OP HET BREUKVLAK VAN TWEE EEUWEN Slegers, Groen debuut en Nieuwe Figuratie Carlo Maria Giulini en Missa Solemnis Romein's integrale geschiedschrijving PZCX KORT Tijdschrift Grafische technieken Do Je historicus Jan Romein - hij overleed op 16 juli 1962 - introdu ceerde destijds in Nederland de term 'integrale geschiedschrijving': een essay van zijn hand dat deze uit drukking tot titel had, verscheen in 1958 in De Nieuwe Stem en werd later tweemaal herdrukt, namelijk in de bundels Eender en Anders (1946) en Historische lijnen en patronen(1971). In dit stuk gaf Romein omstandig aan wat hij precies bedoelde met 'in tegrale geschiedschrijving', namelijk een geschiedschrijving die „emstzou maken met de gedachte dat de psy chologie. de filosofie, de sociologie en de kunst - en zo zou ik nog een hele tijd kunnen doorgaan -, dat de we tenschap van de politiek, dat de eco nomie. dat de religie, de levens-, de maatschappij- en de mensbeschou wing. dat de kennis van alle weten schappen en van de literaturen, van de verhoudingen, niet m de laatste plaats, tussen groepen, sexen en ge neraties. kortom van wat niet al. op de een of andere wijze en te eniger tijd in de historische beschrijving en uit eraard dus ook in het historisch on derzoek behoort te worden betrok ken." Dat is een mondvol en Romein voegde er dan ook droog aan toe: „Gemakkelijker gezegd dan ge daan." Met dat doen was hij niette min op dat ogenblik druk bezig, al thanshij zinspeelde er in het bewuste essay op. Na zijn dood bleek waar mee hij bezig was geweest, namelijk met een poging tot integrale ge schiedschrijving over de penode rond de wisseling van de negentiende en de twintigste eeuw. Het werk ver scheen in 1967: twee dikke delen on der de titel 'Op het breukvlak van twee eeuwen, de westerse wereld rond 1900'. Een indrukwekkend boek. waarin de grote kennis en vooral ook de eminente stilistische gaven van Romein op briljante wijze werden gedemonstreerd. Ov /verigens werd ook elders in deze 'geïntegreerde' sfeer gewerkt. Zo schreven in de Verenigde Staten J.Bronowski en Bmce Mazlish hun sindsdien befaamd geworden werk over 'The western intellectual tradi tion'. in het voorwoord waarvan zij een artikel uit 1958 citeerden van de bekende Engelse auteur en weten schapsman C. P. Snow. In die be schouwing had Snow betoogd dat de ontwikkeling van de wetenschappen een plaats in de geschiedschrijving diende te krijgen naast de politieke en economische ontwikkelingen. De stoommachine bijvoorbeeld heeft de wereld minstens zo veranderd als Napoleon of Adam Smith, maar he laas erkennende meeste historici dit feilslechtszelden, vond Snow. En hij voegde er aan toe: „Erzijn weinig his torici. die op deze manier geschiede nis kunnen schrijven." Dat valt ech ter wel mee Erzijn de afgelopen der tig jaar indrukwekkende voorbeel den van integrale geschiedschrijving verschenen. In Frankrijk bijvoor beeld. met name door de groep rond het tijdschrift Annales. in welke groèp vooral Ferdinand Braudel naar voren kwam. Diens werk 'La Méditerranëe et !e Monde Méditer- ranéen a l'époque de Philippe ir uit 1949 is een subliem voorbeeld van deze vorm van geschiedschrijving. Braudel behandelt de meest uiteen lopende onderwerpen onder één noemer, zoals klimaat, de zee, de kustvorm, het landschap, de pnjzen, de handelsbetrekkingen, de oorlo gen. de politieke ontwikkelingen, de zeeroverij enz. -L erug naar Jan Romein. Zijn 'Breukvlak' trok bij de verschijning alle aandacht en kreeg een algemene waardeqng. Er is thans reden om op nieuw de aandacht op dit werk te vestigen, omdat het thans ongewij zigd is herdrukt, met dien verstande dat het ditmaal