Het is of ze je blinddoeken
en 10 keer ronddraaien
Schade aan veerboot Prinses Margriet
na aanvaring bedraagt anderhalve ton
U TROUWT!
VANDAAG WEER POGING SPITS
IN SAS VAN GENT TE LICHTEN
Geert sloepenrol bij PSD
wel 'n rampenplan
SASSE SPORTVISSERS NA STRANDING IN MIST OP WESTERSCHELDE:
„DIE MIST WAS GEWOON PECH"
„Ik schrok
pas toen de
Javazee
niets vond
almanak
Wedgwood
Belgische
vissers
redden
zichzelf
PSD HEEFT GEEN RESERVES BIJ DERGELIJKE CALAMITEITEN
NIEUWE
PONT
INGEZET
Reddingboot sleepte
Iers jacht naar
haven van Breskens
Inbraak in
garage te
Vlissingen
DINSDAG 7 DECEMBER 1976
SAS VAN GENT - 'Twee sportvissers uit Sas van Gent worden vermist op de
Westerschelde. Er is een zoekactie op gang gekomen', meldde zondagavond de
radionieuwsdienst, de nieuwsgierige luisteraar achterlatend met de vraag hoe
het zou aflopen.
Ze zijn inmiddels terecht. Vierentwintig uur nadat hij en z'n 'vismaal' R. Seghers
met hun acht meter lange sloep 'Yellow River' gevangen raakten in een potdichte
mist, drinkt J. Kalfsvel (51) in de keuken van z'n huis annex winkel aan het Sasse
schulpenpad een warm bakje koffie. Zondag had-ie daaraan nog meer behoefte,
want, hoewel het tweetal het zich aan boord zo comfortabel mogelijk had ge
maakt, waren de omstandigheden belabberd. „Het is net of ze je met een blinddoek
op het land zetten, je een keer of tien ronddraaien en dan zeggen: loop nu maar
naar huis. Dan loop je ook met je snufferd in de greppel", zegt Kalfsvel.
Hij wil het geen 'bang avontuur' noemen. Toen de 'Yellow River* rond half vijf
zondagmiddag vastliep op de slikken tussen Breskens en Nummer Een, waren de
Sasse sportvissers redelijk gerust op een goede afloop. Aan hun urenlange tocht
door de dichte mist was een einde gekomen: bij hoog water en bij het optrekken
van de mist zou het allemaal wel op z'n pootjes terecht komen. „Maar dan begin je
je zorgen te maken, omdat je weet dat de achterblijvers aan de wal ongerust
worden. We hadden eind van de middag thuis moeten zijn, maar daar was geen
schijn van kans op. Om halfelf hoorden we trouwens via de radio dat we vermist
werden en dat er een zoekactie was begonnen. We hebben er een lachertje van
gemaakt. Aan de andere kant vonden we het ergbervelend. Het was logisch dat ze
ten westen van Breskens zouden zoeken, want daar hadden we gevist, maar we
zaten vast aan de andere kant. En je kunt geen teken van leven geven, dat was geen
pretje". Seghers en Kalfsvel werden dan ook niet gevonden. Ze rooiden het op
eigen kracht.
ker. maar het ging nog goed tot aan de
Breskense veerhaven. Seghers en
Kalfsvel zagen rond twee uur de palen
van die haven. Op dat ogenouK sioeg ae
mist echter on verbidlij k toe. De palen
verdwenen uit het gezicht en het zou
bijna tot middernacht duren voor ze de
wal weer in het oog kregen.
„Onze peilstok was niet toereikend, de
dieptemeter was stuk en het zicht was
amper twintig meter, net op het gevaar
lij kste punt van de tocht: we moesten de
route van de veerboot oversteken. Dat
verliep goed. maar nadat we een tijdje
op het kompas waren doorgevaren
kwamen we. m plaats van m Breskens.
in de buurt van een plaat, die daar niet
zo ver uit de kust ligt. Dat zal om onge
veer drie uur zijn geweest. We kenden
die plaat en dachten daar vandaan
Breskens te kunnen bereiken. Volgens
mij zijn we erg dicht in de buurt geweest.
„We zetten de motor stil en de kachel
aan. kleedden ons wann en hebben om
beurten nog wat geslapen Gelukkig
wist Seghers in de tijd dat we moesten
wachten, de dieptemeter te repareren.
