Hollands glorie smaakt soms naar halvarine Antiekwereld VISSERSLA TIJN HET 46/5 OF LANGE LIJNMOTIEF dammen/1, anderson WEL EN WEE IN TITELSTRIJD DWAALSPOOR w, mm» m m o m o m /f *3- m m m'm M n tm k 1 VRIJDAG 24 DECEMBER 1976' BBWHWWWBMMaBjTninHBa—IWWIPBPM— r aiincer een Nederlander zich in het openbaar in de Engelse taal uit drukt dan heeft dat op de aandachtige toehoorders vaak hetzelfde effect als een piepend krijtje op het schoolbord. Inderdaad, de uitspraak. Het schijnt alleen een Engelsman gegeven te zijn Engels te kunnen spreken. Engels zingen is vers twee. Nederlandse (pop)zangers die het verder willen brengen dan de omgeving van Drach ten of Stadskanaal zijn zich bewust van de noodzaak zich, zo niet de En gelse taal, dan toch in ieder geval een goede Engelse uitspraak aan te leren. De meesten slagen daar ook heel aar dig in, maar er blijft iets ondefinieer baars, waardoor het zelden helemaal echt lijkt: het is alsof je naar een En gels landschap kijkt dooreen bril met glazen van matglas. Mieke Bom, de vrouwelijke helft van het Nederlandse duo Sundown, is er in geslaagd om, zonder zich te forceren, nagenoeg accentloos Engels te zingen En dat maakt de eerste langspeelplaat van dit duo (eenvoudig 'Sundown' ge heten) tot een haast on-Hollandse ge beurtenis. Maar er is meer dan het aanhoren van deze plaat waard maakt. Hans Sueters en Mieke Bom ontmoetten elkaar op de Groningse universiteit, waar Hans Nederlands en Mieke Engels studeert. Tijdens een muzikale manifestatie ontdekten zij elkaar en besloten een duo te vormen. hun eerste singel: 'One Morning in May', een compositie van Peter Schaap,, die ook op de lp te vinden is. De twaalf nummers op de plaat zijn voor een groot deel van eigen hand en daarnaast werden een compositie van Tom Rapp en bewerkingen van oor spronkelijke volkswijsjes opgenomen. De sfeer van de plaat zit duidelij k in de folk-hoek en het verfijnde gitaarspel (Mieke en Hans spelen beiden akoes tisch gitaar) roept associaties op met de eerste lp's van de Engelse groep Magna Carta De stem van Mieke 'draagt' het duo. want Hans komt al léén wat minder overtuigend over. hoewel ze elkaar in duetten prachtig ondersteunen. Muzikaal is er veel zorg aan de plaat besteed Het duo werd in de eerste plaats bijgestaan door Fries Wolma (zowel compositorisch als met gitaarspel) en verder door Wim Essed op basgitaar. Louis Debij op drums. Rob Kaptein op gitaar, Addy Scheele op de toetsen. Ary Jongman bespeelt in verschillende nummers de fluit en Benny Behr Friends zorgden voor het strijkwerk. De nummers die het meest aanspreken, zijn wel 'Pipes of Pan', waarin Ary Jongman uitvoerig aan bod komt en 'One Morning In May' van Peter Schaap. Ondanks de vele duo's die ons land reeds rijk is. mag Sundown, wat mij betreft er nog best bij. (Negram NK-213) D e Nederlandse groep Fungus en de toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptie ft Hieronder volgt de Nederlandse top-tien. De tussen de haak- 'S Jes geplaatste cijfers geven de posities van de vorige week C aan. 1 1If you leave me now Chicago/CBS. 2 i 4> Somebody to love Queen/Bovema 3 3) Upside down Teach In/Negram 4 i 6) Living thing Elo/Bovema. 5 8) Don't take away the music Tavares/Bovema. 6 (11) Leo Ria Valk/Basart, 7 113) Rock and roll star Champagne/Ariola. 