Eerste lp Canadese groep
'Heart': fijne muziek
WAAR, WANNEER,
HOE VANGT MEN VISSEN
STERK STAALTJE
VAN ADORJAN
i1
LANDSKAMPIOENSCHAP
VIERTALLEN bridge/T. Schipperheyn
Even puzzelen
ZATERDAG 11 DECEMBER 1976
Er
-Jr is wel eens geschreven, dat de
macht der tonen blijkbaar onmacht
van woorden met zich meebrengt
Deze uitspraak werd weliswaar ge
daan in verband met het schrijven
over klassieke muziek, toch lijkt mij
haar ook van toepassing op de pop
muziek. Natuurlijk, over popmuziek
wordt minder 'serieus' geschreven -
wat uiteraard niet wil zeggen, dat de
popmuziek niet serieus genomen
moet worden. Bij de popmuziek gaat
het in de eerste plaats om de amuse
mentswaarde - hoewel daarover te
twisten valt, terwijl bij de klassieke
muziek de artistieke waarde het eerst
in het geding is. Mensen die over klas
sieke muziek schrijven, doen dat vaak
vanuit de achtergrond van een - al
dan niet gedegen - muzikale oplei
ding.
Heel anders ligt dat bij het beoordelen
van de popmuziek. Een muzikale op
leiding komt er doorgaans niet aan te
pas. Een poprecensent valt niet over
een vals nootje. Het product dat op de
draaitafel ligt. wordt door hem in de
eerste plaats benaderd vanuit een
oogpunt van welwillendheid: zelfs de
slechtste muzikant speelt en zingt
doorgaans aanmerkelijk beter dan de
recensent het zelf waarschijnlijk ooit
zal kunnen. En dan is er die schroom
om een oordeel te moeten uitspreken
over iets wat men zelf niet kan of in
ieder geval niet beter. Daarom legt
een poprecensent vaak de mu
ziek technische kwaliteiten van een
plaat naast zich neer. het zal hem een
zorg zijn of er met één of twee strijk
stokken wordt gespeeld, hij vraagt
zich in de eerste plaats af: hoe komt de
muziek op mij over? De poprecensent
wil luisteraar zijn onder de luisteraars.
Niet meer en niet minder. Maar dan
komt wel de onmacht van woorden om
de hoek kijken, want hoe breng je de
sfeer of de gevoelens die een bepaalde
plaat oproepen over op de lezer? En
soms is er niet eens sprake van sfeer of
gevoelens, maar is het een kwestie van
'gewoon fijn' om naar te luisteren.
Ge,
boat Annie' mag zeker met tot de
meesterwerken van de pop worden ge
rekend. maar is. zeker als debuut-lp.
wel van dien aard, dat ik vol verwach
ting uitkijk naar de volgende lp. die,
onder de titel 'Magazine', in januari
wordt verwacht. (Arista Records
ARTI139).
volgende keer op een andere manier
afi-eageren, maar lievernietmeer op de
plaat.
(Arista Records AL 4097(
Nio
By
ij de tweede lp van de Ameri
kaanse zangeres (nou ja) l'atti Smith
zal ik niet lang stil staan. Haar eerste
werkstuk 'Horses' werd alom gepre
zen, maar mij hebben haar muziek en
zang nooit iels gedaan en ik kan mij
maar niet aan de indruk onttrekken,
dat miss Smith haar successen niet te
danken heeft aan bepaalde muzikale
kwaliteiten, maar in de eerste plaats
aan de enorme propaganda- en publi-
citeitsmachine, die, nog voor juf
frouw Smith ooit een noot gezongen
had, de wereld al wilde doen geloven,
dat er een nieuw talent was opge
staan.
Bovendien - hoewel ze daar natuurlijk
mets aan kan doen - is miss Patti
Smith zo lelijk als de nacht, zodat zelfs
het snufje vrouwelijk schoon dat soms
via de hoes nog enige smaak aan het
opgediende gerecht kan meegeven, in
dit geval ook nog achterwege blijft. De
tweede lp van juffrouw Smith is geti
teld 'Radio Ethiopia' en daar begint
bij mij het onbegrip reeds. Ik heb een
paar maal getracht de ongearticu
leerde tekst te volgen, ik heb gezocht
naar een diepere betekenis achter In-
dianenkreten en dierengehuil. ik heb
geprobeerd het verwarde inlegvel te
begrijpen.... Ik heb het opgegeven.