werd geïllustreerd. Een noodzakelijke aanvulling. Over igens. tweeënzeventig illustraties op ruim achthonderd pagina's tekst is betrekkelijk weinig. De uitgever meldtopdeflaptekstdathet-werk nu evenals 'Erflaters van onze bescha ving' en 'De lage landen bij dc zee' „overvloedig imogen wij wel zeggen) isgeïllustreerd." Wat ons betreft, mag de uitgever dat echt wel zeggen, maar het is wel nodig daarbij de kanttekening te plaatsen dat deze mededeling schromelijk overdreven is. De 'Erflaters' - ongeveer even om vangrijk als het 'Breukvlak' - telt meer dan tweemaal zoveel afbeel dingen (honderdachtennegentig) en 'De lage landen' - minder omvangrijk heeft er honderddertig- Mogelijk heeft deze zuinigheid te maken met de omstandigheid dat de oorspron kelijke typografische opzet van het boek ongewijzigd moest blijven met het oog op de reproductie-methode. Die typografische vormgeving van de eerste druk was typerend voor een boek zonder illustraties: een heldere ruime tekstopzet, waarbij niet met foto's behoefde te worden gerekend. Nu in de tweede druk de foto's er als nog zijn bijgezet werd er vooreen sys teem gekozen, waarbij foto plus on derschrift samen één pagina vormen. Bovendien weid voorde onderschrif ten dezelfde letter genomen als die van de oorspronkelijke tekst, het geen soms een verwarrende indruk maakt (pagina's 302 en 303 bijvoor beeld: het lijkt alsof de tekst in het onderschrift doorloopt). Het totale resultaat van deze illustratieve in breng is niet indrukwekkend: de af beeldingen maken de indruk alsof zij buiten het boek vallen. En dat nu geeft een merkwaardig, ja zelfs iro nisch accent aan deze herdruk. Deze proeve van een integrale geschied schrijving is namelijk niet verder ge komen dat een poging: het gaat~m feite om een verzameling van veertig indrukwekkende essays, die welis waar allerlei facetten van een boeiende periode behandelen, maar die toch geen samenhangend en slui tend geheel vormen. Het is alsof de toevoeging van de illustraties deze karakteristiek eerder versterkt dan vermindert. Desondanks een schit terend en wijs boek. maar het komt op de lezer niet 'geïntegreerd' over. Vreemd eigenlijk' een oppervlakki ger en joumalistieker werk als 'The Proud Tower' van Barbara Tuchman dezelfde periode behandelend - geeft een totaler beeld van het tijdvak rond de eeuwwisseling dan dit 'Breukvlak'Deze herdruk werd uit gegeven door Querido in Amster dam. Henk Voerman in het Markiezenhof (Begen op zoom). Tome Moerbeek in het Markiezenhof tBergen op Zoomt Helga Bartsch bij 't Groentje iMiddelburg). kunst In galerie Troutzaerte te Westdorpe begint vandaag de eindejaarsexpositie die ditmaal geheel is samengesteld uit recent werk van Jacques Slegers. Slegers (1937) heeft - in en buiten zijn werk - nooit erg moeilijk gedaan over zijn gaan en staan in deze tijd, in deze wereld. Vrijwblijvendheid en de grote slag om de arm zijn hem vreemd en er is een zeer duidelijke stellingname tegen over honger, onrecht, geweld en onder drukking. De vrijheidsdrang in zijn werk is onmis kenbaar, zo goed als het gevoel voor hef kleine. Datzelfde komt men tegen over dat andere terrein van zijn 'maatschap pelijke omgang', dat van de actie anti- honger, anti-terreur en - positiever klinkend wellicht - dat van de vrijheid voor iedereen. Die vrijheidsgedachte heeft bij Slegers iets omvattends, iets universeels. Ze breekt door in kleur en compositie en ontdoet zijn - m vierkante centimeters gesproken - meestal kleine werken van hun kaders, zodat ze groter worden en verder leven. Het nieuwste werk van Slegers. zoals dat nu te zien is bij Troutzaerte ('Neder lands aardigste en wonderlijkste