Ikonen in het 'Prinsenhof' Tweemaal bijna ideale Meistersinger JAZZ-FOTO'S WIM RIEMENS KERSTCONCERTEN PZC/k Onverkort Weihnachtsoratorium in De Vlissingse St. Jacohskerk 17 KORT Toneel kring d'Hondt Figuratie De pijp uit Te kijk Tentoonstelling in de Kuiperspoort Jeugd en Muziek-Zeeland heeft in de Kuiperspoortruinilen te Middelbare/ een permanente tentoonstelling ingericht van i voornamelijk jazz- foto's van Wint Riemens. Het betreft, ruim dertig foto's op grootformaat 'die Riemens maakte tijdens de avant-garde-concerten die JM de afgelopen maanden in Zeeland organiseerde. Er zijn ook enkele opnamen bij van het Xenakis-feshval, liet tin hoofdzaak Middelburgsi muziekgebeuren dat enige tijd geleden nationaal en internationaal de aandacht trok.. De tentoonstelling omvat een keuze uit de op zich veel omvangrijker Riemens-collectie. Zoals bekend houdt Wim Rie mens zich ook bezig met fotografie op het gebied van icat wel het 'klassieke' theater genoemd wordt. Deze bc'angwekkende tentoonstelling is dagelijks te bezichtigen op de uren dal hel Kuiperspoortcentrum voor andere activiteiten - m hei kader van het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige vorming, de Zeeuwse Muziekschool, het Kuiperspoortthealer en JM - geopend is. Vnj enlrée. FILM MALRAUX OVER SPAANSE BURGEROORLOG IN ROULATIE DONDERDAG 16 DECEMBER 1976 kunst DeV lissingse Oratoriumvereniging voert zaterdag - 18 december - in de Sint Jacobskerk bet Weihnachtsorato rium van Johann Sebastian Bach uit. Aan de uitvoering werken mee Lia Lig- lliart, sopraan, Cocky Stuart, alt, An ton Trommelen, tenor. Hans Smout, bas. Gert Oost, orgel, de YOV en hel Dordrechts kamerorkest, het geheel onder leiding van I/.aak Ruissen. Hel Weihnachtsoratorium is een Cantaten-Cyclus, met een onderbreking door koraal, aria en arioso. In de loop der lijden werden ook instrumentale stemmen" ingelast, De belangrijke elementen der cantates zijn: het spreken van God in het Evange lie irecitatiefi en het antwoord van de mens in de aria, het koraal en het koor. Bach heeft dit werk zelf nimmer als één geheel uitgevoerd. Het was bestemd voor zes zon- en feestdagen van 25 de cember 1734 tot januari 1735 Cantate I. Ie Kerstdag 'Lukas 2. I en 3-71: cantate II 2e Kerstdag 'Lukas 2. 8-141: cantate HI: 3c Kerstdag Lukas 2 15-20i: cantate IV: nieuwjaarsdag Lu kas2:211: cantate V'. onnozele kinderen iMattlieus 2 1-6cantate VI Drieko ningen i Malt heus 2 8-12 Het slotkoraal mo. G41 is een passie- melodie. die ook aan het begin van hei "W O. is geplaatst en daarmede wel in het bijzonder de betekenis v an het lij den v an Christus accentueert 'Door lij den en dood tot overwinning' L)e Vlissingse Oratoriumvereniging heeft de traditie aanvaard jaarlijks de zes Cantates, zonder enige weglating, in de St. Jacobskerk te Ylissingen uil te voeren. Hel begon voorzichtig: in 1971 de Cantates 1-3: in 1975 de Cantates 3-G en vanaf 1976 de Cantates 1-ii. De uitvoering begint om hall achL Maandag - 20 december - volgt een te rugblik op het concert in de aula van de rijksscholengemeenschap aan de Brouwenaarstraat te Vlissingen AMSTERDAM - Begin volgend jaar zal in Nederland een ruim veertig jaar oude film over de Spaanse burgeroor log te zien zijn. gemaakt dooi- de deze maand overleden Franse schrijver en filosoof André Malraux. Malraux filmde zijn Sierra de Teruel in 1938- 39 aan de zijde van de republikeinse strij ders tegen de