Havenschap Vlissingen akkoord met groenplan industriegebied Ontwerpovereenkomst voor bestrijding van rampen op Westerschelde is klaar TROUWT! Frans schip vast op glooiing van binnenvaarthaven Terneuzen TEMI SCHIET BOOTJE IN MOEILIJKHEDEN TE HULP r HavenschapTerneuzen verkoopt grond Sas aan de Suiker Unie almanak Fietser onwel en overleden Berging van ARM 16 duurde de gehele nacht Wedgwood DONDERDAG 16 DECEMBER 1976 GROENBEPLANTING VAN ONGEVEER 60 HECTARE DISCUSSIES OVER VERPACHTING VAN HET JACHTRECHT VLISSINGEN - De Raad van Bestuur van hel Havenschap Vlissingen is woensdag akkoord gegaan met het groenplan voor het industriegebied Vlissingen-Oost. Men stemde er mee in dat tussen het dagelijks bestuur van het havenschap en de gemeente Borsele overeenstemming is bereikt dat de to tale oppervlakte voorgroenbeplanting ongeveer 60 ha.a. zal bedragen. In prin cipe werd goedgekeurd dat het haven schap 907f zal vergoeden van de kosten van groenaankoop en groenaanplant bij de dorpen Nieuwdorp. 's- Heerenhoek. en Borssele tot een maxi mum van vijf miljoen gulden. Dit om de industreicomplexen in Vlissingen-Oost door middel van groenaanplan aan het oog van de inwoners dezer kernen te onttrekken. Het is de bedoeling dat de groenvoor zieningen bij deze dorpskernen, ook al liggen die niet aan het industriegebied aangesloten, wél deel zullen uitmaken van het bestemmingsplan. In de prak tijk zal heter op neerkomen, dat de ge meente de aankoop van grond en aan plant ter hand neemt, en dat het haven schap de kosten daarvan aan de ge meente vergoedt. Ter zitting kwam ovet Gesprek tussen vakbond en Olau Line voortgezet VLISSINGEN - De vakbonden en de di rectie van de Olau Line in Vlissingen hebben woensdag hun besprekingen over de reorganisatie bij deze scheep vaartmaatschappij weer voortgezet. Noch directeur H. A. J. Lobbe, noch de honden wilden veel mededelingen doen. „In dit stadium van overleg ook met onze leden, dat nog aan de gang is. bren gen we liever nog geen standpunt naar buiten," aldus districtsbestuurder Kof fermans van de vervoersbond CNV, die als woordvoerder fungeerde. Directeur Lobbe zei dat het woord 'reor ganisatie' te groot is voor de maatrege len. die bij de Olau Line moeten worden getroffen. „Het gaat slechts om enkele interne verschuivingen, overplaatsin gen naar andere afdelingen," zei hij. De directeur wilde nu niet zeggen of het al dan niet tot ontslagen zou komen. De besprekingen tussen Olau en de vak- oonden zouden vandaag - donderdag - worden afgerond. Amnesty International Goes houdt jaarlijkse kerstkaartenactie GOES - Zaterdag 18 december staat de afdeling Goes van Amnesty Internatio nal tussen 10.00 eii 16.00 uur met een stand op de Grote Markt (bij het lunch- café 'Het Stadhuis'i. Er zijn onder an dere briefkaarten te koop, die verzon den worden aan tientallen politieke ge vangenen in de wereld. Dat gebeurt in het kader van de jaarlijkse groelenactie van Amnesty International. i ADVERTENTIE) PriniaDonna, Corsetterie Mode voor de volslanke elegantevrouw. Segeersstraat 64 - Middelburg tel. 01180-13560 ZEEUWSE Breuken Het Middelburgse meisje liad aan dachtig gevolgd hoe haar broer-een paarjaar ouder-in de weer was met het berekenen van enige breuken. Haar moeder zag het en snelde even ter welwillende assistentie toe. Het ging om de oplossing van het vraag stuk hoeveel een min driekwart is „Kijk", sprak de moeder, „nou neem ik een appel en die snijd ik in vier stukjes". Ze deed het. ..Nou geef ik drie stukjes aan jou. die geef ik weg. Dan is er nog eén stukje over en dat is dan de uitkomst". Het meisje keek haar even