Onder wij s vernieuwing begint voor Jos Elstgeest bij de mierenleeuw NIEUWE RPCZ-MAN VOOR WERELDORIENTEREND ONDER WIJS PZCX VRIJDAG 24 DECEMBER 1976 kerst 1976 23 -EUROPA' EGYPTE ~SENEGAl\/- GAMBIR, T GÜÜËEö^ BISSAU ^GUJK sj|rbTuone) TSJAAD; NIGERIA, Üiulische: ^EtCHEUOö: ^Oceaan: ■llltuilische- 5 TANZANIA i EUI0WE5T AFRIKA ..Alles bij elkaar zijn er niet zoveel verschillen. Hier praten ze Nederlands, ginds was het Swahili. Onderwijskundig zijn de problemen dezelfde. Alleen de levensomstandigheden zijn anders. Daar houdt het zo'n beetje mee op." Ontspannen in een stoel gezeten constateert Jos Elstgeest (47), sinds 1 no vember van dit jaar projectlei der wereldoriënterend onder wijs van het Regionaal Peda gogisch Centrum Zeeland en gedurende bijna twintig jaar als onderwijsspecialist werk zaam onder de zwarte bevol king van Afrika, dat hij - on danks de enorme afstand tus sen Zeeland en Afrika - op be kend terrein komt. Niet dat hij Zeeland kent, verre van dat zelfs, maar het werk. dat hem hier wacht is hem gezien zijn Afrikaanse ervaringen als het ware op hetlijf geschreven. Wie telt dan de afstand in kilome ters? Jos Elstgeest heeft het immense con ti nent, waar hij twintig 'prachtige jaren' heeft gehad en waar hij zijn vrouw heeftleren kennen nietgeheel vrijwillig de rug toegekeerd. De Unesco, in wiens dienst hij stond, had als gevolg van politieke haarkloverij tussen 'de groten' in de Verenigde Naties plotseling geen geld meer beschikbaar voor het project, waaraan Elstgeest zijn medewerking gaf. Voor haar fondsen is de Unesco volledig afhankelijk van de goedgeefs heid van de leden-landen van de VN en met name de Verenigde Staten Toen er vorig jaar problemen ontstonden over de VN-bijdragen i Amerika vond. dat Rusland maar eens over de brug moest komen» werd de kraan dicht gedraaid voor het regionale onder wijsproject Lesotho-Swaziland- Botswana ondergebracht bij de uni versiteit van Lesotho. Voor Jos Elstgeest kwam medio van dit jaar een einde aan zijn Afrikaans werk", de Nederlandse onderwijsspe cialist - met vrouw en kind woonach tig in Roma, een dertigtal kilometers buiten Masem, de hoofdstad van het geheel door Zuidafrikaans grondge bied omgeven dwergstaatje Lesotho - kwam op straat te staan. Min of meer op geluk kwam het gezin deze zomer naar Nederland. Na een maand of wat uit de ruif van de sociale voorzieningen in Nederland te hebben gegeten, heeft Jos Elstgeest sinds 1 november een vaste betrekking: als projectleider w.o. bij het RPCZ. zij het dat zijn benoeming voorlopig voor pén jaar is In de eerste weken na zijn be noeming heelt Elstgeest zich her en der georiënteerd. Wat hij tot nu toe heeft gezien, bevalt hem zeer. Het en thousiasme. waannee hfi zijn werk is begonnen, wil hij in de komende tijd overbrengen op de Zeeuwse lagere i scholen. Wereldoriënterend onderwijs, zo weet Elstgeest uit eigen ervaring, kan - mits goed aangepakt - een bij drage leveren tot een plezieriger leven van de kinderen op school nu, en hen voor de toekomst een stuk zelfver trouwen meegeven, dat in de veran derende maatschappij van heden nooit weg is. In dit verband neemt hü het Engelse woord 'sell'-reliance' in de mond, een term, die in een land als Tanzania als basis voor de ontwikkeling wordt ge nomen. „Self-reliance is het best te vertalen als zelfvertrouwen, ver trouwen hebben in eigen kunnen. Zoiets moet ontwikkeld worden. Het wereldoriénterend onderwijs, waar onder een combinatie van zaakvak ken (aardrijkskunde, geschiedenis en biologie) wordt verstaan, alsmede de creatieve vakken tekenen, handenar beid en vrije expressie (onder meer toneel», levert daartoe een belang rijke bijdrage. Opleiding Jos Elstgeest is in 1929 op een boer derij in de Haarlemmermeer geboren. Hij was de jongste van veertien kinde ren. Het kindern,jke gezin verhuisde al vrfj kort na de geboorte van de jongst e spruit