Havens en bruggen van oud Te exil* VRIJDAG 4 MAART 1977 ZEEUWSCH-VLAANDEREN TERNEUZEN - In zeven foto's (vijf oude en twee recente legde Johan de Vries (80), kenner van het oude Temeuzen als weinig anderen, de geschiedenis van een stad en zijn waterwegen en -werken vast. Temeuzen en de scheepvaart: een onafscheidelijk koppel. Zeilschepen aan het eind van de vorige, 'stoom' aan het begin van deze eeuw. Deze bescheiden 'historie in foto's' wordt afgerond op 25 maart 1968, toen de huidige binnenvaartsluis in gebruik werd genomen. Tussen die opname en een aquarel uit 1877 (zeilschepen bij de Westpier) liggen zo'n kleine honderd jaar van breken en bouwen aan sluizen en bruggen. Ziehier dan de ijzeren brug waar ik zo-even over sprak. Opname in de strenge winter van 1890. Geheel rechts staat nu nog het Zeemanshuis; eertijds dienstwoning van de Rijks Havenmeester. Links een gedeelte van het Westelijk Bolwerk. Na overgang brug (links) kwam je uit waar ongeveer de 'Sasse Poort heeft gestaan. Temeuzenaren, kent U ze nog: de hefbrug (brug van Ribbens) zo ongeveer 1930? De auto's zijn van het oude model. De man met de fiets (links) is Jannis van Minnen, destijds roeier bij de Nederlandse Loodsenwacht. De achtergrond was tot in de 60-er jaren het bekende Wandelpark. De nieuwe binnenscheepvaartsluis. Om heel precies te zijn: deze foto heb ik geno men 25 maart. 1968, 's middags om kwart over drie. De officiële opening van deze sluis. De mannen met helm t rechtsi op de voorgrond zijn werkers van Wilton. Overigens geen bijzondere plechtigheden. Aanwezig enkele Nederlandse en Belgische inge- De Schependijk rond 1905. Uziet de met zware olmen beplantevestingwal, die in die dagen begon bij de Axelse brug en doorliep tot de 'Brugvan Ribbens.' Dekanaalarm-west is nu de grote verkeersweg, deel van de Rondweg Rotonde Driewegen - Zo moet het er bij de Westpier hebben uitgezien in 1877 De foto is een reproductie van een aquarelin 1877gemaakt door de oude heer Van Bouchaute (voor de oude Temeuzenaren: niet te verwarren met zijn zoon. die u nog wel hebt gekend). Over dezefoto is heel veel te vertellen, maarikga mebeperken? Naar alle waarschijnlijkheid zult U daar binnenkort in de PZC meer over kunnen lezen. Huisje en steiger dienden tot diep in de 90-er jaren van de vorige eeuw resp. als wachthuisje en aanlegplaats van ook op de paarden en hun berijders. Dat waren de z.g. 'Ketsers'. Alweer: wat een fraai gezicht, die zeilschepen! En dan is het 1968. De Westhaven (oud) is gedeeltelijk gedempt. De nieuwe binnenscheepvaartsluis is in dienst gesteld. Dus met de afbraak van de Westsluiskolk i is een begin gemaakt. Ook hier, dat kunt u weten loopt nu de Rondweg overheen. Een aanwinst voo hetverkeer, maar de soms gezellige scheepvaart (binnenvaart) is uit het vertrouwde Temeuzense beeld verdivenen. Scheldekade-naar de bruggen over de nieuwe sluizen. De witte steenwand (links) is een overblijfsel van de ijzeren brug (1872- 1894); daarna vervangen door een 200 M noordelijker gelegen brug, dal was dan de Rolbrug (brug van Ribbens). C.CU yezicm op ue UULLC. Yvcüiuuuai, onyet/cc uuu. utz.t y schoeneri. Het gebouwtje rechts op de foto ivas het kantoor van de Provinciale stoombootdienst. De steiger icas aanlegplaats van de Vlissingseboot. Later werd de aanlegplaats wat meer naar achter gebracht. U weet het. ook hier een gedeelte gedempt (1968) en tot rondweg geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 31