KLM-machine fout
NABESTAANDEN
SLACHTOFFERS
Piloten konden
elkaar horen
FAMILIE
BERICHTEN
Parlement
herdenkt
slachtoffers
Nieuwe radar
Schiphol ten
koste van radar
in het noorden
6
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 30 MAART 1977
We zijn heel blij met de ge
boorte van ons dochtertje
en zusje
CATHARINA JACOBA
We noemen haar Merel
Vlissingen, 29 maart 1977.
Westerzicht 418.
Wij zijn erg verdrietig
over het plotselinge
overlijden van ons
klasgenootje
ANNE-MARIE
PROVOOST
De leerlingen
van de 6e klas
van de o.b.s.
'De Dunenburch'
te Middelburg.
Tot onze grote versla
genheid hebben wij
vernomen dat door
een noodlottig onge
val omgekomen zijn:
ADRIE PROVOOST
zijn vrouw
MATTY PROVOOST
en hun kinderen
MARLIES EN
ANNE-MARIE
Zijn heengaan bete
kent voor onze vereni
ging een groot ver-
Tot onze grote ontstel
tenis kwamen op weg
naar hun vakantiebe
stemming om het le
ven ons aller vrienden
ADRIE EN MATTY
PROVOOST
en hun kinderen
MARLIES EN
ANNE-MAREE
Hun vriendschap zal
ons allen bijblijven.
Bestuur en leden
VV 'De Meeuwen'
Zoutelande
Door het vliegtuig
ongeluk te Tenerife
werd samen met haar
ouders en zusje uit
onze schoolgemeen
schap weggenomen
MARLIES
PROVOOST
Zij was een fijne leer
linge.
God trooste de naaste
familie bij dit zware
verlies.
Namens leerlin
gen. docenten,
personeel en
bestuur van de
Chr. Nijverheids
school
'De Waayen-
burgh'
Middelburg.
A. de Buck,
voorzitter
L. de Waard,
directeur.
Met grote verslagen
heid namen wij kennis
van het bericht dat bij
het vliegtuigongeluk
te Tenerife - samen
met hun ouders - om
het leven zijn geko
men onze leden
MARLIES EN
ANNE-MARIE
PROVOOST
Bestuur,
leiding,
leden
M.T.V.'69.
Met ontsteltenis heb
ben wij kennis geno
men van het plotse
ling overlijden van de
heer en mevrouw
PROVOOST
en hun dochters
MARLIES EN
ANNE-MARIE
Wij betuigen onze
deelneming aan de fa
milie.
Personeel en
oudercommissie
van o.b.s.
'De Dunenburch'
te Middelburg.
Diep geschokt en met ontsteltenis geven wij u
kennis van het plotseling overlijden t g.v. een
noodlottig ongeval te Tenerife van de heer
A. J. PROVOOST
mevrouw
M. PROVOOST-GELDOF
en hun kinderen
MARLIES EN ANNE-MARIE
W. Roelse
M. Roelse-Walhout
Ingrid en Yvonne
A. Hoebeke
J. A. Hoebeke-de Ridder
Middelburg, 28 maart 1977.
Door een noodlottig ongeval zijn van ons
heengegaan, onze goede vrienden
ADRIE EN MATTY PROVOOST
en hun lieve kinderen
MARLIES EN ANNE-MARIE
Henk en Miny Schoo
Adrie en Marianne
Adrie en Madeleine
Met grote verslagenheid en droefheid vernamen
wij dat te Tenerife zijn verongelukt onze ken
nissen
ADRIE EN MATTY PROVOOST
en hun kinderen
MARLIES EN ANNE-MARIE
Aamoud en Matty Meyers
Paul
Keesje
Groot was de verslagenheid toen wij
dat onze trouwe ponyleden
MARLIES EN ANNE-MARIE PROVOOST
en hun ouders
dooreen tragisch ongeval o
We zullen jullie missen.
het leven kwamen.
Bestuur en leden van de
ruitervereniging 'Sé-Ros'.
Met grote verslagenheid namen wij kennis van
het plotseling overlijden, door een tragisch
ongeval van de heer
ADRIE PROVOOST
Bestuur en leden
van de volleybalvereniging
't Zand.
Met grote verslagenheid namen wij kennis dat
bij de vliegtuigramp teTenerifezijnomgekomen
de zusjes
MARLIES EN ANNE-MARIE PROVOOST
met hun ouders
A. PROVOOST EN M. PROVOOST-GELDOF
De levensblijheid en vriendschap van dit gezin
zal ons altijd in herinnering blijven.
