ANWB paraat voor wintersport zes 'gipsvluchten op München PZCX Het middeleeuwse kerstlied en wij Uitwisseling zonder ontmoeting IN SAMENWERKING MET RODE-KRUISZIEKENHUIS IN DEN HAAG EN MET MARTIN AIR Jaarlijks vele slachtoffers met gebroken armen en benen VRIJDAG 24 DECEMBER 1976 kerst 1976 30 reis door de Sowjët-Umè gemaakt, waar hij zich uitvoerig heeft laten voorlichten over alle aspecten van eer ste hulpverlening in dit land. Met name de contacten met hem hebben er toe geleid, dat de ANWB een overeen komst heeft aangegaan met het Rode Kruisziekenhuis Den Haag. Pijlers van deze overeenkomst zijn: een me disch team ispennanentbeschikbaar- 24 uur per dag. 365 dagen langper.iaar voor het geven van medische adviezen aan de ANWB met het oog op moge lijke transporten van patiënten vanuit het buitenland naar Nederiand en het Rode Kruisziekenhuis garandeert een permanente beschikbaarheid van art sen als medische begeleiding van een patiënt noodzakelijk blijkt. Ueze vorm van samenwerking be slaat sinds begin dit jaar. Nu dc win tersportvakanties inmiddels zijn be gonnen. heeft de ANWB een aantal chartervluchten - in het medisch en ANWB-jargon 'gipsvluchten' ge noemd - voorgeprogrammeerd. Vo rige winter zijn er al twee van derge- vluchten geweest met in totaal zeventien patiënten. De ervaringen, die men toen heeft opgedaan, zijn zó goed, dat men deze winter het aantal vluchten wil uitbreiden tol zes, in dien nodig méér. Het vliegtuig van Martinair is daartoe speciaal uitge rust. Het overbrengen van patiënten per vliegtuig is medisch gezien te verkiezen boven langdurig vervoer per ambulance. Dokter Waldeck: „In een ambulance moet je niet langer dan een uur ol' drie liggen. Daarom kiezen wij voor vervoer door de lucht". Overigens zal. zo liet dokter Waldeck weten, maar zelden een pa tiënt worden gevepatneerd op medis che indicatie. „De patiënt komt mees tal terug om emotionele redenen Daaraan hechten we veel meer waarde dan aan medische redenen." aldus de Haagse Rode Kruisarts. Belangrijk bij ongevallen in het buitenland acht dokter Waldeck ook de communicatie. Die communicatie kan heel goed tele fonisch zijn. Het gaat er om. dat om een voorbeeld te noemen de familie van de patiënt kan worden uitgelegd waarom een patiënt niet mag worden overgebracht Het taalprobleem blijkt overigens nog altijd van grote invloed Deze winter zulle» om e» nabij de zeshonderdduizend Neder landers ergens m Europa een wintersportvakantie door brengen. Jij behoren tot de 4.5 proeent Nederlanders, die een korte wtnlerpauze benutten om - veelal - de skins onder Ie binden. Een kleine tien procent van die 600.000 sneeuw- en bergliefliebbers nemen voor de eerste keer actief deel aan hel idnlersportgebeuren. Statistieken wijzen uit, dat ongeveer l op de 10 ongeoefende Nederlandsei wintersporters een arm of been breekt. Een slechte conditieongeoefendheid en met in staat <oJ geen zin> dc regels op ie volgen zijn debet aan de vele ongevallen. Geprojecteerd op de aantallen Nederlan ders, die deze winter op vakantie gaan naar de sneeuwgebie- den, kan nu al worden voorspeld, dat straks weer vele dui zenden met arm- oj un iioojcl.aaki beenbreuken uilen moe ten worden genolpen m buitenlandse ziekenhuizen Letterlijk •en figuurlijk' zitten die met dc brokken. In vele gevallen zullen degenen, die een ongeval is overkomen, weer op eigen gelegenheid naar huis kunnen terugkeren Een klem percen tage is daarlne cchler met in slaat De ANWB houd! er dan