Ben Webster:
ballade-meester
PUIK WERK VAN MINGUS, COLTRANE EN ROACH
Even puzzelen
MERKAKTIE FOREL IN VEERSE MEER
TWEEDE SERIE
LEES DE ROOIJ-PROBLEMEN dammen/I. anderson
m
n a q
1 o t~)
S»i
Q
ZEEUWSE HOOFDKLAS
IN AKTIE
O 2
ft-
AAN DE INTERNATIONALE
BRIDGETAFELS
ZATERDAG 4 DECEMBER 1976
zaterdagkrant
23
Bis
Jig Ben, 'Gentle Ben'. 'The Frog'.
Dat waren zo de koosnaampjes voor
Ben Webster, een van de grootste te-
norsaxofoonspelers uit de geschiede
nis van de jazz die hun oorsprong vin
den in de swingperiode uit de jaren
dertig.
Later is daar nog een bijnaam bijge
komen: 'Ome Ben'. Zo werd Webster in
Amsterdam genoemd, want in de
tweede helft van'de zestiger jaren en in
de eerste driejaar van dit decennium
woonde hij afwisselend in Kopenha
gen en de Nederlandse hoofdstad. Hij
overleed in 1973. en weid in de Deense
hoofdstad begraven. Ben Webster was
een beminnelijk mens. overal geliefd,
en geëerd om zijn voortreffelijke bla
zen. Daar zijn een groot aantal platen
het bewijs van.
Zo ook een plaat uit 1964. See you at
the Fair', heruitgebrachte opnamen
van het beroemde Impulse-label op
ABC. Die plaat brengt Webster op zijn
best. Het hese vibrato in de snelle
nummers en de relaxte aanpak in de
stukken die langzaam worden uitge
voerd, de ballads, waarin zijn spel
bijna lyrisch genoemd kan worden in
de goede zin van het woord dan. Zijn
aanpak in de ballads heelt, hem de
grootste roem bezorgd. Daarin was hij
de absolute meester, zoals te horen is
op 'See you at the Fair'.
Webster speelt met een trio bestaande
uit Richard Davis op bas. Osie John
son op slagwerk en afwisselend Hank
Jones op piano en Roger Kellway op
piano en clavecimbel. Op deze
Impulse-plaat enkele bekende num
mers uit het repertoire van Webster:
het titelnummer 'See you at the Fair,
.Over the Rainbow', 'In al Mellow To
ne". 'Stardust' (een voortreffelijke uit
voering} en "Someone to watch over
me' om vijf van de negen titels te noe
men. 'See you at the Fair' is zeker een
van de betere platen van 'Ome Ben'
Anola brengt de plaat, in Nederland op
de markt (Impulse AS-65).
By
ij Ariola is een hele serie platen
uit de befaamde jazz-eatalogus van
Impulse uitgebracht. Veel aandacht
onder anderen voor John Coltrane; de
in 1967 overleden gigant onder de
avant-garde musici van de jaren zes-
Maar liefst dertien elpees met muziek
van 'Tranc' uit de zestiger-jaren zijn
heruitgebracht Een daarvan is Im
pressions'. niet opnamen uit de jaren
1961. '62 en '63. Deze plaat geeft een
heel globaal overzicht.van hetspel van
de tenorist en sopraansaxofonist in die
jren.
Er staan vier nummers op "Impressio
ns". Het eerste. India", is een iive-
opname van een concert in 'The Vil
lage Vanguard' in New York, John Col
trane speelt met McCoy Tyner ipianoi.
Jimmy Garrison (bas), en Elvin Jones
(slagwerk) - ditwas het vaste trio, aan
gevuld met bassist Reggie Workman
en Eric Dolphv. die deze keer baskla
rinet speelt. India" is een intrigerend
stuk muziek met Coltrane op sopraan
sax. Het nummer duurt op acht se
conden na veertien minuten, maar het
had van mij best een hele kant mogen
vullen.
Het eerste nummer van kant twee is
'Impressions', het beste van de plaat.
