Eerste lp Canadese groep 'Heart': fijne muziek WAAR, WANNEER, HOE VANGT MEN VISSEN STERK STAALTJE VAN ADORJAN i1 LANDSKAMPIOENSCHAP VIERTALLEN bridge/T. Schipperheyn Even puzzelen ZATERDAG 11 DECEMBER 1976 Er -Jr is wel eens geschreven, dat de macht der tonen blijkbaar onmacht van woorden met zich meebrengt Deze uitspraak werd weliswaar ge daan in verband met het schrijven over klassieke muziek, toch lijkt mij haar ook van toepassing op de pop muziek. Natuurlijk, over popmuziek wordt minder 'serieus' geschreven - wat uiteraard niet wil zeggen, dat de popmuziek niet serieus genomen moet worden. Bij de popmuziek gaat het in de eerste plaats om de amuse mentswaarde - hoewel daarover te twisten valt, terwijl bij de klassieke muziek de artistieke waarde het eerst in het geding is. Mensen die over klas sieke muziek schrijven, doen dat vaak vanuit de achtergrond van een - al dan niet gedegen - muzikale oplei ding. Heel anders ligt dat bij het beoordelen van de popmuziek. Een muzikale op leiding komt er doorgaans niet aan te pas. Een poprecensent valt niet over een vals nootje. Het product dat op de draaitafel ligt. wordt door hem in de eerste plaats benaderd vanuit een oogpunt van welwillendheid: zelfs de slechtste muzikant speelt en zingt doorgaans aanmerkelijk beter dan de recensent het zelf waarschijnlijk ooit zal kunnen. En dan is er die schroom om een oordeel te moeten uitspreken over iets wat men zelf niet kan of in ieder geval niet beter. Daarom legt een poprecensent vaak de mu ziek technische kwaliteiten van een plaat naast zich neer. het zal hem een zorg zijn of er met één of twee strijk stokken wordt gespeeld, hij vraagt zich in de eerste plaats af: hoe komt de muziek op mij over? De poprecensent wil luisteraar zijn onder de luisteraars. Niet meer en niet minder. Maar dan komt wel de onmacht van woorden om de hoek kijken, want hoe breng je de sfeer of de gevoelens die een bepaalde plaat oproepen over op de lezer? En soms is er niet eens sprake van sfeer of gevoelens, maar is het een kwestie van 'gewoon fijn' om naar te luisteren. Ge, boat Annie' mag zeker met tot de meesterwerken van de pop worden ge rekend. maar is. zeker als debuut-lp. wel van dien aard, dat ik vol verwach ting uitkijk naar de volgende lp. die, onder de titel 'Magazine', in januari wordt verwacht. (Arista Records ARTI139). volgende keer op een andere manier afi-eageren, maar lievernietmeer op de plaat. (Arista Records AL 4097( Nio By ij de tweede lp van de Ameri kaanse zangeres (nou ja) l'atti Smith zal ik niet lang stil staan. Haar eerste werkstuk 'Horses' werd alom gepre zen, maar mij hebben haar muziek en zang nooit iels gedaan en ik kan mij maar niet aan de indruk onttrekken, dat miss Smith haar successen niet te danken heeft aan bepaalde muzikale kwaliteiten, maar in de eerste plaats aan de enorme propaganda- en publi- citeitsmachine, die, nog voor juf frouw Smith ooit een noot gezongen had, de wereld al wilde doen geloven, dat er een nieuw talent was opge staan. Bovendien - hoewel ze daar natuurlijk mets aan kan doen - is miss Patti Smith zo lelijk als de nacht, zodat zelfs het snufje vrouwelijk schoon dat