Laat miss Smith haai- frustraties de
I ieuwe geluiden in de popmuziek
zijn schaars en de nieuwe Ameri
kaanse groep 'The Alpha Band' vormt
•daar met de lp met dezelfde naam
geen uitzondering op. Toch verdient
deze band het om genoemd te worden,
want de leden brengen de muziek op
aanstekelijke wijze en in een veelheid
van stijlen, die de plaat van begin tot
eind boeiend houden.
Die verschillende stijlen zijn niet zo
verwonderlijk, wanneer men weet. dat
de leden van 'The Alpha Band' - die
overigens ook deelnam aan de Rolling
Thunder Revue van Bob Dylan - af
komstig zijn uit uiteenlopende delen
van Amerika: David Mansfield en Ste
ven Soles ui t New York City, Matt Bet-
ton en David Jackson uit Califomiê
en de belangrijkste man van het gezel
schap, T-Bone Bumett. uit Texas De
band noemt zichzelf surrealistisch,
maar het is niet geheel duidelijk waar
dat nu uit moet blijken. Daarom en
ook vanwege het feit dat er nogal eens
met woordspelingen wordt gewerkt,
zou het wenselijk zijn geweest, wan
neer de songteksten bij deze plaat
zouden zijn afgedrukt. Afgezien hier
van valt er op de lp van 'The Alpha
Band' weinig aan te merken. Men
brengt weliswaar geen nieuw geluid
(soms is er zelfs wel eens een schok van
herkenning: Beatles? Lindisfame?),
maar het is wel een fris geluid, dat het
aanhoren alleszins waard is.
(Arista Records AL 4102(
toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptte
Hieronder volgt de Nederlandse top-10 met na de positie van
♦g deze week tussen haakjes de stand van de vorige week O
5* 1. (1) Money money money Abba "S-
2. 2) If you leave me now
Tewoon fijn orri naar te luisteren is
zo'n lp als 'Dreamboat Annie' van de
Canadese formatie Heart'. 'Dream-
boat Annie' is het lp-debuut van deze
nog jonge groep uit Vancouver, die
werd opgericht, door de zusjes Ann en
Nancy Wilson, die in hun muzikale ac
tiviteiten ter zijde worden gestaan
door Steve Fossen en Roger Fisher.
AJle nummers op deze eerste lp zijn
van de hand van Ann en Nancy en
slechts in 'Sing Child' hebben ook
Fossen en Fisher enige compositori
sche inbreng. De zusjes drukken dui
delijk hun stempel op de groep, want
Ann zingt in alle liedjes de eerste stem
en brengt van tijd tot tijd fraaie har
monieën ten gehore met haar zuster
Nancy De teksten zijn veelal vanuit
een vrouwelijk standpunt geschreven,
zoals 'Magie Man', dat als single een
hit werd in Amerika. De zusjes Wilson
blijken een hit te kunnen schrijven
zonder daarbij direct te steunen op
goedkope effecten (of het zou het ge
bruik van het geluid van de branding
moeten zijn, maar dat zal veel Zéeu-
wen waarschijnlijk juist wel aanspre
ken). Het gebruik van instrumenten
als synthesizer en fluit wijst er ook wel
op. dat 'Heart' niet uit is op goedkoop
succes. De zusjes omschrijven het ge
luid van de groep zelf als 'hard. hard
rock', maar dat is sterk overdreven.
Goed. in enkele nummers van de plaat
gaat men er stevig tegenaan (hoewel ik
zelfs in die gevallen nog een vraagte
kenbij de classificatie 'hard rock' wens
te plaatsen), maar er staan ook roman
tisch aandoende liedjes op, die met
warme stem worden gezongen. Hoog
tepunten vonnen de drie versies van
het titelnummer 'Dreamboat Annie':
eerst met uitsluitend gitaarbegelei
ding, vervolgens met de groep en tens
lotte in een georchestreerde versie. De
zusjes Wilson zelf menen, dat hun suc
ces te danken is aan het feit, dat hun
muziek energiek en nooit negatief is.