ernstig aan en sprak: „Nee, hoor. Dat krijg jij van me. Jij hebt nog niets". Dat wordt later vast een onbaatzuch tig lid van onze samenleving De maatschappij heeft d 'r nodig. deze materie nog een brief binnen van het gemeentebestuur van Borsele. waarin werd gesteld dat de 60 ha uit het groenplan uitgangspunt zijn voor de groenaanplant. maar dat dit niet in houdt dat zonder meer met alle andere groenaanplant wordt ingestemd Ook werd erindebriefop gewezen dat het in eerste instantie de gemeenteraad is. die door middel van een bestemmingsplan zal vastleggen waar het groen dient te komen. Burgemeester G. H. E M van Waes van Borsele had overigens geen bezwaar tegen de 60 hectare als uitgangspunt en het principe van 90*5 kostenvergoeding door het havenschap. Maar hij keek wel wat aan tegen een vast maximumbed rag van 5 000.000. Havenschapsvoor zitter gedeputeerde A J Kaland gaf toe dat het nog wel enige jaren oon duren eer men die vijf miljoen zou kunnen ge bruiken: „We hebben wel een maximum nodig om te weten waar we aan toe zijn, maar we moeten wel praten over een in dexering van die 5 miljoen in verband met de inflatie.'' Dat vond de raad van bestuur ook redelijk. In die zin werd het voorstel dan ook aangenomen De Vlis- singse wethouder G. J. A. M. Adan pleitte voor inschakeling van de sociale werkplaats bij de aanleg van de groen stroken. „Die krijgen een kans", zegde de heer Kaland toe. 1 dvi escom m issie De Raad van Bestuur aanvaardde ook het concept-reglement voor de Advie scommissie uit het bedrijfsleven voor het Havenschap Vlissingen. „Niet alle werknemers-afgevaardigden waren aanwezig bij de besprekingen met de adviescommissie over dit onderwerp, waarover volledige overeenstemming werd bereikt", bekende de heer Kaland op een vraag. Hierbij werd gedoeld op het feit dat de afgevaardigden van NW en NKV des tijds de commissie hebben verlaten, „maar ik heb 't idee d at dit wel weer goed komt", verklaarde de havenschaps voorzitter optimistisch. Als lid van de advies-commissie bedrijfsleven werden vervolgens benoemd de heren drs. C. Hartog. directeur van de KMS te Vlis singen, en de heer ir. J. van Heel. direc teur van Hoechst te Vlissingen. Jaclu De verpachting het jachtrecht op hel grondgebied van liet havenschap per 1 maart 1977 riepemgediscussieop. Het dagelijks bestuur had een voorstel ingediend ingaande 1 maart 1977 dal jachtrecht te verpachten bij openbare inschrijving. Aanleiding daartoe was het leit dat een Zeeuws particulier een bod had gedaan ƒ30.000 te betalen voor het jachtrecht "op liet hele gebied, een bedrag aanzien lijk hoger dan tot nu toe was ontvangen. De algevaardigde van het ministerie van economscihe zaken drs. Dirken vond die openbare inschrijving maar 'een slechte zaak'. „Dan heelt men geen zekerheid wie er gaat jagen. We moeten degenen die nu al het jachtrechthebben dat niet op 'n ordentelijke wijze afme* men." Ook burgemeester Van Waes van Borsele zag er veel in om het jachtrecht met de huidige jagers te continueren. Daarom nam het dagelijks bestuur dit voorstel maar terug om het eens nader te bekijken. Bij het begin van de vergadering deelde voorzitter Kaland mee dat er een brief «vas binnengekomen van het Coórdina- tieorgaan voor milieu- en natuurbe scherming in Zeeland over een even tueel vestigen van een vuilnisstort plaats bij Rammekens, als de huidige stortplaats voor Midden-Zeeland in het Sloegebied vol zou zijn. „Er beslaat nog geen enkel voornemen voor storten bij Rammekens". aldus de heer Kaland. „Datis nog in studie." Voorgesteld werd het Coordinatieorgaan zulks te berich ten. wc Er is