Ben Webster: ballade-meester PUIK WERK VAN MINGUS, COLTRANE EN ROACH Even puzzelen MERKAKTIE FOREL IN VEERSE MEER TWEEDE SERIE LEES DE ROOIJ-PROBLEMEN dammen/I. anderson m n a q 1 o t~) S»i Q ZEEUWSE HOOFDKLAS IN AKTIE O 2 ft- AAN DE INTERNATIONALE BRIDGETAFELS ZATERDAG 4 DECEMBER 1976 zaterdagkrant 23 Bis Jig Ben, 'Gentle Ben'. 'The Frog'. Dat waren zo de koosnaampjes voor Ben Webster, een van de grootste te- norsaxofoonspelers uit de geschiede nis van de jazz die hun oorsprong vin den in de swingperiode uit de jaren dertig. Later is daar nog een bijnaam bijge komen: 'Ome Ben'. Zo werd Webster in Amsterdam genoemd, want in de tweede helft van'de zestiger jaren en in de eerste driejaar van dit decennium woonde hij afwisselend in Kopenha gen en de Nederlandse hoofdstad. Hij overleed in 1973. en weid in de Deense hoofdstad begraven. Ben Webster was een beminnelijk mens. overal geliefd, en geëerd om zijn voortreffelijke bla zen. Daar zijn een groot aantal platen het bewijs van. Zo ook een plaat uit 1964. See you at the Fair', heruitgebrachte opnamen van het beroemde Impulse-label op ABC. Die plaat brengt Webster op zijn best. Het hese vibrato in de snelle nummers en de relaxte aanpak in de stukken die langzaam worden uitge voerd, de ballads, waarin zijn spel bijna lyrisch genoemd kan worden in de goede zin van het woord dan. Zijn aanpak in de ballads heelt, hem de grootste roem bezorgd. Daarin was hij de absolute meester, zoals te horen is op 'See you at the Fair'. Webster speelt met een trio bestaande uit Richard Davis op bas. Osie John son op slagwerk en afwisselend Hank Jones op piano en Roger Kellway op piano en clavecimbel. Op deze Impulse-plaat enkele bekende num mers uit het repertoire van Webster: het titelnummer 'See you at the Fair, .Over the Rainbow', 'In al Mellow To ne". 'Stardust' (een voortreffelijke uit voering} en "Someone to watch over me' om vijf van de negen titels te noe men. 'See you at the Fair' is zeker een van de betere platen van 'Ome Ben' Anola brengt de plaat, in Nederland op de markt (Impulse AS-65). By ij Ariola is een hele serie platen uit de befaamde jazz-eatalogus van Impulse uitgebracht. Veel aandacht onder anderen voor John Coltrane; de in 1967 overleden gigant onder de avant-garde musici van de jaren zes- Maar liefst dertien elpees met muziek van 'Tranc' uit de zestiger-jaren zijn heruitgebracht Een daarvan is Im pressions'. niet opnamen uit de jaren 1961. '62 en '63. Deze plaat geeft een heel globaal overzicht.van hetspel van de tenorist en sopraansaxofonist in die jren. Er staan vier nummers op "Impressio ns". Het eerste. India", is een iive- opname van een concert in 'The Vil lage Vanguard' in New York, John Col trane speelt met McCoy Tyner ipianoi. Jimmy Garrison (bas), en Elvin Jones (slagwerk) - ditwas het vaste trio, aan gevuld met bassist Reggie Workman en Eric Dolphv. die deze keer baskla rinet speelt. India" is een intrigerend stuk muziek met Coltrane op sopraan sax. Het nummer duurt op acht se conden na veertien minuten, maar het had van mij best een hele kant mogen vullen. Het eerste nummer van kant twee is 'Impressions', het beste van de plaat. Het dateert van dezelfde sessie als 'In dia'. maar nu speelt Coltrane met zijn vaste trio. Als Dizzy Gillespie in de buurt was geweest, had hij vast aan Coltrane gevraagd of die soms bus kruit had ingenomen. De tenorist gaat er geweldig tegenaan, gesteund en op gezweept door onweennaker Jones en fijne spel van Tyner en Garrison. Het drumspel van Elvin Jones moet voor iedere muzikant van een klasse een enorme stimulans zijn. dat kan niet anders. En Coltrane was een muzikant van klasse, van heel bijzondere klasse om heel duidelijk te zijn. Zijn tenorspel op Impressions' is af. Ineen moordend tempo worden alle melodische vond sten uitgebuit en uitgediept. Op 'Impressions' staan nog twee korte stukken. 