Waterschap Walcheren wijzigt de heffing zuiveringslasten Verkeer Zeeland niet onveiliger of veiliger dan elders in het land Statencommissie ging akkoord met voorstel personeelsuitbreiding VERGADERING VRIJE VAN SLUIS AKKOORD MET BESTRI JDINGSPLAN Toorenvliedtschool speelt 9Kerstfeest van een vrek9 Door Oostburg voorgestelde wijzigingen niet aangenomen DINSDAG 14 DECEMBER 1976 VOORSTEL SCHEUERMAN OVERGENOMEN, HEFFING 28,- PER DRIE INWONER-EQUIVALENTEN 'ZUIVERINGS INSTALLATIE BIJ RITTHEM NIET UITSTELLEN' MIDDELBURG - De algemene verga dering van het waterschap Walcheren heeft maandag besloten de zuiverings heffing voor 1977 te bepalen op ƒ28,- voor drie inwoner-equivalenten. In 1976 bedroeg die heffing 22,- per jaar. De hoogte van de heffing voor 1978 zal nog nader worden bekeken, maar de kans in niet uitgesloten, dat het bedrag dan 28,- blijft. De waterschapsverga dering nam een voorstel aan debou- wrente van dezuiveringsinstallatieten laste te brengen van de kapitaals- dienst. en deze rente dan pas in de af schrijvingen te betrekken als de cen trale zuiveringsinstallatie en bijko mende werken bedrijfsgereed zijn. Hierdoor kan de zuiveringsheffing worden gewijzigd. DeheerJ. H Scheuerman hield hiervoor een vurig pleidooi tijdens de behande ling van de begroting voor 1977 Hij noemde zijn voorstel een logische bena dering, „omdat bouwrente een noodza kelijke uitgave voor de bouw is". De heer Scheuerman was zich er van be wust datzijn voorstel bij aanneming een gewijzigd verloop van de zuiveringshef fing op Walcheren zou hebben; ..Tot het in gebruik stellen van de persleidingen en de gemalen zal zij slechts weinig toe nemen. Daarna zal een flinke toename optreden als de afschrijving en exploita tiekosten voor dit deel ten laste van de gewone rekening komen" Bij het in bedrijf stellen van de zuiver ingsinstallatie omstreeks 1981 zag de heer Scheuerman weer een belangrijke toename, maar die zal dan worden weg genomen voor een deel door het bijna geheel wegvallen van de rijksheffing Zijn methode - het ten laste brengen van de bouwrrente van de kapitaals- dienst. in plaats van ten laste van de gewone dienst - brengt, aldus de heer Scheuerman. voordelen mee, voor de- be- oordelen „De contribuabelen zullen de zuiver ingsheffing langzamer zien toenemen, terwijl het niveau van de heffing in en na 1981 slechts weinig hoger zal zijn dan met het nu gevolgde svsteem". Als nadeel zag de heer Scheuerman dat de zuiveringsheffing twee keer sprongs gewijze zal toenemen in plaats van ge leidelijk te groeien: ..Maar clit is voor mij een goede zaak. Immers, als de geza menlijke Walcherse bevolking consta teert dat de ingevolge de 'wet veron treiniging oppervlakte water' tot stand gekomen installaties tot verbetering C. BALKENENDE: VOORBEHOUD PO ST VAN VIF R vendien hier een stuk werkgelegenheid tX It-IV liggen", betoogde hij. Hoofdingenieur Ir. TON OP DE W. de Beijl van de provinciale water- RFPPOTINP staat gaf een uiteenzetting over de DC;UKU 1 ll>v» noodzakelijk groei van de provinciale milieuafdeling, die in de toekomst wel op 20 man te stellen is. Nieuwe zaken als bestrdlng in de toekomst wel op 20 man te stellen is. Nieuwe zaken als bestrij ding van geluidshinder, de afvalstof fenwet en ook het vergunningenbeleid vragen steeds meer mensen. Gedeputeerde Stenvert kon het stand punt van de heer Balkenende en zijn verlangen naar een meerjarenraming wel begrijpen 'maar ons bedrijf moet nu eenmaal ook kunnen draaien, vandaar dat we nu di mensen nodig hebben". MIDDELBURG - De commissie voor de financiën uit de Zeeuwse staten is maandag akkoord