Scrooskerke,
Rijkebuurtweg 8.
Met verslagenheid geven wij kennis van het
plotseling overlijden van de heer
L. W. DE BREE
lid van de redactie
Het vele werk dat hij sinds de oprichting voor
het tijdschrift heeft verricht, zullen wij in dank
bare herinnering houden.
S richting Zeeuws Tijdschrift
C. Boertien, voorzitter
bestuur
M. C. Verburg, voorzitter
redactie
Middelburg, 29 maart 1977.
Enige kennisgeving
Met grote droefheid geven wij kennis van het
plotseling overlijden in het Sofiaziekenhuis te
Zwolle van mijn geliefde man, onze vader,
grootvader en overgrootvader
GILLES JOHANNES HAMELINK
echtgenoot van Maria Hamelink-Branderhorst
op de leeftijd van ruim 76 jaar.
Kruiningen: M. Hamelink-Branderhorst
Antwerpen: F. M. Tilman-Hamelink
J. Tilman
Raalte: S. C. Hamelink
Winterswijk: M. C. Esselink-Ruissen
Kleinkinderen en
achterkleinkinderen
De begrafenis zal plaatsvinden op vrijdag 1
april aanstaande om 13.00 uur op de algemene
begraafplaats te Kruiningen.
De rouwdienst wordt gehouden in het Geref
Verenigingsgebouw, Berghoekstraat om 12.15
Vertrek naar de algemene begraafplaats om
12.45 uur.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in
het Geref. Verenigingsgebouw.
Liever geen bezoek aan huis.
Heden, 28 maart overleed, na een kortstondig
maar hevig lijden, mijn geliefde man en onze
zorgzame vader
ADR1AAN P. VERBOOM
echtgenoot van J. Jeremiasse
op de leeftijd van 51 jaar.
Ellewoulsdijk; J. Verboom-Jeremiasse
Souburg: H. C. van Weele-Verboom
C. van Weele
Ellewoutsdijk: M. J. Verboom en
Nella van Oosten
Ellewoutsdijk: C. H. Verboom en
André Buteijn
Ellewoutsdijk. 28 maart 1977.
Hellewoudstraat 16.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer
van het ziekenhuis Bergzicht te Goes.
Bezoekuren dagelijks van 15.00-15.30 uur.
De begrafenis zal plaatsvinden op vrijdag 1 apnl
aanstaande om 14.00 uur vanuit het M. J. van
Hattumhuis te Ellewoutsdijk.
Na afloop der begrafenis gelegenheid tot condo
leren in het M. J. van Hattumhuis.
Heden overleed na een kortstondig maar hevig
lijden onze geliefde zoon, broeder, zwager en
oom
ADRIE VERBOOM
echtgenoot van J. Jeremiasse
op de leeftijd van 51 jaar.
Nisse: J. Verboom
H. Verboom-Bosman
Kloetinge: P. A. Verboom
M. Verboom-de Laat
's-H.-Arendskerke: P. Poelman
M. Poelman-Verboom
Neven en nichten
Nisse, 28 maart 1977.
Heden overleed na een kortstondig maar hevig
lijden, onze geliefde schoonzoon en zwager
ADRIE VERBOOM
op de leeftijd van 51 jaar.
M. W. Jeremiasse
C. Jeremiasse-Schouwenaar
Cor Jeremiasse en Nel
Wim Jeremiasse
Ellewoutsdijk, 28 maart 1977.
Met grote verslagenheid geven wij kennis van
het plotseling overlijden van de heer
C. SAAMAN
oud-kantinebeheerder van de lagere technische
school te Goes.
Hij zal door zijn bescheiden karakter en grote
werklust in onze herinnering blijven.
Mogen de nabestaanden de kracht vinden dit
verües te dragen.
Bestuur van de Stichting
voor voortgezet onderwijs
te Goes.
Met droefheid geven wij kennis van het plot
seling overlijden van onze oud-collega, de heer
C. SAAMAN
Wij zullen hem als een zeer gewaardeerde, hulp
vaardige collega blijven gedenken.
We hopen dat zijn echtgenote, kinderen en
kleinkinderen de kracht mogen vinden dit zware
verlies te dragen.
Personeel van de
Lagere Technische School
te Goes.
Heden overleed, in volle vrede, onze lieve zorg
zame zuster, tante en oud-tante
KORNELIA BOOGERD
in de ouderdom van 79 jaar.
