In De Knipscheer ANTOINE MES "VERSIERT" METROSTATION BIJLMER DRIELUIK VOL 'MELU' NORIT, PZCX 17 DEBUTERENDE LITERAIRE UITGEVERIJ Spelenderwijs, geblaat en het rinkelen van de kassa Grote kunstmanifestatie Brabant in Den Bosch BONIES BOEZEM SEUPHOR DOMBURGS FOTO'S BOL DONDERDAG 9 DECEMBER 1976 kunst Sommigen verklaren ons voor gek. een nieuwe uitgeverij met alleen debutan ten en dan ook nog met poëzie". Met zin voor realiteit en begrip voor risico, getuige 'bovenstaande uitlating, zijn Frank Knipscheer (uit Haarlem I en zijn broer Jos i uit Amsterdam) een nieuwe uitgeverij in Haarlem begonnen. De debuterende uitge vers komen dit najaar met drie titels als aanbieding bij de boekhandel. Drie literaire debuten waarvoor twee Nederlandse auteurs en een Amerikaan hebben getekend. Uitgeverij In de Knipscheer luidt de naam van de nieuweling, die zich het liefst uitsluitend op nieuw literair werk wil toeleggen. Poëzie staat daarbij hoog genoteerd bij de broers Frank en Jos. Frank Knipscheer: ..Poëzie hoort on verbrekelijk bij literatuur en daarom zullen we daar beslist mee doorgaan, hoewel er een ontzettend kleine markt voor is, vinden wij poëzie toch toonaan gevend in de wereld van de literatuur", iüe drie titels die de najaarsaanbieding van de pas begonnen uitgeverij vormen zijn: „Over de leegte in de wereld", een prozadebuut van Leon de Winter, „Zo goed als nieuw", gedichtenbundel van Peter H. van Lieshout en een boek van een Indiaanse schrijver uit de Verenigde Staten. Craig Stretedat de intrigerende titel kreeg: „Als al het andere faalt kun nen we de zweep leggen over de ogen van het paard en hem laten huilen en slapen". In de brandkast van In de Knipscheer liggen nog drie titels waar uit een keuze zal worden gemaakt voor de voorjaarsaanbieding 1977. De twee eerstgenoemde werken zijn inmiddels verschenen, eind deze maand zal de verhalenbundel van Craig Strete het licht zien. - Het. lijkt een ambitieus begin. Met welke intentie is In de Knipscheer be gonnen? Jos: „We hadden het idee dat er binnen de gevestigde uitgevers steeds minder ruimte overblijft voorwerk dat nieuw en onbekend is. Er zijn nog wel uitgeverijen die met nieuwe literaire uitgaven ko men, een goeie is Meulenhof, maar het worden uitzonderingen. Het totaalbeeld laat zien dat er steeds meer literaire uit geverijen door grote uitgevers worden overgenomen. Dat betekent al gauw dat ze zelf niet meer de vrijheid van voor heen hebben om te doen wat ze willen. Er worden bepaalde verkoopeisen ge steld en dat betekent voor de meesten dat een boek in twee j aar verkocht moet zijn. Bij ons is dat niet zo belangrijk, al zitje geld natuurlijk wel in die boeken. Maar het betekent voor ons geen nood zaak ermee te kappen als een boek na twee jaar niet is uitverkocht". Ervaring Frank: „Zo'n eigen uitgeverij, dat is een idee dat bij ons allebei al heel lang leeft. Op een gegeven moment wisten we allebei dal we het zouden gaan doen. Alleen niet dat we zouden sa menwerken. We hebben allebei in ons gewone werk met boeken te maken. Jos werkt frec-lance voor andere uitgever ijen als reader en als vertaler (ver taalde onder andere Dee Brown's aan grijpende boek over de uitroeiing van Indianen, dat in ons land verscheen on der de titel „Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier") en ik heb een vaste baan bij een Amsterdamse uitge ver waar ik soortgelijk werk doe. We brengen dus beiden een bepaalde ken nis en ervaring mee. Jos heeft ook een literaire rubriek in Plug, maandblad voor houders van een Cultureel Jonge renpaspoort". - Ruim anderhalf jaar geleden lieten de