DE SCHOOLKRANT DIE NIET VERSCHEEN... - -iyi I '5""" jgfll „Er is maar één weg dooreaan vanaf dat punt" 7JÊÊF Jk mJSIf PZCXerst 1976 IJ VRIJDAG 24 DECEMBER 1976 „Daar gebeurde het." De vinger van de fotograal nu twee maanden later, nog maar nauwelijks op priemt naar een eenzaam huisje langs de spoorlijn. gang gekomen. Daar in het vlakke landschap gebeurde het op Directeur Verhoeven van de MTS in Vlissingen woensdagochtend 27 oktober, kwart over zeven, heelt er moeite mee om zijn ervaringen van na 27 Eindewege. Wat voor velen die ochtend zo gewoon oktober aan de krant los te laten. Hij stelt zich begonnen was. werd das^r plotseling afgebroken lieverver van de publiciteit op. vindt het een intern Zeven doden en vele gewonden, de trieste balans leed, voor de ouders, voor de school van een treinramp. De Vlissingse gemeentelijke Wanneer .hij met een zekere reserve toch een ge- middelbare technische school was ontstellend sprek toestaat, dan is dal omwille van een erva- nauw betrokken bij de plotselinge confrontatie met ringsgegeven. Verhoeven realiseert zich dat een de dood: vier leerlingen verongelukten midden in grote behoefte aan praten bij de ouders aanwezig is. hun opleiding en vorming voor hun later leven Indirect heeft hij die behoefte willen geven. Hii doet Hetverdrietisnogsteedsintens,hethelingsproces. het voor hen - i -z A jlf r 11» mm x 1 li B Jf 'W~ ËSF dj? Jjr M. A. P. VERHOEVEN, DIRECTEUR MTS UUp' wf M 7 Donderdagavond 28 oktober, daags na het rampzalige treinon geval, gaat M. A. P. Verhoeven naar boven. Om zich in alle rust te bezinnen. Dan schrijft de MTS-directeur thuis zijn diepe versla genheid en gevoel van machteloosheid neer in een tekst, die hij de middag daarop tijdens de herdenkingsdienst in de aula van de school uitspreekt. 'Rondom de leegte' - de titel van een door naamgenootschrijver Comelis Verhoeven geschreven boekje - gebruikt hij als uit gangspunt. Rondom de leegte - nauweujxs uei- fender kan hettragisch verlies van vier leerlingen op dat moment niet worden en/aren. Verhoeven weet dat woorden en gedachten eigenlijk niets oplossen, dat zijn leerlingen hem zullen bestor men met hun "waarom?', hun onzeker heid, wanhoop en moedeloosheid, maar vraagt kracht te vinden het. ver lies te dragen. Op dat moment, koud drie maanden directeur van de Vlissingse gemeente lijke MTS, maakt Verhoeven al ver staanbaar temidden van zijn leerlin gen te willen staan, te willen fungeren als 'klankbord' in 'menselijke en per soonlijke ervaring', steun te willen ver lenen Zij, evenals de leraren en Ver hoeven zélf. hebben dat erg hard no dig. Verhoeven: „Nog nooit heb ik een zaal met 500 mensen zo stil gehoord. Een zaal die leeg is, zou niet zo stil zijn geweest als toen." „Ik heb 's avonds tevoren getracht een tekst te maken, die toepasselijk was voor een zo breed mogelijk denkend terrein. Het klinkt een beetje vreemd, maar de reacties die ik er op gekregen heb, hebben mij naderhand echt een voldaan gevoel gegeven, van het heeft effect, hetheeftz'n nut, z'n uitwerking. Die reactieshebben me echt gesterk t. Woensdag 27 oktober. 's-Middagsisde school al overstroomd met betuigin gen van medeleven. Uit het hele land komen telegrammen en brieven bin nen van MTS' en NS. van particulie ren, van een priester zelfs en ook van een opleidingsschool voor kleuterleid sters uit Vlaardingen, die een halfjaar daarvoor een leerlinge verloor bij het treinongeluk m Schiedam. Hebben die reacties iets losgeiceekt? Verhoeven:„Je hebt een gevoel van machteloosheid op zo'n moment. Je kunt het ook typeren als een soort ver lamming. En op die momenten, als je dat leest, dan geeft dat inderdaad een bepaalde ruggesteun, wat mogelijk heden om eens die gedachten te orde- „Je weet met name dat van die school uit Vlaardingen. Die mensen hebben zélf een ervaring, hebben die hele si tuatie ook doorgemaakt en daaruit put je toch de kracht om die dingen zélf ook verder af te wikkelen. En ik moet eerlijk zeggen, dat