Opvoering 'Liefdesconcilie' blijkt nu nog een noodzaak VANDER LEEUW 'OVERTILD' De kleurrijke Dvorak van Kertesz FRANZ MARIJNEN, REGISSEUR KORT Genet Madge ZKC Bergman VRIJDAG 31 DECEMBER 1976 iVan onze kunstredactie* „Tachtig .jaar nadat Oskar Panizza een jaar gevangenisstraf kreeg voor het schrijven van Het Liefdesconcilie, is een Belgisch criticus een schrijfverbod opgelegd. Vier dagen nadat zijn lo vende kritiek in het Vlaamse blad De Standaard was verschenen, werd hij bij zijn hoofdredacteur geroepen. Deze verbood hem om ooit nog een kritiek voor zijn krant te schrijven. Een aantal scherpe open brieven van mij aan die krant heeft dat niet kunnen verhelpen. In bijna tachtig jaar blijkt er dus niets veranderd te zijn. Alleen door dat feit is bewezen dat opvoering van dit stuk nu nog noodzaak is". BELGISCHE CRITICUS KREEG ANNO 1976 SCHRIJFVERBOD De regisseur van dit schouwspel, de Vlaming Franz Marijncn. draait er niet omheen. Hi.i koesterde al sinds 19G6 de .wilde fantasie dit tot dan nog nooit op gevoerde stuk uit 1896 ooit eens te doen. Hij voelde zich verwant met de thema tiek van het stuk. Hoofdpersoon is de Borgïa-paus Alexander de Zesde. Aan leiding voor de Munchense arts, natuur onderzoeker. psycholoog en satirisch dichter Oskar Panizza om rond die fi guur een scherpe satire te schrijven, was een 15e ceuwse syfilus-epïdeinïe. een palis die hel probleem van de abor tus de kop indrukt. Daarom zit in het regisseren van Het Liefdesconcilie ook een stuk persoonlijke geloofsbelijde nis „Ik zat nog in Brussel op de toneel school. t oen ik het. voor het eerst los. Hei was nog nooit opgevoerd Ik wilde het als eerste doen Toen ik hoorde dot La- velli het in Parijs aan het repeteren was heb ik een krachtige vloek gelost. Later is hel gespeeld in Londen en Hamburg maar ik ben het bewust niet gaan zien Ik wilde me niet laten beïnvloeden" OnspcctluKir sl ui: „Het stuk isjarcnliuigalson bespeel baar beschouwd. Als je Panizza volgt, heb je 280 o Straf Volgens het volksgeloof was deze ziekte een straf uit de hemel voor de geslachte lijke excessen van het volk. Panizza merkte op dat deze excessen het grootst waren aan het pauselijke hof. In zijn stuk bracht hij het kleine groteske van de mens over op de goddelijke bevol king van de hemel. Vandaar dat de figu ren van de Heilige Drievuldigheid in het. stuk worden geschilderd als corrupte samenspanners met de duivel De dui vel bedenkt de straf in de vorm van de historische lust-epidemie Om het stuk een actuele inhoud te ge ven. heeft Franz Marijnen er het leven van Panizza parallel mee laten lopen Met name zijn verdediging legen de aanklacht van het Munchense arrondis- sementsgerechl is in extenso opgeno men. Waarom heeft de Vlaming Marij ncn zijn succesvolle Amerikaanse thea tergroep Camera Obseura voorlopig ontbonden teneinde in Rotterdam on- dei meer dit omstreden stuk uit de doofpot te halen? ..Omdat dc schrijver voor dit stuk een jaar gevangenisstraf kroeg, omdat er een aanslag op zijn bezittingen werd gepleegd en omdat hij door die beslis sing de vernieling is ingegaan. Uitein delijk kwam bij in een psychiatrische inrichting terecht, want hij heeft die straf nooit kunnen verwerken. Men heeft hem klein gekregen. De man die de macht van het instituut kerk heeft aangevallen, werd door de wereldlijke macht verpletterd. Panï/.za's daad was verzet tegen een bestaande orde en door die orde is hij vernietigd". Franz Marijnen is zelf van rooms- katholieke huize. ..Ik heb alle interna ten afgelopen. Ik heb altijd met de kerk te maken gehad en niet. altijd in de meest gunstige zin. Daar heb ik mij van losgemaakt,. Zo.'nstuk is welkom om dat te tonen". ..Tegen het geloof heb ik niets. Ik heb iets tegen dc