naar Bennebroek. waar vader Elstgeest m de bollen ging. Hij had de wind niet mee: de crisis in het begin van de jaren dertig sloeg hard toe. zo dat vader Elstgeest noodgedwongen moest saneren. In 1941 werd de "12- jarige Jos Elstgeest geplaatst op het missieseminaire van de paters van de Heilige Geest te Weert Zeven jaar verbleef hij daar. een jaar langer dan normaal, maar daaraan was dc oorlog debet. Vervolgens studeerde hij in Gemert zes jaar filosofie en theologie. In 1954 werd Jos Elstgeest tot priester gewijd Evangeliseren trok hem niet zo zeer aan. Elstgeest wilde zich met hart. en ziel wijden aan het onderwijs. De congregatie waar toe hij behoorde, had toevallig een wat wij zouden noemen pedagogi sche academie in Morogoro, aan de voet van de Urugurubergen. tweehon derd kilometer westelijk van Dar es Salaam, de hoofdstad van de toenma lige Bntse kolonie Tanganyika in Cen traal Afrika aan de Indische Oceaan Elstgeest voelde wel voor uitzending naar dat onbekende, verre land. Maar voor het zover was. diende hij een En gelse» graad in onderwijsbevoegdheid te halen. Hij trok erlwee jaar voor naar Londen. In 1957 kwam hij dan eindelijk in Morogoro. een voormalige missie post van de paters van de Heilige Geest nabii de oude slaven route Zijn achtergrond: een priesteropleiding en het teachers certificate for education, gelijk te stellen met de Nederlandse onderwijsakte plus hoofdakte. In de voor hem vreemde Afrikaanse wereld Op een van de 'onderwijs-workshops', die op gezette tijden in het uitge strekte Tanzania werden gehouden, heeft. Elstgeest zijn vrouw ontmoet, een onderwijzeres. In feite kende hij haar al eerder - ze heeft zelfs les van hem gehad tijdens haar opleiding - maar het werd pas wat tussen die twee tijdens een workshop in 1969. Het was voor Jos Elstgeest het laatste stootje, dat hij nodig had om het priesterkleed, dat hem overigens alleen maar symbo lisch kleedde, af te leggen. In 1970 trad hij uit In datzelfde jaar volgde zijn overplaatsing naar Mwanza, vlak bij het Victoria Meer. en trad hij in het huwelijk. Na nog een jaar Dar es Salaam in 1972/1973, nam Elstgeest een baan aan - in de onderwijssfeer uiteraard - bij Unesco Hij werd tewerkgesteld in Le sotho. bij een gezamenlijk project van Lesotho. Botswana en Swaziland. Samen met een zwarte vriend uit Le sotho, die hij in 1966 in Dar es Salaam had leren kennen - een zoöloog - werkte hij aan een middenschoolpro gramma. Hij noemt het. project een soort wereldoriëntatie: het ging erom de kinderen te leren leren. Op een ge geven moment bleek er geen geld meer te zijn voor het project. Elstgeest kwam daardoor op de keien te staan. Met vrouw en kind - het echtpaar heeft inmiddels een bijna één j aar oude zoon - volgde de overtocht naar Nederland. Moeite waard Bijna twintigjaar Afrika: JosElstgeest •cijkt er met veel genoegen op terug. \\s kind voelde hij zich al aangetrok- <en tot dit immense continent. In de onderwijssector kon lui werk doen. dat rij omschrijft als 'de moeite waard. Aant de nood is er hoog. Een dag hard merken is er wel besteed Er moet zo veel gedaan worden". De jaren in Tan- ',ania. het land waar zijn vrouw van laan komt, brengen de beste herinne- ■ingen met zich mee. Het dorpje, of ei genlijk is het een hele vallei met op oepaalde afstanden huizen, waar zijn /rouw is geboren en opgegroeid ligt ïoog in de bergen van Vidunga. Per :auto is de vallei niet te bereiken. De laatste kilometers moetje te voet af- 1 eggen. De mensen leven er in vrijheid en harmonie, zoals in vrijwel geheel Tanzania het geval is met de honderd- twintig verschillende stammen, die tezamen de vijftien miljoen inwoners vormen. Minder plezierige herinneringen heeft Jos Elstgeest aan zijn laatste Af rikaanse jaren, die hij min of meer temidden van de Zuidafrikanen doorbracht. Hij kwalificeert de ras sendiscriminatie als 'ongelooflijk'. De