doet je goed." „Die andere reacties zijn uit een heel ander relatiepatroon opgezet. Van mensen die je kennen, die je vaker ontmoet hebben, die zeggen, dat had mij ook kunnen overkomen. Typisch vandaag ishet. eenjaargeleden.dat we in de kamer debatten hebben gehad over de bezuinigingsvoorstellen voor het MTO en ik ben bij een aantal acties betrokken geweest. Ik was voorheen voorzitter van een lerarenorganisatie en ik zat in dat actiecomité, dat die zaken heeft opgezet. Daardoor met name heb ik die priester, pater Leo pold Verhagen, leren kennen, in die demonstratietocht door Den Haag ge lopen en een gesprek met hem gehad. Was zeer toevallig, want hij is betrok ken geweest als leraar aan de MTS in Eindhoven. Hij weet niet dat ik hier directeur ben, heb hem nadien niet meer gesproken; wel heb ik een be dankbriefje gestuurd en ben even op die details ingegaan. Ik vond het toch wel erg prettig dat vanuit die anonimi teit zo'n reactie komt." Agressie Terug naar de 27e oktober. Het nor male dagelijkse leven op school is da nig ontregeld, maar de lessen gaan door. Hoe heeft men dat ervaren? Ver hoeven zegt heel even in twijfel te heb ben gestaan, door agressie tegen de confrontatie met een vraag in die rich ting van een journalist. „Die zei. u heeft zeker meteen de school gesloten - dat was voor hem vanzelfspre kende zaak. Alsof je er al momenten voor had gehad om op dat moment daarover na te denken, want je was veel meer betrokken bij de ouders die belden in paniek, bij de jongens die binnenkwamen, bij de hele probleem situatie. Op dat moment heb ik me even innerlijk vreselijk agressief ge voeld ten opzichte van de vragenstel ler. Niet zozeer van hij wijst op dinge tjes die dan eigenlijk zouden behoren, zoals hij het vindt, maar hij bemoeit zich met een intern probleem van wat. wel heel even de overweging is geweest - van: kunnen we het nog wel door ia- ten gaan -. terwijl nadrukkelijk op dat moment was gezegd, zo moet het. Het heeft wel effect gehad, dat ik daar 'ns heel goed over ben gaan nadeken. Had het inderdaad gemoèten? Ik heb hem geantwoord, dat het helemaal niet no dig was om het simpele feit dat die jongens die aankomen, die komen hier met een doel. Als je de school dicht- gooit, staan de jongens in de kou." ..Er is wel een aantal jongens geweest, dat in die trein heelt gezeten en naar huis is gegaan. Die vrijheid hebben ze en moeten ze hebben natuurlijk. Maar er zijn er ook, die óf alleen thuis zouden zitten, óf thuis hun verhaal ook niet kwijt kunnen en meer in de sfeer van hun leeftijdsgenoten, van gelijk ge richt denkenden, willen afreageren." Tekst: Amout Vos Foto's: Dick Faber Charles Strijd „En ik weet niet of het ook een kwestie is geweest zo direct, van willen afreage ren. Ik geloof ook dat het bij een groot aan tal jongens een zaak is geweest van 'ik ga daar heen. ben hevig geblok keerd geweest, maar ga door' Toen hebben we ook bewust gezegd: de lessen continueren De reacties hebben directeur Verhoe ven gesterkt, ook voor gesprekken met de ouders van de verongelukte leerlingen. „Het feit is gebeurd en er is maar één weg en dat is doorgaan, vanaf dal punt", weet Verhoeven, maar de confrontatie is nog steeds pijnlijk en hard. Het zijn ontzettend moeilijke gesprekken met die ouders. Verhoeven heeft regelmatig contact met deze ouders. „Proberen", zegt hij. „in allerlei opzichten nog hulp te ver lenen. Het hoeft nergens voor, maar je voelt gewoon..." Veran [woordelijkheid ..Ik zie hier met name nog steeds - dat geldt voor gezonde leerlingen, voor zieke leerlingen, dat geldt in dit ex treme geval, het klinkt wat cru - de verantwoordelijkheid. Die ouders begeleiden. Op dit moment verlenen we nog hulp bij het schrijven en vertalen van brieven. Zo zijn er zoveel dingen. Vraagjes, wat doen jullie met de gegevens uit het schoolarchief, proefwerken, opstellen die nog in behandeling waren, cijfers, allemaal dat soort puntjes." De moeilijkste perioden, zo heeft Ver hoeven ervaren, die