Het einde van zes tijdperken: de wereld schudt op zijn grondvesten RIJK EN ARM, CONSERVATIEF EN PROGRESSIEF IN LIBANON DRIEMAAL IS SCHEEPSRECHT BEWOON DE WERELD! De Wereld van de Vogels ZATERDAG 4 DECEMBER 1976 i.n de vorige aflevering van deze rubriek hebben wij gezien dat de machtsmodel len waarbinnen onze maatschappij functioneert, in de tyd van ongeveer een eeuw volslagen zijn omgekeerd. In plaats van het principe dal 'alle macht van boven komt', gaatsinds Karl Marx het principe gelden, dat de macht vanaf het grondvlak van de macntspiramide moet opstijgen. Volgens Marx en vele den kers vóór en na hem. is de macht die vanaf het grondvlak opstijgt, niet corrupt- Aangenomen wordt dat op dal grondvlak echt idealisme, echte offerbereidheid echte solidariteit en ware menselijkheid leven. Vandaar dat christenen met een marxistische inslag hopen, dat op dat grondvlak Jezus Christus te vinden is. Dat hij. de Heer der ontrechten en der machtelozen, tenminste aan de kant van de geknechten staat. En daarbij doet het er niets toe of deze geknechten worden gevormd door het industrieproletariaat. gekleurde mensen, politiek vervolgden, achtergestelde vrouwen of gevangenen Wie J ezus zoekt moet naar de machtelo zen gaan. In de vorige beschouwing hebben wij ook getracht aan te tonen, dat de machtsmodellen uit de vóór- evangelische tijd en uit de perioden na het leven van Jezus op aarde, een beeld opleverden waarin Jezus als de spil en de zingever van Gods schep ping. niet actief voorkwam. Het machtsmodel van Jezus, dat uitging van het beginsel dat "macht moet die nen' itot de dood erop volgt) heeft het behoudens in de periode van de jonge kerk. nooit gehaald. Het zoeken naar evangelische volheid bij de ontrech ten. de onderworpenen, de machtelo zen van vandaag de dag. kan men dan ook verstaan als een opnieuw zoeken naar de Heer. Zo schokkend en zo diep-ingrijpend zijn de processen die dit zoeken vergezellen en vorm geven, dat menigeen veronderstelt dat wij het einde der tijden beleven. De chaos die wy dagelijks om ons heen kunnen waarnemen; de angst die de gemoede ren verontrust; de wereldomvattende vormen van verdwazing en onrecht en de historische blunders waarvan wij horen, doen velen denken da t alleen de Heer zelf. terugkomend als heerser, de zaken weer in orde zal kunnen bren gen. De problemen zijn ons boven het hoofd gegroeid. Het is uit! Het is niet de eerste keer in de geschie denis dat men veronderstelt dat het einde der tijden is aangebroken en onze westers-christelijke cultuur is evenmin de enige waarin ondergangs- gevoelens van tijd tot tijd de kop op steken. Wel moet erkend worden dater geen enkele periode in de geschreven geschiedenis geweest is waarin zoveel onheilspellende en diep-ingrijpende tekenen van een einde zich tegelijker tijd hebben afgetekend als nu. Van daar dat heel wat christelijke denkers en dichters ons duidelijk maken, dat onze tijd zich wezenlijk onderscheidt van elke andere periode in de historie. Al was het alleen maar wegens het adembenemende tempo waarin heden ten dage de veranderingen zich vol trekken. Val van een president In onze beschouwing over de wijzi ging van de modellen waarbinnen de macht in de samenleving functio neert werd een ruim kader geschetst, maar. dat was in hoge mate theore tisch en schematisch. Hoe werkt het wisselen van de macht nu in de prak tijk uit? Wij kunnen een aantal voorbeelden noemen die 'dicht bij huis' liggen en wijzen op de heenzending van ex-, president Nixon - de machtigste func tionaris op aarde - als gevolg van het feit dat hij met een aantal slechte en domme daden uit zijn presidentiële verleden werd geconfronteerd door een krant. Wij kunnen wijzen op het geen prins Bernhard is overkomen. Op de affaire rond de oorlogsmisda diger Menten en de wijze waarop een minister die wel genoemd wordt als toekomstige regeringsleider, daar voor ter verantwoording wordt ge roepen. Zonder in te gaan op de aard van de beschuldigingen