Regio's draaien op
kosten en 'afname'
voor
toneel
i
Kunstschilder
Dolf Jaspers
overleden
De kerstboom staat
weer opgetuigd-.
Wat doet Pa?
m
m
Interessant
leraren-concert
HET LIJSTERNEST VAN STREUVELS
WORDT NU EINDELIJK - MUSEUM
NOTA TONEELBELEID BEOOGT ANDERE SPREIDING
TONEELGROEP 'CENTRUM'
GAAT ZEELAND BEDIENEN
m
toneelnota
Van Doom af
Beschikking
testament
uitgevoerd
KORT
Nationaal
Jeugdorkest
trad op
in Terneuzen
Erfgenamen
Picasso
zijn het eens
DONDERDAG 23 DECEMBER 1976
<Van onze. kunstredactie
DEN HAAG - Het Nederlandse toneel wordt vanaf 1979 geheel
anders gesubsidieerd dan thans het geval is. Het rijk gaat dan van
de gezelschappen, die repertoire- en ontwikkelingstoneel bren
gen, alle personeelskosten, bedrijfslasten (huisvesting e.d.) plus
een deel van de produktiekosten voor zijn rekening nemen. Daar
naast eist het rijk een zekere verantwoordelijkheid op voor één
toonaangevend jeugdtoneelensemble, het Amsterdams Volksto
neel en de Friestalige toneelgroep Tryater.
Provincies en gemeenten worden belast
niet. de susidiëring van gezelschappen,
die (politiek) vormingstoneel produce
ren, op enkele vormingsgroepen na met
een landelijk of 'uitstralend' karakter,
die het rijk weer onder zijn hoede neemt
(Werkteater en Sater). De lagere over
heden moeten in de nieuwe situatie ook
financieel opdraaien voor de kosten, die
verbonden zijn aan de 'afname' van alle
soorten toneel via schouwburgen en an
dere toneelaccommodaties. Groepen,
die voor eën bepaalde toneelproduktie
(zg. 'ad-hocprodukties') worden samen
gesteld, kunnen ook een plaats in het
rijksbeleid krijgen, als zij tenminste
voorstellingen geven, waarin niet door
de vaste gezelschappen wordt voorzien.
Een en ander blijkt uit de nota toneel
beleid van minister mr. H. W. van
Doorn, die gisteren aan de tweede ka
mer is aangeboden en komend voorjaar
door de vaste crm-commissie wordt
behandeld. De ingewikkelde operatie,
die grote verschuivingen in geldstro
men tussen rijk, provincies en gemeen
ten teweeg brengt, mag geen extra geld
kosten. Van bijzonder belang acht de
minister hel dat snel onderzocht wordt
of de lagere overheden inderdaad de fi
nanciële verantwoordelijkheid voor
het kwetsbare vormingstoneel willen
dragen; het rijk zal de risico's scherp in
de gaten houden.
Het nieuwe beleid mag niet overhaast
worden ingevoerd. Veranderingen moe
ten heel zorgvuldig worden aange
bracht. Stabiliteit van de huidige situa
tie is voorlopig noodzakelijk. Minister
Van Doorn waarschuwt dat verant
woordelijke subsidiënten geen voor
schot op de toekomst mogen nemen,
door nu reeds hun subsidie geheel of ge
deeltelijk terug te trekken. Gebeurt dit
toch, dan zal hij de financiële verant
woordelijkheid van de desbetreffende
(lagere) overheid niet overnemen.
Diversiteit
In de nota wordt er van uitgegaan dat
het toneel-aanbod in ons land geken
merkt moet zijn dooreen 'levendige di
versiteit'. Ontwikkeling en traditie
mogen hierin niet van elkaar worden
afgesneden. Door spreiding van gezel
schappen en toneelvoorstellingen moe
ten de afstanden voor het publiek, dat
zo n voorstelling wil zien. zo klein mo
gelijk worden gemaakt. Via kunstzin
nige vorming en amateuristische
kunstbeoefening moet de vraag naar
toneel gestimuleerd worden. Jeugd-,
volkstoneel en vrije produkties kunnen
daarbij als 'opstapje' fungeren.