Daar is veel voor te zeggen cr gaat een
vrolijk enthousiasme van de plaat uit.
dat makkelijk op de luisteraar over
slaat. Ann en Nancy zijn bovendien,
zoals de hoes veelvoudig getuigt, het
aankijken zeer zeker waard. 'Dream-
üpside down
4 3) Beautiful Noise
5 5) Flip
6 (13) Somebody to love
7 7) Mafiana
8 8) Majoor Kees
en de Sinterklaashaas
9 (19) Don't take away the music Tavares
10 (20) Living thing E.L.O.
Chicago
Teach In
Neil Diamond
Jesse Green
Queen
George Baker Selection
*Paul van Vliet
lldojuaijdojuaijdoiuaijdojuapdojuajjdojuapdojuajjdoju
Celia Yancey is een hartverscheurend
mooie vrouw En dat alleen al zou een
aanleiding kunnen zijn om de lp die zij
maakte met de eenvoudige titel 'Yan
cey' te gaan kopen. Maar kan miss
Yancey ook zingen? Ja. maar ze doet
het niet altijd.
Soms lijkt Yancey haar stem geleend
te hebben van een Amsterdams vis
wijf. dan weer produceert ze een zwaar
geluid, dat helemaal niet lijkt te pas
sen bij het, afgaande op de hoesfoto's,
toch wat frêle figuurtje, met lange
blonde haren en dromerige ogen. Met
haar diepe, donkere stem kan Yancey
alle kanten uit: het ene moment haalt
ze rauw uit. het andere moment streelt
ze je trommelvliezen. De teksten lopen
ook uiteen van opstandig feministisch
tot treurig romantisch. Celia Yancey is
een zoekende, ze weet nog niet precies
wat ze wil. Dat klinkt door in tekst en
muziek. Maar wie eens wat anders wil
dan gepolijste dameszang. die moet
maar eens naar Yancey gaan 1 uisteren,
goed luisteren, met de ogen dicht En
ui geval van aarzeling, de ogen open en
een blik op de hoes. Want ze is zo
(GRT Records GRT 8012)
Tot slot willen we nog even de aan
dacht vestigen op twee Ip's die al
weer enige tijd in de winkels liggen.
Robert Palmer, geen onbekende in de
hoek van de funk-muziek, maakte
weer een plaat, getiteld 'Some People
Can Do What They Like', verpakt in
een fraaie hoes, waarop Palmer sa
men met een aantrekkelijke jonge
dame een spelletje strippoker speelt.
En dat geeft aardig de sfeer van deze
plaat weer: vrolijk en een beetje sen
sueel. (Island 28 145 XOT).
De Duitse groep 'Tangarine Dream'
blijft doorgaan met het maken van
grotendeels elektronische muziek. De
nieuwste lp is getiteld 'Stratosfear' en
dat is ook wel ongeveer het niveau
waarop de muziek zich wat zweverig
voortbeweegt. Aan de ene kant kan
men wel spreken van sfeervolle mu
ziek (woorden komen er niet aan te
pas), maai" naar gelang de stemming
waarin men verkeert, kan het ook erg
slaapverwekkend zijn. Het blijft alle
maal wat ongrijpbaar, maar in de toe
komst wellicht zeer bruikbaar als ach
tergrondmuziek bij een dia-serie over
een vakantie op de maan. (Virgin Re
cords 28 146 XOT)
Frans P. J. Doeleman
De Canadese oovaroeo 'Heart', met op de voorgrond de zusjes Wilson. Links blonde Nancy eii redits de donkere Ann.
