The family is voorbij daar wil ik niet meer over praten De dagen met gezichten TUINIEREN: GEWOON EN BUITEN'T BOEKJE LODEWIJK DE BOER UITSTEKEND DEBUUT VAN CHRISTINE KRAFT ZATERDAG 4 DECEMBER 1976 Amsterdam - „Mijn begaanheid met bepaalde zaken hoef ik niet in mijn werk uit te dragen. Nee, nee. dat zijn dan dingen die ik voor mezelf uitmaak, daar val ik anderen niet mee lastig. In die zin is mijn werk niet ge- ngageerd. Er zijn mensen die dat veel beter kunnen en het ook willen. Ik houd van toneel om het toneel zelf en er zijn ook maar een paar mensen die ik als toneelschrijver heel interessant vind. Pinter en Albee bijvoorbeeld. Maar ik lees weinig over toneel. Ga ook weinig kijken. Veel meer naar film. Er zijn enkele dingen die me in teresseren. Centrum. Baal... en wat er in Mickery gebeurt. Ik heb ook bij Centrum gewerkt en ik ga weer iels voor ze schrijven en regisseren. Dan zal ik zoals bij al mijn stukken weer sterk uitgaan van de mensen die mee doen". Lodewijk de Boer toneelschrijver, re gisseur. musicus. Vorig weekend, za terdag. kreeg hij tijdens een collo quium van Nederlandstalige toneel schrijvers in de Maastrichtse schouw burg de toneelprijs voor zijn gezamen lijk werk. Dr Leopold Cappuyns vice-gouvemeur van de Belgische provincie Brabant, zei bij die gelegen heid: „Lodewijk de Boer neemt in het Nederlandse theaterleven een unieke plaats in. Als musicus, toneelschrijver en regisseur heeft hij steeds weer ge zorgd voor nieuwe verrassende even ementen". Leuk „De reden waarom ik toneel schrijf is pragmatisch", zegt De Boer als we in zijn door weinig meubilair ruim ge houden bovenwoning in de Amster damse binnenstad over zijn werk pra ten. „Ik vind het heel gewoon leuk en het aardige van toneel, hoe slecht liet vaak ook loopt, is dat mensen er ken nelijk van houden naar andere le vende mensen te kijken. Dat heb je met film niet. Film is een constructie van lieht. een technisch foerje om mensen of dingen te laten zien. Dat heeft een sterke amusementswaarde, dat wel. Maar juist dat levende aspect brengt mij tot de overtuiging dat to neel altijd zal blijven beslaan". Het is al weer driejaar geleden dat heel in toneel geïnteresseerd Nederland juichend over het a-sociale gezin sprak dat door Lodewijk de Boer in zijn The Family bijeen geschreven was Een omvangrijk toneelwerk in drie delen ten slotte nog als theatermarathon van vijf uur in Carré opgevoerd en ook verfilmd The Family is in Antwerpen en Parijs door daar gevestigde gezel schappen gespeeld en momenteel gaat het in Londen Ook de film is in het buitenland verkocht Niet ten onrech te, want De Boers triologle kan de ver gelijking met buitenlandse kwaliteits stukken met glans doorstaan. Borduren Twee jaar na het succes van The Fa mily kwam Lodewijk de Boer met een fonkelnieuw stuk: „Als jij de bloemen vertrapt, zal ik jou vertrappen". De acteurs die erin meespelen zijn bij het publiek al bekend door de Family- produktie en dat schept verwachtin gen. Zijn nieuwe stuk wordt uitge bracht onder verantwoording van John de Crane, die samen met Gisle- bert Thierens Lancelot Nederlandse Thealerproduktics oprichtte. Er werd subsidie aangevraagd bij CRM. de Amsterdamse Raad voor de Kunst bracht positief advies uit, maar CRM moest een lege beurs laten zien. Toch zette Lancelot door. Was het een doorborduren op de oude succesfor mule? De Boer „Juist niet Dat zegt bijna iedereen, maar dat is volstrekt onzin nig Dat wilde