Er is reden tot hoop: mensen kunnen veranderen AAP, NOOT, MIES, MA TTHEUS, MARCUS, LUCAS, JOHANNES IS PETRUS PAUS GEWEEST? In den beginne is het woord Wat wil God? BEWOON DE WERELD! ZATERDAG 18 DECEMBER 1976 iDoor Trudy Mam H« woord 'bijbelvertaler' wekt Bedachten aan een kamergeleerde, die. rus tig achter zijn bureau gezeten, bezig is met het omvangrijke overzetten van de schrift in een andere taal. Dat er nog wel wat anders bij komt kijken blijkt uil een gesprek dal we hadden met een paar toekomstige Wycliffe bijbelvertalers, de Loosdrechler Nico Daamsen zijn Amerikaanse vrouw Pam. die van plan zijn volgend jaar een speciale oerwoudtraining te volgen om zieh daarna bij een stam te gaan vestigen, waarvan de taal nog niet op schrift is gesteld. Het jeugdige echtpaar bewandelt hiermee beslist niet de weg van de minste weer stand. Een folder van de Wycliffe-bijbelverta- eenmaal had ontmoet merkte ik dat Iers mag de jonge mensen beloven dat hun leven 'uniek, fascinerend, anders, kostelijk, geweldig ruig avontuurlijk, nieuw, uitdagend, opwindend, buiten gewoon en openbarend zal worden, zij beseffen terdege dat het niet gaat om een avontuurlijk uitstapje maar om een levensdoel dat de nodige moeilijk heden en ontberingen met zich zal brengen. Nico. stuurman van beroep, telg uit een zeer gelovig gezin, maakte zieh van jongsaf aan al vertrouwd met de gedachte, dat hij weieens een evange lische boodschap uit zou mogen dra gen. Om het hoe en wanneer maakte hij zich niet druk. Als de tijd daar was zou bet hem wel duidelijk worden. Het zwerven op de zeeën wisselde hij zo 1111 en dan af met grote fietstochten. Hij zwierf half Europa door. fietste Australië rond en doorkruiste Zuid- Amerika van zuid naar noord. In de Verenigde Staten kwam hij in aanra king met de Wycliffe-bijbelvertalers, een internationale en interkerkelijke organisatie die tot doel heeft het evangelie te vertalen voor al die vol ken en stammen waarvan de taal nog niet schriftelijk is vastgelegd. Direct wist hij: ..Dit is het. daar ligt mijn roeping". Pam reisde, nadat, ze haar universi taire opleiding in haar geboorteland had voltooid, naar Engeland en ont moette daar Wycliffe-vertalers. Het werk boeide haar zo. dat ze. terugge keerd in de States, haar moeder vroeg of zij een opleiding tot bijbelvertaler mocht volgen in Engeland. Hoewel ze niet extreem godsdienstig was opge voed kreeg ze alle steun, die ze zich wenste. In Engeland ontmoette ze Nico en de twee wisten al gauw. dat ze gezamenlijk de schouders onder hel werk zouden zetten ..Ik dacht altijd, dat evangelisten droogstoppels wa ren". lacht. Pam. ..maar toen ik hen het over het algemeen leuke vrolijke jongelui zijn" Colporteur De Wycliffe Organisation werd in 1934 in de USA gesticht, maar de basis werd al in 191" gelegd. Een Ameri kaanse bijbelcolporteur. Cameron Townsend. probeerde toentertijd in Guatemala Spaanse bijbels te verko pen. Hij ontdekte al spoedig dat het merendeel der bewoners de Spaanse taal niet sprak. Iemand zei hem: Als Uw God zo wijs is. waarom spreekt Hij dan niet mijn taal?" Het zette Townsend niet alleen aan het denken, maar het bracht hem ook tot daden. Hij ging bij het volk van de Cackchiquels wonen en leerde daar hun taal. Hij bleef er veertien jaar. stelde in die tijd de taal op schrift en vertaalde voor hen het Nieuwe Testa ment. Hij leerde de bevolking lezen en schryven. werkte mee aan de bouw van een ziekenhuis en een kostschool en werd toen prompt ziek. Hij ging voor herstel terug naar de Verenigde Staten. Gedurende de maanden dat hij moest liggen besloot hij zich in te zetten voor andere kleine volken en stammen zonder bijbel In 1934 opende hij in Ar kansas een opleidingsschool voor bij belvertalers De naam Wycliffe werd gekozen uit eerbied voor de veertiende-eeuwse pionier-vertaler John Wycliffe. die de bijbel in het En gels vertaalde. De school startte met zegge en schrijve twee studenten Nu zijn er al 12.000 mensen opgeleid voor dit speciale zendingswerk. De oplei dingsschool. die nu bekendstaat als het Summer Institute of Linguistics, geeft cursussen op vijf plaatsen