broers Knipscheer eerder van zich ho ren toen zij hel literaire maandblad Mandala begonnen. Dat verschijnt nog steeds in een beperkte oplage van 750 stuks gedrukt en in zeer handzaam for maat. Jos: „Dat is eigenlijk het voorland van onze uitgeverij. Onze huidige auteurs hebben ook in Mandala gestaan. Peter van Lieshout maakt ook deel uit van de redactie daarvan Mandala zal bij de nieuwe uitgeverij worden onderge bracht. Dat blad zet ons ook op het spoor van nieuwe auteurs. We ruilen met andere literaire tijdschriften. Ook met buitenlandse Op die manier zijn we aan Craig Strete gekomen. In een Ame rikaans literair blad. waaraan we op ruilbasis gekomen zijn. lazen we een verhaal van Strete. Gebruikelijk is dat het werk naar de uitgever toekomt, maar wij doen het precies andersom. Strete is in Amerika even onbekend als hier. We kwamen zijn naam tegen in dat gestencilde tijdschriftje. We noemen het dan ook een wereldprimeur. Die scou- tingfunctie van ons. dat is eigenlijk het leukste". Frank: „Is voor ons ook noodzaak. We kunnen het ons niet permitteren met bestaande successchrijvers in zee te gaan. Als nieuwe uitgever vinden we hel daarnaast ook niet gerechtvaar digd. Het heeft voor ons geen zin om met bijvoorbeeld een bock van Mulisch te komen. Die heeft al een uitgever, zijn werk wordt al gedrukt". - Hoe zijn de reacties van de boekhandel op de eerste aanbieding van In de Knip scheer? Jos: Als we groter en kapitalistisdhei zouden zijn opgezet, dan zouden de aanbiedingsresultaten een reden zijr om te stoppen. Maar nu is dat voor on; niet zo Wij doen zoveel mogelijk zelf hebben daardoor ook niet zulke hoge kosten We zijn wel normaal aangeslo ten bij de Vereniging ter bevordering van de belangen des boekhandels. Onze distributie gaat ook via het Cenlraa Boekhuis. We zijn niet alternatief o: marginaal, we werken niet buiten hel boekenwereldje om". Niet gelukt Frank: „Daarom hoop je op een gegeven moment op een beetje solidariteit bij de echte boekhandel. Op een enkele uit zondering na is die er niet. Met name.in- Haarlem is het niet gelukt, inaar met nieuwe uitgaven van onbekende schrijvers is dat moeilijk, dat geef ik toe. Teleurstelling dus. maar toch zijn we wel hoopvol (nadenkend). Maar een gigantisch boekenconcern als de Bij enkorf heeft in verhouding minder be steld dan een kleine boekhandel de Maar door die concentratie komt er een deel van de markt vrij Op elk gebied blijven er njnpi oevers. Dus. hoe meei concentraties van groten er komen hoe meer ruimte de kleintjes krijgen Maai de echte boekhandel is er nog niet aan toe die ruimte op te vullen, terwijl een uitgeverij als de onze daarin feite al mee bezig is' Frank: „We willen ook een verbinding leggen tussen wat er in andere dan blanke culturen gebeurt en de onze. De Indiaanse cultuur bijvoorbeeld is heel interessant. Dan bedoel ik ook weer met wat daar nu geschreven wordt, geen geschiedenisverhalen, dat is al gedaan. Nee. wat hebben ze op dit mo ment te vertellen. Amerika heeft zijn eigen derde wereld, daar speelt die con frontatie zich heel erg af. We hopen het te kunnen volhouden. En wel zodanig, dat ik me voor dit werk helemaal kan vrijmaken. Lukt dat niet, dan toch maar een baan erbij om rond te ko- DEN DULLAERT, HULST Spelende rwijs, komedie in twee bedrijven van Roger Hanin. in ons land uitgebracht door Joop van den Endc. Met. Mary Dresselhuys, Guus Hermus. Henk van Ulseti en Carola Gijsbers-van Wijk. Regie: Ko van Dijk. Dekor: Anton Misset Kostuums. Bervan Hirtum Ik heb gisteravond, bij het kijken naar Roger Hanin's komedie Spelenderwijs, de tenen bij elkaar