Uit aller naam:
L. C. Boogerd
Middelburg, 24 maart 1977.
Sprencklaan flat 31. huize 'Ter Veste'.
Op verzoek van de overledene heeft de teraarde
bestelling in alle stilte plaatsgevonden.
Liever geen bezoek aan huls.
Met diepe droefheid geven wij u kennis, dat na
een langdurige ziekte, zacht en kalm van ons
is heengegaan, mijn innig geliefde man, zorg
zame vader, schoon- en grootvader, broer, zwa
ger en oom
JOHANNES SANDERSE
op de leeftijd van 69 jaar.
Namens:
Rotterdam: A. Sanderse-Janson
A. Sanderse-Stuit
Paulus - Ingrid
Oud-Beijerland: J. C. Sanderse
J. T. Beker
Rotterdam, 28 maart 1977.
Dirkslandhof 22.
De overledene is opgebaard in de rouwkamer
Goereesestraat 10 te Rotterdam.
Bezoek: heden woensdag van 20.00 tot 20.30 uur.
Dc crematie zal plaatsvinden donderdag 31
maart aanstaande in het crematorium Rotter
dam-Zuid, Maeterlinckweg 101 te 14.15 uur.
Vertrek vanaf het woonhuis te 14.00 uur.
(Slot van pag. 1)
keersvliegtuigen als de DC-8. Op Los
Rodeos wordt overigens wel verwacht
dat de luchthaven vrijdag weer open zal
zijn voor het luchtverkeer.
Door leden van zowel de Nederlandse
als de Amerikaanse onderzoekcommis
sie is ontevreden gereageerd op de wijze
waarop de Spaanse autoriteiten het on
derzoek naar de oorzaak van de botsing
tussen beide machines aanpakken en
leiden. Bureaucratische procedures
zouden tot ernstige vertraging leiden.
Kritiek was er van Amerikaanse zijde
ook op de Spaanse regeringsverklaring
van zondag, dat er geen sprake was van
sabotage of verkeerde instructies van de
verkeersleiding. Die verklaring kwam
veel te snel en was ongewenst, aldus een
zegsman van de Amerikaanse delegatie.
Het aantal slachtoffers in de KLM-
Boeing blijkt sinds gisteren niet 249.
maar 248 te zijn. De doodgewaande 24-
jarige Robina van Lanschot, employé
van het reisbureau Holland Internatio
nal, bleek op Tenerife achtergebleven te
zijn. Robina zou oorspronkelijk in Las
Palmas uitstappen en later doorvliegen
naar Tenerife. Doordat de KLM-Boeing
wegens de bomaanslag op Las Palmas
moest uitwijken naar Los Rodeos, was
zij al dadelijk op Tenerife.
Gewonden
In de PanAm-machine zijn 323 inzit
tenden omgekomen. Er waren 73 over
levenden, onder wie zeven van de zes
tien bemanningsleden. Met een
Hercules-transportvliegtuig van de
Amerikaanse luchtmacht zijn dinsdag
54 van de overlevenden van het eiland
opgehaald. Behalve enkele niet-
gewonden, zijn twee passagiers die nog
in levensgevaar verkeren in het hospi
taal van Santa Cruz de Tenerife ach
tergebleven. De Amerikanen - de
meeste gewonden op brancards - wor
den overgevlogen naar de Verenigde
Staten. Sommigen zullen daar worden
opgenomen in een ziekenhuis in Texas
dat in het bijzonder op brandwondpa-
tiènten is ingericht. Men was vol lof
over de medische verzorging op Teneri
fe.
Het Herculestoestel, dat op korte banen
kan landen en starten, was het eerste
dat op Los Rodeos landde na de ramp
van zondag. Het benutte daarvoor de
taxibaan naast de nog door wrakstuk
ken van de beide Boeings versperde
start- en landingsbaan van het vlieg
veld.
De tien rijkspolitiemensen van de
dienst luchtvaart die zijn belast met de
identificatie van de Nederlandse slach
toffers, worden sinds dinsdagmiddag in
hun taak bijgestaan door vier Neder
landse tandartsen en twee begrafeni
sondernemers. De dienst luchtvaart op
Schiphol heeft de afgelopen 48 uur bij de
betrokken tandartsen in Nederland ge-
bitsgegevens opgevraagd van de omge
komen passagiers. De vier tandartsen in
Tenerife pogen de gebitskenmerken van
de verkoolde stoffelijke overschotten
vast te stellen. Door vergelijking met de
in Nederland aanwezige gegevens hoopt
men een juiste identificatie te kunnen
maken.
