Waterschap Walcheren wijzigt
de heffing zuiveringslasten
Verkeer Zeeland niet onveiliger
of veiliger dan elders in het land
Statencommissie ging
akkoord met voorstel
personeelsuitbreiding
VERGADERING VRIJE VAN SLUIS
AKKOORD MET BESTRI JDINGSPLAN
Toorenvliedtschool speelt
9Kerstfeest van een vrek9
Door Oostburg voorgestelde wijzigingen niet aangenomen
DINSDAG 14 DECEMBER 1976
VOORSTEL SCHEUERMAN OVERGENOMEN, HEFFING
28,- PER DRIE INWONER-EQUIVALENTEN
'ZUIVERINGS
INSTALLATIE BIJ
RITTHEM NIET
UITSTELLEN'
MIDDELBURG - De algemene verga
dering van het waterschap Walcheren
heeft maandag besloten de zuiverings
heffing voor 1977 te bepalen op ƒ28,-
voor drie inwoner-equivalenten. In
1976 bedroeg die heffing 22,- per jaar.
De hoogte van de heffing voor 1978 zal
nog nader worden bekeken, maar de
kans in niet uitgesloten, dat het bedrag
dan 28,- blijft. De waterschapsverga
dering nam een voorstel aan debou-
wrente van dezuiveringsinstallatieten
laste te brengen van de kapitaals-
dienst. en deze rente dan pas in de af
schrijvingen te betrekken als de cen
trale zuiveringsinstallatie en bijko
mende werken bedrijfsgereed zijn.
Hierdoor kan de zuiveringsheffing
worden gewijzigd.
DeheerJ. H Scheuerman hield hiervoor
een vurig pleidooi tijdens de behande
ling van de begroting voor 1977 Hij
noemde zijn voorstel een logische bena
dering, „omdat bouwrente een noodza
kelijke uitgave voor de bouw is". De
heer Scheuerman was zich er van be
wust datzijn voorstel bij aanneming een
gewijzigd verloop van de zuiveringshef
fing op Walcheren zou hebben; ..Tot het
in gebruik stellen van de persleidingen
en de gemalen zal zij slechts weinig toe
nemen. Daarna zal een flinke toename
optreden als de afschrijving en exploita
tiekosten voor dit deel ten laste van de
gewone rekening komen"
Bij het in bedrijf stellen van de zuiver
ingsinstallatie omstreeks 1981 zag de
heer Scheuerman weer een belangrijke
toename, maar die zal dan worden weg
genomen voor een deel door het bijna
geheel wegvallen van de rijksheffing
Zijn methode - het ten laste brengen
van de bouwrrente van de kapitaals-
dienst. in plaats van ten laste van de
gewone dienst - brengt, aldus de heer
Scheuerman. voordelen mee, voor de-
be-
oordelen
„De contribuabelen zullen de zuiver
ingsheffing langzamer zien toenemen,
terwijl het niveau van de heffing in en
na 1981 slechts weinig hoger zal zijn
dan met het nu gevolgde svsteem".
Als nadeel zag de heer Scheuerman dat
de zuiveringsheffing twee keer sprongs
gewijze zal toenemen in plaats van ge
leidelijk te groeien: ..Maar clit is voor mij
een goede zaak. Immers, als de geza
menlijke Walcherse bevolking consta
teert dat de ingevolge de 'wet veron
treiniging oppervlakte water' tot stand
gekomen installaties tot verbetering
C. BALKENENDE: VOORBEHOUD
PO ST VAN VIF R vendien hier een stuk werkgelegenheid
tX It-IV liggen", betoogde hij. Hoofdingenieur Ir.
TON OP DE W. de Beijl van de provinciale water-
RFPPOTINP staat gaf een uiteenzetting over de
DC;UKU 1 ll>v» noodzakelijk groei van de provinciale
milieuafdeling, die in de toekomst wel
op 20 man te stellen is. Nieuwe zaken als
bestrdlng in de toekomst wel op 20 man
te stellen is. Nieuwe zaken als bestrij
ding van geluidshinder, de afvalstof
fenwet en ook het vergunningenbeleid
vragen steeds meer mensen.
Gedeputeerde Stenvert kon het stand
punt van de heer Balkenende en zijn
verlangen naar een meerjarenraming
wel begrijpen 'maar ons bedrijf moet nu
eenmaal ook kunnen draaien, vandaar
dat we nu di mensen nodig hebben".