Franco-troepen. Sierra de Teruel is - voor de tweede keer - naar Nederland gehaald door de Amster damse onafhankelijke filmdistributie- groep Cineclub. Malraux voltooide Sierra de Teruel in Parijs aan het eind van de tweede we reldoorlog. In Frankrijk zelfwas de film. door politieke moeilijkheden, pas in 1970 voor het eerst te zien. in Nederland werd hij in 1946 uitgebracht en kreeg zeer lovende kritieken Bij de première', volgende maand in het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam, zullen de cineast Joris Ivens. leden van de linkse Spaanse oppositie en Nederlandse vrij willigers die tijdens de Spaanse burge roorlog in de Internationale Brigades tegen Franco en de zijnen hebben ge vochten, aanwezig zijn. Cineclub. dat niet wordt gesubsidieerd, zette deze maand een financiële cam pagne in om het hoofd (in een nieuw, eigen onderkomen in Amsterdam) bo ven water te kunnen houden. De oigani- satie. die tien jaar bestaat, draait voor een groot deel met vrijwillige krachten en op financiële bijdragen van particu lieren. Gedistribueerd worden zoge naamde vrijheidsfilms - op dit moment zo'n 130 - veelal afkomstig uit Derde- Wereldlanden. HettraditionelekerstconcertvandeZVUwordtzondagavond26december-tweede kerstdag - in de Burgerzaal van het Middelburgs stadhuis gehouden Dit kerstconcert bij kaarslicht wordt gegeven door het Collegium Musicum Judai- cum onder leiding van Chaim Storosum (foto). Het programma omvat onder meer Chassidische dansen en liederen, liederen voor het Chanoekafeest, oud-jiddische spreukliederen en psalmen. Het enthousiasme dat op één van de voorafgaande Middelburgse koffieconcerten Chaim Storosum met zij n Collegium Musicum J ud aicum opwekte, heeft ertoe geleid deze gToep thans voor het kerstconcert uit te nodigen. Speciaal de psalmen en de tempelliturgieën worden door het ensemble, waarin elke medewerker tevens een solistische taak vervult, op een bijzondere wijze tol uiting gebracht. Storosum verlangt van zijn medewerkers, da tzedesfeerendeinhoudvanöezeboeiendeliederen toteigenleven kunnen herscheppen omdebezielingengeloofskracht van het Joodse volk te kunnen uilen. Woensdag 22 december Romantisch Kerstconcert door Marianne Klep mezzo sopraan en Gé Audenaerdt, piano. Zij voeren werken uit van Handel. Chopin. Griegen Satie. Foyer Concert- en Gehoorzaal Middelburg, 20.00 uur. Maandag 27 december, trouwzaal stadhuis Zierikzee, Kerstconcert door het barokensemble De Egelentier. Aanvang 20.30 uur. 'Verkondiging', ellc 120 x 32 cm, Kreta of Venetië, tweede lieljt 'Johannes de Doper en Sint Nieolaas 15-e eeuw. An liet 'Prinsenhof te Delft wordt deze week een tenttonstelling van Griekse en Russische ikonen geopend, die daar een maand lag. tot 15 januari 1977. te bezichti gen zal zijn. (Alle dagen van 10-5, zondags van 1-5 en Nieuwjaarsdag gesloten). Het is niet ccn verkoopstentoonstelling, zoals we die de laatste jaren in vele plaatsen in hel alnd gezien hebben, maar een tenltnstelling uit privé-bezit, die wei door de handen gegaan is van Michel van Rijn, Amsterdam. Van Rijn is het. ook die samen met ven. is niet zomaar een beschilderd Edouard Dergazarian uit Londen de werkelijkschitterende (engelstalige) ca talogus maakte. Daarin staan alle 86 hier tentoongestelde ikonen afgebeeld, "waarvan 60 in kleur. De kleuren op de reproducties zijn buitengewoon goed; hetzelfde kan van de zwartwitafbeel- dingen worden