gegaan met de vijfde wijziging van de provinciale begroting voor 1977. Die was nodig voor het aan trekken van personeel voor de provin ciaal diensten. De commissie stemde dan ook in meerderheid ill met het aan trekken van een hoofdcommies A voor de afdeling kabinet commissaris, die zich onder meer met de rampenbestrij ding zal gaan bezighouden. Bij de afdeling culturele zaken moet een commies komen, die zich zonder meer met de subsidieverleningen zal be moeien is een middelbare kracht nodig op HTS-niveau, die zich onder meer moet verdiepen in de technieken voor zuivering van gasvomiige emissies. Op de begroting is hiervoor nu een post uit> getrokken van 400.000, die in totaal de salarissen, vergoedingen, sociale lasten en onvoorziene uitvagen bestrijkt. Behalve de heer C. Balkenende die voorbehoud maakt, verklaarde de commissie zich met tegen de voorge nomen personeeluitbreiding. De heer Balkenende vond dat gs maar 'salami- politiek' pleegden. Hij vond dat men met deze aanstellingen beter nog even had kunnen wachten tot. na een halfjaar de beloofde meerjarenraming voor het provinciaal personeel uit zou zijn geko men. De heer W. Don vond 'geen moed' tegen de uitbreiding te zijn, „het college van gs heeft zich beperkt tot een noodzakelijke uitbreiding, maar ik hou het college ook wel aan zijn toezegging voor een meerjaren-raming". De heer J. Lustig sloot zich bij de heer Don aan. De heer R Meijering zag ook geen be zwaren 'behalve dan misschien tegen iemand op de culturele afdeling, wat van mij niet hoeft", en pleitte voor een 'doorhchtingscommissie' voor de per soneelsplanning. De heer J. H. Roose zei voorlopig geen bezwaren te hebben maar hu wilde een en ander wel nader bestuderen. Ook waammend commissievoorzitter C van Waterschoot had geen bezwaren, al betreurde hij het dat het maar tot een uitbreiding met vier mensen beperkt bleef, vooral daar de zorg voor het milieu nog personeel vraagt. „We hebben bo- l ADVERTENTIE i van het milieu in bedrijf gaan. dan is het logisch dat zij daar ook meer voor moe ten betalen". Groei Een berekening leerde, dat volgens het 'oude' systeem de heffingen voor drie inwoner-equivalenten anal 1977 res pectievelijk 28,-, 35,- en 55,- zouden worden in de komende drie jaren. Vol gens het 'systeem-Scheuerman' zou die groei echter maar 22,- nogmaals 22.- en 39.- bedragen. De heer Scheuerman kreeg nogal wat bijval voor zijn voorstel, onder meer van deheren Chr. Hermsen. S Franckeenir. G. Kranen. Zij betoogde dat bouwrente inderdaad ten laste van de kapitaals- dienst diende te komen De Vlissingse wethouder F G Smit zei dat het voor stel ook hem wel aansprak, maar hij zag het liever m de vooijaarsvergadering behandeld. Na een schorsing voor beraad deelde dijkgraaf jhr. mr. G. C. D. Rutgers van Rozenburg mee dat het dagelijks be stuur bereid was het voorstei- Scheuerman over te nemen met ingang van 1978. De zuiveringsheffing voor 1977 zou dan 29.-blijven, maar het dan meer ontvangen geld zou worden ge bruikt voor afschrijving van installa ties overgenomen van gemeenten. In 1978 zal worden bekeken of de heffing dan 28.- kan blijven, of dat er iets bij moet vanwege enige atschnjvingen op de zuiveringsinstallaties vooraf. De ver gadering ging hiermee akkoord, en stelde daarna de begroting voor 1977 vast. Dat hield ook in een vaststelling van het dijkgeschot voor 1977 voor on gebouwde eigendommen op gemiddeld 72.