Wrak van de Marleen door
bok Walcheren geborgen
Mosseluitvoer dit
jaar sterk verminderd
PZEM-oefening
bij kerncentrale
Industriebond NVV is boos op
Hoechst over veilgheidsenquête
lovooy
•IPZC/.
Samenwerking met Limburg en
Brabant spaart PZEM twee ton
stookkosten in drie maanden
Boetes van
250,— voor
tongvissers
PSD-diensten beide
'buiten rooster'
Wedgwood
almanak
herenmodetip:
WOENSDAG 8 DECEMBER 1976
provincie
'VOORAL FRANKRIJK LOOPT SLECHT'
STOFFELIJK OVERSCHOT SCHIPPERSECHTPAAR TERECHT
SAS VAN GENT - De twee slachtoffers van de aanvaring tussen Het stoffelijk overschot van schipper
het met zand geladen Belgische binnenvaartschip 'Marleen' en de Van de Velde
ongeladen'Le Havre'(1500 ton en afkomstig uit Gent) zijn gevon- PfjJifïp hoildl
den. Dinsdagochtend, toen de bok 'Walcheren' van Van den Akker
BV uit Vlissingen de gezonken 'Marleen' lichtte, trof de rijkspoli
tie te water het stoffelijk overschot van schipper Jozef van de
Velde (29 en zijn 28-jarige vrouw Mauricette van de Velde-
Hendrick aan op de plaats waar de spits was gezonken.
Woensdagavond omstreeks zes uur
kwam de met zand geladen spits 'Mar
leen'. komende uit de richting Temeu-
zen, tussen Sluiskil en Sas van Gent in
aanvaring met de ongeladen 'Le Havre',
die richting Temeuzen koerste. De 'Le
Havre' doorboorde de 'Marleen' ter
hoogte van de stuurhut. Het echtpaar
Van de Velde wist nog wel de scheeps
hond in veiligheid te brengen, maar zag
geen kans zeil'over te stappen op de 'Le
Havre'. Enkele dagen heeft de rijkspoli
tie te water ter plaatse een zoekactie
uitgevoerd, echter zonder resultaat-
De BV Van den Akker was sedert zater
dag bezig met het bergen van de 'Mar
leen'. die enkele tientallen meters uit de
wal zeven meter diep op de bodem van
het Kanaal Gent-Temeuzen lag. Er wa
ren aanvankelijk wat problemen met
het aanbrengen van de vier stroppen
maar maandagavond waren de strop
pen toch aangegebracht. Dinsdagoch
tend in alle vroegte begon het lichten
van de 'Marleen'. Omstreeks tien uur
hing de spits in de takels. Toen al was
het stoffelijk overschot van de beide op- 9okf,J' dl.e pas jaar zijn geworden en
J hun l-'pnnK van np uprkppr?vnnrcnnnf-
weer cursus voor
jonge bromfietsers
GOES - De gemeentepolitie in Goes
gaat weer een verkcerscursus geven
aan meisjes en jongens, die binnenkort
16 jaar worden en van plan zijn om op
een bromfiets te gaan rijden.
Tijdens de cursus worden de algemene
verkeersregels, de bijzondere gedrags
regels voor bromfietsers alsmede de
technische eisen, waaraan bromfietsen
moeten voldoen besproken.
varenden l'volgens de rijkspolitie zat de kennis van de verkeersvoorschni-
schipper op het achterdek bekneld tus- "n nlel voldoende vinden, kunnen aan
sen wat rommel'I geborgen. de cursus deelnemen
Later op de dag wend de 'Marleen' over- De Sfiele cursus bestaat uit 3 lessen en
gebracht naar het 'kanaaleiland' ter wordt gegeven aan he bureau van poll-
hoogte van Sluiskil, waar het schip op t,le u' Goes' Valckeslotlaan 6. s avonds
de werf van slopersbedrijf Cracau ge- van hah acht tot negen uur. op de dins-
sloopt zal worden.
dagen van 14. 21 en 28 december 1976.
Kamperlandse
scholieren hielden
aktie voor Turks
rampgebied
KAMPERLAND - De leerlingen van
de klassen drie tot en met zes van de
Prins Willem Alexanderschool te
Kamperland hebben het geld, dat zij
anders zouden hebben bestemd voor
sinterklaassurprises om op school
aan elkaar te geven, bestemd voor
hulp aan het Rode Kruis voor de
slachtoffers van de aardbeving te
Turkije. Zij brachten in plaats van
surprises het geld mee naar school
waar het werd ingezameld door de
leerkrachten Op deze manier bracht
men een bedrag van 223,80 bijeen.
