PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Tweede kamer wordt ontbonden DODEN WORDEN NAAR NEDERLAND GEBRACHT minikrant Identificatie bijna onbegonnen werk CRM willig tegenover beperkte-groei water- en verblijfsrecreatie Deltagebied KABINET IN ZIJN GEHEEL DEMISSIONAIR TOT 25 MEI Boersma: kabinet schuldig 220e jaargang no. 69 Dinsdag 29 maart 1977 Elke vrijdag in de PZC de SPECIALE ADVERTENTIE RUBRIEK voor verenigingen, actiegroepen e.d. voor advertenties ZONDER WINSTOOGMERK. i Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - De Tweede Kamer wordt ontbonden. Het kabinet-Den Uyl zal in zijn geheel demissionair blijven tot aan de verkiezingen van 25 mei. De koningin zal niet eerder een beslissing nemen over de ontslagaanvrage van de zes CDA-ministers. Hetzelfde geldt voor het ter beschikking stellen van hun portefeuilles door de tien progressieve ministers. Dit blijkt uit een communiqué dat het kabinet de koningin maandagavond heeft verstrekt. De koningin heeft maandagmiddag op paleis Huis ten Bosch in Den Haag de ontstane situatie besproken met de demissionaire minister president Den Uyl. Uit de adviezen die vorige week aan de koningin zijn uitgebracht blijkt vol gens het communiqué onder meer dat ontbinding van de Tweede Kamer door die Kamer in overgrote meerderheid wordt gewenst. De koningin heeft daarom het demissionaire kabinet verzocht tot kamerontbinding over te gaan. Hiermee wordt voorkomen dat de huidige Tweede Kamer betrokken zou worden bij de vorming van een nieuw kabinet. Zou de Kamer niet ont bonden worden, dan blijft de huidige Kamer tot de derde dinsdag in septem ber in functie. De koningin heeft de ministers en staatssecretarissen verzocht „al datgene te blijven verrichten dat zij in het belang van het koninkrijk noodzakelijk achten". De bewindslieden hebben zich hiertoe bereid ver klaard. KV'P-fractieleider Andriessen vindt het jammer dat door deze beslissing van de koningin belangrijke wetsontwerpen, onder meer de wijziging van de wet op de ondernemingsraden en de wet op de investeringsrekening (WIR) niet meer door de Kamer behandeld kunnen worden. „Het zou aardig geweest zijn als de Kamer de WIR nog had kunnen behandelen. Die is van groot belang voor het bedrijfsleven, maar het is toch de vraag of dat gelukt was. want we hebben nog maar negen vergaderdagen", aldus Andriessen. De KVP-leider had liever gezien dat het ontslag van de zes CDA-ministers was geweigerd. Dan had een tweede kabinet-Den Uyl met een beperkte opdracht nog enkele belangrijke wetsontwerpen in de Kamer kunnen ver dedigen. CHU-fractievoorzitter Kruisinga, die deze week optreedt als fractievoorzitter van het CDA, noemde de beslissing van de koningin in een eerste reactie zeer begrijpelijk en aanvaardbaar. „Er bestond in de Tweede Kamer een duide lijke meerderheid voor deze mogelijkheid". „Jammer, maar het is de naast beste oplossing". Met deze woorden reageerde AR-fractieleider Aantjes maandagavond op een CDA-bijeenklomst in Delft r>r> hot hoclnit von rio knnincrin om hot lcahinot riomiBsionoir to laton aonblii- ven en tot kamerontbinding over te gaan. Aantjes was nauwelijks verrast door dit besluit. „Ons voorstel om het kabinet te laten aanblijven met een beperkte taak. had de instemming nodig van alle regeringspartijen, en dat heeft het niet gekregen". PvdA-fractieleider Van Thijn kan instemmen met het nu genomen besluit. „In de gegeven omstandigheden zat er weinig anders op", zei hij. Staatsrech telijk is het volgens Van Thijn niet bezwaarlijk dat een demissionair kabinet de Kamer ontbindt. D'66-fractieleider Terlouw vindt het onjuist dat een demissionair kabinet de Kamer ontbindt. „Het is een politieke daad die een staatsrechtelijk gevaar lijk precedent schept", aldus Terlouw. De D'66-leider adviseerde de koningin vorige week tot de vorming van een tweede kabinet-Den Uyl-Van Agt met een beperkte opdracht tot