- per ha. en voor gebouwde eigen dommen op 22,6% van de belastbare opbrengst. Ritthem In zijn inleidend woord zette dijkgraaf Rutgers van Rozenburg zich af tegen de bezwaren die de stichting Zeeuws Coördinatieorgaan voor natuur- landschaps- en milieubescherming heeft legen vestiging van de zuive ringsinstallatie in Rittliem. Bouw op een andere plaats zou waar schijnlijk vertraging opleveren, een ver-, traging die de periode waarin ongezuij verd water op de Westerschelde wordtl geloosd, zou verlengen. De verplaatsing zou meer kosten meebrengen, die ten laste van de Walcherse gemeenschap zullen komen. „Hoe meer de vestigings plaats naar het noord-oosten wordt ge bracht, des te langer de persleiding, des te hoger de kosten", aldus de dijkgraaf. De plaats van vestiging van de zuiver ingsinstallatie is overigens nog in on derzoek, deelde de dijkgraaf later mee, als antwoord op een vraag van wethou der Smit van Vlissingen. De heren Ba- rendse en Poelman uitten eveneens kri tiek op het feit dat er gedacht wordt aan vestiging van de installatie met beton nen torens van 20 meter in het landelijk gebied bij Rittliem en wezen op het ge vaar van stankoverlast Ir H Visser van de technische dienst zei over dat laatste dat de reservoirs met luchtdichte deksels zouden worden af gesloten De heer Rutgers van Rozen burg deelde mee. dat de gebouwen hoogstens 15 tot 16 meter zouden wor den De dijkgraaf toonde zich verheugd over het besluit van gedeputeerde sta ten akkoord te gaan met verkoop van een gedeelte van de Spuikom in Vlissin gen. Boulevard Op tic agenda stond ook de brief, die meer dan 100 boulcvardbewoncrs in Vlissingen aan het waterschap hebben geschreven over de werken aan de zee wering in Vlissingen. Zij pleiten in de bnef voor onder meer een onbelemmerd uitzichten verzoeken de op de hoorzitting voorgestelde plan nen nader in studie te nemen. De boule vardbewoners willen wel glooiingen aangebracht zien en het wegdek water dicht zien gemaakt, en zijn bereid risi co's, die zich voordoen bij zeldzame, zeer zware 'super -stormen voor eigen reke ning te nemen. Ir. Visser zei dat wellicht een muurtje vlak bij de panden ter hoogte van een tuinmuurtje ook nog een oplossing zou kunnen zijn. De zaak is nog niet afgerond en alvorens het be stuur een beslissing neemt, zal er eerst nog met betrokkenen worden gespro ken. De vergadering nam het jaarver slag 1975 voor kennisneming aan en droeg jhr mr G. C. D. Rutgers van Ro zenburg weer voor als dijkgraaf voor de komende periode MIDDELBURG - Een groep van leerlingen van de Toor envliedtschool in Middelburg leeft al geruime tijd in de kerstsfeer. Deze week brengen zij Charles Dickens' be kende verhaal 'Het kerstfeest van een vrek' als toneel stuk. Hieraan is enkele maanden hard gewerkt. Onder leiding van groepsleerkracht H. Kruijssen is de groep sinds 15 oktober met het stuk bezig. Het wordt een geheel zelf uitgevoerde produktie. Decors, verlichting en muziek worden ook door de leerlingen zelf verzorgd. Het is de eerste keer dat leerlingen van de Toorenvliedt school op deze manier naar buiten treden. Het belangrijk ste doel is de leerlingen van de groep - één van de negen op de school - samen naar iets toe te laten werken, waarbij ieder een eigen stukje verantwoordelijkheid heeft.. Het 'Kerstfeest van een vrek' wordt door de scholieren drie keer opgevoerd. Morgen (woensdag) spelen ze voor familie en kennissen en vrijdagmorgen voor alle andere leerlingen van de school. Beide keren gebeurt dat in het koetshuis van Toorenvliedt, Vrijdagmiddag speelt men het stuk bovendien nog op de openbare lagere school 'De Westburch' in de Griffioen. OOSTBURG - De algemene vergader ing van het waterschap 'Het Vrije van Sluis' is maandagochtend akkoord ge gaan met het 'plan tot bestrijding van de