geknepen en gehoopt dat er in die overvolle zaal van Den Dul- laert één snerpend stemmetje zou roe pen: „Maar de keizer heeft helemaal geen kleren aan Misschien had dat ervoor kunnen zor gen dat de vier acteurs daar voor ons op dat grote toneel hun geblaat en gedraal tenminste één ogenblik zouden onder breken voor iets dat op 'theater' leek. Helaas: iedereen hield zijn mond en zo bleef het gerucht ook tijdens deze voor stelling beperkt tot wat gesmoord ge lach en het rinkelen van de kassa. Voor mij was het de avond provincie. We roepen natuurlijk ook wat weerstanden op. de bockhandel wil graag op zeker spelen, dat heeft ook weer te maken met grootboekhandels als V&D en De Bijenkorf". - Jullie zien toch wel toekomstmogelijk heden? Jos: „Er is de laatste jaren vooral steeds meer sprake van concentratie in de boekhandel En hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt, dat juichen we toe Want hoe meer bedrijven samens melten, hoe meer ruimte er voor ons ontstaafi Nu dreigt er een bepaalde een vormigheid te groeien. Of je nu in de stationskiosk of bij de winkels van 'plaatsvervangende schaamte' en de de vraag wat ter wereld Marv Dresselhuys. Guus Hermus. Henk van Ulsen. Carola Gijsbers van Wijk en regisseur Ko van Dijk heeft bewogen om dit volledig ge mankeerde blijspel op het repertoire te nemen en dan ook nog te doen of ze in ons land iets buitengewoons introduce ren. Hanin heeft - op enkele passage na - louter nonsens gefabriceerd, in de wat bizar aandoende verwachting dat daar uit en in combinatie met wat toneel schooltrucs een volwassen, licht-absurd en zelfs enigszins lollig stukzou groeien. Een jammerlijke vergissing: oppervlak kige onzin wordt geen toneel, tenzij er vragen op de proppen komen naar ach- Bruna kijkt, overal ligt precies hetzelf- tergronden van mensen en situaties, ka- TILBURG-Deze week is liet Handboek Bedrijf, Nederlandse Kunststichting. Beeldende Kunsten Brabant versche nen. Het eerste exemplaar wordt daag vrijdag, officieel aangeboden de gedeputeerde drs. Y. van der Werff. Stichting-Wonen. Plastics Werkplaats Delft, Belangengroep Kunstenaars in Educatieve Situaties. Jan van Eijck- lturele zaken. Academie. BNA Knng Noord-Oost- Brabant. Noord-Brabants Museum. De Dat gebeurt tijdens de Beeldende Kunst Beyerd. Keramisch Werkcentrum, dr. E. i het Provinciehuis ■voor grote bclangstel- Boekmanstichting, firma's op gebied van beeldende kunst materiaal en gala- ling blijkt te bestaan. Voor de daarbij ries in de provincie, te houden kunstbemiddelingsbeurs Tijdens deze manifestatie zal onder hebben ruim 40 provinciale- en lande- meer ook een uitvoerige enquête Beel- rakters tot leven worden gebracht of juist om zeep geholpen. Niets van dit alles in Spelenderwijs. De toeschouwer wordt bedolven onder niet terzake doende vragen en waanzinnige antwoorden en als hij dan. moegetergd. met zijn kop tegen de muur wil lopen is er een klaterend happy-end Waar gaat het om? Matthieu (Guus Hermus) en Marianne (Mary Dressel huys). een welvarend stel dat zichtbaar gebukt gaat onder alcoholgebruik, koesteren al jaren het type huwelijk dat in psychiatrische bouwpakketten (ver krijgbaar bij ieder boekhandel) wordt aanbevolen: rauw, eerlijk, maar onver woestbaar. 