Hollands glorie smaakt
soms naar halvarine
Antiekwereld
VISSERSLA TIJN
HET 46/5 OF
LANGE LIJNMOTIEF dammen/1, anderson
WEL EN WEE
IN TITELSTRIJD
DWAALSPOOR
w,
mm»
m m o
m o
m
/f *3-
m
m m'm
M
n
tm
k
1
VRIJDAG 24 DECEMBER 1976'
BBWHWWWBMMaBjTninHBa—IWWIPBPM—
r aiincer een Nederlander zich in
het openbaar in de Engelse taal uit
drukt dan heeft dat op de aandachtige
toehoorders vaak hetzelfde effect als
een piepend krijtje op het schoolbord.
Inderdaad, de uitspraak. Het schijnt
alleen een Engelsman gegeven te zijn
Engels te kunnen spreken. Engels
zingen is vers twee. Nederlandse
(pop)zangers die het verder willen
brengen dan de omgeving van Drach
ten of Stadskanaal zijn zich bewust
van de noodzaak zich, zo niet de En
gelse taal, dan toch in ieder geval een
goede Engelse uitspraak aan te leren.
De meesten slagen daar ook heel aar
dig in, maar er blijft iets ondefinieer
baars, waardoor het zelden helemaal
echt lijkt: het is alsof je naar een En
gels landschap kijkt dooreen bril met
glazen van matglas.
Mieke Bom, de vrouwelijke helft van
het Nederlandse duo Sundown, is er in
geslaagd om, zonder zich te forceren,
nagenoeg accentloos Engels te zingen
En dat maakt de eerste langspeelplaat
van dit duo (eenvoudig 'Sundown' ge
heten) tot een haast on-Hollandse ge
beurtenis. Maar er is meer dan het
aanhoren van deze plaat waard
maakt. Hans Sueters en Mieke Bom
ontmoetten elkaar op de Groningse
universiteit, waar Hans Nederlands en
Mieke Engels studeert. Tijdens een
muzikale manifestatie ontdekten zij
elkaar en besloten een duo te vormen.
hun eerste singel: 'One Morning in
May', een compositie van Peter
Schaap,, die ook op de lp te vinden is.
De twaalf nummers op de plaat zijn
voor een groot deel van eigen hand en
daarnaast werden een compositie van
Tom Rapp en bewerkingen van oor
spronkelijke volkswijsjes opgenomen.
De sfeer van de plaat zit duidelij k in de
folk-hoek en het verfijnde gitaarspel
(Mieke en Hans spelen beiden akoes
tisch gitaar) roept associaties op met
de eerste lp's van de Engelse groep
Magna Carta De stem van Mieke
'draagt' het duo. want Hans komt al
léén wat minder overtuigend over.
hoewel ze elkaar in duetten prachtig
ondersteunen. Muzikaal is er veel zorg
aan de plaat besteed Het duo werd in
de eerste plaats bijgestaan door Fries
Wolma (zowel compositorisch als met
gitaarspel) en verder door Wim Essed
op basgitaar. Louis Debij op drums.
Rob Kaptein op gitaar, Addy Scheele
op de toetsen. Ary Jongman bespeelt
in verschillende nummers de fluit en
Benny Behr Friends zorgden voor
het strijkwerk. De nummers die het
meest aanspreken, zijn wel 'Pipes of
Pan', waarin Ary Jongman uitvoerig
aan bod komt en 'One Morning In
May' van Peter Schaap. Ondanks de
vele duo's die ons land reeds rijk is.
mag Sundown, wat mij betreft er nog
best bij.
(Negram NK-213)
D
e Nederlandse groep Fungus en de
toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptie
ft
Hieronder volgt de Nederlandse top-tien. De tussen de haak-
'S Jes geplaatste cijfers geven de posities van de vorige week C
aan.
1
1If you leave me now
Chicago/CBS.
2 i
4> Somebody to love
Queen/Bovema
3
3) Upside down
Teach In/Negram
4 i
6) Living thing
Elo/Bovema.