instituten die God op aarde vertegenwoordigen. En dat. is niet gering. Het. gaat om wat. de pausen in het Valicnan hebben geflikflooid. Hoe liet instituut zich oorlogszuchtig heeft, getoond. De Inquisitie, de godsdienst oorlogen. het uitoefenen van macht op economisch niveau. Pausen die zwijgen over de Tweede Wereldoorlog, terwijl zoveel Italiaanse joden werden afge voerd" .De huidige paus. die eeu openbare mis opdraagt als Franco, een van de gioot- ste moordenaars van deze eeuw ster vende is. een paus die zwijgt terwijl in de Libanon een godsdienstoorlog woedt. Daar komt bij <lal je gestalte moet ge ven aan de hemel. Wat is hemel? Ik heil er nooit geweest. Wat is hel? Als je het stuk doet zoals Panizza het gewild heeft, moet je hel Valicaan toch voor stellen als een geweldig iets. Door hun houwwerken hebben ze het individu verkleind. In de reusachtige kathedra len hen je maar een nietig wezen". in België gewerkt. ..Deze prodliktic zou in België niet mogelijk geweest zijn. Ik het» zes jaar in Amerika gewerkt met een eigen groep. Camera Obseura. Vcr- dei heb ik lange periodes in Duitsland gewerkt bij liet Sehauspielhaus Ham burg en kortelings hi j het Sehauspiel haus Bochum. waarmee we een project op de Bijhei aan het voorbereiden zijn". „Ik mijd België als de pest. Het is een mooi land om te wonen, maar een ver schrikkelijk land om te werken. Het is een land met latente vormen van cen suur en een cultuurbeleid dat kant noch wal raakt. Bovendien heerst er een ama teurisme. waarmee ik in dit vak niets kan beginnen. Ondanks dat ben ik fier dat ik Vlaming ben". ..Dit stuk zou in Vlaanderen helemaal niet kunnen Dat bewijzen de maatrege len tegen die journalist van De Stand aard Hier in Nederland heeft de katho lieke kerk al heel wat ferme klappen ge had. De reacties hier zijn voor het me rendeel erg positief. Ik stel er prijs op de brieven die ik krijg zoveel mogelijk per soonlijk le beantwoorden. Ook de nega tieve Er waren er twee of drie echt boos" ..De voorbei oidingen hebben ongeveei anderhalf jaar in beslaggenomen Mei <[I ll('isl het regieteain heb ik een groot aantal weekends in Rotterdam zitten brain stormen. Er waren oplossingen voor de problemen om de ideeën van Panizza te realiseren. Die lieten we dan weer varen Toen hebben we een aantal vrij belang rijke ingrepen gedaan. Onder meer door de figuur Panizza in te voegen ..Een van de grootste problemen was het zoeken naar mensen, want Rotterdam was op toneelgebied een puinhoop. Je moest acteurs aantrekken vooreen vrije produktie. Dat was geen kleinigheid De problemen lagen op bot dramatische vlak Er zijn maar drie of vier grote rol len. de rest is klem werk: engelen, ge stalten uit het dodenrijk, kinderen van de paus liefdesgodjes. geestelijke waardigheidsbekleders soldaten volk. enzovoorts Maar in een aantal maan den zijn we erin geslaagd om de indruk të kunnen waarmaken dat het het werk is van een heel ensemble Pest De uit Meehelen stammende Franz Ma rijnen. nu 33 jaar. heeft al tien jaar niet Ondanks hel feil dat enkelen dit stuk als godslasterlijk ervaren, houdt Franz Marijncn slaande dat hij geen alheïst is. ..Ik ben een gelovig mens. maar ik kan moeilijk omschrijven wat ik ge loof. Wat ik van mijn ethica en moraal heb overgehouden, maakt mijn per soon uit en dat kan ik niet verpersoon lijken in een godsfiguur die zich af scheidt van de massa. Ik geloof niet in dc Heilige Drievuldigheid, de Heilige Maagd, engelen en heiligen. Daar hen ik allang overheen". ..De hemel is een fantasie, die ik met vrij groot medelijden heb geregisseerd, niet mee haat. De hemel wordt bevolkt door figuren die ontkracht en ontmand zijn en vals bekeken worden vanaf de aarde. De hemel is een weerspiegeling van de toestand op aarde. Zo heeft Panizza het ook bedoeld Daarom heb ik het zo gere gisseerd. Niet om godslasterlijk te zijn". 