'Dat het om zo'n echtverbintenis schijnt te gaan, leid ik overigens af uit de toe lichting op het stuk: die malle Hanin metz'n overspannen bla-bla maakt het op geen enkel moment waar. Enfin, Matthieu houdt het plotseling voor gezien (opnieuw: om voor mij vol strekt duistere redenen) en daar duikt het bevriende echtpaar Ernst Henk van Ulsen) en Anny (Carola Gijsbers van Wij k) op om de zaak als een wa t moei lij k J.e duiden 'eerste hulpbrigade' te red den Via spelletjes (O. die vermoeiende spelletjes: schreef die Hanin nu maar eens een toneelstuk als 'oorlogje', 'quiz', 'ie-vvie-waai-weg' en wat kinder liedjes komen etter en pus van een ja renlang conflict (welk conflict, Hanin?) boven en zo wordt de zaak - voorlopig - weer gezond. Een moordgegeven. zou ik zo denken. Edward Albee maakte met dezelfde in grediënten 'Wie is bang voor Virginia Woolf?'. Hij beende zijn figuranten ech ter uit totop het bot, maakte menselijke emoties en relaties voelbaar en schiep geruime tijd voor in'ons land de ziele- knijperij over de toonbank ging- een drama dat er wezen mag. Wat biedt Hanin ons? Een wijdlopig, in tens flauw 'praatstuk', een maskerade met -o dierbare krent in de brij- hier en daar een rake of wijze zin. Ik ben zijn echtpaar inmiddels vergeten en waar Albee me meetrok in aangrij pende conflicten, kom ik bij hem met verder dan de povere vaststelling dat decor en kostuums er zijn mochten. Dat is te weinig om van te leven. Dat is zeker te weinig voor een blijspel, waar aan toneelspelers meewerken die in de loop der jaren him sporen ruimschoots hebben verdiend. Ze komen in hun beste momenten dan ook niet uit boven wat je 'routine' zou kunnen noemen. Dat is jammer. Maar het is veel erger dat ze dat zelf niet heb ben voorzien. B. L. lijke organisaties ingeschrev* Het Handboek Beeldende Kunsten is een eerste uitgave van het Kunst Cen trum Brabant. Het bevat ruim 200 pagi na's informatie over regelingen, subsi dies, adressen en dergelijke in de pro vincie en het land. Dankzij de hulp van het Anjerfonds kan dit boekwerk, in lay-out van het ontwerpbureau Kees Zwart GVN. gratis aangeboden worden. Het is bestemd voor gemeentebesturen, overheidsinstellingen, kunstenaars, ar chitecten en allen, diemetde informatie in dit naslagwerk gediend zijn Voor de kunstbemiddelingsbeurs heb ben uiteenlopende instellingen op het gebied van kunstbemiddeling inge schreven, zoals Artel, Cosa. Kunst en dende Kunst Brabant geïntroduceerd worden, die alle 131 gemeentebesturen van de provincie de volgende dag in hun brievenbus vinden. Deze is bedoeld als een eerste provinciale inventarisatie op het. gebied van expositiemogelijkheden, bemiddelende instanties, organisaties, gemeentelijke percentage-regelingen, etc. per gemeente. De gegevens zullen in een publikatie verwerkt worden. Letderde tentoonstellingsdrieluik in het museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes is wederom gewijd aan realisaties van drie Beve- landse kunstenaars. Datzijn ditmaal Jan van Westen. Leendert Beije en Jeroen. Zo'n twintig jaar geleden kon het je gebeuren dat je in allerminst verlo ren hoekjes van onze vaderlandse musea plotseling wat stortsel vond: zand, grind, stenen, glas. houtkrullen en nog zo een en ander. Het frappeerde en had - mede daar door - een duidelijke functie. Er vie len zo hier en daar barsten in de glimmend schone museumspiegel en er werd hevig gesproken over een nieuw beleid. Intussen gingen mani festaties in zeer grote variëit door. exposeert nauwelijks kunnen ont dekken Als half Nederland de cultus van het verbeelde, eenvoudige gereedschapje (schroeven incluis) heeft afgelegd, kan men binnen de twee jaren wel op de neerslag ervan bij Van Westen re kenen. Als heel Nederland met een zalige zucht hamer en spijkers heeft neergelegd gaat Van Westen nijver kistjes timmeren, als er wijd en zijd en jaren lang gedaan is aan kooi- projecten vindt men ze (ook nog eensi bij Van Westen en ook als het milieu