r in
Ambulancediensten verdelen taken
bij ongevallen op rijksweg A 58
Industriebonden NKV/NVV
achter cao-beleid van FNV
ARNEMUIDEN 16 WORDT
OP SLIK GEREPAREERD
Van den Akker schreef
in op Arnemuiden 12
STAAT DER NEDERLANDEN
Lawaaidoofheid is
een sluipend kwaad99
Viskotter donderdagmorgen geborgen
VRIJDAG 17 DECEMBER 1976
NAAR AANLEIDING VAN PLAATSEN ONONDERBROKEN VANGRAIL
ADVERTENTIE
AFSLUITBARE
DOORGANGEN
IN VANGRAIL
GEWENST
HEINKENSZAND - De ambulance
dienst op Walcheren, de Bevelanden en
-in de regio Bergen op Zoom hebben af
spraken gemaakt over het in actie ko
men bij ongevallen op enkele wegvak-
ken van rijksweg A 58. Dit is gedaan in
verband met de ononderbroken vang
rail, die dit jaar in de middenberm
van de rijksweg is geplaatst. Door de
aanwezigheid van deze vangrail kan
het gebeuren dat ambulances, die bij
voorbeeld door een onnauwkeurige
.melding op de verkeerde rijbaan te
recht zijn gekomen, een heel eind om
moeten rijden om de plaats van het on
geval te bereiken. Vóór het plaatsen
van de vangrail konden ambulances
door de middenberm oversteken wan
neer ze op de verkeerde rijbaan zaten.
Directeur M. F. Boogert van de ambu
lancedienst. Bevelanden maakte don
derdagmiddag tijdens de vergadering
•van het algemeen bestuur van de dienst
melding van deze afspraken. Tussen de
verschillende diensten is overeengeko
men dat bij ongevallen op de noorde
lijke rijbaan van de rijksweg tussen
Heinkenszand en Arnemuiden steeds de
fin Goes gestationeerde ambulance
.wordt gealarmeerd. Deze vervoert de
pa tién t dan naar het ziekenhuis m Mid
delburg. Deze vervoert de patiënt dan
naar het ziekenhuis in Middelburg. Ge
beurt er een ongeval op de zuidelijke rij
baan van hetzelfde wegvak. dan komt
een ambulance uit Vlissingen in actie,
die met de gewonde naar het ziekenhuis
in Goes doorrijdt. Voor ongevallen op
het wegvak. dan komt een ambulance
uit Vlissingen in actie, die met de ge
wonde naar het ziekenhuis in Goed
doorrijdt. Voor ongevallen van het weg
vak afslag Rilland-Bath-afslag Korte-
ven zijn dergelijke afspraken gemaakt
tussen de ambulancedienst in Bergen
op Zoom.
Wanneer een ongeval op de noordelijke
rijbaan plaats grijpt wordt een ambu
lance in Bergen op Zoom ingeschakeld
Deze brengt de gewonde naar Goes oi
naar Bergen op Zoom. want dat maakt
in afstand niet veel uit. Bij een ongeval
op de zuidelijeke rijbaan zal de in Krab-
bendijke gestationeerde Bevelanden-
ambulance in actie komen en de slach
toffers naar Bergen op Zoom brengen
Om dit systeem goed te laten werken is
het van grootbelang dat bij de melding
van ongevallen precies wordt aangege""-
ven op welke plaats en op welke rijbaan
het ongeval heeft plaatsgegrepen.