in de States en in diverse andere landen. Angst Pam en Nico Daams volgden cursus sen in Amerika en Engeland. Ze leer den de grondbeginselen van taal analyse en verder alles wal op taal kundig zendingswerk betrekking heeft. Er wordt van de bijbelvertalers verwacht, dat ze zelf een alfabet kun nen opstellen. Natuurlijk wordt Daams nogal eens de vraag gesteld: Is het nu zo noodzake lijk om natuurvolken hel evangelie te brengen en hen in aanraking te bren gen met onze zogenaamde bescha ving, Wordt er dikwijls niet meer ver knoeid dan gewonnen0 Daams betwijfelt het echtei of die stammen wel zo gelukkig zijn Hun leven wordt beheerst door angst voor demonen Met onze beschaving ko men ze toch vroeg of laat in aanraking. Wij geloven, dal we hun met het evan gelie een goede basis geven tegen de gevaren die hieraan kleven' Ove rigens houdt hij zich vast aan de op dracht die Christus na zijn verrijzenis zijn discipelen gaf: Gaat heen in de gehele wereld verkondigt het evange lie aan de ganse schepping Een zendeling, die zijn werk goed doet zal juist trachten een volk zijn eigen cul tuur te laten behouden meent hij. Training omgeving. Daarvoor zijn de speciale oerwoudtrainingskampen. Pam en Nico hopen in juli naar zo n kamp in Papoea Nieuvv-Guinea (het vroegere Australische gehied. dat nu zelfstan dig is) te vertrekken. Drie maanden blijven ze daar. In die tijd leren ze de beginselen van motoronderhoud. timmeren, een eenvoudig huis bou wen. elektrische apparaten repare ren. brood bakken, de radio bedienen enz. Er worden voettochten gemaakt, oerwoudtechnieken geleerd en er is een 'overlevingstocht' waarbij de deelnemers wordt bijgebracht hoe ze zich in het oerwoud moeten redden en op welke wijze ze hulp kunnen vragen aan de buitenwereld. Zes weken lang wonen ze in een dorp en zijn ze inlan der met de inlanders. Zijn ze dan nog niet ontmoedigd en blijkt dat ze zich kunnen aanpassen aan mensen met een heel andere cultuur dan kunnen ze zelfstandig gaan werken. Wie betaalt het levensonderhoud van degenen die worden uitgezonden? Het blijkt dal ze zelf voor een 'achterban moeten zorgen die voor de nodige on dersteuning zorgt, waarbij ook de ge- bedssteun' is inbegrepen. Ook de be nodigde uitrusting en de kleding ko men voor eigen lekening. Wycliffe verwent haar medewerkers niet! Heeft Nico de financiën al rond? Nee maar als we weg gaan is het er" zegt hij ech ter vol vertrouwen Thuisfront ..Leven in de jungle zal niet zo veel kosten merken we op. Nico en Pam beamen dit. wijzen er echter op dat er geld mnet zijn voor de levensverzeke ring. ziekenfonds, de aow- en aww- premies. Het brengt het gesprek van zelf op onaangename onderwerpen als ziek worden in de jungle. Staat er altijd een vliegtuig klaar om zonodig patiënten te vervoeren naar een zie kenhuis? De toekomstige vertalers moeten er hartelijk om lachen. ..Het is best mogelijk dat we twee da gen moeten lopen om een plek te vin den waar een vliegtuig kan landen. Maar natuurlijk kunnen we altijd via de radio vragen hoe we moeten han delen. Op de basis is meestal wel een dokter aanwezig". Stuurman Nico merkt op. dat het uiteindelijk op een schip ook zo is. Ook op volle zee is niet altijd direct medische hulp beschik baar en wordt van kapitein en stuur man verwacht, dal ze de eerste hulp kunnen bieden. Ook nu komt het godsvertrouwen van het tweetal naar voren: „Als God wil dat we deze op dracht vervullen, dan geeft Hij ons daartoe ook de kracht en de moge lijkheden". Hoe lang blijven jullie nu bij zo'n stam?, willen wc weten. ..Tussen de tien en vijftien jaar", klinkt het vast beraden. ..Zo lang duurt het wel voor een opdracht is vervuld". Maar als jullie een gezin willen stichten, kan dat dan? Ook daar blijkt aan gedacht en ze kij ken ons aan met een gezicht van 'dat is toch geen probleem.'