r in Ambulancediensten verdelen taken bij ongevallen op rijksweg A 58 Industriebonden NKV/NVV achter cao-beleid van FNV ARNEMUIDEN 16 WORDT OP SLIK GEREPAREERD Van den Akker schreef in op Arnemuiden 12 STAAT DER NEDERLANDEN Lawaaidoofheid is een sluipend kwaad99 Viskotter donderdagmorgen geborgen VRIJDAG 17 DECEMBER 1976 NAAR AANLEIDING VAN PLAATSEN ONONDERBROKEN VANGRAIL ADVERTENTIE AFSLUITBARE DOORGANGEN IN VANGRAIL GEWENST HEINKENSZAND - De ambulance dienst op Walcheren, de Bevelanden en -in de regio Bergen op Zoom hebben af spraken gemaakt over het in actie ko men bij ongevallen op enkele wegvak- ken van rijksweg A 58. Dit is gedaan in verband met de ononderbroken vang rail, die dit jaar in de middenberm van de rijksweg is geplaatst. Door de aanwezigheid van deze vangrail kan het gebeuren dat ambulances, die bij voorbeeld door een onnauwkeurige .melding op de verkeerde rijbaan te recht zijn gekomen, een heel eind om moeten rijden om de plaats van het on geval te bereiken. Vóór het plaatsen van de vangrail konden ambulances door de middenberm oversteken wan neer ze op de verkeerde rijbaan zaten. Directeur M. F. Boogert van de ambu lancedienst. Bevelanden maakte don derdagmiddag tijdens de vergadering •van het algemeen bestuur van de dienst melding van deze afspraken. Tussen de verschillende diensten is overeengeko men dat bij ongevallen op de noorde lijke rijbaan van de rijksweg tussen Heinkenszand en Arnemuiden steeds de fin Goes gestationeerde ambulance .wordt gealarmeerd. Deze vervoert de pa tién t dan naar het ziekenhuis m Mid delburg. Deze vervoert de patiënt dan naar het ziekenhuis in Middelburg. Ge beurt er een ongeval op de zuidelijke rij baan van hetzelfde wegvak. dan komt een ambulance uit Vlissingen in actie, die met de gewonde naar het ziekenhuis in Goes doorrijdt. Voor ongevallen op het wegvak. dan komt een ambulance uit Vlissingen in actie, die met de ge wonde naar het ziekenhuis in Goed doorrijdt. Voor ongevallen van het weg vak afslag Rilland-Bath-afslag Korte- ven zijn dergelijke afspraken gemaakt tussen de ambulancedienst in Bergen op Zoom. Wanneer een ongeval op de noordelijke rijbaan plaats grijpt wordt een ambu lance in Bergen op Zoom ingeschakeld Deze brengt de gewonde naar Goes oi naar Bergen op Zoom. want dat maakt in afstand niet veel uit. Bij een ongeval op de zuidelijeke rijbaan zal de in Krab- bendijke gestationeerde Bevelanden- ambulance in actie komen en de slach toffers naar Bergen op Zoom brengen Om dit systeem goed te laten werken is het van grootbelang dat bij de melding van ongevallen precies wordt aangege""- ven op welke plaats en op welke rijbaan het ongeval heeft plaatsgegrepen. Deze afspraken voor het in actie komen bij ongevallen op de zogenaamde grenswegvakken tussen Walcheren en Zuid-Beveland enerzijds en Zuid- Beveland en Noord-Brabant anderzijds zijn gemaakt naar aanleiding van een initiatief van de provinciale raad voor tie volksgezondheid in Zeeland. Deze raad had geconstateerd dat door de plaatsing van de ononderbroken van grail in de midenberm van de rijksweg het (voorzichtig! oversteken door de middenberm door ambulances, poli tieauto's en voertuigen van eventuele andere hulpverleners niét meer moge lijk is. In een gesprek tussen vertegen woordigers van de provinciale raad. rijkswaterstaat, de ambulancediensten, de rijks- en gemeentepolitie en de ge neeskundig inspecteur voor de volksge zondheid is de mogelijkheid -geopperd om in de vangrail op bepaalde plaatsen afsluitbare doorgangen te maken, waarvan ambulances, politieauto's en dergelijke indien nodig gebruik zouden kunnen maken. In die auto's zou dan een sleutel aanwezig moeten zijn om de doorgang te openen en