Het is of ze je blinddoeken en 10 keer ronddraaien Schade aan veerboot Prinses Margriet na aanvaring bedraagt anderhalve ton U TROUWT! VANDAAG WEER POGING SPITS IN SAS VAN GENT TE LICHTEN Geert sloepenrol bij PSD wel 'n rampenplan SASSE SPORTVISSERS NA STRANDING IN MIST OP WESTERSCHELDE: „DIE MIST WAS GEWOON PECH" „Ik schrok pas toen de Javazee niets vond almanak Wedgwood Belgische vissers redden zichzelf PSD HEEFT GEEN RESERVES BIJ DERGELIJKE CALAMITEITEN NIEUWE PONT INGEZET Reddingboot sleepte Iers jacht naar haven van Breskens Inbraak in garage te Vlissingen DINSDAG 7 DECEMBER 1976 SAS VAN GENT - 'Twee sportvissers uit Sas van Gent worden vermist op de Westerschelde. Er is een zoekactie op gang gekomen', meldde zondagavond de radionieuwsdienst, de nieuwsgierige luisteraar achterlatend met de vraag hoe het zou aflopen. Ze zijn inmiddels terecht. Vierentwintig uur nadat hij en z'n 'vismaal' R. Seghers met hun acht meter lange sloep 'Yellow River' gevangen raakten in een potdichte mist, drinkt J. Kalfsvel (51) in de keuken van z'n huis annex winkel aan het Sasse schulpenpad een warm bakje koffie. Zondag had-ie daaraan nog meer behoefte, want, hoewel het tweetal het zich aan boord zo comfortabel mogelijk had ge maakt, waren de omstandigheden belabberd. „Het is net of ze je met een blinddoek op het land zetten, je een keer of tien ronddraaien en dan zeggen: loop nu maar naar huis. Dan loop je ook met je snufferd in de greppel", zegt Kalfsvel. Hij wil het geen 'bang avontuur' noemen. Toen de 'Yellow River* rond half vijf zondagmiddag vastliep op de slikken tussen Breskens en Nummer Een, waren de Sasse sportvissers redelijk gerust op een goede afloop. Aan hun urenlange tocht door de dichte mist was een einde gekomen: bij hoog water en bij het optrekken van de mist zou het allemaal wel op z'n pootjes terecht komen. „Maar dan begin je je zorgen te maken, omdat je weet dat de achterblijvers aan de wal ongerust worden. We hadden eind van de middag thuis moeten zijn, maar daar was geen schijn van kans op. Om halfelf hoorden we trouwens via de radio dat we vermist werden en dat er een zoekactie was begonnen. We hebben er een lachertje van gemaakt. Aan de andere kant vonden we het ergbervelend. Het was logisch dat ze ten westen van Breskens zouden zoeken, want daar hadden we gevist, maar we zaten vast aan de andere kant. En je kunt geen teken van leven geven, dat was geen pretje". Seghers en Kalfsvel werden dan ook niet gevonden. Ze rooiden het op eigen kracht. ker. maar het ging nog goed tot aan de Breskense veerhaven. Seghers en Kalfsvel zagen rond twee uur de palen van die haven. Op dat ogenouK sioeg ae mist echter on verbidlij k toe. De palen verdwenen uit het gezicht en het zou bijna tot middernacht duren voor ze de wal weer in het oog kregen. „Onze peilstok was niet toereikend, de dieptemeter was stuk en het zicht was amper twintig meter, net op het gevaar lij kste punt van de tocht: we moesten de route van de veerboot oversteken. Dat verliep goed. maar nadat we een tijdje op het kompas waren doorgevaren kwamen we. m plaats van m Breskens. in de buurt van een plaat, die daar niet zo ver uit de kust ligt. Dat zal om onge veer drie uur zijn geweest. We kenden die plaat en dachten daar vandaan Breskens te kunnen bereiken. Volgens mij zijn we erg dicht in de buurt geweest. „We zetten de motor stil en de kachel aan. kleedden ons wann en hebben om beurten nog wat geslapen Gelukkig wist Seghers in de tijd dat we moesten wachten, de dieptemeter te repareren. Om negen uur al trok de mist een beetje weg en konden we de dijk zien. Even later ook de lichten van Breskens. Om halftwaalf kwamen we vlot en toen was het geen probleem meer om in Breskens te komen" Dik in de kleine uurtjes arriveerde het tweetal in Sas van