aan de verkiezingen. Tot die opdracht moest volgens Terlouw ook kamerontbinding behoren. Al met al wordt volgens Terlouw de positie van het parlement verzwakt. De demissionaire minister-president Den Uyl zal de Tweede Kamer woens dagmiddageen toelichting geven op de beslissing van koningin Juliana. Het zal dan de eerste keer zijn dat de Kamer weer bijeenkomt sinds het ontstaan van de crisis, vorige week dinsdag. Van onze speciale verslaggevers) TENERIFE - De Nederlandse slachtoffers van de vliegramp op Tenerife, zondagmiddag met de KLM-Jumbo 'Rijn', worden gebalsemd en zullen, gekist in lood, per schip naar Las Palmas worden overgebracht. Vandaar worden zij, mogelijk al woensdag maar waarschijnlijk enkele dagen later, naar Nederland vervoerd. PAGINA 3 ontevreden Minister Van der Stee begon bij voor baat ontevreden aan het EEG-gesprek over de landbouwprijzen. PAGINA 4 weg De plannen voor de verdubbeling van de Vlissingseweg tussen Souburg en Mid delburg zijn gereed. krijgsmacht De krijgsmacht staat te ver van de maatschappij af. aldus het eindrapport van de stuurgroep die de verhouding mi litairburger heelt onderzocht. PAGINA 11 titel PAGINA 13 invoerrechten De identificatie van de slachtoffers is „by'na onbegonnen werk", aldus func tionarissen van KLM.en rijkspolitie op Tenerife. Pas maandagavond laat kon den zij een begin maken met hun lugu bere werk. terwijl tussen de geblakerde resten van de gebotste Jumbo vliegtuigen op de startbaan nog steeds resten van slachtoffers werden aange troffen. Zo deerlijk zijn de doden ver minkt, dat op een tiental na de Neder landse ploeg niet dan met de grootste moeite de namen van de doden kon vaststellen. De Spaanse autoriteiten hopen al over enkele dagen de precieze oorzaak te weten van de botsing tussen de KLM- machine en een Jumbo van de Ameri kaanse maatschappij PanAm. De ramp kostte aan in totaal 5G7 inzittenden het leven. Van het Nederlandse toestel kwamen alle 249 inzittenden om, 225 Nederlandse en 10 buitenlandse passa giers. alsmede de 14 bemanningsleden. In de verklaring die maandagmiddag werd afgelegd, zei de gouverneur van de Canarische Eilanden. Oyarzadal, dat de autoriteiten, zodra dat mogelijk is, alle gegevens zullen vrijgeven. Een Neder landse commissie, bestaande uit amb tenaren van de Rijks Luchtvaart Dienst en specialisten van rijkspolitie en KLM. -is maandagmorgen uit Nederland op Tenerife aangekomen en neemt als waarnemer deel aan het Spaanse onder zoek. Er zijn ook Amerikaanse deskun digen bij. Het onderzoek wordt geleid door de Spaanse minister van lucht vaart. Iribame Garay. Dc- meeste doden zijn gevallen in de Boeing-747 van Pan American: 318. Voorts waren uit dat toestel 15 mensen ernstig en 42 licht gewond. Voor de le vens van zes gewonden wordt gevreesd. Vijftien Amerikanen hebben de ramp met slechts builen, schrammen en wat lichte brandwonden overleefd. Zij wa ren merendeels uit het vliegtuig gebla zen. Van velen bleven familieleden in de vuurzee achter. Minister Iribame Gara.v heeft ontkend dat de sinds augustus vorig jaar gehou den stiptheidsactie van het Spaanse luehtvaartpersoneel enig verband houdt met het ongeluk op Tenerife. De voorzitter van het college van Spaanse iuchtvaariingenieurs. Eugenio Lalle- mand. heeft vorig jaar de veiligheids- op de vliegvelden Madrid. Barcelona, Mallorca en Santa Cruz de Tenerife scherp veroordeeld. De Spaanse directeur-generaal van de nationale vliegvelden verklaarde maandag dat deze kritiek niet geheel gerechtvaardigd was. omdat elk jaar technische verbeteringen worden aan gebracht. Volgens een ooggetuige taxiede de PanAm-machine zondag dc enige start en landingsbaan van de luchthaven Los Rodeos op terwijl het KLM-vliegtuig een duizend meter had afgelegd om op te stijgen. De ooggetuige zag hoe de PanAm-Jumbo een volle draai trachtte te maken om weer op de taxibaan terug te komen, weg van de startbaan. Toen