? Zes weken voor de bevalling wordt de beschaafde we reld opgezocht. Als alles goed gaal. gaat het kleintje zes weken later met de ouders terug naar hun standplaats. Verlof Overigens is het zo geregeld, dat de vertalers niet al die jaren achtereen bij de stam wonen. Om de vier maan den gaan ze voor een zelfde periode naar het basiskamp terug. Om bij te spijkeren. Daar worden de verza melde gegevens uitgewerkt. Meestal zijn er meer vertalers aanwezig en worden eventuele problemen geza menlijk opgelost. Om de vijf jaar krijgen de Wyclifïe-medewerkers een jaar verlof in eigen land. Voor Pam en Nico betekent dit een eerlijke verde ling tussen Amerika en Nederland. Waar denken Pam en Nico terecht te komen? Ze weten het niet. Wel heb ben ze hun voorkeur. Nico wijst een heel klein stipje aan in de onmetelijk wijde Grote Oceaan, een atol. ver verwijderd van het vasteland. Als zeeman wil ik toch wel water om mjj heen hebben Misschien kan ik daar mijn stuurmanstalenten nog ge bruiken". schertst hij. hoewel hij niet gelooft dat hij de Polynesiërs in dit op zicht veel hoeft te leren Xn het vorige artikel in deze rubriek werd aangegeven hoe. juist in onze ja ren. zes tijdperken vrijwel gelijktij dig hun einde beleven. Dit brengt, zoals met voorbeelden werd aange toond. enorme schokgolven teweeg in onze samenleving. Het behoeft geen verbazingtewekken.dat tal van men sen het eindigen van zes tijdperken tegelijk beschouwen als het defini- t ieve einde. Zij horen de bazu inen van het laatste oordeel al schallen. Zij le ven in een eindtijdverwachting. Veel nieuwe, en qua omvang niet te ver waarlozen kerkgenootschappen, hebben in het krachtig verkondigen van het einde der dagen zelfs hun grootste wervingskracht gezocht en- gevonden. Het loutere feit van hun be slaan wijst, volgens sommigen, alszo- danigreedsophetnaderen van deeind- tijd. Ook de 'sekten' worden in de hei lige schrift als begeleidend verschijn sel van de eindtijd voorzegd. „Zij zullen u zeggen: de Heer is hier. de Heer is daar! Valse profeten zullen opstaan en u in verwarring brengen:" Wie kent deze woorden niet? De chnsten weet diep in zijn hart dat het alleen aan God bekend is wanneer heleinde zal komen en hoe het precies zal zijn. Zelfs Jezus wist het niet. toen zijn leerlingen hem daar naar vroegen. Het is een oer-geheim. Een dag en een uur dat niemand kent. alleen de Va der Dit feit diende ons tot enige beschei denheid in het voorspellen van hel einde der tijden aan te manen. En mocht dal met het geval zijn. dan is wellichtgoed om te bedenken dal,dooi de eeuwen heen. door honderden den kers. dichters, predikers en gewone mensen eindtijdverwachtingen zijn omwikkeld. Bij elke schok in de ge schiedenis vlamt de verwachting van de terugkomst; van de Heer op Dal dit nu weer gebeurt - nu zoveel tijdperken tegelijk eindigen - behoeft ons dan ook met te verbazen. Wel kan zonder enige twijfel gezegd worden, dat de omvang en de intensi teit van de huidige eindtijd- verwachting alle voorgaande overtref fen En geen wonder, want déze eind- tijdvenvachting plant zich voort met een snelheid waarover de moderne Communicatiemedia beschikken In vroeger eeuwen moest men. zowel wat goede als wat kwade boodschappen betreft, wachten totdat er weer een scliip in de haven werd afgemeerd en de geschriften uit de ruimen wei-den gehaald, of de schepelingen hun verha len begonnen te vertellen. Vandaag de dag reist een bericht in fracties van seconden rond de hele aardbol. De mensenfamilie raakt daardoor snel op de hoogte van nieuwe denkbeelden en inzichten. Wijin het westen, zijn oog getuige van het dagelijks leven in Is rael, zo goed als van het straatgebeu ren in New York, Tokio of Hamburg Wij worden zelfs in staal gesteld om méé te beleven wat mensen me ken die over de maan wandelen. ben het al zo vaak mis gehad - het zal nu ook wel weer loslopen met dat einde van de wereld. Nogmaals: dag en uur zijn onbekend. Eveneens moe ten wij elkaar bekennen dat de we reld van vandaag in een crisissituatie verkeert. Maar - en ik citeer hier op nieuw dr. F. Boerwinkel - een crisissi tuatie behoeft niet noodzakelijk een eindsituatie te betekenen! De mogelijkheid van een catastrofe te voorspellen is niet hetzelfde als de ze kerheid van zo'n catastrofe te voor spellen. Boerwinkel schrijft ergens: „Dat de mogelijkheid van een catastrofe on derkend moet worden, is nog geen ex cuus om de wereld