gezegd. Bovendien heb ben Van Rijn en Dergazarian allerlei experts op ikonengebied bereid gevon den korte inleidingen te schrijven, als Weitzmann, Chatzïdakis. Skrobucha. Rothemund. Janssens en Theunissen. Als geheel is dit wei één van de aller fraaiste collecties, ooit in ons land ge toond. en we zijn de laatste tijd op dit gebied heel wat gewend. He, is met de ikonen vreemd gegaan. Een eeuw geleden keek vrijwel niemand er naar om Ze werden beschouwd als een volkomen verstarde, oninteres sante verwording van de Byzantijnse kunst Geleidelijk is die houding zich gaan wijzigen Toch kon men dertig jaar geleden nog voor een appel en een ei goede ikonen kopen. En thans is het zo geworden dat elk miserabel ikoontje. als is het nóg zo klungelig geschilderd en deerlijk verweerd en vermolmd, als een schat wordt behoed. Eerst kon je nog hopen; goed. westeuropese schilderijen zijn voor een gewone beurs niet meer te betalen, dus zullen we maar een ikoon kopen. Maar nu is een goede ikoon óók niet meer te betalen. Zelfs de zoveelste- rangs. die Rusland nog bij massa's ex porteert, brengen zeer redelijke prijzen op Beneden 1000.- is er vrijwel niets meer dan rommel, en vooreen enigszins behoorlijk exemplaar tel je minstens een 5000.- neer. Stukken zoals hier in Delft hangen (erzijnmeesterwerken van ikoonschilderkunstbijlzijn.net als wes terse schilderijen, nu zéér kostbaar ge worden. Het is, zoals gezegd, een merkwaardige ontwikkeling. Ikonen waar een eeuw ge leden vrijwel niemand zich voor interes seerde. worden nu door drommen eer biedig aangegaapt Eerbiedig, dat is ook zo vreemd De westerse kerken lopen leeg en worden afgebroken, de kunst schatten er uit gaan afgedankt, de han del in. Hetzelfdf publiek dat dit laat ge beuren staat, haast devoot voor afdank- sels uit een andere kerk. of uit een Oost'Europese huiskapel, een prive- altaartje, en voelt zich nog gesticht ook. Want een ikoon, liet wordt je telkens weer nadrukkelijk onder de neus gewre- plankje met een al dan niet mooie ol boeiende voorstelling er op, maar een brok liturgiéj een venster naar de hemel, en de overwegend volkomen ongelovige kunstzinnige schare slikt het. verheer lijkt zuchtend ja, een venster naar de hemel. Vaak klinkt er gregoriaans bij door de ruimte en is er een vage geur van wierook en kaarsen. Xk moet eertlijk bekennen dat ik die poespas rondom de ikonen nogal weer zinwekkend vind. Wat een ikoon voor een orthodoc-gelovige is kan ik me on geveer indenkenMaar voor de doorsnee west-europeaan kan een ikoon moeilijk meer zijn dan een fascinerend 'schilde rij' dat hem hoogstens laat voelen hoe het geloof andere mensen bezieklen kan. En verder zijn het handelsobjecten geworden, net als oude crucifixen, mon stransen en miskelken. Een vroom Rooms-Katholiek ziet die óók met on behagen bij een 'heiden' op de kast staan. Zo zal een vroom orthodox gelo vige het pijnlijk vinden dat ikonen ver kwanseld worden Zij zijn hem heilig, en terecht. Ondertussen worden ze hier in het westen nu beter vertroeteld dan ooit. schoongemaakt, gerestaureerd, bijgewerkt, en niet meer aan de geleide lijke vernieling door vocht, insecten vraat. smook en walm overgelaten. Wie wel eens in een orthodoxe kerk of kapel is geweest, weet wat ik bedoel: meestal is alies er zwart, en hier en daar sche mert wat goud door de lagen vuil heen. Nogmaals, de ikonen die hier in Delft hangen zijn goeddeels 'topstukken' (je gaat