5
8) Don't take away the music
Tavares/Bovema.
6
(11) Leo
Ria Valk/Basart,
7
113) Rock and roll star
Champagne/Ariola.
8
10) Bombay
Golden Earring/Polydor
9 i
5) Beautiful noise
Neil Diamond/CBS,
10
(15) Sandokan
Oliver Omons/Inelco.
lidojudijdojuapdojuaijdojuapdojuapdojudjjdojuajjdoju
H,
KSBSZBOHBaBMni
oud-medewerker van deze l'onnalie.
Sido Marlens, hebben nieuwe lp's op
de markt gebracht. Fungus ging met
'Van de Kiel naar Vlarmg' (Negram NK
2111 voort op de weg van de onbekende
oud-Nederlandse volksliedjes. Voor
deze plaat werden weer tien liedjes op
gedoken uit oude archieven, Het ge
luid van Fungus is wel bekend. Men
arrangeert oude volksmelodietjes
door onder meer toevoeging van slag
werk. Daarmee weet men een interes
sant effect te bereiken. Persoonlijk
vind ik de muziek van Fungus op de
lange duur wat eentonig worden, maar
dat zullen velen niet met mij eens zijn.
Met name wil ik van deze plaat, die
overigens in zijn totaliteit een muzi
kaal goed afgewerkte indruk maakt,
het nummer "Van de Kiel naar Vlaring'
noemen, dat a capella wordt gezongen.
Fungus heeft wel iets van Hollandse
roomboter, maarje moet er niet te veel
van eten,
Dat brengt ons vanzelf bij Sido Mar
tens, die tot voor emge tijd ook deel
nam aan het bereiden van deze room
boter. maar die zijn eigen solo-prod uk t
nu mm of meer de smaak van halva
rine heeft meegegeven. Martens is op
'Pisces' (Negram NK 212) van het
folk-pad afgeweken (op het instru
mentale nummer 'Bomi is' na dam en
heeft zich op de brede snelweg van de
pop begeven. Hij doet dat beslist niet
onaardig. Alle elf composities zijn van
zijn eigen hand, hij zingt en bespeelt
daarnaast ook nog eens de meeste in
strumenten. slechts ter zijde gestaan
door Rob van den Broeck (Fender
piano en ARP synthesizer) en Louis
Debij (drums en percussion). Men zou
de Fnes Sido Martens een 'begena
digd' muzikant kunnen noemen. Toch
klinkt hel allemaal wat simpel, de
tekst nog meer dan de muziek. Voor
Nederlandse begrippen heeft. Martens
een zeer acceptabele plaat gemaakt,
maar internationaal gezien smaakt
Hollands glone toch te veel naar hal
varine
Kenny Murray zingt uitstekend En
gels. maar dat is niet zo verwonderlijk,
want hij werd in Glasgow (Schotland)
geboren Kenny (bijna 27) woont ech
ter al vijf jaar in Nederland, Is hier
werkzaam bij een bank en spreekt
vloeiend Nederlands. Zijn persoon is
dan ook het enige uitheemse aan de
produktae van de lp 'City Lights',
waann hij de zingende hoofdrol ver
tolkt Kenny Murray schreef alle
nummers voor dit album, bij een aan
tal geassisteerd door .Ted Bouwens. die
hem ook ontdekte en naar de opname
studio bracht. Murray heeft, een sym-
jpathieke stem. maar vrij emotieloos.
Dat valt met name op wanneer men
weet. dat zijn liedjes veelal liefdeslied
jes) gebaseerd zijn op eigen ervarin
gen Wanneer hij zijn stem verheft,
komt het eerder geforceerd en geëxal
teerd over dan dat er emotie uit
spreekt. De muziek daarentegen is
zeer fraai, melodieus en rijk gearran
geerd. Vele orchestrale gedeelten
overspelen Murray's stem enigszins.
Het glijdt allemaal risicoloos voort.