Voor de doden wordt vanavond om ze
ven uur een rouwdienst gehouden in de
Laguna-kathedraal in Santé Cruz de
Tenerife. Hij wordt geieid door de bis
schoppen Luis Gascon en (de Duitseri
Walter Grunwald. Getracht werd nog
uit Madrid een rabbi naar Tenerife te
halen
OPSTIJGEN PAS
NA 'CLEAR TO
TAKE OFF'
DEN HAAG - Bij het vertrek van vlieg
tuigen - en trouwens ook bij het landen -
bedient de luchtverkeersleiding zich
van een aantal standaardtermen. Een
vliegtuig dat moet vertrekken krijgt als
eerste sein van de verkeerstoren 'clear
to taxi'. Het mag dan via de taxibonen
op weg gaan naar de 'holding position',
een bepaalde door de toren aangegeven
wachtplaals op weg naar de runway, de
startbaan. Daar moet worden gewacht
op toestemming om de startbaan op te
rijden. Die toestemming is vervat in de
moorden 'clear to enter the runway'.
Vervolgens rijdt het vliegtuig de start
baan op en neemt ïn opdracht van de
toren de 'take off position' in. Dat is de
plaats vanwaar af gestart mag worden.
Als alles in gereedheid is gebracht voor
het vertrek komt het teken, alweer van
de toren: 'clear to take off. Dat is het
sein voor het nemen van de aanloop en
het opstijgen.
i Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - In de eerste en tweede
kamer zijn dinsdagmiddag de slachtof
fers herdacht van de vliegramp van
zondagavond op Tenerife, waarbij 249
Nederlanders om het leven kwamen.
Minister Van Agt (justitie) zei namens
de regering dat men met ontsteltenis
kennis had genomen van deze 'verplet
terende tijding'.
Volgens Van Agt heeft dit ongeluk velen
in rouw en verslagenheid gebracht. „Het
leven is broos en ongewis. Onverhoeds
heeft de dood toegeslagen", aldus Van
Agt.
Even daarvoor had ook de eerste-
kamervoorzitter mr Thurlings een
korte herdenking uitgesproken Thur
lings heeft condoleance-telegrammen
gestuurd aan de KLM en aan de voorzit
ter van de Amerikaanse senaat. Na de
herdenkir.gswocrdcn werden enkele
ogenblikken stilte in acht genomen.
DEN HAAG (ANP) - Voor de luchtver
keersbeveiliging van Schiphol moet
een verbeterde radarinstallatie wor
den aangeschaft. Voor de financiering
hiervan is een oplossing gevonden door
hiervoor de oorspronkelijk voor een
radar in het noorden des lands uitge
trokken gelden te bestemmen.
De op Schiphol te zijner tijd vrijko
mende radar gaat dan te zijner tijd naar
het noorden. Aldus heeft minister Wes
terterp van verkeer en waterstaat
geantwoord op schriftelijke vragen van
het tweede-kamerlid Rienks (PvdA).
Door een en ander ontstaat vertraging
voor watbetreft de radar in het noorden.
Dit project kan pas woiden uitgevoerd
nadat de nieuwe radar te Schiphol in
operationeel gebruik is genomen.
Een en ander vergt een extra uitgave
van 750 000. aldus minister Wester
terp
iDoor onze speciale verslaggever
SANTA CRUZ - De verkeerstoren
van Los Rodeos bij Santa Cruz de
Tenerife en de bemanningen van de
zondag op elkaar gebotste Jumbo-
Boeings van de KLM en PaiiAm
voerden hun gesprekken op dezelfde
radiofrequentie. Alle drie partijen
konden eikaars gesprekken volgen
en derhalve reageren op de commu
nicatie tussen de twee andere par
tijen. Dat is gebleken op de eerste
dag van het officiële onderzoek naar
de vliegtuigramp waarmee dins
dagmorgen om half tien een begin is
gemaakt.
Uit de geluidsbanden van de ver
keerstoren heeft de leider van de Ne
derlandse onderzoeksdelegatie, Van
Reysen (hoofd van de afdeling voor
onderzoek luchtvaartongevallen van
de rijksluchtvaartdienst), voorlopig
de volgende toedracht van het onge
luk gereconstruëerd.