overeenstemming met de credi teuren van de Zeeuwse Off-Shore Com binatie over de afwikkeling van de sur séance van betaling. Dat kost het ha venschap wel een bedrag van 30.000 (vooornamelijk terreinhuuri „maar wij hebben ons niet harder willen opstellen in verband met de voortzetting van dat bedrijf en de daaraan verbonden werk gelegenheid voor 70 mensen", deelde havenschapsvoorzitter Kaland inee. Hij zei verder hiervoer dat de aandelen van de ZOC nu in handen zijn van Troost-Pemis, en dat de directeur ge handhaafd zou blijven met een tweede directeur naast zich. „Wij houden wél de vinger aan de pols, opdat ons dit geen tweede maal zal overkomen", zei de heer Kaland na vragen uit de vergadering, Hij had ook nog meegedeeld dat de NV Haven van Vlissingen tegen net Haven schap Vlissingen een rechtsgeding had aangespannen vanwege een menings verschil over het betalen van onder- houdsbelastmg door de haven en het betalen van rekeningen doorliet haven schap. (itlSOfïsldif Tijdens dc rondvraaag wees wethou der Adan s an Vlissingen op de artike len die er met medewerking van de heer J. Bannink in vakbladen als hel 'Dag blad voor de Scheepvaart' waren ver schenen over de onveiligheid bij het gebruik van gasopslagtanks in de ha- en van Vlissingen-Oost. De lieer Adan distantieerde zich scherp van deze ar tikelen „en ook 't betrokken perso neel. dat zich niet kan verweren, acht zich door deze artikelen gegrepen", al dus de heer Adan. De heer Kaland had ook geconstateerd dal er bij de werknemers in Vlissingen- Oost geen instemming was met de arti kelen over de zogezegde onveiligheid: „De mensen voelen zich inderdaad ge pakt." Havenschapsdirecteur Van Ko nijnenburg verklaarde dat de heer Bannink-njksloods en voorzitter van de VMZ er kennelijk geen behoefte aan heeft zich om nadere informatie over de veiligheid bij de gasopslag in Vlissingen-Oost tot. het. havenschap te wenden, waar hij overigens alle infor matie kan krijgen. De heer Kaland raadde aan om een redacteur van de vakbladen uit te nodigen om kenbaar te maken hoe het havenschap de veilig heid in Vlissingen-Oost ziet. OORZAAK: PLOTSELING OPKOMENDE MIST TERNEUZEN - Het Franse binnen vaartschip 'Alclau' uit Rijssel is woensdagmorgen, om omstreeks half elf, omhoog gelopen op de glooiing aan de oostkant van de binnenvaarthaven te Terneuzen. De oorzaak hiervan was de zeer snel opkomende dichte inist, waardoor het zicht binnen enkele seconden geheel wegviel. Het schip was met 260 ton gerst op weg naar Rotterdam naar Rijssel. Twee sleepboten van de firma Mul ler uit Terneuzen waren aanwezig om het schip bij hoog water vlot te trek ken, terwijl de 'Harmsen' van de ha vendienst aanwezig was om de scheepvaart in goede banen te lei den. Ook had men voorzorgen geno men indien het schip bij het vlot trekken lek zou slaan. Dit was echter niet het geval, omdat de 'Alclau' om kwart over zeven woensdagmorgen onbeschadigd werd vlotgetrokken -BIEZELINGE - Dc 63-jarige fruitkwe ker M. J. Verhuist uit Biezelinge is woensdagmiddag, om omstreeks kwart over drie, tijdens een fietstocht onwel geworden en aan een hartverlamming overleden. De man was op weg naar de Schelde en kwam net van het viaduct over rijksweg 58 afgereden, toen hij door een hartver lamming werd getroffen. De door voor bijgangers gewaarschuwde doktor Beije uit Hansweert kon slechts de dood con stateren De heer Verhulst was gehuwd en had drie kinderen, tADVERTENTIE en wij doen de rest Strandhotel - Vlissingen Kerstconcert 'Mozart' voor 'Vrederust' YERSEKE - Dinsdag geelt de muziek vereniging 'Mozart' haar jaarlijkse kerstconcert voor de bewoners