Meer duidelijkheid in de dramatische vorming Pers(on)wijheid EMILE AJAR Een heel leven voor je VRIJDAG 31 DECEMBER 1976 He, let Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel en liet Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming hebben elkaar gevonden in een samenwerkingsverband dat ongetwijfeld bij zal dragen aan de integratie van de kunstzinnige vorming in het gewest. De duidelijkheid is er in elk geval mee gediend. Directe aanleiding is de benoeming, enige tijd geleden, van een tweede toneel adviseur in de provincie - Edo Douma - naast Ad van Noort. Het ministerie van erm wilde bij die gelegenheid best in 'Het Financiële Gat,' duiken als de nieuw te benoemen man de belli, van zijn tijd zou besteden aan werkzaamheden die hem de kwali ficatie 'stafdocent' bij het. ZIKV zou den opleveren. En. waar de een ten verschaffers rege ren. geschiedde zulks ..Edo Domna is met graagte opgeno men in hel docententeam" zegt ZIKV-directeur Marinus Boezem ..Enerzijds biedt ons dat de mogelijk heid tot het verschaffen van duidelijk heid en tot het min of meer complete ren van onze werkzaamheden Binnen het ZIKV is er zeer duidelijk eèn plaats voor dramatische vorming, naast de at bestaande activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld de beeldende rui ming. dans en beweging, fot.ogra.lic. video, woninginrichting, muziek An derzijds gee.fl hel ons de kans nader kennis Ie maken met de activiteiten van het ZCA. dus mee te profileren van de kennis en ervaring die daar al in jaren hard werken is opgebouwd" achtergrond, kunnen werken aan een wat duidelijker geprofileerde toe komst van hel vormingswerk, de dra matische poot daarvan dan Gerard Baijens, voorzitter van hel ZCA. ziet een duidelijke groei in het werk. ..Nu de zaak zo draait als nu, en ik geloof dat liet goed gaal. blijkt dal we eigenlijk at toe zijn aan een derde ad viseur Ik zeg dat nog maar voorzich tig. anders word ik zo gauw als erg veeleisend gezien. Wellicht zit er nog eens zo n derde man of vrouw in. op niet al te lange termijn Het vormings werk trekt enorm aan Het is zo dat Ad van Noort daar toch in zijn eigen ZCA-cusussen ook zeer werkzaam bij betrokken blijft. Hel is echt niet zo dat van de ene dag op de andere d air ook maar alles overgaat. Wij blijven locli het totaal zien de vorming, de expres sie en het toneel puur" Daarmee zit hij wat zijn ZIKV-aandeel betreft al meer dan vol Aan de ZCA-kant houdt hij zich bezie met regiewerk (de Zeeuwse Komedie le Vlissingem. raamregie by de vereni gingen. cursussen kadertraining basi sonderwijs en dramatische expressie Daar zit zo én en ander bij met precies dezelfde klank en dat zou op overlap- ping kunnen duiden Vandaar dat sa menwerkingsverband. Ad van Noort hoeft intussen ook niet stil tc zitten. Hij blijft zich bezig houden met regie- assistentie in de provincie, het geven van regie-cursussen voor spelers en regisseurs, een docentenbaan aan on der meer de jjedagogische academie, regie en directie van het Kulper- spoortwerk theater. relatietraining, dramatische expressie, raamregies en scholemverk De opsommingen spreken voor zich. Slap voor stap Spreekt nu ook voor zich dat hel lo- taalcomplex van de pure dramatische vorming in feite hij hel ZIKV hoort en als een soort 'last' van het ZCA weg genomen kan worden? Ad van Noort: .Wij beschouwen dat nu niet direct als een tast We vinden dat het erbij hoort, maar we moeten wel over samenwer king praten en aan samenwerking doen" Marinus Boezem ..De man die er van buiten tegenaan kijkt zal een integratie vanzelj'spre- kerid vinden, in de geest van alle to neel hier en alle vorming