Horizontaal: 2 opgewekt; 5 verachte
lijk; 8 zangstuk; 10 zangberg der
oudheid; 11 recht stuk van een rivier;
12 gebakje; 13 jong dier; 15 individu; 17
eetbaat knolletje; 20 langs; 22 tijdelijk
verblijf; 25 voorzetsel; 26 dessert-
spijs; 27 geneesheer; 28 droog (wijn);
29 deel van een boom; 30 Shetlandse
schaapshond; 32 kinkhoren; 33 tijdre
kening. 34 larve; 35 trekkende bewe
ging; 36 jong dier; 37 lust; 40 stel. 43
halfgod; 45 adelllijk persoon: 48 Euro
peaan; 51 echtgenoot; 52 vrucht; 53 bij
belse liefdadige vrouw; 54 godin der
tweedracht". 55 scheepsvloer, 56
zwaardwalvis.
Verticaal: 1 keukengereedschap; 2
drank, 3 werpkoord; 4 nauw; 5 pulverig;
6 zijrivier van de Donau; 7 bergkloof; 9
kachelzwart; 10 een der titanen; 14 dof;
16 verdund gedeelte van een tuimelaar;
18 tandletter; 19 deel van een bloem; 21
Atheens veldheer en staatsman. 23 rij
zweep; 24 pilaarheilige; 28 groente;
31 uitbouw: 38 houten signaal
instrument; 39 rolsteen; 41 aalscha:
42 woestijndal met steile wanden
44 toespraak; 46 gewicht voor edel
gesteente; 47 verblijf van dieren: 49 kle
dingstuk; 50 Franse daalder.
hengelen/c. h. van schelven
Dit is de titel van een zojuist ver
schenen hcngelsportboek dat in de
handel gebracht wordt door Uitge
verij A. J. G. Strengholt te Bussum.
Het ïseen van oorsprongDuilsboek.
geschreven door Hans Bensch en in
het Nederlands vertaald en bewerkt
door S. P. Zaagsma. Tussen haakjes:
Zaagsma is de hoofdredacteur van
het hengelsportmaandblad Beet.
Een blad waarvan in mei het eerste
nummer verscheen en thans al een
maandoplage heeft van 20.000 en
waarover de lezers niets dan lol
hebben.
Er is reeds een grote verscheidenheid
van hengelsportboeken in de handel,
zodat altijd met de nodige reserve
tegen zo'n nieuwkomer wordt aan
gekeken. Het boek. Waar - Wanneer -
Hoe vangt men vissen bevat echter
een schat aan gegevens. Alles wat die
andere hengelsportboeken te bieden
hebben wordt hier in één boek be
handeld. In dit boek wordt aandacht
geschonken aan zowel zee- als zoet-
watervisserij. vliegvissen, materiaal,
enz. Vele zaken worden beknopt,
duidelijk en overzichtelijk weerge
geven. Alles is beknopt om het boek
niet tot een abnormaal formaat te la
ten groeien. Er is met opzet gewerkt
aan een handig formaat boek dat ge
schikt is om in de vistas mee te ne
men. speciaal op vakantie, waarbij
de hengelaar andere vissoorten
vangt dan gewoonlijk.
Het boek is in twee delen te verdelen.
Het eerste deel behandelt de tech
niek. tactiek, de indeling van de wa
teren in zones, tabellen waar de ver
schillende vissoorten voorkomen,
paaitijden enz. Ook het materiaal
krijgt de nodige aandacht. Verder
worden verschillende soorten meren
besproken, waarbij de typische
kenmerken ervan duidelijk worden
aangegeven. Dit kan bij een vistocht
in het buitenland van grote waarde
zijn
Het tweede deel behandelt de vissen.
Hei bestaat uit 63 prachtige kleur
platen, waarbij 40 verschillende zee
vissen en 53 verschillende zoetwa
tervissen zijn afgedrukt. Het zijn de
vissen waarmee we te maken kunnen
krijgen, met een beschrijving van de
betreffende vis en gegevens over
waar. wanneer en hoe men deze kan
vangen. Vooral dit laatste gedeelte
bevat een bron van informatie waar
van de sportvisser, met vakantie in
het buitenland, veel plezier zal bele
ven, daar men er alle gewenste in
formatie snél in kan vinden.