al automatisch in antiektermen schrijven!). Ik wijs speciaal op de grote, dubbelzijdig beschilderde deuren met de Verkondiging (27, een meesterwerk, zie afb.i, op de Johannes de Doper (np. 53), de Moeder Gods als de Levensbron (nr. 15) en de Christus in Glorie (nr. 8). Persoonlijk vind ik vele ikonen 'dood gewoon prachtig' en vaak veel treffen der dan west-europese religieuze schil derijen. Zo'n majesteitelijke indru kwekkende Moeder Gods met haar wijze kind op de ann maakt heel wat meer indruk dan een Vlaamse Madonna in wie je het liefje van de schilder ver moedt. tol in de verlekkerdheid waar mee de malse borsten geschilderd zijn toe Zo'n Christus (no. 8) is streng en mild. heel wat anders dan de weeë Je- zussen vanvan een Guido Reni en me nige andere ItaliaanDe kleuren, en ook de 'vondsten' zijn vaak verrassend, juist omdat alles zo volgens voorgeschreven regels verloopt (nr. 39 b vdie in liet wit geklede engelen naast de zwartbruine Moeder Gods. schitterend!). Er valt op deze tentoonstelling veel te genieten, en de prachtige catalogus is later een blijvende herinnering m uw boekenkast, H. W. Dit jaar staat liet Festspielhaus in Bayreuth een eeuw op de heuvel - en daar hoort dus een herdenking rond Richard Wagner bij. De platenindustrie heeft dat-naar onze smaak - gedaan op de beste manier, die men kon kiezen; met nieuwe opnamen namelijk van Wagners 'Die Meistersinger von N'ürnberg'. Niet met de schemering van de wereld der goden derhalve, maar met het heldere licht van Hans Sachs en consorten. Jawel - w ij horen tot de Wagnerianen. die 'De Ring' met gemengde gevoelens beluisteren, maar een zwak hebben voor 'Die Meistersinger'. Decca (onder Georg Soltii eh DGG (Eugen Jochemi zorgden voor nieuwe uitgaven van een opera, die eens omschreven is als een 'werk. te groot, te wijs. te treffend om het stempeltje Komisch te dragen' 'Die Meistërsinger' is - vooral als men de sleutelsituaties in de richting van de componist zelf terzijde schuift - zowel in hel oeuvre van de componist als van de operalitera tuur uniek De sfeer van de muziek en de sfeer van de tonelen zijn van een beminnelijkheid, die men in Wagners andere werken tevergeefs zoekt En merkwaardig, wat Wag ner aanvankelijk bedoelde als een 'licht tussendoortje' groeide uit tot een van de omvangrijkste operapartituren. De twee nieuwe uitgaven van DGG en Decca hebben één ding gemeen: ze benaderen in hun soort de ideale uitvoering, zonder dat op alle fronten te wezen. Eerst de soort uitvoering. Bij Decca Solti en de Wiener Philhannoniker gaat het om een brede, monumentale aanpak Jochum zet voor DGG met het orkest 'der Deutschen Oper Berlin' een Meistersinger' neer. die in lichtere tinten gehouden is. Dat is het meest kenmer kende verschil in het totaalbeeld: Jochum is nuchter, aards, menselijk in zijn visie. Solti - zou men kunnen zeggen - is minder burgerlijk, geeft zijn uitvoering meer visionaire kracht. Illustraties van beider aanpak vindt men niet alleen in de vlottere tempi van Jochum. men kan ze ook waarnemen in de keuze van de zangers, bij Solti klinken ze rijper, bij Jochum jeugdiger. Het meest opvallend in dit opzicht zijn de figuren van Hans Sachs en Walther von Stolzing: Fiseher-Dieskau zingt Sachs op DGG. Norman Baily doet dat voor Decca. Wie de lichte aanpak van Jochum plezierig in de oren klinkt, zal er niet veel moeite mee hebben de Sachs van Fischer-Diskau geprofi- leerder