8 10) Bombay Golden Earring/Polydor 9 i 5) Beautiful noise Neil Diamond/CBS, 10 (15) Sandokan Oliver Omons/Inelco. lidojudijdojuapdojuaijdojuapdojuapdojudjjdojuajjdoju H, KSBSZBOHBaBMni oud-medewerker van deze l'onnalie. Sido Marlens, hebben nieuwe lp's op de markt gebracht. Fungus ging met 'Van de Kiel naar Vlarmg' (Negram NK 2111 voort op de weg van de onbekende oud-Nederlandse volksliedjes. Voor deze plaat werden weer tien liedjes op gedoken uit oude archieven, Het ge luid van Fungus is wel bekend. Men arrangeert oude volksmelodietjes door onder meer toevoeging van slag werk. Daarmee weet men een interes sant effect te bereiken. Persoonlijk vind ik de muziek van Fungus op de lange duur wat eentonig worden, maar dat zullen velen niet met mij eens zijn. Met name wil ik van deze plaat, die overigens in zijn totaliteit een muzi kaal goed afgewerkte indruk maakt, het nummer "Van de Kiel naar Vlaring' noemen, dat a capella wordt gezongen. Fungus heeft wel iets van Hollandse roomboter, maarje moet er niet te veel van eten, Dat brengt ons vanzelf bij Sido Mar tens, die tot voor emge tijd ook deel nam aan het bereiden van deze room boter. maar die zijn eigen solo-prod uk t nu mm of meer de smaak van halva rine heeft meegegeven. Martens is op 'Pisces' (Negram NK 212) van het folk-pad afgeweken (op het instru mentale nummer 'Bomi is' na dam en heeft zich op de brede snelweg van de pop begeven. Hij doet dat beslist niet onaardig. Alle elf composities zijn van zijn eigen hand, hij zingt en bespeelt daarnaast ook nog eens de meeste in strumenten. slechts ter zijde gestaan door Rob van den Broeck (Fender piano en ARP synthesizer) en Louis Debij (drums en percussion). Men zou de Fnes Sido Martens een 'begena digd' muzikant kunnen noemen. Toch klinkt hel allemaal wat simpel, de tekst nog meer dan de muziek. Voor Nederlandse begrippen heeft. Martens een zeer acceptabele plaat gemaakt, maar internationaal gezien smaakt Hollands glone toch te veel naar hal varine Kenny Murray zingt uitstekend En gels. maar dat is niet zo verwonderlijk, want hij werd in Glasgow (Schotland) geboren Kenny (bijna 27) woont ech ter al vijf jaar in Nederland, Is hier werkzaam bij een bank en spreekt vloeiend Nederlands. Zijn persoon is dan ook het enige uitheemse aan de produktae van de lp 'City Lights', waann hij de zingende hoofdrol ver tolkt Kenny Murray schreef alle nummers voor dit album, bij een aan tal geassisteerd door .Ted Bouwens. die hem ook ontdekte en naar de opname studio bracht. Murray heeft, een sym- jpathieke stem. maar vrij emotieloos. Dat valt met name op wanneer men weet. dat zijn liedjes veelal liefdeslied jes) gebaseerd zijn op eigen ervarin gen Wanneer hij zijn stem verheft, komt het eerder geforceerd en geëxal teerd over dan dat er emotie uit spreekt. De muziek daarentegen is zeer fraai, melodieus en rijk gearran geerd. Vele orchestrale gedeelten overspelen Murray's stem enigszins. Het glijdt allemaal risicoloos voort. Een plaat waai- niemand s avonds na twaalf uur aanstoot aan zal nemen. iNegram NK 2101 Tenslolte nog even aandacht voorde Nederlandse gitarist Frank van der Kloot, die na een kort avontuur met de groep 'Fonlessa'. nu een solo-lp heeft gemaakt onder de titel 'Fontessa'. Voorzover ik dat kan beoordelen, be heerst Van der Kloot zijn instrument tot in zijn vingertoppen. Zijn composi ties vormen levenslustige muziek, waarbij de vingers vliegensvlug langs de snaren snellen. Er spreekt een en thousiasme