MIDDELBURG - De commissie voor de
financiën uit de Zeeuwse staten is
maandag akkoord gegaan met de vijfde
wijziging van de provinciale begroting
voor 1977. Die was nodig voor het aan
trekken van personeel voor de provin
ciaal diensten. De commissie stemde
dan ook in meerderheid ill met het aan
trekken van een hoofdcommies A voor
de afdeling kabinet commissaris, die
zich onder meer met de rampenbestrij
ding zal gaan bezighouden.
Bij de afdeling culturele zaken moet een
commies komen, die zich zonder meer
met de subsidieverleningen zal be
moeien is een middelbare kracht nodig
op HTS-niveau, die zich onder meer
moet verdiepen in de technieken voor
zuivering van gasvomiige emissies. Op
de begroting is hiervoor nu een post uit>
getrokken van 400.000, die in totaal de
salarissen, vergoedingen, sociale lasten
en onvoorziene uitvagen bestrijkt.
Behalve de heer C. Balkenende die
voorbehoud maakt, verklaarde de
commissie zich met tegen de voorge
nomen personeeluitbreiding. De heer
Balkenende vond dat gs maar 'salami-
politiek' pleegden. Hij vond dat men
met deze aanstellingen beter nog even
had kunnen wachten tot. na een halfjaar
de beloofde meerjarenraming voor het
provinciaal personeel uit zou zijn geko
men.
De heer W. Don vond 'geen moed' tegen
de uitbreiding te zijn, „het college van gs
heeft zich beperkt tot een noodzakelijke
uitbreiding, maar ik hou het college ook
wel aan zijn toezegging voor een
meerjaren-raming".
De heer J. Lustig sloot zich bij de heer
Don aan.
De heer R Meijering zag ook geen be
zwaren 'behalve dan misschien tegen
iemand op de culturele afdeling, wat
van mij niet hoeft", en pleitte voor een
'doorhchtingscommissie' voor de per
soneelsplanning.
De heer J. H. Roose zei voorlopig geen
bezwaren te hebben maar hu wilde een
en ander wel nader bestuderen.
Ook waammend commissievoorzitter
C van Waterschoot had geen bezwaren,
al betreurde hij het dat het maar tot een
uitbreiding met vier mensen beperkt
bleef, vooral daar de zorg voor het milieu
nog personeel vraagt. „We hebben bo-
l ADVERTENTIE i
van het milieu in bedrijf gaan. dan is het
logisch dat zij daar ook meer voor moe
ten betalen".
Groei
Een berekening leerde, dat volgens het
'oude' systeem de heffingen voor drie
inwoner-equivalenten anal 1977 res
pectievelijk 28,-, 35,- en 55,- zouden
worden in de komende drie jaren. Vol
gens het 'systeem-Scheuerman' zou die
groei echter maar 22,- nogmaals 22.-
en 39.- bedragen.
De heer Scheuerman kreeg nogal wat
bijval voor zijn voorstel, onder meer van
deheren Chr. Hermsen. S Franckeenir.
G. Kranen. Zij betoogde dat bouwrente
inderdaad ten laste van de kapitaals-
dienst diende te komen De Vlissingse
wethouder F G Smit zei dat het voor
stel ook hem wel aansprak, maar hij zag
het liever m de vooijaarsvergadering
behandeld.
Na een schorsing voor beraad deelde
dijkgraaf jhr. mr. G. C. D. Rutgers van
Rozenburg mee dat het dagelijks be
stuur bereid was het voorstei-
Scheuerman over te nemen met ingang
van 1978. De zuiveringsheffing voor
1977 zou dan 29.-blijven, maar het dan
meer ontvangen geld zou worden ge
bruikt voor afschrijving van installa
ties overgenomen van gemeenten.
In 1978 zal worden bekeken of de heffing
dan 28.- kan blijven, of dat er iets bij
moet vanwege enige atschnjvingen op
de zuiveringsinstallaties vooraf. De ver
gadering ging hiermee akkoord, en
stelde daarna de begroting voor 1977
vast. Dat hield ook in een vaststelling
van het dijkgeschot voor 1977 voor on
gebouwde eigendommen op gemiddeld
72.- per ha. en voor gebouwde eigen
dommen op 22,6% van de belastbare
opbrengst.
