Albanië moeilijk te peilen voor westen Wetsontwerp deelparlementen tijdbom onder Labourregering Krijgt Zeeland programeollege? PZC/. HODZJA-BEWIND BESTAAT 35 JAAR VRIJDAG 3 DECEMBER 1976 opinie en achtergrond i Dw Dick Verkijk) Een Hongaarse leraar, met vakantie in Joegoslavië, besloot met zijn rubberboot naar Italië te zeilen. Hij stak van wal; dagen later zette hij zijn boot op een strand. Hij werd onmiddellijk door twee soldaten gearresteerd en geblinddoekt meegenomen naar een po litiebureau. De Hongaar, die nog steeds niet wist waar hij was, werd van spionage verdacht. Ten slotte werd hem duidelijk ge maakt waar hij was beland: in Albanië. Hij werd enkele maanden vastgehouden. Hij kreeg nauwelijks te eten en wat hij kreeg stonk naar bederf. Omdat hij hardnekkig bleef ontkennen spion te zijn, werd hij herhaaldelijk mishandeld. Op een dag werd hij weer geblinddoekt en in een auto gezet, tussen twee bewa kers in. Na enige tijd stopte de auto De twee bewakers namen hem onder de arm en leidden hem een trap op. Boven gekomen lieten de bewakers hem los en keerden terug Iemand nam hem zijn blinddoek af en toen bleekdat hij in een vliegtuig zat. dat de Hongaarse regering speciaal had gestuurd om hem op te ba len Er ging een golf van vreugde door de leraar: hij mocht terug naar Hongarije In Boedapest werd hij verhoord, maar hij kwam niet voor het gerecht wegens „vlucht uit de republiek". „Je hebt in Albanië al genoeg straf gehad", zeiden ze tegen hem. Hij kreeg zelfs een paar maanden verlof om psychisch en fysiek een beetje bij te trekken, waarna hij zijn baan als leraar op dezelfde school waar hij voor zijn „vlucht" had ge werkt. kon voortzetten. Deze geschiedenis heeft zich een paar jaar geleden afgespeeld, maar in wezen is er niets veranderd, noch in Hongarije waar de relatieve tolerantie zich heeft gehandhaafd, noch in Albanië, dat zijn stalinistisch stelsel heeft voortgezet. Vorige maand (november) heeft dit be wind zijn 35-jarige bestaan gevierd. Voor de oorlog was Albanië een ko ninkrijk; koning Zog was staatshoofd. April 1939 bezetten de Italianen het land. Een communistische partij be stond er toen nog niet. Die werd pas opgericht na de aanval van nazi- Duitsland op de Sowjet-Unie. Die aan val begon op 22 juni 1941; de partij werd op 8 november van dat jaar ge sticht. Oprichter en secretaris generaal werd Enver Hodzja - en deze is tot de dag van vandaag de heerser over het land. Er waren drie verzetsbewegingen in Al banië: de „Legaliteti" (volgelingen van koning Zog), de ..Balli Kombtar" (het ..Nationale Front") en de communisti sche partij, die de voor Nederlanders verwarrende naam van ..Party van de Arbeid" kreeg. Alle drie de bewegingen kregen materiële hulp van Engeland en Amerika, per parachute neergelaten. Anglo-Amen kaanse verbindingsofficie- te. heeft problemen met de bloedsom loop en eet uitsluitend nog voedsel, dat speciaal voor hem per vliegtuig uit Frankrijk wordt aangevoerd. Het is duidelijk dat er onder die omstandig heden onder de partijtop vooizichtige onderlinge gesprekken ontstonden over de opvolging en over de dan te voeren politiek Er zijn onmiskenbaar stromingen, die van dat isolement afwillen, maar over de manier waarop lopen de meningen dia metraal uiteen Een groep zou je kunnen karakteriseren als pro-Sowjet'de an dere als pro-Joegoslavisch' Zuivering ren zorgden voor de coördinatie van die hu in Italië capituleerde in 1943 Doorslagge vend voor de machtsverhoudingen tus sen de verschillende partizanenbewe- gingen was het feit. dat na die capitula tie een hele Italiaanse divisie zich met- uitrusting en al aan de kant van Hodz- ja's partizanen schaarde. Deze geza