Een plaat waai- niemand s avonds na
twaalf uur aanstoot aan zal nemen.
iNegram NK 2101
Tenslolte nog even aandacht voorde
Nederlandse gitarist Frank van der
Kloot, die na een kort avontuur met de
groep 'Fonlessa'. nu een solo-lp heeft
gemaakt onder de titel 'Fontessa'.
Voorzover ik dat kan beoordelen, be
heerst Van der Kloot zijn instrument
tot in zijn vingertoppen. Zijn composi
ties vormen levenslustige muziek,
waarbij de vingers vliegensvlug langs
de snaren snellen. Er spreekt een en
thousiasme uit, alsof de composities
tijdens spontane jam-sessions tot
stand zijn gekomen. V/oorden komen
er nauwelijks aan te pas en als er ge
zongen wordt, dan komt dat voor re
kening van James Batton, die over
igens ook de synthesizer en de piano
aan het totale geluid toevoegt. Verder
zijn er Paul van Wagemngen op
drums. Otto Cooymans op fender pia
no, hammond organ, string ensemble
en mini moog en Paul Heppener op
bass. Frank van der Kloot speelt met
internationale allure. Soms lijken be
paalde grepen afgekeken te zijn van
The Beatles, soms denkt men Francis
Goya aan het werk te horen, maar in
zijn totaliteit krijgt men de indruk dat
hier met inventiviteit en durf een Ne
derlandse Frank Zappa aan het werk
is. Frank van der Kloot moet in staat
worden geacht, een ambassadeur te
zijn voor de Nederlandse roomboter in
het buitenland! (Poker PO 10005)
FRANS DOELEMAN
let maandblad 'Antiekwereld',
onder redactie van Jan Juffermans.
bestaat nu éen jaar. en het heeft onder
tussen zijn bestaansrecht naast het al
lang bekende 'Antiek' ten volle bewe
zen. De tijdschriften overlappen el
kaar niet of nauwelijks. .Antiek' ziet er
wat gedistingeerder uit. het is weten
schappelijker en hetwordt veel fraaier
uitgevoerd. 'Antiekwereld' is wat meer
populair, gezelliger, het bestrijkt ook
een veel breder terrein. Onderwerpen
als ethnografica, curiosa en 'oude
rommel' komen ergeregeldin aan bod.
en het ziet er zelf ook veel rommeliger
uit. De kakelbonte lay-out blijft mijn
hoofdbezwaar tegen dit verder toch
zeer aantrekkelijke blad dat letterlijk
elk wat wils biedt, en dat je dan ook
overal bij antiekliefhebbers ziet lig
gen.
Ik heb dit jaar al verscheidene malen
nummers van 'Antiekwereld' bespro
ken, nu liggen nog de nrs. 11 en 12.
november en december.
In het novembernummer wordt de
buiten-Europese kunst vertegen
woordigd door Mezcala-sculpturen en
Maya-kunst, en door de zo aantrekke
lijke Afrikaanse goudgewichtjes,
prachtexemplaartjes uit de collectie
van de heer F. D. Winkel uit Delft, een
verzameling die tot 18 dec. in Amster
dam te zien is in De Dry Coningen.
Verder zijn er artikelen als: 'Het on
derhoud van koper en tin, poetsen of
niet poetsen'. Oosterse tapijten,
glaswerk, prenten en tentoonstel
lingsverslagen.
Het decembernummer staat uiteraard
in het teken van Kerst en Nieuwjaar,
en verder wordt er veel aandacht be
steed aan ikomen. Het laatste n.a. v. de
prachtige ikonenexpositie in Delft,
waarover ik al benchtte en wegens het
feit dat op kasteel De Wijenburgh te
Echteld ook weer een grote ikonenex
positie wordt gehouden, 'Nicolaas om
ringd door Heiligen op de Wijenburgh'.
Deze tentoonstelling is, in tegenstel
ling met die in Delft, een verkoopten
toonstelling. en ze loopt tot eind ja
nuari 1977.