Het dateert van dezelfde sessie als 'In
dia'. maar nu speelt Coltrane met zijn
vaste trio. Als Dizzy Gillespie in de
buurt was geweest, had hij vast aan
Coltrane gevraagd of die soms bus
kruit had ingenomen. De tenorist gaat
er geweldig tegenaan, gesteund en op
gezweept door onweennaker Jones en
fijne spel van Tyner en Garrison. Het
drumspel van Elvin Jones moet voor
iedere muzikant van een klasse een
enorme stimulans zijn. dat kan niet
anders. En Coltrane was een muzikant
van klasse, van heel bijzondere klasse
om heel duidelijk te zijn. Zijn tenorspel
op Impressions' is af. Ineen moordend
tempo worden alle melodische vond
sten uitgebuit en uitgediept.
Op 'Impressions' staan nog twee korte
stukken. 'Up 'gainst the Wall' en 'Alter
the Rain', beide met een trio-
begeleidihg. In het laatste nummer
speelt met Elvin Jones, maar Roy
Haynes op slagwerk ("Impressions'
Anola Impulse AS-42).
Een interessante elpee is zonder
meer de ontmoeting van John Col
trane met Duke Ellington ('Elling-
lon/Coltrane' Ariola Impulse AS-35).
De twee grote muzikanten hadden
voor deze gelegenheid hun vaste bas
sist en drummer mee naar de.studio
genomen.
Ellington had Aaron Bell (bas) en Sam
Woodyard bij zich Coltrane kwam op
dagen met Garrison en Jones. Het is
een bijzondere plaat-geworden met ze
ven Ellington-nummers. Ik heb de
plaat al enige lijd in de verzameling
staan Verleden jaar was 'Elliiig-
t.on/Coltrane' in Engeland namelijk al
verkrijgbaar en als je zoiets tussen de
platenrekken aantreft, aarzel je niet,
De opnamen dateren van september
1962.een maand na de ontmoeting van
Duke Ellington met Coleman Haw
kins. waar hier al een vorige keer over
geschreven is
Veel aandacht is er bij Impulse ook
besteed aan bassist Charlie Mingus.
Hij heeft bij dat label veel furore ge
maakt. Een voorbeeld van een plaat
met klasse is 'The Black Saint en the
Sinner Lady' i Impulse AS-35). het. eer
ste voor dat label, Tien muzikanten
spelen met Mingus een plaat, met
puike muziek. Echte Mingus muziek,
niet al te eenvoudig om te spelen en
voor de buitenstaander zeker niet ge
makkelijk in het oor liggend. Ik heb
me wel eens afgevraagd in hoeverre de
groepen van Mingus model hebben ge
slaan voor bijvoorbeeld Willem Brea
ker Kollektief en het Loek Dikker Wa
terlandensemble. die eigentijdse mu
ziek spelen, zoals dat heel.
Op 'The Black Saint and the Sinner
Lady' zijn musici als Charlie Mariano,
Jackie Byard. Dannie Richmond en
Quetin Jackson te beluisteren.
Pcreussion Bitter Sweet, als je zo'n
titel op een plaat staat is het niet
moeilijk meer te raden dal percussie
een belangrijke plaats inneemt. Dal
klopt in dit geval helemaal. 'Percus
sion Bitter Sweet" (Impulse AS-8) is
een plaat opgenomen onder leiding
van en met meester-slagwerker Max
Roach. En het begint eentonig te wor
den. want ook dit is een plaat die het
predikaat 'klasse' gerust mag voeren.
Dat ligt natuurli jk niet alleen aan het
spel van Roach alleen.
Voor Percussion Bitter Sweet' werd
een aantal zeer bekende musici naar
de studio gehaald. Eric Dolphv en
Booker Little zijn wel de twee belang
rijkste spelers naast Roach. Dolphv
speelt op deze plaat, op 'zijn' drie in
strumenten: altsaxofoon, basklarinet
en fluit Booker Little was trompettist
zoals de ingewijden welen en hard op
weg om een van de grootsten te wor
den. Maar Little overleed in oktober
1961 op 23-jarige leeRijd. iwee maan
den na de opnamen van Percussion
Bitter Sweet'.