uit, alsof de composities tijdens spontane jam-sessions tot stand zijn gekomen. V/oorden komen er nauwelijks aan te pas en als er ge zongen wordt, dan komt dat voor re kening van James Batton, die over igens ook de synthesizer en de piano aan het totale geluid toevoegt. Verder zijn er Paul van Wagemngen op drums. Otto Cooymans op fender pia no, hammond organ, string ensemble en mini moog en Paul Heppener op bass. Frank van der Kloot speelt met internationale allure. Soms lijken be paalde grepen afgekeken te zijn van The Beatles, soms denkt men Francis Goya aan het werk te horen, maar in zijn totaliteit krijgt men de indruk dat hier met inventiviteit en durf een Ne derlandse Frank Zappa aan het werk is. Frank van der Kloot moet in staat worden geacht, een ambassadeur te zijn voor de Nederlandse roomboter in het buitenland! (Poker PO 10005) FRANS DOELEMAN let maandblad 'Antiekwereld', onder redactie van Jan Juffermans. bestaat nu éen jaar. en het heeft onder tussen zijn bestaansrecht naast het al lang bekende 'Antiek' ten volle bewe zen. De tijdschriften overlappen el kaar niet of nauwelijks. .Antiek' ziet er wat gedistingeerder uit. het is weten schappelijker en hetwordt veel fraaier uitgevoerd. 'Antiekwereld' is wat meer populair, gezelliger, het bestrijkt ook een veel breder terrein. Onderwerpen als ethnografica, curiosa en 'oude rommel' komen ergeregeldin aan bod. en het ziet er zelf ook veel rommeliger uit. De kakelbonte lay-out blijft mijn hoofdbezwaar tegen dit verder toch zeer aantrekkelijke blad dat letterlijk elk wat wils biedt, en dat je dan ook overal bij antiekliefhebbers ziet lig gen. Ik heb dit jaar al verscheidene malen nummers van 'Antiekwereld' bespro ken, nu liggen nog de nrs. 11 en 12. november en december. In het novembernummer wordt de buiten-Europese kunst vertegen woordigd door Mezcala-sculpturen en Maya-kunst, en door de zo aantrekke lijke Afrikaanse goudgewichtjes, prachtexemplaartjes uit de collectie van de heer F. D. Winkel uit Delft, een verzameling die tot 18 dec. in Amster dam te zien is in De Dry Coningen. Verder zijn er artikelen als: 'Het on derhoud van koper en tin, poetsen of niet poetsen'. Oosterse tapijten, glaswerk, prenten en tentoonstel lingsverslagen. Het decembernummer staat uiteraard in het teken van Kerst en Nieuwjaar, en verder wordt er veel aandacht be steed aan ikomen. Het laatste n.a. v. de prachtige ikonenexpositie in Delft, waarover ik al benchtte en wegens het feit dat op kasteel De Wijenburgh te Echteld ook weer een grote ikonenex positie wordt gehouden, 'Nicolaas om ringd door Heiligen op de Wijenburgh'. Deze tentoonstelling is, in tegenstel ling met die in Delft, een verkoopten toonstelling. en ze loopt tot eind ja nuari 1977. Beschreven en afgebeeld wordt o.a. een zeer zeldzaam houten 'reliéf-ikoon' van Nicolaas uit het Noordelijke Wol- gagebied. Verder zijnfr artikelen over Kerstkrib ben en Nieuwjaarsprenten (heilwen sen). over miniaturen in zilver en vele tips om er even uit te breken met de kerstdagen naar diverse antiekeve nementen in den lande. Verder natuurlijke alle gebruikelijke rubrieken, en dan de mededeling van de redactie dat zy als 'goed voorne men' voor 1977 heeft het tijdschrift elke eerste week van de maand te laten verschijnen, zodat, de 'vooraf- informatie' en de 'wegwijsfunctie' nog effectiever zal worden 'Antiekwereld' kost ƒ40 per jaar, de