'Up 'gainst the Wall' en 'Alter the Rain', beide met een trio- begeleidihg. In het laatste nummer speelt met Elvin Jones, maar Roy Haynes op slagwerk ("Impressions' Anola Impulse AS-42). Een interessante elpee is zonder meer de ontmoeting van John Col trane met Duke Ellington ('Elling- lon/Coltrane' Ariola Impulse AS-35). De twee grote muzikanten hadden voor deze gelegenheid hun vaste bas sist en drummer mee naar de.studio genomen. Ellington had Aaron Bell (bas) en Sam Woodyard bij zich Coltrane kwam op dagen met Garrison en Jones. Het is een bijzondere plaat-geworden met ze ven Ellington-nummers. Ik heb de plaat al enige lijd in de verzameling staan Verleden jaar was 'Elliiig- t.on/Coltrane' in Engeland namelijk al verkrijgbaar en als je zoiets tussen de platenrekken aantreft, aarzel je niet, De opnamen dateren van september 1962.een maand na de ontmoeting van Duke Ellington met Coleman Haw kins. waar hier al een vorige keer over geschreven is Veel aandacht is er bij Impulse ook besteed aan bassist Charlie Mingus. Hij heeft bij dat label veel furore ge maakt. Een voorbeeld van een plaat met klasse is 'The Black Saint en the Sinner Lady' i Impulse AS-35). het. eer ste voor dat label, Tien muzikanten spelen met Mingus een plaat, met puike muziek. Echte Mingus muziek, niet al te eenvoudig om te spelen en voor de buitenstaander zeker niet ge makkelijk in het oor liggend. Ik heb me wel eens afgevraagd in hoeverre de groepen van Mingus model hebben ge slaan voor bijvoorbeeld Willem Brea ker Kollektief en het Loek Dikker Wa terlandensemble. die eigentijdse mu ziek spelen, zoals dat heel. Op 'The Black Saint and the Sinner Lady' zijn musici als Charlie Mariano, Jackie Byard. Dannie Richmond en Quetin Jackson te beluisteren. Pcreussion Bitter Sweet, als je zo'n titel op een plaat staat is het niet moeilijk meer te raden dal percussie een belangrijke plaats inneemt. Dal klopt in dit geval helemaal. 'Percus sion Bitter Sweet" (Impulse AS-8) is een plaat opgenomen onder leiding van en met meester-slagwerker Max Roach. En het begint eentonig te wor den. want ook dit is een plaat die het predikaat 'klasse' gerust mag voeren. Dat ligt natuurli jk niet alleen aan het spel van Roach alleen. Voor Percussion Bitter Sweet' werd een aantal zeer bekende musici naar de studio gehaald. Eric Dolphv en Booker Little zijn wel de twee belang rijkste spelers naast Roach. Dolphv speelt op deze plaat, op 'zijn' drie in strumenten: altsaxofoon, basklarinet en fluit Booker Little was trompettist zoals de ingewijden welen en hard op weg om een van de grootsten te wor den. Maar Little overleed in oktober 1961 op 23-jarige leeRijd. iwee maan den na de opnamen van Percussion Bitter Sweet'. Max Roach staat bekend als een fer vent voorvechter voor gelijke burger rechten voor alle inwoners van de VS. Hij heeft daar flink wat over geschre ven en ook in zijn muziek komt dat gegeven nogal eens naar voren, zo ook op deze langspeelplaat Alle nummers hebben wei iets met. rassengelijkheid te maken. Een voorbeeld is 'Garvey's Ghost'. een compositie van Roach ter nagedachtenis aan Marcus Garvey die zich voor verbetering van het lot van gekleurde mensen over de hele wereld heelt, ingezet. In totaal acht musici, in twee van de zes nummers aangevuld met zangeres Abbey Lincoln, begeleiden Roach, die veel