daar Mis schien moeten we daar ook wel naar toe. maar dan loch step by step. Het is al heel wat dat het ZCA nu meedoet en een goede kracht bijdraagt m ons werk. Die samenwerking is een stap met emoties. Vergeet niet dat het ZCA al jaren op het gebied van de dramati sche vorming gepionierd heeft en op resultaten daarvan kan wijzen Die mensen hebben een heel grote hap voorbereidend werd gedaan dat niet zomaar één twee drie ingepikt kan worden We moeten dat overhevelen naar het instituut niet forceren Als hel er van komt moet dat zinvol gebeuren en ik geloof dat we daar nu samen mee bezig zijn". Inspelen Uitwisseling Toneeladviseur Ad van Noort vindt het 'uitwisselings-idee' van belang. ..Edo is en blijft dus in dienst van liet Nederlands Centrum Amateurtoneel De helft van zijn werk hal ook daar. de andere bij het ZIKV Boezem zit nu uis adviseur m het ZCA en ik - ook als adviseur in hel ZIKV. Dat betekent dat we samen, met onze besturen als Edo Douma. na een tijdje hel beroeps toneel gediend te hebben, opnieuw volledig in Zeehuid actief, houdl elke dinsdagochtend 'zitting' in het kan toor van de ZIKV in de Middelburgse Kuiperspoort. Hij houdt zich in deze inspeelpenode nog voornamelijk bezig met de opzet van de cursus, de werving en consul ten Ei zijn zes cursussen in de maak: twee in Oostburg. een in Huist en Vlis- singen en twee in Middelburg (Kuiper- spoort- en centrum Midgardi. Bij het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel, onderdeel van het NCA, zijn momenteel 45 groepen en 10 individuele leden aangesloten Toneelgroepen zijn werkzaam in West-Zeeuwsch-Vlaanderen i7>, Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen (3). midden-Zeeuwsch-Vlaanderen (4), Wal cheren (2i. Bevelanden ili. Stichting m Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen (l). Walcheren <5>. Beve landen i2) Sciiool- en jeugdtoneel in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen i11. mid- öen-Zeeuwscli-Vlaandem <li. Walcheren (3). Bevelanden (2i: Werkgroepen in Oosl-Zeeuwsch-Vlaanderen 11. Walcheren (li. Bevelan den (li en Schouwen ili Hei werk voor al deze acUviieuscenua is in handen gegeven van de to neeladviseurs Ad van Noort en Edo Douma. die daarbij nog zo één en ander omhanden hebben. Li Door Frank Tiesingi 'lefhebbers van drukwerk, of betei gezegd van typografische vormgeving kijken jaarlijks tegen eind november met enige spanning uit naar wat in de wandeling heet het Kastnummer van het drukkersweekblad Deze uitgave is het gevolg van een eenmalige samen werking tussen een aantal drukkerijen, reproductiebedrijven, binders-en pa pierleveranciers. Met elkaar willen zij laten zien lol welk resultaat de Neder landse grafische industrie in staat is. Dat dat niet mis is wordt voor wie de stapel 'kerstnummers' sinds 1947 een beetje gevolgd heeft wel duidelijk. Minstens zo interessant is het om te ont dekken dat zich ut die reeks van jaren een ontwikkeling heeft voltrokken in het onderwerp van dat kastnummer' dat overigens alweer enige tijd officieel Uitgave Grafisch Nederland heet Meestal was het zo dat hel gekozen on derwerp min of meer ten dienste stond van het vormgeven, het thema moest de grafisch ontwerper de gelegenheid ge ven zich eens lekker te kunnen uitle ven Een jaar geleden kwam daar verander ing in: het thema werd minstens zo be langrijk als de esthetische vormbepa ling. En dit jaar is in die ontwikkeling een (hopelijk voorlopig) hoogtepunt be reikt. Voor hel. eerst heb ik niet meer de behoefte gevoeld om m n handen te gaan wassen alvorens een stuk dru kwerk te gaan bekijken - hoe ik van die kleine ceremonie in het verleden