Deze afspraken voor het in actie komen
bij ongevallen op de zogenaamde
grenswegvakken tussen Walcheren en
Zuid-Beveland enerzijds en Zuid-
Beveland en Noord-Brabant anderzijds
zijn gemaakt naar aanleiding van een
initiatief van de provinciale raad voor
tie volksgezondheid in Zeeland. Deze
raad had geconstateerd dat door de
plaatsing van de ononderbroken van
grail in de midenberm van de rijksweg
het (voorzichtig! oversteken door de
middenberm door ambulances, poli
tieauto's en voertuigen van eventuele
andere hulpverleners niét meer moge
lijk is. In een gesprek tussen vertegen
woordigers van de provinciale raad.
rijkswaterstaat, de ambulancediensten,
de rijks- en gemeentepolitie en de ge
neeskundig inspecteur voor de volksge
zondheid is de mogelijkheid -geopperd
om in de vangrail op bepaalde plaatsen
afsluitbare doorgangen te maken,
waarvan ambulances, politieauto's en
dergelijke indien nodig gebruik zouden
kunnen maken. In die auto's zou dan
een sleutel aanwezig moeten zijn om de
doorgang te openen en weer af te slui
ten. De tijd die dat kost valt in het niet
tegen de tijd die nodig isom soms enkele gegaan."
tientallen kilometers te rijden om weer
op de goede rijbaan te komen. Rijkswa
terstaat blijkt echter weinig voor deze
doorgangen te voelen. In afwachting
van een definitief antwoord hebben de
ambulancediensten in ieder geval be
sloten afspraken te maken voor 't m ac
tie komen op de grenswegvakken.
..De kwaliteit van een aantal gemeente
lijke en provinciale wegen van beteke
nis is gewoon beter dan sommige stuk
ken van de rijksweg", aldus de lieer
Boogert in een toelichting op de brief,
die hij aan de minister van verkeer en
waterstaat heeft gezonden. ..Wij als
ambulancedienst en nogal wat mensen
uit de omgeving zouden wel eens
willen weten wat er is misgegaan bij
het aanbrengen van de nieuwe asfalt-
laag. De weg is er bepaald op achteruit
De heer Boogert vertelde dat de ambu
lancedienst nog een andere zaak bij
rijkswaterstaat heeft aangekaart, na
melijk de hobbels, die op sommige
plaatsen in het wegdek van de rijksweg
behoorden de gemeente Borsele na het
aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag
zijn ontstaan. Die hobbels zorgen soms
voor een 'wasbordachtig' effect, dal
voor patiënten in de ambulances
merkbaar is.
Veldpost
Het algemeen bestuur ging akkoord
met het verhogen van de tarieven van de
ambulancedienst met ongeveer 10.5
procent. Deze verhoging houdt in dat
het tarief voor een rit binnen Zeeland en
Bergen op Zoom van 160 naar 180 gul
den gaal. De heer Boogert deed de som
bere veronderstellingdat.de tarieven m
de toekomst wellicht met meer dan 100
gulden per rit zullen moeten worden
verhoogd, wanneer de aanwezigheid
van een centrale meldpost verplicht
wordt gesteld.
Deze post. bestemd voor midden-
Zeeland en Schouwen-Duiveland. komt
in Goes. „Ga maar na. je hebt voor de
bemanning van zo n post minstens 9
personeelsleden nodig. Tel die perso
neelskosten eens bij het geld datje aan
technische voorzieningen kwijt bent.
dan komt je aan een hall miljoen per
jaar", rekende de heer Boogert voor
dat moet door de ambulancediensten
in het gebied op worden gebracht. In
Brabant, waar men op sommige plaat
sen al met zo n meldpost werkt, bete
kende dit een verhoging van ongeveer
100 gulden per rit. Het lijkt me met on
waarschijnlijk dat het in het dunbe
volkte Zeeland zelfs nog meer zal zijn."'
De begroting voor 1977 van de ambu
lancedienst werd vlot goedgekeurd. Er
werd nog eens op gehamerd dat het de
bedoeling is ieder jaar éen van de zes
ambulances te vervangen. De resulta
ten over 1976 zullen waarschijnlijk aar
dig overeen komen met. de begroting
Vóór de vergadering bekeken de leden
van het algemeen bestuur één van de
twee nieuwe ambulances.