gale rie, zomaar midden in de polders', zoals Paul Citroen me onlangs zei) is in zo verre extra-verrassend dat het in één collectie zowel een 'verkleinende verin nerlijking' als een prachtig verbredend landschapsbeeld oplevert: de kleine, kernachtige serie rond het theater en zijn figuren aan de ene, de heersende landschappen aan de andere kant Jac ques Slegers bij 'Troutzaerte'staat voor een treffend en alleszins interessant be gin. (Tot 22 januari 1977, dagelijks behalve op maandagen. Singel, Westdorpe). alerte 't Groentje te Middelburg debuteert met werken van twee Dortr munder, in Nederland niet geheel onbe kende kunstenaressen. Helga Bartsch-Schafers is er vertegen woordigd meteen reeks olieverven, bla den in gemengde techniek en enkele et sen. Het werk doet in het algemeen zeer literair, beschrijvend aan en geeft aldus in - en doorkijkjes in 's mensen bestaan, de levenscyclus en vooral het onvermij delijke ervan. Helga Bartsch werkt - compositorisch knap - op afstand. Ze neemt kleme fi guurtjes waar op de achtergrond die ze vervolgens in het groter gebeuren van db voorgrond opneemt zodat een zekere beweging meespeelt Waar die boven dien nog versterkt wordt door het (soms wonderlijke) kleurenspel, kan licht een vonkje van haar verhaal overspringen. De plastieken van Liesel Bellmann. in dit geval klemplastieken en maquettes, laten geen twijfels over de monumenta liteit van haar oveng werk. zozeer is juist dat element uitgangspunt. Jam mer dat de hoofdmoot hier gevormd wordt door op zich wel aardige, maar toch stnkt decoratieve plastieken, als deurheften. De maquettes en wat foto's geven het beeld van een geheel andere, voor mij wat aansprekender Bellmann, dynamisch werkzaam in architectuur en omgeving. Geen onaardig debuut overigens voor 't Groentje waar Jacqueline Mqzure, na enige tijd meegewerkt te hebben aan manifestaties van en voor anderen, de exposities nu zlef in huis haalt. (Tot Oudjaarsdag, de Kerstdagen uit gesloten. Groenmarkt 5, trap op, cave canev.ii. Het Markiezenhof te Bergen op Zoom tenslotte heeft de tentoonstelling 'Nieuwe Figuratie' in huis. De expositie omvat werken van dertien kunstenaars, een nogal bont en op veler lei manier uiteenlopend gezelschap. Waar ze die gezamenlijke noemer 'Nieuwe Figuratie' aan ontlenen is niet geheel duidelijk, zo weinig duidelijk als hier is wat bedoeld wordt mee nieuw en - in sommige gevallen - figuratie. Men moet met dat,doort termen, dat al geldt voor een groep aanzienlijk beter bekende dames en heren en hun werk. wat voorzichtigjes omspringen als men niet per se aan begripsverwarring wil doen. De tentoonstelling in het Markiezenhof heeft met het wat krachtiger werk van bovenbedoelde groep niets of zeer weinig van doen: het is slapjes, ver schrikkelijk belegen en behangen, déja-vu op het nare af. Zo er al iets figu ratiefs te beleven valt. dan toch zeker niets nieuws. Mij staat nog het dichtst bij het tegen het constructivisme leunende werk van Wim Roose en Fred Sötebeer. De rest: Jan de Bruin. Chns de Bueger. Frank Daalder. Paul Gorter. Hennette van 't Hoog. Toine Moerbeek. Peer van Meer. Annette Ong. Bert Osinga, Henk Voerman en Ramon van de Werken. Er is een mapje met. drukken te koop en er is een kataloog. waarin de exposan ten mededelingen doen overleven, wer ken en gedrevenheden. Behalve het naarstig zoeken naar essenties en 'col lectieve beeldtaal' vindt! men daar ook toppunten van hersenloze humor als deze'gebruiksaanwijzing. wilt u er bij de schilderijen van Van de Werken altijd goed op letten dat de muur waar tegen u ze hangt volkomen vlak is. liefst ge stuukt door een italiaanse stukadoor. (schrootjes mag ook)' Dat is dan déja enlendu en pijnlijk te kenend voor de grauwe afgrijselijkheid die het vroeger zo smaakvol verzorgde hof van de markies herbergt. Tot 1 januari, dagelijks van 14-17 uur). Jacques Slegers ronder en bovenbij Troutzaerte. Westdorpe. 