ook nu alweer rekening mee, dal zij in een aantal nood gevallen hulp zal moeten verlenen. Eén van de veiligste eil gemakkelijkste wijzen eau transport van icvdersporlslaeu- tofiers isrloor dc lucht. Voor dit wtuterseizöèn heejl de ANWB samen met Martinair chartervluchten uitgezet lussen Schip hol en Miinetten Deze ZuUkluitsc stad i$ gekozen omdat liet vliegveld daar vrijwel altijd open IS en goede aanvoerlijnen nceil niet de wintersportgebieden Jes vluchten - zonodig "leei at 'ei a' naai heme tin acprogrammcerd. Een medisch team ran hel Rode Kruisziekenhuis in Den Haag - daa en nacht paraat zal bijstand verlenen. Dat betekent, dat tijdens de vluchten medische nttlp aanwezig ln de .ekvr- tieid, dal het overgrote dee! van de patiënïen met heen- en botbreuken aan baard al narden gedragen, spreken de A VWK -u-u-.,-! a-i ..- '.i.Urn- De ANWB heeft in de loop der jaren al neet wat ervaring opgedaan met het transport van zieken, gewonden en zelfs stoffelijke overschotten, In 1974 bedroeg dit totaalaantal 600. een jaar later al bijna 1.000 en dd jaar .al. naar hel zich laat aanzien, de grens ran 1 200 worden overschreden. Wie in hel liedboek van de kerken de gezangen doorblader! die er staan voor advent cn kerst, zal bemerken dat er een heel aantal instaan die afkomstig zijn uit de Middeleeuwen. Ze zijn of vertaald uit het kerklatijn ol oorspronkelijk in liet nud-nederlands geschreven. Daaronder zijn er die wij niet graag meer zouden willen missen, zoals: Nu zijt wellekome (145), Komt allen tezamen (138) en Komt verwondert u hier mensen (139). Dit laatste is de mooiste kerstzang die ik ken. Dat lied kun je niet gedachteloos zingen omdat het nu eenmaal bij liet Kerstfeest behoort. De regels van dat lied spel je iedere keer wanneer je hei zingt. Je doet het eigenlijk woord voor woord. De onbekende dichter van dit middeleeuwse lied slaat nog altijd poeten van latere tijden met stukken. Wan neer ik dit lied zing, is het voor mij Kerstfeest. Je tast al zingende bijna iets van de vleeswording van het Woord. Al zou ons uil de Middeleeuwen niet meer dan dit ene lied zijn overgebleven, dan was het nog een rijke schat. Al zingende wordt je er ook zelf door aangesproken. Niet alleen onder de kerstliederen vin den we middeleeuwse zangen. We kunnen ze door heel het liedboek heen vinden, de eerste rubriek, de bijbellie deren, en een enkele dan uitgezon derd. Dit kan onze belangstelling wakker roepen voor het geestelijke lied uit de Middeleeuwen. En wanneer we daarnaar wat meer dan oppervlak kig gaan zoeken, komen we terecht in een wereld, van liederen en zangen, waarvan het liedboek slechts enkele splintertjes heeft opgenomen. Nu is het hier niet alles goud wat er blinkt. Naar ons gevoel komen we ook nogal wat smakeloze rijmelarij tegen. Maar uit de latere geestelijke poëzie smaakt ons ook niet alles. Wanneer prof J Huïzinga het heeft over het re ligieuze leven in de Middeleeuwen schrijft hij o.a „De gemoedelijke on eerbiedigheid en nuchterheid van al len dag werd afgewisseld door de in nigste ontroeringen van hartstochte lijke vroomheid, die telkens spasmo- disch (krampachtig) het volk aangrij pen." En dan waarschuwt hij in de Middeleeuwen scheiding te willen maken tussen vromen en wereldlin- gen. alsof een deel van het volk hoog godsdienstig leefde, terwijl de anderen slechts uiterlijk vroom waren. Dat wat prof. Huizinga zo in het algemeen zegt, komen we ook tegen in de geestelijke liederen uit die tijd. Er zijn een