8X%
LENING -
bedrag
koers
CONCLUSIE LANDBOUWSTUDIEDAG
IN TERNEUZEN:
(IMAGi uit Wageningen. kwam met
klinkende cijfers op de proppen Hij liet
weten dat het gemiddelde geluidsni
veau van in Nederland gangbare land
bouwvoertuigen op ongeveer 95 decibel
ligt. Een onderzoek heeft volgens de
heer Maring uitgewezen dat van de
groep trekkerbestuurders op 58-jarige
leeftijd 62 procent slechthorend is. De
Imag-functionaris wilde groen licht ge-
venaan geluidswaarden beneden 80 de
cibel. oranje licht voor waarden lussen
80 en 90 decibel en rood licht ('gevaar
lijk') voor een geluidsniveau boven de 90
decibel. Een belangrijke rol speelt daar
bij wel de vraag hoelang men werkt bij
een bepaald geluidsniveau. Zo kan met
een gerust geweten 8 uur lang worden
gewerkt in 90 decibel lawaai, maar
i ons bewust worden van het houdt dat. bij 100 decibel al na een uur
gevaar voor we er zinvol iets Legen kun- op ue neer Maring wees de aanwezige
nen doen" zei voorzitter D. P. R. van de landbouwers nadrukkelijk op de moge-
Vijver in zijn inleiding. Het lawaaipro- njkheïd om lawaai-arme trekkers te ko-
bleem werd uiteraard toegespitst op de pen. Die worden nu met name ontwik
boerderij, waar vooral trekkers een on- keld in Engeland en Zweden. „Infor-
derscbaUelawaaibrQii zijn. Een van de meer bij u\v-dealeitfimporteiyr-nu reeds
inleiders, tfedrijfsarCs. J: Reuvers van haa'r'Zweedse én Efigelse fntVoennèen"
Dow ChegucaJ-jn .Terneuzen aek ..De .adviseerde hij. Verder raadde--hij het
boerderij, is/.ëgehwöQ.rdfg niftttmeer zo ^fetrfufk Van.%ehdórbèsvc.hferiiiingsi?Jid-
TRACTOREN
ONDERSCHATTE
LAWAAIBRON
TERNEL'ZEN' - Lawaaidoofheid is een
sluipend kwaad waartegen geen reme
die bestaat. Gehoorapparaten bieden
nauwelijks soelaas, de beschadigde ze
nuwcellenzijn nooit meer te herstellen.
Het beste is dan ook om lawaaidoof
heid tegen te gaan door gehoorbe-
scherming toe te passen. Dat werd don
derdag duidelijk op een studiedag van
de Stichting ter Bevordering van het
Landbouwkundig Onderzoek in
Zeeuwsch-Vlaanderen gehouden in het
'Luxorthealer' ir
gezond." Volgens hem heeft een onder
zoek onder Engelse trekker-chauffeurs,
uitgewezen dan 50 procent lijdt aan een
permanente gehoovbeschadiging. De
heer Reuvers wees erop dat trekkers
zo n 100 decibel lawaai produceren. „En
da t kun je maar een uur lang hebben, wil
er geen beschadiging optreden." Ook
ing. J Maring van het Instituut voor
Mechaisatie. Arbeid en Gebouwen
EEN INSCHRIJVER BIJ
UITVOERING WRAKKENWET
BOD VAN
4150,-
VLISSINGEN - Het Vlissingse
bergings- en transportbedrijf Van den
Akker heeft als enige gegedigde inge
schreven op hel wrak van de op 17 mei
van dit jaar gezonken Arnemuiden 12.
Dit werd donderdagmorgen bekend
gemaakt toen burgemeester drs. Th. J.
Westerhout bij de uitvoering van de
wrakkemvet liet aantal ingeschreven
openbaar maakte. Het bergingsbedrijf,
dal dc viskotter op 1(1 november van dit.
jaarzelf heelt geborgen, schreef in voor
een bedrag van -1150,- gulden.