IADVERTENTIEl
IN SAMENWERKING MET
BETH ES DA SINT JOSEPH ZIEKENHUIS
MIDDELBURG - De N.V. Provinciale Zeeuws Energie-Maatschappij houdt
woensdag - in samenwerking met het Bethesda-St.-Josephzickenhuis te Vlissin
gen, een ongevalsoefening. Een soortgelijke oefening hield men op 21 april en deze
verliep, naar het oordeel van de verantwoordelijke personen, succesvol.
Bij dit soort oefeningen gaat het erom, de maatregelen die nodig kunnen zijn als er
in de kernenergiecentrale te Borsele een arbeidsongeval gebeurt, op hun doelma
tigheid te beproeven, aldus de N.V. PZEM in een persbericht. Bij een arbeidsonge
val in de kernenergiecentrale kan het voorkomen dat een patiënt in diens eigen
belang, naar een ziekenhuis moet worden vervoerd, zonder dat er tijd is geweest om
hem de eventueel noodzakelijke ontsmettingsprocedure te laten doorlopen. Deze
procedure moet dan naar hetziekenhuis worden verplaatst. Het medisch handelen
in het ziekenhuis dient voorts te worden begeleid door stralingsbeschermende
maatregelen. Voor de ongevalsoefenmg van 8 december wordt aangenomen dat bij
het werken met brandstofelementen in de kernenergiecentrale, een onwaarschijn
lijk mechanisch defect optreedt, waardoor brandstofstaafjes openbreken. Twee
personeelsleden komen daardoor aan een grote hoeveelheid straling bloot te staan.
Bovendien loopt een van hen bij liet weglopen een hoofdwond op. waardoor hij het
bewustzijn verliest. Het is nodig, aldus het draaiboek van deze oefening, dat de twee
mensen meteen naar het ziekenhuis te Vlissingen worden vervoerd. Hoewel er in
werkelijkheid uiteraard geen sprake is van een stralingsongeval zullen de 'patiën
ten' niettemin tijdens hun transport naar en de behandeling in hetziekenhuis wel
als zodanig worden behandeld. Een 'patiënt' zal worden doorgestuurd naar een. in
de behandeling van stralingsongevallen gespecialiseerd instituut, elders in het
land De oefening wordt geleid door de bedrijfskundige dienst van de N. V. PZEM, de
eigen stralingscontroledienst van de kernenergiecentrale en de directie van het
Bethesda-St. Josephziekenhuis te Vlissingen.
ziin echtgenote (uit. hel. g]uls^j)
Op de Joto: De Marleenin de takels
van de bok 'Walcheren' van Van den
Akker uit Vlissingen.
ROTTERDAM - De economische poli
tierechter in Rotterdam, mr. W. A. van
Deth, heeft dinsdag vier vissers ver
oordeeld tol geldboetes van J' 250 voor
het vissen op tong en schol binnen de
twaalf-inijlszone. Vier vissers werden
vrijgesproken.
Als het aan de officier van justitie, mr.
J. Schoonaard, had gelegen waren de
vissers (uit Ouddorp, Goedereeede en
Stellendam) er heel wat slechter afge
komen. Hij eiste boetes variërend van
6.000 tot 13.000 gulden (de maximale
boete is 25.000 gulden),.
Mr. Schoonaard was van mening dat het
om zeer ernstige overtredingen ging.
„Uit gesprekken met deskundigen, on
der andere biologen is mij gebleken dat
hel vissen op tong en schol binnen de
twaall-mijlszone betekent dat de
'kraamkamer' van deze vissoorten
wordt uitgeroeid", aldus de officier.
Bij zijn eis was hij uitgegaan van de hoe
veelheid vis. die de vissers aan boord
hadden, toen zij door de marine werden
aangehouden. Vijftig procent van de
opbrengst op de afslag (na aftrek van
veilingkosten) leverde voor iedere visser
de geëiste boete'op.
De raadsman van de vissers, mr. W. L.