massa liederen welke voor ons volkomen on bruikbaar zijn niet alleen, maar waar voor wij met de beste wil van de wereld geen waardering meer kunnen op brengen, door de woordkeus en de di kwijls ruwe beeldspraak die wordt ge bruikt. Aan waarschuwingen hierte gen. uit die tijd zelf, heeft liet dan ook niet ontbroken om „onnutte Liede kens te weiren, om de welcke. als sy gesongen worden de boose vyanden dansen, ende d'Engelen des vredes waer 't moghelijc souden bitterlijc sclireyen". Onder deze geestelijke liederen nemen de kerstliederen een zeer belangrijke plaats in Ze behoren ook tot de oudste liederen en toi de meest verbreide, die eeuwenlang zijn blijven voortleven. Het is echte volkspoëzie geweest. Een deel van deze liederen zijn de zgn. kerstleysen, die hun naam te danken hebben aan het traditionele slot: Ky ris eleison. Heer erbarm U. Nu zijt welle kome Jesu lieve Heer gez. 1451 is daar van een voorbeeld Het Kerstfeest is het laatste van de christelijke feestdagen die in zwang zijn gekomen. Gewoonlijk wordt aan genomen dat de Franciscanen aan die kerstl'eestvieringen een belangrijke stoot hebben gegeven. Thomas van Celano, een van de eerste volgelingen van Franciscus en zijn levensbeschrij ver. vertelt hoe Franciscus liet Kerst- leest eens vierde middenin de sneeuw met een kribje bij zich. De Francisca nen zijn in leder geval geweest de ver kondigers van het armoede-ideaal. waarin zij zagen een navolging van Christus. Het is dan ook te begrijpen dat de armoede van de stal van Be thlehem hen bijzonder heeft, aange sproken en dat zij hun religieuse fan tasie hebben laten gaan over de kou van de kerstnacht. Dat armoede- ideaal vinden we dan ook in heel wat kerstliederen terug. „Noyl kindeken en was so arm gheboren". En tegelijk kon zo'n kerstlied een oproep zijn om weelde te schuwen. In Bethlehem is hi geboren, 1 coninc boven allen heren, groot armoede heefl In seer uutverco- ren ende ons ghelaten Ier leren. Nu merket die stede sijnre weerdi- cheit een cribbe ivast daer hi in ruste. Och. bedden noch plumen waren daer bereit: dus schuwet met hem wellusten. In een tijd van overdadige kerstfeest- vieringen. waarbij hel, aan mets mag ontbreken, kan het lezen en overden ken van zo'n middeleeuws kerstlied ons aanspreken. Als ik denk aan de armoede van de stal, de kribbe en de doeken, gaan rrnjn gedachten verder en moet ik denken aan de miljoenen op aarde die niet weten waarvan zij van de ene dag op de andere moeten leven. En dan vraag ik mij af kunnen wij het kerstfeest nog wel vieren op de rechte wijze? We kunnen het zeker niet doen in onze overdadigheid alleen, Bij het lezen van die middeleeuwse kerstpoezie heb ik telkens weer moe ten denken aan het realisme waarmee Pieter Bruegel de ousere de bijbelse gegevens verwerkt heeft op zijn schil, derijen. Geen kwasi-oosters tafereel, maar liet is in een Vlaams dorp dat hij het kerstgebeuren plaatst. Wie let er bij alle jolijt die er is en bij alle varkens en kalkoenen die er worden gekeeld op Jozef en Mana die in Bethlehem aan komen om zich te latën inschrijven? De stal is bij hem de ruine van een kapel of een vervallen schuurtje He: gewone leven gaat er aan voorbij. Is dat niet ook onze wereld? Er is nog een aspect, in die midde leeuwse kerstliederen dat onze aan dacht trekt, namelijk dat/kribbe en kruis als niet te scheiden werden ge zien. Het eerste couplet van Komt verwondert u hier mensen, eindigt met: wordt verstoten, wordt veracht En het slot van heel