Ritthem
In zijn inleidend woord zette dijkgraaf
Rutgers van Rozenburg zich af tegen de
bezwaren die de stichting Zeeuws
Coördinatieorgaan voor natuur-
landschaps- en milieubescherming
heeft legen vestiging van de zuive
ringsinstallatie in Rittliem.
Bouw op een andere plaats zou waar
schijnlijk vertraging opleveren, een ver-,
traging die de periode waarin ongezuij
verd water op de Westerschelde wordtl
geloosd, zou verlengen. De verplaatsing
zou meer kosten meebrengen, die ten
laste van de Walcherse gemeenschap
zullen komen. „Hoe meer de vestigings
plaats naar het noord-oosten wordt ge
bracht, des te langer de persleiding, des
te hoger de kosten", aldus de dijkgraaf.
De plaats van vestiging van de zuiver
ingsinstallatie is overigens nog in on
derzoek, deelde de dijkgraaf later mee,
als antwoord op een vraag van wethou
der Smit van Vlissingen. De heren Ba-
rendse en Poelman uitten eveneens kri
tiek op het feit dat er gedacht wordt aan
vestiging van de installatie met beton
nen torens van 20 meter in het landelijk
gebied bij Rittliem en wezen op het ge
vaar van stankoverlast
Ir H Visser van de technische dienst zei
over dat laatste dat de reservoirs met
luchtdichte deksels zouden worden af
gesloten De heer Rutgers van Rozen
burg deelde mee. dat de gebouwen
hoogstens 15 tot 16 meter zouden wor
den De dijkgraaf toonde zich verheugd
over het besluit van gedeputeerde sta
ten akkoord te gaan met verkoop van
een gedeelte van de Spuikom in Vlissin
gen.
Boulevard
Op tic agenda stond ook de brief, die
meer dan 100 boulcvardbewoncrs in
Vlissingen aan het waterschap hebben
geschreven over de werken aan de zee
wering in Vlissingen.
Zij pleiten in de bnef voor onder meer
een onbelemmerd uitzichten verzoeken
de op de hoorzitting voorgestelde plan
nen nader in studie te nemen. De boule
vardbewoners willen wel glooiingen
aangebracht zien en het wegdek water
dicht zien gemaakt, en zijn bereid risi
co's, die zich voordoen bij zeldzame, zeer
zware 'super -stormen voor eigen reke
ning te nemen. Ir. Visser zei dat wellicht
een muurtje vlak bij de panden ter
hoogte van een tuinmuurtje ook nog een
oplossing zou kunnen zijn. De zaak is
nog niet afgerond en alvorens het be
stuur een beslissing neemt, zal er eerst
nog met betrokkenen worden gespro
ken. De vergadering nam het jaarver
slag 1975 voor kennisneming aan en
droeg jhr mr G. C. D. Rutgers van Ro
zenburg weer voor als dijkgraaf voor de
komende periode
MIDDELBURG - Een groep van leerlingen van de Toor
envliedtschool in Middelburg leeft al geruime tijd in de
kerstsfeer. Deze week brengen zij Charles Dickens' be
kende verhaal 'Het kerstfeest van een vrek' als toneel
stuk. Hieraan is enkele maanden hard gewerkt.
Onder leiding van groepsleerkracht H. Kruijssen is de
groep sinds 15 oktober met het stuk bezig. Het wordt een
geheel zelf uitgevoerde produktie. Decors, verlichting en
muziek worden ook door de leerlingen zelf verzorgd.
Het is de eerste keer dat leerlingen van de Toorenvliedt
school op deze manier naar buiten treden. Het belangrijk
ste doel is de leerlingen van de groep - één van de negen op
de school - samen naar iets toe te laten werken, waarbij
ieder een eigen stukje verantwoordelijkheid heeft..
Het 'Kerstfeest van een vrek' wordt door de scholieren
drie keer opgevoerd. Morgen (woensdag) spelen ze voor
familie en kennissen en vrijdagmorgen voor alle andere
leerlingen van de school. Beide keren gebeurt dat in het
koetshuis van Toorenvliedt, Vrijdagmiddag speelt men
het stuk bovendien nog op de openbare lagere school 'De
Westburch' in de Griffioen.
