Regio's draaien op kosten en 'afname' voor toneel i Kunstschilder Dolf Jaspers overleden De kerstboom staat weer opgetuigd-. Wat doet Pa? m m Interessant leraren-concert HET LIJSTERNEST VAN STREUVELS WORDT NU EINDELIJK - MUSEUM NOTA TONEELBELEID BEOOGT ANDERE SPREIDING TONEELGROEP 'CENTRUM' GAAT ZEELAND BEDIENEN m toneelnota Van Doom af Beschikking testament uitgevoerd KORT Nationaal Jeugdorkest trad op in Terneuzen Erfgenamen Picasso zijn het eens DONDERDAG 23 DECEMBER 1976 <Van onze. kunstredactie DEN HAAG - Het Nederlandse toneel wordt vanaf 1979 geheel anders gesubsidieerd dan thans het geval is. Het rijk gaat dan van de gezelschappen, die repertoire- en ontwikkelingstoneel bren gen, alle personeelskosten, bedrijfslasten (huisvesting e.d.) plus een deel van de produktiekosten voor zijn rekening nemen. Daar naast eist het rijk een zekere verantwoordelijkheid op voor één toonaangevend jeugdtoneelensemble, het Amsterdams Volksto neel en de Friestalige toneelgroep Tryater. Provincies en gemeenten worden belast niet. de susidiëring van gezelschappen, die (politiek) vormingstoneel produce ren, op enkele vormingsgroepen na met een landelijk of 'uitstralend' karakter, die het rijk weer onder zijn hoede neemt (Werkteater en Sater). De lagere over heden moeten in de nieuwe situatie ook financieel opdraaien voor de kosten, die verbonden zijn aan de 'afname' van alle soorten toneel via schouwburgen en an dere toneelaccommodaties. Groepen, die voor eën bepaalde toneelproduktie (zg. 'ad-hocprodukties') worden samen gesteld, kunnen ook een plaats in het rijksbeleid krijgen, als zij tenminste voorstellingen geven, waarin niet door de vaste gezelschappen wordt voorzien. Een en ander blijkt uit de nota toneel beleid van minister mr. H. W. van Doorn, die gisteren aan de tweede ka mer is aangeboden en komend voorjaar door de vaste crm-commissie wordt behandeld. De ingewikkelde operatie, die grote verschuivingen in geldstro men tussen rijk, provincies en gemeen ten teweeg brengt, mag geen extra geld kosten. Van bijzonder belang acht de minister hel dat snel onderzocht wordt of de lagere overheden inderdaad de fi nanciële verantwoordelijkheid voor het kwetsbare vormingstoneel willen dragen; het rijk zal de risico's scherp in de gaten houden. Het nieuwe beleid mag niet overhaast worden ingevoerd. Veranderingen moe ten heel zorgvuldig worden aange bracht. Stabiliteit van de huidige situa tie is voorlopig noodzakelijk. Minister Van Doorn waarschuwt dat verant woordelijke subsidiënten geen voor schot op de toekomst mogen nemen, door nu reeds hun subsidie geheel of ge deeltelijk terug te trekken. Gebeurt dit toch, dan zal hij de financiële verant woordelijkheid van de desbetreffende (lagere) overheid niet overnemen. Diversiteit In de nota wordt er van uitgegaan dat het toneel-aanbod in ons land geken merkt moet zijn dooreen 'levendige di versiteit'. Ontwikkeling en traditie mogen hierin niet van elkaar worden afgesneden. Door spreiding van gezel schappen en toneelvoorstellingen moe ten de afstanden voor het publiek, dat zo n voorstelling wil zien. zo klein mo gelijk worden gemaakt. Via kunstzin nige vorming en amateuristische kunstbeoefening moet de vraag naar toneel gestimuleerd worden. Jeugd-, volkstoneel en vrije produkties kunnen daarbij als 'opstapje' fungeren. De nota onderscheidt een open en een gericht aanbod. Onder open aanbod wordt breed repertoire- en ontwikke lingstoneel verstaan. Het repertoire- toneel is bestemd voor een groot alge meen publiek en moet de gehele toneel literatuur omvatten; het moet over het hele land in schouwburgen en andere theateraccommodaties bekeken kun nen worden. Dat geldt ook voor het ontwikkelings toneel. De groepen die deze toneelsoort brengen, zijn in het algemeen kleiner dan de repertoire-gezelschappen