soloruimte knjgt en die dan ook ten volle benut. Hef is zonder meer een goede zaak van Ariola oin hoogtepunten van de impulse-eatalogus van het ABC-label in Nederland uit te brengen. Hoogte punten dan van de geïmproviseerde muziek uit de jaren zestig PeLer Deije toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptie *- 2 Hieronder volgt de Nederlandse top-10 met. na de positie van X deze week de positie van vorige week O ("1 Money money money If you leave me now 1 Beautiful noise I Upside down Flip i Heaven must be missing an angel 1 Man an a Majoor Kees en de Smlerklaashaas I'll meet, you at- midnight Besame Mucho Abba Chicago Neil Diamond Teach In Jesse Green Tavares George Baker Selection Paul van Vliet Smokey Dennis Christian jjdo)uo!jdo4u3iidojuondoju3ijdoju3jidoju3!)do)u3ijdoiu nr 51 Horizontaal: 1 grijns; 6 haardracht in Indon.: 9 openbaar vervoermiddel. 10 goudmakreel; 12 beginnen: 15 godin der natuurkracht (Egyptische mythologie); 16 tropische vezelplant; 19 rivier in Ita lië; 20 omlijsting; 21 bedaardheid: 25 menigte: 28 waarborg: 29 scheepstouw: 30 oogziekte; 31 verdichte waterdamp: 32 onderdeel van een schip. 34 afval van metselwerk; 35 drietal: 37 Engels han delsgewicht; 40 schrikwekkend schild met. Medusa-hoofd als attribuut Athene: 43 naaldboom: 46 vuilnisbelt; 47 behoeftig persoon; 49 muzikale com positie: 50 horizon; 51 oude munt; 52 toestand; 53 schrijden. Verticaal: 2 bloem; 3 Westeuropese ri vier: 4 krachtig; 5 waterrijk weiland. 6 scharnier; 7 lekkernij; 8 bezieldheid: 10 voorwerp: 11 tuigmakerswerk; 13 god van de oorlog: 14 aantekening; 17 we zen; 18 eenmaal; 22 organische verbin ding. 23 afzonderlijk: 24 koets: 25 schubdier: 26 vertegenwoordiger: 27 zeezwaluw: 33 moeder van de goden: 34 vroeg; 35 opgooi; 36 staat- in Azië: 38 plaats; 39 wild zwijn; 40 beeldzijde van een muntstuk; 41 voorganger in een joodse gemeente: 42 staak met dwars- klamp als voettrede: 44 overzetvaar- tuïg; 45 cellenbouwsel van was. 47 wan- dpilaster. 48 bedwelmende honingd rank. hengelen/c. h. van schelven In november zijn (ca.) 500 bruine en eveneens (ca.i 500 regenboogforellen gemerkt met een groen plastic plaatje, genummerd DV 2000-3000. Aan de andere zijde van het merk staat vermeld 'Directie van de visserijen; Bezuidenhoutseweg 73. Den Haag". Deze forellen zijn uitgezet bij de Veerse Dam. Deze merkactie heeft ten doel nog eens. in aanslui ting op de merkacties met forel in de jaren 1968 tot en met 1970, in te gaan op vragen met betrekking tot de vangbaarheid van beide soorten, de overle ving in de loop der jaren, de groei e.d Voor beide merkacties is het van groot belang dat de vangst van elke gemerkte vis wordt gemeld bij de Directie van de Visserijen en dat de volgende gegevens daarbij worden gesloten, a. Vissoort- b. Lengte bij vangst c. Plaats van de vangst d. Al dan niet terug gezet De Deltafederatie zal evenals in 1976 een loterij op zetten, waarin ieder ingezonden merk (van beide merkacties) meedingt naar een aantal prijzen, on dermeer een hoofdprijs van 1000,-. De uitreiking van deze prijzen zullen weer plaatsvinden op de algemene najaarsvergadering van deze Federatie. Iets over het merken van vis: Het merken van vis wordt als hulpmiddel voor ver schillende vormen van visserijonderzoek toege past. Zo is er b.v. leeftijds- engroeionderzoek. In het tijdsverloop tussen de merkactie van de vis en de terugmelding is de vis gegroeid en zijn de schubben groter geworden. Aangezien het tijdsverloop be kend is. kunnen er conclusies getrokken worden over de groei Dooi het. merken van vis kan men tevens de waarde van