dan maar wrokkig de.wereld te laten en om zich te ont trekken aan de pogingen om deze we reld leefbaarder, of op zijn minst: min der onleelbaar te maken Vanuit bijbels en christelijk perspec tief is er altijd wel reden tot. zorg. maar nooit tot wanhoop Als de steden So dom en Gomorra. de als symbolen van goddelijke wraak 'onverwoestbare' steden, slechts tien rechtvaardigen binnen hun muren hadden gehad, dan zouden zij aan een vreselijk strafge richt ontkomen zijn. Maar die tien wa ren er helaas niet. De centrale bood schap van dit verhaal is. dat met een hele maatschappij heilig hoeft te zijn om genade te kunnen vinden, maar dat het ook om uiterst kleine minder heden kan gaan. Dat is voor de chnsten een objectief en bemoedigend vertrekpunt. Daènèemt waarschijnlijk niet weg. dal sommigen tof velen) als het ware het einde 'voelen naderen'datzij met een onbestemd onheilsgevoel rondlopen. De cultuurhistorici maken er ons wat dit betreft opmerkzaam op, datdit. on heilsgevoel weieens heel terecht kan zijn. maar dat. het niet hoel'l le beteke nen dat het einde vafi alles, de apoca- lyps. in zicht is. Wat wij (misschien) beleven is. om met, Spengler te spre ken. de ondergang van de westerse cultuur De 'Üntergang des Abend- landes' kan men vergelijken met. het verdwijnen van de Egyptische, de Az teken. de Griekse, de Romeinse cultu ren en nog talloze andere, Het begrip 'verdwijnen moet men uiteraard niet opvatten alsof het ging om een wegge vaagd worden van de aardbodem, maar eerder als het verlies van toon aangevende. overheersende posities Hoewel de Griekse beschaving vol gens de boekjes is ondergegaan, leven er nog altijd Grieken in Athene en nog altijd vindt men grote denkers en dichters onder hen Alleen hun aan wezigheid is volstrekt met relevant voor de ontwikkeling van de wereldge schiedenis. Putten en kalveren is. dient men zich af te ragen of er daarbij alleen maar doodsgerochel te horen valt. of dat er mogelijk ook sig nalen van een nieuw begin, een wen ding. een bekering of hoe men het ook il. zijn te horen. Er is mets moeilijker dan de tekenen van zijn eigen tijd te verstaan. De één ziet in het zelfbewustzijn van de jonge generatie een teken van het einde - de ander beschouwt het juist als een be wijs van een nieuw begin. Ons histo risch perspectief is te beperkt om over onze eigen tijd zuiver te kunnen oorde len. De geschiedkundigen ontlenen veelal hun gezag alleen daaraan, dal zij geruime tijd na dato met zekerheid kunnen vaststellen waarom een kalf in een bepaalde put is gevallen en waarom men destijds die put zo laat heeft gedempt. Zij kunnen vanuit hun kennis ons hoogstens in het algemeen voor andere, soortgelijke putten en voor loslopende kalveren waarschu wen. maar zeggen waar de putten zitr ten en wanneer de kalveren enn zullen vallen, kunnen zij met. En dat is lo gisch. Als men in de ontwikkelingen in de hedendaagse maatschappij dan ook positieve stromingen tracht aan te wijzen, dan is voorzichtigheid gebo den. Evenveel voorzichtigheid als wanneer men in diep pessimisme de Ooi He 'ok voor het oude Europa, dat mo menteel zo krampachtig probeert om een nieuwe politieke eenheid te sme den, kan in deze geest hel einde wei- eens voor de deur staan. Indien dit zo oordeelsbazuinen iaat schallen. Dit in aanmerking nemend kan men vast stellen dat onze hoop op een betere en rechtvaardige toekomst vooral geba seerd kan worden op de wetenschap dat de mens kan veranderen. Hij is niet gedoemd om altijd en eindeloos zijn eigen oude fouten te herhalen. Du inzicht, dat het ook anders kan, heeft door de geschiedenis heen. steeds de drjifveer gevormd voor veranderingen die wij momenteel als positieve impul sen in de spiraalgang van de evolutie beschouwen, Het ontstaan van de eer ste kloosterorden is een voorbeeld Ook m de reformatie vinden wij het en volgens sommigen zit het eveneens m het marxisme of in zijn variant het Mao-isme Evenzeer zijn er in de geschiedenis voorbeelden van veranderingen, die onheil en rampen voor iedereen bete kenden. Ons vreselijkste voorbeeld is dat van Hitler-Duitsland. Onkruid en tarwe