Max Roach staat bekend als een fer
vent voorvechter voor gelijke burger
rechten voor alle inwoners van de VS.
Hij heeft daar flink wat over geschre
ven en ook in zijn muziek komt dat
gegeven nogal eens naar voren, zo ook
op deze langspeelplaat Alle nummers
hebben wei iets met. rassengelijkheid
te maken. Een voorbeeld is 'Garvey's
Ghost'. een compositie van Roach ter
nagedachtenis aan Marcus Garvey die
zich voor verbetering van het lot van
gekleurde mensen over de hele wereld
heelt, ingezet.
In totaal acht musici, in twee van de
zes nummers aangevuld met zangeres
Abbey Lincoln, begeleiden Roach, die
veel soloruimte knjgt en die dan ook
ten volle benut.
Hef is zonder meer een goede zaak van
Ariola oin hoogtepunten van de
impulse-eatalogus van het ABC-label
in Nederland uit te brengen. Hoogte
punten dan van de geïmproviseerde
muziek uit de jaren zestig
PeLer Deije
toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptie
*- 2
Hieronder volgt de Nederlandse top-10 met. na de positie van X
deze week de positie van vorige week O
("1
Money money money
If you leave me now
1 Beautiful noise
I Upside down
Flip
i Heaven must be missing an angel
1 Man an a
Majoor Kees en de Smlerklaashaas
I'll meet, you at- midnight
Besame Mucho
Abba
Chicago
Neil Diamond
Teach In
Jesse Green
Tavares
George Baker Selection
Paul van Vliet
Smokey
Dennis Christian
jjdo)uo!jdo4u3iidojuondoju3ijdoju3jidoju3!)do)u3ijdoiu
nr 51
Horizontaal: 1 grijns; 6 haardracht in
Indon.: 9 openbaar vervoermiddel. 10
goudmakreel; 12 beginnen: 15 godin der
natuurkracht (Egyptische mythologie);
16 tropische vezelplant; 19 rivier in Ita
lië; 20 omlijsting; 21 bedaardheid: 25
menigte: 28 waarborg: 29 scheepstouw:
30 oogziekte; 31 verdichte waterdamp:
32 onderdeel van een schip. 34 afval van
metselwerk; 35 drietal: 37 Engels han
delsgewicht; 40 schrikwekkend schild
met. Medusa-hoofd als attribuut
Athene: 43 naaldboom: 46 vuilnisbelt;
47 behoeftig persoon; 49 muzikale com
positie: 50 horizon; 51 oude munt; 52
toestand; 53 schrijden.
Verticaal: 2 bloem; 3 Westeuropese ri
vier: 4 krachtig; 5 waterrijk weiland. 6
scharnier; 7 lekkernij; 8 bezieldheid: 10
voorwerp: 11 tuigmakerswerk; 13 god
van de oorlog: 14 aantekening; 17 we
zen; 18 eenmaal; 22 organische verbin
ding. 23 afzonderlijk: 24 koets: 25
schubdier: 26 vertegenwoordiger: 27
zeezwaluw: 33 moeder van de goden: 34
vroeg; 35 opgooi; 36 staat- in Azië: 38
plaats; 39 wild zwijn; 40 beeldzijde van
een muntstuk; 41 voorganger in een
joodse gemeente: 42 staak met dwars-
klamp als voettrede: 44 overzetvaar-
tuïg; 45 cellenbouwsel van was. 47 wan-
dpilaster. 48 bedwelmende honingd
rank.
hengelen/c. h. van schelven
In november zijn (ca.) 500 bruine en eveneens (ca.i
500 regenboogforellen gemerkt met een groen
plastic plaatje, genummerd DV 2000-3000. Aan de
andere zijde van het merk staat vermeld 'Directie
van de visserijen; Bezuidenhoutseweg 73. Den
Haag". Deze forellen zijn uitgezet bij de Veerse
Dam.