menlijke strijdmacht bestreed niet al leen de Duitsers, maar ook de beide an dere verzetsbewegingen (in Joegoslavië bestond een analoge situatie. Tito's partizanen en de Koninklijke Partiza nen" van Mihalovitsj bestreden niet al leen de Duitsers maar ook elkaar. In Ti to's ..Stalingtijd" tussen 1945 en 1948 is Mihalovitsj gefusilleerd, omdat hij bij sommige gelegenheden samen met- de Duitsers tegen Tito zou hebben gevoch ten. Na de terugtrekkingen van de Duit sers uit de Balkan was het voor Hodzja. dan ook geen probleem de macht in han den te nemen. Ue Albanese leider heeft de destali nisatie van Chroesjtsjov in 1956 nooit aanvaard, maar tot een definitieve breuk met de Sowjet-Unie kwam het pas in het begin van de zestiger jaren, omdat er toen een andere grote broer was om op terug te vallen: China, dat brak met de Sowjet-Unie omdat het ook vond dat Chroesjtsjov destalinisatie „revisionistisch" was. Sindsdien was de verhouding China-Albanië zeer in nig; de Chinese voorpost in de Balkan kreeg grote financiële en technische hulp uit Peking. Ook de praktische ge volgen van de Chinese ideologie waren in Albanië identiek aan die in China: volstrekte isolatie van het buitenland, een keiharde partijdiscipline die geen enkele afwijking duldde, een ongebrei delde persoonsverheerlijking van de partijleider en een voortdurende eer bied voor Stalin, wiens standbeelden en portretten zowel in China als in Al banië ereplaatsen innemen. Maar er lijken veranderingen op til: in de eerste plaats in de partijleiding zelf en in de tweede plaats in de verhouding tot China. Hodzja is nog wel de leider in Albanië, maar niet meer de onbetwiste leider. Hij is 68 jaar. lijdt aan suikerziek- Zoals je zo vaak ziet gebeuren in com munistische landen waar de gesettelde partijleider zijn fysieke einde ziet na deren: hij probeert 'n kader te creëren dat zijn beleid ongewijzigd voortzet en hij zuivert iedereen weg waar hij ook maar enigermate aan twijfelt. Zo ook in Albanië. Er heeft de afgelopen drie, vier jaar een meedogenloze zuivering plaatsgevonden, waar overigens maar heel weinig van naar buiten door dringt: 19*3 was het jaar van de zuiver ingen op het culturele vlak, 1974 was het leger aan de beurt en vorig jaar ging de economische sector onder het mes. Waarnemers in Joegoslavië zijn ervan overtuigd, dat er vele terechtstellingen hebben plaatsgevonden maar niemand waagt- zich aan getallen. Het gerucht gaat. dat de minister van defensie. Beqir Balluku tot. de terechtgestelden be hoort. Diplomaten en zakenlieden, die zo af en toe beroepshalve in Tirana be sprekingen voeren, hebben meegedeeld dat zij bijna niemand van hun vroegere gesprekspartners achter hun bureau te rugvinden. Ook officieel wordt bevestigd dat er grootscheepse zuiveringen zijn geweest. Van de zomer heeft partijleider Hodzja er al op gewezen, maar op het Jongste partijcongres, dat in de eerste week van november werd gehouden, heeft hij er uitvoeriger bij stilgestaan. Uiteraard maakte hij. naar stalinistische traditie, geen onderscheid in de verschillende soorten oppositie tegen zijn beleid: hij gooide ze allemaal op een hoop. En wel letterlijk. Hij zei. dat de ..ontmaskerde anti-partijgroep op de vuilnishoop was gegooid waar alle verraders van de revo lutie thuishoren". Hij noemde acht voormalige topleiders met name in zijn beschuldigingen. ..Deze verraderlijke groep vormde", al dus Hodzja. ..een fractie in de top van de strijdkrachten, die het Albanese Cen traal Comité (van de partij) omver wilde werpen door middel van een militaire staatsgreep, teneinde de Albanese Par tij van de Arbeid en de dictatuur van het proletariaat te vernietigen. Om dit te