ook genoot - maar ben ik een verhaal gaan lezen waarbij de vormgeving exact die rol speelt die het behoort te hebben: op timaal dienstbaar zijn aan de geboden informatie. Het onderwerp bood daartoe ook alle gelegenheid: "Vrijheid van drukpers Gekozen omdat het Koninklijk Ver bond van Drukkerijen - onder wiens verantwoordelijkheid het nummer wordt gepresenteerd - 75 jaar bestond Tri jfcl' Nico Scheepmaker (onze 'Trijfel') werd gevraagd dit thema uit te werken. Geen eenvoudige opgaaf. Want wat is nou precies 'vrijheid van drukpers'. Bij ons - en in nog een aantal andere landen - een in de (grond)wet verankerd begrip, maar zeker ook ten dele een econo misch gegeven (wie geld heeft, heeft de macht van het woordl. De oplossing die Scheepmaker heeft gevonden om het gegeven te \erduide- lijken is in wezen een simpele: breng hel probleem in kaart, kijk eens hoe in verschillende landen met hetzelfde be grip wordt omgesprongen, vergelijk en vorm uw oordeel. Zo zijn in dit nummer bijdragen te lezen van hoofdzakelijk Nederlandse journalisten over de si tuatie in tien Europese landen waar zij voor onze media hun werk hebben. Op basis van een onderzoekje van Scheepmaker heeft de Amsterdamse kunstschilder Karei Meijcrs een kaart van (Ie wereld gemaakt waarin de lan den zijn ingedeeld in zes kleureneate- gorieên die aangeven in welke mate rijheid gestalte krijgt: van 'vrij' tot i bekende colum- Daamaast geve ■listen (toch ma; Nico Scheepmaker. Simon Carmiggelt. Henri Knap. Piet Grijs. J. Heldring en Cri Steil weg) hun zeer persoonlijke mening over pers(on)vrijheid. Ook de sinds kort in ons land wonende Russi sche dissidente schrijver Amalrik ver telt in een cursief zijn ervaringen met de eensuur in de Sowjcl-Onic. C.cnsuur Juisl omdat in dit nummer het accént valt op de vrijheid van drukpers in Ne derland. wordt liet. als we onze situatie lot 'norm* verheffen, duidelijk hoeveel beter het bij ons is gesteld dan in vele. vele andere landen. Terwijl toch ook wij met de regelmaat van de klok te maken hebben met allerlei vormen van Buiten de tekstbijdragen is dit kerst nummer voorzien van een kostelijke col lage beelden (strips foto's advertenties, filmfragmenten, politieke prenten, kun stobjecten. ondergrondse bladen etc.i die laten zien hoezeer onvrijheid ol vrijheid van drukpers afhankelijk kan zijn van de eigenaar van een medium ot bijvoorbeeld politieke machthebbers. Scheepmaker zegt in zijn inleiding dat dit nummer onvolledig is: dat er veel aparte verhalen' te schrijven zijn over de vrijheid van drukpers. Dat spreekt voor zichzelf, over zo n complex onder werp is een bibliotheek vol te schrijven. Die onvolledigheid hoeft dan ook be paald niet als excuus te gelden, want binnen de mogelijkheden van deze uit gave is de samensteller er voortreffelijk in geslaagd het thema 'handen en voe len' te geven. Voor het 'gezicht' zorgde grafisch ontwerper Paul Mijksenaar. En zonder in details te treden kan de voor gaande zin ook op zijn aandeel worden toegepast: geen esthetisch hoogstandje deze keer niet "mooi" in orthodoxe zin iwat dat moge zijni maar een vormge ving volstrekt in overeenstemming met het onderwerp: beter Is niet mogelijk Wie in vrijheid van drukpers' is geïn teresseerd doet er verstandig aan dit kerstnummersnel te bestellen. Zo lang de voorraad strekt (de oplage is 11.000 exemplaren) kan dat hij: Uitgave Gra fisch Nederland. Van Eeghenstraat 70. Amsterdam. De prijs bedraagt f28,60. Naar mijn smaak heeft u dan niet het mooiste maar wel het beste 'kerst an hel drukkersweekblad' in gehaald. Creatief team achter 'Vrijheid van Drukper. Sclireuders en Nico