ik niet en niemand. The Family, dat. is geweest. Het is eerder lastig om met zo n zelfde groep speleis iets te gaan doen dat absoluut niet op het vorige lijkt. Nou. ik zou zeggen: dat is gelukt. Maar vrijwel alle voorpubli- katie.s verwezen onmiddellijk naar The Family. ..De Family-clan weer bij een'. werd er heel suggestief geschre ven. „Nou ja, als je daar vanuit gaat en je komt kijken naar „Als jij de bloemen vertrapt" dan kom je erg bedrogen uit Wij als team hebben het steeds vermeden over de Famïly-tijd te pra ten Daar is nooit meer over gesproken en het is de pers die het er steeds maar weer bijsleept - Vanwege het succes.. ..Goed maar het is voorbij ik wil er niet meer over praten. Je schijnt in dit land niet ongestraft iets anders te mo gen doen De Boers nieuwe toneel werk heeft de toets der kritiek niet on geschonden weerstaan. Er is hem nogal wat onduidelijkheid verweten. Ik vind dat sommige critici de voor stelling op een uiterst lullige en on geïnteresseerde manier hebben be handeld. Ik proef de gedachte wel die daarachter zit. Zo van dat is een vrije produktie dus geld verdienen Maar een man als De Crane is werkelijk een van de fatsoenlijkste vrije producen ten Aanpak - Wie „Als jij de bloemen vertrapt" gaat zien. wordt in elk geval gecon fronteerd met een wervelende on- Hollandse manier van toneelspelen. Dat heeft met.de aanpak te maken Ik heb nu eenmaal een bepaalde werk wijze waarbij ik de privë-inbreng van de spelers als onontkoombare voor waarde zie Daarom wil ik ook alleen met mensen werken die hun vak ver staan. In deze voorstelling zit daai- door een deel van die mensen zelf din gen die ze zelf vaak tijdens de repeti ties ontdekt hebben en die ingevoegd zijn. Het is hun eigen produkt dat sa men met mij gegroeid is Tijdens een repetitieperiode is het ook altijd alsof zo n stuk langzaam uit mijn handen in de hunne overglijdt en dat vind ik uit stekend. Ik word als het ware door de acteurs opgevreten. Dat alleen garan deert zo n perfect lopende voorstel ling. En of er nu veel of weinig mensen in de zaal zitten, dat is op de spelers niet. van invloed. Zo werk ik altijd en het bevalt, me uitstekend". ..Er is ontzettend aan gewerkt, om de voorstelling zo duidelijk mogelijk te maken. Eerst had ik een andeie versie geschreven veel simpeler Maar toen ik die eens overlas, dacht ik. nou. als ik daarnaar zo moeten kijken dan had ik het bij het eerste bedrijf al door Toen heb ik de tweede versie geschreven die wat mysterieuzer lag. Na de première hebben we er trouwens nog wel wat in veranderd. Kleine coupures heb ik er toen in aangebracht, scheelt maar vijf minuten. Weetje. Nederland is eigen lijk een riskant land voor zo n eigen toneelproduktie In Engeland zou het eerst de provincie ingaan Dan wordt zo n voorstelling helemaal uitgepro beerd stopgezet en opnieuw bekeken Dan kun je gaan perfectioneren. Je maakt zoiets niet alleen aan je bureau en met anderhalve maand repetitie. Kijk naar cabaret, dat gaat tegen- wooidig soms maanden het land in voordat de officiële première er is. Met toneelstuk krijg je dat niet voor aar Ik had het. graag gewild Positief Over zijn gezelschap is Lodewijk de Boer uiterst positief gestemd: ..Ge woon een stel mensen dat graag fijn toneel wil maken. Toen die CRM- subsidie niet doorging, dat was een behoorlijke tegenslag. We zijn toen bij elkaar gekomen met de vraag: wat doen we. doorgaan of stoppen Ieder een wilde doorgaan, hoewel