modisch aandacht vraagt blijft de weerklank niet uit. Er is op deze tentoonstelling veel wa ter en veel milieu. Het is hier in beeld en quasi-poëtische tekstjes eigenlijk allemaal - om eens een bekend Vooral het aanspoelsel van zee en stranden was in. Het heeft alles zijn nut en functie bewezen. Wie het echter anno 1976 presteert om - na alles wat er op dit gebied is gepasseerd - maar weer eens mu- seumhoekje vol te storten met mos- selgrit. slijpstenen en verdere rom mel. beledigt en frustreert een in we zen goed basisidee en maakt zich te gelijkertijd belachelijk. Het is in Goes mogelijk gebleken en de troep dient als entourage voor het werk van de zeekant dat Leendert Beije aan dit drieluik bijdroeg. Het is van daag de dag allemaal even onvoor stelbaar als zoveelstehands: voor werpen uit hun omgeving isoleren, er iets van jezelf aan toevoegen en uit laten komen dat het vroeger met die zeekant (eigenlijk) heel wat beter was gesteld. Ik zal dat laatste zeker niet ontkennen. Ik heb er wel bezwaar tegen dat er op zo deerniswekkende manier aandacht gevraagd wordt voor zaken die een heel wat. beter ge richte aandacht waard zijn. Wie iets met die voorwerpen wil doen. zelfs als ze qua vorm naar de hand van een ■middelaar' zijn gezet, zal uitzien naar wat andere dan deze weinigzeg gende in wezen slappe variëteiten. Wie de waarde van de omstandighe den en de oorspronkelijke vormen onderkent zal er overigens liever met zijn tengels van afblijven: in hun na tuurlijke omgeving doen bielzen, boeiene zand. schelpen, stenen en 'klappers' méér en overtuigender recht aan hun wezen en zijn dan m de rommelhoek van een museumzolder. Zeeuws politicus aan te halen - 'lang leve het melu'. Ik houd er innig van en voel me met de zorg ervoor zeer verbonden alleen word ik er wellicht juist daardoor lie ver op wat betere en meer directe wijze mee geconfronteerd. Ook dit werk is zoveelstehands. Het zegt heel wat over Van Westen's on getwijfeld knappe technische capa citeiten en behendigheden, maar het is - bij een zo manifest gebrek aan wezenlijker zaken - voor mij zeer de vraag of dit vakmanschap ook auto matisch op meesterschap duidt. Ik heb er moeite mee in het werk van Van Westen de authenticiteit te ont dekken die zich van de ongetwijfeld goede voorbeelden en de mode van gisteren niets aantrekt. Va, Ooi 'ok bij Jan van Westen weinig ei gens en au then tieks. Ik heb het tegen deel trouwens in al die jaren dat hij ogels, hun veertjes, vlinders en stenen figureren indecollectie van Je roen die louter opgebouwd lijkt uit een reeks heel jonge academie probeersels. Dit werk had, geloof ik althans, beter in portefeuille kunnen blijven omdat het nog zo duidelijk in de startblokkenfase verkeert- dat het voorbestemd lijkt straks met wei- licht iets van een glimlach als 'een jeugdzonde terzijde gelegd te wor den. Nu weet ik dat ieder recht heeft op jeugdzonden. Het is evenwel de vraag of ze zo nadrukkelijk tentoon gesteld moeten worden. O. Leenden Beije. schilderij, metaalpiasiie- ken en objecten, tussen 1.300.- en 410.- netto: Jan van Westen, tekeningen, kooien m ij zer en steen, olieverven, tussen f 585,- en 147,- netto; Jeroen, grafiek tussen f900,- (serie) en 100,-; Museum voor de Bevelanden, Goes, tot 31 december. Constructivistisch werk van Bob Bo- nies in galerie Magazijn (Groningen) tot 14 december. Bij deze tentoonstelling verschijnt als Magazijn-editie nr 2 een vierkleurenprent van Bonies in een op lage van 100. (ADVERTENTIE) maagstoomissen Jos (links) en Frank Knipscheer. Dc Middelburgse kunstenaar An- toine Mes. die in en builen Zeeland