de vis als pootvis nagaan. In Duitsland bijvoorbeeld werden pootalen (lengte - 25 cm) gemerkt met onder meer tol. doel. na te gaan of deze vis op de plaats van uitzetting bleef, of ver dween of elders werd gevangen Ookbij hengelproeven is een merkactie onmisbaar. Wanneer men wil nagaan of een vis minder vang- baar wordt, wanneer deze eenmaal gehaakt is. dan is het noodzakelijk dat ieder exemplaar herken baar is. Manieren van het herkenbaar maken van de vis. Voor het merken van de vis zijn er verschillende methoden te onderscheiden: INDIVIDUEEL. Iedere vis wordt, van een ge nummerd plaatje voorzien, terwijl de gegevens over de vis worden vastgelegd, bijvoorbeeld de lengte, het gewic-ht en hel geslacht Het plaatje, dat mees lal van metaal of plastic is, kan op verschillende plaatsen aan of ook in de vis worden aangebracht. MASSAAL, Van een groot aantal vissen wordt bij voorbeeld de rechter borstvin afgeknipt. Deze vorm van inarkatie wordt wel toegepast wanneer men de grootte van de stand van een bepaalde vissoort wil schatten. Andere methoden zijn bijvoorbeeld: het inbranden van nummers in de huid van de vis. het tab het kleuren van weefsel van de vis door inspuiting met kleurstof, of door het voederen van paaiforel met kunslvoer en Sudan Zwart, waardoor het broed van deze paaiforellen gedurende vele weken zwart blijft, De gekozen methode dientzo volledig mogelijk aan de volgende eisen te voldoen. Het merk moet zolang mogelijk zichtbaar blijven. Het merk mag er niet uit scheuren doordat de yis blijft haken. De gemerkte vissen mogen niet sneller doodgaan dan ongemerkte. Aan deze voorwaarde is moeilijk te voldoen Door de behandeling is er altijd kans op verwonding met kans op siertte door schimmel- infecties. In zoet water is het tevens denkbaar dat degemerkte vis meer opvalt en daardoor eerder ten prooi valt aan bijvoorbeeld snoek. De gemerkte vissen moeten niet minder vangbaar zijn dan de ongemerkte. De gemerkte vis mag met langzame) gaan groeien door deze behandeling. Bekend isechterdat vrijwel iedere merkactie groeivertraging tot gevolg heeft. De terugmelding. Uit de verhouding van de teruggemelde gemerkte en ongemerkte forel blijkt tot dusver dat niet meer dan 1/3 van de gevangen ongemerkte forel werd teruggemeld. Het is jammer dat blijkbaar niet alle hengelaars het grote belang van vangslmelding in zien. Ter inleiding van de tweede I.een de Rooi.j - problemen een vi stuk met een leuk motief, dat slotte uitmondt in het vasl/.ellei deenig overgebleven zwartesclii veld 15. Het daaropvolgende bleem is net geen Canalejas: me bijplaatsen van 'twee zwartjes' en (i zou dat wel het geval zijn. i dan wordt hel een 13 x 11 stand ei lejas zien we in nummer drie me zeldzaam moment bij de vierde jfop Hf "H§f a 9 9 49-43 40x49; 38-33 Een zeer boeiend' moment! 49x12:33x139x18:20x94x13; 17x19 26x17; 19-14 10x19; 47-42 37x48: 39-34 48x30; 35x2! en 32-37 remise. Er zit echter een prachtige winstln de stand verborgen: 44-39 27x38: 26-21 35x33: 49-44 38x40: 29-18 Een zeldzaam mooi moment van slagkeuze: Wit: 6 sch. op 18. 19. 21. 24. 30 en 34. Zwart: 9sch,op 1.6,7.8.12.17.25,23en 40. Slaat zwart 40x20 dan volgt 30-24!! 12x14: 21x3 20x29; 3x2! Slaat zwart 12x4 dan volgt 21x3!! 40x20: 30-24 20x29; 3x2! Probleem van de week De oplossing van dit probleem kunt u binnen 2 weken inzenden aan ons a- dres Kasteelstraat 29 - Kapelle. Het is weer een schitterende Canaleja: bewerking, een specialiteit van De Rooij. Weest vooral bedacht op de in lassing van enkele verrassende tempi. 