soms via de hoes nog enige smaak aan het opgediende gerecht kan meegeven, in dit geval ook nog achterwege blijft. De tweede lp van juffrouw Smith is geti teld 'Radio Ethiopia' en daar begint bij mij het onbegrip reeds. Ik heb een paar maal getracht de ongearticu leerde tekst te volgen, ik heb gezocht naar een diepere betekenis achter In- dianenkreten en dierengehuil. ik heb geprobeerd het verwarde inlegvel te begrijpen.... Ik heb het opgegeven. Laat miss Smith haai- frustraties de I ieuwe geluiden in de popmuziek zijn schaars en de nieuwe Ameri kaanse groep 'The Alpha Band' vormt •daar met de lp met dezelfde naam geen uitzondering op. Toch verdient deze band het om genoemd te worden, want de leden brengen de muziek op aanstekelijke wijze en in een veelheid van stijlen, die de plaat van begin tot eind boeiend houden. Die verschillende stijlen zijn niet zo verwonderlijk, wanneer men weet. dat de leden van 'The Alpha Band' - die overigens ook deelnam aan de Rolling Thunder Revue van Bob Dylan - af komstig zijn uit uiteenlopende delen van Amerika: David Mansfield en Ste ven Soles ui t New York City, Matt Bet- ton en David Jackson uit Califomiê en de belangrijkste man van het gezel schap, T-Bone Bumett. uit Texas De band noemt zichzelf surrealistisch, maar het is niet geheel duidelijk waar dat nu uit moet blijken. Daarom en ook vanwege het feit dat er nogal eens met woordspelingen wordt gewerkt, zou het wenselijk zijn geweest, wan neer de songteksten bij deze plaat zouden zijn afgedrukt. Afgezien hier van valt er op de lp van 'The Alpha Band' weinig aan te merken. Men brengt weliswaar geen nieuw geluid (soms is er zelfs wel eens een schok van herkenning: Beatles? Lindisfame?), maar het is wel een fris geluid, dat het aanhoren alleszins waard is. (Arista Records AL 4102( toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptte Hieronder volgt de Nederlandse top-10 met na de positie van ♦g deze week tussen haakjes de stand van de vorige week O 5* 1. (1) Money money money Abba "S- 2. 2) If you leave me now Tewoon fijn orri naar te luisteren is zo'n lp als 'Dreamboat Annie' van de Canadese formatie Heart'. 'Dream- boat Annie' is het lp-debuut van deze nog jonge groep uit Vancouver, die werd opgericht, door de zusjes Ann en Nancy Wilson, die in hun muzikale ac tiviteiten ter zijde worden gestaan door Steve Fossen en Roger Fisher. AJle nummers op deze eerste lp zijn van de hand van Ann en Nancy en slechts in 'Sing Child' hebben ook Fossen en Fisher enige compositori sche inbreng. De zusjes drukken dui delijk hun stempel op de groep, want Ann zingt in alle liedjes de eerste stem en brengt van tijd tot tijd fraaie har monieën ten gehore met haar zuster Nancy De teksten zijn veelal vanuit een vrouwelijk standpunt geschreven, zoals 'Magie Man', dat als single een hit werd in Amerika. De zusjes Wilson blijken een hit te kunnen schrijven zonder daarbij direct te steunen op goedkope effecten (of het zou het ge bruik van het geluid van de branding moeten zijn, maar dat zal veel Zéeu- wen waarschijnlijk juist wel aanspre ken). Het gebruik van instrumenten als synthesizer en fluit wijst er ook wel op. dat 