een reeks monumentale opdrachten afwerkte, zal op verzoek van hel gemeentebestuur van Amsterdam een 'omgevingsproject" uitvoeren in en rond het metro-eindstation Bij lmer (Gaaspcrplasl. Uitgangspunt was een vrije en open inschrijving voor kunstenaars waarop zij hun ideeën voor vromge- ving naar voren konden brengen Er waren twee vraagopbjecten: de sta tions Weesperplein en Bijlmer. Na de eerste jurenng gingen voor elk van deze stations drie schetsopdrachten uit. De inzending van Antoine Mes. in eerste instantie aangehouden als toepasbaar voor een nog nader aan te duiden station, resulteerde uiteinde lijk in de nu verstrekte opdracht voor het station Bijlmer (Gaasperplasi. Het ontwerp zal februari 1977 moet worden opgeleverd en de uitvoering ervan moet in juni van dat jaar klaar zijn. Tassen Antoine Mes is in zijn ontwerp- schetsen uitgegaan van het thema 'Tassen' dat hij in verschillende va riaties en technieken de laatste tijd al heeft toegepast. Zijn voorstel was als volgt geformu leerd. „Het plaatsen van reis- en handba gage in de vorm van koffers, pakken, zakken, dozen, school-, boodschap- en reistassen als groepering op zich. of ruimtelijk in visuele relatie tot el kaar. de ruimte indelend en dimen- siegevend." Voorts: „Het plaatsen ervan als ob ject op grote schaal, misschien als eenling, misschien in ruimtelijke re latie met meerdere exemplaren." Antoine Mes denkt intussen aan uit voering in niet al te nadrukkelijk monumentale zin uit baksteen, waarbij de vormen worden uitge hakt. „Als ik het niet al te groot maak, krijgt men wellicht het effect en de indruk van 'verloren bagage' op het perron. Dat lijkt me aardig: eerder onopvallend dan al te nadrukkelijk aanwezig", aldus Mes. Tekening: een van de schetsontwerp- De (in Middelburg woonachtige) inter nationalist Marinus Boezem laat- tot 17 januari van volgend jaar - in het Pren tenkabinet van het Haags Gemeente museum zijn 'Behangproject' zien. Boezem vestigde in Middelburg tot nu toe de aandacht op zich door zijn we reldwijde project Podio del mondo per l'arte. waarvoor hij de beschikking heeft over de Graanbeurs op het Damplein. Marinus Boezem wil met dit 'behang project' laten beleven hoe behang niet alleen versiering kan zijn, maar ook be grenzing van een ruimte. Op eenzelfde manier als een schil de grenzen, de vorm. van een appel bepaalt. Boezem werkt in zijn projecten vooral met be grippen als lucht, ruimte en maat. Zo heeft hij in hetverleden al eens maatlat ten geplaatst bij voorwerpen, bloem perken en deuropeningen om het gevoel voor maat te stimuleren. (Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, maandag tot en met zaterdag van 10-17, zondag van 13-17 en bovendien op woensdagavond van 20-22 uur). Ook in het Haags Gemeentemuseum - 'tot 7 februari - licht op (Michel) Seup- hor, tekenaar, dichter, essayist. De ten toonstelling geeft (onder meeri een beeld van Seuphor's levensloop. Hij speelde een rol in een aantal avant- garde bewegingen als redacteur van tijdschriften, kritikus. publicist en or ganisator van lezingen en tentoonstel lingen. Er is. behalve een honderdtal te keningen van eigen hand, een keuze te zien uit het bezit van Seuphon Arp. De- launay. Werkman. Mondian. Drie tijdschriften, mede door Seuphor opgericht tussen 1921 en 930. wor den ter gelegenheid aan deze Haagse expositie opnieuw en compleet uitgegeven: Het Overzicht, Documents internationauxd'EspritNouveauenCer- cle et Carré. Vanaf 18 december in het Haags Ge meentemuseum de expositie 'Licht door kleur'. Er zal werk te zien zijn van 'schilders van het licht' als Van