de hono rering aanzienlijk minder werd. Ook De Crane bleef enthousiast. Het is bij het toneel in de vrije produktie niet alleen maar geld verdienen". De Boers belangstelling voor Neder landstalige schrijvers? ..Mulisch Die bewonder ik erg Een van de grote schrijvers. Claus vind ik ook boeiend. Hermans vind ik verschrikkelijk met zijn Hollands gekanker en z'n mees muilende ironie Van Mulisch ga ik zijn eenakter De Knop regisseren voor het Holland Festival van volgend jaar Dat wil zeggen op basis van dat stuk gaan we muziektheater maken. Wil lem Breuker doet mee en het Neder lands Blazersensemble. Ik regisseer en Breuker maakt de muziek. In de tweede week van juni moet het in pre mière in De Brakke Grond". Presentatie Gevoel voor theater, dat kan Lode wijk de Boer niet worden ontzegd, evenmin als gevoel voor presentatie „Als jij de bloemen vertrapt, dan zal ik jou vertrappen" kondigt hij aan met een raadselachtige programma tekst: ..Enkele jaren geleden, op een voch tige ivrakke zolder van een reeds lang overleden familielid, vond ik een dag boek. Er ivas niet veel meer van over. maar in ieder geval meer dan van dal familielid En zo hoorI hel ook Een pak dooi schimmel en ouderdom aan gevreten, dicht beschreven bladzijden, samen mei een schedel, weggestopt in een kartonnen doos Drie raadselach tige zinnen tussen veel onbegrijpelijke onzin, vielen mij op. Die zinnen luid den - Eens zullen mijn nabestaanden dit lezen en begrijpen wat er gebeurd is - Ik heb het. raadsel als een oester.open gebroken en de parel zal mijn doods kleed sieren - Want... als gij de bloe men vertrapt, zal ik. U vertrappen -.' Klinkt boeiend, maar wat is er nu werkelijk van waar? Lodewijk de Boer antwoordt eerst wat ontwij kend. Later: „Wil je het echl weten? Nou, ik kende een oude schrijver. Jan Eekhout. in Zeeland. Hij was in hel bezit van een doodshoofd, dat hij in een kartonnen doos bewaarde, maar daar had hij het op een vreemde ma nier moeilijk mee. Het ging steeds zwaarder op hem drukken en toen ik eens bij hem was, heeft hij dat doods hoofd aan mij gegeven. Die dagboek blaadjes. die heb ik verzonnen. Maar er is nog iets. Op m'n twaalfde jaar gebeurde dat. Een oude man in Oost- kapelle pleegde zelfmoord. Hij liep de zee in. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt en op de een of andere ma nier heb ik dat in mijn stuk willen verwerken. Ik bedoel als thema in m'n achterhoofd. Met die bagage ben ik gaan schrijven... Die oude man woonde in een mooi oud bruin huis. zoals het decor van „Als jij de bloe men vertrapt" laat zien..." D, 'e maand december is niet bepaald de prettigste tijd voor de tuin. We zijn blij met een enkele late. wat ver kommerde roos en andere verwaterde herinneringen aan dezomer: met wal. bessen, met winterjasmijn. en we speu ren hoopvol naar een groen spruitje van een sneeuwklokje of naar de vorderingen van de kerstroos. Maar verder, nee. een weelde is het niet. Gelukkig daarom dat de uitgever ijen een stapeltje kleurige tuinboeken op de markt bren gen waarmee we ons binnenshuis kunnen vermaken Plannen maken, dit, dat volgend jaar eens proberen, want volgend jaar gaat het immers weer allemaal beter, wordt de meest verwilderde hoek een stukje modeltuin? Of zul len we juist een stukje modeltuin lekker laten verwilde ren? Je kunt het allemaal aan de tuinman overlaten, maar als je tijd. uithoudingsvermogen en gezondheid hebt (tuinie ren is wel leuk. maar lang niet zo 