en spe len meestal voor kleinere publieken in kleinere accommodaties. Ontwikke lingstoneelgroepen, zoals bv. Baal en De Appel, zijn volgens de nota 'op avontuur uit' en pogen 'grensverleggende' stuk ken te produceren. Omdat zoveel moge lijk mensen zoveel mogelijk produkties van verschillende groepen moeten zien, is minister Van Doom van oordeel dat het rijk de eerst-verantwoordelijke voor het open aanbod behoort te ziin. Vorming Het gerichte aanbod komt volgens de nota van het vormingstoneel, dat res pectievelijk educatief ('les'), algemeen vormend ('sociale bewustwording') en politiek vormend ('verandering van maatschappij') toneel opvoert. Omdat het vormingstoneel een nauwe binding met zijn publieksgroepen heeft in de eigen regio of gemeente, meent mr. Van Doorn dat dit gerichte aanbod dan ook bekostigd moet worden door provin cies (met name) en gemeenten. Hij is erzich van bewustdaterverwijten kunnen komen dat het rijk geen ver antwoordelijkheid meer wil nemen voor deze kwetsbare toneelvoorziening. On getwijfeld zal er - aldus Van Doorn - ge wezen worden op Proloog en zijn ver houding tot de Brabantse subsidiënten. Hij geeft toe dat er risico's verbonden zijn aan de subsidiëring van vormings toneel door de lagere, dikwijls bij de (po litieke) activiteiten van de groep meest betrokken overheden. Hij vindt echter dat het proces van democratisering het meest wezenlijk gestalte krijgt in deze 'gevarenzone'. Het is geen oplossing de verantwoordelijkheid voor het vor mingstoneel terug te spelen naar het rijk. Zeker niet voor politiek vormings toneel, dat nota bene subsidiëring eist van een maatschappij die het afwijst. „Alleen als het politieke vormingsto- welk deel van de toneelvoorziening in houdelijk en bedrijfsmatig verant woordelijk is. Beleid en financiering moeten in één hand komen onder het motto 'wie het beleid bepaalt, betaalt'. Bij het open aanbod van (traditioneel) repertoire-toneel en ontwikkelingsto- neel, gericht op de voorhoede, is er sprake van landelijk belang uit een oog punt van algemene cultuurbevoi'dei ing De gezelschappen die deze toneelvor men brengen, moeten daarom op een schaal kunnen functioneren, die groter is dan de provincie. Een volledige spreiding van alle ensem bles over het gehele land is met moge lijk, omdat Nederland niet kan worden beschouwd als een homogeen gebied. Stedelijke concentraties zijn nu een maal broedplaatsen van cultuur Hier concentreert de kunst zich. aldus de no ta. De kansen op een bloeiend toneelle ven zijn in de Randstad groter dan in de rest van Nederland. De minder dichtbe- Hct Friestalig toneelgezelschap Trya- ter neemt in het toneelbestel een geheel bijzondere plaats in. Het heeft onmis kenbaar de kenmerken van een aan de provincie Friesland gebonden toneel voorziening. Maar de erkende tweeta ligheid van die provincie is aanleiding geweest tot het principiële besluit om voor Tryater ook op rijksniveau een zekere verantwoordelijkheid binnen het toneelbestel te aanvaarden. Er zal een afwijkende subsidiesleutel moeten worden gevonden. Daarin moet ook de eigen verantwoordelijkheid van de provincie Friesland tot uitdrukking komen. Minister Van Doorn wil voorts een nor malisering van de hoogte van uitkoop sommen. Een uitkoopsom is het bedrag dat de schouwburg aan het gezelschap betaalt, waardoor de schouwburg de re cette ontvangt, maar ook het financiële risico draagt. De bewindsman wil dat de Bibeb en dr. L. de Jong; Piet Steenkamp; De Jacht; Jan Wolkers; Fatale Vrouwen In hel Kerstnummer van VN: Bi beb sprak met dr. L. de Jong (over Duitsers, psycho-amdyse. I.ouden en VN)./Profiel van Piet Steen- kamp, en zijn merkwaardige macht in en huiten het CDA./Prins Bern- hard, de jacht, en zijn jachlgezel- schap./'Dc Vijfde Dag', een kerst verhaal van Jan Wolkers.