No,uwen, wees de economische pplitiej
i echter erup, dal de berekeningen van
de officier niet klopten. „Van de op
brengst op de afslag gaat veel meer af'
olie, ijs en proviand). Het bedrag dat dan
over is wordt volgens een bepaalde sleu
tel verdeeld", aldus mr. Nouwen. De
meeste vissers verdienen 250 a 300
per week voor ruim 90 uur werken.
Volgens mr. Nouwen rammelt er veel
aan de internationale visserij
wetgeving. Het is namelijk niet verbo
den binnen de twaalf-mijlszone andere
vis te vangen De meeste vissers ver
klaarden dan ook dat zij op bot of kabel-
jouw hadden gevist, wel met hetzelfde
tuig. de zogenaamde boomkor. Volgens
mr. Nouwen zal er - waarschijnlijk al op 1
januari - een nieuwe bepaling van
kracht worden waarbij het vissen met
de boomkor binnen de zóne verboden
wordt. Het is nu moeilijk te bewijzen,
dat vissers die tong en schol aan boord
hebben deze vis ook binnen de twaalf-
mijlszöne hebben gevangen. Als de
nieuwe bepaling van kracht is zijn er
volgens mr. Nouwen geen misverstan
den meer mogelijk.
BERGEN OP ZOOM - De uitvoer van
verse mosselen bedraagt dit jaar aan
zienlijk minder dan voorgaande jaren.
Waren hel vorig jaar zo'n 27.000 tot
28.000 tonnen (van 100 kilo) mosselen
die werden uitgevoerd, dit jaar zijn dat
slechts21.000 tot 22.000 tonnen. Dit ver
telde een woordvoerder van het mos
selkantoor van het productschap voor
visen visproducten in Bergen op Zoom.
Ook de directie van de mosselliandel
Vette en Verhaart uit Yerseke laat der
gelijke geluiden horen. „We voeren dit
jaar ongeveer 40'r minder uit dan voor
gaande jaren. Wat de oorzaak daarvan
kan zijn is ons niet precies duidelijk. Er
zijn eigenlijk verschillende ooi-zaken. Zo
waren in het begin van het jaar de prij
zen te hoog. maar ook de berichten over
de vergiftigde Spaanse mosselen heb
ben er toe bijgedragen dat men minder
mosselen koopt. De mensen lezen dan
wel m de krant dat de mosselen vergif
tigd zijn. maar ze lezen niet de kleine
letters die vertellen dat die mosselen uit
Spanje komen", zp sprak men in Yerse
ke. Overigens was men bij Vette en Ver
haart met bang dat de verminderde uit
voer gevolgen zou hebben voor de 50
werknemers die men in dienst heeft.
De heer J. van Splunter, afdelingschef
van het kantoor van moselzaken te Be
rgen op Zoom. bevestigde de vermoe
dens die in Yerseke bestaan omtrent de
oorzaak van de geringere export: „Het is
een samenspel van factoren. Zo worden
er bijvoorbeeld minder mosselen gege
ten. er zijn mensen ziek geworden van
Spaanse mosselen en de prijs speelt ook
een belangrijke rol. We moeten verder
niet vergeten dat de cijfers van de uit
voer van dit jaar vergleken worden met
die van vorig jaar. Eigenlijk klopt dat
niet helemaal, omdat we vorig jaar een
topjaar hadden m de mosselexport.
Maar er wordt gewoon aanzienlijk mul
der uitgevoerd. Vooral in Frankrijk,
waar een erg groot deel van de export
naar toe gaat. gaat het beroerd. Het
loopt daar gewoon bedonderd"
In Nederland blijft de al'zet van verse
mosselen op het normale peil, hoewel
er toch sprake is van een geringe terug
gang. Dit omdat men de cijfer»; met lipt
topjaar 1975 vergelijkt. Zowel in Yer
seke als op het mosselkantoor kan men
weinig zeggen over de verwachtingen
voor de toekomst. I)e heer Van Splun
ter: „Ik zie het niet zitten dat het voor
het eind van het mosselseizoen, in
april, nog goed komt. Over volgend jaar
is er helemaal weinig te vertellen. Er
kan dan weer van alles gebeuren. Maar
op het ogenblik gaat hel in ieder geval
niet best".