het PanAm-toestel bijna omgekeerd was, knalden belde machines vrijwel frontaal op elkaar, vlogen in brand en explodeerden. De brokstukken, zoals maandagmiddag nog volop te zien, kwamen over een afstand van meer dan 1000 meter van elkaar terecht. De brandweer kon niets meer uitrichten. De wrakstukken zijn nog nauwelijks te herkennen als van vliegtuigen afkom stig. Er was maandagmiddag nog geen kijk op de feitelijke oorzaak van de ramp. De kans dat de KLM-bemannlng ten on rechte aan de start begon, lijkt niet groot: het toestel stond aan de kop van de ene baan die het vliegveld bezit. Daaruit vloeit voort dat de fout bij de grondverkeersleiding. de vluchtleiding of de PanAm-bemanning zou moeten hebben gelegen De schok- en brandvrije dozen waarin op banden de gedragingen van de vliegtuigen alsmede de gesprek ken tussen de bemanningen en de ver keersleiding worden vastgelegd, zijn van beide toestellen gevonden. Zij zul len de belangrijkste gegevens moeten verstrekken omtrent de oorzaak van de botsing. Los Rodeos is niet uitgerust met een grondradar. De vliegtuigen zijn alleen voorzien van een weerradar (die op de grond niet mag worden gebruikt), zo dat de bemanningen elkaar in de mist niet konden waarnemen. Feit is dat de PanAm-machine ten onrechte de start baan opreed. De bemanning kan een stopgebod hebben genegeerd, of er is Slot zie pagina 3 kolom 6) Tol aan de vermetelheid §Een ramp zoajs die zich in Tenerife heeft voorgedaan, is een zo aangrijpende gebeur tenis dat vrijwel ieder in dit land zich er direct door aange sproken voelt. Bij dergelijke ongelukken houdt trouwens vrijwel de hele wereld even de adem in: de dood van honderden mensen op één en het zelfde ogenblik is een schokkende erva ring voor allen die er waar dan ook ken nis van nemen. Op het Nederlandse tv- scherm verschijnen autoriteiten en des kundigen, bleek en ontdaan, en betui gen hun deelneming aan de nabestaan den. In de huiskamers wordt met ont zetting naar de tv-beelden uit Tenerife gekeken, beelden van stukken gebla kerde machines, de restanten van de luchtreuzen waarin de velen zijn omge komen. Meestal hebben we wel de een of andere relatie met een gebeurtenis als deze: we denken aan een eigen vliegva kantie of aan die van mensen uit onze omgeving, van familie of vrienden. De dood van zovelen tegelijk ervaart daar bij een ieder als de hoogst-mogelijke tol die van de mens voor zijn vermetelheid wordt geëist "Vermetel ls de mens inderdaad. Hij heeft het vliegen zodanig geperfectio neerd dat het kon uitgroeien tot een normaal-geacht en geaccepteerd trans portsysteem. Duizenden en nog eens duizenden worden dagelijks over alle plaatsen van de aardbol gevlogen en niemand vindt het meer vreemd. „Met een vliegtuig hebben we de rechte lijn leren kennen," heeft Antoine de Saint Exupéry - een verkeersvlieger van het eerste uur - eens geschreven in een van zijn beroemd geworden luchtvaartver- halen. „Wij beoordelen de mens op een kosmische schaal, wij slaan hem gade door onze patrijspoorten als door we tenschappelijke instrumenten." Maar steeds weer zijn er onverwachte mo menten, waarop dat 'kosmische gebeu ren' terugvalt in het onvermijdelijk-men- selijke: hier of daar wordt een foute handeling verricht en op dat moment slaat de altoos aanwezige dood toe. De reactie daarop in dit geval is wellicht nog het beste verwoord door de minister-president: „Bij het horen van zo'n bericht valt alles weg en is er alleen maar meegevoel met het leed dat zove len van ons thans moeten ondergaan." Misschien dat de nabestaanden uit dit algemeen gevoelde meeleven enige troost kunnen putten. frontlijn De kiezer de baas J-nzake de kabinetscrisis is een verantr woord besluit genomen: het kabinet blijft demissionair in functie en de ka mer wordt ontbonden. Dat betekent dat de Nederlandse democratie tot eind mei op een zacht pitje wordt gezet om daarna op volle