komen op mo menten dat de ouders zijn aangewezen op specifieke zaken als familiegebeur tenissen. met name kerstfeest, viering van oud en nieuw straks, de verjaar dag. „Ja. dan ervaren die mensen dat weer opnieuw, dat: hoe zou het anders zijn geweest. Ze projecteren steeds te rug. heel begrijpelijk, heel menselijk." Wat kunt u daar aan doen? Verhoeven: „Watje het liefste zou wil len dat kan niet, dat is een keihard gegeven, die zoon die komt nooit te rug. Dat ervaren die mensen als een voldongen feit. maar ze willen zo graag over die zoon praten. Ze willen bij voorbeeld meningen van anderen we ten over die zoon. ze willen weten hoe- ie zich gedroeg, hoe het sociale pa troon binnen die school was, had-ie contacten? En het trieste is. wat ik nu ook bij enkele van die ouders ervaar, dat de directe omgeving of wat men dacht dat vrienden en kennissen wa ren. die laten het afweten. Die ontwij ken ze. Die ouders hebben een gewel dige behoefte aan praten. Zij willen vertellen." Klankbord „Gisteren heb ik in een van die situa ties tweeéneennalf uur gewoon als klankbord gefungeerd en dan kun je zeggen, wat kun je daar doen, nou dat. Je kent de details, je kent de verhalen. Je blijft gewillig luisteren, omdat je weet - dat is dan weer een stuk per soonlijke ervaring uit soortgelijke si tuaties voordat ik hier kwam - dat het slijtingsproces zoals men dat dan pleegt te noemen, wat jaren kan duren, alleen maar bevorderd kan worden door gesprekken en praten over. ge dachten wisselen, bevestigen van ge dachten die men heeft. Om het sim pele feit: die zoon blijft voortleven in de geest van die mensen, in de sfeer van dat gezin. Hij is er te lang een es sentieel deel van geweest. Je kunt het niet laten zijn alsof hij er nooit geweest is. Een enorm moeilijk proces." Heeft het ongeval op school veran deringen teweeggebracht? Verhoeven: „Het gemis aan leerlingen is een vanzelfsprekende zaak, de leegte die in feite ervaren wordt. Ver anderingen in een denkpatroon moet je zo niet stellen. We zitten hier met leerlingen, die we trachten op te leiden tot zelfstandige, volwassen mensen met een duidelijk verantwoordelijk heidsbesef. die zich onderscheiden als mensen die inderdaad tegen de omge ving, tegen de feitelijke gebeurtenis sen in het leven bestand zijn. Nou is dit een heel ingrijpende zaak. dit zal wel degelijk een bepaald spoor te zien ge ven in hun handelingspatroon, maar je moet niet zeggen: het leven is er totaal door veranderd. Wel direct voorde na bestaanden. Het feit van bezinning, dat doe je zo vaak. dat doe je niet al leen op dit punt." Moed De leraren zegt Verhoeven, hebben 'die enorme dreun' aanvaard en ver werkt en de moed opgevat ,om dat gene waartoe men geroepen is te vol tooien'. Verhoeven: „Dat bleek ook uit de behoefte van een aantal leerlingen, die wilden er niet meer over praten, zeiden laten we maar gewoon door gaan, het is al pijnlijk genoeg dat we met de gedachte leven." Verhoeven beseft., dat materiële schade valt te verhelpen. De medische technologie is ook ver gevorderd. „Maar het geestelijk leed, de geeste lijke verwondingen, die ook acuut waren, geschokte sociale relaties, plannen, tussenmenselijke relaties, toekomstvisies, die zijn ook op allerlei fronten geschaad. Die worden niet ge signaleerd als gewonden. En dan staat er in de krant: twee gewonde leerlin gen. Nou. voor mij waren er 50 of meer gewonden, van wie twee lichamelijk." Achterafis de MTS-directeur 'heel blij" met de opvang van twee van zijn leer lingen in het Goese ziekenhuis. Zegt: „Ik had moeite me aan de bezoekuren te houden, had er ook wel 'ns behoefte aan met de jongens privé een ge sprekje te hebben. Van de zijde van het ziekenhuis is bijzonder prettig daarop gereageerd. Dat is nimmer een pro bleem geweest, kun je niet van alle ziekenhuizen zeggen." „Ik heb wel uit die hele situatie ge leerd". besluit Verhoeven, „dat men door die rampzalige woensdagoch tend toch wel dichter tot elkaar is ge komen." Op 28 oktober