Promenade geen mode-verschijnsel BURGEMEESTER WOLTERS: Van Zeelands drukste verkeersweg naar wandelgebied: winkeliers tevreden Consument: geslaagd, maar tekort aan parkeerruimte; brommer op promenade taboe VRIJDAG 17 DECEMBER 1976 Een jaar geleden stonden middenstand en gemeentebestuur nog lijnrecht tegenover elkaar. Aan realisatie van de prome nade ieek voorlopig niet te denken. Veranderde omstandig heden (komst C en A) en een onverbiddelijk aan zijn plannen vasthoudend gemeentebestuur deden het tij keren. Inmiddels is de promenade in record-tempo tot stand gekomen. Tevredenheid alom. De midden stand is van rel legen enthousiast voor'geworden. De vrede met hel gemeentebestuur is allang weer hersteld. Uitgerekend burgemeester drs. P. A. Wolters mag dan ook mor gen de promenade openen. In een interview over de promenade bekent burgemeester Wolters nooit aan het resultaat getwijfeld te heb ben. Geloof in de zaak en de hoop dat de middenstand zou inzien dat een promenade ook voor hen voordelig zou uitvallen, bepaalde de houding van de gemeente. Men heeft gelijk gekregen. Burgemeester Wolters is er duidelijk blij mee. De aanleg van voetgangersgebieden in samenhang met een parkeerbeleid noemde hij vorige maand bij de be grotingsdebatten in de gemeente raad de hoeksteen van het binnen- stadsbeleid Sinds zijn komst naar Middelburg - nu zes jaar geleden - is burgemeester Wolters een fel en hartstochtelijk voorvechter van uit breiding van het voetgangersgebied en beperking van hel autogebruik in de binnenstad- Benadrukt dat de ontwikkeling in Middelburg na de aanleg van de Burgpromenade stil was blijven staan. Meermalen wees burgemees ter Wolters de middenstand erop dal men ten opzichte van andere plaat sen (Goes. Vlissingem bezig was een achterstand op te lopen. „Je kunt be slist niet zeggen dat het een mode verschijnsel is. Anders was het allang al gestopt", merkt hij op. Drs. Wolterslegtuitdatnade tweede wereldoorlog geleidelijk aan overal het besel is gegroeid dat de binnen stad zijn centrum-functie als ont moetingsplaats verloren had. Via beperking van het autoverkeer en meer ruimte scheppen voor de voet ganger moeten de binnensteden hun ontmoetingsfunctie weee (erug krij gen ..Ook in Middelburg willen wij de binnenstad die functie weer te ruggeven", aldus de burgemeester. Met de totstandkoming van de Lange üell'tpromenade is nog geen eindpunt bereikt. Burgemeester Wolters vertelt dat b. en w. voor vol gend jaar denken aan een 'vervol making' van de Lange Delftprome nade. In hun visie bciekeiit dit dat de Segeerslraal itot aan de Barba- ragangen de Korte Delft I tot aan het Damplein) aangepast «orden aan het promenade-karakter van de Lange Delft. Daarnaast wil men ook het gedeelte van de Markt in het ver lengde van de Lange Del 11 (tussen de Amro-bank en het Geschenkenhuis) bij de promenade betrekken. De gemeente heeft hiervoor een be drag van 100.000 gulden op de begro ting staan. Een bescheiden bedrag vergeleken met de bijna half miljoen gulden die de aanleg en inrichting van de Lange Delftpromenade ge kost heeft De verdere ontwikkelingen hangen van de nodige zaken af. Een prome nade in de Langcviele lijkt er niet meer in te zitten. Burgemeester Wol ters ziet hoogstens een auto-anne straat afhankelijk gesteld van be- scliikbare parkeerruimte. Burgemeester en wethouders willen die parkeerruimte in de Geere scheppen met de aanleg van een pat- keerkelder. Noch afgezien van goed keuring'van de raad is dat geen een voudige zaak. De kosten van de par keerkelder belopen zo n 6 miljoen gulden Als de gemeente de helft sub sidie in de wacht sleept blijft nog aan tijd een aanzienlijk bedrag over. Markt De aanleg van de parkeerkelder is op zijn beurt weer bepalend voor de toekomst tan de Markt. B. en tv. hebben de raad al voorgehouden dat bij aanleg van de parkeerkelder de Markt autovrij gemaakt kan wor den. „Als de parkeerkelder er niet komt. is het onmogelijk de Markt autovrij te maken", zegt burgemees ter Wolters. Met Plein '40 - dat na het wegvallen als busstation voorlopig als parkeer terrein is ingericht - zijn ook verschil lende mogelijkheden. Ideeen voor