schieten gelijktijdig omhoog, zou men kunnen zeggen Torens van plexiglas V ier weken geleden schreef ik op deze plaats, dat het belangrijkste wat er momenteel aan het gebeuren is, de omkering van de machtsmodellen is. Macht is per definitie de sleutel op de deur van de verandering. Zij is tevens de andere kant van een medaille. Aan de keerzijde van die medaille leest men hel woordt 'gehoorzaamheid', ot beter: 'volgzaamheid'. Zo is het te begrijpen, dat psychologen en sociologen beweren dat gedurende de beide wereldoorlogen, de gehoor zamen Europa hebben verwoest Zon der volgzaamheid kan er geen macht zijn Als macht buiten zijn morele grenzen treedt, dan is het enige wat men daar als onderliggende partij tegen kan doen het opzeggen van de act der gehoorzaamheid: Dan is de macht krachteloos. Haar voedingsbo dem is weg. In de moderne onderwys-stromingen. die 'anti-autoritair' worden genoemd, wordt er vanuit dit inzicht gewerkt, Het. verschijnsel van anti-autoritair onderwijs en anti-autoritaire opvoe ding kunnen wij dan ook als de aanzet van een veranderingsproces beschou wen. Zij tasten de vanzelfsprekend heid van liet begrip 'macht' aan en zij claimen het recht van iedereen: kind. grijsaard, vrouw, kleurling, zieke, of zelfs psychiatrisch patiënt, om de vraag naar het 'waarom' van stotende vormen van machtsuitoefening te vragen. En om er 'nee tegen te zeggen, als liet antwoord neerkomt op het domme „Het moet omdat ik vind dat het moei Dit tomen aan de macht is nieuw en net zal vermoedelijk in steeds sterker mate plaatsvinden De ivoren torens van de machtigen zijn tegenwoordig van transparant plexiglas Niet minder kenmerkend voor onze tijdis - afgezien van alle vervreemding tussen mensen alzonderlijk - de alge mene neiging tot ontmoeting en hel streven om te zoeken naar dat wat verbindt, inplaals van naar datgene wat scheidt De oecumenische bewe ging. die haar formele gedaante heeft gekregen in de wereldraad van kerken, is zo'n voorbeeld van ontmoeting. De kleine planeet t3lrevingen naar een ontmoeting tussen de in de wereldraad verenigde christelijke kerken en de andere we reldgodsdiensten bestaan eveneens, en meer dan incidenteel. Het lijkt erop alsof in de hedendaagse wereld, We krijgen niet de indruk dat het zo heel vlot loopt mpt de Raad van Kerken m ons land. Er-tropt iets. Dit is ook niet te verwonderen, want kerken van heel diverse pluimage zijn hiervan lid. Dan krijg je gemakkelijk dat de ene kerk het ergens niet mee eens is. terwijl een andere kerk zich tegen iets anders verweert. Men mag er dan terecht van uitgaan dat hetgeen al deze kerken gezamenlijk hebben veel groter is dan wat onderling scheiding maakt, dit neemt niet weg dat juist hetgeen dat scheiding maakt de diepste wortelen raakt van hun kerk-zijn. Daar kan men niet zomaar langsheen lopen. We hebben er telkens voor gewaarschuwd dal wat scheiding maakt te behandelen is als letsdat in de praktijk wel zal wegslijten. Zo gemakkelijk ligt het waarlijk niet. Iedere kerk is op een bepaalde wijze gegroeid en heeft zo haar eigen geschiedenis en karak ter gekregen. Dit alles zal geen enkele kerk zomaar kunnen verloochenen. zich tesamen willen bui gen over de rijkdommen aan wijs heid. kennis, inzicht en inspiratie welke er in de wereld te vinden zijn. Men zoekt zijn zekerheid niet meer al leen in het eigen huis, maar verwacht bijdragen an anderen en wil ook zeil als inspiratiebron werken. Ontmoetingen ook tussen christenen en marxisten, heel aarzelend nog. maar onmiskenbaar aanwezig. Op het geestelijk vlak zijn er tekenen van een ontmoeting tussen comtem- platie en radicale actie, zoals wij die vinden in de communiteit van Taizé die bezig is een belangrijk krachtveld te worden, maar eveneens in de Pax Chnsti-bewegïng en in tal van kleine, soms moeilijk ergens onder te brengen groepen van ouderen en jongeren. Een ander hoopvol teken van een nieuw begin ziet B. V. Boerwinkel in het feit dat er ook andere denkpatronen ont staan Volgens hem komt dit voort lut hel wijdverbreide inzicht, datde aarde dank zij de snelheid van de communi catiemiddelen klein is. dat