Het is echter niet alleen voor de vis
ser. die in het buitenland gaat vissen
een nuttig boek. Ook de visser, die
uitsluitend Nederlandse of Belgische
wateren bevist, zal het met plezier le
zen en mogelijk zijn manier van vis
sen verbeteren en zijn kennis kunnen
vergroten.
Ook de meer 'wetenschappelijk geïn
teresseerde' sportvissers, die meer
theorie willen en o.a. willen weten
welke vissen er in Europa voorko
men. hoe die er uitzien, waaruit hun
hoofd voedsel bestaat enz., kunnen
met een beetje moeite aan hun trek
ken komen en in dit boek iets van
hun gading vinden.
Voor diegenen die een duidelijk
beeld van dit boek willen hebben een
greep uit de inhoudsopgave.
WAAR VANGT MEN VISSEN?
Stromende wateren: Zones, vang-
plaatsen. Stilstaande wateren; Me-
rentypes, stuwmeren, poelen enz.;
vangplaatsen in meren. Kustzone en
zee: Verspreiding van de zeevissen;
vangplaatsen in zee.
WANNEER VANGT MEN VISSEN?
Bijttijden, vangstmaanden en paai
tijden.
HOE VANGT MEN VISSEN'
De bodemvisserij: Hengels, snoeren,
knopen, lood. dobbers, reels enz.
De techniek van de bodemvisserij:
Het vissen met dobbers, pilkers. aal
poppen en (aal)lijnen. Het vissen aan
de oppervlakte.
Het vissen met kunstaas: spinners,
lepels, turblers, wobblers, dood-aas
tackles, multi- en omkeerreels, mo
lens.
De techniek van het werpen met de
spinhengel.
Het slepen achter de boot.
Het vliegvissen: reels, lijnen, vliegen.
De techniek van het werpen met de
vliegenhengel.
De zeevisserij. Materiaal, gedrag tij
dens de vistochten die men alleen
onderneemt.
De dril en de landing.
Het verzorgen van de buit.
Lokvoer en visaas' Grond voer en aas
voor witvissen, natuurlijk aas voor
roofvissen.
Aas voor de bodemvisserij.
De aaskalender van de vliegvisser.
Grondwormen en kunstvliegen.
Kunstvliegen in kleur.
Dit alles in één fraai geïllustreerd
boek voor de prijs van 24.50. Een
boek dat voor iedere hengelaar een
uitstekende visgids kan zijn. Een
aantekening die ik bij dit boek wil
maken is. dat de hengelaars er reke
ning mee moeten houden dat er wel
eens een verschuiving in de tabellen
zit t.o.v. de plaatselijke situatie en de
situatie waarin de schrijver heeft
verkeerd.
schaken/c. jansen
In schaakbulletin nr. 107 doet Hans
Ree verslag van zijn belevenissen in
het toernooi van Solsji 1976. Hij ver
telt. dat Oosteuropese schakers het
spelen in een Russisch toernooi als
een straf schijnen te beschouwen.
Een beetje onbegrijpelijk. Rusland
is toch het schakerswalhalla? Na
een uiteenzetting van Gheorghiu, de
Roemeense grootmeester, begreep
hij het hoe en waarom. Volgens
Gheorghiu zijn Russische schakers
'op exploderen staande bommen,
verscheurende roffdieren die zich
iedere ronde met rode muil op de
buitenlandse meesters storten.
Korte remises om af en toe op adem
te komen, dat kun je wel vergeten'.
Gelukkig bleek in Sotsji de werke
lijkheid een beetje anders. Sotsji. va-
kantiestad. wemelde van de scha
kers die hier kwamen uitrusten van
hun zwaar bestaan. Een atmosfeer,
die de verwoestende vlam van eer
zucht al spoedig tot een nietig kaars
vlammetje deed inkrimpen.
Winnaars van het toernooi waren,
zoals eerder gemeld, Polugajevski en
Svjesjnikov. maar de populairste
speler was de Hongaarse grootmees
ter Adorjan.
Ree: „De held van het publiek was
Adorjan. Bij de sluitingsceremonie
kwam een ontroerde toeschouwer
hem vertellen, dat hij veel beter was
dan alle Russische deelnemers en als
enige kreeg hij een gescandeerd ap
plaus, dal veel krachtiger was dan
voor de winnaars van het toernooi".