uitgever is 'De Tijdstroom' te Loehem. Als u nog naar een aardig Kerst- of Nieuwjaarscadeau zoekt: ik meen dal u elke antiekvriend een plezier zult doen met een abonnement! H. W. Sueters en Mieke Bom. Er staat een hengelaar met een snoek van 1 meter voor zijn woning te poseren voor een foto. De buurman ziet toevallig dit gebeuren aan. De reae- .tie van deze buurman is. dat hij met verheven stem het volgende roept: Leugenaar!! Het is misschien maar een flauwe grap. maar ik heb er willekeurig aan gedacht toen ik van de week het nieuws hoorde en las van de vangst van een blauwe haai van 1,80 meter lang en 140 pond zwaar, gevangen op de kop van Westerschouwen. „Deze hengelaar kreeg het beest te pakken toen hij bij opkomend tij een aanval deed op een gul die net ;had toegebeten in het aas. De hengelaar trok zijn 'grote en zware tegenstander het strand op aan de staart. De haai probeerde hem een arm af te bijten, maar de visser sloeg hem met een knuppel buiten westenOp de bewuste nacht viste deze sportvissei op kabeljauw met een zware lijn en niet te licht lood Tenslotte staat er ook bij vermeld, dat deze hengelaar in Ierland al eens een exemplaar van bijna drie meter heeft gevangen Om even op dit verhaal in te gaan. ik geloof er mets van. Zelfs de vangst van een blauwe haai van drie meter bij Ierland is nog niet te geloven. Niet dat er daar geen haaien van 3 meter voorkomen, maar als dit wel zo is. dan had deze sportvisser niet zo n ongeloofwaardig verhaal rondgebazuind. Het ver haal van deze vangst is op alle punten aanvecht baar, zodat er totaal niets van overblijft. De sportvissers die op haaien gevist hebben en de hengelaars die zic-h erin verdiepen, weten, dat bij het vissen op naaien stalen unaeiujnen georunu worden. Deze stalen onderlijn is ten eerste bedoeld voor de vlijmscherpe tanden en ten tweede tracht de haai zich te bevrijden door middel van zijn staart. Deze is zo ruw. dat hij probleemloos een nylon draad doorschuurt. Heeft u al eens een henge laar op gul of kabeljauw zien vissen met een stalen onderlijn? Ik namelijk nog nooit, Zo'n stalen onder lijn voor het vissen op gul is overbodig en om die reden gebeurt het gewoon met. De haai is verder een sprinter, d.w.z. dat een haai van deze grootte in één ruk 100 tot 150 meter met het aas aan de haal kan gaan. Omdat geen enkele hengelaar langs de kust op zo'n vangst berekend is. knalt hij gewoon door de lijn heen. Een giller is ook de zin uit het verhaal, waarin de haai probeerde om de sportvisser een arm af te bij ten. maar de visser hem met een knuppel buiten westen sloeg Als men weet. dat men bij de dril van een kabeljauw van bijvoorbeeld 15 pond zijn han den vol heeft met één hand voor de molen en één hand voor de hengel. Deze sportvisser kon het met één hand af. terwijl hij met de andere hand een knuppel kon pakken die daar zo maar toevallig voor het oprapen lag. Of zou hij toevallig een knup pel gekocht hebben om op alles voorbereid te zijn. Volgens deskundigen is het verder uitgesloten, dat een blauwe haai van 1.80 meter 140 pond zwaar is. Het enige fraaie wat er dan van dit verhaal nog overblijft, is de bij dit verhaal gepubliceerde foto Als zo'n verhaal op 1 april gepubliceerd wordt, kan het nog als een aprilgrap worden opgevat. Nu is het hengelen/c. h. van schelven echter een negatieve puDliciteit voor de hengel sport die de naam visserslatijn wel