Burgemeester Westerhout deelde mee
dat de gunning nog zal worden aange
houden en dat het college van b. en w
zich over het bod zal beramen
Een woordvoerder van Van den Akker
deelde desgevraagd mee dat, mocht
men het eigendom van de Arnemuiden
12 verwerven, er nog geen toekomst
plannen zijn „Opknappen of slopen, er
is nog niets bekend." aldus de woord
voerder
De Arnemuiden 12 (de Vier Gebroe
ders) zonk op 17 mei in de monding van
de Oosterschelde nadat zich aan boord
een ontploffing had voorgedaan, waar
bij een brand ontstond. De 28-jarige Ab
raham Theune uit Arnemuiden kwam
bij deze ontploffing om het leven. Op 16
november werd de kotter ln opdracht
van Rijkswaterstaat geborgen door Van
den Akker
Foto De Arnemuiden 12 die op 17 mei in
de monding van de Ooslersclielde is ge
zonken
delen als oorkappen, oorwat/ten en oor-
proppen aan. Van bedrijfsarts Reuvers
en Dow-verpleegkundige P. Hamelink
kregen de aanwezigen, aan de hand van
film en geluidsbandjes, uitvoerige uitleg
over de werking van het gehoor en de
wijze van beschadiging. De heer Reu
vers wees erop dat ook buiten de land
bouw het gevaar dat te veel lawaai met
zich meebrengt, wordt, onderschat. Zo
zijn ook al veel beschadigingen gecon
stateerd bij erg jonge mensen die een
voorkeur hebben voor beatmuziek Van
de recruten voor de militaire dienst
heeft maar 20 p'icent een normaal ge
hoor. In lawaaiige takken van industrie
zijn werknemers soms erg onvoorzich
tig. door te weinig gehoorbescherming
toe te passen Een neger in het oerwoud
hoort volgens de bedrijfsarts op z'n 70-e
overigens nog even goed als op z'n 20-e.
„De ouderdomsdoofheid. die wij nor
maal vinden, is de prijs die we moeten
betalen voor de beschaving. We hebben
voortdurend lawaai om ons heen."
Moeilijkheden ZOC
en Verstoep BV
zijn opgelost
VLISSINGEN- Moeilijkheden, die eind
vorige week waren ontstaan tussen de
Zeeuwse Offshore Combinatie (ZOC) te
Vlissingen-Oost en de firma Verstoep
B.V. te Gouderak zijn uit de weg ge
ruimd. Een woordvoerder van de ZOC
deelde dat donderdag desgevraagd
mee. Bij Verstoep werd dat bevestigd.
Meer wilde men van die zijde evenwel
niet kwijt.
Verstoep had eind vorige week de ZOC
opdracht gegeven met de bouw van een
platform te stoppen. De ZOC maakte
dat (top-bottomi-platfonm in opdracht
van Verstoep, als onderdeel van de in
aanbouw zijnde diepzeesteiger van Dow
Chemical Terneuzen in de Braakman
haven. De aanleg daarvan is in handen
van de Gouderakse firma.
Verstoep gaf de ZOC opdracht te stop
pen. omdat de levertijd van het plat
form. dat inmiddels al nog niet afge
werkt vanuit de Sloehaven naar de
Braakmanhaven was overgebracht, in
het gedrang zou komen. De afbouw-
werkzaamheden zouden niaarmatigzijn
gevorderd ..Overmacht vanwege
slechte weersomstandigheden", zei men
bijdeZOC „Kloptnietsvan".oordeelde
men bij Verstoep.