kracht met een kamer in nieuwe samenstelling aan het werk te gaan. De eerste opdracht is dan de vor ming van een nieuw kabinet. Welke koers daarbij zal worden ingeslagen hangt voornamelijk af van de kiezers. Zij zijn in de komende twee maanden weer belangrijk en naar hun gunst zal geducht wordengedongen. Een aardig tafereel: wervend trekken de politici door het land om te onderzoeken of ze nog een achterban hebben en zo ja of ze er niet van zijn vervreemd Misschien kennen ze elkaar nog wel. de kiezers en de gekozenen. In de verte doen deze ge beurtenissen denken aan de roerende verhalen van bejaarde emigranten, die na vele, vele jaren uiteen ver land naar hun geboortegrond terugkeren om er een oud familielid in de armen te sluiten. Dit keer is er sprake van een andere re latie: 'Kamerlid omhelst vroegere baas: de kiezer.' Hoe dichtte vele jaren gele den Geerten Gossaert ook weer over de moeder van de teruggekeerde zoon? Zij. vond „voor zoveel vreugde geen tranen meer." Er staan ontroerende maanden voor de deur. 'BELANGEN NA TUUR- EN LANDSCHAPSBEHOUD MOEGEN NIET IN GEDRANG KOMEN' PAGINA 12 mishandeld De KRO zendl vanavond ee t ai re over hel centrum vo delde' vrouwen uit. radio- programma's strip. documcn- ir mishasv 1 televisie- „REKENING HOUDEN MET BEVOLKING" i Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Het ministerie van erm wil in het Deltagebied een beperkte groei toestaan van de water- en verblijfsre creatie. Bij de ontwikkeling van jachthavens moeten ver enigingen, stichtingen en par ticulieren gelijke kansen krij gen en in de gebieden waar in het toeristenseizoen veel bui tenlanders komen, moet ook rekening worden gehouden met de eigen bevolking. Dit blijkt uit dc structuurvisie openluchtrecreatie, die maan dag naar de tweede kamer is gestuurd. Dc beperkte groei is volgens de visie al leen aanvaardbaar als de belangen van natuur- en landschapsbehoud zich daar niet tegen verzetten en als ook de eigen belangen van de watersport niet worden geschaad- In bepaalde gebieden van het land bestaat nauwelijks ruimte meer om de accommodatie uit te breiden en op die plaatsen zijn de belangrijkste knelpunten van de watersport duidelijk voelbaar Ze hebben onder meer te ma ken met de snelle groei van het boten- bestand. het vrijwel gelijkblijvende of slechts voor geringe uitbreiding vatbare bevaarbare waterareaal, het vol raken van bepaalde gebieden en een verander ing van de mentaliteit van de water sporters. waardoor het plezier en de vrijheid die op het water werden erva ren. in het gedrang komen. Andere pro blemen houden verband met het be perkte incasseringsvermogen van de natuur en het. landschap en met de mi lieuzorg. In het Deltagebied spelen deze factoren (nog) geen doorslaggevende rol. zo hebben de samenstellers van de structuurvisie vastgesteld. Bij het toekomstige beleid voor de jach thavens moet volgens de visie worden gestreefd naar vier dingen: het tot stand brengen van meer jach thavens in plaats van één grote, zo dat de verscheidenheid van aanbod kan ontstaan: Slot zie pagina 4 kolom 2) (Van onze parlementaire redactie) DORDRECHT - Minister Boersma vindt dat het hele kabinet schuld draagt aan de vorige week uitge broken kabinetscrisis om de grond- politiek. Volgens Boersma is het on juist dat het CDA eenzijdig 'de zaak heeft doen barsten'. Wel gaf Boersma toe dat het tv- optreden van minister Van Agt de oplossing van de crisis ernstig heeft bemoeilijkt. „Toen zijn de stoppen doorgeslagen en bleek de zaak niet meer oplosbaar", aldus Boersma. Boersma zei een en ander op een CDA-bijeenkomst in Dordrecht Het was zijn eerste publieke reactie op het conflict over de grondpoiitiek. Boersma toonde zich solidair met zijn CDA-collega's uit het kabinet, maar stak toch ook zijn kritiek op het optreden van minister Van Agt niet onder stoelen of banken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 1