De PanAm-machine zou opstijgen
na de Boeing van de KLM. Het
vliegveld Los Rodeos heeft één
startbaan die tevens landingsbaan
is. Evenwijdig daaraan ligt de taxi-
baan, die aan de ene kant in een
U-vormige lus aansluit op het begin
van de startbaan. Aan de andere
kant komt de taxibaan uit op het
platform voor het stationsgebouw.
Vanaf dit platform begint tevens een
schuine overloopbaan naar de start
baan Een 150 a 200 meter verder ligt
een overloopbaan van de startbaan,
terug naar de taxibaan.
Toen de KLM-machine het platform
voor het stationsgebouw verliet, was
de startbaan leeg. De KLM-machine
kreeg opdracht via de startbaan naar
het startpunt aan de kop van de
startbaan te rijden. Aldus is ge
schied. De positie van het vliegtuig
was op de verkeerstoren bekend,
hoewel het zicht door veel motregen
circa 300 meter bedroeg.
Eenmaal op de kop van de startbaan
kreeg gezagvoerder Veldhuyzen van
Zanten 'flight clearance', het sein dat
het luchtruim voor in ieder geval het
eerste deel van zijn vlucht, vrij was.
Het hield echter nog géén toestem
ming voor de werkelijke start in.
In strijd met de voorschriften heeft
hij daarop aansluitend niet om toe
stemming tot starten gevraagd,
maar heeft hij de toren meegedeeld
dat hij zou starten. Vervolgens liet
de captain de remmen los. De ver
keerstoren heeft op de mededeling
van de captain niet gereageerd met
een bevel dat de start moest worden
afgebroken.
Het vliegtuig schoot recht op de
Jumbo van Pan American af. Die
reed op dat moment ten onrechte
nog op de startbaan. De PanAm-kist
was van het platform de schuine
overloopbaan naar de startbaan op
gegaan, maar had opdracht om
daarna via de volgende overloop
baan naar de taxibaan terug te keren
(de omweg via de startbaan was no
dig, omdat de taxibaan niet recht
streeks te bereiken was doordat er
andere vliegtuigen geparkeerd ston
den. Het was die bewuste zondag erg
druk op Los Rodeos.
Blijkens de door onderzoekers be
luisterde banden heeft de PanAm-
bemanning niet eerder zijn positie
aan de toren gemeld dan nadat de
Amerikanen uit de conversatie tus
sen KLM en toren begrepen dat de
KLM-kist zijn aanloop voor opstij
gen zou beginnen. „We zitten nog op
de startbaan", zo liet de PanAm-
bemanning de toren weten. Zij gaf
vol gas en week zo veel mogelijk
naar de linkerkant van de startbaan
uit om - blijkens bericht aan de to
ren - bij de volgende overloopbaan
de startbaan weer te verlaten.
Noch de KLM-gezagvoerder, noch de
verkeerstoren heeft op deze waar
schuwing van de PanAm-bemanning
gereageerd. Bovendien taxiede de
PanAm-machine de overloopbaan
voorbij en bleef dus op de startbaan,
frontaal in de richting van de aan
stormende KLM-machine rijden.
Door nog onverklaarbare oorzaak
stopt op dat moment de tekst van de
geluidsband van de toren. Interna
tionaal is voorschrift dat deze ban
den permanent lopen en opnemen.
Zij horen niet door de verkeerslei
ding bediend te kunnen worden.
Israël verijdelde
aanslag op El Al-
toestel buiten
eigen grenzen
TEL AVIV (AFP/UPD - Israëlische
agenten hebben in januari 1976 een
aanslag op een toestel van El Al op een
vliegveld buiten Israël verijdeld, zo
heeft het kabinet van premier Rabin
dinsdag meegedeeld. De Israëlische
agenten namen daarbij vijf leden van
het Volksfront voor de Bevrijding van
Palestina gevangen. Dit vijftal, twee
West-Duitsers en drie Arabieren, is
voor berechting naar Israël overge
bracht, aldus de mededeling.
Hun proces zal achter gesloten deuren
worden gehouden, vanwege 'het ge
heime karakter* van de zaak, zo ver
klaarde de woordvoerder. Hij zei dat er
verder geen mededelingen over de zaak
gedaan zullen worden. Aan de verdach
ten zijn Israëlische advocaten toegewe
zen, en de Westduitse ambassade was
over de aanhouding van de Westduit
sers ingelicht
Volgens de Israëlische televisie zou de
aanslag op het vliegveld van Nairobi,
Kenia, gepleegd moeten worden. Daar
landt wekelijks een El Al toestel op de
route naar Johannesburg. De vijf zou
den het toestel met luchtdoel-raketten
van Russische makelij hebben willen
neerschieten.