OOSTBURG - De algemene vergader
ing van het waterschap 'Het Vrije van
Sluis' is maandagochtend akkoord ge
gaan met het 'plan tot bestrijding van
de waterverontreiniging in westelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen'.
Direct nadat
gedeputeerde staten van Zeeland het
plan hebben goedgekeurd, kan, zo
deelde dijkgraaf J. B. Becu maandag
mee, begonnen worden met het realise
ren van de plannen volgens een vooraf
opgesteld urgentieschema.
Hetbestrijdingsplan, dat voorziet in een
aantal dratische wijzigingen en verbete
ringen ten aanzien van de verwerking
van het afvalwater in WestrZeeuwsch-
Vlaanderen werd met een overgrote
meerderheid aangenomen.
Er waren
slechts twee tegenstemmers: de we
thouders J. Barendregt en G. A. A,
Claeijs van Oostburg. Met name de heer
Barendregt maakte bezwaar tegen het
feit dat het waterschap de plannen niet
vooraf met vertegenwoordigers van de
ZEEUWSE POLITIE: „VERKEERSGEDRAG HIER WAT GEMOEDELIJKER"
WEL VERSCHIL
IN MENTALITEIT
MET RANDSTAD
VLISSINGEN - Bij de Zeeuwse politie
korpsen vindt men het verkeersgedrag
van de bevolking in Zeeland niet af
wijkend van die in de rest van het land.
Men maakt wel enig onderscheid tus
sen steden en platteland, en vindt dat
het verkeersgedrag in de dorpen wat
'vrijer en gemoedelijker' is. In de gro
tere gemeenten doen de meeste onge
vallen zich in de bebouwde kom voor.
In het gebied van de rijkspolitie deden
zich boven de Westerschelde meer on
gevallen voor buiten de bebouwde
kom, dan daarbinnen en in Zeeuwsch-
ongevallen voorkomen. In de grotere
plaatsen moet de verkeersdeelnemer
zich meer bij een bepaald patroon aan
passen dan in de kleinere, maar in feite
is dit ook weer een zaak van verkeer
saanbod."
Ongevalsge voel ig\
Volgens de heer Van de Velde zijn er in
Zeeland wel een aantal plaatsen te
noemen die 'ongevalsgevoeliger' zijn
dan andereplaatsen. Dat is het geval in
die kernen in Zeeuwsch-Vlaanderen
die door doorgaande verkeerswegen
worden doorsneden en bijvoorbeeld
ook in Zierik/.ee. waar de nauwe straa
tjes voor moeilijke situaties kunnen
zorgen.
Bij het onderzoek in Brabant i
het te weinig afstand houden, daarna
volgen onverantwoord inhalen en
schenden van de voorrangsregels."
Hoewel hij geeh bepaalde leeftijdsgroep
wilde accentueren had de adjudant de
indruk dat jonge mensen zo rond de 25
wat meer op hun rechten staan en ook
gauwer willen 'doordrukken'. Het was
deze poli tie-functionans ook opgevallen
dat onder de verkeersdeelnemers een
individualistische opvatting heeft over
het ontsteken van verlichting een ver
plichting die het RVW voorschrijft sinds
1 januari '76 ook bij weersomstandighe
den zoals zware regen en sneeuw: „Waar
de één z'n lichten al lang ontstoken
heeft meentde ander dit nog langniet te
moeten doen."
ivviii, uaii uddi uiiiiicii cu 111 utcu»3i-u-
Vlaanderen was dit net andersom. Over bleken dat de meeste ongevallen zrch Hustlge mentaliteit
het algemeen vindt men bij de Zeeuwse
politie het verkeer in deze provincie
veiliger of onveiliger dan elders.