1 Een citaat uit de verdediging van Pa nizza tegenover zijn rechters in 1896: ..Ik tastte niet de bovenaardse vonk aan. die in het hart van elk mens sluimert, maar ik tastte het goddelijke aan dat in han den van Alexander de Zesde, de FRANZ MARIJNEN Borgïa-paus. een karikatuur geworden En Franz Marijnen is een gengageerd regisseur, die doet wat hij moet doen en zich niets laat opdringen: een minnaar van vrijheid, die toneel ziet als een weg om duidelijk te maken wal hij van din gen vindt. Daarom verliet hij zijn va derland. ..Men spreekt, van een vrijwillige bal lingschap Maar dat is met zo Ik werk waar ik werk kan doen. Ik werkte een jaar in Polen bij GrotOwsky. Ik zat een tijdje bij de Nederlandse Comedie die toen net op de glijbaan was gezet en spoedig weid opgeheven. Ondertussen was ik al haar Amerika vertrokken waar ik vier jaar les heb gegeven aan verschillende universiteiten. Ik was huisregisseur van het La Mama-theater en heb de eigen theatergroep Camera Obseura gevormd. Op tournees dooi Europa imet Maldorot Measure for measure Toreador en Grimmi kwam ik regelmatig langs Rotterdam Toen kreeg ik brieven van de Toneeiraad om Rotterdam D, Je tentoonstelling van het werk van Jan van der Leeuw in hetZeêuws Kunstenaarscentrum te Middelburg wordt met meer omhaal 'begeleid' dan men van de manifestaties in dat centrum gewend is. Een reden daar voor zou kunnen zijn dat. hel werk van Van der Leeuw die extra- aandacht helemaal waard is. Ik geloof evenwel niet dat we oorzaak en aanleiding daar moeten zoeken. Ik gebruik niet graag de aanduiding 'tweederangs' en hoef dat ook dit maal met te doen omdat het nu ten toongestelde werk die tweede rang bij lange na niet haalt. Van der Leeuw's oeuvre zweeft tussen de zwaktepunten van art. nouveau en symbolisme - de gruweldecadenüe van de eeuwwisseling - en uneer di rect bepaald) tussen de zwaktepun ten van The Studio, de Engels- Haagse Arts and Crafts, de modische Arretje Nof-ontwerpers en hel sterk expressionistisch-erotisch getinte symbolisme van de Weense Secessie. Verwantschappen te over dus - in idee en uitwerking - en een nogal chronisch aandoend gebrek aan ei genheid. aan een sterk persoonlijk talent. Men zal dit soort werk - op het eind van de kortstondige herleving van wat algemeen aangeduid wordt als art nouveau en (Zelfs) Jugendstil - al herhaalde malen beteren krachtiger gezien hebben dan bij Van der Leeuw. De manier van presentatie doet tegen dat licht eerder 'opgebla zen' dan 'terecht' aan. De tentoonstelling laat wie dat wil kennismaken met een - naar het. mij toeschijnt- bepaald fijnzinnige man die. al even beslist, géén groot talent Xk zoek dus naar een tweede reden voor al die late beweging rond Van der Leeuw en vind die vlug in het 'boek' tlal ter gelegenheid van de tentoonstelling is verschenen. Duidelijk is dat althans een van de samenstellers, drs. Anton van Kraay. op zijn minst lich l gebosedeerd moet zijn van het werk van Van der Leeuw. Dat werk bezorgt hem raadselen en luj heeft zich aan het oplossen ervan gezet, met zo'n overweldigend gebrek aan afstand dat de uitkomsten soms zijn. Van Kraaij geeft zich over aan ana lyse op grond van wel heel gebrek kige gegevens en dat betekent dat - ter completenng van het verhaal - een driftig beroep gedaan wordt op veronderstellingen, speculaties, sla gen in de luclit. Hij geeft zelf toe niet te pretenderen alles of bijna alles te kunnen verkla ren en ook datelke analyse voorlopig 'bij gebrek aan een detailkennis van 's mans leven en psyche' niet anders dan gebrekkig kan zijn. Hij heeft dan al gezegd dat de lezer meer op