sleer tussen blank en zwart is volgens hem volstrekt vergiftigd. „Iedere keer als ik er doorheen reed. kreeg ik de kriebels. Een rot land. Een poli tiestaat", voegt hij er wat fel aan toe. Elstgeest zegt uit ondervinding te spreken: vooral hij - wit van huid - en zij - zwart van huid - ontmoetten weinig sympathie in het land van Vor- ster. Elstgeest: „Als we van Botswana naar Lesotho moesten - een afstand van 900 km, rijdend over niet al te be ste wegen - kregen we twaalf uur de tijd. Langer mochten we niet op Zuid afrikaans grondgebied verblijven. Op eén of andere manier slaagden we er altijd weer in het te halen. En dat bij een verplichte maximumsnelheid van 80 km per uur. Reed met harder, want ze hadden je zó te pakken. De politie is daar werkelijk overal. Je houdt het gewoon niet voor mogelijk. Ik zou er voor geen goud willen wonen." li.jke beestje een dergelijk belang wekkend onderwijs weten schappelijk verhaal schreef? Elst geest geelt het antwoord in zijn boek je: „In heel Afrika is het diertje aan wezig. het levert in geen enkel opzicht gevaar op voor kinderen (niet giftig, bijt nietl. het is gemakkelijk te hou den en te voeden, en het is buitenge woon interessant." Nederland kan, zo vertelde mij een onderwijzer uit de zesde klas van een lagere school, nog heel wat leren van deze Afrikaanse aanpak. gedijde de jonge Nederlandse priester-onderwijsman bovenmatig- Land en voft: '.rokken hem aan. Elstgeest geeft nu toe. dat in die pe riode zijn eigenlijke vorming pas goed is begonnën Hij raakte er zo geobse deerd door de onderwijsproblemen en de aanpak, die eraan werd gegeven, dat zijn hele priester-zijn op cc- vage achtergrond kwam te staan. „Gepreekt heb ik vrijwel nooit", zegt hij nu. „Mfin werk bracht metzich mee, dat ik eigenüjk weinig met de kerk op zich had te maken. Als ik dan nog eens een enkele keer preekte had ik het ge voel: wat ik nu preek geloof ik met en wat ik geloof kan ik met preken. Door mijn priester-zijn maakte ik hoe dan ook deel uit van een bepaalde groep. In 1970 ben ik uitgetreden. Vroeger spra ken ze van 'afvallen', tegenwoordig van 'uittreden'. Ik moet zeggen, dat het heel plezierig is gegaan. Geen wanklank of zo." Jos Elstgeest zegt noch van het ene. noch van het andere spijt te hebben. Hij licht toe: „Ik heb er geen spijt van. dat ik ben uitgetreden. Eigenlijk ben ik nooit priester geweest, althans niet praktizerend. Ik heb er ook geen spijt van. dat ik meer dan twaalf jaar op een seminarie heb gezeten Het is een deel van mijn leven geweest. En bepaald niet oninteressant." Verandering Rond de tijd. dat Tanganyika zijn on- afhankclkijkheid kreeg en drie jaar later samen met Zanzibar de re publiek Tanzania vormde (in 19641, begonnen zich innerlijk de verander ingen te voltrekken bij Elstgeest. Dat kwam met name door dt' veranderin gen binnen het onderwijsstelsel. Toen hij in 1957 in Tanganyika arriveerde, werd hij geconfronteerd met de resten van een koloniaal onderwijssysteem. Elstgeest analyseert „De Engelsen regeerden met een handjevol mensen een land. dat twintig keer zo groot is als Nederland. Binnen het onderwijs kregen de zwarten zeker kansen, maar zij werden heel typisch opgeleid voor beroepen in de middenklasse- ambte naar. politieagent. verpleegster Slechts een enkeling bracht het ver der. Het zijn juist die autochtonen uit de middenklasse geweest, die het de Britten mogelijk maakten zich te handhaven. Na 1964 kwam daar ver andering Sn. Nvereieide president van Tanzania) 'preekte' socialisme en self-reliance als basis vooreen verdere ontwikkeling. Daar kon ik mij geheel m vinden. In de loop van mijn Afri kaanse jaren ben ik socialistisch gaan denken. Projecterend op de Neder landse situatie van nu. zou ik zeggen, dat ik weliswaar niet ben gaan denken als een Den Uyl. maar toch sta ik poli tiek dichter bij hem dan bij Van Agi Overigens weigert