waterverontreiniging in westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen'. Direct nadat gedeputeerde staten van Zeeland het plan hebben goedgekeurd, kan, zo deelde dijkgraaf J. B. Becu maandag mee, begonnen worden met het realise ren van de plannen volgens een vooraf opgesteld urgentieschema. Hetbestrijdingsplan, dat voorziet in een aantal dratische wijzigingen en verbete ringen ten aanzien van de verwerking van het afvalwater in WestrZeeuwsch- Vlaanderen werd met een overgrote meerderheid aangenomen. Er waren slechts twee tegenstemmers: de we thouders J. Barendregt en G. A. A, Claeijs van Oostburg. Met name de heer Barendregt maakte bezwaar tegen het feit dat het waterschap de plannen niet vooraf met vertegenwoordigers van de ZEEUWSE POLITIE: „VERKEERSGEDRAG HIER WAT GEMOEDELIJKER" WEL VERSCHIL IN MENTALITEIT MET RANDSTAD VLISSINGEN - Bij de Zeeuwse politie korpsen vindt men het verkeersgedrag van de bevolking in Zeeland niet af wijkend van die in de rest van het land. Men maakt wel enig onderscheid tus sen steden en platteland, en vindt dat het verkeersgedrag in de dorpen wat 'vrijer en gemoedelijker' is. In de gro tere gemeenten doen de meeste onge vallen zich in de bebouwde kom voor. In het gebied van de rijkspolitie deden zich boven de Westerschelde meer on gevallen voor buiten de bebouwde kom, dan daarbinnen en in Zeeuwsch- ongevallen voorkomen. In de grotere plaatsen moet de verkeersdeelnemer zich meer bij een bepaald patroon aan passen dan in de kleinere, maar in feite is dit ook weer een zaak van verkeer saanbod." Ongevalsge voel ig\ Volgens de heer Van de Velde zijn er in Zeeland wel een aantal plaatsen te noemen die 'ongevalsgevoeliger' zijn dan andereplaatsen. Dat is het geval in die kernen in Zeeuwsch-Vlaanderen die door doorgaande verkeerswegen worden doorsneden en bijvoorbeeld ook in Zierik/.ee. waar de nauwe straa tjes voor moeilijke situaties kunnen zorgen. Bij het onderzoek in Brabant i het te weinig afstand houden, daarna volgen onverantwoord inhalen en schenden van de voorrangsregels." Hoewel hij geeh bepaalde leeftijdsgroep wilde accentueren had de adjudant de indruk dat jonge mensen zo rond de 25 wat meer op hun rechten staan en ook gauwer willen 'doordrukken'. Het was deze poli tie-functionans ook opgevallen dat onder de verkeersdeelnemers een individualistische opvatting heeft over het ontsteken van verlichting een ver plichting die het RVW voorschrijft sinds 1 januari '76 ook bij weersomstandighe den zoals zware regen en sneeuw: „Waar de één z'n lichten al lang ontstoken heeft meentde ander dit nog langniet te moeten doen." ivviii, uaii uddi uiiiiicii cu 111 utcu»3i-u- Vlaanderen was dit net andersom. Over bleken dat de meeste ongevallen zrch Hustlge mentaliteit het algemeen vindt men bij de Zeeuwse politie het verkeer in deze provincie veiliger of onveiliger dan elders. De stichting Wetenschappelijk Ver- keersonderzoek te Rijswijk maakte op verzoek van het ministerie van verkeer en waterstaat en provinciaal bestuur een studie over de verkeersveiligheid in de provincie Noord-Brabant, Het ge middelde dodencijfer als gevolg van verkeersongevallen in de jaren 1968 tot en met 1972 bleek toen daar het hoogst van ons land. namelijk 556 gemiddeld per jaar Het landelijk gemiddelde over die jaren bedroeg 274. terwijl Zeeland over dat tijdvak als laagste uit de bus buiten de bebouwde kom voordeden Volgens de rijkspolitie is - voor zover he t 't door haar gecontroleerde gebied be treft - dat ook het geval boven de Wes terschelde In de eerste drie kwartalen van 1976 kwamen daar 487 verkeerson