het lied luidt: maak mij blijde door uw lijden, maak mij levend door uw dood' We kunnen geen Kerstfeest vieren zonder te den ken aan heel het leven van het kindeke dat in Bethlehem is geboren. En tel kens weer de vraag wat- Hij nu van ons zal ontvangen. We willen eindigen met een van die zangen waarin behalve de dingen die we hebben genoemd, ook een stuk middeleeuwse mystiek naar voren komt. zoals we dat bijvoorbeeld ken nen uit het sierraad van de geestelijke bruiloft van Jan van Ruusbroec. de mystiek rondom het geestelijk huwe lijk. Het is ook weer van een onbe kende dichter 1 Dat scoenste kint es ons geboren. Dat alresoetste mannekiju Die sijn herte aen hem wilt keeren. Hy sal hem getrouwe sijn. 2 Die wilt goeden huwclic doen, Ons vrouwe sal hem beraden: Sy heeft soe sconen jongen soen. Die wilt sy alom bestaden J Mach men goeden houwelic doen, Aen een arm gesellekijn Het is van haven also bloot. Dat leet in een arme cribbekïjn. 4 Al es dit soete knapelkijn Alte arm van goede, Hy es doch edel ende fijn. Ende alte fier van moede. 5 Sijn voeikens waren dicwile coul, Doen hy begonst te gane. Ende altoos was sijn heisken bloot, Ende luttel hadde hy ane. 6 Sijn groot armoede maect ons rijeke. Dal heeft ons sijn minne gedaen. Van liejden en consti niet genisten totdat hy hadde die dooi ontfaen. 7 Die hemel vloeyde honechvloel, God vergaf den toren, Doen die ewige wysheit wert In eenen stal geboren S O ewich ende genadich God, Wat hebdi voer den mensce gedaen'. Als wij te male niet en sijn. Wat suldij dan van ons ontfaen? Wat er deze week op het vliegveld Juneh gebeurde, is een typisch beeld van de 'mogelijkheden'waarover onze wereld beschikt: Boekowsky wordt uitgewisseld en daarmee vrijgelaten door 't Sovjelpa- radijs, dat hem jarenlang van de éne cel naar de volgende heeft gesleept, ui boeien en spanlakens. - alles louter omdat hij durfde te protesteren ui naam van menselijkheid, en vrijheid. De Chileense communistische lei der Luis Corvalan wordt uitgewis seld en daarmee vrijgelaten door de Chileense dictatuur die drie jaar ge leden met haar martelingen van poli tieke tegenstanders begon. De vliegtuigen reden op 'veilige' af stand van elkaar. Boekowsky kon zijn 'lotgenoot' niet vertellen, dat hij van de regen ut de drup kwam. Dat. zou deze niet geloofd hebben, want voorlo pig wordt hij in Moskou hogelijk geéerd. Intussen werd de zieke Boekowsky in de nieuwe vrijheid door journalisten bijna platgedrukt in een oorverdo vend geschreeuw om nieuws. Nieuws dat geld oplevert. Typisch voor zijn nieuwe vaderland Europa. Het Kerst-evangelie spreekt ook van uitwisseling, Christus verlaat de zui vere atmosfeer van licht en recht en vrede rondom God. - de sfeer van het jubelende lied van liefde. En Hij landt ui de schoot van Maria, in de kribbe, de stal, de armoede. - daar waar uitstoting, verdachtmaking, leed en haat is. - de staat waar Herodes. Kajaj'cis en Pilatus het voor liet zeggen hebben. Voor Hem is liet geen tocht naar de 'vrijheid'. Maar het komt wél tot een ontmoetinc met mensen die zich ervoor openstel len: met herders, met heidense wij zen, - met joodse schriftgeleerden priesters, met vissers, en met duizen den doodgeivone mensen. Jezus krijs de kans om te zeggen waar het op staat. Drie jaar Lang duurt straks dc wezenlijke ontmoeting. Deze ontmoeting stelt elk van die sen, toen. en alle mensen daarna, ooi ons. voor de beslissing, of zij met He- willen ruilen, of ook wij uitgewisseld willen worden