'Heart' niet uit is op goedkoop succes. De zusjes omschrijven het ge luid van de groep zelf als 'hard. hard rock', maar dat is sterk overdreven. Goed. in enkele nummers van de plaat gaat men er stevig tegenaan (hoewel ik zelfs in die gevallen nog een vraagte kenbij de classificatie 'hard rock' wens te plaatsen), maar er staan ook roman tisch aandoende liedjes op, die met warme stem worden gezongen. Hoog tepunten vonnen de drie versies van het titelnummer 'Dreamboat Annie': eerst met uitsluitend gitaarbegelei ding, vervolgens met de groep en tens lotte in een georchestreerde versie. De zusjes Wilson zelf menen, dat hun suc ces te danken is aan het feit, dat hun muziek energiek en nooit negatief is. Daar is veel voor te zeggen cr gaat een vrolijk enthousiasme van de plaat uit. dat makkelijk op de luisteraar over slaat. Ann en Nancy zijn bovendien, zoals de hoes veelvoudig getuigt, het aankijken zeer zeker waard. 'Dream- üpside down 4 3) Beautiful Noise 5 5) Flip 6 (13) Somebody to love 7 7) Mafiana 8 8) Majoor Kees en de Sinterklaashaas 9 (19) Don't take away the music Tavares 10 (20) Living thing E.L.O. Chicago Teach In Neil Diamond Jesse Green Queen George Baker Selection *Paul van Vliet lldojuaijdojuaijdoiuaijdojuapdojuajjdojuapdojuajjdoju Celia Yancey is een hartverscheurend mooie vrouw En dat alleen al zou een aanleiding kunnen zijn om de lp die zij maakte met de eenvoudige titel 'Yan cey' te gaan kopen. Maar kan miss Yancey ook zingen? Ja. maar ze doet het niet altijd. Soms lijkt Yancey haar stem geleend te hebben van een Amsterdams vis wijf. dan weer produceert ze een zwaar geluid, dat helemaal niet lijkt te pas sen bij het, afgaande op de hoesfoto's, toch wat frêle figuurtje, met lange blonde haren en dromerige ogen. Met haar diepe, donkere stem kan Yancey alle kanten uit: het ene moment haalt ze rauw uit. het andere moment streelt ze je trommelvliezen. De teksten lopen ook uiteen van opstandig feministisch tot treurig romantisch. Celia Yancey is een zoekende, ze weet nog niet precies wat ze wil. Dat klinkt door in tekst en muziek. Maar wie eens wat anders wil dan gepolijste dameszang. die moet maar eens naar Yancey gaan 1 uisteren, goed luisteren, met de ogen dicht En ui geval van aarzeling, de ogen open en een blik op de hoes. Want ze is zo (GRT Records GRT 8012) Tot slot willen we nog even de aan dacht vestigen op twee Ip's die al weer enige tijd in de winkels liggen. Robert Palmer, geen onbekende in de hoek van de funk-muziek, maakte weer een plaat, getiteld 'Some People Can Do What They Like', verpakt in een fraaie hoes, waarop Palmer sa men met een aantrekkelijke jonge dame een spelletje strippoker speelt. En dat geeft aardig de sfeer van deze plaat weer: vrolijk en een beetje sen sueel. (Island 28 145 XOT). De Duitse groep 'Tangarine Dream' blijft doorgaan met het maken van grotendeels elektronische muziek. De nieuwste lp is getiteld 'Stratosfear' en dat is ook wel ongeveer het niveau waarop de muziek zich wat zweverig voortbeweegt. Aan de ene kant kan men wel spreken van sfeervolle mu ziek (woorden komen er niet aan te pas), maai" naar gelang de stemming waarin men