gevallen voor binnen de bebouwde kommen en 619 daar buiten. Beneden de Westerschelde m Zeeuwsch- Vlaanderen dus deden zich de eerste drie kwartalen van dit jaar binnen de door de rijkspolitie bediende bebouwde kommen 476 verkeersongevallen voor. tegen 305 over hetzelfde tijdvak buiten de bebouwde kom Een door de rijkspolitie gehouden kwam met een gemiddeld dodencijfer steekproef over 100 ongevallen wees van 92 per jaar iln 1975 bedroeg dit cijfer voor deze provincie 72). Volgens de SWOY mag men nochtans Zeeland niet als de 'veiligste' provincie van het land gaan beschouwen, omdat ook factoren als bevolkingsdichtheid en verkeersintensiteit een rol spelen. Naar de oorzaken van het hoge Bra bantse cijfer wordt overigens het on derzoek nog voortgezet. De adjudant Van de Velde van de ver- keersgroep van de rijkspolitie te Mid- t, dat bestuurders van voertuigen de leeftijdsgroep van 20 tot 30 jaar daar hel meest bij betrokken waren. „We hebben die steekproef 20 objectief als maar mogelijk verricht, en gespreid over alle gebieden van Zeeland." aldus de adjudant Van de Velde. „Die leeftij den zijn een gegeven, dat opviel, maar conclusies willen we er vooralsnog niet aan verbinden De chef van de surveillance-dienst van de Middelburgse gemeentepolitie, de delburg is van meningdat bij statistische adjudant A. Lenselink is van mening bepaling van het aantal verkeersonge vallen men beter kan uitgaan van het öngevallencijfér" dan van het doden- cijier „Dat laatste - hoe ernstig ook - is altijd een gevolg van het eerste. Op een betrekkelijk veilige weg kan bijvoor beeld één ernstig ongeluk met een bus waarbij alle passagiers omkomen het dodencijfer sterk doen oplopen." De heer Van de Velde vond dat bij beoorde ling van de verkeersveiligheid in een ge bied het verkeersaanbod een grote rol speelt „Tien fietsers op een vierkante kilometer geven nu eenmaal minder kans op ongelukken, dan 100, en dat geldt voor alle voertuigen." De adjudant had de indruk dat de ver keersveiligheid of onveiligheid naar verhouding in Zeeland niet anders is dan waar ook in het land: „Intern zijn we aan het bekijken in welke periode.van het jaar de meeste dat in zijn gemeente de meeste verkeer- ongevallen wel plaatsvinden binnen de bebouwde kom en dan nog het meest in nauwere straten van de stad. „Gelukkig zijn de meeste ongevallen niet ernstig, en blijven de meeste gevol gen beperkt tot lichte schade." Adju dant Lenselink had overigens de indruk dat het aantal lichtere gevallen waarbij men de politie te hulp roept voor regi stratie terwille van de verzekering toe neemt: „Enkele jaren terug was men eerder geneigd blikschade maar onder ling te regelen. Nu laat men vaker ook dit soort schade door de politie vastleg gen. Dat betekent, dat het totale onge- vallencijfer door deze voorvallen wel omhoog wordt gebracht." 4 fstand Vrij gunstig dacht adjudant Lenselink over dc verkeersmentaliteit in Zee land: „Over het algemeen is inen hier vrij rustig en minder agressief dan in de grote steden. Men wijst hier niet zo snel naar z'n voorhoofd als iemand een foutje maakt. In dc meer verstedelijkte gebieden staat de verkeersdeelnemer meer op z'n 'rechten', daarbij wel eens vergetend, dat je in het verkeer eigen lijk alleen maar plichten hebt." Hoewel in het kader van dit artikel het alcoholmisbruik buiten beschouwing blijft ihet Brabantse onderzoek is ook nog niet toe aan de oorzaken van de ver keersongevallen daari stelde adjudant Lenselink toch met grote nadruk dat vooral het ook in Middelburg slerk toe nemende alcoholmisbruik aanleiding heeft gegeven tot wat hij noemde 