een privéverslag dan op een studie moet rekenen. Nadat hij de kritiek op die manier vast wat wind uit. de zeilen heeft genomen, wordt toch vnj snel duidelijk dat zijn raap jes intussen gaargekookt zijn. Want hij probeert, natuurlijk wel zoiets als een studie te leveren, met. verwijzing naar stromingen en plaatsbepalin gen. Hel gevolg is een stukje tekst waarvan de inhoud even pretentieus is als de titel. an der Leeuws beeldverhaal een levensverhaal" heet liet Ik vraag me af met welk recht. Van Kraaij komt nergens buiten de sfeer van de veronderstelling. Is de grafische cy clus die hij 'analyseert' het levens verhaal van Van der Leeuw? Ik zeg met nee, maar waag het m alle be scheidenheid te betwijfelen, Met, dit materiaal in handen is het namelijk mogelijk tenminste honderdéén an dere verhalen en analyses op te bou wen, Waarom moet dan die ene strikt persoonlijke 'visie' onder de vlag van het ZKC (en naar ik aanneem dus ook wel op kosten van het Z KC i in dit veel te vroege stadium in boekvorm de wereld ingestuurd worden0 Is dat geen pretentie? Doet dat Van der Leeuw wel recht? Waarom doet. Van Kraaij. als hij toch ontraadselen wil. geen ehkel beroep op zoiets als 'tijdparalelle iconogra fie'? In 1917 begint Van der Leeuw's Haagse academietijd. Wie waren daar zijn voornaamste leraren en medestudenten? Hoe was hun oriën tatie? Nationaal of internationaal'1 Hoe is hun ontwikkeling geweest? Zijn er contacten gebleven? Hoe ver klaart. men de duidelijk literalr- illustratieve elementen in de cyclus? Vragen zonder antwoorden. verslag waren aan een ander kunste naar wellicht beter besteed geweest Ooi Dm 'an zijn er de volstrekt misse ge dachten zoals het door Van Kraaij geconstateerde 'gedeeltelijke sterke houtsnedekarakter' van de tekenin gen, die juist allesbehalve aan houtsneden doen denken, met tech nisch. niet. van aard. Van Kraaij spreekt ook over zoiets onmogelijks als een 'haast abstracte druiventros met bladeren' Ik zie dat nog niet op mijn dessertbordje en evenmin in beeldbeschomvende zin. Hij zal naar alle waarschijnlijkheid 'sterk geab straheerd' bedoeld hebben, maar wat we in feite zien i.s een vnj streng gesti leerde voorstelling, geheel in de lijn van de ontwerpersmode van die tijd. Van Kraaij meent dat dit werk 'niet los gezien kan worden van de inzich ten die sinds 1917 de nieuwe. Stijl groep propageerde' Onzin voor wie ooit iets met De Stijl gedaan heeft Ten eerste was de invloed van De Stijl vele. vele jaren uiterst beperkt, ten tweede is het op het randje van een zware vloek om de poezelige pas tellen waar de schrijver op doelt in enigerlei opzicht in verband te bren gén met de strenge neo- plastisistische inzichten (enkelvou dig kleurgebruik) van De Stijl. Van Kraaij vindt dan bovendien - in één adem - dat hetzelfde geldt voor het ontwerperswerk uit de Oosterhoutse periode en vindt dan aansluitingen bij Cachet, Penaal, Eisenlöö'el, Zwol- lo. Afgezien nog van weinig compli menteuze dat. ik daarin ontdek blijft de vraag wat deze heren dan wel weer met De Stijl van doen mogen heb ben. Ik kan Van Kraaij inderdaad onmo gelijk van een stud ie verdenken en de kosten en moeite van dit privé- ok voor de biografisch verslag van M. P. de Bruin dat een aantal, mij volslagen onbekende bijzonder heden over het leven van Van der Leeuw (1SS9-1946) aan hel licht brengt, geldt dat het in feite te vroeg is verschenen. Ook hier een aantal opvallende com missies. Bekend is dat Van der Leeuw een vriendschap onderhield met de dichter Willem de Mérode. maar ner gens kom ik tegen dat bijvoorbeeld het Mërode-dossier in het Letter kundig Museum ihet is er. keurig ge rangschikt) nagegaan is Als ik een zin lees als 'Hij wenste niet meer in een dergelijke wereld