Een woordvoerder van de ZOC deelde
donderdag mee. dat in een gesprek tus
sen beide directies de moeilijkheden
zijn opgelost. ..Het dek zélf hebben we
geleverd, het platform wordt verder af
gebouwd door derden". Verder com
mentaar wilde men bij de ZOC nog vooi
zich houden, omdat men momenteel vo
lop bezig is met voorbereidingen van de
'nieuwe ZOC'. Zoals bekend is het hui
dige bedrijf overgenomen door Troost
Houdstermij. B.V. uit Rotterdam. Men
wacht op de homologatie van de recht
bank. de bevestiging van het akkoord
van de crediteuren dat de ZOC wordt
voortgezet in andere handen
Beroepinpsherichten
NED. HEKV. KERK
Bedankt voor Lage Zwaluwe (toezeg
ging): E. H. Wolbers te Kerkdriel
GEREF. KERKEN
Beroepen te Delft-Abtswoude: J van
Buuren te Nijkeik.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen te Siegerswoude-Fi iesche Pa
len in samenwerking met Wijnjewoude'
J. B. van Mechelen te Urk.
BAPTISTENGEMEENTEN
Aangenomen de benoeming tot. leger
piedikant in lang verband- A. A Boe-
schoten te Apeldoorn
open bedrag
de koers wordt na de inschrijving vastgesteld aan de hand van
de koersen en bedragen waarvoor is ingeschreven
(tendersysteem)
rente jaarlijks op 15 januari
aflossing in 20 jaarlijkse termijnen van 15 januari 1978 af
vervroegde aflossing is van 15 januari 1987 af mogelijk
tot 15 januari 1992 tegen de koers van 103%. daarna
tegen 102%
schuldbewijzen nominaal f 1.000 (CF of K)
schuldregisterinschrijvingen van tenminste f 100.000
inschrijving 22 december 1976 van 9 tot 15 uur
door tussenkomst van bank of commissionair in effecten, onder
opgave van het bedrag en van de koers waartegen men wil
deelnemen
storting op 18 januari 1977
met bijbetaling van 3 dagen lopende rente
toewijzing uitsluitend aan inschrijvers die hebben ingeschreven tegen de
vastgestelde koers (gereduceerde toewijzing mogelijk) of tegen
een hogere koers (toewijzing ten volle)
afrekening vindt plaats tegen de vastgestelde koers
prospectus kosteloos bij banken en commissionairs
AFKEURENDE MOTIES IN VLISSINGN EN MIDDELBURG
Tegen middernacht hebben twee sleep
boten de ARM 16 naar de Vlissingse
binnenhaven gebracht
Werk duurt
twee dagen
ADVERTENTIE i
in de Lange Delft-bijlage van dit blad vindt u
een advertentie van Mossel Versteege met
zeer speciale aanbiedingen.
„UITBLIJVEN PRIJS
COMPENSATIE
TAST NIVEAU
WELVAART AAN"
GOES-Tijden*, tie Icdcnvcrgatloringen
over de landelijk al' te sluiten cao. die
de laatste weken in Zeeland zijn ge
houden door dc Industriebonden van
NKV en NVV is over het algemeen in
stemming betuigd met de uitgangspun
ten voor het cao-beleid van tie FNV. de
Federatie Nederlandse Vakbeweging.
Alleen in Vlissingen en Middelburg
klonk er kritiek op het FNV-beleid en
werden moties aangenomen. De Indus
triebonden hielden de afgelopen weken
gezamenlijk'!! 16-lal cao- vergaderingen
in 15 plaatsen, die in totaal door 117
vakbondsleden werden bezocht. Met
name in Terneuzen. .Middelburg en
Vlissingen werd erop aangedrongen de
volledige prijscompensatie voor 1977
te handhaven.
Decao-ledenvergadenngen betroffen de
landelijke contracten voor metaalin
dustrie. metaalnijverheid, bakkerij
grondstoffen. dra nken i ndus trie,
groenten- en truitvei werkende indus
trie. rubbervervverkende industrie, was
serijen. betonwarenindustrie. kappers,
schoonmaakbedrijven en glazenwas
sers. textiel- en conleetie-industne.