had er op de Vlissingse MTS een schoolkrant moeten uitkomen. De gebundelde kopij verscheen die dag niet. Door de op woensdag 27 oktober ontstane toestand, door toe doen van een verschrikkelijk ongeval, heeft de redactie het niet kunnen en willen doen. Wél werd op verzoek van de directie kort daarna een krantje uitgebracht, waarin de vele schriftelijke be tuigingen van deelneming bij elkaar zijn gevoegd. De negentienjarige Hans Bal uit Yer- seke. redactielid, ontpopte zich bij de samenstelling dan al als leerling die duidelijk een scheidingslijn weet te trekken tussen emotionaliteit en reali teit, „Gedachten flitsen nog door het hoofd. De wond die ontstaan is, laat een groot litteken achter. De leegte die ons zo onrealiseerbaar overkomt, wordt niet meer opgevuld. We kunnen er niet omheen. Wat ge beurd is, is gebeurd. We kunnen er niets meer aan veranderen Toch is er iets wat ons sterkt, wat ons de moed geeft om verder te gaan. Dat iets is medeleven," schreef hij. Ongeveer zeven weken later Hans Bal over de bedoeling van z'n reactie: „Ik heb m'n emoties willen laten blijken. Hoe zeer je er bij betrokken bent, mijn mede-scholieren kenbaar willen ma ken wat er in je omgeving is gebeurd, dat een paar vrienden van je overleden zijn." Hans Bal. eerste klas leerling, heeft de 27ste oktober als een 'enorme klap' er varen, „als iets onwezenlijks." Hij heeft een klasgenoot verloren, een jongen met wie hij vier jaar al op school had gezeten. Hij heeft het alle maal kunnen verwerken, maar mist z'n kameraad, de vriendschap. „Het is de taak door te gaan. Maar het is hard om te stellen dat het leven verder gaat Ik denk nog wel eens aan hem, je mist die plaats in de klas. 't Was een goeie kerel." Dagelijks reist Hans Bal met de trein van Kruiningen/Yerseke naar Vlissin- gen. Hij doet het al twee jaar. gaat al tijd 'helemaal achterin' zitten. „Die vriend zei altijd, ga toch voorin zitten, dan hoefje in het station niet zo ver te lopen. Maar ik zat altijd achter in, lekker rustig" Hij zegt meteen na de ramp naar huis te zijn gegaan, hoorde daar terloops van de rampza lige gevolgen. Hans Bal reist nog steeds met de trein, heeft dat de eerste dagen na het onge luk als vreemd ervaren. „Ik heb het nog een keer meegemaakt. Toen moesten we op dezelfde plaats stop pen, maar zag de bestuurder het sein wel. Maar toch schrik je op dat mo ment weer, gebeurt alles weer in een flits." Stoel „Natuurlijk reis je straks weer met de trein. Je mag het niet overtrekken, want dan kun je net zo goed thuis op een stoel gaan zitten," zegt de in het Goese ziekenhuis van zijn verwondin gen herstellende Schorenaar Anton van den Borgt. 19 jaar, leerling van de eindexamenklas 'weg- en waterbouw'. Samen met de evenoude klasgenoot Anton Feijtel uit Kruiningen verblijft hij al weer net twee maanden in kamer 203. Beiden gaan goed vooruit en in ieder geval Ton Feijtel viert Kerstmis thuis. Beide MTS'ers kwamen na het on geval bij kennis in he t ziekenhuis, ze weten zich nu niets meer van het onge val te herinneren en laten het liever 2». „We hebben er niet veel over gespro ken, je houdt watje gehoord hebt lie ver voor jezelf," zeggen ze. Verstoken gebleven van medeleven zijn ze in ieder geval niet. De muren van hun kamer hangen vol met zo'n 250 kaarten en wensen van beter schap. Daarnaast vinden ze zich meer dan goed opgevangen door leraren en mede-scholieren, die zo'n beetje de deur hebben plat gelopen met aante keningen en schoolnieuws Beide jongens verwachten in het begin van januari weer langzaamaan naar school te kunnen. Een van de drie deeltentamens hebben ze door het on geval gemist, maar kunnen het inha len. Tijdens ons bezoek van hun niets dan lof over de opvang in het ziekenhuis, maar één ding staat voor ze vast: di rect na thuiskomst weer dat 'trouwe bakkie koffie'. de k Ton Feijtel (links) en Ton van den Borgt in het ziekenhuis al weer druk bezig met de studie. MTS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19