26-21 17x26; 27-22 18x27: 29x18 13x22; 43-39 32x43: 36-31 27x38: 39-33 38x29: 34x3 45x34: 48x30 25x34; 3x2 Wit. dam op 2; sch. op 35. Zwart sch. op 15 en 26 Zwart is gedwongen tot 26-31: 2-19 15- 20 gedw.. 35-30! (anders wordt het. re mise) 20-24 de beste: 19-1324x35:13x36 35-40 36-22 40-45: 22-50! Wit: 12 sch op 20. 2T. 24. 25, 27. 29, 31. 34, 40. 48. 49. 50. Zwart: 12 sch. op 1.6.9.12.13,14.17.18. 22. 28. 38. 45. In de tweede ronde van de Zeeuwse scliaakcompetitie beeft bet niet veel gescheeld, ol'cr bad een enorme sen satie plaatsgevonden. Zierikzee bood Het Uitte Paard I uil Sas van Gent verwoede tegenstand. Was de nieuwe tweede bordspelor van Zierikzee, Seelcman tegen Adrï den Hamer niet in een openingsvai getrapt, dan was liet nu misschien kommeren kwel in Sas. Iets minder verrassend «as de nederlaag van Middelburg tegen Goes II. De Middelburgers mochten niet mopperen, dal liet maar(i-4 werd. Uit beide wedstrijden een partij. Richard v. d Veken ivorig jaar nog Goesi versloeg in een interessante par tij de Zeeuwse jeugdkampioen Kees Nieuwelink. R. v, d. Veken - K. Nieuwelink Lg3 l'5 2.Pf3 Pf6 3.cl gö 4.(14 Lg7 5.Lg2 0-0 6.Pc3 dö 7.0-0 c(i 8.Tel Dc7 9.Db3 De witspeler pasteen systeem toe. dat hij al eerder met succes heeft aange wend De 'theorie' gaat er ten onrechte aan voorbij. 9....KI18 lO.LgS e5 11.dn Pbd7 Voordehandlagll..cö.Zwartspeelt op complicaties, die hem spoedig bo ven het hoofd groeien. 12.Pd2 Ph57! Het is moeilijk aan te lonen, dat dit een slechte zet is. Zwart heeft zich erin' elk geval teveel van voorgesteld. 13. dcG:! bc6: 14.Pb5!... Dat heeft zwart natuurlijk wel gezien. 14. ...cb5: 1.5.I,aS: I16! 16.Le7 TeX Wit verliest nu een stuk. Waarschijn lijk heelt zwart nu gedacht beter te staan. 17.Ld6: Gedwongen. 17 .Dd6: re.Tadl!! Een zeer verraderlijke zet. waar de zwartspeler dan ook prompt het slach toffer van wordt. 18Pcó? Dit verliest. Het was echter niet ge makkelijk om een bevredigende voortzetting te vinden. Het beste was waarschijnlijk 18.Pb6. en zwart hoeft :iict te verliezen. Zie diagram: X I s 1 I Wi I 1 14 1 ft 1 4 i y 'V •,s" H S 2 19.Pe4ü Deze zet moet voor zwart een donder slag bij heldere hemel zijn geweest. Hij schrok tenminste zo. dat hij nog een slechte zet deed en kansloos verloor. 19Pe4:? Veel beter was 19Db8 20 Pc5: Da8: 21 Db5 waarna wit nog een uiterst moeilijke technische taak wacht, 20.Td(J: Pd 6: Zwart heeft drie lichte stukken voorde dame. maar dat is in dit geval te wein- Zwart gaf op. Op 28.,Kh7 volgt het eenvoudigste 29.Db6, Een treffend voorbeeld van het trau matische schaak, dat de Middelbur gers bevangt als ze tegen Goes moeten spelen, is de partij Bimbaum - San ders. Sanders laat zich volkomen door schaken/c. jansen het ongewone spel van Birnoaum in pakken. E. Birnbaum - S. Sanders I.o4 c6 2.d4 d5 3.e5 Een zet, die Tal in zijn tweede match tegen Botwinnik il961> herhaaldelijk toepaste. Met weinig succes 3..Lf5 4.PE3 Scherpere voortzettingen zijn 4 h4 en 4.g4. Beter zijn ze niet 4e6 5.Le2 c5 Zwart ontwikkelt zich volkomen lo gisch. 6.c4! Leidt tot een scherp handgemeen. Zwart had met 6 dc4: moeten ant woorden. 6.Pc6 7.cd5: ed5: 8.0-0 Dh6 Deze zet lost het stellingsprobleem ook niet op. Zwart slaat a! slecht, 9.Pc3! 0-0-0 Een betere voortzetting is niet te zien. Wit heeft al zijn stukken al ontwik keld, terwijl de zwarte koningsvleugel nog op nonactief staat, 10.Pa4! Dc7 ll.Lg5 f6 12.ef6: gf6: 13.Lh4 Ldti Offert, onnodig een pion. De enige (kleine) kans op overleven was 13.c4.14.Lg3 Ld615.Pc5enwitstaat prachtig. 14.Pc5: Dg7 Zwart zal toch niet gedacht hebben aan een aanval langs de g-lijn? 15.Khl! Wit neemt rustig de tijd voor een ver dedigend zetje. 