VLISSINGEN - Beide Zeeuwse veer-
verbindingen over de Westerschelde
hebben dinsdag tc kampen gehad met
vertragingen. Op de PSD-dienst Vlis
singen - Breskens 'viel' men dinsdag,
evenals maandag buiten het dien
strooster door het uitvallen van de
'Prinses Margriet', na een aanvaring
zondagavond.
Dinsdagmiddag, omstreeks half twee
trad een storing op aan de walbrug bij
Kruiningen-haven. waardoor ook de
veerdienst Kruiningen-Perkpolder
vertraging opliep.
Door de stonng aan de walbrug bij
Kruiningen moest de dubbeldekker op
de veerdienst met Perkpolder dinsdag
middag één vaart overslaan. Om half
drie hadden werknemers van Rijkswa
terstaat het defect aan de walbrug weer
gerepareerd en omstreeks half vijf wa
ren de files die aan beide zijden van de
Westerschelde op de boot wachtten
weer opgelost. De 'open plek' die in het
dienstrooster van de dienst
Kruiningen-Perkpolder ontstond door
IADVERTENTIEI
Toch goed dat er ook mooie l
TROUWPAKKEN zijn van
MODE VOOR MANNEN FORTEX
LANGE VORST 59-61 - GOES
het tijdelijk uitvallen van de dubbel
dekker werd provisorisch opgevuld met
de kleinere, reserveboot Prins Be-
mhard.
Volgens woordvoerders van de PSD-
dienst Kruiningen-Perkpolder waren de
wachttijden voor auto's, die met de boot
meemoesten 'niet overdreven lang'.
„Doordat de dubbeldekker tijdelijk uit
de vaart werd gehaald zaten we vooral
wat moeilijk met vrachtauto's. Veel au
to's hadden waarschijnlijk gehoor gege
ven aan oproepen via de radio om geen
gebruik te maken van het veer
Vlissingen-Breskens en dat verhoogt
natuurlijkde drukte bij ons. Maar er zijn
er toch niet veel geweest die langer dan
een uur hebben moeten wachten".
Automobilisten die dinsdag gebruik
wilden maken van de veerdienst
Vlissingen-Breskens hebben - zeker
tegen vijf uur 's middags - ongeveer een
half uur tot drie kwartier op de boot
moeten wachten. Het uitvallen van de
Pnnses Margriet, zoals bekend werd het
schip zondagavond vrij zwaar bescha
digd bij een aanvaring, werd opgevan
gen met de kleinere en tragere reserve
boot Koningin Juliana. Doordat deze
pont per vaart ongeveer vijf minuten op
het normale dienstrooster verliest
kwam men met name gedurende de
spitsuren moeilijk te zitten. Volgens een
woordvoerder van de veerdienst bleef
het allemaal nog redelijk binnen de per
ken. „Het aanbod viel nogal mee, en dat
was waarschijnlijk te danken aan op
roepen via de radio, om gebruik te ma
ken van de andere dienst".
Omstreeks vijf uur stonden er in Vlis
singen, nadat de boot was vertrokken,
nog ongeveer vier rijen 'wachtenden'.
„Maar", zo zei men, „om zeven uur was
alles weer schoon".
PZEM-DIRECTEUR IR. M. D. DALEBOUT
PERSONEEL
ZEELAND ZAL NIET
WERKLOOS WORDEN
VLISSINGEN - Samenwerking tussen
de drie zuidelijke energiebedrijven -
die van Zeeland, Noord-Brabant en
Limburg - heeft de PZEM in een proef
periode van drie maanden een bespa
ring in de energiekosten van twee ton
opgeleverd. PZEM-directeur ir. M. D.
Dalchout heeft dat dinsdag meegedeeld
tijdens een bijeenkomst van bestuurs
leden met jubilarissen en gepensio
neerden in Vlissingen. Hij liet weten,
dat het de bedoeling is. die samenwer
king tussen de energiebedrijven voort
te zetten.
Zet dit eens heel
overmoedig op uw
verlanglijstje.
DIRECTEUR NIJMAN: „KEUZE VOOR POLARISATIEMODEL"
MOERMAN
Walstr. 94 - Vlissingen
ZEEUWSE
Woorden
Gisteren lazen wij in een betreffend
stuk van een onzer op liet terrein van
de gezondheidszorg werkzame in
stellingen weer ccn zin. waar wij het
moeilijk mee hebben gehad.