'gezond' als vaak be weerd wordt, vooral vooroudere mensen is al dat bukwerk eerder funest!) is het immers zoveel aardiger en bevredi gender om het zélf te doen. Hier dan een paar nieuwe tuinboeken, propvol nieuws en goede raad 'Thieme's Tuinboek' van Margot Schubert i42.50i iThieme. Zutphen» gaat voorop als het m.L beste, moder nste. meest volledige werk. Dit boek. een groot succes in Duitsland, werd voor Nederland bewerkt en aangepast door G Th. Odijk. Het boek is onderverdeeld in vier grote afdelingen: 'Mens en tuin'. 'De siertuin', 'De fruit- en groententuin 'Bemesting en plantenbeschenning'. Elk van die afdelingen is weer gesplitst in vele hoofdstukken, en het geschreven, woord - boeiend, prettig van toon - wordt aangevuld en verduidelijkt door talloze schetsen, tekeningen en foto's, waarvan vooral de kleurfoto's opval len door hun fraaie natuurlijke tinten. Een zeer aanbeve lenswaardig tuinboek en een ware vraagbaak voor de tuinliefhebber Een dergelijk soort boek. op groter formaat en eerder uit sluitend op Engelse leest geschoeid is 'Het nieuwe grote tuin-ABC' van uitgeverij 'In den Toren' te Baarn 29.50. na 1 jan. '77 39,501 onder eindredactie van Peter Hunt. Dit is een encyclopedisch werk. met geschreven dus door één persoon, maar door een hele reeks specialisten in de betreffende onderdelen. Het boek is fraai geïllustreerd met ruim 500 kleurenillustraties. Ook dit boek gèett een schat aan all-round informatie Gek is dat zowel in de bewerking van het Duitse als van het Engelse boek onze nationale boerenkool ontbreekt' Ook heb ik nognooiteen boerenzwaluw op een voedertafel gezien ipag. 282 van het boek van Hunti Een kniesoor die daar op lel Ook Zomeren Keuning. IVageningen. heeft in de bekende 'Groenboeken!' een nieuw tuinboek uitgebracht, en wel 'Praktisch tuinieren in kleur'. Tuinwerkzaamheden in de siertuin. de moestuin en de fruittuin in woord en beeld, door YVim Oudslioorn. (geb. 17,50i. 127 speciaal voor dit boek gemaakte foto's in kleur ver duidelijken de tekst. Er is welhaast geen onderdeel van hettuinieren datniet aan bod komt, tothet, aanleggen van vijvers en het maken van hobbv-kastjes toe. Een aardig, praktisch boek. minder breed van opzet dan de vooraf gaande uiteraard Het aparte ligt hier voornamelijk in de zeer duidelijke, instructieve foto's van de diverse tuin werkzaamheden in alle seizoenen. Heideluinen Er is ook weer een nieuw boek over heidetumen. Het heet 'Heidetuïnen in kleur', het werd geschreven door Brian en Valerie Proudley en door Dieneke van Raalte voor Nederland bewerkt. Moussault, Baarn bracht het voor 24.50 op de markt. In de reeks 'Natuurgidsen', hoewel je ditboek nu nietdirecteen natuurgids kuntnoemen. Maar liefst 141 kleurenfoto's van heidesoorten. heidetuinen en kunstmatige heidelandschappen sieren dit boek. U weet het-mogelijk: hei en dophei, uit alle wereldstreken bijeen gehaald, gekruist en veredeld, bloeit nu het hele jaar rond. De tint loopt van wit via alle schakeringen roze en paars tot diep purperrood, en er is ook gele heide. In Zeeland moeten we, op de meeste plaatsen althans, natuurlijk wel voor geschikte grond zorgen. Zware klei is nu eenmaal volkomen ongeschikt voor heide - ook in dit boek staat het weer duidelijk te lezen (pag. 39) Heide heeft een enorme charme - wie het er dus op wagen wilt. heeft in dit boek 'Heidetuinen in kleur' een prima leidraad. Alternatief Tenslotte twee boeken die een beetje van het geijkte pa troon afwijken: 'De biologische siertuin' en 'Tuinieren buiten het boekje'. Het eerste is weer een Engels boek, geschreven door Catharine Osgood Foster, van wie ik al eens 'Biologisch tuinieren' aanbeval een boekje dat in middels aan zijn vierde druk toe is. 