bereiken vertrouwden zij op buiten landse militaire interventie". Hodzja gaf geen enkel detailzodat het duister blijft wat er werkelijk is gebeurd. Verkiezing tussen Amenka en China verbeterden. Het grote door China opgezette en gefi nancierde staalproject Elbasan had be gin van dit jaar al te kampen met ver tragingen als gevolg van verkoelde ver houdingen China schijnt toen al zijn financiële hulp aan Albanië met de helft te hebben verminderd. De keuze van Hua Kuo- feng tot partijleider in China is ook slecht gevallen bij Hodzja. Het duurde opmerkelijk lang, voordat de Albane zen hem met zijn benoeming feliciteer den. De sympathie van Hodzja gaat uit naar de linksradicalen in China, die in Peking worden aangeduid als „de be nde van vier". De Chinese partij was niet vertegenwoordigd op het Albanese partijcongres, maar hier hoeft geen bij zondere betekenis aan te worden ge hecht, want de Chinezen sturen al sinds 1969 geen vertegenwoordigers naar welk congres in het buitenland ook. Hua Kwo-feng liet in een boodschap wel ifreten dat hij Albanië beschouwde als de citadel van de revolutie die boven Europa torentHodzja noemde Hua- Kwo-feng helemaal niet in zijn rede Al les wat hij zei over China verbond hij aan de naam van Mao-Tsetoeng. wat lijkt op het begin van de breuk tussen Albanië en de Sowjet-Unie toen Hodzja zijn complimenten aan het adres van de Sowjet-Unie altijd in Stalinpapier ver pakte. Overigens besteedde hij in zijn rede. die in totaal 13.5 uur duurde en die was uitgesmeerd over verscheidene da gen. slechts zeven minuten aan China. Ook uit verklaringen van andere partij leiders. met name van premier en Hodz- ja's trouwste medewerker. Tsjehu. moet worden afgeleid dat een breuk tussen China en Albanië tot de zeer reële moge lijkheden behoort. Economie Hoe het dan verder moet met de Alba nese economie, is een open vraag. De zojuist aangenomen nieuwe grondwet, waarin het land overigens officieel tot „socialistisch" is verklaard, kent een artikel, dat economische betrekkingen met het buitenland bijna onmogelijk maakt. In dat artikel wordt het Alba nese ondernemingen (die uiteraard alle staatsondernemingen zijn) verboden kredieten op te nemen in zowel bourgeois-kapitalistische als in revi sionistische landen. Van Albanees standpunt uit gezien, blijft dan bijna alleen China als handelspartner over. En hoe moet het nu verder, als ook China afvalt? Al met al een somber perspectief op korte termijn voor de Albanezen, zowel op politiek als op economisch gebied. In de wereld van de marxistisch- leninistische splinterpartijen kan Ti rana wellicht een schijncentrum voor het communisme worden. Op het par tijcongres in Tirana waren niet minder dan 29 van die splinterpartijen, waar onder die van Nederland, vertegen woordigd. Uit de „verkiezingen" op het congres blijkt ook op welke grote schaal er ge zuiverd is. Het politbureau komt terug met dezelfde twaalf man, maar dat was pas voor een derde gezuiverd. Op twee nieuwelingen na bestaat het nu weer geheel uit oude getrouwen van Hodzja uit de oorlogsperiode. De twee belang rijksten zijn Mechmet Tsjehu (minister-president) en Hijsni Kapo. Van de vijf kandidaat-leden van het Po litbureau zijn er vier zo te zeggen splin ternieuw. Bij het Centraal Comité zijn de wijzigingen zeer groot. Van de 77 le den (zes meer dan het vorige Comité zijn er 43 nieuw; bij de kandidaatleden zijn 18 van de 38 nieuw. Vele zuiveringen dus en vele verander ingen. Bedoeld om in beginsel alles bij het oude te laten In feite betekenen ze. dat er grote meningsverschillen zijn die ongetwijfeld op langere termijn tot principiële wijzigingen zullen leiden. Dit proces zou wel eens