te le ven. Daarom is hij gestorven', krijg ik het vermoeden van een geforceerde dood. Waarom daar geen lijnrecht uitsluitsel over verschaft, De Bruin vergeet ook wel eens de af stand. Hij spreekt, dan wat al te alt,- modisch in termen als 'onze Jan'. Het enige nut - naast de rangschik king der gegevens - van deze publika- tië lijkt me dat ze andere verhalen en bijzonderheden kan aantrekken. Misschien kan mede aan de hand daarvan een wat vollediger beeld op gebouwd worden van leven ten wel licht. werken) van Jan van der Leeuw. Of dat allemaal nodig is - gezien de beperkingen van Van der Leeuws kunstenaarschap - betwijfel ik. Het ZKC heeft zich intussen niet ontzien om een aantal tekeningen uit de cyclus als 'poster' uit te geven. Dat mag dan wel passen in de geest van de tijd. maar ik vraag me alweer af met welk recht zoiets gebeurt. De techniek waarmee hel karwei is uitgevoerd en het werkelijk afschu welijke reproductieresultaat dat er het gevolg van is. bruskeren de fijn gevoeligheid die Van der Leeuw op zijn verschillende bladen toont. Daar blijft niet van over. zodat, een derge lijk posteravontuur ethisch noch aestetïsch verantwoord en dus ver werpelijk is. IO.I ZKC. Lange Noordslraal 59. Mid delburg. tot 7 januari. H„ de a is de: foonplaat: da: spa: iudl n ut klïnkci .esde. De andei •rkoii de gra ii losse uitga' vroege nvnrjjk-symlomecn. of ze moeten afkomstig zijn uit albums met liet complete negental. Daar zijn er intussen drie van op de markt: Kubclik voor DGG met dc Berliner PhilharmonikeiWitold Rowieki op Philips en Istvan Kertesz op Decca. beiden mei hel London Symphony Orchestra Kertesz was er hel eerstaan liet eind van de jaren zest ig had hij de cyclus compleet en Decca gaf dat zeven platen tellende album hel afgelopen najaar op nieuw uit. nu permanent mild geprijsd Datgegevcn maakt het zinvol hierop die uitgave te attende ren: er zijn vertolkingen van voortretfelijk gehalte up te be luisteren. Dvorak kan men musicologisch gezien sinteren m dc periode au de hoogromantiek, maar zijn gevoelswereld in de muziek sl aai veraf van Tsjaikol'sky Bruckner of Mahler. Ze klinkt cel onbezorgder, veel minder problematisch. Dvo rak vond zijn inspiratie voor een groot deel in de natuur, dc sagen, de folklore van zijn land Z n muziek biedt blijmoedige natuurlyriek, de folklore bood hem de gelegenheid Slavische dansritmen in zijnscherzï te voegen. Mel Schubert heeft Dvo rak een grote rijkdom aan melodieen gemeen. Van Brahms - die met z n thema's worstelde - is de uitspraak: Ik zou van nijd uit m'n vel kunnen springen over wal Dvorak allemaal als terloops invalt". De meeste opnamen uit iiet heruitgegeven Decea-album da- teien uit de tweede helft van de laren zestig en ze bieden de husiera.ir een gaaf klankbeeld Ei .-u in de aanpak van de drigemen. die Dvorak 'compleet' doden een iioorbaar ver schil Kubolik zorgde voor de meeste romantische gloed, bij Rowieki vat de vinnige, stoere benadering op. bij Kertesz treil vooral de beheerste lyriek. Niet zonder meer de gulden middenweg, maar wel degelijk een eigen weg. ook al omdat de muziek steeds.voldoende ritmisch profiel krijgt. Pakkende, kleurrijke vertolkingen derhalve: mede doorbel uitstekende Van en voor de draaitafel Londense orkest. ua.u .i zei s erg gaaf is. Een wel DGD7. stereo uiteraard Mozurl Mo: iris talste v lame net aandeel van de bla- leruiigave. dit Decca-albtun ellen komen v Juilliard-Quartet nam ze op en completeerde zo dc registra tie van Mo/arts tien grote kwartetten. Het gaat om een al bum met twee platen, voor KV 499 (Hofmcister-kwartet) en de drie 'Pruissische' kwartetten kv 575. kv 589 en kv 590. liet laatste drietal met een belangrijk aandeel voor de cello, omdat opdrachtgever