weer af te slui ten. De tijd die dat kost valt in het niet tegen de tijd die nodig isom soms enkele gegaan." tientallen kilometers te rijden om weer op de goede rijbaan te komen. Rijkswa terstaat blijkt echter weinig voor deze doorgangen te voelen. In afwachting van een definitief antwoord hebben de ambulancediensten in ieder geval be sloten afspraken te maken voor 't m ac tie komen op de grenswegvakken. ..De kwaliteit van een aantal gemeente lijke en provinciale wegen van beteke nis is gewoon beter dan sommige stuk ken van de rijksweg", aldus de lieer Boogert in een toelichting op de brief, die hij aan de minister van verkeer en waterstaat heeft gezonden. ..Wij als ambulancedienst en nogal wat mensen uit de omgeving zouden wel eens willen weten wat er is misgegaan bij het aanbrengen van de nieuwe asfalt- laag. De weg is er bepaald op achteruit De heer Boogert vertelde dat de ambu lancedienst nog een andere zaak bij rijkswaterstaat heeft aangekaart, na melijk de hobbels, die op sommige plaatsen in het wegdek van de rijksweg behoorden de gemeente Borsele na het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag zijn ontstaan. Die hobbels zorgen soms voor een 'wasbordachtig' effect, dal voor patiënten in de ambulances merkbaar is. Veldpost Het algemeen bestuur ging akkoord met het verhogen van de tarieven van de ambulancedienst met ongeveer 10.5 procent. Deze verhoging houdt in dat het tarief voor een rit binnen Zeeland en Bergen op Zoom van 160 naar 180 gul den gaal. De heer Boogert deed de som bere veronderstellingdat.de tarieven m de toekomst wellicht met meer dan 100 gulden per rit zullen moeten worden verhoogd, wanneer de aanwezigheid van een centrale meldpost verplicht wordt gesteld. Deze post. bestemd voor midden- Zeeland en Schouwen-Duiveland. komt in Goes. „Ga maar na. je hebt voor de bemanning van zo n post minstens 9 personeelsleden nodig. Tel die perso neelskosten eens bij het geld datje aan technische voorzieningen kwijt bent. dan komt je aan een hall miljoen per jaar", rekende de heer Boogert voor dat moet door de ambulancediensten in het gebied op worden gebracht. In Brabant, waar men op sommige plaat sen al met zo n meldpost werkt, bete kende dit een verhoging van ongeveer 100 gulden per rit. Het lijkt me met on waarschijnlijk dat het in het dunbe volkte Zeeland zelfs nog meer zal zijn."' De begroting voor 1977 van de ambu lancedienst werd vlot goedgekeurd. Er werd nog eens op gehamerd dat het de bedoeling is ieder jaar éen van de zes ambulances te vervangen. De resulta ten over 1976 zullen waarschijnlijk aar dig overeen komen met. de begroting Vóór de vergadering bekeken de leden van het algemeen bestuur één van de twee nieuwe ambulances. 8X% LENING - bedrag koers CONCLUSIE LANDBOUWSTUDIEDAG IN TERNEUZEN: (IMAGi uit Wageningen. kwam met klinkende cijfers op de proppen Hij liet weten dat het gemiddelde geluidsni veau van in Nederland gangbare land bouwvoertuigen op ongeveer 95 decibel ligt. Een onderzoek heeft volgens de heer Maring uitgewezen dat van de groep trekkerbestuurders op 58-jarige leeftijd 62 procent slechthorend is. De Imag-functionaris wilde groen licht ge- venaan geluidswaarden beneden 80 de cibel. oranje licht voor waarden lussen 80 en 90 decibel en rood licht ('gevaar lijk') voor een geluidsniveau boven de 90 decibel. Een belangrijke rol speelt daar bij wel de vraag hoelang men werkt bij een bepaald geluidsniveau. Zo kan met een gerust geweten 8 uur lang worden gewerkt in 90 decibel lawaai, maar i ons bewust worden van het houdt dat. bij 100 decibel al na een uur gevaar voor we er zinvol iets Legen kun- op ue neer Maring wees de aanwezige nen doen" zei voorzitter D. P. R. van de landbouwers nadrukkelijk op de moge- Vijver in zijn inleiding. Het lawaaipro- njkheïd om lawaai-arme trekkers te ko- bleem werd uiteraard toegespitst op de pen. Die worden nu met name ontwik boerderij, waar vooral trekkers een on- keld in Engeland en Zweden. „Infor- derscbaUelawaaibrQii zijn. Een van de meer bij u\v-dealeitfimporteiyr-nu reeds inleiders, tfedrijfsarCs. J: Reuvers van haa'r'Zweedse én Efigelse fntVoennèen" Dow ChegucaJ-jn .Terneuzen aek ..De .adviseerde hij. Verder raadde--hij het boerderij, is/.