van het bejaardentehuis 'Vredelust' en de be woners van de bejaardenwoningen 'Bosburg'. De aanvang 19.30 uur. I ADVERTENTIE) VLISSINGEN - De sleper Temi IV van hel Vlissingse sl$ap- en bergingsbedrijf Dijkhuizen heeft dinsdagnacht rond twee uur een in moeilijkheden verkerend jacht op de Noordzee Ibij Noordhinder» in veiligheid gebracht. Het jacht, de omgebouwde kotter 'Geesje ..eefl hel bootje naar Vlissingen op sleeptouw genomen, waar het tijdelijk binnen de sluizen is aangelegd. De bedoeling ïs-zo maakte men woensdag bij Dijkhuizen bekend - dat een andere Temi-sleper het jacht binnenkort terug naar Vlaardingen zal slepen. De opvarenden van de 'Geesje van Eijk' hebben, toen hun machine dienst wei gerde. een coaster voor hulp opgeroepen. Direct daarop Vlaardingen. had machineschade opgelopen. De Temi IV schoot de firma Dijkhuizen ter hulp. J Fraai shirt in sfeervolle kleur- l J; k kombinaties Uni en ruitonQfl j- Vanaf 49. g LOIS, LEVI'S en BOBOS jeans SS 5 altijd in vele uitvoeringen en maten. TERNEUZEN - De Raad van bestuur van het Havenschap Terneuzen die woensdag in Vlissingen vergaderde, is akkoord gegaan met verkoop van 15.00.00 ha grond te Sas van Gent aan de Suiker Unie. De Suiker Unie zou die grond nodig kunnen hebben voor de aanleg van vloeivelden, maar dan pas als de onlangs aangelegde vloeivelden vol zullen zijn. Als de Suiker Unie geen vergunning zou kunnen krijgen voor dc toekomstige vloeivelden, dan komt - zo is bepaald de verkochte grond weer au tomatisch in eigendom van het haven schap. De Suiker Unie betaalt voor de bedoelde gronden een prijs van 10 per m2. Het besluit tot deze grondverkoop werd - niet zonder slag of stoot genomen. Ge deputeerde J. stenvert, lid van de Raad van Bestuur, zette wel even een vraag teken bij dat terugverkopen van de gronden als de Suiker Unie geen ver gunning voor verdere aanleg van vloei velden zou krijgen: „Wij zijn toch geen grondhandelaren", merkte hij op. Maar burgemeester C. Ockeloen van Terneu zen tilde daar veel minder zwaar aan: „Ik zie in deze transactie alleen maar voordeel voor het havenschap". Minister Lubbers komt maandag Havenschapsvoorzitter gedeputeerde A. J. Kaland was het hiermee volledig eens: „Je zou alleen nog kunnen zeggen dat er een stukje grondspeculatie in zou kunnen zitten", vond hij. Na enige dis cussie ging de Raad van Bestuur dan ook akkoord, met de bemerking dat bij verdere transacties opgenomen zou moeten worden dat door in eerste in stantie het havenschap weer het terug kooprecht te geven grondspeculaties ook door de overheid uitgesloten zou den zijn. De raad van Bestuur van het havenschap Terneuzen ging ook ak koord met uitgifte van grond op het ka naaleiland te Sluiskil - plm. 6200 m2 - aan de heer De Feyter voor een graan- verwerkend bedrijf tot het jaareinde van 2006 tegen 'n erfpachtscanon van 1,75 per m2 per jaar. Eveneens verkreeg een voorstel om de heer ir. J. O. van den Meerschaut, onderdirecteur van de NSM, te benoemen tot lid van de advie scommissie bedrijfsleven, de goedkeu ring van de Raad van Bestuur van hel havenschap. naar Zeeland j Noordslraat 47. Terneuzen Papegaaistraat 7, Goes Jacobsslraal 18, Vlissingen MIDDELBURG - Minister Lubbers (economische zaken) komt maandag voor een kort bezoek naar Zeeland. In Middelburg zal hij overleg voeren met het college van gedeputeerde staten met het oog op een nieuwe periode van regionaal economisch beleid, waar voor begin volgend jaar een nota aan de tweede kamer zal worden aangeboden. Het. gaat om een kort bezoek 'zonder agenda' in het kader van een 'tournee' die minister Lubbers deze weken