De nota onderscheidt een open en een
gericht aanbod. Onder open aanbod
wordt breed repertoire- en ontwikke
lingstoneel verstaan. Het repertoire-
toneel is bestemd voor een groot alge
meen publiek en moet de gehele toneel
literatuur omvatten; het moet over het
hele land in schouwburgen en andere
theateraccommodaties bekeken kun
nen worden.
Dat geldt ook voor het ontwikkelings
toneel. De groepen die deze toneelsoort
brengen, zijn in het algemeen kleiner
dan de repertoire-gezelschappen en spe
len meestal voor kleinere publieken in
kleinere accommodaties. Ontwikke
lingstoneelgroepen, zoals bv. Baal en De
Appel, zijn volgens de nota 'op avontuur
uit' en pogen 'grensverleggende' stuk
ken te produceren. Omdat zoveel moge
lijk mensen zoveel mogelijk produkties
van verschillende groepen moeten zien,
is minister Van Doom van oordeel dat
het rijk de eerst-verantwoordelijke voor
het open aanbod behoort te ziin.
Vorming
Het gerichte aanbod komt volgens de
nota van het vormingstoneel, dat res
pectievelijk educatief ('les'), algemeen
vormend ('sociale bewustwording') en
politiek vormend ('verandering van
maatschappij') toneel opvoert. Omdat
het vormingstoneel een nauwe binding
met zijn publieksgroepen heeft in de
eigen regio of gemeente, meent mr. Van
Doorn dat dit gerichte aanbod dan ook
bekostigd moet worden door provin
cies (met name) en gemeenten.
Hij is erzich van bewustdaterverwijten
kunnen komen dat het rijk geen ver
antwoordelijkheid meer wil nemen voor
deze kwetsbare toneelvoorziening. On
getwijfeld zal er - aldus Van Doorn - ge
wezen worden op Proloog en zijn ver
houding tot de Brabantse subsidiënten.
Hij geeft toe dat er risico's verbonden
zijn aan de subsidiëring van vormings
toneel door de lagere, dikwijls bij de (po
litieke) activiteiten van de groep meest
betrokken overheden. Hij vindt echter
dat het proces van democratisering het
meest wezenlijk gestalte krijgt in deze
'gevarenzone'. Het is geen oplossing de
verantwoordelijkheid voor het vor
mingstoneel terug te spelen naar het
rijk. Zeker niet voor politiek vormings
toneel, dat nota bene subsidiëring eist
van een maatschappij die het afwijst.
„Alleen als het politieke vormingsto-
welk deel van de toneelvoorziening in
houdelijk en bedrijfsmatig verant
woordelijk is. Beleid en financiering
moeten in één hand komen onder het
motto 'wie het beleid bepaalt, betaalt'.
Bij het open aanbod van (traditioneel)
repertoire-toneel en ontwikkelingsto-
neel, gericht op de voorhoede, is er
sprake van landelijk belang uit een oog
punt van algemene cultuurbevoi'dei ing
De gezelschappen die deze toneelvor
men brengen, moeten daarom op een
schaal kunnen functioneren, die groter
is dan de provincie.
Een volledige spreiding van alle ensem
bles over het gehele land is met moge
lijk, omdat Nederland niet kan worden
beschouwd als een homogeen gebied.
Stedelijke concentraties zijn nu een
maal broedplaatsen van cultuur Hier
concentreert de kunst zich. aldus de no
ta. De kansen op een bloeiend toneelle
ven zijn in de Randstad groter dan in de
rest van Nederland. De minder dichtbe-
Hct Friestalig toneelgezelschap Trya-
ter neemt in het toneelbestel een geheel
bijzondere plaats in. Het heeft onmis
kenbaar de kenmerken van een aan de
provincie Friesland gebonden toneel
voorziening. Maar de erkende tweeta
ligheid van die provincie is aanleiding
geweest tot het principiële besluit om
voor Tryater ook op rijksniveau een
zekere verantwoordelijkheid binnen
het toneelbestel te aanvaarden. Er zal
een afwijkende subsidiesleutel moeten
worden gevonden. Daarin moet ook de
eigen verantwoordelijkheid van de
provincie Friesland tot uitdrukking
komen.