Om negen uur al trok de mist een beetje
weg en konden we de dijk zien. Even
later ook de lichten van Breskens. Om
halftwaalf kwamen we vlot en toen was
het geen probleem meer om in Breskens
te komen"
Dik in de kleine uurtjes arriveerde het
tweetal in Sas van Gent, waarde door de
politie ingelichte familie hen op warme
koffie onthaalde. Kalfsvel is de volgende
dag alweer zeer monter en kijkt uit naar
het volgende vistochtje met de 'Yellow
River'„Ach, wij zijn altijd erg voorzich
tig. Die mist was gewoon niet te voor
zien en dan hadden we pech dat die
dieptemeter uitviel. Nonnaal is ons
boeltje prima in orde. we hebben een
maar we zagen niets en rond half vijf zeewaardige sloep, met van alles aan
Hun relaas begint, zoals dat van zovele
sportvissers, die ergens een bootje
hebben liggen om daarmee de Wester
schelde te bevissen. Seghers luisterde
zondagmorgen nog naar het weerbe
richt en dat was niet verontrustend.
Over mist werd met geen woord gerept.
Dus besloten ze om in de buurt van de
Zwarte Polder (tussen Breskens en
Cadzand) op de kabeljauwvangst te
gaan. In het kielzog van andere sport
vissers lieten Seghers en Kalfsvel om
acht uur de haven van Breskens achter
zich, bij helder weer.
„Ja, kijk, als we geweten hadden dat het
zo mistig zou worden, dan waren we na
tuurlijk netjes aan de wal gebleven".
Rond tien uur - de boot lag nog maar
kort op de goeie 'stek' - kwam de mist
SAS VAN GENT- „Eind van de mid
dag hadden ze thuis moeten zijn. Ilc
weet dat ze altijd voorzichtig zijn.
Daarom was ik niet zo vreselijk on
gerust toen ze niet kwamen opdagen,
maar om kwart voor zeven heb ik
toch maar aan de bel getrokken. Het
duurde me wat al te lang", zegt me
vrouw E. Kalfsvel-Thomas.
Toen haar man en zijn 'vismaat' niet
op de gebruikelijke tijd terug waren
in Sas van Gent, trok ze letterlijk aan
de bel bij schipper Van de Broeke
van de reddingsboot 'Javazee' in
Breskens. Een andere Sasse sport
visser wist dat het tweetal het aas
had uitgegooid bij de Zwarte Polder.
Zonder te weten dat de 'Yellow River'
inmiddels oostelijk van Breskens
was gestrand, rukte de 'Javazee' dus
uit in de andere richting. „Om negen
uur stond de politie plotseling aan de
deur. Ik sprong wel even op. maar ik
was toch redelijk gerust. Ik dacht:
Die liggen ergens aan de kant te
wachten tot de mist optrekt. Pas toen
de Javazee tegen tien uur terug
kwam met de mededeling dat er niets
was gevonden, ben ik echt geschrok
ken, maar ik heb het zo goed mogelijk
verborgen gehouden voor de andere
familieleden", zegt mevrouw Kalfs
vel.
Van paniek bij de familie aan de wal
was volgens haar geen sprake. Vaag
ongerust werd er zelfs nog tv geke
ken. De reactie was dan ook beheerst
toen tegen kwart voor een 's nachts
het telefoontje kwam: ze zijn terecht,
zet de koffie maar klaar. Mevrouw
Kalfsvel „Wezeiden 'hiep, hiep, hoe
ra' en we hebben inderdaag meteen
koffie gezet". Zij zal haar man niet
tegenhouden als hij weer met z'n
bootje de Westerschelde op wil „Nee,
daar is geen enkele reden toe, hij is
altijd erg voorzichtig".
IADVERTENTIE
en wij doen de rest
Strandhotel - Vlissingen
ZEEUWSE
Taal
Het Vlissingse jongetje, dat zijn da
gen grotendeels slijt in de tweede
klas van één der basisscholen, houdt
zijn huisgenoten zorgvuldig op de
hoogte van wat er in de klas allemaal
passeert.
Zo kwam hij gisteren tussen de mid
dag thuis met een fronsje op het
voorhoofd.
„We hebben vanmiddag les van een
kwekeling", meldde hij zijn moeder.
„Maar 't is een man. Is dat dan een
kwekelaar?"
Een jongetje met een fijn ontwikkeld
gevoel voof~de Nederlandse taal.
Daar kan-ie later nog veel plezier
van beleven.
Als kivekelaar bijvoorbeeld.
plotseling opzetten. Een grondmist,
volgens Kalfsvel. „De zon scheen, maar
op het water zag je geen pest. Wij dach
ten nog, als de zon wat warmer wordt,
trekt het wel weer op".
Na met weinig succes enkele uren te
hebben gevist, zette de 'Yellow River'
rond hald één koers naar Breskens. On
danks de mist, die niet was weggetrok
ken. verliep dat aanvankelijk prima.