De partij, die Adorjan tegen Sacha-
rov speelde, heeft zeker in belang
rijke mate aan die populariteit bijge-
7H7-h6 8.Lg5-f4 Pf6-g4!
De inleiding tot een goed berekende
bevrijdingsactie.
9.h2-h3 e7-e5! 10.dxe5 ll.Pf3xe5
d6xc5 12.Lf4-e3
Dameruil leidt to t iets beter spel voor
zwart. Een teken. dat. de opening
voor wit niet succesvol verlopen is.
12Pc6-d4!
Dit paard gaat een grote toekomst
toegemoet
13.Le2-c4 Dd8-h4!
Bindt dekatop het spek. Onderopof-
fenng van een aanzienlijke hoeveel
heid materiaal lanceert zwart een
knetterend offensief.
14.Pc3-d5 c7-c6 15.Pd5-c7 Lc8xh3ü
Een offer op gevoel. Het is onmoge
lijk om alle verwikkelingen, die uit
deze zet voortvloeien te berekenen.
16,Pc7xa 8
Wit wil het laten bewijzen. Terecht.
Een offer kan slechts weerlegd wor
den door het aan te nemen. Boven
dien had wit weinig keus.
16Dh4xe4
Dreigt mat.
17.g2xh3! Pd4-f3 18.Kgl-hl Pf3-h4-f
19.12-f3 De4xe3 20.Pa8-c7
Zwart staat nu een toren achter. De
witte koningstelling is echter ernstig
verzwakt, terwijl het paard op c7 ook
niet florissant staat.
20De3-f4
Bedreigt Lc4. terwijl ook e5-e4 in de
stelling komt.
21.Ddl-d3
Op 21.De2 was 2I...Pf5 mogelijk.
(Niet 21..Tc8? wegens 22.Pe6). Een
mogelijk vervolg: 22.Tgl <Lc4 moet
gedekt blijven) Dh4! 23.Lb3 Dh3:
24,Dh2 Df3:+ 25.Dg2 Dh5^ 26. Dh2
Dh2:+! 27.Kh2 Pd4! en zwart moet
i
i ia
i 11\
i
i i
1 4
1 w. i
1 I i
ÏÏT
a
B Jti
Sacharov - Adorjan
Pirc-verdediging
l.e"2-e4 d7-d6 2.d2-d4 Pg8-f6 3.Pbl-c3
»7-g6 4.Pgl-f3
Meer kans op openingsvoordeel geeft
de scherpe zet 4.f4.
4.L18-g7 5.Lfl-e2 0-0 6.0-0 Pb8-c6
7-Lcl-g5
Dit belooft niet veel. Ook 7 d5 Pb8
hoeft zwart niet tevrezen.
Het is slechts een van de vele fraaie
varianten.
21Df4-g3 22.Dd3-e2 e5-e4! Zie
diagram.
23.De2-h2 Dg3xh2+ 24.Khlxh2
Ph4xf3+
Nog een verrassing. Ook goed en
misschien nog beter was 24..Le5
25. Khl P13:!
25.Kh2-hl Pf3-d2?!
Op 26Lc5 komt 27.Pe6 fe6:
28.Le6:+ met moeilijk spel.
26.Pc7-e8 ?
Nu gaat wit zonder meer het schip in.
Met 26.Pe6ü! waren de poppen aan
het dansen gebleven. Slaan op e6 le
vert dan voor zwart waarschijnlijk te
weinig op. Interessant zou zijn
26Pc4: 27.Pf8: Kf8: met drie pio
nnen voor twee kwaliteiten! Wie
staat ern dan beter? Helemaal fraai
wordt de toestand na c&Eb2:ü
Een stelling om van te watertanden!
26Pd2xc4
Met drie pionnen voor de kwaliteit.
Wit is verloren De zwarte vrijpio
nnen gaan als een mes door de boter.
27.Pe8xg7 Kg8xg7 28.Tfl-el f7-f5
29.Tal-dl Tf8-f7
Eerst alles goedzetten.