Minister Van Doorn wil voorts een nor
malisering van de hoogte van uitkoop
sommen. Een uitkoopsom is het bedrag
dat de schouwburg aan het gezelschap
betaalt, waardoor de schouwburg de re
cette ontvangt, maar ook het financiële
risico draagt. De bewindsman wil dat de
Bibeb en dr. L. de Jong; Piet Steenkamp;
De Jacht; Jan Wolkers; Fatale Vrouwen
In hel Kerstnummer van VN: Bi
beb sprak met dr. L. de Jong (over
Duitsers, psycho-amdyse. I.ouden
en VN)./Profiel van Piet Steen-
kamp, en zijn merkwaardige macht
in en huiten het CDA./Prins Bern-
hard, de jacht, en zijn jachlgezel-
schap./'Dc Vijfde Dag', een kerst
verhaal van Jan Wolkers.//!etueel:
Professor Van Glinsteren en .Men-
ten./ Actueel: de VVD en de abor-
tus./liiwryien de laatste, kleine
bankier van ons land.
De herleving van het fin-dc-siécle:
Gedoemde Dichters en Fatale
Vrouwen./Interview: een invalide
en haar strijd voor privacy./VN-
serie: de Dood van Mozarl
(II )./Fitnx: interview met Mei
Brooks./r<vief/ Hamlet, gezien
door twee brillen./Onthullend:
Sport: de stayers en het grote Om-
kopen.///i(emen" criminoloog
Jongman en zijn onderzoek naar
Klassejustilie./De filiale onimaske-
van de Vlaamse literatuur.
DE GORDIJNEN
OPEN
Bij Vrij Nederland, in een speciale
bijlage op magazine-formaat: 'Hoe
woont u? En waarom woont u zo?'
Lezers van VN beschrijven hun ei
gen woning. Ook: interviews met
twee Meubelkoningcn over de bin-
nenhuissmaak van de Nederlandse-
bevolking. Gerrit Komrij over: 'Be
staat er een klassebewusle stoel?'
(en over de Van-Agt-kuur). Dick
Hillenius: impressies van een jury
lid. De Gordijnen open.
li
minder vruchtbaar. Daarom heeft mi
nister Van Doorn voor een 'mengsys-
teem' gekozen. Aan de gezelschappen
die repertoire-toneel brengen en in de
Randstad (Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag) zijn gevestigd - vaste en ad-
hocgroepen - worden spreidingseisen
gesteld; ze hebben een randstedelijke,
een regionale en een specifiek landelijke
functie (Publiekstheater. Amsterdams
Volkstoneel, eventueel het Amstel To
neel en Haagse Comedie).
De overige repertoire
toneelgezelschappen met een regionale
basis moeten in de eerste plaats 'hun'
gebied van toneel bedienen en daar
naast nog andere delen van het land.
Voor de aanduiding van de speelgebie-
den heeft minister Van Doorn naast de
Randstad een regio-indeling gemaakt:
■- regio-West t Zuid-Holland. Noord-
Holland. Zeeland en Utrechti: to
neelgroep Centrum:
- regio-Oost (Gelderland en Overijssel);
toneelgroep Theater.
- regio-Zuid (Limburg en Noord-
Brabant): toneelgroep Globe; op
korte termijn moet, vérder overleg
worden gevoerd over een andere
standplaats van Globe dan Amster
dam in verband met de binding met
het publiek;
- regio-Noord (Friesland. Groningen en
Drente): de Noorder Compagnie en
Tryater.