ëgehwöQ.rdfg niftttmeer zo ^fetrfufk Van.%ehdórbèsvc.hferiiiingsi?Jid- TRACTOREN ONDERSCHATTE LAWAAIBRON TERNEL'ZEN' - Lawaaidoofheid is een sluipend kwaad waartegen geen reme die bestaat. Gehoorapparaten bieden nauwelijks soelaas, de beschadigde ze nuwcellenzijn nooit meer te herstellen. Het beste is dan ook om lawaaidoof heid tegen te gaan door gehoorbe- scherming toe te passen. Dat werd don derdag duidelijk op een studiedag van de Stichting ter Bevordering van het Landbouwkundig Onderzoek in Zeeuwsch-Vlaanderen gehouden in het 'Luxorthealer' ir gezond." Volgens hem heeft een onder zoek onder Engelse trekker-chauffeurs, uitgewezen dan 50 procent lijdt aan een permanente gehoovbeschadiging. De heer Reuvers wees erop dat trekkers zo n 100 decibel lawaai produceren. „En da t kun je maar een uur lang hebben, wil er geen beschadiging optreden." Ook ing. J Maring van het Instituut voor Mechaisatie. Arbeid en Gebouwen EEN INSCHRIJVER BIJ UITVOERING WRAKKENWET BOD VAN 4150,- VLISSINGEN - Het Vlissingse bergings- en transportbedrijf Van den Akker heeft als enige gegedigde inge schreven op hel wrak van de op 17 mei van dit jaar gezonken Arnemuiden 12. Dit werd donderdagmorgen bekend gemaakt toen burgemeester drs. Th. J. Westerhout bij de uitvoering van de wrakkemvet liet aantal ingeschreven openbaar maakte. Het bergingsbedrijf, dal dc viskotter op 1(1 november van dit. jaarzelf heelt geborgen, schreef in voor een bedrag van -1150,- gulden. Burgemeester Westerhout deelde mee dat de gunning nog zal worden aange houden en dat het college van b. en w zich over het bod zal beramen Een woordvoerder van Van den Akker deelde desgevraagd mee dat, mocht men het eigendom van de Arnemuiden 12 verwerven, er nog geen toekomst plannen zijn „Opknappen of slopen, er is nog niets bekend." aldus de woord voerder De Arnemuiden 12 (de Vier Gebroe ders) zonk op 17 mei in de monding van de Oosterschelde nadat zich aan boord een ontploffing had voorgedaan, waar bij een brand ontstond. De 28-jarige Ab raham Theune uit Arnemuiden kwam bij deze ontploffing om het leven. Op 16 november werd de kotter ln opdracht van Rijkswaterstaat geborgen door Van den Akker Foto De Arnemuiden 12 die op 17 mei in de monding van de Ooslersclielde is ge zonken delen als oorkappen, oorwat/ten en oor- proppen aan. Van bedrijfsarts Reuvers en Dow-verpleegkundige P. Hamelink kregen de aanwezigen, aan de hand van film en geluidsbandjes, uitvoerige uitleg over de werking van het gehoor en de wijze van beschadiging. De heer Reu vers wees erop dat ook buiten de land bouw het gevaar dat te veel lawaai met zich meebrengt, wordt, onderschat. Zo zijn ook al veel beschadigingen gecon stateerd bij erg jonge mensen die een voorkeur hebben voor beatmuziek Van de recruten voor de militaire dienst heeft maar 20 p'icent een normaal ge hoor. In lawaaiige takken van industrie zijn werknemers soms erg onvoorzich tig. door te weinig gehoorbescherming toe te passen Een neger in het oerwoud hoort volgens de bedrijfsarts op z'n 70-e overigens nog even goed als op z'n 20-e. „De ouderdomsdoofheid. die wij nor maal vinden, is de prijs die we moeten betalen voor de beschaving. We hebben