Deze merkactie heeft ten doel nog eens. in aanslui
ting op de merkacties met forel in de jaren 1968 tot
en met 1970, in te gaan op vragen met betrekking
tot de vangbaarheid van beide soorten, de overle
ving in de loop der jaren, de groei e.d Voor beide
merkacties is het van groot belang dat de vangst
van elke gemerkte vis wordt gemeld bij de Directie
van de Visserijen en dat de volgende gegevens
daarbij worden gesloten, a. Vissoort- b. Lengte bij
vangst c. Plaats van de vangst d. Al dan niet terug
gezet
De Deltafederatie zal evenals in 1976 een loterij op
zetten, waarin ieder ingezonden merk (van beide
merkacties) meedingt naar een aantal prijzen, on
dermeer een hoofdprijs van 1000,-. De uitreiking
van deze prijzen zullen weer plaatsvinden op de
algemene najaarsvergadering van deze Federatie.
Iets over het merken van vis:
Het merken van vis wordt als hulpmiddel voor ver
schillende vormen van visserijonderzoek toege
past. Zo is er b.v. leeftijds- engroeionderzoek. In het
tijdsverloop tussen de merkactie van de vis en de
terugmelding is de vis gegroeid en zijn de schubben
groter geworden. Aangezien het tijdsverloop be
kend is. kunnen er conclusies getrokken worden
over de groei Dooi het. merken van vis kan men
tevens de waarde van de vis als pootvis nagaan. In
Duitsland bijvoorbeeld werden pootalen (lengte -
25 cm) gemerkt met onder meer tol. doel. na te gaan
of deze vis op de plaats van uitzetting bleef, of ver
dween of elders werd gevangen
Ookbij hengelproeven is een merkactie onmisbaar.
Wanneer men wil nagaan of een vis minder vang-
baar wordt, wanneer deze eenmaal gehaakt is. dan
is het noodzakelijk dat ieder exemplaar herken
baar is.
Manieren van het herkenbaar maken van de vis.
Voor het merken van de vis zijn er verschillende
methoden te onderscheiden:
INDIVIDUEEL. Iedere vis wordt, van een ge
nummerd plaatje voorzien, terwijl de gegevens over
de vis worden vastgelegd, bijvoorbeeld de lengte,
het gewic-ht en hel geslacht Het plaatje, dat mees
lal van metaal of plastic is, kan op verschillende
plaatsen aan of ook in de vis worden aangebracht.
MASSAAL, Van een groot aantal vissen wordt bij
voorbeeld de rechter borstvin afgeknipt. Deze vorm
van inarkatie wordt wel toegepast wanneer men de
grootte van de stand van een bepaalde vissoort wil
schatten.
Andere methoden zijn bijvoorbeeld: het inbranden
van nummers in de huid van de vis. het tab
het kleuren van weefsel van de vis door inspuiting
met kleurstof, of door het voederen van paaiforel
met kunslvoer en Sudan Zwart, waardoor het
broed van deze paaiforellen gedurende vele weken
zwart blijft,
De gekozen methode dientzo volledig mogelijk aan
de volgende eisen te voldoen. Het merk moet zolang
mogelijk zichtbaar blijven. Het merk mag er niet uit
scheuren doordat de yis blijft haken.
De gemerkte vissen mogen niet sneller doodgaan
dan ongemerkte. Aan deze voorwaarde is moeilijk
te voldoen Door de behandeling is er altijd kans
op verwonding met kans op siertte door schimmel-
infecties. In zoet water is het tevens denkbaar dat
degemerkte vis meer opvalt en daardoor eerder ten
prooi valt aan bijvoorbeeld snoek.
De gemerkte vissen moeten niet minder vangbaar
zijn dan de ongemerkte.
De gemerkte vis mag met langzame) gaan groeien
door deze behandeling. Bekend isechterdat vrijwel
iedere merkactie groeivertraging tot gevolg heeft.
De terugmelding.