'De Biologische Sier tuin' werd uitgegeven door Hollandia, Baarn. en het kost 34,50. Het heeft uiterlijk althans, één groot nadeel: het omslag is niet om aan te zien. zó vals van kleur 'zinnia's en afrikanen, en nog iets vaags paarsigs, en dat allemaal als door zeepsop heen gezien» datje het werk met afkeer van je afduwt. Gelukkig kan dat stofomslag de papiermand is. maar een gedeelte van de kleurenfoto's binnenin is helaas nauwelijks beter. Dat is erg spijtig, maar het oog wil ook wat. en zeker niet beledigd worden. De schrijfster is fen organisch tuinierster, zoals dat in het vakjargon heet, ze werkt volgens de biologische methode, ook in haar siertuin. Een goed boek. maarnogmaals: die kleuren! IINNEN &UITEN Het andere werk is helemaal een Nederlands werk: 'Tuin ieren buiten het boekje' werd geschreven door Henk van Halm, en uitgegeven door de uitgeverij Zomer Keu ning, Wageningen, inde Groenboekerij. Het kost 14.50 Het neetl als ondertitel: 'De tuin als leefruimte voor plan ten. dieren en mensen" en daaruit valt al af te leiden dat het hier niet gaat om het geijkte tuintje met grasveldje, perken en mooi verzorgde siergewassen. 'Dit boek is ge schreven voor iedereen die uitgekeken raakt op het geijkte gazon, de kleurige border en saaie heesters'. Geen platgetreden paadjes dus. maar een zo wild mogelijke na tuurlijke tuin. als het kan een klein levensgemeenschapje waarin de natuur min of meer haar eigen weg gaat en waarin ook enkele dieren eventueel hun levenscyclus kunnen voltooien: kikkers, padden, vlinders, vogels. Experimenteren dus. metzo'n vrije tuin; af en toe eens wat ingrijpen, niet te veel wieden en harken, de spuitbus weg laten, de kunstmest toch ook liever. Niet dat zo'n wilde tuin weer geen verzorging vereist. Maar- het genot dat hij oplevert kan, voorde echte natuurliefhebber zeer intens zijn. juist door de verrassingen: de paddestoelen, de mos sen. de dieren die vanzelf opeens komen Een heel sympa thiek en fijn tuinboek. als u inderdaad eens wat anders wilt! He, een dun boekje, dit debuut van Christine Kraft. 'De dagen met gezichten', totaal maar een ze ventig pagina's druk. maar liet bewijst u eer eens dat zeggingskracht niet in de omvang schuilt, maar in de inhoud. Dit proza werkt na, het stemt tot nadenken, en dan zijn zeventig pagina's veel. Het is bovendien uitstekend geschreven, in een eigen, wat laconieke maar toch gevoelige, subtiele stijl. Kortom, waarom de conclusie niet eens direct gege ven: ik vind 'De dagen met gezichten' een heel opval lend debuut. Christine Kraft noemt het Een Drieluik' en dat niet ten onrechte Het boek beval namelijk drie verhalen die allemaal iets met elkaar te maken hebben en die telkens dezelfde jonge vrouw als hoofdpersoon ten to nele voeren. In het eerste verhaal is ze nog heel jong. een schoolmeisje, en venvacht ze een kind In het tweede verhaal zijn we vier jaar verder en heeft ze een zoveelste pogmg tot zelfmoord gedaan, deze keer met nogal ernstige gevolgen. In het derde verhaal zijn we weer twee jaar verder, probeert,ze vrolijk te herleven en naar een feest te gaan - het wordt een vreselijke mis lukking. Geen vrolijk boek dus. maar wel een diep