te vinden dan Baily; men kan het met name in beide monologen constateren. René Kollo zingt Walther - als vo cale prestatie - fraaier dan Placido Domingo bij DGG die er echter meer jeugdig vuur inlegt. Decca heen een uuiueujr. voordeel als het gaat om Beckmesser: Bemd Weikl zingt de partij intelligenter, minder gewild komisch dan Roland Her mann op DGG. Eva en Magdalene zijn in beide produkties voortreffelijk bezet en dat geldt in feite ook voor David en de meesters zelf. Een ideale bezetting voor 'Die Meistersinger' blijkt een moeilijke opgave: behalve uit deze produkties blijkt dat ook uit een EMI-uitgave onder Karajan. die vier jaar geleden verscheen en die noch de beste Sachs, noch de beste Beckmesser bevat, maar die weël als koppel de hoogste ogen gooien. De keuze is derhalve niet eenvoudig. De beide orkesten kunnen daarbij van invloed zijn: hoe voortreffelijk het orkest van de Deutsche Oper Berlin ook speelt - cn cle Van en voor de draaitafel prestatie is niet genng -het legt het in klankrallinement af tegen de Wiener Philharmoniker.die een geweldig instrument vormen om Wagner te vertolken. De opname van DGG is directer van klankbeeld dan bij Decca. Maar daar is de klank noggedifferentieerderen het opnamebeeld nog dynamischer. Belangrijkste element bij de keuze lijkt ons echter het ver schil in aanpak van Wagner. Twee bijna ideale 'Meistersinger" derhalve - al blijft het zeer de vraag of de combinatie van de beste elementen uit beide uitgaven wél het ideaai zou óplèvê- Decca, 'Die Meistersinger': Wiener Philharmonilcer cn koor van cle Wccnse staatsopera. Norman Baibj, Bemcl Weikl. Ren6 Kollo, Adolf Dallapazza, Hannelore Bode, Julia Hamari. Leiding Georg Solti Decca D13D5, stereo; DGG: Dietrich Fisciier-Dieskau. Roland Her mann. Placido Domingo. Horst Laubentliat, Calarina Ugcndza, Christ a Ludwig. Koor en orkest der Deutschen Oper Berlin Leiding Eugen Jochum. DGG 2740 149. stereo. Tweevnjeproduktiesinhetverschiet: 'Spelenderwijs' van Roger Hanin met Mary Dresselhuys, Guus Hermus en Henk van Ulsen. (Prins van Oranje. Goes, dinsdag 21 december. 20.00 uun: 'Van de brug af gezien' van Arthur Miller met André van den Heuvel, Kitty J anssen en Joan Remmelts. De Concert zaal. Zierikzee. zaterdag 18 december. 20.00 uuri. Dr. P. K. van Daalen. directeur van het Zeeuws Museum, opent donderdag 23 december te 17.00 uur de kerstexpositie van de Zeeuwse Kunstkring. Deze tentoonstellingwordtgehouden in de Vleesbal van het Middelburgse stad huis. Werken van Fred van den Berge. Ad en Tessa Braat, Piet Bulthuis. Miems van Citters. Leo Frenks. Hans Heeren. Toos den Herder. Els Hollebrandse. Emest Joachim. Peter de Jong, Dies de Jonge. Hennie van Keulen, Han ter Keurs. Peer van Meer. Gerard Menken, Jan Rijns- aard, Kees van de Wetering en-als gaste Lot Krieg. Dagelijks geopend van 14 tot 18 uur. eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag ge sloten. Tot 10 januari. Bij de Bergen op Zoomsestichting Etce tera exposeert tot 3 januari de beeld houwer Pieter d'Hondt. Dagelijks van 13.30 tot 17.00 uur. vrij dags bovendien van 19.00 tot 21.00 uur, zaterdag en zondag 13.30 tot 18.00 uur. Eerste Kerstdag gesloten. (Molstraat 10A, Bergen op Zoom). Onder de naam 'Nieuwe Figuratie' is tot31 j anuari in het Markiezenhof te Ber gen op Zoom. het werk bijeengebracht van een dertiental merendeels vrij jonge kunstschilders en grafici De benaming "Nieuwe