tegen Hem en op reii willengaan naar hel Rijk. dat Hij tijde lijk heeft verlaten om hier bij ons K zijn: liet land van de vrijheid van élite' dwang, élke verkrachting van ziel en lichaam, elke verslaving aan wélk', macht dan ook. elke verlaging, de- land waar je iets kunt beleven, icti hier en nu nog onmogelijk is: dat God ziet en beleeft in mateloos geluk Van daar uit, is Jezus uitgewisseld. Dal land ligt niet 'ergens' op de kaart Hé- is de op ons toe komende werkelijk heid van God. UITWISSELING MEi OF ZONDER ONTMOETING? Dat hangt nu verder louter van jou of mi af. Wij kunnen op 500 of 5000 mete' afstand blijven. Wij kunnen hem op onze beurt kruisigen Wij kunnen oo}- zeggen hier ben ik. Jezus. - ik wil !(■:'- met alle vezels van mijn beslaan J. E L. Brummelkam} Middelbun Wintersportgebieden - een werkelijkheid geworden sprookjes land met de met maagdelijke sneeuw bedekte berghellingen in een zonovergoten, onvergelijkbaar winters landschap.Telken- jare weer het doel van enkele honderdduizenden Nederlanders, die zich kunnen uitleven in hun favoriete wintersport: het skiën. Slechts een handjevol gaat om alleen maar in de winterzon te bruinen of een stevige wandeling te maken. Het overgrote deel van de Nederlanders, die naar de wintersportoorden gaan. ma ken er een ski-vakantie van. Hoe sprookjesachtig de omgeving ook moge zijn, het skiën is in feite een keiharde, voor ongeoefen- den niet ongevaarlijke sport, die jaarlijks vele slachtoffers vergt. Slachtoffers in de betekenis van mensen, die bij valpartijen be trokken raken en met arm- en beenbreuken, niet zelden ook met ernstige verwondingen in het ziekenhuis terecht komen. Op zo'n moment.is er weinig meer overgebleven van een sprookje sachtige vakantie. Met de toeneming van de wintersport is ook het aantal ongevallen evenredig omhooggegaan. Voor tiendui zenden enthousiaste beoefenaars komt er jaarlijks een vroegtij dig einde aan hun wintersportvakantie. Er zijn in sommige landen artsen, die geen van cle drie moderne westerse ta len - Frans. EngelsDuits - spreken. In chc gevallen is het voorde Nederlandse arts die informatie wil inwinnen uit ermate moeilijk op aistand over de pa tiënt te kunnen oordelen. Als al de vraag aan de orde komt of zo'n patiënt vervoerd kan worden, zal cle Neder landse arts zich ter plaatse op de liooste moeten stellen. ANWB-hulp De ANWB geeft cle hulpverlening (dat geldt niet speciaal voor de winter sport.. maar voor alle vormen van va kantie in liet builenlandi op basis van de bekende gele internationale reis- en kredietbrief. De kosten van liet ver voer of dat nu per charter- of lijnvlieg- tuig'is dan wel per ambulance, worden gedragen door de reisongevallenver- zekeraar Vandaar dat het ook zo be langrijk is. datde vakantieganger vóór hij op reis gaat, oen rèisongevallenver zekering afsluit Het kan vaak grote narigheid voorkomen. Overigens is de ANWB ook bereid hulp te verlenen aan mensen, die geen ANWB-reis- en kre dietbrief hebben De kosten worden dan echter wel in rekening gebracht. In liet gehele spel rond de hulpverle ning. speelt de ANWB-alarincentrale een belangrijke rol. Dat is in leite liet hart van de hulpverleningsorganisa tie. Momenteel heeft de Alarmcen trale al vijftig vaste medewerkers. Binnenkort komt de Alarmcentrale in liet bezig bezit van wat dc ANWB- olfieials noemden 'een unieke tele- loonuitrusting' die het mogelijk maakt nog sneller contact te leggen dan nu al het geval is. „Een mooie, maar niet