die 'het grondvlak' aan het adres van de machtigen richt- de wijze waarop het gebeurt en de con sequenties ervan tonen al aan. dat de macht niet meer als vanzelfsprekend aan de top van de maatschappelijke piramide zit. De macht kan ter ver antwoording worden geroepen en in dien zij om welke reden dan ook. er niet in slaagt om moreel staande te blijven, dan wordt zij ten val gebracht. Dat is volstrekt nieuw. Deze enkele voorbeelden, die met talloze zouden kunnen worden uitgebreid, zijn symp tomen van een aantal fenomenen die de maatschappij op haar fundamen ten doen schokken. In zijn uiterst leesbare en knappe boek 'Einde of een nieuw begin' ken schetst dr. F. Boerwinkel, een cul tuurhistoricus. deze fenomenen als 'de zes eindes', die zo meent hij - te zamen nog niet hét einde hoeven te beteke- De mens van nu leeft in een periode waarin zes belangrijke tijdperken te gelijkertijd ten einde lopen. En men behoeft niet bij Marx te rade te gaan om te beseffen dat het einde van een tydperk betekent dat onze sociale werkelijkheid verandert. Laat staan als zes tijdperken tegelijk ten einde lo pen! Historische verbanden worden uit elkaar gescheurd, mensen ver vreemden van elkaar en van zichzelf, en duidelijke toekomstperspectieven ontbreken Het totale beeld is dat van de chaos. Ploegt de boer voort? Welke tijdperken zijn wij momenteel bezig achter ons te laten? Boerwinkel volgend, kunnen wij de volgende ba lans opmaken; 1. Het einde van het agrarisch tijd perk. Dit tijdperk heeft tientallen eeuwen ons leefpatroon bepaald. Het berustte op traditie en de spil ervan lag bij het vaderlijk (ook goddelijk- vaderlijk) gezag. De normen lagen vast, het tempo waarin men leefde was rustig. De natuur bepaalde de be grenzingen van 's mensen kunnen en inspireerde hem tegelijkertijd. De leefgemeenschappen waren klein. Zelfs het stedelijk leven in het agrari sche tijdperk was even overzichtelijk.' even bedaard'en even kleinschalig als dat op het platteland In het westen - kijkt u maar om u heen in het Zeeuwse land - is het agrarische tijdperk hoog stens nog een bron van nostalgie De boer jakkert met minder hard dan de industrieel in de stad. Ook bij hem staat 's avonds de tv aan en dringen vreemde invloeden in een angstaanja gend tempo binnen. De veranderingen in de agrarische techniek hebben niet alleen tot een andere levenswijze ge leid. maar zij hebben ook afgerekend met een agrarische cultuur. In landen waar het agrarisch leegpatroon nog overheerst, daar heerst ook de armoe de. Zie naar de derde wereld. 2. Het einde van het Constantijnse tijdperk. Dit tijdperk is begonnen in hetjaar313. toen keizerConstantijnde Grote, aan de christenen, die lange tijd aan vervolging hadden blootgestaan vrijheid van godsdienst gaf. Toen hij vervolgens de kerk van de christenen ging bevoorrechten en als het ware de paus op zijn troon haalde, dachten tal lozen dat nu het duizendjarig rijk van de vredevorst begonnen was. Er ont- 4 Het tijdperk van de blanke supre matie Ook dit tijdperk dateert van ongeveei 1500. Het was de periode waarin de westerse, blanke mensen het als vanzelfsprekend in de wereld voor het zeggen hadden en zonder enige belemmering «integendeel; met de morele steun van de kerk) de ge kleurde volkeren, die categorisch tot heidenen waren verklaard hun wil konden opleggen Er zijn in het tijd perk der kolonisatie, dat nu zijn einde beleeft, periodes geweest waarin na genoeg elk Europees land dat mee wilde doen, zijn eigen koloniën had. Vandaag de dag is het hebben van ko loniën een anachronisme - iets dat. 'uit de tijd' is en men loopt zelfs al storm tegen menige vorm van neo kolonialisme. Zie Rhodesië. Zuid- Afrika. maar ook Chili, waar met eco nomische middelen is geprobeerd om het zuiver politieke systeem van kolo nialisme in stand te houden. Ook in sommige vormen van ontwikkelings hulp en van marktbescherming (tol muren en tariefmuren) ontwaart men niet ten onrechte sporen van het neo kolonialisme. 