Beschreven en afgebeeld wordt o.a.
een zeer zeldzaam houten 'reliéf-ikoon'
van Nicolaas uit het Noordelijke Wol-
gagebied.
Verder zijnfr artikelen over Kerstkrib
ben en Nieuwjaarsprenten (heilwen
sen). over miniaturen in zilver en vele
tips om er even uit te breken met de
kerstdagen naar diverse antiekeve
nementen in den lande.
Verder natuurlijke alle gebruikelijke
rubrieken, en dan de mededeling van
de redactie dat zy als 'goed voorne
men' voor 1977 heeft het tijdschrift
elke eerste week van de maand te laten
verschijnen, zodat, de 'vooraf-
informatie' en de 'wegwijsfunctie' nog
effectiever zal worden
'Antiekwereld' kost ƒ40 per jaar, de
uitgever is 'De Tijdstroom' te Loehem.
Als u nog naar een aardig Kerst- of
Nieuwjaarscadeau zoekt: ik meen dal
u elke antiekvriend een plezier zult
doen met een abonnement!
H. W.
Sueters en Mieke Bom.
Er staat een hengelaar met een snoek van 1 meter
voor zijn woning te poseren voor een foto. De
buurman ziet toevallig dit gebeuren aan. De reae-
.tie van deze buurman is. dat hij met verheven stem
het volgende roept: Leugenaar!!
Het is misschien maar een flauwe grap. maar ik
heb er willekeurig aan gedacht toen ik van de
week het nieuws hoorde en las van de vangst van
een blauwe haai van 1,80 meter lang en 140 pond
zwaar, gevangen op de kop van Westerschouwen.
„Deze hengelaar kreeg het beest te pakken toen hij
bij opkomend tij een aanval deed op een gul die net
;had toegebeten in het aas. De hengelaar trok zijn
'grote en zware tegenstander het strand op aan de
staart. De haai probeerde hem een arm af te bijten,
maar de visser sloeg hem met een knuppel buiten
westenOp de bewuste nacht viste deze sportvissei
op kabeljauw met een zware lijn en niet te licht
lood Tenslotte staat er ook bij vermeld, dat deze
hengelaar in Ierland al eens een exemplaar van
bijna drie meter heeft gevangen
Om even op dit verhaal in te gaan. ik geloof er mets
van. Zelfs de vangst van een blauwe haai van drie
meter bij Ierland is nog niet te geloven. Niet dat er
daar geen haaien van 3 meter voorkomen, maar als
dit wel zo is. dan had deze sportvisser niet zo n
ongeloofwaardig verhaal rondgebazuind. Het ver
haal van deze vangst is op alle punten aanvecht
baar, zodat er totaal niets van overblijft.
De sportvissers die op haaien gevist hebben en de
hengelaars die zic-h erin verdiepen, weten, dat bij
het vissen op naaien stalen unaeiujnen georunu
worden. Deze stalen onderlijn is ten eerste bedoeld
voor de vlijmscherpe tanden en ten tweede tracht
de haai zich te bevrijden door middel van zijn
staart. Deze is zo ruw. dat hij probleemloos een
nylon draad doorschuurt. Heeft u al eens een henge
laar op gul of kabeljauw zien vissen met een stalen
onderlijn? Ik namelijk nog nooit, Zo'n stalen onder
lijn voor het vissen op gul is overbodig en om die
reden gebeurt het gewoon met.
De haai is verder een sprinter, d.w.z. dat een haai
van deze grootte in één ruk 100 tot 150 meter met
het aas aan de haal kan gaan. Omdat geen enkele
hengelaar langs de kust op zo'n vangst berekend is.
knalt hij gewoon door de lijn heen.
Een giller is ook de zin uit het verhaal, waarin de
haai probeerde om de sportvisser een arm af te bij
ten. maar de visser hem met een knuppel buiten
westen sloeg Als men weet. dat men bij de dril van
een kabeljauw van bijvoorbeeld 15 pond zijn han
den vol heeft met één hand voor de molen en één
hand voor de hengel. Deze sportvisser kon het met
één hand af. terwijl hij met de andere hand een
knuppel kon pakken die daar zo maar toevallig
voor het oprapen lag. Of zou hij toevallig een knup
pel gekocht hebben om op alles voorbereid te zijn.
