Spaanse christen-democraten in Nederland PZC/opinle en achtergrond VERWARRING IN ENGELAND By defensiespecialisten reserves over nieuw A W ACS-radarsy steem Nieuwe prijsmaatregel in de vorm van geleide loonpolitiek KAMER WIL EERST ANTWOORD OP GROOT AANTAL FINANCIËLE VRAGEN (Van onze correspondent) LONDEN - Een paar dagen voordat hel parlement zich zou gaan bezighou den met de monumentale vraag of Schotland en Wales een eigen assemblee idevolutiemoeten krijgen, heeft de Engelse regering een studierapport ge produceerd over de vraag of ook Engeland zelf een assemblee moet hebben. De conclusie van het rapport is: nee. Het rapport, dat een lach ertje dreigt te worden in parlementaire kringen, heeft inmiddels nog meer verwarring en verdeeldheid gezaaid dan al het geval was. Nadat drie leden van het schaduw- parlementariërs de verwarring al- kabinet van Margaret Thatcher woensdag hun ontslag namen, om dat zij weigerden met de conserva tieven tegen het voorstel op de devo lutie te stemmen zoals „ijzeren Mag gie'' had bevolen, dreigt nu verdere partij-politieke chaos, zowel bij La bour als bij de conservatieven. Drie andere conservatieven dienden ook hun ontslag in, maar Margaret That cher nam haar toevlucht tot de ver nuftige en opzienbarende procedure om die ontslagen niet in te willigen. Afgezien van deze dreigende onder mijning van haar positie als partij- leidster, is nu ook duidelijk gewor den dal de door haar afgezette voor ganger. ex-premier Edward Heath, bezig is het devoluüe-voorstel van de regering aan te grijpen om (ten eigen bate) binnen de conservatieve partij verdeeldheid te zaaien. Heath zei in een toespraak in het Schotse Glas gow dat ook hij de bevelen van mevr. Thatcher niet zou opvolgen. Dit was voor tientallen andere conservatie ven de klaroenstoot waarop zij had den gewacht om ook uit hun hoeken te komen en oppositie aan te teke- De kwestie is echter nog ingewikkel der dan het al lijkt. Net zo min als de Labourpartij het zich kan veroorlo ven om in de verkiezingen Schotse stemmen te verliezen, moeten ook de conservatieven op hun (Schotse) tel len passen. „IJzeren Maggie" liet dan ook zeer snel weten dat de conserva tieven in principe niet tegen de as semblies in Schotland en Wales zijn, maar slechts tegen de manier waarop de Labour-regertng zich die democratische spreiding van gezag voorstelt. De conservatieven zijn on der andere tegen de door de Labour- regering voorgestelde post van een eerste minister in Schotland. Maar dat soort details dreigt bij niet- leen maar te vergroten. Het door de regering gepubliceerde docu ment. waarin een eventuele as- semblée voor Engeland wordt ge suggereerd om vervolgens van de hand te worden gewezen, heeft die publieke verwarring alleen maar vergroot. Een conservatieve parle mentariër. Eldon Griffith, schreef in een ingezonden brief aan de Daily Telegraph dat hij tegen de devolutie zou stemmen omdat het voorstel niet fair is voor de Engelsen. Het is al moeilijk genoeg te accepteren dat de Schotten en Welshmen bijna volle dige zeggenschap zullen krijgen over hun gezondheidszorg, behuizing, on- denoijs en waterschappen, terwijl de Engelsen dat niet hebben". Verder schrijft hij: „In mijn veroor deling van dit voorstel devolutiewil ik Heath niet aanvallen op zijn diag nose dat een groot aantal Schotten en Welshmen doodziek zijn van het lange-afstands-bewind van White hall (Londen). Uit eigen ervaring weet ik dat zij vastbesloten zijn om zeggenschap te hebben in eigen za ken. Dat is de reden waarom ik een maximale delegering van de macht voorsta vanuit het centrum (londen) naar