//!etueel: Professor Van Glinsteren en .Men- ten./ Actueel: de VVD en de abor- tus./liiwryien de laatste, kleine bankier van ons land. De herleving van het fin-dc-siécle: Gedoemde Dichters en Fatale Vrouwen./Interview: een invalide en haar strijd voor privacy./VN- serie: de Dood van Mozarl (II )./Fitnx: interview met Mei Brooks./r<vief/ Hamlet, gezien door twee brillen./Onthullend: Sport: de stayers en het grote Om- kopen.///i(emen" criminoloog Jongman en zijn onderzoek naar Klassejustilie./De filiale onimaske- van de Vlaamse literatuur. DE GORDIJNEN OPEN Bij Vrij Nederland, in een speciale bijlage op magazine-formaat: 'Hoe woont u? En waarom woont u zo?' Lezers van VN beschrijven hun ei gen woning. Ook: interviews met twee Meubelkoningcn over de bin- nenhuissmaak van de Nederlandse- bevolking. Gerrit Komrij over: 'Be staat er een klassebewusle stoel?' (en over de Van-Agt-kuur). Dick Hillenius: impressies van een jury lid. De Gordijnen open. li minder vruchtbaar. Daarom heeft mi nister Van Doorn voor een 'mengsys- teem' gekozen. Aan de gezelschappen die repertoire-toneel brengen en in de Randstad (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) zijn gevestigd - vaste en ad- hocgroepen - worden spreidingseisen gesteld; ze hebben een randstedelijke, een regionale en een specifiek landelijke functie (Publiekstheater. Amsterdams Volkstoneel, eventueel het Amstel To neel en Haagse Comedie). De overige repertoire toneelgezelschappen met een regionale basis moeten in de eerste plaats 'hun' gebied van toneel bedienen en daar naast nog andere delen van het land. Voor de aanduiding van de speelgebie- den heeft minister Van Doorn naast de Randstad een regio-indeling gemaakt: ■- regio-West t Zuid-Holland. Noord- Holland. Zeeland en Utrechti: to neelgroep Centrum: - regio-Oost (Gelderland en Overijssel); toneelgroep Theater. - regio-Zuid (Limburg en Noord- Brabant): toneelgroep Globe; op korte termijn moet, vérder overleg worden gevoerd over een andere standplaats van Globe dan Amster dam in verband met de binding met het publiek; - regio-Noord (Friesland. Groningen en Drente): de Noorder Compagnie en Tryater. Een gespreide situering van ensembles die ontwikkelingstoneel brengen (Baal en De Appel), is door het meestal ont breken van continuiteit weinig zinvol, aldus .de nota. Deze toneelvorm komt het meest tot zijn recht in de Randstad. Er moet wel spreiding vari voorstellin gen komen. Dit laatste geldt in zijn algemeenheid ook voor de vormingsgroepen die een speciaal karakter hebben, een uitstra lende werking op het hele toneel hebben of op publieksgroepen (bejaarden, gede tineerden) zijn gericht en waarvoor het rijk dus ook de primaire verantwoorde rden bevoordeeld ten opzichte van de schouwburgen in de rest van Nederland.' Per provincie liepen in 1974-'75 de hoogte van de gemiddelde uitkoop uiteen van ruim 1400 gulden dan 3100 gulden. In de nieuwe situatie wordt de achter stelling van verafgelegen accommoda ties opgeheven, doordat voor elke ac commodatie dezelfde uitkoopsom moet worden betaald (door de lagere overhe den vanzelfsprekend, want die zijn voor het geheel van de 'afname' van de to neelvoorstellingen verantwoordelijk) door afstemming ervan op gemiddelde produktie- en reisverblijfkosten. Er zul len alleen nog verschillen voorkomen op basis van zaalcapaciteit. Er moet over- 1 Ajijcf" leg over komen tussen gezelschappen, JL f L/lL/\JsL WIJS L overheden en zaalbeheerders. VAN DOORN Tekorten neel zich voor de verdediging van zijn belangen en die van zijn publiek beroept JA'AA LTpLT op de lagere overheid, kan het wezen- zlca neemt- lijke 'cultuurconflict in zijn volle bete kenis zichtbaar worden", aldus de nota. In hel seizoen 1976-'77 bedroegen de ge zamenlijke tekorten van de zeventien mede door hel rijk gesubsidieerde to neelgezelschappen 