snijdend, onthutsend eerlijk boek. He, Let eerste verhaal is beslist ook ook het meest ge slaagde. het knapste Een jong meisje, op school nog. - ze wil eigelijk gaan studeren- is zwanger geraakt. Later in het verhaal blijkt dat ze had willen laten aborteren, maar de dokter was tóch voor de longrèep terugge deinsd: ze zou de gevolgen, volgens hem. wel aankun nen. Uit de latere verhalen blijkt juist (hoewel het ner gens wordt gezegd) dat abortus voor haar persoonlijk waarschijnlijk de redding zou zijn geweest, omdat ze de gevolgen juist blijkbaar niet aankan. Haar vriend, de vader van het kind. heeft haar m de steek gelaten, maar gelukkig heeft zij heel lieve en verstandige ouders imoeder althans, over de vader wordt niet gesproken). Ze kiest nu voor de tweede op lossing om 'van het kind af te komen": ze zal het direct na de geboorte afstaan Maar tot het laatste moment aarzelt ze: zal ze het kind niet toch maar houden? Haar moeder oefent geen invloed uit, is zeer kies en verstan dig in haar reacties. Wil ze het kind kwijt dan luistert ze en helpt, en wil ze het kind houden, dan luistert en helpt, ze ook. De hele zaak wordt toegespitst ten daarover gaat dit eeiste verhaali als hel meisje met haar tante, een non in burger, een bezoek brengt aan een dierentuin m de winter. Terwijl ze met haar tante over de beijzelde pa den en oververhitte serres ioopt, beginnen de weeën zich aan te kondigen Zal ze liet kind houden-niel hou den. nóg heeft ze niet beslist. Ze luistert nauwelijks naar het geteem van haar tante, en aiie dieren betrekt ze .op haar toestand: een apenfamilie met jong. apen zónder jomg. mannotten en konijnen (ze denkt aan de wetten van Mendel, zelf is ze blauwogig en blond, de vader van haar kind is het ook) en bovenal wil ze slan gen en addergebroed zien. Op verhaaltechnisch buitengewoon knappe wijze is dit allemaal door elkaar gevlochten, met flashbacks en tussenvoegsels Dit werkt niet verwarrend zoals zo vaak. integendeel. Christine Kraft weet het helder en ook noodzakelijk te houden, ze weet precies waar ze op toewerkt, en getuigt daarmee van geen gering talent. Voor de vrouwen de dierentuin verlaten komt bij tante-non de aap uit de mouw. nichtje moet bidden, vergeving van haar zonden vragen. In een werkelijk absurde, gruwzame scène dwingt de tante het meisje op de knieën. De non bidt hardop, zegt opeens:Waarom bid je niet mee? Ik bid voor jou .Maar ik ken hel met. wat u bidt" ..De psalmen Maar hel geejl niet. als jij maar in de geest hebt gebeden dan heb ik het in jouw plaats har dop gedaan Heer. icilt Gij voor deze dochter, die hier m berouw voor Uu aangezicht ligt. haar pijnen ver lichten. haar kind nabij zijn en een gezonde geboorte deelachtig laten worden Gocl. ik vraag u haar te laten ophouden, laat haar ophouden. God. waarom houdt ze niet op met deze beschamende vertoning! Bovendien krijg ik pijn in mijn knieën en de kou trekt op van de grond. En ze meent het zo vreselijk goed mei me' haar ouders nabij zijn in dat uur van zorg en ver driet wilt Gij deze dochter, die haar zonden beseft, in de komende uren van aj'rekening Afrekening?! Ik zie dat ik automatisch mijn handen heb ontvouwen en om de bank geklemd. Aj'rekening. is letterkundige kroniek door hans dit dan het doel van deze onsmakelijke dag ..Tante Alice! Wat bedoelt u in godsnaam9 Ik bedoel, wat bedoelt u?" Haar afschuwelijke ogen. die ik daarstraks nog van pure goedheid verdacht. Nu begrijp ik het. Ik