de gekozen assemblées in Schotland en Wales, als zij dat wen sen, en in Engeland alle macht aan de provinciale raden (County Coun cils). Kortom, de Labourregering is er in geslaagd een adder los te laten in de gelederen van de conservatieven op het ogenblik dat premier Caüaghan verdeeldheid onder de oppositie aleen maar, zij het heimelijk natuur lijk, kan toejuichen. De vraag die bij dit alles rijst, is of de EEG met de toelating van het Ver enigd Koninkrijk tot zijn exclusieve gelederen niet in wezen drie landen tegelijkertijd toegang verschafte Engeland, Schotland en Wales. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG - De Spaanse christen democratische partijen hebben hun aan hang niet officieel aangeraden het referen dum dat op 15 december wordt gehouden te boycotten. Zij willen niet in de valkuil van de Spaanse regering vallen, die een hoge of zelfs redelijke opkomst bij dit referendum ongetwijfeld zal gebruiken om aan te tonen dat de oppositie niet aanslaat bij hel Spaanse volk. Voor de christen-democraten staat de uitslag van dit referendum, waarbij de Spanjaarden zich moeten uitspreken over de voorstellen tot democratisering van de regering, al bij voorbaat vast. Zij noemen deze volksraadpleging volstrekt overbodig en een huichelachtige poging van de zit tende regering om op schijndemocratische wijze steun bij het volk te zoeken. Een delegatie van Spaanse christen democraten bezoekt op dit moment ons land onder leiding van de bijna tachtigjarige op posant van generaal Franco, de advocaat Jose Maria Gil Robles De delegatie keurt het referendum dat de regering van premier Adolfo Suarez volgende week woensdag laat houden in scherpe bewoordingen af. „De vijf honderd miljoen peseta's die worden uitge geven om het land onder te sneeuwen onder schreeuwerige propaganda, hadden wel aan iets beters uitgegeven kunnen worden in dit land. dat aan de rand van een economisch bankroet staat. Het voegt geen enkele legali de Baskische christenen, tegenstander van terrorisme en voorstander van regionale au tonomie door middel van politiek overleg. Vincente Ruiz-Monrabal vertegenwoordigtl de Levantijnse christenen en Anton Canel- las Balcellis dc Catalanen. Zij zijn ontvangen door de ministers Van der- Stoel. Lubbers. Van der Stee en premier Den Uyl. Bij die ontmoetingen is gesproken over de toetreding van Spanje tot de Europese Gemeenschap nadat het land een democra tische structuur heeft gekregen en alle vrij heden zijn hersteldover de ontwikkeling van een regionaal gelijkberechtigd Europa, naast de politieke Europese eenwording; en over de mogelijkheden van grotere economische en culturele betrekkingen met Nederland, zodra de democratie een feit zal zijn geworden. Vol gens Gil Robles heeft hij bij de Nederlandse regering een open oor gevonden voor integra tie van Spanje bij de EEG en voor nauwere betrekkingen met Nederland, zodra de de mocratische voorwaarden daartoe zijn ver vuld Belast verleden Gevraagd naar het feit dat een aantal christen-democraten in Spanje een belast verleden hebben, omdat zij lange perioden het bewind van generaal Franco hebben ge steund. verklaarde Anton Canellas dat zijn beweging ook tijdens de burgeroorlog heeft gepleit voor een verzoening, door oprichting van de vredesbeweging in Parijs. Veel christen-democraten hebben aan de zijde van de republiek gevochten en zijn door Franco geëxecuteerd. ,,Ook nu willen wij de verzoening van alle Spanjaarden, zonder te rug te kijken op het verleden. Het gaat er slechts om democratische voorwaarden te scheppen, teneinde een definitieve breuk met het