Scheepmaker. Paul Mijksenaar. Piet Bayens Douma Van Noort Uc roman 'Een heel leven voor je'(La vie dcvanl sou waarvoor Emilc Ajar de Prix Goncourt kreeg, is mo gelijk liet meest trieste, maar ook liet mooiste boek dal ik in 1076 als 'nieuw werk' heb gelezen. Het werd door Jenny Tuin voortreffelijk vertaald. Verteller, de 'ik', is in dit boek een Arabisch jongetje. Momo (koosnaampje voor Mohamed): de plaats is de wijk Belleville in Parijs, een van de goorste armoe- buurten. Tijd van handeling: begin van de jaren zeven tig. Momo is een hoerenkind Dat is op zich niet zoiets bijzonders tal heeft de pil het aantal hoerenkinderen wel drastisch beperkt) maar de omstandigheden waaronder hij opgroeit zijn het in hoge mate In Frankrijk mag een geregistreerde prostituee haar eigen kind niet opvoeden of bij zieh houden. Hoeren die hun kind niet af willen staan aan de kinderbescher ming. moeten dus een andere oplossing zoeken. Ze doen ze vaak in zogenaamde 'zwarte crèches' ol zwar' m pension De papieren worden, indien mogelijk, ver valst en geen haan die er naar kraan De vrouwen die zulke kinderen in pension ol verzorging nemen, zijn zelf vaak vroeger m het rose leven geweest en krijgen hun pupillen op aanbeveling. Zo ook madame Rosa, de pleegmoeder' van Momo. Madame Rosa is een Poolse jodin die de nazi-kampen heeft overleefd, en die zo 1 ang ze nog aantrekkelijk was in Parijs en Noord-Afrika hoer is geweest. Nu is ze achter in de zestig, ziek. walge lijk dik, afgedankt en dement aan het worden. Ze kan dezes trappen nauwelijks meer op En ook zij woont en bestaat in het. geheim, clandestien. Ze heelt uit de kampen en door de vreselijke dingen die ze daar mee maakte een aantal trauma's overgehouden. Een is er dat alles vervalst moet zijn. geen papier moet deugen, niets moet na te sporen zijn. Dus knoeit ze met alle bewijzen van de haar toevertrouwde kinderen Maar ook zorgt ze er voor dat ze zelf nergens geregistreerd staal. Een aiider trauma is dal ze altijd, voor in geval van uiterste nood ergens een plaatsje moet hebben om heen le vluchten, weg le kruipen, veilig te zijn. Ze heeft dit. in het diepste geheim gemaakt in een kelder van het gebouw waar ze woont Niemand weet van dit plok je. maar Momo ontdekt het wanneer zij weer een van haar vreselijke aanvahen van angst, "s nachts krijgt Ze neemt het jochie in vertrouwen want Momo is haar lieveling. Wellicht voelt ze dat zij niet meer lang leven kan, en ze wil Momo. haar laatste, houden zo lang dat maar kan. Daarom heeft ze ook gelogen: Momo die als vroegrijp Arabisch jongetje al zo kampt met zijn pu berteit. is niet. tien. zoals zij zegt en ieder. Momo in cluis. gelooft, maar veertien, en dat wreekt zich nu Het kinderpension van Rosa verloopt overigens, de hoerenkinderen worden steeds schaarser, en het. is duidelijk dat zij niet meer goed voor ze zorgen kan. Ze kan weldra de deur niet meer uit Er is natuurlijk geen enkele instantie waartoe ze zich voor hulp wenden kan of wil. enkel een oude joodse arts uit de buurt helpt haar zo goed hij kan Momo wordt haar rechterhand Hij steelt voor haar. helpt haar. maar soms is ze erg bang voor hem. want zij weet din gen over zijn ouders, die ze angstvallig voor Momo verborgen houdl. Ze vreest dat hij erfelijk belast is en haar vermoorden zal Momo iseen beeldschone knaap die op straat overal opvalt en vele gevaren loopt. Hoeren raken vertederd, willen hem als klein pouieitje. maar ook een jonge vrouw uit een goed milieu. Nadia. wil zich. met haai man. een arts. over hem ontfermen Momo is echter schuw en op zijn qui-vive. Na aanvankelijk als een waanzinnige naar zijn eigen