De stichting Wetenschappelijk Ver-
keersonderzoek te Rijswijk maakte op
verzoek van het ministerie van verkeer
en waterstaat en provinciaal bestuur
een studie over de verkeersveiligheid in
de provincie Noord-Brabant, Het ge
middelde dodencijfer als gevolg van
verkeersongevallen in de jaren 1968 tot
en met 1972 bleek toen daar het hoogst
van ons land. namelijk 556 gemiddeld
per jaar Het landelijk gemiddelde over
die jaren bedroeg 274. terwijl Zeeland
over dat tijdvak als laagste uit de bus
buiten de bebouwde kom voordeden
Volgens de rijkspolitie is - voor zover he t
't door haar gecontroleerde gebied be
treft - dat ook het geval boven de Wes
terschelde In de eerste drie kwartalen
van 1976 kwamen daar 487 verkeerson
gevallen voor binnen de bebouwde
kommen en 619 daar buiten. Beneden
de Westerschelde m Zeeuwsch-
Vlaanderen dus deden zich de eerste
drie kwartalen van dit jaar binnen de
door de rijkspolitie bediende bebouwde
kommen 476 verkeersongevallen voor.
tegen 305 over hetzelfde tijdvak buiten
de bebouwde kom
Een door de rijkspolitie gehouden
kwam met een gemiddeld dodencijfer steekproef over 100 ongevallen wees
van 92 per jaar iln 1975 bedroeg dit
cijfer voor deze provincie 72).
Volgens de SWOY mag men nochtans
Zeeland niet als de 'veiligste' provincie
van het land gaan beschouwen, omdat
ook factoren als bevolkingsdichtheid
en verkeersintensiteit een rol spelen.
Naar de oorzaken van het hoge Bra
bantse cijfer wordt overigens het on
derzoek nog voortgezet.
De adjudant Van de Velde van de ver-
keersgroep van de rijkspolitie te Mid-
t, dat bestuurders van voertuigen
de leeftijdsgroep van 20 tot 30 jaar daar
hel meest bij betrokken waren.
„We hebben die steekproef 20 objectief
als maar mogelijk verricht, en gespreid
over alle gebieden van Zeeland." aldus
de adjudant Van de Velde. „Die leeftij
den zijn een gegeven, dat opviel, maar
conclusies willen we er vooralsnog niet
aan verbinden
De chef van de surveillance-dienst van
de Middelburgse gemeentepolitie, de
delburg is van meningdat bij statistische adjudant A. Lenselink is van mening
bepaling van het aantal verkeersonge
vallen men beter kan uitgaan van het
öngevallencijfér" dan van het doden-
cijier „Dat laatste - hoe ernstig ook - is
altijd een gevolg van het eerste. Op een
betrekkelijk veilige weg kan bijvoor
beeld één ernstig ongeluk met een bus
waarbij alle passagiers omkomen het
dodencijfer sterk doen oplopen." De
heer Van de Velde vond dat bij beoorde
ling van de verkeersveiligheid in een ge
bied het verkeersaanbod een grote rol
speelt „Tien fietsers op een vierkante
kilometer geven nu eenmaal minder
kans op ongelukken, dan 100, en dat
geldt voor alle voertuigen."
De adjudant had de indruk dat de ver
keersveiligheid of onveiligheid naar
verhouding in Zeeland niet anders is
dan waar ook in het land:
„Intern zijn we aan het bekijken in
welke periode.van het jaar de meeste
dat in zijn gemeente de meeste verkeer-
ongevallen wel plaatsvinden binnen
de bebouwde kom en dan nog het meest
in nauwere straten van de stad.
„Gelukkig zijn de meeste ongevallen
niet ernstig, en blijven de meeste gevol
gen beperkt tot lichte schade." Adju
dant Lenselink had overigens de indruk
dat het aantal lichtere gevallen waarbij
men de politie te hulp roept voor regi
stratie terwille van de verzekering toe
neemt: „Enkele jaren terug was men
eerder geneigd blikschade maar onder
ling te regelen. Nu laat men vaker ook
dit soort schade door de politie vastleg
gen. Dat betekent, dat het totale onge-
vallencijfer door deze voorvallen wel
omhoog wordt gebracht."
4 fstand
Vrij gunstig dacht adjudant Lenselink
over dc verkeersmentaliteit in Zee
land: „Over het algemeen is inen hier
vrij rustig en minder agressief dan in
de grote steden. Men wijst hier niet zo
snel naar z'n voorhoofd als iemand een
foutje maakt. In dc meer verstedelijkte
gebieden staat de verkeersdeelnemer
meer op z'n 'rechten', daarbij wel eens
vergetend, dat je in het verkeer eigen
lijk alleen maar plichten hebt."