Daarnaast zijn nog eens vier vergader
ingen in twee plaatsen belegd voor de
leden betrokken bij de Philips-cuo. In de
opsomming zijn. niet inbegrepen de ver
gaderingen met tit* led en an chemische
bedrijven als bijvoorbeeld Moechsi en
Hercules, die een eigen ondernemings
cao kennen.
Het aantal van 117 leden dat de verga
deringen door de industriebonden van
NKV en NVV gezamenlijk in Zeeland be
legd voor de landelijke cao's is te split
sen in 78 leden van de NVV-bond en 39
van de NKV-bond
oorstellen
Bij de aanvullende voorstellen, die
door de leden zelf werden ingediend
valt het voorstel op dal in Goes werd
gedaan op een vergadering voor de
metaal-cao: hierin werd gevraagd va
kantietoeslag uit te betalen in een ge
lijk bedrag voor iedereen.
In Sas an Gent Kloosierzancleen Tno-
len kwamen de leden met voorstellen de
pensioengerechtigde leeftijd vroeger te
stellen. In de eerste twee plaatsen
noemde daarbij de leeftijd van 64 jaar
In sas van Gent en Kloosterzande eiste
men ook een 100G netto inkomen bij de
seniorenvakantie. In Vlissingen werd
gevraagd werknemers van 50 jaar en
ouder geen ploegendienst meer te laten
verrichten en ook met meer tot over
werk te Verplichten.
Moties,
Op een vergadering voorde metaalcao
in Vlissingen werd - zoals gezegd - veel
kritiek geleverd op het FNV-beleid. De
leden, met name die van de KMS toon
den zich daar 'actie-bereid' ten aanzien
van het behoud van de prijscompensa
tie.
Tijdens cüe vergadering werden maai
liefst drie moties aangenomen, die tei
kennis van clé bondsbesiuren zijn ge
bracht: in de eerste moties spreken de
leden van de Industriebond NVV hun
teleurstelling uit over de gang van za
ken binnen hun bond rondom het
FNV-plan. Zij uitten hun bezorgdheid
over het leit dat het FNV-plan is aanv
aard zonder raadpleging van de leden
raad en eisen directe raadplegingen bij
zulke belangrijke beslissingen. In de
tweede 'Vlissingse' motie wordt zowel
door de leden van de Industriebond
NKV als NVV gesteld dat voor 1977 vol
ledige prijscompensatie moet worden
geëist lin tegenstelling tot het betref
fende punt uit het FNV-plani De cao-
voorstellen als gedaan in het FNV-plan
worden in deze motie het absolute mi
nimum' genoemd waarmee akkoord
kan worden gegaan. Een derde motie,
aangenomen doorleden van beide bon
den stelt, dat gebleken is dat het niet de
loonstijging is. die de inflaue veroor
zaakt. en dat daarom over dit jaar nog
volledige prijscompensatie dient te
worden betaald. In Middelburg namen
NVY-ieden werkzaam bij de Vitrite-
laonen een motie aan. ene eveneens oe-
zorgdheid uitspreekt over de gang van
zaken in hun bond rond het FNV-plan.
en een tweede motie, die voor 1977 prij
scompensatie verlangt
Onderstroom'
Districtshoofd J. Schepers van de In
dustriebond NVV verklaarde, ge
vraagd naar zijn mening over deel
name en belangstelling voor de cao-
vergaderingen dat 'onder dc opper
vlakte toch een onderstroom aanwezig
is naar een explosieve situatie waar
van ik niet hoop dat zij losbrandt".