Het is niet bekend hoe de gevangenne
ming van de vijf in zijn werk ging, en
evenmin waar ze door de Israëlische
agenten zijn opgepakt. Volgens waar
nemers in Tel Aviv zijn ze misschien
ontvoerd.
Minister Westerterp van verkeer en
waterstaat heeft de Nederlandse
Spoorwegen thans de concessie ver
leend voor de aanleg van de Nieuwe-
geinlijn in Utrecht. De bouwtijd van de
lijn is geschat op circa vijfjaar.
CUBILLO STELT
BOMAANSLAGEN
OP CANARISCHE
EILANDEN UIT
(Van onze speciale verslaggever)
SANTA CRUZ - Antonio Cubillo, de
leider van de bevrijdingsbeweging
op de Canarische Eilanden
(MAIAC), heeft dinsdag gezegd dat
de bomaanslagen voorlopig zijn uit
gesteld. „Maar dit uitstel betekent
geen afstel", zei Cubillo.
„Wij hebben meer bommen geplaatst
in Santa Cruz de Tenerife en Las
Palmas, die vannacht hadden moe
ten ontploffen. Op het ogenblik be
vinden wij ons midden in de onaf
hankelijkheidsoorlog. Daarom moe
ten de toeristen maar wegblijven van
de Canarische Eilanden, die wij dage
lijks via onze zender 'De stem van de
vrije Canarische Eilanden' waar
schuwen. Als het toerisme toch op de
Canarische Eilanden blijft komen,
dan is dat niet onze zaak. Men went
wel aan dergelijke consequenties",
vertelde Antonio Cubillo, leider van
de separatistische onafhankelijk
heidsbeweging van de Canarische Ei
landen, die zich niet in het minst ge
schokt toonde over de vliegramp.
De fractie van de Vervoersfederatie
NWINKV in de ondernemingsraad van
de KLM ivil dat de OR het voormalig
tweede kamerlid voor D '66, mr Anneke
Goudsmit, kandidaat stelt voor het lid
maatschap van de raad van commissa
rissen. Volgens de vervoersfederatie
heeft zij zich bereid verklaard de plaats
in te nemen van oud-KLM-directeur dr
G. van der Wal, die het commissariaat
gaat neerleggen wegens het bereiken
van de 72-jarige leeftijd.
DEN HAAG - De KLM en de overkoepelende reisorganisatie Holland Internatio
nal hebben een team van vertrouwensmannen samengesteld dat de nabestaanden
van de slachtoffers van de vliegramp op het vliegveld van Santa Cruz sociaal gaat
begeleiden.
Dit team, dat uit 50 tot 60 mensen zal bestaan, is geselecteerd uit het kader van de
KLM en Holland International. Ze zullen de nabestaanden moeten informeren over
een gamma van vraagstukken, zoals identificatie, de begrafenis en de verzekering,
aldus dinsdag de heer E. J. Bekkering, bedrijfsdirecteur van de divisie touropera-
ting van Hint.
De vertrouwensmannen zijn er in eerste instantie voor om de narigheid voor alle
betrokkenen zo aanvaardbaar mogelijk te maken, zo voegde de heer Vogels van de
KLM er aan toe.
Vertrouwensrelatie
Er wordt naar gestreefd dat een vertrouwensman zich bezighoudt met een familie.
Er moet een vertrouwensrelatie ontstaan met de nabestaanden van de slachtoffers,
meent de heer Vogels.
„Natuurlijk is het zo", aldus de heer Vogels, „dat er straks over zakelijke dingen
moet worden gesproken, zoals bijvoorbeeld wie de begrafeniskosten voor zijn reke
ning zal moeten nemen. Maar daar hoeft men zich geen zorgen over te maken. De
KLM zal waar zulks uitkomt zich ruim opstellen", aldus de heer Vogels. „Het is
beslist niet zo", zo zegt hij met klem. „dat wij straks onze beloften niet nakomen".
Volgens de KLM zal volgens de Warschau-conventie per slachtoffer maximaal
58.000 dollar (145.000 gulden) worden uitgekeerd. Het is echter niet gezegd, dat ze
dat nu krijgen. Dat hangt volgens de KLM af van de aansprakelijkheidsregclmg*