Een gespreide situering van ensembles
die ontwikkelingstoneel brengen (Baal
en De Appel), is door het meestal ont
breken van continuiteit weinig zinvol,
aldus .de nota. Deze toneelvorm komt
het meest tot zijn recht in de Randstad.
Er moet wel spreiding vari voorstellin
gen komen.
Dit laatste geldt in zijn algemeenheid
ook voor de vormingsgroepen die een
speciaal karakter hebben, een uitstra
lende werking op het hele toneel hebben
of op publieksgroepen (bejaarden, gede
tineerden) zijn gericht en waarvoor het
rijk dus ook de primaire verantwoorde
rden bevoordeeld ten opzichte van de
schouwburgen in de rest van Nederland.'
Per provincie liepen in 1974-'75 de
hoogte van de gemiddelde uitkoop
uiteen van ruim 1400 gulden
dan 3100 gulden.
In de nieuwe situatie wordt de achter
stelling van verafgelegen accommoda
ties opgeheven, doordat voor elke ac
commodatie dezelfde uitkoopsom moet
worden betaald (door de lagere overhe
den vanzelfsprekend, want die zijn voor
het geheel van de 'afname' van de to
neelvoorstellingen verantwoordelijk)
door afstemming ervan op gemiddelde
produktie- en reisverblijfkosten. Er zul
len alleen nog verschillen voorkomen op
basis van zaalcapaciteit. Er moet over- 1 Ajijcf"
leg over komen tussen gezelschappen, JL f L/lL/\JsL WIJS L
overheden en zaalbeheerders.
VAN DOORN
Tekorten
neel zich voor de verdediging van zijn
belangen en die van zijn publiek beroept JA'AA LTpLT
op de lagere overheid, kan het wezen- zlca neemt-
lijke 'cultuurconflict in zijn volle bete
kenis zichtbaar worden", aldus de nota.
In hel seizoen 1976-'77 bedroegen de ge
zamenlijke tekorten van de zeventien
mede door hel rijk gesubsidieerde to
neelgezelschappen 37.7 miljoen gulden.
Daarvan namen liet rijk 19,3 miljoen,
de provincies 3.8 miljoen en de gemeen
ten 14,6 miljoen voor hun rekening. De
eigen inkomsten van de gezelschappen
waren 7,5 miljoen. Aan subsidiëring
van ad-hocprodukties gaf het rijk twee
miljoen uit.
In 1974- 75 werden op 144 plaatsen to
neelvoorstellingen gehouden, waarvan
75 procent in 10 procent van alle ge
meenten in Nederland. Jaarlijks worden
er 100 tot 130 produkties door. rijksge-
subsidieerde ensembles uitgebracht. Er
is sprake van een redelijke spreiding en
diversiteit Jaarlijks worden zo'n 3500
voorstellingen gegeven, gespreid over
het hele land. In 1974-'75 kwamen
906.739 bezoekers naar het toneel. Het
gemiddelde aantal bezoekers per voor
stelling is circa 292.
EINDHOVEN - Bestuur en medewer
kers van toneel werkgroep Proloog zijn
verontwaardigd over de nota Toneel
bestel van minister Van Doorn, waarin
de voorgestelde regionalisering
het vormingstoneel wordt afgewezen.
De minister kan met zijn plan volgens
Proloog' geen andere bedoeling hebben
dan het vormingstoneel op te sluiten in
de provincies en daarmee het publiek
een veelsoortig aanbod te onthouden.
Omdat provincies en gemeensten over
onvoldoende financiële middelen be
schikken, komen de plannen van de mi
nister neer op een regelrechte bezuin
igingsactie op toneelgezelschappen,
adie zich juist richten op de werkende
bevoliking en de jeugd, vindt Proloog.
Voor dit gezelschap betekenen de plan
nen boendien dat minister Van Doorn
de overheden in het zuiden in staatstelt
hun eerder ondernomen pogingen tot
politieke censuur door te zetten, aldus
Proloog.