Figuratie' is een wat willekeurige aanduiding van deze groep die zowel het wat meer construc tivistische werk van Fred Sötebeer en Wim Roose als het modem realistisch werk van Toine Moerbeek, Henriëtte van 't Hoog en Paul Gorter omvat Behalve de reeds genoemden is er werk van Jan de Brum. Chris de Bueger. Frank Daalder. Peer van Meer. Annette Ong. Bert Osinga. Henk Voerman en Ramon van de Werken. Elkvanhenis met drie tot zeven werken vertegenwoordigd. Het merendeel van de geëxposeerde werken is te koop. Er is een catalogus beschikbaar met 13 kleu renreproducties in zeefdruk, (van elke kunstenaar één) die 10,-worden ver kocht. Dagelijks geopend van 14-17 uur, geslo ten op 25 december en 1 januari). In het slot te Zeist is van 18 december tot en met 27 februari een tentoonstel ling over orgels en alles wat daarmee te maken heeft te zien. Aanleiding tot het samenstellen van "De orgelpijp uit' is geweest de omstandig heden dat vooral in de kring van orgel bouwers. -restaurateurs en orgellief hebbers het gevoel heerste dat in het Monumentenjaar 1975 relatief weinig aandacht werd besteed aan het histori sche monumentale orgeL In het verleden heeft Nederland meer dere beroemde orgelbouwers gekend, zoals Van Covelen. De Swart. Hager- beer, Schmtger, Batzen Smits. De erfe nis omvat een reeks van onvervangbare monumentale orgels. Het unieke van deze expositie: Niet al leen prachtige indrukwekkende fron ten. maar het orgel door en door. Bij de ingang wordt men reeds gecon fronteerd met een zes a zeven meter lange orgelpijp uit het register "Bazuin - 32 voet'. Tentoongesteld zijn verder res ten van het in 1810 door de orgelbouwer Quelhorst voor de kerk in Heemse ge bouwde orgel. Voorts wordt middels een fotoserie aan dacht besteed aan de ontwikkeling van de architectuur in de orgelbouw, waar aan is toegevoegd een aantal unieke te keningen en prenten, voornamelijk af komstig uit het archief Van hetlnsti tuut voor Muziekwetenschappen van de Rijksuniversiteit inütrecht Opgesteld staafden drietal windladen waarop in totaal 28 sprekende pijpen, voomamelijk'afkomstig uit beroemde orgels en van de hand van niet minder beroemde pijpenmakers, zullen zijn gemonteerd. Sprekende pijpen wil zeg gen dat ze tot klinken kunnen worden gebracht, ook door de bezoekers, waar bij juist als gevolg van de historische herkomst van de pijpen het verschil in klank-karakter zeer interessant is. Een opengewerkt twaalf toetsen en drie registers tellend demonstratieorgeltje heeft een duidelijk beeld van de mecha nische werking van het geheeL Vanzelf sprekend teft men enkele antieke kabinet- en secretaire orgels aan. waar van sommige nog bespeelbaar zijn. Be speling vanéén van deze orgels zal dage lijks plaatsvinden. Dinsdag tlm vrijdag 10-17 uur. zaterdag en zondag 14-17 uur. De tentoonstelling is op 25 en 31 december enopl januari gesloten. In het Lijnbaancentrum te Rotterdam wordt vandaag - donderdag - de Zilveren Camera 1976 uitgereikt door ir. A. Von deling. auteur en voorzitter van de tweede kamer. Ter gelegenheid daarvan begint in het- zelfde centrum de tentoonstelling 'Een jaar tc kijk' van de beste, betere en goede persfoto's van 1976. Plusproduk- ties brengt onder dezelfde titel het bij behorend fotoboek op de markt. Het Lijnbaancentrum is elke dag open van 11 tot 17 uur. vrijdags van 11-21 uur en 's zondags van 12 tot 17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19