5. Het tijdperk van de mannensupre- matie. Het begin van dit tijdperk ver liest zich in de nevelen van de oudheid, maar vandaag de dag nadert het zijn einde. De tijd waarin voor de vrouw gold dat zij haar levensvervulling al leen maar had te zoeken in kerk, keu ken en kinderen (de drie K's) loopt af. 6. Het tijdperk van de joodse balling schap. Dit tijdperk kan historisch nauwkeurig worden bepaald en het ligt tussen het jaar 70 na Christus en de oprichting van de staat Israël in 1948, stond een zeer nauwe band tussen 'kerk' en 'staat'. Pas sinds vrij korte tijd begint men alom in te zien hoeveel kwade kanten er aan dat verbond tus sen staatsmacht, kerkmacht en via de laatste) Godsmacht zaten. Wij beleven thans het einde van dit Constantijnse tijdperk en krijgen oog voor de ramp zalige gevolgen van de verbinding tus sen een wereldse en een geestelijke macht. De bloedige kruistochten, de inquisitie, de kolonisatie - zij zouden er zonder het verbond tussen kerk en staat niet geweest zijn. Blank en zwart 3. Het einde van het tijdperk der re naissance. Dit tijdperk begon om streeks 1500 en kenmerkend hiervoor was het dogma van de individuele vrijheid, onder andere op economisch gebied in de vorm van de vrije concur rentie. maai niet minder op geestelijk gebied. Dit tijdperk kan men om schrijven als individualistisch- liberalistisch. De grondslagen ervan worden aangetast door o.a. Marx. Nieuw begin Men kan, afgezien van deze zes eindes, nog wel enkele andere eindes op sommen, doch dat is in het beknopte bestek van dit artikel onnodig. Het gaat er slechts oin, duidelijk te maken dat het eindigen van één tijdperk op zichzelf al ingrijpend genoeg is, om aanzienlijke spanning te veroorza ken. Nu wij, aldus Boerwinkel - zes eindes tegelijk beleven (die elkaar over en weer in hun effecten beïn vloeden) is het niet te verwonderen dat veel mensen in verwarring en angst geraken en het letterlijk niet meer ziet zitten. De zelfmoordstatis tieken bewijzen dat even duidelijk als de omzetcijfers van de farmaceuti sche concerns die ons van kal merende middelen voorzien. De populariteit van horoscopen toont het even scherp aan als de verslavingscijfers en de kunst toont het ons - voor het geval wij ziende blind mochten zijn - nog eens door een wereld te weerspiege len die in scherven ligt en waarin al les schreeuwt. Boerwinkel en vele cultuurfilosofen mét het waarschuwen met klem tegen gevoelens van defaitisme. De mens zo zeggen zij, is het enige schepsel op aarde dat in staat is om vorm te geven aan zijn eigen geschiedenis Het einde van de zes tijdperken betekent met 'het' einde, maar de mogelijkheid om een nieuw begin te maken; om te be ginnen aan de architectuur van een nieuwe samenleving die minder zeff- vernietigend is dan de huidige. Theologen met gevoel voor cultuur: historie maken ons erop attent, dat in die nieuwe architectuur nog altijd een plaats zal zijn voor dat wat de kern van het christelijk godsdienstig leven uit maakt; het evangelie en met name de persoon van Jezus Christus. Ook met hém is er iets aan de hand Gedurende de zes hier beschreven tijdperken viel in verkondiging en beleving van het geloof de nadruk op de goddelijkheid van Jezus. De kerk bezong hem als 'Messias 'Heiland'. 'Heer Emma nuel' enz enz. Vandaag de dag zoekt de kerk hem als 'broeder Jezus', en duidt zij hem aan als 'Jezus van Naza reth waarmee het volle licht valt op de menselijkheid van de gezalfde Gods. De man uit Nazareth. Nieuwe theologieën Het zoeken naar de menselijkheid van Jezus betekent dat ook godsdienst, kerk en theologie in de stroomver snelling zijn geraakt. Ook daar geldt, dat wat eeuwen lang kritiekloos werd aanvaard, zichzelf nu waar moet ma ken. Het is niet zo wonderlijk dat ka tholieken Paus Paulus XI vergelijken met zijn voorganger. Johannes XXIII. en dat protestanten hun voorgangers vergelijken met Martin Luther King., Maar dit zijn nog slechts randver schijnselen. Veel ingrijpender is dat wat