Volgens deskundigen is het verder uitgesloten, dat
een blauwe haai van 1.80 meter 140 pond zwaar is.
Het enige fraaie wat er dan van dit verhaal nog
overblijft, is de bij dit verhaal gepubliceerde foto
Als zo'n verhaal op 1 april gepubliceerd wordt, kan
het nog als een aprilgrap worden opgevat. Nu is het
hengelen/c. h. van schelven
echter een negatieve puDliciteit voor de hengel
sport die de naam visserslatijn wel verdient, maar
tevens een vervelende grap is, waar altijd nog wel
een paar goedgelovige mensen intrappen Alvorens
over te gaan tot publiciteit van zo n vangst, is het
gewenst om zo'n bericht terdege na te trekken Een
aantal jaren geleden lag er een dode bruinvis aan
het strand bij Dishoek. Na een paar dagen daar
gelegen te hebben, wordt hij ineens springlevend en
wordt aan de haak gevangen door een sportvisser
Ongeveer eenzelfde verhaal van een dolfijn aan de
Grevelingendam Altijd zijn er weer hengelaars die
dan met zo'n vis op de foto willen. De foto's zijn
goed. maar het verhaal erbij deugt niet. Laten ze
zich in het vervolg bij de waarheid houden Als ze
alleen al een blauwe haai langs de kust vinden, is dit
op zichzelf al iets bijzonders. Straks zal er toevallig
ëen visser komen die wél iets bijzonders vangt en
niemand gelooft hem. Iets bijzonders, zoals bij
voorbeeld de vangst van die pijlstaartrog van ruim
77 pond. Deze vangst werd gedaan onder het toe
zien van een groot aantal getuigen. Voorts is zo'n
vis wel van groot formaat, doch met de nodige
moeite en voorzichtigheid kan zo'n vis wel geland
worden. Een rog kan niet tot de sprinters gerekend
worden. Een haai, dolfijn en bruinvis echter wél.
Deze gaan met zo'n geweldige vaart aan de haal en
gaan. als men maar gewoon aan het vissen is. met
een knal door de nylonlijn heen. Als men onfortuin
lijk is en de hengel staat niet goed in de standaard,
dan loopt men zelfs de kans dat deze aan de haal
gaat. om nooit weer te worden gezien.
Het46/5 motief-zo genoemd naar de
hoekvelden van de 'lange lijn' - is
voor vele problemisten een geliefd
uitgangspunt. Bekend is b.v. de spe
ciale 46/5 rubriek van J. A. Penning*
in 'Dameldorado'. Van een veelzij
dig problemist als Leen de Rooij is
hel dan ook vrij logisch te verxvach-
ten, dat hij ook in dit genre zijn
mannetje staal. Een drietal voor
beelden moge dit onderstrepen.
Doch eerst een bijzonder lastig
i raagsluk. dat gebaseerd is op een
oppositie D 47/37. Wij wilden het
onze oplossers niet aandoen dit 17
zetten diepe probleem als derde in
de serie aan te bieden. Wij kozen
hiervoor een korte, doeh gigan tische
bewerking van het 46/5 motief. Wij
dus ook van dit probleem de goede
oplossing inzendt, dingt mee naar de
prijs: het Prismaboek van de Rooij.
Oplossingen binnen 2 weken in te
zenden aan ons adres Kasteelstraat
29 te Kapelle.