'fikse ongevallen' ..Bij ons spelen de meeste verkeerson gevallen zich wel af in de bebouwde kom" verklaarde adjudant \V. Hey van de gemeentepolitie te Vlissingen des gevraagd. Naar zijn mening doen er zich overdag meer ongevallen voor dan 's avonds omdat dan ook het meeste verkeer op de weg is. (Het Brabantse onderzoek constateerde de meeste on gevallen in de lijd tussen schemering en duisternis). De heer Hey had de indruk dat mensen tussen de 15 en 40 jaar naar verhouding het meest bij ongelukken zijn betrok ken Ook hij was van mening dat in de dorpen op het platteland de opvattin gen omtrent de praktijk van de ver keersregels wat 'vrijer' zijn, „zowel naar de gunstige als de ongunstige kant." Maar iemand uit een dorp. die in de stad moet rijden blijkt daar dan vaak veel beter op het verkeer te letten dan de stedeling, die dagelijkse routine heeft in het stadsverkeer cn meer bedreigd wordt door 'het gevaar van de bekende ai-g Adjudant iley gal als zyn mening dat het waar het 'i verkeer betreft het in Zeeland niet onveiliger is dan elders. Hoofdinspecteur J. L. de Have, korp schef van de Gocse gemeentepolitie vond het 'een moeilijke zaak' in kort bestek een opinie te geven over het verkeersgedrag in Zeeland: „Wat mij, toen ik pas in Zeeland werd gestationeerd, wel opviel, was het feit dat geen enkele Zeeuwse fietser het no dig vindt zijn of haar hand uit te steken om richting aan te geven. En zo lijkt het thans nog wel eens." Hoofdinspecteur De Rave had ook de indruk dat de meeste ongevallen zich wel in de be bouwde kom van de stad voordoen, „ook wel in nieuwbouwwijken." Hij toonde zich niet enthousiast over de op zet de woonerven in nieuwe wijken slechts door zeer nauwe straten met el kaar te verbinden om zodoende het ver keer dat er moet zijn te dwingen lang zaam te rijden: „Er zijn proefnemingen geweest met zulke straten, maar ik ben er niet van onder de indruk." De nieuwe rijksweg 58, die sinds enige jaren Midden-Zeeland doorsnijdt noemde de heer De Have 'eën van de veiligste ver keerswegen." De constatering van het Brabantse onderzoek dat de meeste on gevallen voorkomen tussen schemeren duister, verbaasde hem met: „Dat is geen specifieke Brabants of Zeeuws verschijnsel. Het. is reeds lang bekend." De brigadier Smits van de Temeuzense gemeentepolitie stelde dat dodelijke ongevallen zich in zijn gebied het meest voordoen binnen de bebouwde kom 'of net even daar tegen aan, maar niet op de buitenwegen." De ongevallen zijn ook over de tijd ge spreid. Negentig procent van de ver keersdeelnemers m Temeuzen is met de situatie in de stad bekend, meent de brigadier Op de drukke dagen van het seizoen rijden de meeste toeristen bui ten de stad om. De heer Smits had niet de Indruk dat de jongere verkeersdeel nemers extra gevaar veroorzaken. „Zij zorgen soms voor een zekere vlotheid in het verkeer, die onder zekere voorwaar den wel aanvaardbaar is. Al te voorzich tig rijden kan ook wel eens hinderlijk zijn." Het met verlenen van voorrang in het algemeen en het niet verlenen van voorrang door automobilisten als zij afs laan op kruisingen aan tegemoet ko mende fietsers of bromfietsers vond de heer Smits wel de meest voorkomende euvelen. Ook hij constateerde een wat vrijere opvatting van de verkeersregels in de dorpen 'vaak gemoedelijkheid, die meer van het geven en nemen uitgaat, maar ook wel eens lot complicaties kan leiden. Ik zie dit overigens als een alge meen verschijnsel op het platteland, en niet alleen in Zeeland. Brigadier Smits vond de totale ver keersmentaliteit in deze provincie an ders dan in de randstad: „Men