er gebeurt op het gebied van theo logie, de kennis aangaande God. Want ook God. de onaanraakbare en onbereikbare, wordt in de kentering der tijden object van onderzoek, en er wordt gevraagd met wie Hij eigenlijk solidair is. Door of vóór wie hij in ver leden en heden is en wordt misbruikt. Als vervolg op kritisch historisch on derzoek zijn er zodoende ook kritische theologieën ontstaan, wier uitingen ons soms absurd voorkomen. Zo is er de 'black theology', die zegt dat God zwart is en dat zwart de kleur van de genade en uitverkiezing is. Er is een feministische theologie, die staande houdt dat God een vrouw is. Er is een theologie van de revolutie, één van de bevrijding en er is er één die zegt dat God dood is. Al deze theologieën trekken het beeld dat mensen van God hebben, scheef. Maar de verontschuldiging daarvoor is, dat dit gebeurt omdat het beeld in het verleden eveneens scheef was - al leen naar een andere kant! God voor te stellen als een negerin komt ons uiter aard als een dwaasheid voor Maar wat te denken van een God die eruit ziet als een blanke veldheer, een westerse koning of een goedgeklede politicus? Zijn dat niet evenzeer dwaasheden? En toch is dat eeuwen en eeuwen lang gebeurd en indianen, negers, maori's. Chinezen en Tureken, om er slechts enkele te noemen, hebben ervan gewe ten! Evenals het nieuwe mensbeeld en het beeld van de samenleving, is het nieuwe Godsbeeld nog niet geboren. Het is in beweging. Dat wel. Ook wat dit betreft het einde van een tijdperk - het tijdperk namelijk waarin God als een statische grootheid werd be schouwd. Wellicht is dit einde wel het meest schokkende voor ons. A. F. M. C. KOOPMAN JJedreigde vogelsoorten in Europa is de titel van een mooi plaatwerk op groot formaat, uitgegeven door Het Spectrum, te Utrecht. Het werd ge maakt door Robert Hudson en Stan ley Cramp, en het is gebaseerd op een rapport van de Raad van Europa. In dit boek worden 59 soorten vogels be handeld en afgebeeld wier bestaan in ons werelddeel bedreigd is. Daarvan zijn er vijftien i!) roofvogel- en twee ui lensoorten. en elf eend- en gansachti- gen. Er zijn soorten bij die haast ieder een kent, als de Lepelaar, de Flamin go. de Rotgans en de Slechtvalk, maar ook vogels waarvan zelfs belangstel lenden in vogels mogelijk nooit ge hoord hebben, als de Knobbelmeer koet. de Terekruiter en de Kaffergier zwaluw De tekst van dit boek is voortreffelijk en bevat veel nieuwe gegevens over aantallen, broedplaatsen, verblijf etc. Hij is helaas wat ongelijk gedrukt, al thans in mijn exemplaar zijn er hier en daar bladzijden die onduidelijk (te vet) gedrukt zijn. Ook de foto's zijn onge lijk van kwaliteit; er zijn sublieme op namen bij. in de natuur onder moei lijke omstandigheden gemaakt, en ook foto's van dieren in gevangen schap. geringd, geleewiekt en wel Of van roofvogels met deerlijk gebroken slagpennen in de vleugels (de Eleon- ora's valk'.) Niettemin- een hoogst in teressant. en aanbevolen boekwerk. De in Vlissingen in 1939 geboren vo gelschilder Ad Cameron is de illustra tor van een bij Elsevier verschenen boek op groot formaat: 'De Wereld van de vogels'. De Engelsman dr. Chris topher Perrins schreef de uitstekende tekst. De pnjs is laag voor een boek van dit formaat met meer dan 1500 af beeldingen in kleur. nl. 29.50. De eerste indruk van dit boek is ver rassend. door het raffinement en de fraaie kleuren van de tekeningen. Ga je echter nauwkeuriger en kritischer kijken, dan blijken talloze vogels deer lijk mistekend te zijn. tot in het karika turale toe. Het begint al met de putter- tjes op de omslag, daar deugt niet veel van. en van de putters op pag. 39 nog minder. En zo zijn er helaas veel meer. meeuwen lukken haast nooit, mussen nog minder, het ergst is wel die op pag. 65. Dan die onderste waterspreeuw op pag. 67. de parkiet, duif enrijstvogel op pag. 153, de gedrochtelijke roodbors tjes van pag. 103. en zo kun je door blijven gaan Het is spijtig dat dit boek een