verdient, maar tevens een vervelende grap is, waar altijd nog wel een paar goedgelovige mensen intrappen Alvorens over te gaan tot publiciteit van zo n vangst, is het gewenst om zo'n bericht terdege na te trekken Een aantal jaren geleden lag er een dode bruinvis aan het strand bij Dishoek. Na een paar dagen daar gelegen te hebben, wordt hij ineens springlevend en wordt aan de haak gevangen door een sportvisser Ongeveer eenzelfde verhaal van een dolfijn aan de Grevelingendam Altijd zijn er weer hengelaars die dan met zo'n vis op de foto willen. De foto's zijn goed. maar het verhaal erbij deugt niet. Laten ze zich in het vervolg bij de waarheid houden Als ze alleen al een blauwe haai langs de kust vinden, is dit op zichzelf al iets bijzonders. Straks zal er toevallig ëen visser komen die wél iets bijzonders vangt en niemand gelooft hem. Iets bijzonders, zoals bij voorbeeld de vangst van die pijlstaartrog van ruim 77 pond. Deze vangst werd gedaan onder het toe zien van een groot aantal getuigen. Voorts is zo'n vis wel van groot formaat, doch met de nodige moeite en voorzichtigheid kan zo'n vis wel geland worden. Een rog kan niet tot de sprinters gerekend worden. Een haai, dolfijn en bruinvis echter wél. Deze gaan met zo'n geweldige vaart aan de haal en gaan. als men maar gewoon aan het vissen is. met een knal door de nylonlijn heen. Als men onfortuin lijk is en de hengel staat niet goed in de standaard, dan loopt men zelfs de kans dat deze aan de haal gaat. om nooit weer te worden gezien. Het46/5 motief-zo genoemd naar de hoekvelden van de 'lange lijn' - is voor vele problemisten een geliefd uitgangspunt. Bekend is b.v. de spe ciale 46/5 rubriek van J. A. Penning* in 'Dameldorado'. Van een veelzij dig problemist als Leen de Rooij is hel dan ook vrij logisch te verxvach- ten, dat hij ook in dit genre zijn mannetje staal. Een drietal voor beelden moge dit onderstrepen. Doch eerst een bijzonder lastig i raagsluk. dat gebaseerd is op een oppositie D 47/37. Wij wilden het onze oplossers niet aandoen dit 17 zetten diepe probleem als derde in de serie aan te bieden. Wij kozen hiervoor een korte, doeh gigan tische bewerking van het 46/5 motief. Wij dus ook van dit probleem de goede oplossing inzendt, dingt mee naar de prijs: het Prismaboek van de Rooij. Oplossingen binnen 2 weken in te zenden aan ons adres Kasteelstraat 29 te Kapelle. Een prachtig probleem om eens te demonstreren aan lieden, die - uit onwetendheid met de ongekende mogelijkheden op het 100-ruitig bord - zich mm of meer laatdunkend over het damspel plegen te uiten Overigens vroeg een lezer ons hoe het nu eigenlijk zit met de 'verkorte no tatie' Ter toelichting de eerste 4 zet ten van dit probleem 1 22 (alleen schijf 27 kan naar 22. dus kan vol staan worden met 221 2. 27 <de aam duiding van 16x27 kan worden be~ perkt tot de vermelding van het veld van aankomst); 3. 38 lalleen schijf 43 kan naar 38»; 4. 483 (nu zou de aan-- duiding 43 verwarring scheppen, immers zowel 48-43 als 49-43 is moge lijk. maar 483 geeft aan. dat schrijf 48 maar 43 verhuist.) Persoonlijke noot: wij zijn geen voor standervan ditsoortdam-steno, met name niet van voorbeeld zet 4. 37-32 43x3 38x18 25x30 37-32 38x18; 43x3 25x30; 36-31 26x46; 47-41 14x46; 48-43 46x14. 3x5! J p HI il Hi s ÜI m, m m ffp '0. IJ ÜS S 27-22 18x47; 48-43 47x33; 44-39 33x44; 43-39 34x43; 14x3 31-36; 2-24 32-37; 16x27 6x17; 32-28 32x32: 50x8 3x12; 49x7 26-31; 3x26 36-41; 24-47! 