15 l~Je Italiaanse dirigent Carlo Maria Giulini legde tien jaar geledenhet Requiem van Verdi voorde plaat vast' één van de documenten uit het platentijdperk. Die fameuze vertolking van toen dreigt Giulini vandaag-de-dag te achtervolgen. Wie namelijk de hemelbestormende uitvoering van het Verdi- rcquiem kent. kan men moeilijk onbevooroordeeld pakken naar een recente uitgave van een ander, zéér moeilijk uit te voeren koorwerk, dat onder muzikale leiding werd opgeno men- Beethovens 'Missa Solemnis'. Hetgaat-zowel bij hetRequiem van Verdi als bij Beethovens mis - om twee pieken van klinkend geloof en men is bij voor baat geneigd die hemelbestormende aanpak van toen bij voorbaat ook 'in te vullen'. Dat gaat niet op: devotie, eerbied en gevoeligheid winnen het in deze recente EMI-uitgave verre van de granieten benadering van bijvoorbeeld Klemperer (EMU of de breed geborstelde aanpak van Von Karajan (DGG). Giulini's milde visie leidt tot een helder musiceren, zowel van het London Philharmonic Orchestra als het New Pnilharmonia Chorus. Heather Harper. Janet Baker. Robert Tear en Hans Sotin zijn de solisten en zij vormen individueel en als team een groep, waarop Giulini zich bij zijn benadering van Beethoven zéér wel verlaten kan. Maar wie met het Verdi-requiem in gedachten, déze Beethoven op de draaitafel ondergaat de eerste 'luistersessie' waarschijnlijk met ge mengde gevoelens: men kan een gedreven musiceren missen. Van en voor de draaitafel sommige gedeelten - onder meer in het Gloria, de slotfuga en in het Credo en Et Vitam - klinken te weinig geprofileerd. Daar staan weergaloze passages in de rustiger delen van de mis tegenover: hetSanctus, hetBenedictus en het Agnes Dei. De meditatie wint het veelal van de hemelbestorming - maar juistdaardoorbiedtdeze EMI-uitgave een alternatieve versie van allure. Doorzichtig opnamebeeld, solisten (te) duidelijk op de voorgrond. iêmi 5LS 989. siereoi. V ia ia DGG een nieuwe opname van het Mozart-requiem. Herbert von Karajan dirigeert de Berliner Philhannoniker en de Wiener Singverein, - adequate - solisten zijn Anna Tomowa-Sintow isopraan). Agnes Baltsa (alti. Wemer Krcnn (tenor) en José van Dam (basi. Men kan zonder overdrijving signaleren, dat de vertolking van door Mozart niet voltooide werk is doortrokken van een romantische gloed. Gepassioneerd is deze versie ook. maar het is een passie, die men eerder in de concertzaal dan in de kerk zou situeren. Wie Mozart in een minder romantisch op getrokken uitvoering wil horen kan onder meer terecht bij Colin Davis (Philips). Wel heeft Karajan het voordeel van een zeer fraaie balans tussen orkest, koor en solisten aan zijn kant en superieure opname. Zijn koor zingt echter minder homo geen dan hef, John Alldischoir op de Davis-opname, <DGG 2530 705, stereo). C. Dstichting 'Het Wereldtijdschrift' zal onder redaktie van Woody van Amen, Rotterdam. Peter van Beveren. Middel burg, Jan Brand. Ellecom en Peter Bul thuis. Rotterdam het internationale pe riodiek 'Het Wereldtijdschrift' uitbren gen. dat geheel door kunstenaars wordt verzorgd Het karakter van 'Het Wereld tijdschrift." wordt bepaald door de me dewerkers. die met de mogelijkheid tot gebruikmaking van tekening en fotografie- vnj zijn te schrijven over voetbal, landbouw, kunst, koken, puzz le. auto's, t.v., intervieuw. reportages, enz. Iedere bijdrage zal onvertaald wor den