een dagmarkt bleken niet haalbaar De gemeente laat de zak nu afhangen van de verdere ontwikkelingen Ook wacht men de plannen van de wijk- vereniging in dit gebied af In ieder geval benadrukt burgemees ter Wolters nog eens dal een hele maal autovrije binnenstad nooit haalbaar zal zijn en hij zich daar ook fel tegen zou verzetten .Dat kan nooit melde verwevenheid van func ties die er is. Dan draai je de binnen stad economisch de nek om", aldus de burgemeester Nadat dc Lange Delft-promenade zo'n veertien dagen 'ongeopend' open is geweest blijken de winkeliers aan wat eens Zeelands drukke verkcers- «•cg was over de vrijwel de gehele li nie ingenomen met de trans tot voetgangersgebied. De zijn niet gedaald, hoewel men daar een restrictie bij plaatst: de prome nade was juist in de tijd voor Sint Ni- colaas voltooid en dan worden er uit eraard altijd goede zaken gedaan. Dc verwachtingen zijn overigens opti mistisch. Wensen: bet geheel verder gezellig maken met een stoffering van bomen, bloemen en ander groen en het geheel weren van fietsen en bromfietsen van de promenade, door Sint Nicolaas bij zijn intocht in Middelburg als dc 'brommenade' genoemd. Jen van de winkeliers, de heer A. J. Schuilema van lederwarenhuis 'Byou' op de hoek van de Segeers- straat over dit punt: „Dat is eigenlijk erg gek in een promenade. Vroeger konden dc klantcnop een rustig ogen blik het troittoir opstappen, nu kan dat niet meer of er scheurt links ol rechts een brommer voorbij" Lof Dc winkeliers bleken vooral ook lof te hebben voordewijze waarop de aanleg aan de promenade was georganiseerd, met een minimum aan overlast voor consument en middenstander. „Niets dan lof voor zowel de mensen die dat georganiseerd hebben als uitgevoerd", aldus de heer P. de Witte van 'De Goedkope Simon'. „maar wij hadden het voordeel boven bijvoorbeeld de Walstraatin Vlisstngen datergeen rio leringswerkzaamheden uitgevoerd moesten worden Daarom hebben we in de winkels geen modder gehad, al leen wat los zand. maar dat. was zo weg te vegen". De lieer De Witte over beïnvloeding van de omzetcijfers: ..Niet negatief. De hele straat is al vele dagen klaar. Maar zelfs gedurende de periode dat ze voor m'n deur bezig waren heb ik geen om- zetvermindering kunnen constate ren". Verwachtingen? ..Niet minder, zeker wanneer 'Hij-Mode' hier kom ten een C A. dan zie ik de toekomst rooskleu rig tegemoet". Gezelliger? „Ja. zeer zeker, ik werk hele dagen in de zaak en woon er bo ven. Ik heb er eigenlijk 24 uur per dag mee te maken, als ik m'n nachtrust er bij reken. Ik kan niet anders zeggen dan dat we er heerlijk op vooruit zijn" Reacties Reacties mensen? ..In hef algemeen ook positief. Men kan de auto in de buurt kwijt. In dat verband zie ik wel met angst en beven de vrijmaking van de Markt tegemoet, ik hoop niet dal dit doorgaat. Blij ben ik dat de oude fabriek van Boddaertop de Kousteen- sedijk weggaat. Hopelijk ligt ie nog voor de jaarwisseling helemaal tegen de grond, dan krijgen we er daar prachtige parkeerruimte bij. Iedere keer als ik mensen hoor mopperen over parkeerruimte wijs ik op dat ter rein aan de Kousteensedijk. waar je nog vrij kunt parkeren. Het zoge naamde 'Sinterklaasbmggetje' tegen over de Sint Janstraat, dal. ligt, er niet voor niets. Veel mensen hebben geen idee, hoe kort dit terrein bij de Lange Delft ligt. Laat het honderd, honderd- twintig meter wezen, dat is toch fan tastisch Het is toch treung. dal dit terreintje tot nu toe niet ten volle wordt benut" Aanvankelijk waren bepaald niet alle Lange Delft-winkeliers enthousiast over het. promenade-plan. Dat is dus nu wel anders. De heer De Witte hier over: „Ja. het wordt ons wel eens ver weten dat we destijds tegen .warén en datwasook wel omdatbij onsdeangst speelde na die Lange Delft gaat de Markt als parkeerruimte weg. En dat is nog zo Dat zit ons niet zo lekker. Aan de ander kant kan ik me wel voor stellen. dat allerlei groepen mensen benadrukken dat de binnenstad meer autovrij moet worden gemaakt. Wan neer dat met de Markt hel geval is zal dat invloed hebben op de omzet van diverse zaken in de Lange Delft en om geving. De Lange Delft telt zo'n