langs alle provinciale hoofdsteden maakt. Na Middelburg zal de bewindsman dezelfde dag nog een bezoek brengen aan het provinciaal bestuur van Limburg in Maastricht. WERKGROEP KOMT MET REEKS AANBEVELINGEN VLISSINGEN - Personeel van het Be rgingsbedrijf Van Den Akker uit Vlis singen is de gehele nacht bezig geweest met het lichten van het, na een aanva ring gezonken, vissersschip ARM 16 (Lena Adriana). Volgens plan zou men woensdagnacht bij stil tij de stroppen met behulp van duikers van het be rgingsbedrijf met staalkabels bevesti gen. Omdat het om een vrij zwaar schip gaat was het de bedoeling om twee stroppen aan de voor- en twee aan de achterzijde te bevestigen. Verder zou men met be hulp van een sleepboot proberen kabels onder hetschip te brengen om te probe ren het schip iets op te krikken. Zodra het laag water was, zou men in de nacht van woensdag op donderdag pro beren het schip te lichten. Dit moest ge beuren met de drijvende bok 'Taklift'. Deze zou dan de Amemuiden 16 neer- zet-tcn in de Sloehaven. waar men het gat dat door de aanvaring is ontstaan wil dichten, omdat men het vissersschip drijvend wil opleveren. Kijkavond VLISSINGEN - Morgen - vnjdag-is het van 18.30 tot20.30 uur op het bureau van de politie te Vlissingen. ingang Brees- traat, kijkavond van gevonden fietsen en bromfietsen. 'DIRECTE LIJN HAVENPOSTEN EN HULPCENTRA IS GEWENST' GOES - De ontwerp-overeenkomst voor de bestrijding van rampen in het Westerscheldegebied is gereed. In die overeenkomst zijn de lijnen uitgestip peld. die gevolgd moeten worden bij eventuele calamiteiten op de W'ester- schelde en de daarmee verbonden wa terwegen. De ontwerp-overeenkomst is samengesteld door een speciale werk groep. die in 1971 mede op verzoek van de commissies hulpcentrum Noord- en Midden-Zeeland en Zeeuwsch- Vlaanderen door de toenmalige com missaris van de koningin, mr. J. van Aarlsen. in hel leven werd geroepen. De werkgroep nad haar rapport al in apnl 1974 klaar. Door wat vertragende omstandigheden heeft, de huidige com missaris van de koningin dr. C Boer- tien. dit rapport pas in maart 1975 kun nen aanbieden en bespreken met de be trokken besturen en instanties. Tijdens die bespreking bleek het wenselijk, het rapport op enkele onderdelen nader te bezien Maar nu ligt de ontwerp overeenkomst dan eindelijk op talel De overeenkomst zal besproken moeten worden door de gemeentebesturen in het Westerscheldegebied en door be trokken instanties, zoals de BB. brand weer. rijkswaterstaat, het loodswezen, rijkspolitie en de rijkspolitie te water. Daarna volgt de uiteindelijke vaststel ling van de 'overeenkomst rampenbe strijding Westerschelde'. De werkgroep komt in de nota met een hele reeks van aanbevelingen. De werkgroep heelt onderzocht vanwelke materiële voorzieningen mogelijker wijs voor de rampen- en brandbestrij ding op de Zeeuwse waterwegen ge troffen zouden kunnen worden. De werkgroep heeft onder meer gedacht aan de stationering plaatsen op ver schillende van speciale \aartuigen die geschikt zijn voor de bestrijding van grote scheepsbranden, hulpverlening bij scheepsrampen en voor de bestrij ding van grote olieveronlreinigingen. De werkgroep heelt die gedachte echter verworpen. De bouwkosten van een dergelijk vaartuig moeten op minstens twee miljoen gulden worden geraamd. De aanzienlijke jaarlijkse onderliouds- en personeelskosten moeten daar nog aan worden toegevoegd. Bovendien twijfelt de werkgroep aan hei nut van dergelijke vaartuigen. Vaak wordt de inzet ervan ernstig vertraagd door de aanwezigheid van sluizen. Voorts moet er rekening mee gehouden worden, dat