verleden te bewerkstelligen". Volgens Gil Robles kan dat nog geruime tijd duren. „Het Franquisme is als een plant, een parasiet, die veertig jaar lang wortel heeft kunnen schieten. Het zal lang duren om al die wortels uit te roeien. Als de verkiezingen in mei van het volgende jaar werkelijk vrij zijn, dan zal de democratische oppositie winnen. Zijn zij niet vrij, dan overwinnen de totali taire krachten van weleer, die zich hebben omgeven met een democratisch vemis" Oppositie Inmiddels is de commissie van de oppositie tot stand gekomen die zal gaan praten met de regering in Madrid over de rechten en vrijhe den waarmee men de algemene verkiezingen van mei 1977 in zal mogen gaan. In die com missie is ook de secretaris van de Spaanse communistische partij, Sanchez Montero, opgenomen. Het is nog steeds niet bekend of de regering van premier Suarez met deze commissie wil praten, omdat dit een soort erkenning van de communistische partij zou inhouden. Anton Canellas, lid van deze commissie voor de christen-democraten: „Als de regering Sanchez Montero niet aanvaardt, dan zullen de negen leden opnieuw beslissen of het ge sprek wel zin heeft. Alle partijen van de oppo sitie willen dat alle politieke groeperingen, ook de communistische, aan de verkiezingen moeten kunnen deelnemen. Wanneer de re gering ons nu reeds die pas afsnijdt, dan is het de vraag of er volgend jaar wel verkiezingen kunnen komen. Het zal de meest essentiële vraag van het overleg zijn. in hoeverre de komende kieswet ruimte laat aan allen. Die wet mag niet aan het schijnparlement, de Cortes, worden aangeboden voordat de op positie alle kansen heeft gehad deze te amenderen". „De politieke formatie uit het oude regime, de Movimiento Nacional. die tot in de klein ste dorpen in het bestuur is vertakt, mag geen grotere kansen krijgen dan de oppositie, die veertig jaar lang in de illegaliteit heeft moeten leven. De huidige regering mag geen enkel gebruik kunnen maken van de verwor ven machtsposities. Dat is een moeilijke, zo niet bijna onmogelijke zaak. De movimiento bezit veertig dagbladen en heeft de staatsra dio en -televisie als spreekbuis. Die situatie moet opengebroken worden en het is een grote vraag of dat in de komende zes maan den mogelijk zal zijn. De staatspartij heeft 200 miljoen gulden tot zijn beschikking. Wij hebben geen cent om een fatsoenlijke cam pagne te kunnen voeren" ZATERDAG 11 DECEMBER 1976 Door prof. dr. J. van aen uoen Het centrale overleg over het loonbeleid voor 1977 is mislukt. Met een win ter voor dedeur, waarin het aantal werklozen de 250.000 zal passeren, staan we aan het begin van een vinnige bedrijfstaksgewijze loonstrijd, waarin stakingen niet uitgesloten zijn. Werkgevers en werknemers maken zich op voor het leveren van een groot gevecht om de macht, en geen van beide partijen schijnt voldoende te beseffen dat er in een tijdperk van economische teruggang geen macht meer is om over te vechten omdat de economische crisis zowel werkgevers als werknemers volstrekt machteloos heeft gemaakt De werkgevers zijn volstrekt machteloos omdat de rendementen de laatste jaren fors zijn gedaald. Veel bedrijven zitten in de rode cijfers. Komt er een grote staking dan zal hun weerstand snel zijn uitgeput. Maar ook de FNV en de CNV zijn volstrekt machteloos. De afgelopen maanden hebben Wim Kok en Wim Spithet centrale gezag van het FNV-federatiebestuur met moeite hersteld. -Alleen daardoor is het mogelijk geweest, dat de FNV met op zichzelf gematigde loonvoorstellen is gekomen, die grosso modo aansluiten bij wat de regering in de in september jL verschenen „Macro Economische Verkenning" had bepleit. Als er straks echter een wilde bedrijfstaksgewijze loonstrijd uitbreekt, zullen ook binnen de FNV de middelpuntvliedende krachten groter worden. Het centrale gezag zal afbrokkelen en het accent zal sterker komen te liggen bij het autonome beleid van de Industriebond, de Vervoersbond, de Voedingsbond. In een strijd op leven en dood zegeviert nu eenmaal het recht van de sterkste, in dit geval het recht van de sterkste bond in de sterkste bedrijfstak. Het zal mij niet verbazen als aan het eind van 1977 blijkt, dat de feitelijke loonstijging niet alleen hoger is uitgekomen dan de werkgevers wensen maar ook hoger dan de centrale FNV en de centrale CNV nu hebben voorgesteld Met macht heeft dat allemaal niets te maken, want de werklozen zijn dan het kind van de rekening. Zodra de FNV haar machtop het loonfront gastgebruiken zal blijken dat ze haar macht verspeelt om haar doelstellingen op het gebied van de werkgelegenheid te verwezenlijken. De belangrijkste inzet van de strijd tussen werkgevers en werknemers betreft de automatische prijscompensatie. De werkne mers zijn weliswaar akkoord gegaan met een schoongemaakt prijsindexcijfer (zo dat de omzetbelasting niet meer in de lonen kan worden doorberekend) maar zij hebben vervolgens aan het eenmaal verkregen recht.van een automatische prij scompensatie krachtig vastgehouden. „Over de prijscompensatie valt met ons niet te praten", heeft Industriebond-voorzitter Groenevelt al laten weten. Op zichzelf vind ik datjammer, wantde automatische prijscompensatie is mede verantwoorde lijk voor de inflatie. Het is echter eenzijdig van de werkgevers om alleen maar de prijscompensatie aan de orde te stellen. De oorzaak van de inflatie ligt niet alleen in het feit, dat de prijzen in de lonen worden gecompenseerd (de prijscompensatie) maar ook in het feit dat de lonen in de prijzen worden gecompenseerd (de Jooncompensatie"In de goede oude tijd. toen Philips, Shell en Unilever nog de status hadden van kippen- en tarweboer, was er geen mogelijkheid om de lonen in de prijzen door te berekenen. Op de markt heerste „volledige concurrentie" en elke prijsstijging werd onmiddellijk afgestraft met een compleet verlies van de afzet. De werkgevers betaalden toen alleen die loonstijgin gen, die ze zelf hadden verdiend met een stijging van de arbeidsproduktiviteit. Tegenwoordig heerst er op tal van markten minder concurrentie en meer monopo lie zodat de meeste werkgevers de loonstijging straffeloos in de prijzen kunnen doorberekenen. Het gevolg is. dat de meeste werkgevers er geen behoefte aan hebben om met de vakbeweging op de vuist te gaan. Waarom zouden ze zich tegen looneisen verzetten als de lonen toch kunnen worden doorberekend? Door de looncompensatie verliezen de werkgevers dus hun natuurlijke functie, namelijk het tegenhouden van loonstijgingen die niet betaalbaar zijn uit de pro- duktiviteitsstijging. Uit dit functieverlies kan een belangrijk deel van de na oorlogse inflatie worden verklaard. Minister Lubbers heeft dat allemaal goed be grepen wantmaandagjl kwam hij meteen ingenieuze prijsmaatregel. Totvoor kort mochten de werkgevers, ook als er een prijsmaatregel gold, een stijging van de loonkosten altijd in de prijzen doorberekenen. Het bijzondere van de nieuwe prijs maatregel is, dat dit voortaan verboden is. De minister presenteerde deze prijs maatregel als een tijdelijke overgangsmaatregel, maar te hopen is dat deze tijde lijke maatregel permanent zal worden gemaakt. De maatregel lijkt op het eerste gezicht een stuk prijspolitiek, maar is in feite