de koning van Pruissen dal instru ment bespeelde. De drie laatste werken worden doorgaans wat mtnder hoog aangeslagen dan de zes kwartetten kv 387- kv 465 en de laat ste strijkkwartetten, ze bevatten niettemin prachtige mu ziek. Mozart moet nogal wat moeite hebben gehad om ze te com poneren - het Juilliard-Quartet moet - zo te horen - weinig moeite met de uitvoeringen hebben gehad: die zijn qua sa" menspel even naadloos als de muziek Tenslotte zei; op de luisteraar overkomt. Wie van een gespierde en toch ranke Mo/art houdt kan nergens beter tereent dan bij dit goed opgenomen album. iCBS 79204. stereo1 c. in het.Kuiperspoorttheater t.e Middel burg speelt de groep 'VRIJ SPEL' uit Amsterdam zaterdag 8 januari het stuk DE MEIDEN (Les Bonnes) van Jean Genet. Centraal in het werk van Genet, staat zijn strikt eigen variatie op het thema homo homini lupus est': de onmense lijkheid van de mens tegenover de me demens. Genet schreef *Les Bonnes' in 1947 in de gevangenis. Het. jaar daarop werd hij - na ingrijpen van de Franse president - op verzoek van een schrijverscomité waarin onder anderen Gide. Cocteau en Sartre zitting hadden, vrijgelaten. "Vrij Spel' zal het stuk in Middelburg spelen volgens de aanwijzingen van Ge net. die onder meer inhouden dat de vrouwenrollen door mannen worden vertolkt. Het is niet de bedoeling van de schrijver geweest op die manier te bouwen aan een 'transvestieten-partijtje'. De spe lers dienen in hun rollen mannen te blij ven zodat een wezenlijke vervreemding ontslaat en de gruwelen sterker uitko men. 'Vrij Spel' speelt onder regie van Gelijn Molicr. de vertaling van Les Bonnes is van Hans Roduin. (Zaterdag 8 januari. 20 00 uur. Kuipers- poorttheater. Middelburg. Discussie na afloop mogelijk ..De uitdaging was hier groot. Men zegt dat Rotterdam op theatergebied een verloren stad is. Dat zien we dan wel. Ik had ook een sterke behoefte weer in mijn eigen taal te werken, wat de laat ste acht jaar niet meer gebeurd was. Maar Camera Obseura blijft mijn troe telkind. Dat is misschien het belang rijkste wat ik ooit gedaan heb. Het is lijdelijk opgeheven, omdat ik in Rot terdam artistiek leider van de Toneel- raad ben". ..Aan de andere kant is het juist, dat die Amerikanen naar hun geboortegrond terug konden gaan. Voorlopig werk ik in Rotterdam en Boehum Vaststaat, dat we volgend jaar hier Het Balkon van Genet gaan doen' Maar voorlopig gaat Het Liefdesconcilie op tournee. Een on gehoord boeiende opvoering, en ..Marij- nenspeelthetonspeelhare "schrevende kranten. Australisch-Nederlandse avant garde-pianist Geoffrey Madge verzorgt in januari voor Jeugd en Muziek Zee land een coneertreeks. Madge geeft drie concerten in het Kui- perspoorttheater te Middelburg. vrijdag 7 januari: Stockhausen Kla- vierstücke I toten met 11: vrijdag 14 januari: Pierre Boulez So nate 1 en 2: vrijdag 21 januari: Pierre Boulez So nate 3. Pierre Boulez fluitsonate immv Judith Hall). Deze drie concerten vangen aan om De jonge Zeeuwse kunstenaars Wil liam Yerstraeten en Bob Pingen expo seren in het Zeeuwse Kunstenaarscen trum te Middelburg. Openingzaterdag8 januari om 16 uur. (Lange Noordstraat 59. geopend dins dag tot en met, zaterdag van 14-17 uur, woensdag van 19.30 tot 21.30 uur en za terdag van 10.30 Lot 12 uur). 'e Zeeuwse Volks Universiteit ver zorgt een voorstelling van de film 'Die Zauberflöte' van Ingmar Bergman. Nog steeds is de gelijknamige laatste opera van Mozart voer voor musicologen. Wat was dc bedoeling van dit werk? Schoonheid, fondsverwerving? Die Zauberflöte inspireerde Goethe? Weber? Wagner en ook de grote filmer Bergman. (Middelburg. City-theater, icoensdag 12 januari. 20.00 uun.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 15