30.b2-b3 Pc4-c5 31.Tdl-d6 Pe5-K?
32.Tel-dl Tf7-e7 33. Td6-d7 Kg7-f7
,34.Khl-g2 f5-f4
Daar komen ze!
35.Tdl-d6 Pf3-h4+ 36.Kg2-fl e4-e3
37.c2-c4 f4-f3
Wit gaf het op. Geen wonder dat het
publiek enthousiast was.
OPLOSSING PROBLEEM VAN
GILBERG
Wit: Kg5 Da6 Tel Lc5 La2 Pe6.
Zwart: Ke5 De4 Td5 Pe8 pion g6.
l.Dfl! Ke6: 2.Df5 mat!! penningen
gesproken
Wat blasé blikten Cees Sint. Max
Rebattu jr.. Vino Bisht en Carol van
Oppen in de camera. Het was dan
ook de zesde maal in zeven j aar d at ze
gehuldigd werden landskampioen
viertallen en alleen vorig jaar was ze
dat kunststukje niet gelukt Studie
centrum nam toen de door A.B.C. zo
spaarzaam vrijgemaakte troon over
en insiders hadden eigenlijk het idee
dat dat voor langere tijd zou zijn.
Maar ook insiders kunnen zich ver
gissen. A.B.C. .en met name het kop
pel Sint-Rebattu, toonde zich ou
derwets op stoot en eigenlijk alleen
Studiecentrum kon het hoge tempo
bijbenen. Het was ook in de onder
linge confrontatie dat het pleit defi
nitief werd beslecht. Studiecentrum
won weliswaar, maarde marge was te
klein om de eerder opgelopen achter
stand te overbruggen. Het was in die
slotfase overigens toch nog span
nend. Studiecentrum kwam griezelig
dicht bij het doel en moest pas defini
tief afhaken toen Roosnek-Vergoed
verongelukten in een wel erg opti
mistisch slem.
Dit spel bracht nog hoop in Haagse
harten
B 10 5
V 7 5 3
B 5
A H B
A 8
10 9 8 4
7 6 3
6 4 3 2
s V 6 4 3 2
h A H B
r A H V
k 10 7
Noord gever, allen kwetsbaar. De
ramacommentatoren voorspelden
de te verwachten bieding vnjwel cor
rect. studiecentrum-zuid zou in de
derde hand (Acol) 1 Sch. openen,
waarna het waarschijnlijk zou gaan
pas-pas-pas. Dat kwam uit en 7 sla
gen werden zuids deel. De Napoli-
taans biedende Sint-Rebattu zouden
zo beginnen: zuid 1 Kl.isterk spel),
noord 1 Ha (2 controles), zuid 1 Sch
i echte kleuri. noord 1 SAJa, en
dan? Zuid zou natuurlijk nog iets
doen. Hij weet een aas of twee heren
en mag theoretisch best nog een
boertje of een vrouwtje verwachten.
Het verliep allemaal net zo en Sint
koos voor de agressieve, maar gege
ven de bieding niet onredelijke, ver
hoging tot 3 SA.
Dit zijn namelijk precies de spellen,
waar het systeem als regel voordeel
biedt, maar dat pakte dit keer anders
uit. Roosnek als west liet een agres
sief doublet los, vragend om een kla
verstart en Rebattu ging '2 down.
Het volgende spel zal voorstanders
van de zwakke twee ongetwijfeld
deugd doen:
s H 8
h A 3
r 7(2
k A H I
h H I
8 5 4
10 9 3
9 8 2
s A V 5 4 3
h 10 7 2
r V 5
k 7 5 4
s B 10 7 6 2
h V 9 6
r A 8 6
k V 10
Oost gever. O-W kwetsbaar. Rebattu
voor A.B.C. opende in de derde hand
2 Ha, waarop noord 3 Sa bood. Aan de
andere tafel werd eerst driemaal ge
past, waarop noord de bieding
opende en sloot met 3SA. Sint kwam
uit met Ha 2:8 slagen. De andere oost
vond die start niet. legde Sch 3 op
tafel en moest vervolgens lijdzaam
toezien dat noord 10 slagen maakte.