwijdig daaraan ligt de taxi- baan, die aan de ene kant in een U-vormige lus aansluit op het begin van de startbaan. Aan de andere kant komt de taxibaan uit op het platform voor het stationsgebouw. Vanaf dit platform begint tevens een schuine overloopbaan naar de start baan Een 150 a 200 meter verder ligt een overloopbaan van de startbaan, terug naar de taxibaan. Toen de KLM-machine het platform voor het stationsgebouw verliet, was de startbaan leeg. De KLM-machine kreeg opdracht via de startbaan naar het startpunt aan de kop van de startbaan te rijden. Aldus is ge schied. De positie van het vliegtuig was op de verkeerstoren bekend, hoewel het zicht door veel motregen circa 300 meter bedroeg. Eenmaal op de kop van de startbaan kreeg gezagvoerder Veldhuyzen van Zanten 'flight clearance', het sein dat het luchtruim voor in ieder geval het eerste deel van zijn vlucht, vrij was. Het hield echter nog géén toestem ming voor de werkelijke start in. In strijd met de voorschriften heeft hij daarop aansluitend niet om toe stemming tot starten gevraagd, maar heeft hij de toren meegedeeld dat hij zou starten. Vervolgens liet de captain de remmen los. De ver keerstoren heeft op de mededeling van de captain niet gereageerd met een bevel dat de start moest worden afgebroken. Het vliegtuig schoot recht op de Jumbo van Pan American af. Die reed op dat moment ten onrechte nog op de startbaan. De PanAm-kist was van het platform de schuine overloopbaan naar de startbaan op gegaan, maar had opdracht om daarna via de volgende overloop baan naar de taxibaan terug te keren (de omweg via de startbaan was no dig, omdat de taxibaan niet recht streeks te bereiken was doordat er andere vliegtuigen geparkeerd ston den. Het was die bewuste zondag erg druk op Los Rodeos. Blijkens de door onderzoekers be luisterde banden heeft de PanAm- bemanning niet eerder zijn positie aan de toren gemeld dan nadat de Amerikanen uit de conversatie tus sen KLM en toren begrepen dat de KLM-kist zijn aanloop voor opstij gen zou beginnen. „We zitten nog op de startbaan", zo liet de PanAm- bemanning de toren weten. Zij gaf vol gas en week zo veel mogelijk naar de linkerkant van de startbaan uit om - blijkens bericht aan de to ren - bij de volgende overloopbaan de startbaan weer te verlaten. Noch de KLM-gezagvoerder, noch de verkeerstoren heeft op deze waar schuwing van de PanAm-bemanning gereageerd. Bovendien taxiede de PanAm-machine de overloopbaan voorbij en bleef dus op de startbaan, frontaal in de richting van de aan stormende KLM-machine rijden. Door nog onverklaarbare oorzaak stopt op dat moment de tekst van de geluidsband van de toren. Interna tionaal is voorschrift dat deze ban den permanent lopen en opnemen. Zij horen niet door de verkeerslei ding bediend te kunnen worden. Israël verijdelde aanslag op El Al- toestel buiten eigen grenzen TEL AVIV (AFP/UPD - Israëlische agenten hebben in januari 1976 een aanslag op een toestel van El Al op een vliegveld buiten Israël verijdeld, zo heeft het kabinet van premier Rabin dinsdag meegedeeld. De Israëlische agenten namen daarbij vijf leden van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina gevangen. Dit vijftal, twee West-Duitsers en drie Arabieren, is voor berechting naar Israël overge bracht, aldus de mededeling. Hun proces zal achter gesloten deuren worden gehouden, vanwege 'het ge heime karakter* van de zaak, zo ver klaarde de woordvoerder. Hij zei dat er verder geen mededelingen over de zaak gedaan zullen worden. Aan de verdach ten zijn Israëlische advocaten toegewe zen, en de Westduitse ambassade was over de aanhouding van de Westduit sers ingelicht Volgens de Israëlische televisie zou de aanslag op het vliegveld van Nairobi, Kenia, gepleegd moeten worden. Daar landt wekelijks een El Al toestel op de route naar Johannesburg. De vijf zou den het toestel met luchtdoel-raketten van Russische makelij hebben willen neerschieten. Het is niet bekend hoe de gevangenne ming van de vijf in zijn werk ging, en evenmin waar ze door de Israëlische agenten zijn opgepakt. Volgens waar nemers in Tel Aviv zijn ze misschien ontvoerd. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat heeft de Nederlandse Spoorwegen thans de concessie ver leend voor de aanleg van de Nieuwe- geinlijn in Utrecht. De bouwtijd van de lijn is geschat op circa vijfjaar. CUBILLO STELT BOMAANSLAGEN OP CANARISCHE EILANDEN UIT (Van onze speciale verslaggever) SANTA CRUZ - Antonio Cubillo, de leider van de bevrijdingsbeweging op de Canarische Eilanden (MAIAC), heeft dinsdag gezegd dat de bomaanslagen voorlopig zijn uit gesteld. „Maar dit uitstel betekent geen afstel", zei Cubillo. „Wij hebben meer bommen geplaatst in Santa Cruz de Tenerife en Las Palmas, die vannacht hadden moe ten ontploffen. Op het ogenblik be vinden wij ons midden in de onaf hankelijkheidsoorlog. Daarom moe ten de toeristen maar wegblijven van de Canarische Eilanden, die wij dage lijks via onze zender 'De stem van de vrije Canarische Eilanden' waar schuwen. Als het toerisme toch op de Canarische Eilanden blijft komen, dan is dat niet onze zaak. Men went wel aan dergelijke consequenties", vertelde Antonio Cubillo, leider van de separatistische onafhankelijk heidsbeweging van de Canarische Ei landen, die zich niet in het minst ge schokt toonde over de vliegramp. De fractie van de Vervoersfederatie NWINKV in de ondernemingsraad van de KLM ivil dat de OR het voormalig tweede kamerlid voor D '66, mr Anneke Goudsmit, kandidaat stelt voor het lid maatschap van de raad van commissa rissen. Volgens de vervoersfederatie heeft zij zich bereid verklaard de plaats in te nemen van oud-KLM-directeur dr G. van der Wal, die het commissariaat gaat neerleggen wegens het bereiken van de 72-jarige leeftijd. DEN HAAG - De KLM en de overkoepelende reisorganisatie Holland Internatio nal hebben een team van vertrouwensmannen samengesteld dat de nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp op het vliegveld van Santa Cruz sociaal gaat begeleiden. Dit team, dat uit 50 tot 60 mensen zal bestaan, is geselecteerd uit het kader van de KLM en Holland International. Ze zullen de nabestaanden moeten informeren over een gamma van vraagstukken, zoals identificatie, de begrafenis en de verzekering, aldus dinsdag de heer E. J. Bekkering, bedrijfsdirecteur van de divisie touropera- ting van Hint. De vertrouwensmannen zijn er in eerste instantie voor om de narigheid voor alle betrokkenen zo aanvaardbaar mogelijk te maken, zo voegde de heer Vogels van de KLM er aan toe. Vertrouwensrelatie Er wordt naar gestreefd dat een vertrouwensman zich bezighoudt met een familie. Er moet een vertrouwensrelatie ontstaan met de nabestaanden van de slachtoffers, meent de heer Vogels. „Natuurlijk is het zo", aldus de heer Vogels, „dat er straks over zakelijke dingen moet worden gesproken, zoals bijvoorbeeld wie de begrafeniskosten voor zijn reke ning zal moeten nemen. Maar daar hoeft men zich geen zorgen over te maken. De KLM zal waar zulks uitkomt zich ruim opstellen", aldus de heer Vogels. „Het is beslist niet zo", zo zegt hij met klem. „dat wij straks onze beloften niet nakomen". Volgens de KLM zal volgens de Warschau-conventie per slachtoffer maximaal 58.000 dollar (145.000 gulden) worden uitgekeerd. Het is echter niet gezegd, dat ze dat nu krijgen. Dat hangt volgens de KLM af van de aansprakelijkheidsregclmg*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 6