37.7 miljoen gulden. Daarvan namen liet rijk 19,3 miljoen, de provincies 3.8 miljoen en de gemeen ten 14,6 miljoen voor hun rekening. De eigen inkomsten van de gezelschappen waren 7,5 miljoen. Aan subsidiëring van ad-hocprodukties gaf het rijk twee miljoen uit. In 1974- 75 werden op 144 plaatsen to neelvoorstellingen gehouden, waarvan 75 procent in 10 procent van alle ge meenten in Nederland. Jaarlijks worden er 100 tot 130 produkties door. rijksge- subsidieerde ensembles uitgebracht. Er is sprake van een redelijke spreiding en diversiteit Jaarlijks worden zo'n 3500 voorstellingen gegeven, gespreid over het hele land. In 1974-'75 kwamen 906.739 bezoekers naar het toneel. Het gemiddelde aantal bezoekers per voor stelling is circa 292. EINDHOVEN - Bestuur en medewer kers van toneel werkgroep Proloog zijn verontwaardigd over de nota Toneel bestel van minister Van Doorn, waarin de voorgestelde regionalisering het vormingstoneel wordt afgewezen. De minister kan met zijn plan volgens Proloog' geen andere bedoeling hebben dan het vormingstoneel op te sluiten in de provincies en daarmee het publiek een veelsoortig aanbod te onthouden. Omdat provincies en gemeensten over onvoldoende financiële middelen be schikken, komen de plannen van de mi nister neer op een regelrechte bezuin igingsactie op toneelgezelschappen, adie zich juist richten op de werkende bevoliking en de jeugd, vindt Proloog. Voor dit gezelschap betekenen de plan nen boendien dat minister Van Doorn de overheden in het zuiden in staatstelt hun eerder ondernomen pogingen tot politieke censuur door te zetten, aldus Proloog. CONCERTZAAL MIDDELBURG Trio Dick Boon (Dick Boon. traverso, Leen de Broekert., cembalo en Marinus Hillebrand, cellol met medewerking van Hans Smout, so lozang. In de serie 'Leraren als uitvoerend kunstenaar' treaden woendsdagavond bovengenoemd trio en de zanger Hans Smout op. Men zou zich kunnen afvra gen of muziekdocenten zich in de va- kan tietijd niet eens een moment rust gunnen en hun instrument een s terzijde leggen. Aan de andere kant is deze tijd ook weer gunstig om een programma 'repeteerklaar' te krijgen, wat er anders nog wel eens bij in schiet. Het waren echt geen gemakkelijke stukken, die deze tieren de talrijke aan wezigen voorschotelden en dat begon met de Cantate voor bas en basso conti nuo 'O plenus iraium dies' van Sebas tian de Brossard. In de beschrijving over deze componist stond dat, hij nooit mu- ziekonderricht had gehad, maar dat zal men toch met een klein korreltje zout moeten nemen. De Cantate bleek een afwisselend stuk muziek te zijn, waarbij Hans Smout het leeuwendeel voor zich opeiste, met Hil lebrand en de Broekert als ëen beschei den 'tweeling' in de begeleidingh. Ik had het genoegen deze zanger zaterdaga vond ook te bei uiteren, maar het moet gezegd, dat zijn stem in deze kleine zaal veel beter tot zijn recht kwam. Vooral de snelle passages, zoals 'Ruent ab alto si- dera' (de sterren zullen van de hemel I ADVERTENTIE) Koppel Tot nu toe subsidiëren het rijk 40 pro cent en de lagere overheden(vooral de gemeenten) 60 procent van de tekorten van de toneelgroepen. Maar deze kop pelsubsidiëring moet hoognodig ver dwijnen. Er moet nu duidelijk worden uitgesproken welke overheid voor IJZENDIJKE Antonius-ziekenhuis te Oostburg i dinsdag de kunstschilder Dolf Jas pers uit IJzendijke overleden. Jas pers is 43 jaar geworden. Dolf Jaspers werd geboren te Am sterdam, volgde daar de lts en de avondacademie. Hij woonde al ja ren in Zeeuwsch-Vlaanderen waar hij zich ontwikkelde tot een van de bekendste beeldende kunstenaars. Dolf Jaspers exposeerde voorname lijk in Zeeland en België. Een van zijn kunstwerken een Christusfiguur, is te zien in de r.