Het ging over de dienstverlening in
verpleegtehuizen en het stuk zei
„Het voorgaande leidt als vanzelf tol
de opmerking, dat het stuurmecha
nisme van de intramurale gezond
heidszorg omes inziens nog steeds
onvoldoende is ingesteld op het
krachtenveld dat de ondernemings
gewijze productie beheerst. Naar hel
mechanisme, waardoor ons econo
misch stelsel wordt gestuurd, is ook
het nationale budget voor de ge
zondheidszorg bepaald
Wel - daar zaten we dan.
Maar gelukkig voegde de auteur aan
dit geheel een handzaam slot toe.
Dit:
„Met andere woorden: de middelen
zijn beperkt."
Eerlijk gezegd: wij hadden al die an
dere woorden best kunnen missen.
CONTACTMENSEN
MOGEN FORMULIER
NIET INVULLEN
VLISSINGEN - De Industriebond NVV
is boos op Hoechst, omdat de veilig
heidscontactmensen bij het chemische
bedrijf in Vlissingen-Oost 'niet mogen
ingaan op een vragenlijst, hun toeges
tuurd door de bedrijfsledengroep van
de Industriebond NVV'. Bat meldt de
bond in het bondsblad 'Wekelijkse In-
dustrickrant' van vandaag woensdag 8
december.
WIK meldt verder dat de veiligheids-
contactmensen bij Hoechst hierover
een brief hebben gekregen van 'twee
functionarissen van Hoechst' In de brief
staal dat de bedrijfsledengroep van de
bond in het kader van het bedrijven-
werk geen deel uitmaakt van de bedrijf
sorganisatie „In de faciliteitenregeling
voor het bednjvenwerk is destijds onder
meer met de vakbonden overeengeko
men dat daarmee niet de bestaande
communicatiepatronen en overleg
structuren zouden worden doorkruist.
Wij willen de enquête als zodanig niet
veroordelen, maar er is hier naar onze
mening wel sprake van een oneigenlijke
vermenging van een vakbondsactiviteit
en ondernemingsverantwoordelijk-
heid schrijven de veiligheidsinspec
teur en het hoofd van de afdeling bevei
liging aan de veiligheidscontactman-
nen bij Hoechst. Zij vinden dat het in
vullen van de enquêteformulieren van
de bond over veiligheid niet tot de taak
van de veiligheidscontactmensen be
hoort. „maar anderzijds kan het zinvol
zijn de vragen te lezen en u op de ant
woorden te bezinnen" schrijven veilig
heidsinspecteur en hoofd beveiliging
verder. Zij raden de veiligheidscon
tactmensen aan contact op te nemen
met de directe chef of de veiligheids
dienst.
!\iet eens
De Industriebond NVV is het met de
brief van de beide Hoechst-
functionarissen aan de veiligheidscon-
taclmensen niet eens: „Het feit dat er
veiligheidscontactmensen bestaan bij
Hoechst is namelijk te danken aan de
inspanningen van de leden van de In
dustriebond NW bij Hoechst. Het
vloeit voort uit eisen van bondsleden
voor betere veiligheidsmaatregelen,
die vooral door de or-fractie aan de
orde werden gesteld. Daarop besloot de
bond tot instelling van 'veiligheids
mannen', door de werknemers zelf ge
kozen", aldus WIK.
Het blad van de Industneb'ond NW
zegt dat na het verschijnen van het zo
genaamde 'werknemersverslag' bij
Hoechst directie, bedrijfsleiding en dus
ook veiligheidsdienst kunnen weten
'dat het de industriebonden van NW en
NKV menens is geworden methun stnjd
voor betere werkomstandigheden'. Via
onderzoeken proberen de vakbonden de
'problemen van de arbeiders boven te
krijgen' en door het publiceren van de
resultaten van dergelijke enquêtes de
directie 'een spiegel van haar eigen be
leid' voor dte houden, aldus hel vak
bondsblad.
Hoechst-direeteur dr. ir. J. Nijman be
vestigde het bestaan van de brief aan
de veiligheidscontactmensen. Hij ver
klaarde desgevraagd dat naar zijn me
ning de stellingname van de Industrie
bond weesop het kie/.en vooreen pola
risatiemodel. „terwijl wij van een
overleg model uitgaan".
