BULB UIT ZACHTE BAL Verkeer in Middelburg PZ>C/zaterdagkrant „Tachtig procent is een mooie score, maar voor twintig procent gaat het om honderd procent van het probleem" ZATERDAG 4 DECEMBER 1976 J M. van Unen die in de werkgroep verkeer tot de samenstellers van het verkeerscirculatieplan behoorde, spreekt deze week. nog vóór de uil- spraak van de heer Wolters. in dezelfde richting. Aanleg van de Dammemveg aan de noordoostelijke kant van Mid delburg kan een aanzienlijke verlich ting geven. In dit verband noemt hy ook de rondweg, die deels op papier, deels nog in gedachten, van Koude- kerkseweg naar Veerseweg loopt. Maar ook daarmee gaat het niet hard. Bezwaarschriften, in beroep tot bij de Kroon, houden de aanleg tegen. De heer Van Unen citeert, uit de begro tingsbeschouwing van CDA- fractieleider Pijnenburg: ..Verkeer is net als water, het zoekt de weg van de minste weerstand". Toen het ver keerscirculatieplan, uit tientallen ontwerpen als het beste gekozen, nog op de tekentafel lag. heeft men duide lijk voorzien waar dat verkeer zou heengaan. De Rouaanse Kaai telde een aantal passerende voertuigen van 6900 per dag: de prognose (na invoer ing plan i gaf 8750 aan en het zijn er. zo is nu in de praktijk geteld. 9000. Voor Molstraat - Koepoortstraat was een aantal van 2000 auto's voorspeld, het is exact het aantal wat er per dag doorgaat. Hoewel de gemeentewerken directeur geen politieke verantwoor delijkheid draagt draagt voor het plan plaatst hij - zonder dat er over igens sprake is van een dialoog met opbouwwerker Frank - een kantteke ning bij een opmerking van Frank, dat de inspraakprocedure bij het ver keersplan onjuist is geweest- Ieder een heelt, lang voordat het bij de ge meenteraad in behandeling kwam. kennis kunnen nemen van het plan, dat tenslotte als uitvloeisel van een democratisch genomen beslissing werd uitgevoerd. Hel plan was ge richt op de promenadevorming Lange Delft-Langeviele. waarmee Middel burg een achterstand wil inlopen, omdat in vrijwel elke stad in Neder land het hoofdwinkelgebied al pro menade is. In Middelburg duurde het lang. omdat hiermee drie belangrijke verkeersaders. Lange Delft, Lange- viele en Segcersstraat aan dat ver keer 'moesten worden onttrokken'. 'De Lange Delft', aldus ir. Van Unen. 'was nog niet zo lang geleden de druk ste verkeersweg in heel Zeeland. Uit het bewustzijn dat het een enorme in greep zou zijn is een grondige studie gemaakt over wat de gevolgen zouden zijn op de verkeersbewegingen in de rest van de stad. Daarom is ook als voorwaarde gesteld dat net niet zou mogen gebeuren zonder dat de tan gent en de nieuwe geerebmg gereed zouden zijn. die de basis vormen voor de nieuwe verkeersafwikkeling in de binnenstad. Op de dag nadat de Gee rebrug in gebruik kwam. 2 september, is met het werk aan de Lange Delft promenade begonnen en is het ver keersplan ingevoerd. Met deze nieuwe werken, tangent en Geerebrug is voor tachtig procent van het verkeer dal op Middelburg gericht is, het probleem opgelost. Als je in de hoek zit van die resterende twintig procent is dat zuur, dat wil ik graag erkennen. Tachtig procent is een mooiere score, maar voor die twintig procent gaat het om honderd procent van het probleem. De Rouaanse Kaai is op dit moment moeilijk op tc lossen, omdat niemand in staat is een bruikbare oplossing aan te geven. Het gaat er maar om hoe snel Dammenwcg of rondweg gereed zullen zijn. Veertig tot vijftig procent vanhet verkeerheeft ten opzichte van de binnenstad een doorgaand karak ter". iverder toegenomen na ingebruikne ming Geerebrug i en de Nieuwstraat. De kaaibewoners hameren al lange tijd op het gerij en geros voor hun deu ren. maar nu vanuit zoveel straten en wijken klachten kwamen heefl op bouwwerker John Franck van de Mid delburgse Welzijnsraad de moeite ge nomen de klachten