-k. kerk van Hoofd plaat. In ivet Sint Het werk van Jaspers wordt geken merkt door een turbulente, zeer be wogen wijze van schilderen. Bekend zijn vooral zijn breed opge zette landschappen in warme, vlammende kleuren en zijn figuur studies. Jasper verwierf zich ook als graficus grote vaardigheid. Op verzoek van familie en vrienden zal de begrafenis van Jaspers in zijn woonplaats IJzendijke, waar hij het oude stadhuis'bewoonde, deze week in alle .stilte plaatsvinden Dolf Jaspers, Onweer bij IJzendijke', olieverf, (Papakt PARADE, de zachtere vieux) ze redacteuri IN'GOOIGEM (BI-De innigste wens van de wereldvermaarde Vlaamse schrijver Stijn Streuvels, die in 1969 op 98 jarige leeftijd in Ingooigem is overleden, zal eindelijk in vervulling gaan. Zijn 'Lijs ternest'. dat hij in 1905 in dit West- vlaamsedorp heeft laten bouwen, wordt een museum, net als bet geboortehuis van zijn oom Guido Gezelle in Brugge. Dit werd tijdenshel voorbije weekeinde beslist tijdenseen vergadering van hoge ambtenaren en politici in hetgemeente- buis van Ingooigem. een plaatsje, dat maar 2.600 inwoners telt. Van 1 januari 1977 af zal dit, dorp verdwij nen. Het wordt met drie andere gemeen- tensamengesinolten toteen leefgemeen schap van 12,600 inwoners en de naam Ingooigem zou dan vervangen worden door Anzegem, al is dilnogmet definitief. Kunstliefhebbers verzetten 'zich daar tegen, vooral omdat het zo moeilijk is te vertellen, dal men in Anzegem het huis kan bezoeken, waar Stijn Streuvels 65 j aanlang heelt geleefd en gewerk t In alle bloemlezingen over literatuur staat im mers wit op zwart, dat Stijn Streuvels' 'Lijsternest' in het heuvelende Ingooi- gemgelegenis.Menheeftalbegrepen.dat dit in Vlaanderen als naar gewoonte de gebruikelijke opwinding oplevert. Men vond het ook erg vreemd, dat de Belgi sche regering en ook het provinciaal be stuur van de provincie West-Vlaanderen juist nu de beslissing troffen om het prachtige woonhuis van de auteur te verwerven. Algemeen werd verwacht, dat men hiermede zou wachten tot de nieuwe gemeenteraad en ook dc burge meester zouden, aangesteld zijn. Er zat echter een adder onder het gras. De na bestaanden van de Vlaamse schrijver waren het wachten beu. Al zeven jaar wordt immers onderhandeld, maar een oplossingkomtnieluitde bus. Sedertde bejaarde echtgenote van Streuvels vorig jaar overleden is. vertoont het nu onbe woonde 'Lijsternest' stilaan tekenen van verval. Niemandstaatimmers in voorhet onderhoud van dit prachtige landhuis, omringd dóór wuivende populieren. Daarom hebben de erfgenamen van de auteur enkele weken geleden een schrij ven gericht tot de verantwoordelij ken en di tbevatte in feiteeen ultimatum. Indien niet op korte termijn een definitieve be slissing uit de bus kwam. zouden zij het Lijsternest gewoon onder de hamer brengen. Het zou openbaar verkocht worden met alles wat het bevat en dit is natuurlijk een onvervangbare schat aan herinneringen. Erwordlbeweerd, dateen even kapitaalkrachtige als gewiekste restauranthouder er wel belangstelling voor had. Dit heeft het ministerie van Nederlandse Cultuur (in België) willen beletten. Er kwam een principiële over eenkomst tot stand tussen het provin ciaal bestuurvan West-Vlaanderen. dat- mi tsgoedkeuringdoordeprovinciera ad- het Lijsternest zou aankopen, mits een staatssubsidie van 60 Het ministerie van Nederlandse Cultuur zou eveneens een werkingstoelage van 40 ter be schikking stellen. Dekogeliseigenlijknognietdoordekerk, want nu moeten nog de onderhandelin gen gebeuren met de familie van Stijn Streuvels (alias Frank Lateur) en het is bestmogelijk. dat deze niet van een leien dakje zullen lopen, want uiteraard is de feitelijke waarde van dit pand veel groter dan deze van gelijk welke andere villain de buurt. De ambtenaren van het aan koopcomité, die een schattingsverslag moeten opmaken, zullen daar ongetwij feld wel wat moeite'mee