het transport over het water gemiddeld drie tot vier keer langer duurt dan ver voer over het land. Een oplossing zou mogelijk gevonden kunnen worden in de ontwikkeling van een amfibievoer- tuig. dat geschikt is voor de brand- en rampenbestrijding te water De werk groep komt tot de conclusie, dat niet gewacht moet worden op in de toekomst mogelijke technische en financieel haalbare ontwikkelingen. De werk groep is van oordeel, dat er in eerste in stantie een samenwerkingsverband tot stand moet komen, om de bestaande middelen in geval van nood op effec tieve wijze te kunnen gebruiken. Gevaarlijke stoffen. Gelei up tie verscheidenheid aan che mische producten, die met schepen worden vervoerd, is het belangrijk dat in noodgevallen direct advies van des kundigen kan worden verkregen. De erkgroep stelt oor. een overzicht te la ten samenstellen van de gevaarlijke stoffen, die regelmatig naar de in het Westerschehle-gebied gevestigde in dustrieën worden vervoerd. Verder huldigt de werkgroep hel standpunt, dat zowel op de Westerschelde als op dc kanalen nabij de sluizen, prioriteit ver leend moet worden aan een regeling voor het aanwijzen van ligplaatsen voor schepen, die gevaarlijke stoffen vervoeren. De werkgroep acht het gewenst dat de havenposten in Hansweert en Terneu zen een directe lijnverbinding krijgen mei de hulpcentra in Goes en Terneu zen. Dalzelfde geldt voor de 'verbin- dingspost' in Vlissingen. Bij een calami teit zal het radioverkeer met de particu liere scheepvaart plaats moeten vinden op het doorgaans druk bezette VHF- kanaal. De werkgroep vindt dat dat door de inspectie kustr en scheepsradio van de PTT een 'calamiteitenkanaal' aangewezen moet worden. De werkgroep wijst erop, dat bij scheepsrampen op de Westerschelde en de Oosterschelde de slechte bereik baarheid van de plaats van de ramp een rol kan spelen. „Het gebruik van heli copters kan hier een belangrijk hulp middel zijn. zowel voor hel afvoeren van slachtoffers als voor het transport, van medische hulp. deskundigen en derge lijke. Door de directeur van het loods wezen in het district Scheldemond zal hiervoor in overleg met de commandant maritieme middelen Scheldemond een onderzoek worden ingesteld naar de be schikbare helicopter-landingplaatsen in liet Westerscheldegebied." Oliei erontreinis>intf In het rapport wordt verder voorge steld een speciale werkgroep in te stel len om te onderzoeken, welke bestrij dingsmiddelen het meest effectief zijn bij olieverontreinigingen in de Zeeuwse waterwegen. De werkgroep zou ook de financiële consequenties moeten onderzoeken, en bovendien moet bekeken worden bij welke instan tie de bestrijdingsmiddelen het meest doelmatig kunnen worden onderge bracht. De werkgroep is van mening, dat het gevaar voor het ontstaan van grote scheepsbranden vooral aanwezig is op plaatsen van concentraties van sche pen, dus in havengebieden en bij sluis- complexen Zowel door de betrokken gemeenten als door de haven- of sluis- beheerder zullen, naar de mening van de werkgroep-voorzieningen getroffen moeten worden, die mede aan de hand van gezamenlijke oefeningen bepaald kunnen worden. De werkgroep wijst er tenslotte op. dat het voor de organisatie van de rampen- bestrijdingsregeling van grootbelang is, dat er regelmatig oefeningen worden gehouden. „Met name geldt dit voor de communicatiemiddelen van de bij de organisatie betrokken overheidsdien sten." ADVERTENTIE Zet dit eens heel overmoedig op uw verlanglijstje. VOOR AANLEG VLOEIVELDEN C. OCKELOEN: „TRANSACTIE VOORDELIG" MOERMAN Walstr 94 - Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2