CONCERTZAAL MIDDELBURG
Trio Dick Boon (Dick Boon. traverso, Leen de
Broekert., cembalo en Marinus Hillebrand,
cellol met medewerking van Hans Smout, so
lozang.
In de serie 'Leraren als uitvoerend
kunstenaar' treaden woendsdagavond
bovengenoemd trio en de zanger Hans
Smout op. Men zou zich kunnen afvra
gen of muziekdocenten zich in de va-
kan tietijd niet eens een moment rust
gunnen en hun instrument een s terzijde
leggen. Aan de andere kant is deze tijd
ook weer gunstig om een programma
'repeteerklaar' te krijgen, wat er anders
nog wel eens bij in schiet.
Het waren echt geen gemakkelijke
stukken, die deze tieren de talrijke aan
wezigen voorschotelden en dat begon
met de Cantate voor bas en basso conti
nuo 'O plenus iraium dies' van Sebas
tian de Brossard. In de beschrijving over
deze componist stond dat, hij nooit mu-
ziekonderricht had gehad, maar dat zal
men toch met een klein korreltje zout
moeten nemen.
De Cantate bleek een afwisselend stuk
muziek te zijn, waarbij Hans Smout het
leeuwendeel voor zich opeiste, met Hil
lebrand en de Broekert als ëen beschei
den 'tweeling' in de begeleidingh. Ik had
het genoegen deze zanger zaterdaga
vond ook te bei uiteren, maar het moet
gezegd, dat zijn stem in deze kleine zaal
veel beter tot zijn recht kwam. Vooral de
snelle passages, zoals 'Ruent ab alto si-
dera' (de sterren zullen van de hemel
I ADVERTENTIE)
Koppel
Tot nu toe subsidiëren het rijk 40 pro
cent en de lagere overheden(vooral de
gemeenten) 60 procent van de tekorten
van de toneelgroepen. Maar deze kop
pelsubsidiëring moet hoognodig ver
dwijnen. Er moet nu duidelijk worden
uitgesproken welke overheid voor
IJZENDIJKE
Antonius-ziekenhuis te Oostburg i
dinsdag de kunstschilder Dolf Jas
pers uit IJzendijke overleden. Jas
pers is 43 jaar geworden.
Dolf Jaspers werd geboren te Am
sterdam, volgde daar de lts en de
avondacademie. Hij woonde al ja
ren in Zeeuwsch-Vlaanderen waar
hij zich ontwikkelde tot een van de
bekendste beeldende kunstenaars.
Dolf Jaspers exposeerde voorname
lijk in Zeeland en België. Een van zijn
kunstwerken een Christusfiguur, is
te zien in de r.-k. kerk van Hoofd
plaat.
In ivet Sint Het werk van Jaspers wordt geken
merkt door een turbulente, zeer be
wogen wijze van schilderen.
Bekend zijn vooral zijn breed opge
zette landschappen in warme,
vlammende kleuren en zijn figuur
studies.
Jasper verwierf zich ook als graficus
grote vaardigheid.
Op verzoek van familie en vrienden
zal de begrafenis van Jaspers in zijn
woonplaats IJzendijke, waar hij het
oude stadhuis'bewoonde, deze week
in alle .stilte plaatsvinden
Dolf Jaspers, Onweer bij IJzendijke', olieverf,
(Papakt PARADE, de zachtere vieux)
ze redacteuri
IN'GOOIGEM (BI-De innigste wens van
de wereldvermaarde Vlaamse schrijver
Stijn Streuvels, die in 1969 op 98 jarige
leeftijd in Ingooigem is overleden, zal
eindelijk in vervulling gaan. Zijn 'Lijs
ternest'. dat hij in 1905 in dit West-
vlaamsedorp heeft laten bouwen, wordt
een museum, net als bet geboortehuis
van zijn oom Guido Gezelle in Brugge.
Dit werd tijdenshel voorbije weekeinde
beslist tijdenseen vergadering van hoge
ambtenaren en politici in hetgemeente-
buis van Ingooigem. een plaatsje, dat
maar 2.600 inwoners telt.