versneld kunnen worden door een tweede probleem waarvoor Albanië zich geplaatst ziet: de veranderende verhouding met China Hodzja zag al tijdens het leven van Mao met lede ogen aan. hoe de betrekkingen PROVINCIALE ■Politiek en partii STATEN ZEELAND Vandaag openen wij op deze opinie- en achtergrondpagina een nieuwe ru briek: Politiek en partij'. Eenmaal per week zullen daarin Zeeuwse politici gastvrijheid krijgen om hun opvattingen duidelijk te maken. Deze bijdragen komen onder de verantwoordelijkheid van de betrokken auteurs. Bij toerbeurt komen in deze rubnek achtereenvolgens aan het woord de Zeeuwse provinciale statenleden W. Don iPvdAi. drs. H. Eversdijk iCDAi. mevr E. Maris-Koster(VVD), A MaljaarsiSGPien C Th A. van Waterschoot tPPRi. De rubriek zal steeds op vrijdag verschijnen. Vandaag de eerste afle vering van de hand van W. Don D,t 'it eerste artikeltje in onze P.Z.C. heeft mij meer kopzorg gekost dan ik voor mogelijk had gehouden toen ik mij bereid verklaarde regelmatig een bijdrage te leveren. Mijn bijdrage in deze krant zal de ene maal meer, de andere maal irunder politiek getint zijn, maar het blijft een politieke bij drage anders had men mij hiervoor ook niet uitgenodigd. In de Statenzaal waar uw provincie- 'bestuurders' vergaderen is 14 dagen geleden weer het nodige afgepraat bij de behandeling van de begroting voor he t J aar 1977 Éénmaal per j aar kan men alle zaken aan de orde en het hele beleid ter discussie stellen. U begrijpt dat daar met een fractie van 14 man dan wel de nodige inbreng wordt geleverd. De fractievoorzitter is de coördinator die uit alle inbreng één verhaal breit. Deze maal moes ten de collega's daar 1 uur en 40 mi nuten naar luisteren, inclusief de in terrupties die men uiteraard uit daagt en die zaak verlevendigen. Tegenover de éénmansfractie van het G.P. V., de heer Meyering, die een vol uur nodig had. waren wij in feite kort van stof. De eindconclusie was echter van alle zijden dat deze wijze van behandelen moest gaan veranderen. Men kan zich voorstellen dat voortaan de fractie voorzitters zich bepalen tot alge meen politieke zaken en de grote be leidslijnen en dat de ovenge staten leden dan bij de hoofdstuksgewijze behandeling (elk hoofdstuk van de begroting handelt over een bepaalde sector van het geheel bijvoorbeeld Waterstaat) daarop kunnen ingaan. Dan komt ieders individuele inbreng in het totaal ook beter tot zijn recht. Va, an vele kanten werd het college van Gedeputeerde Staten (dagelijks bestuur van de provincie) verweten dat zij bij de begroting in haar gelei- debrief (brief met toelichting op begro tings-enbeleldsvoornemens)zo weinig visie ten toon spreidde, j azelfs stelde dat zich geen bijzondere ge zichtspunten voor deden waarop diende te worden ingegaan. De PvdA heeft gesteld dat de stukken van ge deputeerde staten geen blijk gaven van belangstelling voor de samenle ving waarin wij leven, voor de noden en de vervreemding van de mensen, ook in Zeeland, en dat men zich be perkte tot feiten en feitjes, cijfers en cijfertjes. De zittingsperiode van provinciale staten heeft bijna 3 jaar van de 4 ja rige duur achter de rug en het ware juist geweest nu eens de balans op te maken van de globale afspraken die na de verkiezingen van 1974 zijn ge maakt. U weet wellicht nog dat de PvdA zich destijds duidelijk uitsprak voor een afspiegelingscollege (zoveel mogelijk partijen m college verte genwoordigd) met een programma waarover de deelnemende partijen het eens moesten zijn. Dat pro gramma zou voor het te vormen col lege als baas moeten gelden voor de 4-jange zittingsperiode. We hebben in 1974 wel gezamenlijk een aantal vergaderingen gehad voordat