zestig winkels, met de Korte Burg en de Se- geersstraater bij zijn dat 120 bedrijven met hun personeel Da t is niet onbete kenend Parkeerkelder De parkeerkelder in het Geereplan? „Reuze, omdat die zo'n 300 auto's kan wegwerken, maar mijns inziens is de afstand tussen Geere en Lange Delft een beetje te groot. Ik zie dit niet als een alternatief voor de Markt". „Niet nadelig" was ook de menig van de heer L. J. Plierenburg van Magazijn de Maan' over de omzetten tot nu toe. ..We hebben wel de Sint Nicolaas ge had"aldus de heer Plierenburg, „Maar toch dacht ik dat het tot nu toe niet nadelig is geweest. De uivloed op dc omzet is zeker niet negatief. Mijn verwachtingen zijn daarom positief. Vooral in de zomer als het goed weer is wordt liet aantrekkelijk om in de Lange Delft te winkelen Als de boompjes bloeien en de vitrines zijn ingericht wordt het nog leuker". Over de overlast bij de aanleg „Eigen lijk geen last gehad, wel wat natuur lijk, maar dat is erg veel meegevallen' Nu dat achter de rug is en het geheel overziende: „Ik vind het wel geslaagd eerlijk gezegd. Ik was er aanvankelijk met zo erg voor. Stond in ieder geval niet te juichen toen het promenade zou worden, maar nu valt hel allemaal erg mee. Nee, voor een omzetdaling was ik niet bang. de mensen komen toch wel ook al moeten ze de auto een eindje verder zetten. De meeste men sen blijken het nu wel prettig te vin den. alleen vindt men het vervelend dat men op bepaalde lijden nog met fietsen en bromfietsen mag rijden, maar ik verwacht niet dat dit in de toekomst zal door mogen gaan". Pluim vilde Winkelier Seliuitema een pluim op de lioed steken van liet Serooskerke bedrijf Geldof voor de manier waarop men veel moeilijkhe den bij bet beslratingswerk wist te omzeilen. „We hadden daar een hele boel trammelant van verwacht. Wc dachten wc gaan een dieptepunt te gemoet maar de omzet is in die tijd normaal gebleven". De invloed van dc eerste veertien dagen? „Niet nega tief'. Verwachtingen? „Ik houd van die kleine enquètetjes onder mijn klanten. Kr zijn mensen die geen be zwaar legen de promenade hebben, maar het een zootje in Middelburg vinden omdat ze ontzettend lang moeten zoeken naar parkeerruimte. Anderen zijn er zonder meer blij mee. omdat ze zeggen het is nu lekker lopen in de stad. Maar vooral de mensen uit dedorpen klagen. Ik ken al mensen uit Domburg en Westkapelle die Middel burg zijn gaan mijden. Dan hadden ze een hall' uur rondgereden in de stad zonder dat ze wisten hoe ze er uit moesten komen. De gemeente heeft in dat opzicht een belangrijke laak: par keerplaatsen maken en een goede be- wijzering. dan komt iedereen eruit. Nu ben ik bang dat indien men liet wan delgebied nog groter maakt, ook de moeilijkheden groter worden.". Als een vrijwel unanieme mening komt onder de consumenten, die in liet gebied van dc Lange Delft inkopen doen naar voren dat het op bepaalde tijden toelaten van fietsers en (voorall bromfietsers hier een misslag is geweest. Andere bedenkingen: een tekort aan parkeerplaatsen in de onmiddellijke om geving. dat mogelijk nog wordt verscherpt als de Markt autovrij wordt ge maakt. Uil kanttekeningen van vertegenwoordigsters van vrouwenorganisa ties bleek overigens, dat mei de aanleg van promenades'onvermijdelijk' indt. Dit bleek onder meer uil de meningen vies Commissie i VAC) in Middelburg van een aantal dames van het bestuur van de afdeling Middelburg van de Nederlandse Vereniging van Huis vrouwen. die er de nadruk op legden dat het toelaten van fietsen beperkt dient te blijven tot tien uur 's morgens, en bromfietsen geheel geweerd moe ten worden. 'Verder staan wij er wel positief tegenover' zo lichtte secreta resse mevrouw G H. Krepel haar me ning en die van haar mede bestuursleden toe. 'omdat hel cen trum er leefbaarder door wordt. Maar het gevaar bestaat anderzijds ook. dat men het centrum gaat mijden. Verder vinden wij dat de promenade verbo den gebied moet zijn voor bromfietsen, op alle tijden'. Rekening houdend met het feit. dat de promenade nog moet worden aangekleed met bloemen en planten wilde het bestuur van de Mid delburgse afdeling de nieuwe prome nade kwalificeren als 'heel sfeervol'. Daarbij tekende men aan niet op de hoogte te zijn van de voorzieningen, die er mogelijk zijn getrofi'en voormva- liden. 