Uit de verhouding van de teruggemelde gemerkte
en ongemerkte forel blijkt tot dusver dat niet meer
dan 1/3 van de gevangen ongemerkte forel werd
teruggemeld. Het is jammer dat blijkbaar niet alle
hengelaars het grote belang van vangslmelding in
zien.
Ter inleiding van de tweede
I.een de Rooi.j - problemen een vi
stuk met een leuk motief, dat
slotte uitmondt in het vasl/.ellei
deenig overgebleven zwartesclii
veld 15. Het daaropvolgende
bleem is net geen Canalejas: me
bijplaatsen van 'twee zwartjes'
en (i zou dat wel het geval zijn. i
dan wordt hel een 13 x 11 stand ei
lejas zien we in nummer drie me
zeldzaam moment bij de vierde
jfop
Hf "H§f
a 9 9
49-43 40x49; 38-33 Een zeer boeiend'
moment! 49x12:33x139x18:20x94x13;
17x19 26x17; 19-14 10x19; 47-42 37x48:
39-34 48x30; 35x2!
en 32-37 remise. Er zit echter een
prachtige winstln de stand verborgen:
44-39 27x38: 26-21 35x33: 49-44 38x40:
29-18 Een zeldzaam mooi moment van
slagkeuze:
Wit: 6 sch. op 18. 19. 21. 24. 30 en 34.
Zwart: 9sch,op 1.6,7.8.12.17.25,23en
40.
Slaat zwart 40x20 dan volgt 30-24!!
12x14: 21x3 20x29; 3x2!
Slaat zwart 12x4 dan volgt 21x3!!
40x20: 30-24 20x29; 3x2!
Probleem van de week
De oplossing van dit probleem kunt u
binnen 2 weken inzenden aan ons a-
dres Kasteelstraat 29 - Kapelle. Het is
weer een schitterende Canaleja:
bewerking, een specialiteit van De
Rooij. Weest vooral bedacht op de in
lassing van enkele verrassende tempi.
26-21 17x26; 27-22 18x27: 29x18 13x22;
43-39 32x43: 36-31 27x38: 39-33 38x29:
34x3 45x34: 48x30 25x34; 3x2
Wit. dam op 2; sch. op 35. Zwart sch.
op 15 en 26
Zwart is gedwongen tot 26-31: 2-19 15-
20 gedw.. 35-30! (anders wordt het. re
mise) 20-24 de beste: 19-1324x35:13x36
35-40 36-22 40-45: 22-50!
Wit: 12 sch op 20. 2T. 24. 25, 27. 29, 31.
34, 40. 48. 49. 50.
Zwart: 12 sch. op 1.6.9.12.13,14.17.18.
22. 28. 38. 45.
In de tweede ronde van de Zeeuwse
scliaakcompetitie beeft bet niet veel
gescheeld, ol'cr bad een enorme sen
satie plaatsgevonden. Zierikzee bood
Het Uitte Paard I uil Sas van Gent
verwoede tegenstand. Was de nieuwe
tweede bordspelor van Zierikzee,
Seelcman tegen Adrï den Hamer niet
in een openingsvai getrapt, dan was
liet nu misschien kommeren kwel in
Sas. Iets minder verrassend «as de
nederlaag van Middelburg tegen
Goes II. De Middelburgers mochten
niet mopperen, dal liet maar(i-4 werd.
Uit beide wedstrijden een partij.
Richard v. d Veken ivorig jaar nog
Goesi versloeg in een interessante par
tij de Zeeuwse jeugdkampioen Kees
Nieuwelink.
R. v, d. Veken - K. Nieuwelink
Lg3 l'5 2.Pf3 Pf6 3.cl gö 4.(14 Lg7 5.Lg2
0-0 6.Pc3 dö 7.0-0 c(i 8.Tel Dc7 9.Db3
De witspeler pasteen systeem toe. dat
hij al eerder met succes heeft aange
wend De 'theorie' gaat er ten onrechte
aan voorbij.
9....KI18 lO.LgS e5 11.dn Pbd7
Voordehandlagll..cö.Zwartspeelt
op complicaties, die hem spoedig bo
ven het hoofd groeien.