Hoewel in het kader van dit artikel het
alcoholmisbruik buiten beschouwing
blijft ihet Brabantse onderzoek is ook
nog niet toe aan de oorzaken van de ver
keersongevallen daari stelde adjudant
Lenselink toch met grote nadruk dat
vooral het ook in Middelburg slerk toe
nemende alcoholmisbruik aanleiding
heeft gegeven tot wat hij noemde 'fikse
ongevallen'
..Bij ons spelen de meeste verkeerson
gevallen zich wel af in de bebouwde
kom" verklaarde adjudant \V. Hey van
de gemeentepolitie te Vlissingen des
gevraagd. Naar zijn mening doen er
zich overdag meer ongevallen voor dan
's avonds omdat dan ook het meeste
verkeer op de weg is. (Het Brabantse
onderzoek constateerde de meeste on
gevallen in de lijd tussen schemering
en duisternis).
De heer Hey had de indruk dat mensen
tussen de 15 en 40 jaar naar verhouding
het meest bij ongelukken zijn betrok
ken Ook hij was van mening dat in de
dorpen op het platteland de opvattin
gen omtrent de praktijk van de ver
keersregels wat 'vrijer' zijn, „zowel naar
de gunstige als de ongunstige kant."
Maar iemand uit een dorp. die in de stad
moet rijden blijkt daar dan vaak veel
beter op het verkeer te letten dan de
stedeling, die dagelijkse routine heeft in
het stadsverkeer cn meer bedreigd
wordt door 'het gevaar van de bekende
ai-g Adjudant iley gal als zyn mening
dat het waar het 'i verkeer betreft het in
Zeeland niet onveiliger is dan elders.
Hoofdinspecteur J. L. de Have, korp
schef van de Gocse gemeentepolitie
vond het 'een moeilijke zaak' in kort
bestek een opinie te geven over het
verkeersgedrag in Zeeland:
„Wat mij, toen ik pas in Zeeland werd
gestationeerd, wel opviel, was het feit
dat geen enkele Zeeuwse fietser het no
dig vindt zijn of haar hand uit te steken
om richting aan te geven. En zo lijkt het
thans nog wel eens." Hoofdinspecteur
De Rave had ook de indruk dat de
meeste ongevallen zich wel in de be
bouwde kom van de stad voordoen,
„ook wel in nieuwbouwwijken." Hij
toonde zich niet enthousiast over de op
zet de woonerven in nieuwe wijken
slechts door zeer nauwe straten met el
kaar te verbinden om zodoende het ver
keer dat er moet zijn te dwingen lang
zaam te rijden: „Er zijn proefnemingen
geweest met zulke straten, maar ik ben
er niet van onder de indruk." De nieuwe
rijksweg 58, die sinds enige jaren
Midden-Zeeland doorsnijdt noemde de
heer De Have 'eën van de veiligste ver
keerswegen." De constatering van het
Brabantse onderzoek dat de meeste on
gevallen voorkomen tussen schemeren
duister, verbaasde hem met: „Dat is
geen specifieke Brabants of Zeeuws
verschijnsel. Het. is reeds lang bekend."
De brigadier Smits van de Temeuzense
gemeentepolitie stelde dat dodelijke
ongevallen zich in zijn gebied het meest
voordoen binnen de bebouwde kom 'of
net even daar tegen aan, maar niet op
de buitenwegen."
De ongevallen zijn ook over de tijd ge
spreid. Negentig procent van de ver
keersdeelnemers m Temeuzen is met de
situatie in de stad bekend, meent de
brigadier Op de drukke dagen van het
seizoen rijden de meeste toeristen bui
ten de stad om. De heer Smits had niet
de Indruk dat de jongere verkeersdeel
nemers extra gevaar veroorzaken. „Zij
zorgen soms voor een zekere vlotheid in
het verkeer, die onder zekere voorwaar
den wel aanvaardbaar is. Al te voorzich
tig rijden kan ook wel eens hinderlijk
zijn." Het met verlenen van voorrang in
het algemeen en het niet verlenen van
voorrang door automobilisten als zij afs
laan op kruisingen aan tegemoet ko
mende fietsers of bromfietsers vond de
heer Smits wel de meest voorkomende
euvelen. Ook hij constateerde een wat
vrijere opvatting van de verkeersregels
in de dorpen 'vaak gemoedelijkheid, die
meer van het geven en nemen uitgaat,
maar ook wel eens lot complicaties kan
leiden. Ik zie dit overigens als een alge
meen verschijnsel op het platteland, en
niet alleen in Zeeland.