zij door de bevolkingsexplosie vol is en door de aanwezigheid van massavernieti gingswapens kwetsbaar is. „We zullen het op deze kleine planeet met elkaar moeten zien te vinden", zo prenten wij onszelf in. Positief waardeert menige cultuurhis toricus het ook. dat er een ander leef patroon ingang begint te vinden, waarvan wij in Nederland de destijd wereldschokkende proloog beleefden, door de opkomst van de Damslapers. Tot dit andere leefpatroon behoorteen andere stijl van leven. Tegenwoordig noemt men die 'nieuwe levensstijl'. Tot deze stijl behoort het, dal men niet zo nodig meer Hoéft. Dat niet al les wat ons uit het verleden is overge leverd. noodzakelijkerwijze het beste is. De rolverdeling, zo Vindt men, die manen vrouw op onwrikbare positie.- drukt, is niet natuurlijkerwijze de bes te en de enige die denkbaar is. Het gezin behoeft niet de enige samenle- vingsvorm voor mensen le zijn. Hel inkomen behoeft niet het alleen zaligmakende te zijn. Vijf dagen werken per week vormen niet onont koombaar de opdracht van de mens. 'Vastigheid' isook maar betrekkelijk. Voorts ontstaat er een ander weer baarheidspatroon, waarbij ik slechts Gandhi en Martin Luther King be hoef te noemen om duidelijk te ma ken wat er wordt bedoeld. Er zijn nog meer tekenen van veran deringen. die het optimisme recht vaardigen. dat er uit een eventuele 'üntergang des Abendlandes' een nieuwe dageraad zal ontstaan, een da geraad die wij af en toe zien oplichten en die onze tyd zo buitengewoon boeiend maakt. A. F M. C. Koopman ■Wie tu de materie geïnteresseerd is, raad plege F Boerwinkel 'Einde of nieuw begin'. Ambo-uitgave. Dit boek bevat ook een uit- =5 gebreide literatuuropgave ]\^aar laat men die punten van ver- schil tussen de kerken onderling dan maar rustig, al te rustig, liggen0 Dat ook weer niet Men is er wel mee bezig en we hebben enkele keren kunnen le- zen van wederzijds meei begrip en toer.,-derine' maar In feite blijven het geschilpunten Doch nu zijn in het la; :.-ie nummer van 'Saamhorig het tijdschrift van de Raad van Kerken in Nederland twee van die geschilpunten aangesneden. Het geschiedde door prol. dr. H. Berk hof. Van 4-8 oktober vergaderde te Utrecht de 'Gezamenlijke Werkgroep' van het secretariaat van de Wereld raad van Kerken en het secretariaat voor de eenheid der christenheid van het Vaticaan. Omdat in ons land er een nauwere samenwerking is tussen de kerken was prof. Berkhof uitgenodigd als voorzitter van de Raad van Kerken in ons land. om er een inleiding te hóu den over het. hoofdonderwerp: De eenheid van de kerk: doel en weg'. Over twee hoofdpunten van hetgeen hij toen gezegd heeft voelde hij zich gedwongen daarvan ui 'Saamhorig' rekenschap af te leggen. Daarbij gaat het over twee kernpunten van ver schillend denken tussen de R-K Kerk en de kerken van de reformatie: over de Maaltijd des Heren en over de plaats van de paus in de kerk Voor vandaag dan over dit laatste In het begin van deze eeuw verscheen er een boekje onder de titel Is Petrus paus geweest0 Je ruikt alleen reeds aan die titel dat het kwam uit de pro testantse hoek. Een rooms-katholiek zou hier. zeker niet in die tijd een vraagteken gaan plaatsen. Wie in een r.-k. encyclopedie een iijst van pausen opzoekt die er zoal in de loop van de eeuwen geweest zijn. vindt de apostel Petrus als eerste bovenaan staan. In de tijd die nu drie kwart eeuw achter ons ligt. was het doodeenvoudig on mogelijk dat er een gesprek plaats vond tussen Rome en andere kerken over de positie van het pausschap En dit zeker niet na het. eerste Vaticaans concilie van 1870 De paus zat op de zetel van Petrus die eenmaal de lei ding van de kerk heeft gehad. Toen de huidige paus een bezoek bracht aan het secretariaat van de Wereldraad van Kerken in Genêve waren de eer ste woorden die hij sprak: Ik ben Pe trus. Over zijn Petrusambt heeft hij bij meerdere geledenheden gesproken Ook weet paus Paulus VI dat het juist dit ambt is dat een van de belangrijk ste redenen is die een verder samen gaan van zijn kerk met andere kerken tegenhoudt. In deze geest heeft hij zich wel eens uitgelaten Juist