voortdurend lawaai om ons heen." Moeilijkheden ZOC en Verstoep BV zijn opgelost VLISSINGEN- Moeilijkheden, die eind vorige week waren ontstaan tussen de Zeeuwse Offshore Combinatie (ZOC) te Vlissingen-Oost en de firma Verstoep B.V. te Gouderak zijn uit de weg ge ruimd. Een woordvoerder van de ZOC deelde dat donderdag desgevraagd mee. Bij Verstoep werd dat bevestigd. Meer wilde men van die zijde evenwel niet kwijt. Verstoep had eind vorige week de ZOC opdracht gegeven met de bouw van een platform te stoppen. De ZOC maakte dat (top-bottomi-platfonm in opdracht van Verstoep, als onderdeel van de in aanbouw zijnde diepzeesteiger van Dow Chemical Terneuzen in de Braakman haven. De aanleg daarvan is in handen van de Gouderakse firma. Verstoep gaf de ZOC opdracht te stop pen. omdat de levertijd van het plat form. dat inmiddels al nog niet afge werkt vanuit de Sloehaven naar de Braakmanhaven was overgebracht, in het gedrang zou komen. De afbouw- werkzaamheden zouden niaarmatigzijn gevorderd ..Overmacht vanwege slechte weersomstandigheden", zei men bijdeZOC „Kloptnietsvan".oordeelde men bij Verstoep. Een woordvoerder van de ZOC deelde donderdag mee. dat in een gesprek tus sen beide directies de moeilijkheden zijn opgelost. ..Het dek zélf hebben we geleverd, het platform wordt verder af gebouwd door derden". Verder com mentaar wilde men bij de ZOC nog vooi zich houden, omdat men momenteel vo lop bezig is met voorbereidingen van de 'nieuwe ZOC'. Zoals bekend is het hui dige bedrijf overgenomen door Troost Houdstermij. B.V. uit Rotterdam. Men wacht op de homologatie van de recht bank. de bevestiging van het akkoord van de crediteuren dat de ZOC wordt voortgezet in andere handen Beroepinpsherichten NED. HEKV. KERK Bedankt voor Lage Zwaluwe (toezeg ging): E. H. Wolbers te Kerkdriel GEREF. KERKEN Beroepen te Delft-Abtswoude: J van Buuren te Nijkeik. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te Siegerswoude-Fi iesche Pa len in samenwerking met Wijnjewoude' J. B. van Mechelen te Urk. BAPTISTENGEMEENTEN Aangenomen de benoeming tot. leger piedikant in lang verband- A. A Boe- schoten te Apeldoorn open bedrag de koers wordt na de inschrijving vastgesteld aan de hand van de koersen en bedragen waarvoor is ingeschreven (tendersysteem) rente jaarlijks op 15 januari aflossing in 20 jaarlijkse termijnen van 15 januari 1978 af vervroegde aflossing is van 15 januari 1987 af mogelijk tot 15 januari 1992 tegen de koers van 103%. daarna tegen 102% schuldbewijzen nominaal f 1.000 (CF of K) schuldregisterinschrijvingen van tenminste f 100.000 inschrijving 22 december 1976 van 9 tot 15 uur door tussenkomst van bank of commissionair in effecten, onder opgave van het bedrag en van de koers waartegen men wil deelnemen storting op 18 januari 1977 met bijbetaling van 3 dagen lopende rente toewijzing uitsluitend aan inschrijvers die hebben ingeschreven tegen de vastgestelde koers (gereduceerde toewijzing mogelijk) of tegen een hogere koers (toewijzing ten volle) afrekening vindt plaats tegen de vastgestelde koers prospectus kosteloos bij banken en commissionairs AFKEURENDE MOTIES IN VLISSINGN EN MIDDELBURG Tegen middernacht hebben twee sleep boten de ARM 16 naar de Vlissingse binnenhaven gebracht Werk duurt twee dagen ADVERTENTIE i in de Lange Delft-bijlage van dit blad vindt u een advertentie van Mossel Versteege met zeer speciale aanbiedingen. „UITBLIJVEN PRIJS COMPENSATIE TAST NIVEAU WELVAART AAN" GOES-Tijden*, tie Icdcnvcrgatloringen over de landelijk al' te sluiten cao. die de laatste weken in Zeeland zijn ge houden door dc Industriebonden van NKV en NVV is over het algemeen in stemming betuigd met de uitgangspun ten voor het cao-beleid van tie FNV. de Federatie Nederlandse Vakbeweging. Alleen in Vlissingen en Middelburg klonk er kritiek op het FNV-beleid en werden moties aangenomen. De Indus triebonden hielden de afgelopen weken gezamenlijk'!! 