43-38 42x22: 34x14 45x34: 35-30 25x34; 7-2 4-9; 26-37 41x32. Wit: 13 sch. op23,24,27,29,31,33,34,39. 42, 43, 44, 46. 47. Zwart-12 sch. op 8.10.11,12.13,14,15. 18. 22. 25. 26. 37. In de wedstrijd om het Zeeuws kampioenschap worden, zoals in alle schaaktoernooien, aardig wat slechte zetten gedaanVooral als de partijen lang duren neemt de kwaliteit danig af. Gelukkig is dat op hoger niveau ook meer regel dan uitzondering. Water bijvoorbeeld in de laatste vijf minuten voor de tijd- controle kan gebeuren, is ontzet tend. Een blunder in tijdnood is een schaker natuurlijk minder aan te rekenen, dan een slechte zet na een half uur nadenken. In de partij Den Hollander - Van de Graaf uit het Zeeuws kampioen schap gaat het lange tijd redelijk goed. afgezien van een slippertje in het begin, dat wit een pion had moe ten kosten, maar als het eindspel aan de orde komt gaat het mis. Wit doet het nog vrij aardig, maar zwart, opge jaagd door de tijd. kan het niet meer bijbenen. R. den Hollander - H. v. d. Graaf l.d4 Pf6 2.c4 e63.Pc3 Lb4 4.Pf3 c5 5.e3 b6 6.Le2 Lb7 7.a3 Lc3: 8.bc3: 0-0 9.0-0 Dc7 lO.Pel do 1 l.Lb2 Pbd7 12.Tacl Tfd8 13.f3 a6 14.Dc2 dc4: 15.Lc4 cd4: 16.cd4: b5 17.Ld3 Dc2 18.Pc2. Tac8 19.Pb4 Pb6 20 Pa2 Pfd5 21 Kf2 Pa4 22 Lal g6 23.TC2 Tc2: 24.Lc2. Pab6 25.e4 Pe7 26.Tbl Tc8 27.Ldl Tc7 28.LC3 Pc4 29.a4 ba4. 30 La4- n5 31.TC1 Lc6 32.LC1: Pc6: 33.Pb4 Pb4: 34.Lb4: Tc8 35.Ke2 Pb6 36.Tc8: -i- Pc8: 37,Lc5f6 38.Kd3 Kf7 39. Kc4 Ke8 40.Kb4 Kd7 41 Ka5 Kc6 42.Ka6: e5 43.Ka5 ed4 44.Ld4 f5 45 Kb4 fe4: 46 fe4: Pd647 e5Pf548 Kc4Ph4 49.g3 P13 50.h4 g5 51. hg5: 51 Pg5: 52.Le3 Pe6 53 Lh6 Pd8 54 Kd4 Pf7 55.Lf4 Kd7 56 Kd5 Ph8 57 e6-Ke7 58.Lg5- Ke8 59,Ke5 Pg6- 60.Kf6 Pe7 61.Lh4 Pd5- 62.Kg6 Pc7 63. Kfö Pd5 64.Lg5 Pc7 65.LI4 Pd5 66.Ld6 Pe3 - 67 Kg5 Kd8 68 La3 Pd5 69.Kh5: Pc7 70.e7- Ke8 71.g4 Kf7 72.g5 Pe8 73.Kh6 Pg7 74.g6 Kg8 75.Kg5 Pe8 7C.Lb2 Pc2 Pc7 77.K16?zie diagram, Zwart deed nu de slechtste zet van de hele partij. Hij gaf het namelijk op, terwijl hij met Pd5-^ en Pe7 dankzij een patwending remise had kunnen forceren. Dramatisch. schaken/c. jansen De partij Van de Vreede - Geertse kende een zeer rommelige openings fase. Beide spelers waren blijkbaar met erg met de stelling vertrouwd. De dertiende zet van zwart <0-0-0) was zeer zwak. In wit ontwaakte plotseling de combineerwoede. Op schitterende wijze kraakte hij de zwarte stelling. J. van de Vreede - W. Geertse l.e4 e6 2.d4 d5 3.Pd2 c5 4.ed5: ed5: 5.Pf3 Ld6 6. dc5: Lc5: 7. Ld3 Pe7 8.0-0 Lg49.TelPc610.Pb3Ld611.Pbd2DC7 12.h3 Lh5 13,c3 0-0-0? 14.Da4 Lg6 15 Lb5 Lc5 16.Pb3 Lb617.Lf4 Dd7. Zie diagram. Een fraaie aanvalsprestatie leverde Ad van der Weel tegen Jan Louws. A.v.d. Weel - J. C. Louws 1 e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cd4: 4.Pd4: Pf6 5,Pc3 g6 6.Le3 Pc6 7.Lc4 Lg7 8.f3 0-0 9.Dd2 Pa5 10.Lb3 Ld7 ll.h4 h5 12.0- 0-0 Tc8 13.Lh6 Pc4 14.Lc4: Tc4: 15.Lg7: Kg7: 16.g4! hg4: 17.h5ü Th8 18.hg6: fg6: 19.f4 e5 20.fe5: de5: 21.Pde2 Df8 22.Dg5 De8 23.Pg3 Td4 24.Tdfl Td625.Pd5 Pd5:26.Th8: Kh8: 27.ed5: Lc8 28.Dh6- Kg8 29.Thl Df8 30.Dh7 mat. Van der Weel speelt zulke aanvallen meesterlijk. Uit de ronde in Middelburg was de partij Mabélus - Den Hamer van groot belang. Ad Mabélus blijkt het schaken nog niet verleerd te zijn. Ook Adne den Hamer had het niet gemakkelijk. Hoewel deze zijn favo riete Benoni kon spelen, ging het toch