Elstgeest wat hein betreft te spreken van een bevrijding ol'een losmaking. „Neen", zegt hij zeer beslist, „in dit opzicht schieten \v oor den tekort. Mijn werk heelt wel be vrijdend gew erkt en ik denk liberaler dan vroeger, maar rr. kerk is heel reeel voor mij. Ik kijk er alleen anders tegenaan. Objectiever zou ik haast zeggen, Meer op een afstand ook. Ze ker geen weggooierige houding." Elstgeest beschrijft zich als een mee levend lidmaat van zijn kerk. Van al zijdigheid is geen sprake. Om een voorbeeld te noemen: liet kerstfeest zal hij niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daar hoort een stuk bezinning bij. Elstgeest voelt liet gew oon zo aan Onderwijs Jos Elstgeest als onderwijzer in het Af rikaanse Morogoro Hij kwam er op een katholieke school, die in 1964 bij de onafliankeliikheid staatsschool werd Alle scholen werden gelijkgesteld kleur. ras. religie, sekse, hel werd al lemaal onder een grote noemer ge bracht. Elstgeest legde zich in de be ginjaren vooral toe op de science edu cation'. Als begrip valt het moeilijk te vertalen. Natuur-orientatie komt ei vol gens Jos Elstgeest hel dichtst bij Deze vorm van onderwijs gal hem de mogelijkheid de starheid van het ko loniale onderwijssysteem te doorbre ken. In zijn onderwijsbenadering neett Elstgeest zich er met name op toege legd de eigen verantwoordelijkheids zin van zijn Afrikaanse studenten te ontwikkelen. Veel. zegt hij. geleerd te hebben op een 'workshop' in 1966 in Dares Salaam, georganiseerd doorhet Education Development Centre Mas- sachuchetts 'USA' waarop de idee van de African Primary Science Pro gram gestalte kreeg De filosofie, die er achter zat. was de kinderen te leren zeil de problemen te stellen en die ver volgens ook zelf op te lossen Dat paste precies in het straatje van - het door Elstgeest zeer bewonderde - staatshoofd Nyerere, die socialisme en zelfvertrouwen in zijn vaandel schreef Het resultaat met de kinderen moet worden bereikt door thema's te ma ken Dc hele aanpak van het probleem komt er eenvoudig op neer: vraag het de., zelf maar (vul in elk willekeurig zelfstandig naamwoord». Elstgeest heett erzehs- m het Engels - een dertig pagina's tellend boekje over geschreven, dat via Amerika ook in ons land terecht is gekomen. De in dit boekje buitengewoon helder om schreven aanpak is in Nederland over genomen. Leerzaam Ask the ant lion'. luidt de titel van hel boekje (Vraag het de mierenleeuw zelf». Zonder nadere verklaring lijkt het allemaal erg wetenschappelijk, maar als het iets r.iet is. dan is het dat. Vraag aan de mierenleeuw ide larve van een ook in Nederland voorkomend insekt. dat leeft in zeer droog zand en zich voedt met daarin lopende insek- ten, speciaal mieren» hoe hij leeft, be weegt. eet. enz., enz. De bedoeling is. dat de kinderen op school en thuis de mierenleeuw observeren en bekijken Gaandeweg wordt op alle vragen van zelf antwoord gegeven. Vandaar de ti tel; Vraag het de mierenleeuw zelf. Een diertje, dat geen woord kan pra ten. maar dat de goede observeerder op den duur een heleboel kan vertel len. Voor 'mierenleeuw' kun ie duizend-en-één dingen invullen. „Dit kleine beestje, vaak genegeerd, slaagde er keer op keer in een klas met kinderen gedurende vele dagen op een plezierige wijze bezig t.e houden", zegt Elstgeest in zijn boekje. Waarom hij juist over dit onaanzien- Een half jaar is Elstgeest nu alweer in Nederland en bijna twee maanden kan hij zich Zeeuw noemen. Te kort nog is hij in zijn werk gedoken om er al een afgerond oordeel over te geven. Vast staat evenwel, dat bet Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland voor liet belangrijke 'vak' wereldoriënte rend onderwijs een man heeft aange trokken, die weet waarover hij het heelt. Afrika is wat dat betreft een goede leerschool geweest. iVf. P. Dieleman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23