tweede, nadere beschouwing van de illustraties niet verdraagt Een strengere selectie zou het geheel zeer ten goede zijn gekomen. Va, an twee van de deeltjes 'Vogels' van Meindert de Jong verscheen een herziene herdruk, namelijk van 'Vo gels in het open veld' en van 'Vogels in bos. park en stad'. In elk deel wordt een 70-tal vogels behandeld en afge beeld. De tekeningen zijn van Rein Stuurman, de meeste ronduit slecht, de kleurenfoto's naar dia's van Cees CHR. PERRINS k AD CAMERON Scholtz, de meeste zeer goed. Het zijn pretentieloze vogelboekjes, waar ik. eerlijk gezegd het nutniet van in zie (er zijn zoveel betere!) maar die kennelijk toch m een behoefte voorzien, daar ze herdrukt moesten worden Van Holkema en Warendorl, Bussum. gaf ze uit. Oók al sullige, eigenlijk slechte, teke ningen "sieren" de 'Jeugdvogelgids', bestemd voor kinderen van 8 jaar en ouder, door Plocgsma. Amsterdam, voor/ 9.90 als pocket op de markt ge bracht. 68 vogelsoorten kun je er uit leren kennen; Jaap Loohuis schreef de tekst. Kees de Kiefte maakte die teke ningen. Ik betwijfel of er aan di t boekje behoefte bestaat: juist voor de jeugd is het beste nog niet goed genoeg, en dit is gestuntel. De tekst is bruikbaar, maar met meer dan dat. Wel leuk ïshet. idee, de illustraties zó te maken dat. kinderen ze in kunnen kleuren. Maar waarom dan niet even iemand in de arm genomen die vogels tekenen kan. als Henk Slijper? Er staan een paar zeer fraaie foto's in dit boekje, van Jan de Kam. Weblijven in mineur wat de afbeeldin gen betreft: in Moussault's reeks 'Na- tuurgidsen' verscheen een deeltje 'Vo gels van Zee, meer en moeras', van Henning Anthon, bewerkt door Den Hoed (Moussaull. Baam, 23.50). Henning Anthon maakt ook al stijve plaatjes van vogels, wel ongeveer cor rect. niet met van die gekke, onge- kuride vertekeningen, maar zo dood als een pier. en wat goor van kleur. En dan wat heb je nu aan van die beper kingen als 'zee. meer en moeras'. Een papegaaiduiker en een rietgors Dan te bedenken dat we een keur van vogel- gidsen hebben waar vnjwel alles in staat, met betere plaatjes en veel meer details, voor minder of evenveel geld. 'Nachtgespenster'. Het is een verslag van de fotojacht op uilen, in woord en beeld Farber zwierf door heel Europa en ook nog door Noord-Afrika en Tur kije ivoor de steenuil, nota bene!i om Uilen op de gevoelige plaat vast te leg gen Die foto's zijn veelal frappant doordat ze zo gewoon zijn: weinig kunst- en vliegwerk, foto's van uilen zoals je ze ziet (als je ze zieti in bomen, op schoorstenen, aan rotswanden. Neem die omlaagkijkende Bosuilen tegenover pag. 33. fotografisch beslist geen meesterwerk, maai' kostelijk! De vertaling is niet vlekkeloos, een 'Sumpfohreule' is nu eenmaal geen moerasooruil m het Nederlands, maar een Velduil. Nïjgh en Van Ditmar, Den Haag, gaf dit aardige, eigenzinnige ui- lenboek uit, Konrad Lorenz schreef er een inleidend woord voor. H. W. Onlangs heeft in enkele kerkelijke bladen van ons land een verzoek gestaan van een oosters-orthodoxe aartsbisschop van Beiroet om niet meer te spreken van rechtse c hristenen en linkse moslims wanneer men het had n\ er de burger oorlog die er is in Libanon. Naar deze bisschop schreef zijn de verhoudingen in zijn land veel ingewikkelder dan dat ze kunnen worden afgedaan met de noor den rechts en links. Deze onderscheiding is veel te simpel. Bovendien wordt bij deze onderscheiding rechts verbonden met rijkdom en links met armoede. Zo krijgen we dan rijke rechtse christenen en arme linkse moslims. Hoewel de bisschop van Beiroet er niet over sprak, gaat men in ons land nog verder door de woorden conservatief en progressief voor Libanon in te voeren. En zo krij gen we dan rijke, conservatieve rechtse christenen, tegenover arme progres sieve linkse moslims. Voor degenen die van hel nu totaal verarmde landje Libanon (nog geen 2 miljoen inu oners) verder niets weten en zich ook niet de moeite geven er iets meer van te weten te