te bundelen. Het werd een heel pakket, want intussen zijn ook mensen uit het Domburgs Schuitvlot, van de wijkveremging Ei- genhaard (problemen met autobus- verkeer op Goese Korenmarkt), de Seissingel (aanhoudend te druk en zwaar verkeer ondanks tangenti. Zuid-West-Cent rum (klachten par- keergeldem en Walensingel in de pen geklommen. Gram Die bundeling van klachten leverde de opbouwwerker de gram op SGP- gemecnteraadslid W. P. Rentier, die jongstleden maandag in de begro- tings/.itting 7.ei de indruk te hebben dat de Wclzijns-medewerker soms meer gaat om het doordrukken van de eisen van belangengroepen dan om het op redelijke wijze duidelijk ma ken van wensen. De opbouwwerker moet als een soort 'trait-cl-union' fungeren tussen burge rij en gemeentebestuur en de heer Rentier vond blijkbaar, dat de heer Frank daarbij te veel de zijde van de burgerij kiest. Maar Frank deed 'ook maar zijn werk' en beluisterde de klachten uil verschillende straten, die in hoofdzaak neerkwamen op overlast aan geluid, trillingen en het verkeers gevaar omdatmet te hoge snelheid ge reden wordt. De opbouwwerker coördineerde de klachten maar was wat onbedacht zaam toen hij een petitie van de sa menwerkende groepen aan de ge meenteraad liet afdrukken op liet briefpapier van de Welzijnsraad De inhoud hiervan was vrij scherp. 'U heeft geprobeerd het verkeer in goede banen te leiden, dames en heren liet is mislukt!' zo begon wat men als een smeekschrift zou kunnen betitelen. 'Op vele plaatsen in de stad', zo werd geconstateerd, 'is de toestand on houdbaar geworden. Verschillende groepen hebben zich met brieven tot het college van b. en w.: de gemeente raad en de verkeerscommissie gericht. De reactie op deze brieven is ronduit onbevredigend geweest, Vaak was een kaartje van ontvangst het enige ant woord. Soms ontving men zelfs dat niet eens. Wij zijn teneinde raad'. De welzijnswerker had te weinig om liet eigen welzijn gedacht; men vond dat hij zelf tot actiegroepje was gewor den. Frank, deze week in zijn kantoor aan de Dam: "De welzijnsraad is geen ac tiegroep geworden Wij coördineren als inspraakorgaan en geven de me ning weer van de bevolking, de mening zoals die leeft'. Die mening ligt er in tussen. Voor wat het circuleren be treft: nog een beetje behelpen mis schien maar te overkomen, maar wat de toegenomen verkeersoverlast m bepaalde straten betreft, een mislukt plan. Begrijpelijk, als men plotseling aan die 'drukke' maar thans minder be geerde verkeersweg woont. Maar hoe had het dan gemoeten? De hoeveel heid aanbod van verkeer is niet of nauwelijks verminderd, druk je de bulb uit de zachte bal weg dan duikt die ergens anders op. Frank hierover: 'Dat is het juist. Als je het verkeer weghaalt hier en je zet het daar dan doe je niets anders dan het probleem verplaatsen. Een autovrije binnenstad is eigenlijk de enige oplossing. Anders blijft je damstenen schuiven en gaat de volgende buurman gillen'. In dit opzicht is, zo vertelt Frank, vooral de actiegroep uit Molstraat en Koepoortstraat altruïstisch geweest en solidair met de andere groepen. 'Deze groep heeft gezegd het is niet de bedoeling dat men bij ons het verkeer weghaalt en het in de Brakstraat- plant. Tachtig procent van deze groep eist in de zomer van 1977 een autovrije binnenstad'. Kaai Minder utopisch in de benadering is de actiegroep van de Kaaibewoners. die op een kostbare, maar reele, eigen lijk al lang bekende oplossing heeft gewezen, een brug over het Kanaal door Walcheren tussen Arnemuidcn en Middelburg, zo dicht mogelijk bij Middelburg. In dat opzicht heeft Burgemeester drs. P. A. Wolters deze week in de begro- tingsraad voor een pleister op de wonde gezorgd. Het college van b. en w denkt nu toch 'op langere termijn' aan de aanleg van een derde brug over het kanaal, noordelijk van de stad waardoor