het college werd gekozen, maar de inbreng voor de program mapunten kwam alleen van de zijde van de PvdA, terwijl van de andere kanten alleen maar werd geremd. Zelfs de vastlegging van nota bene ook een programmapunt van het CDA 'geen ontwikkeling Sloe II' kostte toen de nodige moeite. De toenmalige fractievoorzitter van de SGP vond dit alles echter al veel te ver gaan en riep op een bepaald moment uit: „We koersen regelrecht: af op een programcollege". Jammer genoeg was dit laatste niet het geval. Nu, bij de begrotingsbehandeling, hebben wij ten aanzien van dit punt een duidelijke standpuntbepaling vanuit het Zeeuwse CDA mogen ver nemen, welk standpunt ons zeer heeft verheugd. De heer Eversdijk, fractievoorzitter, heeft duidelijk ver klaard zich volledig te scharen ach ter datgene dat hierover staat in het CDA-ontwerp verkiezingspro gramma te weten 'De voorkeur voor afspiegelingscolleges van brede sa menstelling op basis van een pro gramma voor de komende 4 jaar". Wa, at is nu precies de bedoeling? zal delezerzich afvragen. Erworden veel termen gebruikt als bijvoorbeeld af spiegelingscollege, meerderheidscol lege en programcollege, maar de on duidelijkheid werd in de hand ge werkt door de wijze waarop men met deze begrippen is omgesprongen. Beter is het te spreken over 'pro gramcolleges' en 'niet programcolle ges'. Het verschil zit 'm in de inten tiesvan waaruit het college tot stand komt. Er is sprake van een program- college, indien de deelnemende frac ties voornemens zijn een program, waarover overeenstemming is be reikt uit te voeren. De leden van het college, alsmede de partijen die het college ondersteunen weten zich hieraan gebonden. Bij hetniet-programcollege isvan dit alles geen sprake. Een dergelijk col lege heeft geen programmatische ba sis. In het meest gunstige geval zijn er soms weliswaar een aantal afspra ken, maar deze zijn zo vaag en vrij blijvend. dat moeilijk gesproken kan worden van een programcollege. Er ispassprake van een programcollege indien er een program is met duide lijke politieke keuzen en prioriteiten dat werkelijk als beleidsstuk dienst kan doen. Zowel progam- als niet- programcolleges kunnen qua sa menstelling een afspiegelxngs- dan- wel een meerderheidsbasis hebben. In het eerste geval is de collegesa menstelling een afspiegeling van de getalsmatige verhouding in de sta ten, de belangrijkste fracties zijn dan voor zover rekenkundig mogelijk in het college vertegenwoordigd. Zo'n college zouden wij een college op brede basis kunnen noemen. In het tweede geval zijn één of meer fracties, hoewel getalsmatig sterk genoeg om aanspraak te mogen ma ken op deelneming aan het college, niet in het college vertegenwoordigd. In zo'n geval zouden wij het een col lege op smalle basis willen noemen. Momenteel hebben we in Zeeland in feite een college op smalle basis, im mers de SGP met 5 zetels heeft geen. de A.R met 4 zetels heeft wel een g.s -zetel. Dit college op smalle basis is gebaseerd op enkele globale be leidsafspraken. Persoonlijk acht ik een college op W. DON brede basis ook niet wenselijk. Daar voor liggen de standpunten en op vattingen tussen socialisten en staatkundig gerefonneerden te ver uiteen. De heer Maljaars (voormalig fractievoorzitter SGP) noemde zich eens 'niet-anti-revolutionair' maar 'anti-socialistisch'. In het verkiezingsprogramma zegt het CDA. 