komen, is de strijd aldaar, waaraan dan nu door de Syrische 'vredesmacht' een ivoorlopigi einde is gekomen, zo klaar als een klontje en voor menigeen zal de keus aan welke kant zijn sympa thie moet liggen, dan ook niet moeilijk zijn. H, On, nder de titel 'Nachtvogels' tens lotte. verscheen in het Nederlands een vertaling (van de hand van Elisabeth Bekiust van Otto Farbers boek Op gevaar af dal U zachtjesaan nu genoeg gaal krijgen van de Heilige bisschop Nicolaas van Mpra i al hoopt u natuurlijk welgeuoeg van hem tekrijgen i wilde tku toch nog letsoverzijn ikonografie vertellen, dal ts In gewone laai over de manier waarop hij steeds is afgebeeld door de eeuwen heen Vanouds vtndt men die beeltenis door heel ons oude werelddeel Niet alleen in de beroemde Hagio Sophia van Constantmapel of m de kerken van het Kremlin, niet alleen m dc be- jaamde mozatken van Ravenna of van liet Lateraan. maar ook in ontelbare andere ka thedralen. kerkén of kerkjes over heel de christenheid Sint-Nicolaas is alomtegenwoordig, maar vooral in de havensteden. Het schijnen aan ook ae seneepvarenae Grieken geweest te zijn en later de gekerstende Noormannen die hem als hun patroonheilige overal hebben 'gepropageerd' Niet zelden staat hij daarom afgebeeld met een schip erbij i Zo vindt men hem op een mooie oude gevelsteen bij het schippershuisje achter Gruuthuse in de middeleeuwse havenmetro pool Bruggei We kennen ook de oude zegswijs driemaal is scheepsrecht. En daaraan moet ik wel denken als ik de andere afbeeldinaen van bisschop Nicolaas bekijk. Want het is altijd met drie.. Drie personen of drie dingen. Soms met driehonderd mannen, officieren, uit hun onrechtvaar dige kerker door Nicolaas tvolgens de legendei bevrijd. Soms met drie joiigemannen. van de terdoodveroordeling door Nicolaas gevrijwaard Soms met dne meisjes, dooreen bruidsschat die Nicolaas bij hen 'gereden'had, behoed voor een leven in een bordeel- Soms met drie kinderen in een kuip. Ze waren dooreen herbergier ingekuipt en gepekeld als provisie voor zijn restaurant, maar door St.-Nicolaas waarlijk weer gerestaureerd in het leven Jc ziet ze dan ook monter over de kuiprand kijken Ook heejl hij soms dne gouden kogels bij zich ide bruidsschat01 of drie appels ivoor de kinderenof drie broden ivoor die gevangenen?i. Vzult zelf wel eens gezongen hebben een ei is geen ei. twee zijn een half ei, drie eieren zijn een paasei Het drietal is het getal van gulheid, rorjaal en met karig zijn, van werkelijk overvloedige en oprechte hulp Het drievoudige sluit alle twijfel uit Daarom zingen, we ook altijd een drie- teerf hoera voor wie we onze sympathie betuigen willen Zelfs door zijn ikonografie moedigt de bisschop.van Mg ra ons dus aan om echt van harte goed te zijn voor medemensen. Vooral voor verdrukten en ongelukktgen. Alle goede dingen in dneên F. Bastiaensen, Goes. daarom goed dat die aartsbis schoppelijke waarschuwing, waarvoor de Wereldraad van Kerken extra aan dacht heeft gevraagd, wat meer be kendheid krijgt. De frontlijn in Liba non heeft niet zomaar zonder meer ge lopen tussen christenen en moslims, tussen rijken en armen, tussen conser vatieven en progressieven. Een burge roorlog is daarom zo erg, omdat men menigmaal gedwongen is partij te kie zen, zonder dat men een vrije keus kan maken. Bepaalde omstandigheden brengen dikwijls mee dat men aan êen kant komt te liggen. Mede daarom is een burgeroorlog veel erger dan de strijd tegen een buitenlandse vijand. Bij dit alles kwam in Libanon nog de aanwezigheid van een leger van gewa pende Palestijnen die, weer volgens de berichten, gestreden hebben aan de zijde van de arme progressieve linkse moslims. Dat het ook hier weer niet zo vanzelfsprekend eenvoudig ligt, blijkt wel weer uit de berichten die eveneens in onze dagbladen hebben gestaan, dat verschillende groepen Palestijnen. dié van steeds zwaardere wapens wer den voorzien door landen die hen wel gezind waren en voor zichzelf voordeel zagen in deze