Brigadier Smits vond de totale ver
keersmentaliteit in deze provincie an
ders dan in de randstad: „Men staat hier
veel minder op zijn rechten, dat heeft
een gunstige, maar kan ook een gevaar
lijke kant hebben."
verschillende gemeenten heeft doorge
sproken.
Verder vroeg de heer Barendregt of het
inderdaad zo weinig kans is op een rijks
subsidie voor uitvoering van het (al ge
ruime tijd geleden opgestelde) zuiver
ingsplan 'Zwinpolder'. „Gezien allerlei
mededelingen van de minister bestaat
er toch wel een kansje dat we in
merking komen voor een bijdrage
meende wethouder Barendregt. Dijk
graaf Becu wees vervolgens op de hoge
kosten die met de uitvoering van het
betreffende plan zijn gemoeid.
Het gaat om een totaal-bedrag van 13,5
miljoen.
De heer Becu: „Wanneer we de verwe
zenlijking van dat plan helemaal zelf
zouden moeten bekostigen zouden we er
zeker niet zijn met bijvoorbeeld een zui
veringsheffing van 39 per vervuilings
eenheid. We zouden dan zulke hoge kos
ten ma ken, dat het wel eens het dubbele
zou kunnen zijn. De minister zou derge
lijke bedragen nooit goedkeurenKijk,
als we nu 70 procent subsidie kregen,
dan zouden we het Zwinplan wel uit
kunnen voeren. Nu is er echter helemaal
niets zeker en dan vindik het onjuist om
de zaken nu maar op de lange baan te
schuiven, in afwachting van een even
tuele subsidie We moeten verder," al
dus dijkgraaf Becu.
Het bestrijdingsplan voorziet in verbe
terde werkzaamheden tot 1988 voor een
totaalbedrag van iets meer dan 20 mil
joen gulden. Met name problemen als
stankoverlast in bijvoorbeeld Oostburg
en Sluis moeten door de verschillende
verbeteringen worden opgelost. B. en w.
van Oostburg hadden, als reactie op het
strijdingsplan, in een brief aan 'Het Vrije
van Sluis' gepleit voor een aantal wijzi
gingen in het plan. Dijkgraaf Becu
daarover: „Ik heb best begrip voor de
verzoeken van Oostburg, maar de voor
stellen. die we nu doen, zijn al zo duur
dat we echt niet verder kunnen gaan."
Deltaplan
De algemene vergadering van 'Het
Vrije van Sluis' ging akkoord met dc
aankoop van de twee hotels en enkele
woningen in Cadzand, in verband met
de uitvoering van werken in het kader
van het Deltaplan.
Geen enkele moeite had de vergadering
voorts met de begroting '77 en een voor
stel van het dagelijks bestuur om een
bedrag van 500.000 uit te trekken voor
uitbreiding en aanpassing van het on
derkomen van het waterschap m Oost
burg. het 'Polderhuls'.
De aanwezigen op de algemene verga
dering in hotel 'Du Commerce" mach
tigden hetdagelijks bestuur van het wa
terschap berooep bij de kroon aan te te
kenen tegen de beslissingen van gede
puteerde staten ten aanzien van de wet
op de calamiteuze polders van 1870. Het
dagelijks bestuur schreef in een voor
stel: „Reedsjarenbestaateroverde uit
voering van de wet van 1870 verschil van
inzicht. Bij de afwikkeling van door wa
terkeringen uitgevoerde deltawerken
werden bepaalde kosten niet subsi
diabel verklaard, in ons geval voorna
melijk kosten van voorfinanciering van
werken. Deze werden op een afzonder
lijke rekening geboekt en zijn in ver
band met rentekosten aanzienlijk ge
stegen."