Het tweetal zag af en toe de wal en bleef,
ook dankzij een dieptemeter in de juiste
baan. Toen de dieptemeter halverwege
uitviel werd de tocht heel wat gevaarlij-
hepen we vast op de slikken. Het kom
pas was in deze omstandigheden niet
voldoende om de juiste koers te hou
den".
Seinen
Hoewel ze daarover eerst geen zeker
heid hadden, werd het de sportvissers
al snel duidelijk dat ze ergens aan de
wal waren gestrand, en niet op een
plaat Ze zagen paaltjes in de slik en
hoorden auto's rijden en een hond blaf
fen. Verheugende seinen van de wal,
waar Seghers en Kalfsvel verder
weinig aan hadden. Hun boot zat
muurvast ze moesten wachten op het
opkomende water. Het zou pas rond
middernacht weer vloed zijn.
boord. De verwarming bijvoorbeeld.
Daar hebben we erg veel aan gehad, ik
althans, want m'n maat is nietzo'n kou
kleum. Nu ga je je natuurlijk wel afvra
gen of je bijvoorbeeld ook geen zendin-
stallatie aan boord zou moeten hebben,
maar op den duur is het einde zoek".
Opmerkelijk punt: vlakbij de 'Yellow
River' lag de boot van een andere Sasse
sportvisser. Zijn dieptemeter werkte
wel en hij liep zondagmiddag dan ook
veilig de haven van Breskens binnen.
Hoe was de vangst eigenlijk? „Vier wij
tingen, dat was de moeite niet waard".
Ze hebben ze in huize Kalfsvel nog niet
opgegeten.
SAS VAN GENT - Het bergingsbed
rijf Van den Akker BV uit Vlissingen
gaat vandaag - dinsdag - proberen
de vorige week woensdag oip het
Kanaal van Gent naar Terneuzen,
gezonken Belgische spits 'Marleen'
(350 ton) te lichten. Het bergings
bedrijf wilde het binnenvaartschip,
dat woensdagavond zonk na een
aanvaring met de ongeladen 'Le Ha
vre' uit Gent, aanvankelijk zaterdag
al lichten.
Toen bleek dat het karwei aanmerke
lijk moeilijker was, dan aanvankelijk
verwacht. Met name de ligging van
het schip, zeven meter onder water
op een talud, leverde ook maandag
weer problemen op bij het aanbren
gen van de stroppen. Men was er
maandavvond in geslaagd twee van
de vier stropen rond het schip aan te
brengen. Wanneer het allemaal mee
zit, verwachten de bergers het schip
(dat woensdag geladen met zand van
'De Hoop' uit Temeuzen richting
(rent. voer maar om onverklaarbare
(ADVERTENTIE)
Zet dit eens heel
overmoedig op uw
verlanglijstje.
MOERMAN
Walstr. 34 - Vlissingen
KATS - Dc drie Belgische sportvissers,
die zondag op de Oosterschelde werden
vermist, zijn terecht. Maandagmorgen
tegen vier uur voeren de drie sportvis
sers met hun bootje het haventje van
Kats binnen. Ze hadden op een plaat
vastgezeten.
De RP 18 heeft de hele nacht naar het
drietal gezocht. Zondagmorgen rond
negen uur waren ze uit het haventje van
Kattendijke vertrokken. Ze zouden
zondagmiddag tegen vijf uur weer terug
zijn. Toen de sportvissers om acht uur
nog niet gearriveerd waren, werd de po
litie gewaarschuwd.
Volgens een woordvoerder van de rijks
politie te water hebben de Belgen geen
nadeüge gevolgen van hun avontuur
overgehouden. „Ze hadden het alleen
een beetje koud."
De familie Kalfsvel na de hereniging.
VLISSINGEN - „Een dergelijk
voorval bevestigt gewoon dat er
snel een beslissing moet worden
genomen: of een extra boot of
een tunnel. Het blijkt dat we
met dergelijke calamiteiten
geen reële reserve hebben". Aan
het woord de directeur van de
Provinciale Stoomboot Dien
sten, de heer J. N. Adriaansen,
in een reactie op de vertraging
op de oeververbinding Vlissin
gen - Breskens door het wegval
len van de Prinses Margriet, die
zondagavond betrokken was bij
een aanvaring.
„Er wordt altijd gezegd dat zulke din
gen niet vaak voorkomen, maar als het
zich voordoet kunnen we de aanvoer
niet meer opvangen", aldus de heer Ad
riaansen. „Normaal hebben we alles
nodig voor de dienst; als er één kapot
gaat val je uit het rooster."