staat hier veel minder op zijn rechten, dat heeft een gunstige, maar kan ook een gevaar lijke kant hebben." verschillende gemeenten heeft doorge sproken. Verder vroeg de heer Barendregt of het inderdaad zo weinig kans is op een rijks subsidie voor uitvoering van het (al ge ruime tijd geleden opgestelde) zuiver ingsplan 'Zwinpolder'. „Gezien allerlei mededelingen van de minister bestaat er toch wel een kansje dat we in merking komen voor een bijdrage meende wethouder Barendregt. Dijk graaf Becu wees vervolgens op de hoge kosten die met de uitvoering van het betreffende plan zijn gemoeid. Het gaat om een totaal-bedrag van 13,5 miljoen. De heer Becu: „Wanneer we de verwe zenlijking van dat plan helemaal zelf zouden moeten bekostigen zouden we er zeker niet zijn met bijvoorbeeld een zui veringsheffing van 39 per vervuilings eenheid. We zouden dan zulke hoge kos ten ma ken, dat het wel eens het dubbele zou kunnen zijn. De minister zou derge lijke bedragen nooit goedkeurenKijk, als we nu 70 procent subsidie kregen, dan zouden we het Zwinplan wel uit kunnen voeren. Nu is er echter helemaal niets zeker en dan vindik het onjuist om de zaken nu maar op de lange baan te schuiven, in afwachting van een even tuele subsidie We moeten verder," al dus dijkgraaf Becu. Het bestrijdingsplan voorziet in verbe terde werkzaamheden tot 1988 voor een totaalbedrag van iets meer dan 20 mil joen gulden. Met name problemen als stankoverlast in bijvoorbeeld Oostburg en Sluis moeten door de verschillende verbeteringen worden opgelost. B. en w. van Oostburg hadden, als reactie op het strijdingsplan, in een brief aan 'Het Vrije van Sluis' gepleit voor een aantal wijzi gingen in het plan. Dijkgraaf Becu daarover: „Ik heb best begrip voor de verzoeken van Oostburg, maar de voor stellen. die we nu doen, zijn al zo duur dat we echt niet verder kunnen gaan." Deltaplan De algemene vergadering van 'Het Vrije van Sluis' ging akkoord met dc aankoop van de twee hotels en enkele woningen in Cadzand, in verband met de uitvoering van werken in het kader van het Deltaplan. Geen enkele moeite had de vergadering voorts met de begroting '77 en een voor stel van het dagelijks bestuur om een bedrag van 500.000 uit te trekken voor uitbreiding en aanpassing van het on derkomen van het waterschap m Oost burg. het 'Polderhuls'. De aanwezigen op de algemene verga dering in hotel 'Du Commerce" mach tigden hetdagelijks bestuur van het wa terschap berooep bij de kroon aan te te kenen tegen de beslissingen van gede puteerde staten ten aanzien van de wet op de calamiteuze polders van 1870. Het dagelijks bestuur schreef in een voor stel: „Reedsjarenbestaateroverde uit voering van de wet van 1870 verschil van inzicht. Bij de afwikkeling van door wa terkeringen uitgevoerde deltawerken werden bepaalde kosten niet subsi diabel verklaard, in ons geval voorna melijk kosten van voorfinanciering van werken. Deze werden op een afzonder lijke rekening geboekt en zijn in ver band met rentekosten aanzienlijk ge stegen." Het dagelijks bestuur verder: „De wa terkeringen hebben tegen deze beslis singen steeds bezwaren gemaakt Zij hebben immers een eigen beheer en zo lang de wet van 1870 bestaat dient deze onverkort te worden gehandhaafd, zo dat het deel dat niet gedekt wordt dooi de bijdrage ingevolge de Deltawet, ten laste van deze waterkeringen dient te komen. Dit betekent dat deze uitgaven op de gebruikelijke wijze dienen te wor den vergoed en niet ten laste van de wa terschappen mogen worden gebracht" Het dagelijks bestuur meldt ten over vloede dat de provincie dit standpunt gedurende lange