moeder en zijn eigen iden titeit te hebben gezocht, heeft hij zich hartstochtelijk gehecht aan een oude paraplu, ctie hij Arthur noemt, die hij een gezicht geeft, aankleedt waarmee hij op straat komische nummers doet. die bij hem in bed slaapt. En dan is hij verknocht aan Madame Rosa. Alle scholen worden een mislukking, doordat zijn zoge zegde leeftijd totaal niet klopt bij zijn ontwikkeling. Hij groeit op straat op. contact-arm. wel krijgt hij heel grondig les van een oude Arabier. Monsieur Hamil. die echter geleidelijk kinds aan hel worden is en dan Momo met meer goed onderscheiden kan van Victor Hugo, zijn lievelingsauteur. Momo heeft een heel fijn karakter. Ik kan weinig pas sages in moderne boeken, zo verscheurend aangrijpend als die waarin zijn band met die oude pa raplu getekend wordt Juist omdat liet nergens met zoveel woorden staat, je moet maar raden dat dit arme en zeer intelligente kind al zijn liefde kwijt moet aan een paraplu en aan die oude zieke Rosa. Nu is Rosa wel een goed mens. maar het is niet normaal dal een jochie van 14 dat. bovendien denkt dat hij 10 is. alles moet beredderen voor een half getikt, meestal dement, doodziek mens dat hij wassen moet en de billen afve gen, Tenslotte is alleen Momo nog over in het huis. meteen joodse jongen. Moosjc. die weliswaar een ander tehuis gevonden heeft, maar die nog wel eens komt helpen. Moosje is er ook op de gedenkwaardige dag dat Mo mo's vader Madame Rosa op komt zoeken om zijn zoon te zien. Madame Rosa heeft gelukkig een goede dag en ze is bij haar verstand. Tijdens dit dramatische bezoek komt alles over Mo mo's alkoinst aan het licht Zijn vader, een pooier had zijn moeder uit jaloezie gedood toen Momo drie jaar was. Hij had het kind tegen een ontvangstbewijs (dat luj toont i afgeleverd bij Madam Rosa, met het verzoek de jongen als moslim op te voeden Wat Rosa had ge daan Hij was die morgen uit een inrichting ontslagen, doodziek, en hij wilde zijn zoon zien voor hij stierf. hans warren LETTERKUNDIGE KRONIEK Het is een zeer onsympathieke man, en Rosa is onver biddelijk en overanderlijk in haar behoefte tot verber gen. ze beweert dat ze zich in de kinderen heeft vergist, en dat ze de zoon van die man per ongeluk een joodse opvoeding heeft gegeven. Dat hij trouwenszijn zoon elf jaarlang heeft laten stikken Ze laat Moosje 'dag papa" legen hem zeggen. Het grijpt de man zo aan dat hij een hartaanval krijgt en sterft. Ze leggen zijn lijk ergens op een overloop om geen gezanik te knjgen Ondertussen weet Momo nu dat hij veertien is. dat zijn moeder dood is. zijn vader nu ook. Hij gaat toch nog even op de overloop bij die man zitten grienen, hoewel hij in niets op de ideale vader leek die hij zieh had gedroomd Hel gaal snel achteruit met Rosa. Ze wil onder geen enkele voorwaarde naar een ziekenhuis om kunslma-. tig in leven gehouden te worden Alle buurtbewoners (meest negers en Noord-afrikaneni zijn met haar be gaan. Heel dat bonte wereldje helpt, vooral een traves tiet die vroeger kampioen bokser is geweest, maar nu als Madame Lola in het Bois de Boulogne opereert. Ze brengen Rosa lekkere hapjes, ze vrolijken haar op. ne men haar mee uit rijden, soms zijn er nachtenlang be zweringen met dansen en tam-tam. maar niets kan de aftakeling tegenhouden. Tenslotte móet ze naar een ziekenhuis. Dan vinden Momo en Rosa ten einde raad een list: de schuilplaats in de kelder. Momo strooit het praatje rond dat Rosa naar Israël gaat. naar familie om daar rustig te sterven, en dat hij mee mag. Met haar laatste krachten sleept Rosa zich. opgedoft, en gehol pen door Momo. naar de kelder, waar ze weldra sterft