Gent, waarde door de politie ingelichte familie hen op warme koffie onthaalde. Kalfsvel is de volgende dag alweer zeer monter en kijkt uit naar het volgende vistochtje met de 'Yellow River'„Ach, wij zijn altijd erg voorzich tig. Die mist was gewoon niet te voor zien en dan hadden we pech dat die dieptemeter uitviel. Nonnaal is ons boeltje prima in orde. we hebben een maar we zagen niets en rond half vijf zeewaardige sloep, met van alles aan Hun relaas begint, zoals dat van zovele sportvissers, die ergens een bootje hebben liggen om daarmee de Wester schelde te bevissen. Seghers luisterde zondagmorgen nog naar het weerbe richt en dat was niet verontrustend. Over mist werd met geen woord gerept. Dus besloten ze om in de buurt van de Zwarte Polder (tussen Breskens en Cadzand) op de kabeljauwvangst te gaan. In het kielzog van andere sport vissers lieten Seghers en Kalfsvel om acht uur de haven van Breskens achter zich, bij helder weer. „Ja, kijk, als we geweten hadden dat het zo mistig zou worden, dan waren we na tuurlijk netjes aan de wal gebleven". Rond tien uur - de boot lag nog maar kort op de goeie 'stek' - kwam de mist SAS VAN GENT- „Eind van de mid dag hadden ze thuis moeten zijn. Ilc weet dat ze altijd voorzichtig zijn. Daarom was ik niet zo vreselijk on gerust toen ze niet kwamen opdagen, maar om kwart voor zeven heb ik toch maar aan de bel getrokken. Het duurde me wat al te lang", zegt me vrouw E. Kalfsvel-Thomas. Toen haar man en zijn 'vismaat' niet op de gebruikelijke tijd terug waren in Sas van Gent, trok ze letterlijk aan de bel bij schipper Van de Broeke van de reddingsboot 'Javazee' in Breskens. Een andere Sasse sport visser wist dat het tweetal het aas had uitgegooid bij de Zwarte Polder. Zonder te weten dat de 'Yellow River' inmiddels oostelijk van Breskens was gestrand, rukte de 'Javazee' dus uit in de andere richting. „Om negen uur stond de politie plotseling aan de deur. Ik sprong wel even op. maar ik was toch redelijk gerust. Ik dacht: Die liggen ergens aan de kant te wachten tot de mist optrekt. Pas toen de Javazee tegen tien uur terug kwam met de mededeling dat er niets was gevonden, ben ik echt geschrok ken, maar ik heb het zo goed mogelijk verborgen gehouden voor de andere familieleden", zegt mevrouw Kalfs vel. Van paniek bij de familie aan de wal was volgens haar geen sprake. Vaag ongerust werd er zelfs nog tv geke ken. De reactie was dan ook beheerst toen tegen kwart voor een 's nachts het telefoontje kwam: ze zijn terecht, zet de koffie maar klaar. Mevrouw Kalfsvel „Wezeiden 'hiep, hiep, hoe ra' en we hebben inderdaag meteen koffie gezet". Zij zal haar man niet tegenhouden als hij weer met z'n bootje de Westerschelde op wil „Nee, daar is geen enkele reden toe, hij is altijd erg voorzichtig". IADVERTENTIE en wij doen de rest Strandhotel - Vlissingen ZEEUWSE Taal Het Vlissingse jongetje, dat zijn da gen grotendeels slijt in de tweede klas van één der basisscholen, houdt zijn huisgenoten zorgvuldig op de hoogte van wat er in de klas allemaal passeert. Zo kwam hij gisteren tussen de mid dag thuis met een fronsje op het voorhoofd. „We hebben vanmiddag les van een kwekeling", meldde hij zijn moeder. „Maar 't is een man. Is dat dan een kwekelaar?" Een jongetje met een fijn ontwikkeld gevoel voof~de Nederlandse taal. Daar kan-ie later nog veel plezier van beleven. Als kivekelaar bijvoorbeeld. plotseling opzetten. Een grondmist, volgens Kalfsvel. „De zon scheen, maar op het water zag je geen pest. Wij dach ten nog, als de zon wat warmer wordt, trekt het wel weer op". Na met weinig succes enkele uren te hebben gevist, zette de 'Yellow River' rond hald één koers naar Breskens. On danks de mist, die niet was weggetrok ken. verliep dat aanvankelijk prima. Het tweetal zag af en toe de wal en