Van 1 januari 1977 af zal dit, dorp verdwij
nen. Het wordt met drie andere gemeen-
tensamengesinolten toteen leefgemeen
schap van 12,600 inwoners en de naam
Ingooigem zou dan vervangen worden
door Anzegem, al is dilnogmet definitief.
Kunstliefhebbers verzetten 'zich daar
tegen, vooral omdat het zo moeilijk is te
vertellen, dal men in Anzegem het huis
kan bezoeken, waar Stijn Streuvels 65
j aanlang heelt geleefd en gewerk t In alle
bloemlezingen over literatuur staat im
mers wit op zwart, dat Stijn Streuvels'
'Lijsternest' in het heuvelende Ingooi-
gemgelegenis.Menheeftalbegrepen.dat
dit in Vlaanderen als naar gewoonte de
gebruikelijke opwinding oplevert. Men
vond het ook erg vreemd, dat de Belgi
sche regering en ook het provinciaal be
stuur van de provincie West-Vlaanderen
juist nu de beslissing troffen om het
prachtige woonhuis van de auteur te
verwerven. Algemeen werd verwacht,
dat men hiermede zou wachten tot de
nieuwe gemeenteraad en ook dc burge
meester zouden, aangesteld zijn. Er zat
echter een adder onder het gras. De na
bestaanden van de Vlaamse schrijver
waren het wachten beu. Al zeven jaar
wordt immers onderhandeld, maar een
oplossingkomtnieluitde bus. Sedertde
bejaarde echtgenote van Streuvels vorig
jaar overleden is. vertoont het nu onbe
woonde 'Lijsternest' stilaan tekenen van
verval. Niemandstaatimmers in voorhet
onderhoud van dit prachtige landhuis,
omringd dóór wuivende populieren.
Daarom hebben de erfgenamen van de
auteur enkele weken geleden een schrij
ven gericht tot de verantwoordelij ken en
di tbevatte in feiteeen ultimatum. Indien
niet op korte termijn een definitieve be
slissing uit de bus kwam. zouden zij het
Lijsternest gewoon onder de hamer
brengen. Het zou openbaar verkocht
worden met alles wat het bevat en dit is
natuurlijk een onvervangbare schat aan
herinneringen. Erwordlbeweerd, dateen
even kapitaalkrachtige als gewiekste
restauranthouder er wel belangstelling
voor had. Dit heeft het ministerie van
Nederlandse Cultuur (in België) willen
beletten. Er kwam een principiële over
eenkomst tot stand tussen het provin
ciaal bestuurvan West-Vlaanderen. dat-
mi tsgoedkeuringdoordeprovinciera ad-
het Lijsternest zou aankopen, mits een
staatssubsidie van 60 Het ministerie
van Nederlandse Cultuur zou eveneens
een werkingstoelage van 40 ter be
schikking stellen.
Dekogeliseigenlijknognietdoordekerk,
want nu moeten nog de onderhandelin
gen gebeuren met de familie van Stijn
Streuvels (alias Frank Lateur) en het is
bestmogelijk. dat deze niet van een leien
dakje zullen lopen, want uiteraard is de
feitelijke waarde van dit pand veel groter
dan deze van gelijk welke andere villain
de buurt. De ambtenaren van het aan
koopcomité, die een schattingsverslag
moeten opmaken, zullen daar ongetwij
feld wel wat moeite'mee hebben.
Kabinetschef Feerackers van het minis
terie van Nederlandse Cultuur deelde
ook mede. dathetook de bedoelingisom
het ganse landschap omheen hel Lijs ter
nest in Ingooigem t,e beschermen, zodat
men niet alleen in dit herdenkingshuls.
maar ook er omheen de inspiratiebron
zou kunnen ervaren van de voornaamste
werken van Streuvels, die dan toch zijn
(posthume) slag heeft thuisgehaald.