verkeert, kan het ook erg slaapverwekkend zijn. Het blijft alle maal wat ongrijpbaar, maar in de toe komst wellicht zeer bruikbaar als ach tergrondmuziek bij een dia-serie over een vakantie op de maan. (Virgin Re cords 28 146 XOT) Frans P. J. Doeleman De Canadese oovaroeo 'Heart', met op de voorgrond de zusjes Wilson. Links blonde Nancy eii redits de donkere Ann. Horizontaal: 2 opgewekt; 5 verachte lijk; 8 zangstuk; 10 zangberg der oudheid; 11 recht stuk van een rivier; 12 gebakje; 13 jong dier; 15 individu; 17 eetbaat knolletje; 20 langs; 22 tijdelijk verblijf; 25 voorzetsel; 26 dessert- spijs; 27 geneesheer; 28 droog (wijn); 29 deel van een boom; 30 Shetlandse schaapshond; 32 kinkhoren; 33 tijdre kening. 34 larve; 35 trekkende bewe ging; 36 jong dier; 37 lust; 40 stel. 43 halfgod; 45 adelllijk persoon: 48 Euro peaan; 51 echtgenoot; 52 vrucht; 53 bij belse liefdadige vrouw; 54 godin der tweedracht". 55 scheepsvloer, 56 zwaardwalvis. Verticaal: 1 keukengereedschap; 2 drank, 3 werpkoord; 4 nauw; 5 pulverig; 6 zijrivier van de Donau; 7 bergkloof; 9 kachelzwart; 10 een der titanen; 14 dof; 16 verdund gedeelte van een tuimelaar; 18 tandletter; 19 deel van een bloem; 21 Atheens veldheer en staatsman. 23 rij zweep; 24 pilaarheilige; 28 groente; 31 uitbouw: 38 houten signaal instrument; 39 rolsteen; 41 aalscha: 42 woestijndal met steile wanden 44 toespraak; 46 gewicht voor edel gesteente; 47 verblijf van dieren: 49 kle dingstuk; 50 Franse daalder. hengelen/c. h. van schelven Dit is de titel van een zojuist ver schenen hcngelsportboek dat in de handel gebracht wordt door Uitge verij A. J. G. Strengholt te Bussum. Het ïseen van oorsprongDuilsboek. geschreven door Hans Bensch en in het Nederlands vertaald en bewerkt door S. P. Zaagsma. Tussen haakjes: Zaagsma is de hoofdredacteur van het hengelsportmaandblad Beet. Een blad waarvan in mei het eerste nummer verscheen en thans al een maandoplage heeft van 20.000 en waarover de lezers niets dan lol hebben. Er is reeds een grote verscheidenheid van hengelsportboeken in de handel, zodat altijd met de nodige reserve tegen zo'n nieuwkomer wordt aan gekeken. Het boek. Waar - Wanneer - Hoe vangt men vissen bevat echter een schat aan gegevens. Alles wat die andere hengelsportboeken te bieden hebben wordt hier in één boek be handeld. In dit boek wordt aandacht geschonken aan zowel zee- als zoet- watervisserij. vliegvissen, materiaal, enz. Vele zaken worden beknopt, duidelijk en overzichtelijk weerge geven. Alles is beknopt om het boek niet tot een abnormaal formaat te la ten groeien. Er is met opzet gewerkt aan een handig formaat boek dat ge schikt is om in de vistas mee te ne men. speciaal op vakantie, waarbij de hengelaar andere vissoorten vangt dan gewoonlijk. Het boek is in twee delen te verdelen. Het eerste deel behandelt de tech niek. tactiek, de indeling van de wa teren in zones, tabellen waar de ver schillende vissoorten voorkomen, paaitijden enz. Ook het materiaal krijgt de nodige aandacht. Verder worden verschillende soorten meren besproken, waarbij de typische kenmerken ervan duidelijk worden aangegeven. Dit kan bij een vistocht in het buitenland van