12.Pd2 Ph57!
Het is moeilijk aan te lonen, dat dit
een slechte zet is. Zwart heeft zich erin'
elk geval teveel van voorgesteld.
13. dcG:! bc6: 14.Pb5!...
Dat heeft zwart natuurlijk wel gezien.
14. ...cb5: 1.5.I,aS: I16! 16.Le7 TeX
Wit verliest nu een stuk. Waarschijn
lijk heelt zwart nu gedacht beter te
staan.
17.Ld6:
Gedwongen.
17 .Dd6: re.Tadl!!
Een zeer verraderlijke zet. waar de
zwartspeler dan ook prompt het slach
toffer van wordt.
18Pcó?
Dit verliest. Het was echter niet ge
makkelijk om een bevredigende
voortzetting te vinden. Het beste was
waarschijnlijk 18.Pb6. en zwart
hoeft :iict te verliezen. Zie diagram:
X I s
1
I
Wi
I
1
14 1
ft
1
4
i y 'V
•,s"
H S
2
19.Pe4ü
Deze zet moet voor zwart een donder
slag bij heldere hemel zijn geweest. Hij
schrok tenminste zo. dat hij nog een
slechte zet deed en kansloos verloor.
19Pe4:?
Veel beter was 19Db8 20 Pc5: Da8:
21 Db5 waarna wit nog een uiterst
moeilijke technische taak wacht,
20.Td(J: Pd 6:
Zwart heeft drie lichte stukken voorde
dame. maar dat is in dit geval te wein-
Zwart gaf op. Op 28.,Kh7 volgt het
eenvoudigste 29.Db6,
Een treffend voorbeeld van het trau
matische schaak, dat de Middelbur
gers bevangt als ze tegen Goes moeten
spelen, is de partij Bimbaum - San
ders. Sanders laat zich volkomen door
schaken/c. jansen
het ongewone spel van Birnoaum in
pakken.
E. Birnbaum - S. Sanders
I.o4 c6 2.d4 d5 3.e5
Een zet, die Tal in zijn tweede match
tegen Botwinnik il961> herhaaldelijk
toepaste. Met weinig succes
3..Lf5 4.PE3
Scherpere voortzettingen zijn 4 h4 en
4.g4. Beter zijn ze niet
4e6 5.Le2 c5
Zwart ontwikkelt zich volkomen lo
gisch.
6.c4!
Leidt tot een scherp handgemeen.
Zwart had met 6 dc4: moeten ant
woorden.
6.Pc6 7.cd5: ed5: 8.0-0 Dh6
Deze zet lost het stellingsprobleem
ook niet op. Zwart slaat a! slecht,
9.Pc3! 0-0-0
Een betere voortzetting is niet te zien.
Wit heeft al zijn stukken al ontwik
keld, terwijl de zwarte koningsvleugel
nog op nonactief staat,
10.Pa4! Dc7 ll.Lg5 f6 12.ef6: gf6:
13.Lh4 Ldti
Offert, onnodig een pion. De enige
(kleine) kans op overleven was
13.c4.14.Lg3 Ld615.Pc5enwitstaat
prachtig.
14.Pc5: Dg7
Zwart zal toch niet gedacht hebben
aan een aanval langs de g-lijn?
15.Khl!
Wit neemt rustig de tijd voor een ver
dedigend zetje.
15PI16 16.Lg3! Lg3: 17.fg3:!
De zwarte stelling is nu een complete
ruïne. Hij staat een pion achter. Op de
f-lijn en aan de andere kant dreigt
groot gevaar. Geen wonder, dat er nu
een slechte zet komt.
17..Pg4 lS.Phl!