weergegeven. „Het Wereldtijd schrift' zal zich niet programmatisch bezighouden met. het benadrukken van enigerlei nchting of ontwikkeling in de kunst. Het formaat van 'Het Wereldtijd schrift' bedraagt 13 x 18 cm en de inhoud zal ongeveer 200 pagina's per nummer beslaan 'Het Wereldtijdschrift' zal in een eerste serie van 3 nummers en in een oplage van 500 exemplaren verschijnen, waarbij nummer 1 in de eerste helft van 1977 uitkomt De toekomstige abonnees krijgen bij het nemen van een abonne ment op "Het Wereldtijdschrift' een vast nummer toegewezen dat zij de gehele serie zullen behouden. Het nummer wordt bepaald door het binnenkomen van het abonnementsgeld a hfl.100-. Daarna wordt overgegaan tot verkoop van 200 ongenummerde abonnementen a hfl.120.-. dan wel verkoop van losse nummers a hfl.45,-. De 250 genummerde exemplaren worden voorzien van ten minste 1 gesigneerd origineel van een medewerkend kunstenaar. De slui tingsdatum voor abonnementsaanvra- gen is 31-1-1977 (postbus 318, Middel burg). Medewerkers aan 'liet wereldtijdschrift' zijn onder anderen: Vito Acconci. John Armleder, Gabor Attalai. John Baldes- sari. Anna Banana: Maarten Beks. Christian Boltanski; Ulises Carrion. Luciano Casteüi, Achille Cavellini. Pie- ter Engels. Derek Faulkner: Ken Fein- gold. Ken Friedman. Jolian van Gelu- we. Michael Gibbes, Jorge Clusberg, Wim Gijzen, Per Kireby, Yutaka Matsu- zana, Salco Tromp Meesters, Anette Messager, Maurizio Nannucci, Claes Oldenburg, David Parsons. Geza Per- neezky, Pierre Restany, Harald Szee- mann, Tajiri, Timm Ulnchs en. Herman de Vries. *i ederlandse grafici hebben werk ini gestuurd voor de tentoonstelling 'Gra* fische technieken 1", die tot en met 29 december te zien is in het Terneuzense Museum. De expositie behandelt, aan de hand van ondermeer dia's, ander materiaal en voltooide kunstwerken, de technieken hoog- en diepdruk en maakt deel uit van een op het onderwijs gericht program ma. Er zijn etsen en lino's te zien van onder anderen D. Oeghoede. Sees Vlag, Wim Worm. Kees Buurman, Chr. Paul Dam- sté. E. Adsera Riba. Frans de Haas, Jan Hofman, Harry Huijsman, Albert Mas tenbroek. Rita Geerts en Zoltin Peeter. In deze educatieve tentoonstellings reeks - die uiteraard - ook toegankelijk is voor andere belangstellenden - vol gen nog: 'Grafische technieken 2' (vlak en zeefdruk, van3 toten met 15 januarii, 'Een andere kijk op de natuur" (van 18 tot en met 29 januari i. 'Samenleving be keken' (van 1 tot en met 19 maart), 'Kunst op ver kunst' (va?i 8 toten met 19 november) en 'Kunstzonderschijn' (van 29 november tot en met 10 december). De exposities gaan uit van de Neder landse Kunststichting in Amsterdam. 'Een andere kijk op de natuur', 'Samen leving bekeken', Kunst zonder schijn' en 'Kunst over kunst' vormen samen het project 'Mooi alleen hoeft niet'. Deze titel dekt twee identieke series van elk vier collecties, samengesteld, samengesteld in overleg met de Pro vinciale Culruele Raden van Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Fries land. De presentatie is in 5 a 6 plaatsen per provincie. Daarbij viel de keus op ge meenten die tevens dienst doen als on derwijscentrum. Door het aanbrengen van een zekere .samenhang in de collecties die worden getoond kan de begeleidende informa tie indringender zijn dan het geval is bij Incidentele presentatie. 'Grafische technieken 1' en de andere exposities in het Terneuzens Museum zijn toegankelijk van dinsdag toten mei. zaterdag van 14 tot 17 uur. Bezoek bui ten de openingsuren is mogelijk na tele fonische afspraak met het bureau cultu rele zaken van het stadhuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 15