moet dus straf ontvangen voor de walgelijke pleziertjes die ik genoten heb ...En Tante strijkt Gods beloningop voor haar rol als verklikster. Gods eigen spionne en al die tijd heb ik de salving die uit haar stem druipt, misverstaan. Nu heb ik 'net begrepen Ik voel een ont zettende uee opkomen. Dit decadent genot over hetJeit de' iemand zijn verdiende loon al krijgen. Ik dacht da. ik voor hulp m aanmerking kwam. maar het wordt de cel; in hel ziekenhuis mag ik miiu zouden overden ken. ..Maar kind, wat word je wit.' Sta gauw op. ik heb je ook veel te lang op de grond laten liggen. Wat dom van me ipag.21) Ze haalt nauwelijks de uitgang van de dierentuin H„ tweede verhaal speelt vier jaar later, in een kli niek Pas na enige tijd verneemt de lezer dat de jonge vrouw die hier verpleegd en begeleid wordt een nog al grondige zelfmoordpoging heeft gedaan. Het blijkt dat zij haar kind. een meisje, toch heeft afgestaan. Op heel overtuigende wijze wordt het leven in die kliniek, de veie therapieën, de omgang met verpleegsters, dokters en mede-patiënten getekend. Het is een erg deprime rende omgeving, een soort kille hel. Het verhaal is goed. maar het minst interessante van de drie. H, Let derde verhaal speelt weer twee jaar later. Hel meisje nu een vrouw van half de twintig, heeft een uitnodiging gekregen om naar een feest te gaan. Ze woont blijkbaar nog steeds thuis, over studie is niet meer gcicpt. Ze maakt zich mooi. zc is mooi Maar kennelijk na alle ervaringen en emoties zo schuw en teruggetrokken gworden dat men vindt dat ze er nu maar eens uit moet. En dat niet met een vriend van haar eigen leeftijd, maar met iemand die een generatie ouder is. een vriend van haar ouders. In haar herinne ring is die man toch een soort aristocratische droom prins. met wie ze het best prettig zal kunnen hebben. Goed. stijldansen natuurlijk, maar de andere dansen heeft ze toch ook niet bijgehouden in haar jaren van ellende. In feite is er maar één ding waaraan ze aldoor denkt: morgen wordt haar dochtertje zes jaar Hoe zou het heten, waar zou het zijn, is het gelukkig, ongeluk kig, wordt er goed voor gezorgd? Het feest wordt een grote teleurstelling. Gerard, de weliswaar oudere maar toch niet te versmaden partner blijkt na een operatie een seniel wrak geworden, dat zijn water niet meer kan ophouden, dat ze moet steu nen. zelfs voeren. Hij is niet, meer gedistingeerd, maar in malle, bonte, jeugdige kleren gedost. Na een paar uur haal ze hem opeens, zoals ze opeens haar tante Alice haatte in de dierentuin. Maar zc geeft hem. als hij haar thuis brengt, een zoen. en hij noemt haar liefste. Welterusten liefste. En zij. ze denkt aan haar dochtertje: welterusten lief ste. Op /p die navrante noot eindigt het boek. In hoeverre deze verhalen verzonnen zijn en in hoeverre op waar heid gebaseerd, weet ik niet. Maar ze zijn volkomen overtuigend- Ze tekenen, weer eens van een geheel andere kant, de algehele ontreddering van een leven door de komst van een ongewenst kind. De moeder - in het begin ook nog een kind, eigenlijk - gaat er aan te gronde. Een pleidooi voor abortus dus, zou je zeggen. En het kind? Je kunt enkel maar hopen dathet gelukkig is en wordt, dat is dan het enige goede dat overblijft uit al dat verdriet. Plus dan dit boeRje: lees het en denk er over na. Christine Kraft: De dagen met gezichten, een drieluik. Bert Bakker. Amsterdam, 14.50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19