een stuk geleide loonpolitiek. Wan neer de werkgevers de lonen nietmeermogen doorberekenen, zullen zij zich immers schrap zetten tegenover de vakbeweging en niet toegeven De contractlonen zullen nu minder snel stijgen. Ik geloof niet, dat de werknemers daar veel slechter van zullen worden Weliswaar stijgenhun lonen numinder. maar aan het eind van de periode zal blijken dat. door het afschaffen van de looncompensatie, ook de prijzen minder gestegenzijn. Dat zal. ook als de automatische prijscompensatie wordt gehandhaafd, weer ieiden tot minder loonstijging. Op deze manier zijn we in een paar jaar van de inflatie af. De strijd tussen werkgevers en werknemers zal hevig worden. Maar door de ingenieuze prijsmaatregel heeft minister Lubbers het in elk geval mogelijk gemaakt, dat die harde strijd voor de inflatiebestnjding een positief resultaat krijgt. Uitnodiging CDA De Spaanse delegatie bezoekt Nederland op uitnodiging van het CDA en zal vrijdag het congres van de Nederlandse christen democraten in het Haagse Congresgebouw bijwonen. De Spaanse christen-demoeraten zijn een federatie van verschillende groeperingen en zijn regionaal geprofileerd. Jose Maria Gil Robles, vóór de burgeroorlog minister van defensie in de Spaanse republiek en in die periode verantwoordelijk voor de benoe ming van generaal Franco tot opperbevel hebber van de strijdkrachten, vertegen woordigt het politieke centrum. Carlos Ma ria Bru is vice-president van de linkse de mocraten. Ivan Ajuriaquerra is leider van teit, toe aan de zittende regering; het is over bodig omdat iedereen weet dat elke Spanj aard na de dood van Franco in een democra tisch land wil leven. Het voltrekt zich boven dien buiten de controle van welke politieke partij dan ook en de uitslag staat dan ook al bij voorbaat vast. Het volk zal .ja" zeggen omdat het evident is dat het de democratie wil". „Wij hebben echter onze achterban vrij wil len laten om te doen en te laten wat men wil; een stem in deze volksstemming heeft geen enkele waarde. Wil men hem verkwisten, dan moet men dat zelf weten. Daarmee nemen de christen-democraten een ander standpunt in dan de Spaanse communisten en socialisten, die hun leden hebben opgeroepen om het re ferendum formeel le boycotten. Zij lopen daarbij het risico dat. als hun aanhang wèl gaat stemmen omdat men nog steeds ge plaagd wordt door de dwangneurose uit het Franco-regime, de zittende regering in Mad rid triomfantelijk zal uitroepen dat het volk onvoorwaardelijk steun aan Suarez geeft en dat de oppositie geen kracht, noch aanhang bezit. Van onze correspondent DEN HAAG - De principebeslissing van de NAVO- defensieministers om het peperdure AWACS-radarsysteem aan te schaffen, zal voor wat de Nederlandse bijdrage daaraan betreft nog onderwerp van heel wat overleg in het parlement zijn. Hoewel het overgrote deel van de Tweede Kamer instemt met een Nederlands aandeel in dit zes miljard gulden kostende project, zal eerst een groot aantal vooral financiële vragen moeten worden beantwoord alvorens de-Kamer het-licht op groen zet, De defensieministers van de NAVO- De PvdA-defenslewoordvoerder Piet landen besloten woensdag in Brussel om de definitieve beslissing over de aanschaf van 27 AWACS-vIiegtuigen (AWACS betekent Airborne Warning And Control System; vertaald: vlie gend waarschuwings- en controlesys teem) nog even uit te stellen tot begin 1977, maar niemand twijfelt eraan dat die beslissing positief zal zijn. De belangrijkste partners in het project zijn, naast de Verenigde Staten, die de vliegtuigen leveren (omgebouwde Boeing's 707 met een grote