niet vlekkeloos Als Mabélus 21 Pg5! i.p.v. 21.ef7: - had gespeeld, was hij in het voordeel gekomen. A. Mabélus - A. den Hamer. I.d4 PW 2.c4 c5 3.d5 e6 4.Pc3 ed5: 5 cd5: d6 6.Pf3 g6 7.g3 Lg7 8.Lg2 0-0 9.0-0 Pa6 10.Pd2 Pc7 U.a4 b6 12.e4 La6 13.Tel Te8 14.f4 Ld3 15.Pb3 c4 16.Pd2 Pa6 17.e5 Pd7 18.e6 Ld4+ 19.Khl Pdc5 20.Pf3 Lf6 zie diagram. I i 1 li* 141 U v; i i,\-k 1 i I I l i i 1 I i t i 1 i i i 9ll I a w s a l8.Te7 De7- 19 Lc6: bc6: 20.Dc6: Lc7 21.Tel Le4 22,Pc5 Td6 23.Db7 Zwart gaf het op. Als Jim van de Vreede kan combineren, is hij razend gevaarlijk. 21.ef7: -? Kf7. 22.Le3 Pb4 23.Pg5+ Lg5: 24.fg5: Pc2 25.Df3- Kg8 26.Ld2 Tel:- 27.Tel: Pel:28.Lel De7 29.Ld2 Tf8 30.Dg4 T£2 (0-1). In Bruinisse was de partij Sanders - Den Hamer het grote kasstuk. Ijs en weder dienende hopen we daar in een volgende rubriek op terug te komen. bridge/T. Schipperheyn In de vorige rubriek werd betoogd dat het goed is de kaart bij te spelen waarvan bekend is dal men deze heeft, een taktiek die er op is gericht de leider op een dwaalspoor te bren gen. Men calculeert daarbij in dat ook de partner wordt misleid, in dien dat voor het verdere tegenspel van geen of weinig belang is. Een dergelijke taktiek evenwel kan ook door de leider worden toegepast, waarbij deze dan het voordeel heeft dat hij zijn partner niet eens kan misleiden. r A B k A 4 s 4 3 h A V 8 5 4 3 r 10 9 k7 5 3 Het eindcontract was 6 Sch.. te spe len door zuid, die tijdens de bieding een tweekleurenspel klaveren schoppen had getoond West startte met Ru 10. waaruit zuid conclu deerde dat oost de heer moest heb ben en als oost ook Sch. H. had zou dat één down betekenen. Zuid zag maar één kans. hij nam Ru A en gooide in de hand de vrouw onder Vervolgens speelde hij Sch V en sneed, zodat oost aan slag kwam. Deze zat nu moeilijk. Het was denk baar dat zuid geen ruiten meer had. maar wel een verliezende harten, in welk geval het onjuist zou zijn Ru H te incasseren. Oost wist het niet en speelde harten, waarmee zuid's list k H B4 s 10 598 s H 5 h 1097 r H 7 6 5 k V 6 s V B 10 9 8 h geen r V 8 k H B 10 9 8 2 Een list die overigens alleen maar lukt in een situatie, waarin het gevaarlijk is voor de tegenpartij om een hoge kaart te in casseren. zoals hier. In het volgende spel wilde zuid een bepaalde tegen stander niet aan slag hebben en ook hier stapte de tegenpartij in de daar toe opgezette va!' h A H B 9 5 I h 10 4 r H 7 6 2 I z I r 10 9 8 3 k A 3 2 I1 k 10 9 8 7 5 s H V B 5 4 3 h V7 2 r A V k V 6 Zuid was leider in 3 Sch, nadat west had geopend met 1 Ha. West begon met Ha A H, waarop oost signaleerde door eerst de tien en toen de vier te spelen. Zuid ging er van uit dat west Ru H had en als oost, na de derde harten te hebben getroefd, ruiten zou spelen was één down onvermijdelijk In wanhoop gooide zuid Ha V onder en zie wat er gebeurde Oost troefde Ha B niet en de verdediging kon met tijdig ruiten aanvallen, zodat de ver liezende ruiten weg kon op de vnjgespeelde klaveren. Wiens fout? West! Deze had niet Ha B moeten spelen maar een kleine en zijn part ner aldus moeten dwingen te troe ven. 11-7 2x22: 39x10 30x50; 16x7 1x12: 50-44 26x17; 25x21 5x14: 6-1; 33-28 22x33; 21-17 50x11. Stand, wit; dam op 1, sch. 41; zwart; sch. op 12, 14 en 37. Zwart aan zet wordt nu geacht 32-37 te spelen met winst voor wit, maar geeft 12-17 geen remise?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 31