grote waarde zijn Het tweede deel behandelt de vissen. Hei bestaat uit 63 prachtige kleur platen, waarbij 40 verschillende zee vissen en 53 verschillende zoetwa tervissen zijn afgedrukt. Het zijn de vissen waarmee we te maken kunnen krijgen, met een beschrijving van de betreffende vis en gegevens over waar. wanneer en hoe men deze kan vangen. Vooral dit laatste gedeelte bevat een bron van informatie waar van de sportvisser, met vakantie in het buitenland, veel plezier zal bele ven, daar men er alle gewenste in formatie snél in kan vinden. Het is echter niet alleen voor de vis ser. die in het buitenland gaat vissen een nuttig boek. Ook de visser, die uitsluitend Nederlandse of Belgische wateren bevist, zal het met plezier le zen en mogelijk zijn manier van vis sen verbeteren en zijn kennis kunnen vergroten. Ook de meer 'wetenschappelijk geïn teresseerde' sportvissers, die meer theorie willen en o.a. willen weten welke vissen er in Europa voorko men. hoe die er uitzien, waaruit hun hoofd voedsel bestaat enz., kunnen met een beetje moeite aan hun trek ken komen en in dit boek iets van hun gading vinden. Voor diegenen die een duidelijk beeld van dit boek willen hebben een greep uit de inhoudsopgave. WAAR VANGT MEN VISSEN? Stromende wateren: Zones, vang- plaatsen. Stilstaande wateren; Me- rentypes, stuwmeren, poelen enz.; vangplaatsen in meren. Kustzone en zee: Verspreiding van de zeevissen; vangplaatsen in zee. WANNEER VANGT MEN VISSEN? Bijttijden, vangstmaanden en paai tijden. HOE VANGT MEN VISSEN' De bodemvisserij: Hengels, snoeren, knopen, lood. dobbers, reels enz. De techniek van de bodemvisserij: Het vissen met dobbers, pilkers. aal poppen en (aal)lijnen. Het vissen aan de oppervlakte. Het vissen met kunstaas: spinners, lepels, turblers, wobblers, dood-aas tackles, multi- en omkeerreels, mo lens. De techniek van het werpen met de spinhengel. Het slepen achter de boot. Het vliegvissen: reels, lijnen, vliegen. De techniek van het werpen met de vliegenhengel. De zeevisserij. Materiaal, gedrag tij dens de vistochten die men alleen onderneemt. De dril en de landing. Het verzorgen van de buit. Lokvoer en visaas' Grond voer en aas voor witvissen, natuurlijk aas voor roofvissen. Aas voor de bodemvisserij. De aaskalender van de vliegvisser. Grondwormen en kunstvliegen. Kunstvliegen in kleur. Dit alles in één fraai geïllustreerd boek voor de prijs van 24.50. Een boek dat voor iedere hengelaar een uitstekende visgids kan zijn. Een aantekening die ik bij dit boek wil maken is. dat de hengelaars er reke ning mee moeten houden dat er wel eens een verschuiving in de tabellen zit t.o.v. de plaatselijke situatie en de situatie waarin de schrijver heeft verkeerd. schaken/c. jansen In schaakbulletin nr. 107 doet Hans Ree verslag van zijn belevenissen in het toernooi van Solsji 1976. Hij ver telt. dat Oosteuropese schakers het spelen in een Russisch toernooi als een straf schijnen te beschouwen. Een beetje onbegrijpelijk. Rusland is toch het schakerswalhalla? Na een uiteenzetting van Gheorghiu, de Roemeense grootmeester, begreep hij het hoe en waarom. Volgens Gheorghiu zijn Russische schakers 'op exploderen