Een prachtig probleem om eens te
demonstreren aan lieden, die - uit
onwetendheid met de ongekende
mogelijkheden op het 100-ruitig bord
- zich mm of meer laatdunkend over
het damspel plegen te uiten
Overigens vroeg een lezer ons hoe het
nu eigenlijk zit met de 'verkorte no
tatie' Ter toelichting de eerste 4 zet
ten van dit probleem 1 22 (alleen
schijf 27 kan naar 22. dus kan vol
staan worden met 221 2. 27 <de aam
duiding van 16x27 kan worden be~
perkt tot de vermelding van het veld
van aankomst); 3. 38 lalleen schijf 43
kan naar 38»; 4. 483 (nu zou de aan--
duiding 43 verwarring scheppen,
immers zowel 48-43 als 49-43 is moge
lijk. maar 483 geeft aan. dat schrijf 48
maar 43 verhuist.)
Persoonlijke noot: wij zijn geen voor
standervan ditsoortdam-steno, met
name niet van voorbeeld zet 4.
37-32 43x3 38x18 25x30
37-32 38x18; 43x3 25x30; 36-31 26x46;
47-41 14x46; 48-43 46x14. 3x5!
J p
HI il Hi
s
ÜI
m, m
m ffp '0.
IJ ÜS S
27-22 18x47; 48-43 47x33; 44-39 33x44;
43-39 34x43; 14x3 31-36; 2-24 32-37;
16x27 6x17; 32-28 32x32: 50x8 3x12;
49x7 26-31; 3x26 36-41; 24-47! 43-38
42x22: 34x14 45x34: 35-30 25x34; 7-2
4-9; 26-37 41x32.
Wit: 13 sch. op23,24,27,29,31,33,34,39.
42, 43, 44, 46. 47.
Zwart-12 sch. op 8.10.11,12.13,14,15.
18. 22. 25. 26. 37.
In de wedstrijd om het Zeeuws
kampioenschap worden, zoals in
alle schaaktoernooien, aardig wat
slechte zetten gedaanVooral als
de partijen lang duren neemt de
kwaliteit danig af. Gelukkig is dat
op hoger niveau ook meer regel dan
uitzondering. Water bijvoorbeeld in
de laatste vijf minuten voor de tijd-
controle kan gebeuren, is ontzet
tend. Een blunder in tijdnood is een
schaker natuurlijk minder aan te
rekenen, dan een slechte zet na een
half uur nadenken.
In de partij Den Hollander - Van de
Graaf uit het Zeeuws kampioen
schap gaat het lange tijd redelijk
goed. afgezien van een slippertje in
het begin, dat wit een pion had moe
ten kosten, maar als het eindspel aan
de orde komt gaat het mis. Wit doet
het nog vrij aardig, maar zwart, opge
jaagd door de tijd. kan het niet meer
bijbenen.
R. den Hollander - H. v. d. Graaf
l.d4 Pf6 2.c4 e63.Pc3 Lb4 4.Pf3 c5 5.e3
b6 6.Le2 Lb7 7.a3 Lc3: 8.bc3: 0-0 9.0-0
Dc7 lO.Pel do 1 l.Lb2 Pbd7 12.Tacl
Tfd8 13.f3 a6 14.Dc2 dc4: 15.Lc4 cd4:
16.cd4: b5 17.Ld3 Dc2 18.Pc2. Tac8
19.Pb4 Pb6 20 Pa2 Pfd5 21 Kf2 Pa4
22 Lal g6 23.TC2 Tc2: 24.Lc2. Pab6
25.e4 Pe7 26.Tbl Tc8 27.Ldl Tc7
28.LC3 Pc4 29.a4 ba4. 30 La4- n5
31.TC1 Lc6 32.LC1: Pc6: 33.Pb4 Pb4:
34.Lb4: Tc8 35.Ke2 Pb6 36.Tc8: -i-
Pc8: 37,Lc5f6 38.Kd3 Kf7 39. Kc4 Ke8
40.Kb4 Kd7 41 Ka5 Kc6 42.Ka6: e5
43.Ka5 ed4 44.Ld4 f5 45 Kb4 fe4:
46 fe4: Pd647 e5Pf548 Kc4Ph4 49.g3
P13 50.h4 g5 51. hg5: 51 Pg5: 52.Le3
Pe6 53 Lh6 Pd8 54 Kd4 Pf7 55.Lf4
Kd7 56 Kd5 Ph8 57 e6-Ke7 58.Lg5-
Ke8 59,Ke5 Pg6- 60.Kf6 Pe7 61.Lh4
Pd5- 62.Kg6 Pc7 63. Kfö Pd5 64.Lg5
Pc7 65.LI4 Pd5 66.Ld6 Pe3 - 67 Kg5
Kd8 68 La3 Pd5 69.Kh5: Pc7 70.e7-
Ke8 71.g4 Kf7 72.g5 Pe8 73.Kh6 Pg7
74.g6 Kg8 75.Kg5 Pe8 7C.Lb2 Pc2 Pc7
77.K16?zie diagram,
Zwart deed nu de slechtste zet van de
hele partij. Hij gaf het namelijk op,
terwijl hij met Pd5-^ en Pe7 dankzij
een patwending remise had kunnen
forceren. Dramatisch.