Dc heer Nijman schetste het tot stand
komen van het instituut van veilig-
lieidscontactmensen bij Hoechst. „On
geveer een jaar geleden is het overleg
hierover afgerong. Het was goed over
leg met ondernemingsraad, vakbonden
en directie, met de bedoeling een betere
inschakeling van allen in liet bedrijf
ten opzichte van de veiligheidspro
blemen te bewerkstelligen. Dat overleg
speelde ook binnen het kader van ge
wijzigde opvattingen over overleg
structuur en de introductie van mo
derne overlegmethoden".
De Hoechst-directeur vervolgt: „Wij
hebben toen twee dingen afgesproken
met de ondernemingsraad en de vak
bonden, en die bonden waren niet al
leen de industriebond NVV. Het eerste
punt was de instelling van een veilig
heidscommissie in het bedrijf. Het
tweede de instelling van veiligheids-
contactmannen, mensen die in hun be
drijfsafdelingen zouden kunnen spre
ken over de veiligheid. Ook de Indus
triebond NVV vond dit toen mooi. Het
kwam dus in goed overleg tot stand. Nu
trekt die bond wel het initiatief daar
toe aan zich. maar dat mogen ze van
mij. Zo zijn we allemaal wel een beetje.
Maar wat ze nu door middel van die
enquête met de instelling veiligheids-
cuniacunan doen is oneigenlijk ge
bruik er van maken. Dan zeggen wij:
Ho, NVV, dat was toen de bedoeling
Bij bedrijf
I)e lieer Nijman stelt dat veiligheid
sproblematiek hoort bij de eigen be
drijfsorganisatie. „Via de daartoe be
stemde kanalwn kunnen de veilig-
lieidscontactmanncn daar voorzorgen.
Zo hebben de bonden liet ook gewild.
Het bedrijf en zijn organen kunnen ook
concreet iets aan de veiligheid doen. De
vakbonden niet. Die kunnen hoogstens
roepen, of een brief schrijven. De weg,
die de Industriebond NW wil volgen is
er een die tegenstellingen oproept".
Hoechst-directeur Nijman wijst er op
dat begm deze week het 'doelstellin
genprogramma voor de veiligheid in
1977' bij zijn bedrijf is klaargekomen en
vastgesteld. „We hebben een aantal
punten opgesteld, één ervan luidt 'lei
dinggeven op de werkvloer'. Er zijn in
structiestructuren ontworpen. Zo zullen
de veiligheidscontactmensen vier maal
per jaar speciale veiligheidsinstructie
ontvangen. Het bedrijf zal voorts het
overleg over veiligheid trachten te ver
diepen en verbreden.
Nieuwkomers, leerlingen van de be-
drijfsschool, maar ook het personeel van
aannemers en de chauffeurs van de zo
genaamde rode busjes krijgen verdere
instructies over de veiligheid. Ik durf te
zeggen dat wij bij Hoechst heel wat aan
dacht aan de veiligheid besteden en er
zelfs een ambitieus programma voor
hebben", aldus dr. Nijman.
Daarbij wees hij erop, dat die samen
werking met name inhoudt, dat die cen
trales voor opwekking van energie wor
den benut in de drie provincies, die zo
economisch mogelijk kunnen leveren.
„De samenwerkende energieproducen
ten streven ernaar, dat iedereen zoveel
mogelijk met de meest economisch
werkende eenheden draait", aldus de
heer Dalebout. „Deze vorm van samen
werking tussen Zeeland, Brabant en
Limburg lijkt mij goed te verdedigen,
ook tegenover de buitenwacht, waarom
zou je in Zeeland een dure eenheid laten
draaien, als er elders bijvoorbeeld een
moderne eenheid stilstaat of op onvol
doende capaciteit draait?"
De PZEM-directeur noemde de samen
werking, toen hij sprak over het buiten
gebruik stellen van de kolenmachines
van de centrale Zeeland. Hij liet weten,
dat daardoor wel een stuk werk bij de
centrale Zeeland vrijkomt. Hoe dat zal
worden opgelost kon hij niet zeggen.
„Maar," aldus ir. Dalebout. „men zal
niet werkloos worden. Het is wel mijn
mening, dat we het werk zo moeten or
ganiseren. dat mensen zinnig werk
doen". Hij liet weten, dat het georgani
seerd overlegzich meteen oplossing van
deze zaak - mede in relatie tot de pro-
duktiesamenwerking met Limburg en
Brabant - zal bezighouden.