strijd, met elkaar in bot sing zijn gekomen. We hebben ook kunnen lezen dat 'vrijwilligers' uit an dere landen met de strijdende partijen hebben meegevochten. En zo wordt het warnet van wat Libanon is geweest (en ook nu nog wel zal zijn) steeds in gewikkelder. Wanneer wij ons daar over een oordeel zouden willen vor men, een oordeel dat meer is dan het afgaan op bovenvermelde leuzen, dan zullen we toch wel iets meer moeten weten van de verhoudingen zoals ze in Libanon werkelijk zijn. Bij mij zelf schiet deze kennis te kort. Wat moeten wij er van denken wanneer we lezen dat Jumblat, de leider van de arme - progressieve moslims zelf een miljo nair is? Of dit in werkelijkheid weer zo is. weet ik niet. En wat moeten we den ken van een bericht dat de Palestijnen door deze burgeroorlog het meest van al het kind van de rekening zijn ge worden? In ieder geval lijkt het mij verstandig goede notitie te nemen van het verzoek van die aartsbisschop uit Beiroet voortaan met meer te spreken van rijke rechtse christenen en arme linkse moslims. Libanon is het enige landje in het Midden-Oosten dat een meerderheid van christenen had. Het was. wat het getal betreft, een kleine meerderheid. Of dit nu nog zo is, weet eigenlijk nie mand. want een volkstelling heeft men sinds de onafhankelijkheid in 1946, niet goed meer durven houden, omdat demogelijkheid bestond dat die kleine meerderheid veranderd zou zijn in een minderheid. De bevolkingstoename schijnt bij de islamieten groter te zijn dan bij de christenen. Bovendien zijn er uit verschillende van de omrin gende landen immigranten gekomen, terwijl het vooral christenen zijn ge weest die emigreerden naar niet- islamitische landen. De Palestijnse vluchtelingen moeten hier buiten be schouwing blij ven, omdat in tegenstel ling met andere landen. Libanon deze nooit als staatsburgers heeft willen accepteren, bang als men was voor het wankele evenwicht. Op grond van de geringe meerderheid van christenen heeft men in 1946 een 'modus vivendi' getroffen, een wijze om politiek met elkaar te leven, een schikking voor wederkerige verdraag zaamheid. De president van de repu bliek zou altijd een christen moeten zijn en de minister-president een isla miet. En zo heeft men de belangrijke en minder belangrijke functies in het staatsbestel en in het openbare leven verder verdeeld. Dat zulk een verde ling in de praktijk de oorzaak kan zijn van veel narigheid, is te begrijpen. Dit heeft nog meer aanleiding tot wrijving tussen de verschillende godsdienstige schakeringen, alsook tussen de di verse bevolkingsgroepen, nu men vermoedt dat de christelijke meerder heid van 1946 wel eens een minderheid kan zijn geworden. Heel de 'modus vi- vendi' raakt daardoor aan het wanke- len. Steeds meer wordt er door ver- schillende groeperingen op meerdere rechten en voorrechten aangedron- gen. omdat zij zich achtergesteld ge- voelen. Libanon heeft gelegen op een snij- punt van eeuwenoude handelswegen. Daaruit is te verklaren de vermenging van volken die hier heeft plaatsgevon- den. En eveneens is hieruit te verkla- ren de verscheidenheid van godsdien- sten Tyrus en Sidon, ook uit de bijbel welbekend, waren grote handelsste- den in de oudheid, van waaruit de Phoeniciérs hun waren over zee verder vervoerden. Izebel. de dochter van de koning van Sidon, die de vrouw van H! koning Achab werd. is ons welbekend De islamieten vormden hier dan een minderheid, maarhetis weer niet juist dat zij een aaneengesloten blok vorm den. De scheiding in de islam tussen verschillende stromingen, hebben ook in Libanon hun weerslag gehad. En j dan vindt men hier een groot getal Druzen. die hun rol hebben gespeeld bij de menigvuldige strijd die zich door de eeuwen heen in dit landje heeft af gespeeld. De christenen in Libanon zijn nog veel j meer verdeeld. Van de bevolking re kent 36 pet. zich tot de Maronieten, die met Rome zijn geünieerd. Zij hebben zich gesteld onder het gezag van de paus, maar hebben behouden hun zeer oude oosters-orthodoxe liturgie en zij kennen een eigen kerkrecht. Ze beho ren tot het patriarchaat van Antio- chië. Tijdens het tweede Vaticaans concilie waren zij ook vertegenwoor digd en toen in de St,-Pieter de mis I werd opgedragen dooreen van hun pa triarchen, volgens hun liturgie, ge voelden de bisschoppen uithetwesten zich als vreemdelingen in eigen kerk. Naast hen vinden we in Libanon oosters-orthodoxen. 