bleef, ook dankzij een dieptemeter in de juiste baan. Toen de dieptemeter halverwege uitviel werd de tocht heel wat gevaarlij- hepen we vast op de slikken. Het kom pas was in deze omstandigheden niet voldoende om de juiste koers te hou den". Seinen Hoewel ze daarover eerst geen zeker heid hadden, werd het de sportvissers al snel duidelijk dat ze ergens aan de wal waren gestrand, en niet op een plaat Ze zagen paaltjes in de slik en hoorden auto's rijden en een hond blaf fen. Verheugende seinen van de wal, waar Seghers en Kalfsvel verder weinig aan hadden. Hun boot zat muurvast ze moesten wachten op het opkomende water. Het zou pas rond middernacht weer vloed zijn. boord. De verwarming bijvoorbeeld. Daar hebben we erg veel aan gehad, ik althans, want m'n maat is nietzo'n kou kleum. Nu ga je je natuurlijk wel afvra gen of je bijvoorbeeld ook geen zendin- stallatie aan boord zou moeten hebben, maar op den duur is het einde zoek". Opmerkelijk punt: vlakbij de 'Yellow River' lag de boot van een andere Sasse sportvisser. Zijn dieptemeter werkte wel en hij liep zondagmiddag dan ook veilig de haven van Breskens binnen. Hoe was de vangst eigenlijk? „Vier wij tingen, dat was de moeite niet waard". Ze hebben ze in huize Kalfsvel nog niet opgegeten. SAS VAN GENT - Het bergingsbed rijf Van den Akker BV uit Vlissingen gaat vandaag - dinsdag - proberen de vorige week woensdag oip het Kanaal van Gent naar Terneuzen, gezonken Belgische spits 'Marleen' (350 ton) te lichten. Het bergings bedrijf wilde het binnenvaartschip, dat woensdagavond zonk na een aanvaring met de ongeladen 'Le Ha vre' uit Gent, aanvankelijk zaterdag al lichten. Toen bleek dat het karwei aanmerke lijk moeilijker was, dan aanvankelijk verwacht. Met name de ligging van het schip, zeven meter onder water op een talud, leverde ook maandag weer problemen op bij het aanbren gen van de stroppen. Men was er maandavvond in geslaagd twee van de vier stropen rond het schip aan te brengen. Wanneer het allemaal mee zit, verwachten de bergers het schip (dat woensdag geladen met zand van 'De Hoop' uit Temeuzen richting (rent. voer maar om onverklaarbare (ADVERTENTIE) Zet dit eens heel overmoedig op uw verlanglijstje. MOERMAN Walstr. 34 - Vlissingen KATS - Dc drie Belgische sportvissers, die zondag op de Oosterschelde werden vermist, zijn terecht. Maandagmorgen tegen vier uur voeren de drie sportvis sers met hun bootje het haventje van Kats binnen. Ze hadden op een plaat vastgezeten. De RP 18 heeft de hele nacht naar het drietal gezocht. Zondagmorgen rond negen uur waren ze uit het haventje van Kattendijke vertrokken. Ze zouden zondagmiddag tegen vijf uur weer terug zijn. Toen de sportvissers om acht uur nog niet gearriveerd waren, werd de po litie gewaarschuwd. Volgens een woordvoerder van de rijks politie te water hebben de Belgen geen nadeüge gevolgen van hun avontuur overgehouden. „Ze hadden het alleen een beetje koud." De familie Kalfsvel na de hereniging. VLISSINGEN - „Een dergelijk voorval bevestigt gewoon dat er snel een beslissing moet worden genomen: of een extra boot of een tunnel. Het blijkt dat we met dergelijke calamiteiten geen reële reserve hebben". Aan het woord de directeur van de Provinciale Stoomboot Dien sten, de heer J. N. Adriaansen, in een reactie op de vertraging op de oeververbinding Vlissin gen - Breskens door het wegval len van de Prinses Margriet, die zondagavond betrokken was bij een aanvaring. „Er wordt altijd gezegd dat zulke din gen niet vaak voorkomen, maar als het zich voordoet kunnen we de aanvoer niet meer opvangen", aldus de heer Ad riaansen. „Normaal hebben we alles nodig voor de dienst; als er één kapot gaat val je uit het rooster." De Prinses Margriet, die zondagavond op het voor anker liggende Japanse vrachtschip Azalea invoer, is