'maar die moeten er onder alle omstandigheden wel zijn VAC Daarop attendeerde ook mevrouw I. Steketee-Hardon van de Vrouwen Ad- 'Als VAC hebben wij gevraagd of rekening kon worden gehouden met mensen die moeilijk ter been zijn Ik heb de indruk dat dit nog met gebeurd is. De promenade zou op bepaalde tij den toegankelijk moeten zijn voor au to's met mensen die maar een heel kort stukje kunnen lopen'. Namens de ge hele commissie kon mevrouw Steke- tee zeggen dat qua sfeer erg positief over de promenade wordt gedacht. 'Je moet nog even wachten tot. de aankle ding is voltooid, maar ik dacht dat dit wel gunstig was. Eén ding is misschien niet zo mooi. dat iedere winkel z'n ei gen stoepje heeft mogen houden en daar ligt allemaal verschillend plavei sel. De rust is een groot winstpunt. Zoals het voorheen was met het één richtingsverkeer was het niet meer verantwoord. Het was noodzakelijk geworden dat er een promenade kwam. Doorgaand verkeer in een win kelstraat kon gewoon met meer. De consequenties daarvan heeft men niet geheel overzien, vandaar dat er heel wat verkeersknelpunten gebleven zijn en bijgekomen zijn. Ik dacht dat deze door de doorsnee-Middelburger niet zo gewaardeerd worden' Mevrouw Sleketee liet zich eveneens negatief uit over bet toelaten van bromfietsen op dc promenade. 'Ik hoop dat het bij een experiment blijft en dan afgelopen is, want het is leven sgevaarlijk. Als voetganger houdt men er geen rekening mee. dat er bromfietsen en fietsen zijn'. Een an der punt van kritiek: de standaards van de fietsenrekken staan te dicht bij elkaar, sturen raken in elkaar, ecu voor winkelende rouwen erg on handige toestand. Het geheel over ziende als 'consumenten-trekpleister' zei mevrouw Steketee: 'Wie echt il winkelen zal er positief over oorde len, voor wie snel wat boodschappen wil inslaan is hel niet zo'n succes. Als de winkeliers die er nu zijn hun assor timent aanpassen dacht ik dat ieder een wel tevreden kon zijn'. Snel boodschappen doen: over du element had vooral bedenkingen me vrouw H. C Spaanderman, bestuurs lid van zowel de Zeeuwse als de Mid delburgse Vrouwenraad. Mevrouw Spaanderman, die overigens bena drukte een persoonlijke mening te ge ven. zei als consument hiel gelukkig te zijn met de promenade, omdat er te veel gesjouwd moet worden met de zware boodschappentas'. Hierover merkt zij op 'Daarmee wil ik dus ei genlijk zeggen dat er veel meer par keerplaatsen zouden moeten worden gecreèerd in de directe omgeving van de Lange Deltt In de meeste gevallen is het zo. dal als ik boodschappen ga doen de diehtsby zijnde parkeerplaat sen bezet zijn'. Mevrouw Spaander man tekende hierbij aan: "Ik bekijk dit niet verkeerstechnisch, maar zui ver als consument. Ik zal de prome nade wel mooi vinden als de totale aankleding voltooid is. als er boom- aanplant Is en wat groen in het alge meen Maar daar staat tegenover dat ik het wegdek een lappendeken vind en wat de gezelligheid betreft zou die naar mijn idee bevorderd kunnen worden door een of meer terrasjes waar men tets zou kunnen gebruiken en dan liefst in de winter op overdekte terrasjes" 1 Fietsers Ook mevrouw Spaanderman had kri tiek op het toelaten van fietsers en bromfietsers: 'Erg hinderlijk. Als het dan per se toch moet dan zou ik dat graag beperkt zien tot één pad. Vooral bromfietsen zijn daar een gevaar, in eens komt zo'n ding er aan en dat zwiept dan om je heen". En in dat geval loopt liet nog goed af. Een vrij algemene mening over de bromfietsen op de promenade is, dat hieraan meer risico's zijn verbonden dan aan het oversteken van een snel- verkeersweg. Daar zo beluisterst men als mening onder de gebruikers van de promenade, kijkt men eerst twaall keer naar links en naar rechts om daarna hollend de overkant te berei ken. In een wandelgebied rekent men nergens op en hoeft men ook nergens op te rekenen, omdat de aanduiding 'promenade' een garantie behoort te zijn voor veilig en ongestoord winke len.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 33