De Prinses Margriet, die zondagavond
op het voor anker liggende Japanse
vrachtschip Azalea invoer, is maan
dagmorgen rond negen uur naar de
Scheldepoortwerf in het Slie gevaren.
Hier bleek dat in het allergunstigste ge
val de schade kan worden geraamd op
ruim anderhalve ton. De réparatieduur,
eveneens zonder tegenslagen, wordt ge
schat op twee dagen
„Indien er echter iets ernstigere naar vo
ren komt tijdens de reparatie dan loopt
hetnog wel een paar dagen aan, voordat
de Prinses Margriet weer in de vaart
kan. Ook de kosten zullen dan tegenval
len", legt de heer Adriaansen uit.
De reparatie van de Prinses Margriet is
onmiddellijk ter hand genomen. Na het
onderzoek van een schade-expert is
komen vast te staan dat de laadklep en
het bewegingsmechanisme van één van
de deuren is ontzet. Verder is de pont
aan de voorkant aan de bakboordzijde
ingedrukt.
Inmiddels zijn de automobilisten en an
dere gebruikers van het veer Vlissingen -
Breskens via de radio geattendeerd op
een mogelijke vertraging en werden zij
geadviseerd gebruik te maken van de
veerdienst Kruiningen - Perkpolder.
Volgens een woordvoerder van de PSD
in de Buitenhaven had men maandag
ruim een half uur vertraging. ..Het is ge
lukkig maandag, dus er is niet zoveel
verkeer. Verder hebben we de indruk
dat er inderdaad meer mensen gebruik
maken van de veerboot in Kruiningen",
aldus de woordvoerder.
Volgens de heer Adriaansen heeft men
nog overwogen om de Prins Bemhard,
die samen met de dubbeldekker Prins
Willem Alexander en de Prinses Beatrix
de veerdienst Kruiningen - Perkpolder
verzorgt, maandagmorgen naar Vlis
singen te varen. „Het slechte weer heeft
ons echter van gedachten doen veran
deren. De Prins Bemhard is een open
boot. die bij slecht weer moeilijk inzet
baar is. Bovendien kan hij eigenlijk met
gemist worden in Kruiningen aldus de
directeur van de PSD.
De dienst in Vlissingen wordt nu ver
zorgd door de Prinses Irene en de Ko
ningin Juliana. De tweede dubbeldek
ker. die eigendom is van de PSD. de
Prinses Christina, is op het ogenblik in
revisie bij De Schelde, en kan eveneens Hoe groot de schade aan boord van dit
niet worden ingezet.
Schuldvraag
Over de schuldvraag van de aanvaring
van de Prinses Margriet met de Azalea
wenst de heer Adriaansen zich nog niet
uit te laten: „Een dergelijke zaak is
voor de verzekeringen", zegt hij. Ook
over de vraag of de maatschappij de
kosten van de auto's, die door dc aan
varing werden beschadigd, zal dragen,
wilde de heer Adriaansen zich niet uit
spreken.
Hij bracht naar voren: „Het is een kwes
tie van aansprakelijk stellen en dan zien
wat emit komt. De stuurman en de
kwartiermeester hebben voor zover
mogelijk de namen en autonummers
opgenomen van diegenen die naar aan
leiding van de aanvaring schade hebben
opgelopen. Iedereen is natuurlijk vry
ons aansprakelijk te stellen."
Het Japanse vrachtschip, dat op de
Vlissingse rede voor anker lag toen de
Prinses Margriet de zijkant van het
schip ramde, is in de nacht van zondag
op maandag na het optrekken van de
mist op eigen gelegenheid opgevaren
naar Antwerpen, waar de reparaties zul
len worden uitgevoerd, zo deelde een
woordvoerder van de agent van de Aza
lea. Shipping Signalling Service uit
Vlissingen. mee.
zevenduizend ton metende schip is kon
nog niet worden geschat.
VLISSINGEN - Bij de PSD kent men geen sloepenrol. zoals daarvan bij
voorbeeld bij de koopvaardij sprake is. Wel heeft de Provinciale Stoom-
bootdienst een uitvoerig rampenplan achter de hand.
Directeur J. N. Adriaansen deelde mee. dat een sloepenrol 'bij een dienst als
de PSD een onmogelijke zaak is' Hij voert als motieven daarvoor aan: weinig
personeelsleden aan boord van de veerboten en de korte vaarten. „Boven
dien". aldus de heer Adriaansen. 'zijn de boten met vele droge tanks zodanig
geconstrueerd, dat dd kans op zinken menselijkerwijs gesproken minimaal
is". Hij wijst er verder op. dat de meerdere p-assagiersdekken reddingsblok-
ken en -vlotten aanwezig zijn, terwijl bovendien in de directe omgeving van de
veerboten altijd schepen aanwezig zijn om assistentie te kunnen verlenen.