staande bommen, verscheurende roffdieren die zich iedere ronde met rode muil op de buitenlandse meesters storten. Korte remises om af en toe op adem te komen, dat kun je wel vergeten'. Gelukkig bleek in Sotsji de werke lijkheid een beetje anders. Sotsji. va- kantiestad. wemelde van de scha kers die hier kwamen uitrusten van hun zwaar bestaan. Een atmosfeer, die de verwoestende vlam van eer zucht al spoedig tot een nietig kaars vlammetje deed inkrimpen. Winnaars van het toernooi waren, zoals eerder gemeld, Polugajevski en Svjesjnikov. maar de populairste speler was de Hongaarse grootmees ter Adorjan. Ree: „De held van het publiek was Adorjan. Bij de sluitingsceremonie kwam een ontroerde toeschouwer hem vertellen, dat hij veel beter was dan alle Russische deelnemers en als enige kreeg hij een gescandeerd ap plaus, dal veel krachtiger was dan voor de winnaars van het toernooi". De partij, die Adorjan tegen Sacha- rov speelde, heeft zeker in belang rijke mate aan die populariteit bijge- 7H7-h6 8.Lg5-f4 Pf6-g4! De inleiding tot een goed berekende bevrijdingsactie. 9.h2-h3 e7-e5! 10.dxe5 ll.Pf3xe5 d6xc5 12.Lf4-e3 Dameruil leidt to t iets beter spel voor zwart. Een teken. dat. de opening voor wit niet succesvol verlopen is. 12Pc6-d4! Dit paard gaat een grote toekomst toegemoet 13.Le2-c4 Dd8-h4! Bindt dekatop het spek. Onderopof- fenng van een aanzienlijke hoeveel heid materiaal lanceert zwart een knetterend offensief. 14.Pc3-d5 c7-c6 15.Pd5-c7 Lc8xh3ü Een offer op gevoel. Het is onmoge lijk om alle verwikkelingen, die uit deze zet voortvloeien te berekenen. 16,Pc7xa 8 Wit wil het laten bewijzen. Terecht. Een offer kan slechts weerlegd wor den door het aan te nemen. Boven dien had wit weinig keus. 16Dh4xe4 Dreigt mat. 17.g2xh3! Pd4-f3 18.Kgl-hl Pf3-h4-f 19.12-f3 De4xe3 20.Pa8-c7 Zwart staat nu een toren achter. De witte koningstelling is echter ernstig verzwakt, terwijl het paard op c7 ook niet florissant staat. 20De3-f4 Bedreigt Lc4. terwijl ook e5-e4 in de stelling komt. 21.Ddl-d3 Op 21.De2 was 2I...Pf5 mogelijk. (Niet 21..Tc8? wegens 22.Pe6). Een mogelijk vervolg: 22.Tgl <Lc4 moet gedekt blijven) Dh4! 23.Lb3 Dh3: 24,Dh2 Df3:+ 25.Dg2 Dh5^ 26. Dh2 Dh2:+! 27.Kh2 Pd4! en zwart moet i i ia i 11\ i i i 1 4 1 w. i 1 I i ÏÏT a B Jti Sacharov - Adorjan Pirc-verdediging l.e"2-e4 d7-d6 2.d2-d4 Pg8-f6 3.Pbl-c3 »7-g6 4.Pgl-f3 Meer kans op openingsvoordeel geeft de scherpe zet 4.f4. 4.L18-g7 5.Lfl-e2 0-0 6.0-0 Pb8-c6 7-Lcl-g5 Dit belooft niet veel. Ook 7 d5 Pb8 hoeft zwart niet tevrezen. Het is slechts een van de vele fraaie varianten. 21Df4-g3 22.Dd3-e2 e5-e4! Zie diagram. 23.De2-h2 Dg3xh2+ 24.Khlxh2 Ph4xf3+ Nog een verrassing. Ook goed en misschien nog beter was 24..Le5 25. Khl P13:! 25.Kh2-hl Pf3-d2?! Op 26Lc5 komt 27.Pe6 fe6: 28.Le6:+ met moeilijk spel. 26.Pc7-e8 ? Nu gaat wit zonder meer het schip in. Met 26.Pe6ü! waren de poppen aan het dansen gebleven. Slaan op e6 le vert dan voor zwart waarschijnlijk te weinig op. Interessant zou zijn 26Pc4: 27.Pf8: Kf8: met drie pio nnen voor twee kwaliteiten! Wie staat ern dan beter? Helemaal fraai wordt de toestand na c&Eb2:ü Een stelling om van te watertanden! 