radarschotel op de romp), Groot-Brittanniè en West-Duitsland, die een groot deel van de elektronische uitrusting mogen leve ren. Vooral bij beide laatste landen spe len de financiële problemen van dit kostbare systeem (elk vliegtuig kost 200 miljoen gulden) een grote rol in het ver zoek om uitstel van de beslissing. Ook de defensiespecialisten uit de Tweede Kamer maken enig voorbe houd. De CDA-woordvoerster mevr. Hannie van Leeuwen zei woensdag de noodzaak van het radarsysteem (dat in staat is ver over de horizon te „kijken" i wel in te zien, „maar minister Vredeling moet natuurlijk niet zeggen dat dit nu nodig is. om dan tegelijk aan de andere kant van zijn begroting met taakafcto- tingen te kunnen komen". Mevrouw Van Leeuwen stelde dat dit project ook niet door Vredeling gebruikt mag wor den om in NAVO-verband taakverde ling af te dwingen. „De NAVO-ministers kunnen wel zeggen dat ze het willen, maar het mag zeker niet buiten het par lement om gaan". Dankert sprak in soortgelijke bewoor dingen. Hij zei dat zijn fractie „mor rend" akkoord gaat. „Ik geef toe dat die dingen nodig zijn Op conventioneel ge bied heeft de NAVO een achterstand op het Warschaupact- Als we nu met dit radarsysteem onze waarschuwingstijd tegen aanvallen kunnen vervroegen, dan is dat een goede zaak". Afweging Dankert is van mening dat het voor Ne derland benodigde geld, ongeveer 20 miljoen gulden per jaar gedurende 10 a 12 jaren, binnen de begrot ing gevonden moet worden. „Een verhoging van de defensiebegroting is voor ons niet ac ceptabel. Als de regering erin slaag t liet geld om de Neptunes in de lucht te hou den binnen de begroting te vinden, dan kan het ook wel met dit project". Dan kert stelde overigens wel dat AWACS afgewogen zal moeten worden tegen andere defensieplannen, wat betekent dat het project voor de socialisten ze ker geen topprioriteit voor de defensie heeft. WD-defensiespecialist Ploeg was don derdag met bereikbaar, maar hij heeft in het verleden al eerder laten blijken het AWACS-project positief te beoordelen De vragen waarop de kamerleden een heel duidelijk antwoord willen hebben, betreffen de financiële kant van de zaak. Vredeling heeft in Brussel deze week nog geen toezeggingen gedaan over de grootte van het Nederlandse aandeel. Wel heeft hij de bereidheid van de rege- nngovergebrachtom in elk geval mee te doen in de exploitatie van het AWACS- system. Daar moet ongeveer tien mil joen per jaar voor worden uitgetrokken. Daarbij komt een bedrag van 10 miljoen gulden per jaar in verband met de nood zakelijke ombouw van de bestaande grondapparatuur van de luchtmacht. Ook is er de mogelijkheid om alleen deze apparatuur aan te passen en niet aan de exploitatie mee te doen. De derde moge- lijkheid, meedoen aan de aanschaf van een AWACS-viiegtuig (voor ons land' zou één toestel al ruim voldoende zijn), behoort vrijwel totde onmogelijkheden. De toch al uitgeklede defensiebegroting laat daarvoor geen ruimte. Zou Neder land toch ook aan de aanschaf meebeta len. dan zullen een of meer bestaande defensietaken moeten worden afgesto ten. Een punt dat daarbij nog niet in de be schouwing ismeegenomen, isdatde vrij lompe en grote AWACS-vliegtuigen zeer kwetsbaar zijn in oorlogstijd. Zij zullen dus permanent door jachtvliegtuigen bewaakt moeten worden. Die bewaking zal eveneens geld gaan kosten. Bere kend is dat de exploitatie van het gehele AWACS-systeem de NAVO per jaar een miljard gulden gaat kosten, naast het aanschaffingsbedrag. AWACS is daar mee het duurste NAVO-project dat ooit werd ondernomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4