In zijn testament, dat in 1969 geopend
werd vroeg hij immers zeer nadrukke
lijk het Lijsternest in zijn oorspronke
lijke staat te bewaren. Een grafzerk
wilde hij niet, maar dit is er toch geko
men in Ingooigem, dat nu reeds druk
bezocht wordt,
vallen) en het 'Et cunctamiscebitchaos'
(en alles zal in chaos oplossen), werden
door hem goed vertolkt, waarbij de lang
niet eenvoudige begeleiding zich uit
stekend aansloot.
Het trio Boon was te beluisteren in een
'Sonate in e voor traverso,-obligaat cello
en cembalo' van de Boismortier, waarbij
de bescheidenheid, die deze solisten
kenmerkt ook in hun spel doorkwam.
Meer dan yan de Boismortier heb ik ge
noten van een voortreffelijke realisatie
van de 'Sonate in G op. I no. 5' van Han
del. Flitsend tempo in de even delen,
met als slot een uitstekend 'presto' (zo
wel van tempo als van uitvoering),
brachten juist die vonk over naar het
met interesse luisterende publiek, dat-
de uitvoerenden op de juiste wijze be
loonden met applaus. Goed werk!
Daar voor was tesamen met Hans
Smout uit de Kantate 'Liebstër Imma-
nuel. Herzog der Frommen', de aria
'LassO Welt, mich aus vVerachtung in
betrübter Einsamkeit' uitgevoerd. Dit
werk. geschreven voor het Driekonin
genfeest,' kreeg wel een goede vertol
king, maar was minder interessant dan
het sluitstuk van deze avond, de Kan
tate 'Ihr Völker, hort' van Telemann.
waar ieder zich ombeurten in zijn partij
kon uitleven. Goede voordracht en uit
stekend samenspel waren de ingrediën
ten. die dit muzikale toetje tot een lek
kernij maakten.
Hans Smout had voordien het pro
gramma na de pauze geopend met 'Ich
liege und schlafe' van Heinrich Schütz.
Het volgende concert in deze serie is op 6
januari in het Kuïperspoortgeboüw.
A. L,
TERNEUZEN - Voor een redelijk bezet
Zuidlandtheater in Terneuzen trad
woendagavond het Nationaal Jeug
dorkest onder leiding van Roelof van'
Driesten op. Eën van de solisten was de
Terneuzense klarinetist Clément van
den Bulck.
Het orkest speelde achtereenvolgens de
ouverture Die Meistersinger van Wag
ner. het hoornconcert van R. Strauss
(met als solist Jacob Slagter), de Onvol
tooide van Schubert, het klarinetcon-
'cert van Krommer (met als solist Clé
ment van den Bulck) en de Slavische
mars van Tchaikowski.
Stijn Streuvels,,
PARIJS (DPA) - Na ruim drie jaar
van bittere strijd zijn de zes erfge
namen van de in april 1973 gestor
ven Spaanse schilder Pablo Picasso
het eens geworden: een rechtbank ii
Grasse, in het achterland van d<
Franse Riviera, stemde in met de
onderhandse schikking van de
duwe Jacqueline, de kleinkinderen
Marina en Bernard en de drie buite
nechtelijke kinderen van Pica;
Paloma en Claude Ruiz-Picasso en
Maya Wïdmayer.
In Parijse kunstkringen vroeg n
zich woensdag overigens met be
zorgdheid af of met de getroffen rege
ling de kunstwaarde van de Picasso's
op de internationale kunstmarkt zal
dalen. Er zijn 1.885 doeken, 3.222 c
ramische werken, 7.089 tekeningen,
1.228 sculpturen en ca 3000 lithogra
fieën met een geschatte waarde van
1.2 miljard francs (ruim een half mil
jard gulden) die theoretisch nu de
markt kunnen overstromen als de
rechtmatige eigenaars daarvan ge
heel of gedeeltelijk afstand willen
doen.
Van enige kinderen en achterklein
kinderen van Picasso weet men dat
zij betrekkelijk veel geld nodig heb
ben en da t hun pië teitsge voel voor de
kunstnalatenschap gering is.