Zwart gaf het op. Hij verliest mate
riaal. Op 18..Ld7 volgt 19.Pd7: Pe3
20.Dd3 Pfl: 21.Pc5: enz.
bridge/T. Schipperheyn
Het ongekend sterk bezette Caransa-Philip Morris vier
tal lentQerii ooi is gewonnen door Oostenrijk voor Brazi
lië en de Engels-Nederlandse combinatie Cordon-
Markus met Creveld-Filarski. De beste Nederlandse
klassering was voor USS-spelers Jacobs-N'olf met
Kingma-Koelsier, die beslag legden op de 4e plaats. Hel
toernooi werd gespeeld volgens de steeds populairder
wordende formule van liet Zwitserse systeem. I11 de eer
ste twee runden wordt geloot: vervolgens ontmoetten
steeds de tegenstanders elkaar met ongeveer gelijke
puntentotalen. Gevolg, een snelle selectie en. nadat die
selectie tot stand is gekomen, steeds rechtstreekse con
frontaties tussen de hoogst geklasseerde teams.
Er worden korte wedstrijden gespoeld met 8 spellen met
een speciaal aangepaste puntenschaal, waarbij het zich
laat raden dat een enkel spel zeer bepalend kan zijn voor
de uilslag Dit was zo'n spel:
Sch 7 4
Hart V B
Rui A V 10 6 2
KI A 7 3 2
klaversnit, een kans van ca. 70 <r. moest de 9e sla? bren
gen. De eerste snit mislukte en zuid kreeg prompt harten
terug. Hoe nu verder? Zuid besloot de knoop maar direct
door te hakken en herhaalde de klaversnit. Opnieuw mis,
waarop de verdediging nog vier harten- en drie schop
penslagen incasseerde voor maar liefst vijf down. De west
speler die deze start vond was Ramer. de talentvolle
Poolse immigrant, die deel uitmaakt van het ook in de
meesterklasse zo succesvol opererende USS.
Voorafgaand aan het toernooi werd een wedstrijd ge
speeld tussen Nederland en Olympisch kampioen Brazi
lië. Maas en Mulder debuteerden, maar deze twee. over
igens rijkelijk met bridgetalent gezegende, jongeren ble
ken duidelijk nog niet opgewassen tegen dit grote ge
schut Brazilië won met 20-0.
Sch 9 3
Hart H V 10
Ruit H V 6 3
KI A H B 4
Sch A H B 6 3 2
Ruil 9 3
KI 6 4
Sch 9
Hart 10 9 7 6 4 3
Ruit 8 7 4
KI H V 5
Sch H V iO 2
Hart 6
Ruit A B 9 8 4
KI V 10 5
Sen A B 7 6
Hart 9 3
Ruit 10 7 2
KI 7 6 3 2
Sch V 10 8 5
Hart- A H
Ruil H B 5
KI B 10 9 8
Het biedverloop was (allen kwetsbaar 1 aan beide tafels
hetzelfde: noord l Ru, zuid 3 SA. De ene west startte met
een kleine schoppen en dat betekende 9 slagen. Voor de
spelers aan die tafel een spel zonder geschiedenis. Maar na
afloop bleek zuid aan de andere tafel genoteerd te staan
voor min 500 Hoe ol dat nu mogelijk was? Het verschil zat
als zo dikwijls in de uitkomst. Aan de andere talel nl. had
west de wel zeer geïnspireerde start gevonden van Ha 8
1 top van niets»- Zuid nam en telde acht slagen. De dubbele
Sch 8 5 4
Hart A B 8 7 5 4 2
Ruit 5
KI 9 8
Een spel waarin Hans Kreyns bewees toch nog altijd tot
de grote top te behoren. Feiten-Vergoed als N-Z boden na
een 1 Ru-opening bij west (N-Z kwetsbaari: noord i SA.
zuid 2 KI (Staymam. noord 2 SA en zuid tenslotte -l Ha,
met een overslag gemaakt.
Met Van Besouw op de oost- en Kreyns op de weststoel
ging het: zuid 3 Ha. noord 4 Ha. rondgepast naar Kreyns
die zonder één enkele seconde aarzeling 4 Sch bood.
Noord doubleerde, maar Kreyns wist de schade beperkt :e
houden tot drie down voor een verlies van 500 punten en
een uiteindelijke winst derhalve van 150 punten
Wit staat weliswaar een schijf voor.
maar wint niet door 41-36 wegens 28-33