de mogelijkheid ontslaat het verkeer naar V'eere en het Klem Industrieterrein dat in deze zeilde noordoostelijke hoek ligt. buiten de stad om te leiden. Al eerder namen b. en w. het initiatief verdere uitbreidin gen op dit Klem Industrieterrein te bevriezen om het aantrekken van nog meer verkeer tegen te gaan. Directeur van gemeentewerken ir C. Ais begin september het verkeerscirculatieplan in werking treedtkijken de Middelburgers vreemd op. De veranderingen zijn groot. Tegelijk met de afsluiting van de Lange Delft - eens de drukste verkeersstraat van Zeeland - is het eenrich tingsverkeer in andere straten omgedraaid, andere straten lijken per auto onbe reikbaar geworden. De rustende koopvaardij mie is er geen stuurman aan de wal) heeft er geen goed woord voor over. Het lijkt verwarrend, chaotisch, alle olifantspaadjes van weleer zijn weggewist en in andere banen geleid. Sint Nicolaas haalt er bij zijn intrede in Middelburg een krantekop mee. Hij spreekt over het 'verkeersrouletteplan' en 'een spelletje ganzebord'. Zo wint hier d'een en zo wint hier d'ander, het is maar net op welke kleur het balletje van de roulette de suprematie van de zwaartekracht erkent. Maar het verkeersrouletteplan is be paald niet een gokje of een aan de bor reltafel bedisseld aardigheidje van het gemeentebestuur geweest oin eens wat verwondering tc toveren op de gezichten van zevenendertigdui zend inwoners. Er is een langdurige studie aan voorafgegaan en de nieuwe verkeersmaatregelen vormen een keus uit een groot aantal varianten, die alle op kleine schaal zijn beproefd. De praktijk bewijst dat later. Men ontdekt logica in de nieuwe situatie en tenslotte moet men erkennen dat dit een stad met een deels nog midde leeuws stratenpatroon bij het gege ven van het aanleggen van voetgan gersgebieden (de Lange Delft promenade en in de nabije toekomst de promenade Langevicle) de minst ongunstige oplossing is geweest. Ook de tangent, (raaklijn van een cirkel) en tot nu toe verbinding tussen het Groenewoud en Klein Vlaanderen, begint zijn waarde te bewijzen. Problemen De verbazing ebt weg en wie als 'geze ten' Middelburg het stratenpatroon goed kent. is snel vertrouwd met de nieuwe verkeersgeleiding. Heel anders is het met mensen die per auto uit de omliggende regio de Middelburgse binnenstand willen bereiken. Vlissin- gers en mensen van de dorpen van Walcheren komen nog steeds voor grote problemen te staan. Zij veron derstellen de oude situatie en rijden van surprise naar surprise Wie voor het eerst m Middelburg komt heeft een voorsprong: dan moet men op de bor den letten. Voor wat de verkeersgeleiding betreft kan men bij het gegeven van de nieuwe voetgangersgebieden in het hart van destad en het verlangen van veel men sen naar een rustiger, verkeersarm winkelgebied, over het algemeen wel vrede hebben met de nieuwe situatie. Maar al na heel korte tijd werpt het verkeerscirculatieplan bedenkingen op van heel andere aard als blijkt dat in bepaalde straten het. verkeer erg toeneemt. Een logisch gevolg: als men in een zachte bal of ballon knijpt ver plaatst de inhoud zich en bulbl elders naar bui ten. Zo knjgtde invoering van het plan toch iets van een roulette. Wiens balletje op een van rust door trokken zwart hokje lag staat plotse ling rood. En andersom, want er zijn ook straten waar het veel rustiger is geworden Die mensen laten - begrijpe lijk - niets van zich horen, zoals het even begrijpelijk is. dat. bewoners van de 'getroffen' straten zich nu danig roeren en zich in allerlei actievormen tot het gemeentebestuur richten. Auto In de tijd gezien is de automobiel een curieus fenomeen. De eerste wat al gemener verschijning op de wegen aan het begin van deze eeuw. wekte groot afgrijzen. Terwijl mensen als de oude heer Renault in een langzaam uitdijend boerensehuurtje zich