door dat Pe- trusambt. dat zwaar op de schouders drukt, met heel de daarmee samen hangende hiërarchie, heeft deze kerk een bepaalde structuur gekiegen. In de onderste gelederen bij de paro chianen. kan er heel wat omgaan, ten slotte komt in de R-K Kerk het laatste en beslissende woord uit Rome. In ons land weet men dat zo langzamerhand weer opnieuw Op 2:11-14) komt voort uit het feit dat Pe trus zijn eigen visie niet meer aandurft en tot partijman is geworden. Zo meent Berkhof dat het Petrusambt en de opdracht daaraan verbonden, op nieuw moet worden bezien aan de hand var. het Nieuwe Testament. „De vraag naar de zin van zulk een op dracht ais Petros in de eerste gemeen ten bezat kan mijns inziens door en voor elke kerkgemeenschap gesteld worden, ook afgedacht van haar amb telijke structuur". Tot zover Berkhof Wie ie de hierboven aangehaalde bij belteksten naleest kan zien dat Berk hof het probleem van het Petrus ambt van de paus op een geheel eigen wijze stelt en wel op de enige wijze waarop daarover kan worden gespro ken. aan de hand van gegevens die wij in her Nieuwe Testament vinden. Het is een lange geschiedenis en ontwikke ling van het primaat van Petrus naar het latere primaat van de paus. Ook wanneer men het primaat van Petrus in de eerste gemeenten kan aanvaar den. kan men zich toch zeer beslist tegen het pnmaat van de paus verkla ren Heel de discussie hierover is zwaar belast, ook door een massa factoren die buiten het terrein van de theologie liggen: door heel wat bittere ervarin gen en leed. door kruistochten bijv. tegen de Waldenzen enz. Nu moeten we niet denken dat alleen of voornamelijk vanuit andere kerken tegen de opvattingen die de R-K Kerk over het Petrusambt geldig wa ren. bedenkingen zijn gemaakt. Na het eerste Vaticaans concilie waarde on feilbaarheid van de paus tot dogma is verheven, hebben in verschillende landen rooms-katholleken met hun kerk gebroken en vormden oud- katholieke kerken. Wanneer er in een kerk leden uittreden kun je er van op aan dat er andere leden zijn die met hen gelijk dachten, maar de stap om met hun kerk te brekentoch niet heb ben willen nemen. Op het tweede Vati caans concilie was een van de eerste opmerkelijke geluiden de vraag naar de positie van de bisschoppen ten op zichte van de paus. Wat betekende de oude regel dat de paus als bisschop van Rome de eerste was onder zijns gelijken. Een moeilijk uitte leggen zip! Ov, /p de genoemde vergadering in Utrecht heeft prof. Berkhof gezegd, wat dan nu in 'Saamhorig' te lezen is. dat zijns inziens de tijd rijp is voor een grondig gesprek tussen rooms- katholieken en andere christenen over het pausschap. En dan met 'met net doel oude argumenten weer uit de sloot der geschiedenis te halen. Elke protestant kan weten, dat de vroegste gemeenten, al of niet op aanwijzing van Jezus zelf. in Petrus een soort één hoofdige leiding hebben gehad. En elke rooms-katholiek kan weten dat die leiding op een geheel andere wijze werd gemotiveerd en uitgeoefend dan we bij verreweg de meeste pausen zien'. Prof. Berkhof laat rusten de bekende tekst Mattb. 16:17-19 - op deze petra zal ik mijn gemeente bouwen Hij gaat waarschijnlijk geheel aan deze tekst voortuj. omdat men nier weer terecht komt in de oude argumenten Nadruk legt hij op Lukas 22:32 en Joh. 21 en hierbij tekent hij aan ..De aanwijzing van Petrus had Ie maken mei - 2ijn verloochening. Tegengesteld aan de regels in onze maatschappij werd die man uitverkoren, die het zwaarst ge faald had die het meest feilbaar was gebleken. Berkhof ziet hier 'als het ware sacramenteel de kern van het evangelie uitgedrukt: vergeving en vernieuwing van de zondaar uit pure genade'. Voorts wijst Berkhof er op dat Petrus de man is die de gemeente leert zich niet aan de traditie vast te klampen, maar open te staan voor nieuwe wegen die de Geest wijst iHand 10 en 11). Tegengestelde stromingen weet hij met elkaar te verbinden iHand. 15:7- 14) Het conflict met Paulus «Gal. 