16-lal cao- vergaderingen in 15 plaatsen, die in totaal door 117 vakbondsleden werden bezocht. Met name in Terneuzen. .Middelburg en Vlissingen werd erop aangedrongen de volledige prijscompensatie voor 1977 te handhaven. Decao-ledenvergadenngen betroffen de landelijke contracten voor metaalin dustrie. metaalnijverheid, bakkerij grondstoffen. dra nken i ndus trie, groenten- en truitvei werkende indus trie. rubbervervverkende industrie, was serijen. betonwarenindustrie. kappers, schoonmaakbedrijven en glazenwas sers. textiel- en conleetie-industne. Daarnaast zijn nog eens vier vergader ingen in twee plaatsen belegd voor de leden betrokken bij de Philips-cuo. In de opsomming zijn. niet inbegrepen de ver gaderingen met tit* led en an chemische bedrijven als bijvoorbeeld Moechsi en Hercules, die een eigen ondernemings cao kennen. Het aantal van 117 leden dat de verga deringen door de industriebonden van NKV en NVV gezamenlijk in Zeeland be legd voor de landelijke cao's is te split sen in 78 leden van de NVV-bond en 39 van de NKV-bond oorstellen Bij de aanvullende voorstellen, die door de leden zelf werden ingediend valt het voorstel op dal in Goes werd gedaan op een vergadering voor de metaal-cao: hierin werd gevraagd va kantietoeslag uit te betalen in een ge lijk bedrag voor iedereen. In Sas an Gent Kloosierzancleen Tno- len kwamen de leden met voorstellen de pensioengerechtigde leeftijd vroeger te stellen. In de eerste twee plaatsen noemde daarbij de leeftijd van 64 jaar In sas van Gent en Kloosterzande eiste men ook een 100G netto inkomen bij de seniorenvakantie. In Vlissingen werd gevraagd werknemers van 50 jaar en ouder geen ploegendienst meer te laten verrichten en ook met meer tot over werk te Verplichten. Moties, Op een vergadering voorde metaalcao in Vlissingen werd - zoals gezegd - veel kritiek geleverd op het FNV-beleid. De leden, met name die van de KMS toon den zich daar 'actie-bereid' ten aanzien van het behoud van de prijscompensa tie. Tijdens cüe vergadering werden maai liefst drie moties aangenomen, die tei kennis van clé bondsbesiuren zijn ge bracht: in de eerste moties spreken de leden van de Industriebond NVV hun teleurstelling uit over de gang van za ken binnen hun bond rondom het FNV-plan. Zij uitten hun bezorgdheid over het leit dat het FNV-plan is aanv aard zonder raadpleging van de leden raad en eisen directe raadplegingen bij zulke belangrijke beslissingen. In de tweede 'Vlissingse' motie wordt zowel door de leden van de Industriebond NKV als NVV gesteld dat voor 1977 vol ledige prijscompensatie moet worden geëist lin tegenstelling tot het betref fende punt uit het FNV-plani De cao- voorstellen als gedaan in het FNV-plan worden in deze motie het absolute mi nimum' genoemd waarmee akkoord kan worden gegaan. Een derde motie, aangenomen doorleden van beide bon den stelt, dat gebleken is dat het niet de loonstijging is. die de inflaue veroor zaakt. en dat daarom over dit jaar nog volledige prijscompensatie dient te worden betaald. In Middelburg namen NVY-ieden werkzaam bij de Vitrite- laonen een motie aan. ene eveneens oe- zorgdheid uitspreekt over de gang van zaken in hun bond rond het FNV-plan. en een tweede motie, die voor 1977 prij scompensatie verlangt Onderstroom' Districtshoofd J. Schepers van de In dustriebond NVV verklaarde, ge vraagd naar zijn mening over deel name en belangstelling voor de cao- vergaderingen dat 'onder dc opper vlakte toch een onderstroom aanwezig is naar een explosieve