„Bepaalde werkgevers zouden namelijk
wel willen dat er eens een poosje ge
staakt zou worden. De kassen van de
bonden raken dan leeg. en zij - die werk
gevers - komen van voorraden al". De
heer Schepers had wel begrip voor nci
roepen om prijscompensatie door de
werknemers: „Prijsmakers. ook die
prijsmakers, die tegen een geheime pnjs
duurverwekte energie krijgen, waarvan
de kleine man via zijn tarief het tekort
kan-betalen, honen de prijsindexclausu
les in de cao. Dat wekt gevoelens van
verzet. Maar toch is er duidelijk begrip
bij de leden dat onze bonden terwille
van de prijsindexering geen politieke
slaking kunnen riskeren"
De heer Schepers was voorts van me
ning dat een 4.5 G verbetering in totaal
toch wel duidelijk als onderhandelings
resultaat moeten worden aanvaard-
„Dat was toch al gesteld aan de top.
Daar moet nu bij de bednjfstaksgewijze
aanpak van cao's nog niet eens over
worden onderhandeld, wam dan wordt
het twee maal inleveren".
Het handhaven van de prijscompensa-
tieclausulezagde heer Schepers als 'een
duidelijke opdracht'. „Zonder dat kun
nen we uiteindelijk beter de beuk er in
doen. en de zaak plat leggen, want dal
betekent terug naar een welvaartsni
veau van jaren her
Procesindustrie
Voor tie procesindustrie hoopte de
vakbondsbestuurder dat daar een con
creet begin zou komen voor een vijf
ploegendienst. gebaseerd op 33.6 uur
per week. Sprekend over het loonpeil
in ons land in het algemeen, zei de heer
Schepers: „Mensen die zeggen dat er in
Nederland geen armoede meer is. moe
ten maar eens proberen een half jaar
met liet minimumloon uit te komen. Ze
zullen dan w el ervaren dat dit volgens
Nederlandse maatstaven dan maar een
armoedig besiaantjc is. Met nadruk zeg
ik: volgens Nederlandse maatstaven,
want onze armoede is natuurlijk met te
vergelijken met de ontzettende nood in
de Derde Wereld".
VLISSINGEN - De afgelopen zondag in
dichte mist overvaren Arnemuiden 16
isdonderdagmorgen rond een uur of zes
door het internationale bergingsbe
drijf Smit-Tak uit Rotterdam gelicht.
Even over zeven bevond de viskotter
zich boven het watervlak in de mon
ding van de Westerschelde. De door de
Taklift I uit het water gehesen Arne
muiden 16 werd direct na de berging
door de slepers Baracuda en E veringen
richting Scheldepoorl gesleept.
Aanvankelijk was het de bedoeling om
de Arnemuiden 16 over te brengen naar
de Sloehaven maar om technische re
denen met het binnenvaren liet men dit
idee varen. De viskotter werd vervol
gens op een slik tussen de Scheldepoort
en de Boeien gelegd zodat kon worden
begonnen met het dichten van de
scheur in de romp van de viskotter.
Een woordvoerder van Van den Akker,
bergings- en transportbedrijf uit Vlis
singen dat bij de berging heeft geassis
teerd. verklaarde dat reeds m de loop
van donderdagmorgen werd begonnen
met deze werkzaamheden.
..De firma Maaskant uit Stellendam, die
is gespecialiseerd in viskotters. heeft
zich over deze taak ontfermd. Vermoe
delijk zullen de werkzaamheden twee
dagen in beslag nemen", aldus de
woordvoerder.
Tijdens het vervoer van de monding van
de Westerschelde tot aan het slik werd
het scheepvaartverkeer door de Aves-
tant geattendeerd op het transport. Er
hebben zich geen onregelmatigheden
voorgedaan.
Nadat het gat in de Arnemuiden 16 is
gedicht, een ruim twee meter brede
scheur tot aan de kim, zal door de verze
keringsmaatschappij een expertise
rapport worden opgemaakt. Naar aan
leiding hiervan zal worden bekeken wat
er melde Arnemuiden 16 gaatgebeuren.
Tijdens de voorlopige reparaliewerk-
zaamheden zal tevens de motor van de
viskotter worden schoongemaakt.