Gogh, Toorop, Mondriaan en Johan Thom Prikker. In verband met de drie laatst genoemde kunstenaars en de locatie van hun etaliers in die tijd wordt dit lu- minisme wel eens-niet geheel terecht - als 'Domburgs' aangeduid. Op deze tentoonstelling ook werken van de Franse meesters Seurat en Signac. HpTTO- Veel fotografie in het Van Abbemuseum te Eindhoven. Tot 12 december wordt een selectie uit het zeer gevarieerde oeuvre van de Haagse fotograaf Gerard I'ierct tentoongesteld. Fieret werd in 1924 te Scheveningen ge boren. Behalve fotograaf is hij tekenaar, schilder en dichter. Hij publiceerde een viertal poëziebundels, o.a. 'De trommel van de vrijbuiter en de begeerte van vijf, Bert Bakker 1973. Poëzie en foto's wer den in verschillende bladen opgeno men. Eugène Atget werd in 1857 in Liboume, Frankrijk, geboren en stierf in 1927 te Parijs Na een periode in het theater werkzaam te zijn geweest vond hij op latere leeftijd zijn roeping als fotograat Zijn beelden van straten en mensen m Parijs en omgeving trokken de aan dacht van avant-garde schrijvers en kunstenaars. Omstreeks 1920 zag Bere nice Abbott het werk van Atget; de in deze tentoonstelling getoonde keuze uit zijn oeuvre werd door haar gemaakt. Zij maakte tevens de afdrukken van de ori ginele negatieven welke zij van een vriend van Atget kocht. De tentoonstelling werd samengesteld door de Marlborough Photography Gal lery te New York en is in het Van Abbe museum eveneens te zien tot 12 decem ber. In één van de andere zalen zijn tot 12 december fotowerken te zien van de jonge Engelse kunstenares Marie McClelland. Zij werd in 1950 te Hampstead, London, geboren en vervolgens woonde zij vanal 1953 in Belfast. Noord-Ierland. Net als Beveley Parke. die in het afgelo pen jaar haar eerste museum ten toon stelling verschïjnteen catalogus waarin werkzaam aan de 'Atelier' '63 te Haar lem. Het tentoongestelde werk dateert uitde periode 1973 t/m 1975. Bij de tentoon stelling verschint een katalogus waarin in zijn geheel het werk 'Existence' (serie van 9 foto's is opgenomen. (Het hier al eerder aangekondigde ten- toonstellingsgebeuren van Stanley Brouwn in Van Abbe is eveneens nog tot 12 december te zien). Van 17 december tot 9 januari 1977 is er in het Van Abbemuseum een overzichts tentoonstelling van Kees Bol te zien. Deze expositie wordt georganiseerd ter ere van de zestigste veij aardag van Bol. Er zal een monografie met kleuren en zwart-wit reproduköes verschijnen, waarin o.a. een biografie door Lambert Tegenbosch en een beschouwing van het werk door Maarten Beks opgeno men is. Het liefst werkt Bol in de vrije natuur waar het landschap met zijn rivieren en speciale licht hem de grootste inspiratie geeft. In 1955 had Bol als eerste Braban der een expositie in het Van Abbemu seum. Belle van Zuylen-archief DEN HAAG - Een genootschap zet zich in voor het opbouwen van een volledig archief annex bescheiden studiecen trum door het verzamelen van de pu- blikaties van en over de Frans- Zwitserse romanschrijfster van Neder landse origine Belle van Zuylen, Isa bella Agneta Elisabeth de Charriere van Tuyll van Serooskerken (1740 - 1805). Het genootschap heeft onlangs het eer ste nummer uitgegeven van een bulle tin, dat 'Lettre de Zuylen' heet. In het bestuur van het genootschap zitten prof. dr. J. Vercruysse. mr. H. N. C. ba ron van Tuyll van Serooskerken, drs. F. E. A. Batten. P. H. Dubois en zijn vrouw. mr. P. Mahillon, F. C. C. baron van Tuyll van Serooskerken, raej. M. G. M. Vink en de secretaresse me vrouw A. Cosijn-Gouda uit Maarssen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 17