'ver de drie laatste pausen. Pius XII. Johannes XXin en Paulus VI. bij ieder van wie het Petrusambt een ei gen gestalte kreeg, heeft prof dr. J. C. Groot een jaar of twaalf geleden eens geschreven: „Ook de zogenaamde on feilbaarheid van de pausen in hun ambtelijk functioneren, maakt niet ongedaan dat zij persoonlijk zwakke mensen zijn. die in menig opzicht te kort kunnen schieten tot in hun amb telijk functioneren toe". Nu is deze r-k hoogleraar allerminst een Vaticaan- bestormer Hij is een voorzichtig schrijvend man. Die drie pausen heb ben hem aan het denken gezet over de wijze waarop zij het Petrusambt heb ben uitgeoefend. En zo kan hij o.a. schrijven: „Het kan hun b.v. aan vol doende deemoed en liefde ontbreken waardoor hun manier van 'bevestiging der broeders' in het geloof een al te hard en hooghartig karakter kan gaan krijgen". Zo iets ligt op dezelfde lijn als het denken van prof. Berkhof. Ook prof. Groot vindt dat er „vanuit een nieuw gerijpt besef een zekere afstand genomen dient te worden van een pri maatsuitoefening uit vroegere tijden". En prof. Groot is waarlijk de enige niet in de R-K Kerk voor wie hier vragen zijn Anderen in zijn kerk hebben zich veel krasser uitgelaten. Wie denkt er hier niet aan prof. Küng met zijn boe ken 'Structuren der kerk' en 'Onfeil baar?' Is Petrus paus geweest? We kennen de inhoud van dit boekje niet. We weten zelfs niet wie de schrijver was. We heb ben het alleen jarenlang in een boe kenkast zien staan. Het zal wel een ge schrift zijn geweest met een felle aan val op het pausschap. Maar nu komt de vraag van dit boekje opnieuw ter sprake. Prof. Berkhof heeft, deze vraag dan neergelegd in de gezamenlijke werkgroep van het secretariaat van de Wereldraad en het secretariaat voorde eenheid der christenheid van het Vati caan. van welke laatste kardinaal Wil- lebrands voorzitter is. Daar zal men moeten nadenken over het Petrus ambt. En nu het deel van zijn inlei ding dat gaat over de verhouding van Petrus tot de paus is gepubliceerd in 'Saamhorig', zal men ook ln de Raad van Kerken in Nederland er niet on deruit kunnen hierover te spreken. Het pausschap heeft teveel trekken van de middeleeuwse monarchale in stellingen dan dat het zo zonder meer zou passen ln de hedendaagse verhou dingen. H. In he; algemeen gezegd uil God. dal er geen mensen verloren gaan. Daarom is bekering nodig i Apostolische handelingen, zending, evangelisatie, zeffkritUki. Dat betekent opstaan en naar de Vader gaan er. zeggen Vader, ik heb gezondigd, behandel me maar als een van knechten Dus betekent dal ook opnieuw geboren worden, opnieuw land worden. Maar n God en met meer c"- dan moestmaar leende li God wil dat een chn: moralisme met regels siast over Gods goede geen veroordeling vot eenvaderen moeder.1 Meodemus icist niet hoe dat 1 niet meer alleen rad tl toneel mens. •n "icrs rit hel geloof zal groeien met hel goede. Geen iet pietepeuterige controleurs op elk punt. Maarerdkou- deverlossendeJezusaangaan Ensgeenoordelenaan, Jezus Christus zijn Wie met in Hem gelooji is al tn zijn i eefl het licht in de duistere wereld niet zien komen of niet imUen aa nvaarder. Genade spreidt haar morgen rood. maar sommigen hebben dit licht der genade niet met blijdschap begroet, u soms u>el? Concreet: dit is de wil van God. dat wie het licht Jezus gelooft cn m het licht blijft leven en werken, ook eeuwig zalig leven -al ontvangen. God heeft de wereld- geschapen tot Zijn eer en verheerlijking. Hij wil, dat wij weten, dat onze zonde de zaak bedorven heeft en dal wij tot op de bodem toe bedorven cn onbruikbaar zijn en ook alles vervullen. Dal we van Jezus" geboorte moeten weten. Dat we voor Hem knielen en Hem erkennen als de enige verlosser en Hem naleven. Zo concreet is dal evangelie, dat u er de hele kerstweek voor nodig zult hebben om dat in de bijbel te lezen, cn het hele volgende jaar om ernaar te handelen. Heelweimg, want meer zult u waarschijnlijk niet dan goeds presteren. Hij ook met., maar proberen we het met Gods kracht een beetje te doen? Ga met kerst niet alleen het levenslicht herdenkenmaar ga het aanbidden cn volgen. Het levenslicht tn Jezus. Daarin toont God ivat Hij P Hekstra. NieiaodOTj>

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19