Havens en bruggen
van oud Te
exil*
VRIJDAG 4 MAART 1977
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
TERNEUZEN - In zeven foto's
(vijf oude en twee recente
legde Johan de Vries (80),
kenner van het oude Temeuzen
als weinig anderen,
de geschiedenis van een stad
en zijn waterwegen en -werken vast.
Temeuzen en de scheepvaart:
een onafscheidelijk koppel.
Zeilschepen
aan het eind van de vorige,
'stoom' aan het begin van deze eeuw.
Deze bescheiden 'historie in foto's'
wordt afgerond op 25 maart 1968,
toen de huidige binnenvaartsluis
in gebruik werd genomen.
Tussen die opname
en een aquarel uit 1877
(zeilschepen bij de Westpier)
liggen zo'n kleine honderd jaar
van breken en bouwen
aan sluizen en bruggen.
Ziehier dan de ijzeren brug waar ik zo-even over sprak.
Opname in de strenge winter van 1890.
Geheel rechts staat nu nog het Zeemanshuis; eertijds dienstwoning van
de Rijks Havenmeester.
Links een gedeelte van het Westelijk Bolwerk.
Na overgang brug (links) kwam je uit waar ongeveer de 'Sasse Poort
heeft gestaan.
Temeuzenaren, kent U ze nog: de hefbrug (brug van Ribbens) zo ongeveer 1930?
De auto's zijn van het oude model. De man met de fiets (links) is Jannis van Minnen,
destijds roeier bij de Nederlandse Loodsenwacht. De achtergrond was tot in de
60-er jaren het bekende Wandelpark.
De nieuwe binnenscheepvaartsluis. Om heel precies te zijn: deze foto heb ik geno
men 25 maart. 1968, 's middags om kwart over drie.
De officiële opening van deze sluis.
De mannen met helm t rechtsi op de voorgrond zijn werkers van Wilton. Overigens
geen bijzondere plechtigheden. Aanwezig enkele Nederlandse en Belgische inge-
De Schependijk rond 1905.
Uziet de met zware olmen beplantevestingwal, die in die dagen begon bij
de Axelse brug en doorliep tot de 'Brugvan Ribbens.' Dekanaalarm-west
is nu de grote verkeersweg, deel van de Rondweg Rotonde Driewegen -
Zo moet het er bij de Westpier hebben uitgezien in 1877 De foto is een reproductie van een aquarelin 1877gemaakt door de oude
heer Van Bouchaute (voor de oude Temeuzenaren: niet te verwarren met zijn zoon. die u nog wel hebt gekend).
Over dezefoto is heel veel te vertellen, maarikga mebeperken? Naar alle waarschijnlijkheid zult U daar binnenkort in de PZC
meer over kunnen lezen.
Huisje en steiger dienden tot diep in de 90-er jaren van de vorige eeuw resp. als wachthuisje en aanlegplaats van
ook op de paarden en hun berijders. Dat waren de z.g. 'Ketsers'.
Alweer: wat een fraai gezicht, die zeilschepen!
En dan is het 1968. De Westhaven (oud) is gedeeltelijk gedempt. De nieuwe binnenscheepvaartsluis is in dienst gesteld. Dus met
de afbraak van de Westsluiskolk i is een begin gemaakt.
Ook hier, dat kunt u weten loopt nu de Rondweg overheen. Een aanwinst voo hetverkeer, maar de soms gezellige scheepvaart
(binnenvaart) is uit het vertrouwde Temeuzense beeld verdivenen.
Scheldekade-naar de bruggen over de nieuwe sluizen.
De witte steenwand (links) is een overblijfsel van de ijzeren brug (1872-
1894); daarna vervangen door een 200 M noordelijker gelegen brug, dal
was dan de Rolbrug (brug van Ribbens).
C.CU yezicm op ue UULLC. Yvcüiuuuai, onyet/cc uuu. utz.t y
schoeneri. Het gebouwtje rechts op de foto ivas het kantoor van de Provinciale stoombootdienst. De steiger icas
aanlegplaats van de Vlissingseboot. Later werd de aanlegplaats wat meer naar achter gebracht. U weet het. ook hier een
gedeelte gedempt (1968) en tot rondweg geworden.