In zijn toespraak tijdens de bijeenkomst
liet ir. Dalebout onder meer ook weten:
dat de produktie in 1976 is toegeno
men met zes procent, met name als ge
volg van een grotere afname bij de su
pergrootverbruikers:
dat de kerncentrale nu op een be
drijfstijd zit voor 1976 van 77 procent,
dat men mogelijk de 80 procent kan ha
len;
dat de structuur van de PZEM het
bestuur en ook het g.o. in 1977 sterk zal
bezighouden, nu de minister van so
ciale zaken de nutsbedrijven met een
privaatrechtelijke structuur niet wil
ontheffen van de verplichting een on
dernemingsraad in te stellen. Dale
bout: „Tenzij we een publiek rechter
lijk lichaam worden, een provinciaal
bedrijf of een gemeenschappelijke re
geling is daar niet aan te kontkomen".
dat in 1976 het aantal personeelsle
den bij de PZEM met 52 is gegroeid tot
1181. met name In de transportsector.
Dalebout: „Eén man erbij betekent voor
het bedrijf een grote investering, als je
dat over een aantal jaren bekijkt. Aan
de andere kant: als je met twee r
meer de kerncentrale een dag eerder I
aan het werk kunt krijgen na een stop. f
heb je het jaarsalaris van die twee man
al verdiend".
In zijn overzicht over het wel e
het bedrijf noemde de PZEM-directeur I
1976 'een rustig jaar' voor het bedrijf. In
de personele sfeer zag hij die rust met
name ook als gevolg van de bestuurs-
beslissing niet verder te gaan met de be
sprekingen om tussen Limburg. Bra
bant en Zeeland tot een fusie van de
energiebedrijven te komen Hij ver
wachtte dat - nu vijf masten voor de
380-kv-lijn in de Oosterschelde staan -
het plaatsten van leidingmasten in de
Oosterschelde volgend jaar geheel ge
reed komt en dat de hele lijn naar Geer-
truidenberg in 1978 klaar zal zijn. Verder
wees hij op de noodkoppeüng tussen het
net van Zeeuwsch-Vlaanderen en dat
van België, op de aanleg van de 50-kv-
kabels naar Zierikzee en op het feit. dat
de rekeningenadministratie voor het
kleinverbruik weer 'op schema' zit. Voor
de distributie afdeling noemde ir. Dale
bout 1976 'een jaar van consolidatie'. In
deelectriciteitssfeerzitmen aan 130.000
aansluitingen, in de gassector zijn - in
clusief blokverwarming - meer dan
100.000 aansluitingen. „Waar nu nog
geen aardgas is, komt het vrijwel zeker
ook niet meer. behalve in Hontenisse
waar nu aan een vnj kleine uitbreiding
van het net wordt gewerkt", zo zei hij.
Personeelsbeleid
Vice-voorzittermr.J.P. Boersmastelde
in een kort welkomstwoord, dat er in
1976 bij de PZEM 'veel is gepresteerd'.
Adjunct-directeur J. H. E. Witte ging in
op een aantal personeelszaken. Hij be
toogde, dat in het bestuur en het geor
ganiseerd overleg volgend jaar de toe-
komstvisieop het personeelsbeleid aan
de orde zal komen.
Hij maakte gewag van een 'gering' per
centage aan ziekteverzuim, namelijk 5
pet. bij de PZEM tegen een landelijk
gemiddelde van meer dan 10 pet. Ook
hij onderstreepte, dat volgend jaar de
problematiek van de ondernemings
raad gekoppeld aan de wensen van de
vakbeweging voor een cao bij de nuts
bedrijven veel aandacht zal vragen. Als
belangrijke zaken, die in het go zijn be
handeld signaleerde de heer Witte de
regeling woon-werkverkeer en de be
roepsprocedure inzake de functieclassi-
ficatie. Hij liet weten, dat het de bedoe
ling is om met het oog op de belangstel
ling voor kaderlreinig een wetenschap
pelijk geschoolde functionaris op dit
terrein aan te stellen.
(ADVERTENTIE)
met Kerst in 't nieuw.
Stijlvolle 2- en 3-
delige kostuums
2-delig vanaf 305,-
3-delig vanaf 358,-
HERENMODE
Gortstraat 32-34,
burg
Tel. 12508