Het dagelijks bestuur verder: „De wa
terkeringen hebben tegen deze beslis
singen steeds bezwaren gemaakt Zij
hebben immers een eigen beheer en zo
lang de wet van 1870 bestaat dient deze
onverkort te worden gehandhaafd, zo
dat het deel dat niet gedekt wordt dooi
de bijdrage ingevolge de Deltawet, ten
laste van deze waterkeringen dient te
komen. Dit betekent dat deze uitgaven
op de gebruikelijke wijze dienen te wor
den vergoed en niet ten laste van de wa
terschappen mogen worden gebracht"
Het dagelijks bestuur meldt ten over
vloede dat de provincie dit standpunt
gedurende lange tijd heeft gedeeld
Maar men heeft zich nu, na een overeen
gekomen compromis, waarbij sommige
uitgaven wel en andere niet onder de
wet van 1870 worden gebracht, bij het
standpunt van het ministerie van ver
keer en waterstaat nèergelegd. De reke
ningen van de waterkering zullen nu
door g.s. gewijzigd worden vastgesteld
en dat zint 'Het Vrije van Sluis' niet.
Kamercommissie
Dijkgraaf Becu had in zijn openings
woord al opgemerkt: „Namens de
Zeeuwse Waterschapsbond hebben we
dit alles besproken met de voorzitter
van de vaste kamercommissie van wa
terstaat in de tweede kamer, de heet
Schakel. Deze commissie is het met ons
eens en heelt dit de minister meege
deeld. Op 11 januari zal over deze zaak
een gesprek met de minister worden
gevoerd. Komen we niet tot een ak
koord dan vragen wij 11 machtiging be
roep aan te tekenen legen tegen het
veranderen van onze rekening door ge
deputeerde staten. Ik hoop dat dit laat
ste niet nodig is overigens."
De vergadenng ging direc t akkoord met
het voorstel van het dagelijks bestuur.
In zijn openingswoord stond dijkgraal
Becu stil bu het innen van de zuiver
ingsheffingen.
Hij kwam tot de conclusie: „Over 1975 is
vlot betaald. De weinige nalatigen zul
len we proberen persoonlijk nog eens te
benaderen en aandrang op betaling uit
te oefenen voordat we een deurwaarder
in de arm nemen.
Ook de, momenteel actuele, water
schapsconcentratie kwam aan de orde.
Dijkgraaf Becu merkte daarover op:
„Op 12 november heeft de commissaris
van de koningin de Concentratiecom
missie Zeeuwse Waterschappen geïn
stalleerd. Opdracht is met een voorstel
te komen op welke manier de Zeeuwse
waterschappen in de komende periode
geconcentreerd dienen te worden." De
heer Becu herinnerde aan een uitspraak
van de voorzitter van de Zeeuwse water
schapsbond, de heer A. M. Geluk 1 on
langs in Hulst), die er op wees dat de
concentratiegedachte 'in het algemeen
bij onze ingelanden met zo leeft'.
De heer Becu: „Toch wordt niet ont
kend dat in de toekomst verdere con
centratie gewenst kan zijn om techni
sche en financiële redenen. Bedacht
moet worden dat de afstand tussen be
stuurders en bestuurden altijd over
brugd moet kunnen worden en daar
naast dient ook gelet te worden op de
toename van contacten van de besturen
met meerdere bevolkingsgroepen dan
voorheen."
Later, tijdens de vergadering, kwam de
concentratie opnieuw ter sprake. Van
uit de zaal liet men er geen en kele twijfel
over bestaan. „Het vnje van Sluis' heeft
geen behoefte aan eventuele samenvoe
ging. Reactie van dijkgraaf Becu; „Wij
ook niet. Het moet iedereen goed voor
ogen staan dat concentratie een opera
tie is. die niet uitgevoerd moet worden
omdat het een mode-artikel is, maar
omdat het in het belang van de water
schappen zou kunnen zijn."
Tot slot bracht dijkgraaf Becu nog even
de uitvoering van de Deltawerken ter
sprake „Ik heb met belangstelling gele
zen dat de commissaris van de koningin
in Zeeland gezegd heeft dat de Delta
werken langs de Westerschelde in een te
laag tempo gereed komen. Deze uit'
spraak verheugt me - immers nu kun
nen we ons verzoek dat we aan de auto
riteiten zullen doen ondersteund weten
door de hoogste gezagsdrager in onze
provincie." aldus de heer Becu. Hij
somde de onderdelen van dat verzoek
nog eens op: „Zorg voor voldoende geld
voor de Deltawerken, help ons bij het
vaststellen en goedkeuren van de plan
nen de bureaucratie en aarzeling te be
teugelen en overweeg eens of we kunnen
leren van de mogelijkheden die voorde
dijkverhogingen rond de Oosterschelde
in het leven geroepen zijn