maan dagmorgen rond negen uur naar de Scheldepoortwerf in het Slie gevaren. Hier bleek dat in het allergunstigste ge val de schade kan worden geraamd op ruim anderhalve ton. De réparatieduur, eveneens zonder tegenslagen, wordt ge schat op twee dagen „Indien er echter iets ernstigere naar vo ren komt tijdens de reparatie dan loopt hetnog wel een paar dagen aan, voordat de Prinses Margriet weer in de vaart kan. Ook de kosten zullen dan tegenval len", legt de heer Adriaansen uit. De reparatie van de Prinses Margriet is onmiddellijk ter hand genomen. Na het onderzoek van een schade-expert is komen vast te staan dat de laadklep en het bewegingsmechanisme van één van de deuren is ontzet. Verder is de pont aan de voorkant aan de bakboordzijde ingedrukt. Inmiddels zijn de automobilisten en an dere gebruikers van het veer Vlissingen - Breskens via de radio geattendeerd op een mogelijke vertraging en werden zij geadviseerd gebruik te maken van de veerdienst Kruiningen - Perkpolder. Volgens een woordvoerder van de PSD in de Buitenhaven had men maandag ruim een half uur vertraging. ..Het is ge lukkig maandag, dus er is niet zoveel verkeer. Verder hebben we de indruk dat er inderdaad meer mensen gebruik maken van de veerboot in Kruiningen", aldus de woordvoerder. Volgens de heer Adriaansen heeft men nog overwogen om de Prins Bemhard, die samen met de dubbeldekker Prins Willem Alexander en de Prinses Beatrix de veerdienst Kruiningen - Perkpolder verzorgt, maandagmorgen naar Vlis singen te varen. „Het slechte weer heeft ons echter van gedachten doen veran deren. De Prins Bemhard is een open boot. die bij slecht weer moeilijk inzet baar is. Bovendien kan hij eigenlijk met gemist worden in Kruiningen aldus de directeur van de PSD. De dienst in Vlissingen wordt nu ver zorgd door de Prinses Irene en de Ko ningin Juliana. De tweede dubbeldek ker. die eigendom is van de PSD. de Prinses Christina, is op het ogenblik in revisie bij De Schelde, en kan eveneens Hoe groot de schade aan boord van dit niet worden ingezet. Schuldvraag Over de schuldvraag van de aanvaring van de Prinses Margriet met de Azalea wenst de heer Adriaansen zich nog niet uit te laten: „Een dergelijke zaak is voor de verzekeringen", zegt hij. Ook over de vraag of de maatschappij de kosten van de auto's, die door dc aan varing werden beschadigd, zal dragen, wilde de heer Adriaansen zich niet uit spreken. Hij bracht naar voren: „Het is een kwes tie van aansprakelijk stellen en dan zien wat emit komt. De stuurman en de kwartiermeester hebben voor zover mogelijk de namen en autonummers opgenomen van diegenen die naar aan leiding van de aanvaring schade hebben opgelopen. Iedereen is natuurlijk vry ons aansprakelijk te stellen." Het Japanse vrachtschip, dat op de Vlissingse rede voor anker lag toen de Prinses Margriet de zijkant van het schip ramde, is in de nacht van zondag op maandag na het optrekken van de mist op eigen gelegenheid opgevaren naar Antwerpen, waar de reparaties zul len worden uitgevoerd, zo deelde een woordvoerder van de agent van de Aza lea. Shipping Signalling Service uit Vlissingen. mee. zevenduizend ton metende schip is kon nog niet worden geschat. VLISSINGEN - Bij de PSD kent men geen sloepenrol. zoals daarvan bij voorbeeld bij de koopvaardij sprake is. Wel heeft de Provinciale Stoom- bootdienst een uitvoerig rampenplan achter de hand. Directeur J. N. Adriaansen deelde mee. dat een sloepenrol 'bij een dienst als de PSD een onmogelijke zaak is' Hij voert als motieven daarvoor aan: weinig personeelsleden aan boord van de veerboten en de korte vaarten. „Boven dien". aldus de heer Adriaansen. 