'De voorkeur gaat uit naar afspiegelingscolleges van brede sa menstelling'. Dit laat, gekoppeld aan het uitgangspunt programcolleges, dacht ik voldoende ruimte voor een in de toekomst te vormen 'program college op zo breed mogelijke basis' en met deze conclusie na de begro tingsvergadering van de provinciale staten ben ik erg gelukkig. Ee, i vorige maal ging de PvdA naar het overleg met enkele minimum ei sen, welke werden ingewilligd. Juist de ervaring m de afgelopen jaren brengt de PvdA de volgende maal waarschijnlijk tot de minimum eis dat voor deelneming aan het college zal moeten worden voldaan aan de samenstelling van een programma, als 'oasis voor het nieuwe college. Dit laatste kunnen we van het hui dige college bepaald niet zeggen en juist het ontbreken van een pro gramma doet het zo weinig concreet zijn. Mede dankzij de ontwikkelingen binnen het CDA ligt de verwachting voor de toekomst vrijwel vast. Tegenover de kritiek ook door ons geuit, deelde het college, mede het logisch en gewenst te vmden om de beleidsuitvoering en toetsing over de naar het einde lopende zittingspe riode het volgend jaar aan de orde te stellen. Dit is dan een uitstekend uit gangspunt voor het in 1978 optre dende nieuwe college dat dan een programma op zal moeten stellen voor haar te voeren beleid. Door één en ander zal het beleid in de provincie gepolitiseerd worden, dat wil zeggen gebaseerd op duidelijke politieke keuzen voortvloeiend uitde verkiezingsprogramma's van de deelnemende partqen. Laten wij daarbij echter goed voor ogen hou den dat in de Zeeuwse statenzaal geen Zeeuwse regenng en parlement tegenover elkaar staan, maar dat de provinciale staten met de uiten door hen gekozen g.s.-leden te zamen het bestuur van de provincie vormen. W. Don HODJA 'Van ome correspondent, mr. H L Lef- felaari ±Je door de labourregenng ingediende wet op de devolutie die Schotland en Wales een eigen assemblee zal moeten geven is een tijdbom. De labourregering kan het regeren erdoor onmogelijk wor den gemaakt. De labourpartij kan voor goed zijn kans verspelen op een natio nale meerderheid En tenslotte staalde eenheid van het verenigd Britse konink rijk op het spel Het ingewikkelde wetsvoorstel dat 166 pagina's en nog eens 115 aparte clausu les omvat zal in het kort zowel Schot land als Wales een eigen assemblee ge ven met beperkte bevoegdheden De as semblee van Schotland te vestigen in Edinburgh, zal uit ongeveer 150 leden bestaan en beperkte wetgevende be voegdheden hebben. Die van Wales, die in Cardiff zal komen, zal 80 leden krijgen maar geen wetten kunnen voorstellen of aannemen Geen van beide assemblees zal belastingen mogen heffen. De leden zullen direct gekozen worden opeen manierdie gelijk is aan de verkie zingen voor het parlement in West min ster Beide ..pseudo-parlementen'idaar zal het in de praktijk toch wel op neer- ting van de assemblee in Schotland zal een kleine 20 miljoen gulden vergen, die in Wales ongeveer 18 miljoen Met alle kosten voor verkiezingscampagnes, publiciteit en staf wordt geschat dal Londen jaarlijks ruim 100 miljoen gul den naar de assemblees zal moeten de- volueren Schotland De Schotten krijgen een eigen eerste- minister iWales niet) en leden van de assemblees kunnen tegelijkertijd lid van het Britse Lagerhuis zijn, een inte ressante combinatie omdat het Lager huis souverein zal blijven zodat een dubbel-functionaris met twee maat staven kan gaan meten. Een van de clausules (nummer 82) stelt ook dat de Britse VVV niet langer verantwoorde lijk zal zijn om Engelsen ertoe te bewe gen hun vakanties in Schotland of Wa les door te hrengen. De vraag is waarom devolutie? De tweede vraag is: waarom juist nu? Veel buitenlanders zijn geneigd de nationali- teitsdrift van de Schotten en Welshmen te betuttelen als bijdrage tot folkloristi sche tradities even guitig als de onver staanbare taal die in beide gebieden wordt, gesproken doedelzakken, kilts, liederen uit Wales en bizarre gewoonten. Vanuit dat: gezichtspunt zijn Schotten nog steeds mensen die staande pap eten. van intense kou genieten en met whisky gorgelen. De Welshmen zijn ro buust welbespraakt poëtisch (Dylan Thomas i extrovert en beroeps- armoeliiders Buitenland De waarheid is dat in beide gebieden een Engelsman nog steeds (men kan er om lachen of huilen) als een buitenlan der wordt beschouwd, en een vergelij king met hoe de Ieren over de Engelsen denken gaat hier zeker ook op. De reden waarom de Engelsman zich minder Engels voelt dan de Schot zich een Schot acht en de Welshmen zich een Welshman is (vermoedelijk) omdat de Engelsman zich nooit heeft behoeven af te zetten tegen Schotten of Welshmen of Ieren. De Engelsman beschouwt zich superieur. Waarom dan devolutie? Het antwoord erop is niet dat de Engelsen zich plotse ling bewust zijn geworden van de Schotse tradities en verlangens of van die in Wales, maar devolutie is politiek. De labourpartij heeft zich gerealiseerd dat wanneer het. niet meer zou kunnen rekenen op de steun van de Schotse le den in het Lagerhuis het weieens voor goed afgelopen zou kunnen zijn met la bour als een meerderheidspartij. De dreiging voor labour is de gtoei van heid het wachtwoord zou moeten zijn In de Schotse nationale partij iSNP) die het buitenland zal devolutie ongetwij- steedsmeerstemmen dreigt af te zuigen feld worden uitgelegd als een verdere van de labour-supporters in Schotland afkaveling van wat eens Groot- De SNP wil onafhankelijkheid. De la bourregering denkt nu dat sentiment in te kunnen dammen met devolutie, een soort afhankelijke onafhankelijkheid, en het is geen wonder dat de gemoede ren daarover zowel in Schotland en Wa les. als in Londen, verward, verdeeld, en explosief zijn Manoeuvre De conservatieven in het parlement hebben ook politiek belang bij devolu tie, zij het in mindere mate. Het was dan ook de ex-premier Edward Heath die een „referendum" in Schotland en Wales voorstelde, een voorstel dat ech ter door de labourvoorstanders werd afgedaan als een uitstelmanoeuvre. Een andere vraag die ook door Britse politieke waarnemers wordt opgeroe pen is waarom juist nu. wanneer Brït- tannië zich economisch in zo'n zwakke positie bevindt, devolutie te bewerk stelligen. Binnen de conservatieve partij, zowel als bij labour, kan dit alleen maar tot een ondermijning van de partijgelede ren leiden op een tijdstip dat juist een- Brittannië was - een indruk die de na tionale economie niet ten goede zal ko men en de Britse labourregering in het defensief zal dringen. Krachtmeting Meer nog dan het gekibbel tussen het Hoger- en Lagerhuis over het voorstel om de vliegtuig- en scheepsbou windus- trieën te nationaliseren, zal het devolu- tievoorstel internationaal gezien wor den als een krachtmeting die de rege ring van premier Callaghan zich nau welijks kan veroorloven. Daar tegen over staat dat de gemoederen in Schot land, nog meer dan in Wales, dusdanig zijn opgezweept in de afgelopen weken en maanden dat het moeilijk zal zijn van de ingeslagen weg terug te keren. Bij dat alles blijft het kernpunt wat de assemblees praktisch zullen opleveren. Een werkelijk grotere vrijheid voor Schotland en Wales? Een wassen neus zoals het zelfbestuur voor de Bantoe- stans in Zuid-Afrika? Een bron van voortdurende wrijving tussen Londen. Edinburgh en Cardiff? Of zal het moei lijkheden oplossen die een beter demo cratisch functioneren van het Britse koninkrijk mogelijk maken? Wat het laatste betreft: ga er bij het nationale gokinstituut Ladbroke's in Londen maar geen weddenschap op aan. komem krijgen door de regering in Lon den een bedrag toegemeten De oprich-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4