tijd heeft gedeeld Maar men heeft zich nu, na een overeen gekomen compromis, waarbij sommige uitgaven wel en andere niet onder de wet van 1870 worden gebracht, bij het standpunt van het ministerie van ver keer en waterstaat nèergelegd. De reke ningen van de waterkering zullen nu door g.s. gewijzigd worden vastgesteld en dat zint 'Het Vrije van Sluis' niet. Kamercommissie Dijkgraaf Becu had in zijn openings woord al opgemerkt: „Namens de Zeeuwse Waterschapsbond hebben we dit alles besproken met de voorzitter van de vaste kamercommissie van wa terstaat in de tweede kamer, de heet Schakel. Deze commissie is het met ons eens en heelt dit de minister meege deeld. Op 11 januari zal over deze zaak een gesprek met de minister worden gevoerd. Komen we niet tot een ak koord dan vragen wij 11 machtiging be roep aan te tekenen legen tegen het veranderen van onze rekening door ge deputeerde staten. Ik hoop dat dit laat ste niet nodig is overigens." De vergadenng ging direc t akkoord met het voorstel van het dagelijks bestuur. In zijn openingswoord stond dijkgraal Becu stil bu het innen van de zuiver ingsheffingen. Hij kwam tot de conclusie: „Over 1975 is vlot betaald. De weinige nalatigen zul len we proberen persoonlijk nog eens te benaderen en aandrang op betaling uit te oefenen voordat we een deurwaarder in de arm nemen. Ook de, momenteel actuele, water schapsconcentratie kwam aan de orde. Dijkgraaf Becu merkte daarover op: „Op 12 november heeft de commissaris van de koningin de Concentratiecom missie Zeeuwse Waterschappen geïn stalleerd. Opdracht is met een voorstel te komen op welke manier de Zeeuwse waterschappen in de komende periode geconcentreerd dienen te worden." De heer Becu herinnerde aan een uitspraak van de voorzitter van de Zeeuwse water schapsbond, de heer A. M. Geluk 1 on langs in Hulst), die er op wees dat de concentratiegedachte 'in het algemeen bij onze ingelanden met zo leeft'. De heer Becu: „Toch wordt niet ont kend dat in de toekomst verdere con centratie gewenst kan zijn om techni sche en financiële redenen. Bedacht moet worden dat de afstand tussen be stuurders en bestuurden altijd over brugd moet kunnen worden en daar naast dient ook gelet te worden op de toename van contacten van de besturen met meerdere bevolkingsgroepen dan voorheen." Later, tijdens de vergadering, kwam de concentratie opnieuw ter sprake. Van uit de zaal liet men er geen en kele twijfel over bestaan. „Het vnje van Sluis' heeft geen behoefte aan eventuele samenvoe ging. Reactie van dijkgraaf Becu; „Wij ook niet. Het moet iedereen goed voor ogen staan dat concentratie een opera tie is. die niet uitgevoerd moet worden omdat het een mode-artikel is, maar omdat het in het belang van de water schappen zou kunnen zijn." Tot slot bracht dijkgraaf Becu nog even de uitvoering van de Deltawerken ter sprake „Ik heb met belangstelling gele zen dat de commissaris van de koningin in Zeeland gezegd heeft dat de Delta werken langs de Westerschelde in een te laag tempo gereed komen. Deze uit' spraak verheugt me - immers nu kun nen we ons verzoek dat we aan de auto riteiten zullen doen ondersteund weten door de hoogste gezagsdrager in onze provincie." aldus de heer Becu. Hij somde de onderdelen van dat verzoek nog eens op: „Zorg voor voldoende geld voor de Deltawerken, help ons bij het vaststellen en goedkeuren van de plan nen de bureaucratie en aarzeling te be teugelen en overweeg eens of we kunnen leren van de mogelijkheden die voorde dijkverhogingen rond de Oosterschelde in het leven geroepen zijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4