Het bij de PSD opgestelde rampenplan behelst allerlei mogelijke zaken, die
zich kunnen voordoen, zoals bijvoorbeeld aanvaring cn brand. Eén seintje
naar Vlissingen Radio en - naar de woorden van de heer Adriaansen - het hele
'apparaat' voor hulpverlening treedt in werking.
De rijkspolitie te water stelt naar de
aanvaring een onderzoek in.
reden volledig uit de koers raakte)
vandaag - dinsdag - boven te halen.
De rijkspolitie te water heeft voor-
rlopig de zoekactie naar het stoffelijk
overschot van schipper Jozef van de
Velde (29) en zijn vrouw Mauricette
Henderick (28) gestaakt. Het zoeken
wordt hervat, zodra het schip is ge
licht.
De stroppen geven de plaats aan
waar de spits op de kanaalbodem
ligt.
BRESKENS- De reddingboot 'Javazee'
uit Breskens heeft maandagochtend in
alle vroegte voor de kust van Walche
ren (ter hoogte van Westkapelle) een
groot Iers jacht op sleeptouw genomen.
Het jacht was, met vier man aan boord,
afkomstig uit Dover en op weg naar Be
rgen op Zoom.
Ter hoogte van Walcheren was het jacht
uit de koers geraakt. Toen bleek dat de
motor niet sterk genoeg was om het
schip, een kotter van het Engelse type
luisterend naar de naam 'Billy Bray',
weer in de juiste koers te krijgen. Nadat
een vuurpijl was afgevuurd werd het
jacht op sleeptouw genomen door de
vissersboot Breskens 43. Later nam de
'Javazee' de Billy Bray' over. De red
dingboot sleepte het jacht naar de ha
ven van Breskens. Het schip liep geet
noemenswaardige schade op en kan de
reis, bij beter weer, normaal voortzet
ten.
Gentse sportvissers
deden een dutje op
de mistige Schelde
TERNEUZEN - Drie sportvissers uit
Gent - vader en zoons De Vlaeminck -
die zondag in dichte mist op de Wester
schelde waren zoekgeraakt, zijn in de
nacht van zondag op maandag onge
deerd boven water gekomen.
Zondagmorgen vertrokken uit Temeu
zen, waren ze met hun tien meter lange
sloep 'Angelito' voor anker gegaan op
een plaat voor Terneuzen, toen plotse
ling een dichte mist kwam opzetten. Bij
afgaand water kwam de boot vast te zit-
ten op de plaat en het drietal besloot te
wachten op de vloed en op het wegtrek
ken van de mist. Dat duurde tot mid
dernacht en de Gentse sportvissers de-,
den op de Westerschelde rustig een
dutje, onkundig van de paniek die was
ontstaan omdat ze niet tijdig waren te
ruggekeerd. Even na middernacht voe
ren ze ongedeerd de haven van Temeu
zen binnen.
Er is naar de 'Angelito' geen zoekactie
op touw gezet omdat aanvankelijk nie
mand wist in welke richting ze waren
uitgevaren.
VLISSINGEN - In de periode tussen za
terdagmorgen en maandagmorgen is
ingebroken in een garage aan de Indus
trieweg te Vlissingen.
De indringers hebben zich tegang ver
schaft door een ruit aan de achterzijde te
vernielen. Er waren verschillende bu
reaus doorzocht en er werd een bedrag
van ongeveer 35,- vermist. De Vlis- I
singse gemeentepolitie heeft de zaak in I
onderzoek.
Walrus zwemt nu
in Westerschelde
HANSWEERT - De walrus, die een
dag of tien geleden in de Ooster
schelde rondzwom en af en toe op de
glooiing van de dijken een dutje
deed, zwemt nog steeds rond in de
Zeeuwse stromen. Maandag werd
het dier twee keer in de Wester
schelde gezien.
's Morgens omstreeks half negen zag
de bemanning van de 'Avesant', een
vaartuig van de rijkshavendienst,
het beest in het Middelgat onder
Hansweert rondzwemmen. In het
begin van de middag meldde de
schipper van het binnenvaartschip
Duiveland, dat hij de walrus in het
Gat van Ossenisse had gezien. Dat
betekent dat het dier wat meer in de
richting Vlissingen was getrokken.