15PI16 16.Lg3! Lg3: 17.fg3:! De zwarte stelling is nu een complete ruïne. Hij staat een pion achter. Op de f-lijn en aan de andere kant dreigt groot gevaar. Geen wonder, dat er nu een slechte zet komt. 17..Pg4 lS.Phl! Zwart gaf het op. Hij verliest mate riaal. Op 18..Ld7 volgt 19.Pd7: Pe3 20.Dd3 Pfl: 21.Pc5: enz. bridge/T. Schipperheyn Het ongekend sterk bezette Caransa-Philip Morris vier tal lentQerii ooi is gewonnen door Oostenrijk voor Brazi lië en de Engels-Nederlandse combinatie Cordon- Markus met Creveld-Filarski. De beste Nederlandse klassering was voor USS-spelers Jacobs-N'olf met Kingma-Koelsier, die beslag legden op de 4e plaats. Hel toernooi werd gespeeld volgens de steeds populairder wordende formule van liet Zwitserse systeem. I11 de eer ste twee runden wordt geloot: vervolgens ontmoetten steeds de tegenstanders elkaar met ongeveer gelijke puntentotalen. Gevolg, een snelle selectie en. nadat die selectie tot stand is gekomen, steeds rechtstreekse con frontaties tussen de hoogst geklasseerde teams. Er worden korte wedstrijden gespoeld met 8 spellen met een speciaal aangepaste puntenschaal, waarbij het zich laat raden dat een enkel spel zeer bepalend kan zijn voor de uilslag Dit was zo'n spel: Sch 7 4 Hart V B Rui A V 10 6 2 KI A 7 3 2 klaversnit, een kans van ca. 70 <r. moest de 9e sla? bren gen. De eerste snit mislukte en zuid kreeg prompt harten terug. Hoe nu verder? Zuid besloot de knoop maar direct door te hakken en herhaalde de klaversnit. Opnieuw mis, waarop de verdediging nog vier harten- en drie schop penslagen incasseerde voor maar liefst vijf down. De west speler die deze start vond was Ramer. de talentvolle Poolse immigrant, die deel uitmaakt van het ook in de meesterklasse zo succesvol opererende USS. Voorafgaand aan het toernooi werd een wedstrijd ge speeld tussen Nederland en Olympisch kampioen Brazi lië. Maas en Mulder debuteerden, maar deze twee. over igens rijkelijk met bridgetalent gezegende, jongeren ble ken duidelijk nog niet opgewassen tegen dit grote ge schut Brazilië won met 20-0. Sch 9 3 Hart H V 10 Ruit H V 6 3 KI A H B 4 Sch A H B 6 3 2 Ruil 9 3 KI 6 4 Sch 9 Hart 10 9 7 6 4 3 Ruit 8 7 4 KI H V 5 Sch H V iO 2 Hart 6 Ruit A B 9 8 4 KI V 10 5 Sen A B 7 6 Hart 9 3 Ruit 10 7 2 KI 7 6 3 2 Sch V 10 8 5 Hart- A H Ruil H B 5 KI B 10 9 8 Het biedverloop was (allen kwetsbaar 1 aan beide tafels hetzelfde: noord l Ru, zuid 3 SA. De ene west startte met een kleine schoppen en dat betekende 9 slagen. Voor de spelers aan die tafel een spel zonder geschiedenis. Maar na afloop bleek zuid aan de andere tafel genoteerd te staan voor min 500 Hoe ol dat nu mogelijk was? Het verschil zat als zo dikwijls in de uitkomst. Aan de andere talel nl. had west de wel zeer geïnspireerde start gevonden van Ha 8 1 top van niets»- Zuid nam en telde acht slagen. De dubbele Sch 8 5 4 Hart A B 8 7 5 4 2 Ruit 5 KI 9 8 Een spel waarin Hans Kreyns bewees toch nog altijd tot de grote top te behoren. Feiten-Vergoed als N-Z boden na een 1 Ru-opening bij west (N-Z kwetsbaari: noord i SA. zuid 2 KI (Staymam. noord 2 SA en zuid tenslotte -l Ha, met een overslag gemaakt. Met Van Besouw op de oost- en Kreyns op de weststoel ging het: zuid 3 Ha. noord 4 Ha. rondgepast naar Kreyns die zonder één enkele seconde aarzeling 4 Sch bood. Noord doubleerde, maar Kreyns wist de schade beperkt :e houden tot drie down voor een verlies van 500 punten en een uiteindelijke winst derhalve van 150 punten Wit staat weliswaar een schijf voor. maar wint niet door 41-36 wegens 28-33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23