'zijn de boten met vele droge tanks zodanig geconstrueerd, dat dd kans op zinken menselijkerwijs gesproken minimaal is". Hij wijst er verder op. dat de meerdere p-assagiersdekken reddingsblok- ken en -vlotten aanwezig zijn, terwijl bovendien in de directe omgeving van de veerboten altijd schepen aanwezig zijn om assistentie te kunnen verlenen. Het bij de PSD opgestelde rampenplan behelst allerlei mogelijke zaken, die zich kunnen voordoen, zoals bijvoorbeeld aanvaring cn brand. Eén seintje naar Vlissingen Radio en - naar de woorden van de heer Adriaansen - het hele 'apparaat' voor hulpverlening treedt in werking. De rijkspolitie te water stelt naar de aanvaring een onderzoek in. reden volledig uit de koers raakte) vandaag - dinsdag - boven te halen. De rijkspolitie te water heeft voor- rlopig de zoekactie naar het stoffelijk overschot van schipper Jozef van de Velde (29) en zijn vrouw Mauricette Henderick (28) gestaakt. Het zoeken wordt hervat, zodra het schip is ge licht. De stroppen geven de plaats aan waar de spits op de kanaalbodem ligt. BRESKENS- De reddingboot 'Javazee' uit Breskens heeft maandagochtend in alle vroegte voor de kust van Walche ren (ter hoogte van Westkapelle) een groot Iers jacht op sleeptouw genomen. Het jacht was, met vier man aan boord, afkomstig uit Dover en op weg naar Be rgen op Zoom. Ter hoogte van Walcheren was het jacht uit de koers geraakt. Toen bleek dat de motor niet sterk genoeg was om het schip, een kotter van het Engelse type luisterend naar de naam 'Billy Bray', weer in de juiste koers te krijgen. Nadat een vuurpijl was afgevuurd werd het jacht op sleeptouw genomen door de vissersboot Breskens 43. Later nam de 'Javazee' de Billy Bray' over. De red dingboot sleepte het jacht naar de ha ven van Breskens. Het schip liep geet noemenswaardige schade op en kan de reis, bij beter weer, normaal voortzet ten. Gentse sportvissers deden een dutje op de mistige Schelde TERNEUZEN - Drie sportvissers uit Gent - vader en zoons De Vlaeminck - die zondag in dichte mist op de Wester schelde waren zoekgeraakt, zijn in de nacht van zondag op maandag onge deerd boven water gekomen. Zondagmorgen vertrokken uit Temeu zen, waren ze met hun tien meter lange sloep 'Angelito' voor anker gegaan op een plaat voor Terneuzen, toen plotse ling een dichte mist kwam opzetten. Bij afgaand water kwam de boot vast te zit- ten op de plaat en het drietal besloot te wachten op de vloed en op het wegtrek ken van de mist. Dat duurde tot mid dernacht en de Gentse sportvissers de-, den op de Westerschelde rustig een dutje, onkundig van de paniek die was ontstaan omdat ze niet tijdig waren te ruggekeerd. Even na middernacht voe ren ze ongedeerd de haven van Temeu zen binnen. Er is naar de 'Angelito' geen zoekactie op touw gezet omdat aanvankelijk nie mand wist in welke richting ze waren uitgevaren. VLISSINGEN - In de periode tussen za terdagmorgen en maandagmorgen is ingebroken in een garage aan de Indus trieweg te Vlissingen. De indringers hebben zich tegang ver schaft door een ruit aan de achterzijde te vernielen. Er waren verschillende bu reaus doorzocht en er werd een bedrag van ongeveer 35,- vermist. De Vlis- I singse gemeentepolitie heeft de zaak in I onderzoek. Walrus zwemt nu in Westerschelde HANSWEERT - De walrus, die een dag of tien geleden in de Ooster schelde rondzwom en af en toe op de glooiing van de dijken een dutje deed, zwemt nog steeds rond in de Zeeuwse stromen. Maandag werd het dier twee keer in de Wester schelde gezien. 's Morgens omstreeks half negen zag de bemanning van de 'Avesant', een vaartuig van de rijkshavendienst, het beest in het Middelgat onder Hansweert rondzwemmen. In het begin van de middag meldde de schipper van het binnenvaartschip Duiveland, dat hij de walrus in het Gat van Ossenisse had gezien. Dat betekent dat het dier wat meer in de richting Vlissingen was getrokken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2