18 pet van de be volking, die weer onderverdeeld is in zeker vijf kerken met verschillende ri ten. En naast ^eze alle zijn er hier aan hangers van de Griekse Katholieke Kerk, die weer eigen wegen gaan Bo- vendien is er hier een klein percentage protestanten, die weer onderverdeeld zijn, zoals we dat in hetprotestantisme gewoon zijn. Tenslotte zijn hier na de eerste wereldoorlog, toen het grote lij den van de Armeniërs begon, duizen den van hun vluchtelingen terechtge komen, die zich hier blijvend hebben gevestigd en de Unie van de Anneni- raakt er steeds meer van overtuigd welk een warnet van godsdienstige stromingen in Libanon te vinden is Ze hebben alle hun overtuigingen en be langen en wanneer een groep strijdt voor eigen belangen, gaat het altijd ten koste van andere. Dit alles bedenkende zijn we geneigd de aangehaalde aartsbisschop van Beiroetbij te vallen wanneer hij vraagt niet langer zo simpelweg te blijven spreken van rechtse christenen en J linkse moslims. Volgens hem is dit een valse verdeling. Maar dan blijven nog I die andere bijvoeglijke naamwoorden, rijk tegenover ami en conservatief tegenover progressief- Zijn die chris- I tenen rijk en de islamieten arm? We kennen Libanon met. en we kunnen er I dus eigenlijk niet over oordelen, maar het komt ons vreemd voor dat zij die I de helft van de bevolking uitmaken, I rijken zouden zijn Laten er proeents- gewijs wat meer 'rijken' onder de christenen zijn. vooral ook omdat zij I iets meer mogelijkheden van onder- I wijs hebben gehad, we kunnen ons I toch moeilijk voorstellen dat dit zou I gelden voor heel de helft van de bevol- king. De aartsbisschop waarschuwt ook-hier Tenslotte de tegenstelling conservatief-progrcssicf. Daarover zegt de aartsbisschop uit Beiroet I niets, maar we lezen het in onze dag- I bladen. In verband met Libanon heeft deze tegenstelling waarmee we in onze westerse wereld telkens weer worden I geconfronteerd, ons aan het denken gezet Heeft men die tegenstelling ge- I woon overgeplant naar Libanon? En I kan dat zomaar? Het woordenboek I vertelt ons dat conservatief behou- I dend is Progressief blijkt meer bete- I kenissen te hebben dan waaraan ik ooit had gedacht, in de rekenkunde, in I de muziek en ook in de economie. De meest gangbare vertaling is wel: voor- I uitstrevend En zo worden mensen en I groeperingen m vakjes gestouwd. Ze I zijn of conservatief of progressief, alsof I met de werkelijkheid is dat ieder mens I een stuk conservatisme heeft en tege- lijk ook een stukfjei progressiviteit Ieder mens wil graag behouden wat hem aangenaam is en veranderen wat I hem onaangenaam is. Ieder is immers I gewoon het eerst en het meest aan I zichzelf te denken. We kunnen hier ze- I ker geen zwart-witschema van maken I en we kunnen het in geen geval zomaar I overplanten naar Libanon. Is de mos- I limsamenleving aid aar zo progressief? I Wie iets weel van andere islamitische I landen, bijv. van Turkije, waarvan Atatürk een modem, een op Europa I gericht land heeft willen maken en wie I eveneens iets weet van de tegenstand I die hij daarbij van heel zijn islamitl- I sche bevolking heeft ondervonden. I kan zich moeilijk voorstellen, dat de moslims m Libanon zo progressief zijn. I Ik voor mij raak, over die twee woor- den nadenkende, al meer verlegen met I die tegenstelling conservatief- progressief Maar daarover misschien I een volgende keer. want ook in de ker- I ken in ons land worden tegenwoordig die woorden nogal eens gebruikt. H.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 18