te Pa rijs over problemen van de cvlinder- inhoud boog, riep men in ver van Pa rijs gelegen gebieden als Zeeland nog 'een dienk zonder paerde' en in breder verband had men het ook niet zo op de automobiel voorzien, die men evenals de tram bij voorkeur vooraf had laten gaan door een man met een rode vlag. Weinig later bloeit de adoratie voor het nieuwe vervoermiddel op. Wie zich een auto kan veroorloven be hoort tot de welgestelde klasse, de auto is een vervolg van de koets, de feodaleuitmonstering/.oals die in het belle époque door de uitvinding van de koets, wie er in rijdt behoort tot de aanzienlijken. Terwijl de democratisering van de au tomobiel nog wacht op de interventie van de heer Ford. verscherptde adora tie zich. In kran te-ad verten lies uit. die tijd leest men als een aanbeveling een huis te l^open: 'Gelegen aan drukke verkeersweg'. Dat was dan nog een weg zonder file-vorming, maar men kon er toch wel op rekenen dat er om het uur een auto voorbijsnorde. afge wisseld door huifkarren en boerenwa gens. Nu. op een afstand van meer dan eèn halve eeuw. lijkt die adoratie te zijn omgeslagen, maar in wezen is dat een bedrieglijk signaal. Slechts een ge ring aantal mensen is bereid de auto te laten staan en zegt-laat staan doet - iets in die richting. Alweer begrijpelijk. Jarenlang hebben veel mensen uitge keken naar het moment d at ze zelf niet meer met. de kinderen bij een bushalte m de regen moeten wachten en nu dat moment met de voltooiing van de de mocratisering van de auto is bereikt, moet het. gebruik daarvan worden te ruggedrongen. Zo brengt de oplossing van het probleem hoe-kom- ïk-aan-een-auto een nieuw probleem mee. Compromis Een probleem dal voornamelijk neerkomt op het hoofd van de over heid. die voor wegen, onderhoud van die wegen en parkeerplaatsen moet zorgen. Via het weggeld betaalt de au torijder daarvoor en mag dus ver wachtingen hebben. Afgezien van de vraag of de gemeentelijke overheid iels ziet van dat w eggeld heeft men ook in dit opzicht verwachtingen. Tegelijkertijd is in Nederland de ont wikkeling naar voetgangersgebieden in de stadscentra gaande - modisch of met - waann Middelburg eigenlijk wat achteropliep. De stad haalt die achter stand nu snel in. maar moest daarvoor ook een keuze maken uit mogelijkhe den als het geheel verkeersvrij maken van de binnenstad of het handhaven van het autoverkeer op versmalde middengedeelten in 'hall- promenades' met zeer brede trottoirs. Toen is een compromis gezocht en zeer redelijk gevonden in het verkeerscir culatieplan. waann een evvenwicht is te vinden tussen de belangen van voorstanders van een verkeersvrije binnenstad en de mensen, die graag de auto ook in de,stad willen blijven ge bruiken. Een zeer redelijke oplossing naar de mening van deskundigen en - nadat nog wat is bijgeschaafd - uit gaande van de omstandigheden en het stratenpatroon de beste De keuze voor het verkeerscircula tieplan was een politieke beslissing. Burgemeester en wethouders hebben het plan voorbereid en het laten uil- werken door een werkgroep van ver tegenwoordigers van gemeentewer ken en politie en de gemeenteraad - gekozen door de bevolking zelf- heelt het goedgekeurd. Nu het. in praktijk is gebracht komt vooral het 'bulb-efiect' naai' voren. De moeilijkheden zijn verplaatst Vrij rus tige straten zijn druk geworden, drukke straten rustig. De 'roulette' draaide gunstig voor - uiteraard - de Lange Delft, de Langeviele. waar het iets rustiger is geworden, de Heren gracht (verkeer voor een deel ver plaatst naar Klein Vlaanderen), de Lange en Korte Noordslraat en eni germate ook voorde Smt Pieterstraat. de Wagenaarstraat en het Hofplein Aanzienlijk meer verkeer kregen te verwerken Klein Vlaanderen. Mol straat en Koepoortstraat, de kaaien

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 21