schaken/c. jansen
De partij Van de Vreede - Geertse
kende een zeer rommelige openings
fase. Beide spelers waren blijkbaar
met erg met de stelling vertrouwd.
De dertiende zet van zwart <0-0-0)
was zeer zwak. In wit ontwaakte
plotseling de combineerwoede. Op
schitterende wijze kraakte hij de
zwarte stelling.
J. van de Vreede - W. Geertse
l.e4 e6 2.d4 d5 3.Pd2 c5 4.ed5: ed5:
5.Pf3 Ld6 6. dc5: Lc5: 7. Ld3 Pe7 8.0-0
Lg49.TelPc610.Pb3Ld611.Pbd2DC7
12.h3 Lh5 13,c3 0-0-0? 14.Da4 Lg6
15 Lb5 Lc5 16.Pb3 Lb617.Lf4 Dd7. Zie
diagram.
Een fraaie aanvalsprestatie leverde
Ad van der Weel tegen Jan Louws.
A.v.d. Weel - J. C. Louws
1 e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cd4: 4.Pd4: Pf6
5,Pc3 g6 6.Le3 Pc6 7.Lc4 Lg7 8.f3 0-0
9.Dd2 Pa5 10.Lb3 Ld7 ll.h4 h5 12.0-
0-0 Tc8 13.Lh6 Pc4 14.Lc4: Tc4:
15.Lg7: Kg7: 16.g4! hg4: 17.h5ü Th8
18.hg6: fg6: 19.f4 e5 20.fe5: de5:
21.Pde2 Df8 22.Dg5 De8 23.Pg3 Td4
24.Tdfl Td625.Pd5 Pd5:26.Th8: Kh8:
27.ed5: Lc8 28.Dh6- Kg8 29.Thl Df8
30.Dh7 mat. Van der Weel speelt
zulke aanvallen meesterlijk.
Uit de ronde in Middelburg was de
partij Mabélus - Den Hamer van
groot belang. Ad Mabélus blijkt het
schaken nog niet verleerd te zijn.
Ook Adne den Hamer had het niet
gemakkelijk. Hoewel deze zijn favo
riete Benoni kon spelen, ging het
toch niet vlekkeloos Als Mabélus
21 Pg5! i.p.v. 21.ef7: - had gespeeld,
was hij in het voordeel gekomen.
A. Mabélus - A. den Hamer.
I.d4 PW 2.c4 c5 3.d5 e6 4.Pc3 ed5:
5 cd5: d6 6.Pf3 g6 7.g3 Lg7 8.Lg2 0-0
9.0-0 Pa6 10.Pd2 Pc7 U.a4 b6 12.e4
La6 13.Tel Te8 14.f4 Ld3 15.Pb3 c4
16.Pd2 Pa6 17.e5 Pd7 18.e6 Ld4+
19.Khl Pdc5 20.Pf3 Lf6 zie diagram.