Momo blijft bij haar. Hij schildert haar op met de bont ste kleuren. Weldra is hij genoodzaakt hele flessen par fum over haar leeg te gooien, maar de stank wordt ondraaglijk: Het was niet te harden. Ik ben weer naar buiten ge gaan en ik heb in de rue Coulé verschillende kleuren verf gekocht en daarna een stel flessen parfum in de bekende parfumerie van monsieur Jacques did hetero seksueel is en altijd tegen me zit te sjansen. Ik wilde niks eten om de hele mensheid te straffen maar het was niet eens de moeite om me nog tegen ze te keren en ik heb in een brasserie worstjes geschransd. Toen ik te rug kwam rook Madame Rosa nog sterker, vanwege de natuurwetten, en ik heb een Jles Samba-parfum over haar leeggegooid, dat was haar lievelingsmerk. Daarna heb ik haar gezicht geverd met alle kleuren die ik had gekocht om te zorgen dat ze zich minder zag. Ze had nog steeds haar ogen open. maar met het rood. het groen, het geel en het blauw rondom was het minder verschrikkelijk want ze had niets natuurlijks meer Daarna heb ik zeven kaarsen aangestoken zoals ze altijd doen bij de joden en ik ben op een matras naast haar gaan liggen. Het is niet waar dat ik drie weken naast het tijk van mijn tweede moeder ben gebleven want madame Rosa was niet mijn tweede moeder. Het is niet waar en ik zou het niet hebben uitgehouden want ik had geen parfum meer. Ik ben vier keer de straat opgegaan om parfum te kopen van het geld dat madame Lola me had gegeven en ik heb nog eens zo veel gestolen. Ik heb alles over haar uitgegoten en ik heb haar gezicht over en over geverfd met alle kleuren die ik had om de natuurwetten te verbergen maar ze takelde van alle kanten afschuwelijk af want er be slaat geen genade. Toen ze de deur intrapten om te zien waar het vandaan kwam en ze mij ernaast zagen liggen begonnen ze moord en brand te gillen maar daarvoor hadden ze er niet aan gedacht om te gillen want het leven stinkt niet. Ze hebben me met de ambu lance weggebracht en daar hebben ze in mijn zak het papiertje gevonden met de naam en het adres. Ze heb ben jullie geroepen omdat jullie telefoon hebben, ze dachten dat jullie iets voor me waren. Zo komt het dat jullie allemaal zijn gekomen en dat jullie me mee heb ben genomen naar jullie buitenhuis zonder enige ver plichting van mijn kant. Ik denk dat monsieur Hamil aelijk had toen hij nog bp zijn hoofd was en dat je niet kunt leven zonder iemand om van te houden, maar ik beloof jullie niks. we zullen zien. Ik heb van madme Rosa gehouden en ze zal met uit mijn ogen weggaan. Maar ik wil best een poosje bij jullie blijven, omdat pillie kinderen het me vragen. Madame Nadine heeft rnc laten zien hoe je de wereld achteruit kunt laten lopen en dat interesseert me heel erg en ik wens het van ganser harte. Dokter Ramon is ze(fs mijn paraplu Ar thur gaan halen, ik zatt. er over in want 'niemand zou hem willen van wege zijn gevoelswaarde, je moet ervan houden'. 'Zo eindigt dit boek. Het verschrikkelijke ervan is. dat het nauwelijks verzonnen is. Zó wordt er geleefd, van daag de dag in steden als Panjs, vele andere. Deze ten hemel schreiende ellende bestaat, en dat niet in een of ander ver land. maar hier. temidden van onze alge mene overdaad en weelde. Nadine en Ramon hebben, door een toeval. Momo er uit gehaald. De meeste Mo mo's gaan echter reddeloos verloren. Toch is dit geen boek dat je ellendig maakt, al lees je het telkens weer met een brok in de keel. Het is een bijzonder knap boek. dat terecht hoog onderscheiden is. Emile Ajar: Een heel leven voor je. vert. Jenny Tuin. Arbeider spers. Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 51