26Pd2xc4 Met drie pionnen voor de kwaliteit. Wit is verloren De zwarte vrijpio nnen gaan als een mes door de boter. 27.Pe8xg7 Kg8xg7 28.Tfl-el f7-f5 29.Tal-dl Tf8-f7 Eerst alles goedzetten. 30.b2-b3 Pc4-c5 31.Tdl-d6 Pe5-K? 32.Tel-dl Tf7-e7 33. Td6-d7 Kg7-f7 ,34.Khl-g2 f5-f4 Daar komen ze! 35.Tdl-d6 Pf3-h4+ 36.Kg2-fl e4-e3 37.c2-c4 f4-f3 Wit gaf het op. Geen wonder dat het publiek enthousiast was. OPLOSSING PROBLEEM VAN GILBERG Wit: Kg5 Da6 Tel Lc5 La2 Pe6. Zwart: Ke5 De4 Td5 Pe8 pion g6. l.Dfl! Ke6: 2.Df5 mat!! penningen gesproken Wat blasé blikten Cees Sint. Max Rebattu jr.. Vino Bisht en Carol van Oppen in de camera. Het was dan ook de zesde maal in zeven j aar d at ze gehuldigd werden landskampioen viertallen en alleen vorig jaar was ze dat kunststukje niet gelukt Studie centrum nam toen de door A.B.C. zo spaarzaam vrijgemaakte troon over en insiders hadden eigenlijk het idee dat dat voor langere tijd zou zijn. Maar ook insiders kunnen zich ver gissen. A.B.C. .en met name het kop pel Sint-Rebattu, toonde zich ou derwets op stoot en eigenlijk alleen Studiecentrum kon het hoge tempo bijbenen. Het was ook in de onder linge confrontatie dat het pleit defi nitief werd beslecht. Studiecentrum won weliswaar, maarde marge was te klein om de eerder opgelopen achter stand te overbruggen. Het was in die slotfase overigens toch nog span nend. Studiecentrum kwam griezelig dicht bij het doel en moest pas defini tief afhaken toen Roosnek-Vergoed verongelukten in een wel erg opti mistisch slem. Dit spel bracht nog hoop in Haagse harten B 10 5 V 7 5 3 B 5 A H B A 8 10 9 8 4 7 6 3 6 4 3 2 s V 6 4 3 2 h A H B r A H V k 10 7 Noord gever, allen kwetsbaar. De ramacommentatoren voorspelden de te verwachten bieding vnjwel cor rect. studiecentrum-zuid zou in de derde hand (Acol) 1 Sch. openen, waarna het waarschijnlijk zou gaan pas-pas-pas. Dat kwam uit en 7 sla gen werden zuids deel. De Napoli- taans biedende Sint-Rebattu zouden zo beginnen: zuid 1 Kl.isterk spel), noord 1 Ha (2 controles), zuid 1 Sch i echte kleuri. noord 1 SAJa, en dan? Zuid zou natuurlijk nog iets doen. Hij weet een aas of twee heren en mag theoretisch best nog een boertje of een vrouwtje verwachten. Het verliep allemaal net zo en Sint koos voor de agressieve, maar gege ven de bieding niet onredelijke, ver hoging tot 3 SA. Dit zijn namelijk precies de spellen, waar het systeem als regel voordeel biedt, maar dat pakte dit keer anders uit. Roosnek als west liet een agres sief doublet los, vragend om een kla verstart en Rebattu ging '2 down. Het volgende spel zal voorstanders van de zwakke twee ongetwijfeld deugd doen: s H 8 h A 3 r 7(2 k A H I h H I 8 5 4 10 9 3 9 8 2 s A V 5 4 3 h 10 7 2 r V 5 k 7 5 4 s B 10 7 6 2 h V 9 6 r A 8 6 k V 10 Oost gever. O-W kwetsbaar. Rebattu voor A.B.C. opende in de derde hand 2 Ha, waarop noord 3 Sa bood. Aan de andere tafel werd eerst driemaal ge past, waarop noord de bieding opende en sloot met 3SA. Sint kwam uit met Ha 2:8 slagen. De andere oost vond die start niet. legde Sch 3 op tafel en moest vervolgens lijdzaam toezien dat noord 10 slagen maakte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23