I
i 1
li*
141 U
v;
i
i,\-k
1
i
I
I
l
i
i
1
I
i
t
i
1
i
i
i
9ll
I
a
w
s
a
l8.Te7 De7- 19 Lc6: bc6: 20.Dc6:
Lc7 21.Tel Le4 22,Pc5 Td6 23.Db7
Zwart gaf het op. Als Jim van de
Vreede kan combineren, is hij razend
gevaarlijk.
21.ef7: -? Kf7. 22.Le3 Pb4 23.Pg5+
Lg5: 24.fg5: Pc2 25.Df3- Kg8 26.Ld2
Tel:- 27.Tel: Pel:28.Lel De7 29.Ld2
Tf8 30.Dg4 T£2 (0-1).
In Bruinisse was de partij Sanders -
Den Hamer het grote kasstuk. Ijs en
weder dienende hopen we daar in een
volgende rubriek op terug te komen.
bridge/T. Schipperheyn
In de vorige rubriek werd betoogd
dat het goed is de kaart bij te spelen
waarvan bekend is dal men deze
heeft, een taktiek die er op is gericht
de leider op een dwaalspoor te bren
gen. Men calculeert daarbij in dat
ook de partner wordt misleid, in
dien dat voor het verdere tegenspel
van geen of weinig belang is.
Een
dergelijke taktiek evenwel kan ook
door de leider worden toegepast,
waarbij deze dan het voordeel heeft
dat hij zijn partner niet eens kan
misleiden.
r A B
k A 4
s 4 3
h A V 8 5 4 3
r 10 9
k7 5 3
Het eindcontract was 6 Sch.. te spe
len door zuid, die tijdens de bieding
een tweekleurenspel klaveren
schoppen had getoond West startte
met Ru 10. waaruit zuid conclu
deerde dat oost de heer moest heb
ben en als oost ook Sch. H. had zou
dat één down betekenen. Zuid zag
maar één kans. hij nam Ru A en
gooide in de hand de vrouw onder
Vervolgens speelde hij Sch V en
sneed, zodat oost aan slag kwam.
Deze zat nu moeilijk. Het was denk
baar dat zuid geen ruiten meer had.
maar wel een verliezende harten, in
welk geval het onjuist zou zijn Ru H
te incasseren. Oost wist het niet en
speelde harten, waarmee zuid's list
k H B4
s 10
598
s H 5
h 1097
r H 7 6 5
k V 6
s V B 10 9 8
h geen
r V 8
k H B 10 9 8 2
Een list die overigens
alleen maar lukt in een situatie,
waarin het gevaarlijk is voor de
tegenpartij om een hoge kaart te in
casseren. zoals hier. In het volgende
spel wilde zuid een bepaalde tegen
stander niet aan slag hebben en ook
hier stapte de tegenpartij in de daar
toe opgezette va!'
h A H B 9 5 I h 10 4
r H 7 6 2 I z I r 10 9 8 3
k A 3 2 I1 k 10 9 8 7 5
s H V B 5 4 3
h V7 2
r A V
k V 6
Zuid was leider in 3 Sch, nadat west
had geopend met 1 Ha. West begon
met Ha A H, waarop oost signaleerde
door eerst de tien en toen de vier te
spelen. Zuid ging er van uit dat west
Ru H had en als oost, na de derde
harten te hebben getroefd, ruiten zou
spelen was één down onvermijdelijk
In wanhoop gooide zuid Ha V onder
en zie wat er gebeurde Oost troefde
Ha B niet en de verdediging kon met
tijdig ruiten aanvallen, zodat de ver
liezende ruiten weg kon op de
vnjgespeelde klaveren. Wiens fout?
West! Deze had niet Ha B moeten
spelen maar een kleine en zijn part
ner aldus moeten dwingen te troe
ven.
11-7 2x22: 39x10 30x50; 16x7 1x12:
50-44 26x17; 25x21 5x14: 6-1; 33-28
22x33; 21-17 50x11.
Stand, wit; dam op 1, sch. 41; zwart;
sch. op 12, 14 en 37. Zwart aan zet
wordt nu geacht 32-37 te spelen met
winst voor wit, maar geeft 12-17 geen
remise?