situatie waar van ik niet hoop dat zij losbrandt". „Bepaalde werkgevers zouden namelijk wel willen dat er eens een poosje ge staakt zou worden. De kassen van de bonden raken dan leeg. en zij - die werk gevers - komen van voorraden al". De heer Schepers had wel begrip voor nci roepen om prijscompensatie door de werknemers: „Prijsmakers. ook die prijsmakers, die tegen een geheime pnjs duurverwekte energie krijgen, waarvan de kleine man via zijn tarief het tekort kan-betalen, honen de prijsindexclausu les in de cao. Dat wekt gevoelens van verzet. Maar toch is er duidelijk begrip bij de leden dat onze bonden terwille van de prijsindexering geen politieke slaking kunnen riskeren" De heer Schepers was voorts van me ning dat een 4.5 G verbetering in totaal toch wel duidelijk als onderhandelings resultaat moeten worden aanvaard- „Dat was toch al gesteld aan de top. Daar moet nu bij de bednjfstaksgewijze aanpak van cao's nog niet eens over worden onderhandeld, wam dan wordt het twee maal inleveren". Het handhaven van de prijscompensa- tieclausulezagde heer Schepers als 'een duidelijke opdracht'. „Zonder dat kun nen we uiteindelijk beter de beuk er in doen. en de zaak plat leggen, want dal betekent terug naar een welvaartsni veau van jaren her Procesindustrie Voor tie procesindustrie hoopte de vakbondsbestuurder dat daar een con creet begin zou komen voor een vijf ploegendienst. gebaseerd op 33.6 uur per week. Sprekend over het loonpeil in ons land in het algemeen, zei de heer Schepers: „Mensen die zeggen dat er in Nederland geen armoede meer is. moe ten maar eens proberen een half jaar met liet minimumloon uit te komen. Ze zullen dan w el ervaren dat dit volgens Nederlandse maatstaven dan maar een armoedig besiaantjc is. Met nadruk zeg ik: volgens Nederlandse maatstaven, want onze armoede is natuurlijk met te vergelijken met de ontzettende nood in de Derde Wereld". VLISSINGEN - De afgelopen zondag in dichte mist overvaren Arnemuiden 16 isdonderdagmorgen rond een uur of zes door het internationale bergingsbe drijf Smit-Tak uit Rotterdam gelicht. Even over zeven bevond de viskotter zich boven het watervlak in de mon ding van de Westerschelde. De door de Taklift I uit het water gehesen Arne muiden 16 werd direct na de berging door de slepers Baracuda en E veringen richting Scheldepoorl gesleept. Aanvankelijk was het de bedoeling om de Arnemuiden 16 over te brengen naar de Sloehaven maar om technische re denen met het binnenvaren liet men dit idee varen. De viskotter werd vervol gens op een slik tussen de Scheldepoort en de Boeien gelegd zodat kon worden begonnen met het dichten van de scheur in de romp van de viskotter. Een woordvoerder van Van den Akker, bergings- en transportbedrijf uit Vlis singen dat bij de berging heeft geassis teerd. verklaarde dat reeds m de loop van donderdagmorgen werd begonnen met deze werkzaamheden. ..De firma Maaskant uit Stellendam, die is gespecialiseerd in viskotters. heeft zich over deze taak ontfermd. Vermoe delijk zullen de werkzaamheden twee dagen in beslag nemen", aldus de woordvoerder. Tijdens het vervoer van de monding van de Westerschelde tot aan het slik werd het scheepvaartverkeer door de Aves- tant geattendeerd op het transport. Er hebben zich geen onregelmatigheden voorgedaan. Nadat het gat in de Arnemuiden 16 is gedicht, een ruim twee meter brede scheur tot aan de kim, zal door de verze keringsmaatschappij een expertise rapport worden opgemaakt. Naar aan leiding hiervan zal worden bekeken wat er melde Arnemuiden 16 gaatgebeuren. Tijdens de voorlopige reparaliewerk- zaamheden zal tevens de motor van de viskotter worden schoongemaakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 7