ongevaarlijke sport." zegt dokter K. J. J. Waldeck in opleiding voor orthopedisch-chirurg aan het Rode Kruisziekenhuis in Den Haag. Hij zit naast mij in de bus. die een gezelschap van bijna veertig Ne derlandse journalisten op een persex cursie van de ANWB naar het Oosten rijk.se Kitzbühel vergezelt Het pano rama. dat zich ontrolt is indrukwek kend. Links en rechts vers be sneeuwde bergen, waarvan de toppen gloeien in de milde winterzon Hel de oor lijkt volmaakt onschuldig Nou. nou. dat zal best wel meevallen ben je dan geneigd te denken, maar de kei harde ongevallencijfers spreken een andere taal „Vong jaar behandelden we in dit ziekenhuis 120 Nederlanders met gebroken ledematen." vertelt prol dr Hermann Berger, geneesheer-directeur van het 'Offent- liches Landes Krankenhaus' terloops als het gezelschap een rondleiding maakt door het moderne, geheel op de wintersport (ongevallen) gerichte zie kenhuis. Slachtoffer In de hal van datzelfde ziekenhuis ligt met grote ogen in een wit gezichtje cle achtjarige Mart Martelhof uit Alk maar op een stretcher: ëén van de eer ste slachtoffers van dit seizoen. Drie dagen had-ie al skiles, toen hetplolse- ling gebeurde. In een bocht ging hij onderuit, en maakte hij een smak van jewelste. Met twee gebroken benen kwam hfj in het ziekenhuis terecht. De dag van ons bezoek wordt hij per am bulance overgebracht naar het ruim honderd kilometer verder gelegen vliegveld van MünchenMet-zijn moe der en jonger broertje is hij 's avonds aan boord van de Fokker F 23. die hel gezelschap Nederlandse jour nalisten eerder die dag van Schiphol naar München vloog. Hij is meteen het middelpunt van een legertje fotogra fen. die er geen genoeg van kunnen krijgen de jongen met beide benen in bet gips op de gevoelige plaat vast te leggen. Hij is er immers een levend be wijs van. dat de 'gipsvluchten' een bit tere noodzaak zijn. Maar intussen is de vakantie van het Alkmaarse gezin grondig bedorven. Gipsvluchten De deze winter uit te voeren 'gips vluchten' zijn een uitvloeisel van een intensieve samenwerking tussen de ANWB-alarmcentraie. 't Rode Kruis ziekenhuis in Den Haag en Martinair Wie ANWB zegt. denkt in eerste in stantie aan een service-verlenende or ganisatie. die bereid en in staat is op éënoi'andere wijze hulp te verlenen als er wat fout zit met de auto. Drs. D. J. Engelen, directeur toerisme van de ANWB. kan zich dat levendig in denken. Hij zegt: „De laatste jaren is echter de behoefte aan persoonlijke hulpverlening steeds groter geworden In die tijd is contact gelegd met indi viduele artsen en specialisten. Datwas nodig bij het verkrijgen van medische adviezen en het verzorgen van medis che begeleiding bij het organiseren van patiententransporten." Eén van de artsen, die ?ich bijzonder interesseert voor alles wat zich rond die eerste hulpverlening afspeelt, is dokter Waldeck Zeer onlangs nog heeft hij een ruim twee weken durende Eén van de eerste slachtoffertjes van de wintersport tn dit seizoen: de achtjarige Mart Martelhof uit Alkmaar. De persiutroductie van de zgn. 'gipsvluchten' bleek voor Mar! een uitkomst, lui kon. vergezeld van zijn moeder, met het vliegtuig mee terug naar Nederland. De inicrs|iof,tér. die dit jaar ui moei lijkheden komt. weel waar hij terecht kan: de ANWB staat voor niets meer. 1 M.P.Dielemau Een i wintersportipatiênt wordt aan boord gebracht van de voor dit vervoer ingerichte Fokker F.2S van Martinair

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 30