hebben. Kabinetschef Feerackers van het minis terie van Nederlandse Cultuur deelde ook mede. dathetook de bedoelingisom het ganse landschap omheen hel Lijs ter nest in Ingooigem t,e beschermen, zodat men niet alleen in dit herdenkingshuls. maar ook er omheen de inspiratiebron zou kunnen ervaren van de voornaamste werken van Streuvels, die dan toch zijn (posthume) slag heeft thuisgehaald. In zijn testament, dat in 1969 geopend werd vroeg hij immers zeer nadrukke lijk het Lijsternest in zijn oorspronke lijke staat te bewaren. Een grafzerk wilde hij niet, maar dit is er toch geko men in Ingooigem, dat nu reeds druk bezocht wordt, vallen) en het 'Et cunctamiscebitchaos' (en alles zal in chaos oplossen), werden door hem goed vertolkt, waarbij de lang niet eenvoudige begeleiding zich uit stekend aansloot. Het trio Boon was te beluisteren in een 'Sonate in e voor traverso,-obligaat cello en cembalo' van de Boismortier, waarbij de bescheidenheid, die deze solisten kenmerkt ook in hun spel doorkwam. Meer dan yan de Boismortier heb ik ge noten van een voortreffelijke realisatie van de 'Sonate in G op. I no. 5' van Han del. Flitsend tempo in de even delen, met als slot een uitstekend 'presto' (zo wel van tempo als van uitvoering), brachten juist die vonk over naar het met interesse luisterende publiek, dat- de uitvoerenden op de juiste wijze be loonden met applaus. Goed werk! Daar voor was tesamen met Hans Smout uit de Kantate 'Liebstër Imma- nuel. Herzog der Frommen', de aria 'LassO Welt, mich aus vVerachtung in betrübter Einsamkeit' uitgevoerd. Dit werk. geschreven voor het Driekonin genfeest,' kreeg wel een goede vertol king, maar was minder interessant dan het sluitstuk van deze avond, de Kan tate 'Ihr Völker, hort' van Telemann. waar ieder zich ombeurten in zijn partij kon uitleven. Goede voordracht en uit stekend samenspel waren de ingrediën ten. die dit muzikale toetje tot een lek kernij maakten. Hans Smout had voordien het pro gramma na de pauze geopend met 'Ich liege und schlafe' van Heinrich Schütz. Het volgende concert in deze serie is op 6 januari in het Kuïperspoortgeboüw. A. L, TERNEUZEN - Voor een redelijk bezet Zuidlandtheater in Terneuzen trad woendagavond het Nationaal Jeug dorkest onder leiding van Roelof van' Driesten op. Eën van de solisten was de Terneuzense klarinetist Clément van den Bulck. Het orkest speelde achtereenvolgens de ouverture Die Meistersinger van Wag ner. het hoornconcert van R. Strauss (met als solist Jacob Slagter), de Onvol tooide van Schubert, het klarinetcon- 'cert van Krommer (met als solist Clé ment van den Bulck) en de Slavische mars van Tchaikowski. Stijn Streuvels,, PARIJS (DPA) - Na ruim drie jaar van bittere strijd zijn de zes erfge namen van de in april 1973 gestor ven Spaanse schilder Pablo Picasso het eens geworden: een rechtbank ii Grasse, in het achterland van d< Franse Riviera, stemde in met de onderhandse schikking van de duwe Jacqueline, de kleinkinderen Marina en Bernard en de drie buite nechtelijke kinderen van Pica; Paloma en Claude Ruiz-Picasso en Maya Wïdmayer. In Parijse kunstkringen vroeg n zich woensdag overigens met be zorgdheid af of met de getroffen rege ling de kunstwaarde van de Picasso's op de internationale kunstmarkt zal dalen. Er zijn 1.885 doeken, 3.222 c ramische werken, 7.089 tekeningen, 1.228 sculpturen en ca 3000 lithogra fieën met een geschatte waarde van 1.2 miljard francs (ruim een half mil jard gulden) die theoretisch nu de markt kunnen overstromen als de rechtmatige eigenaars daarvan ge heel of gedeeltelijk afstand willen doen. Van enige kinderen en achterklein kinderen van Picasso weet men dat zij betrekkelijk veel geld nodig heb ben en da t hun pië teitsge voel voor de kunstnalatenschap gering is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 14