De pseudoniemen en de missers KA TEN HOND IpzcZ Bankrekeninghouders: Waarom u de 9 cijfers op uw bank giroformulier niet mag veigeten. VAN SCHENDEL HERDRUKT de televisie kan komen Voorkom problemen voor u en voor ons. Vergeet de 9 cijfers niet. Anton Pieck in herdruk Birkenau en Auschwitz DINSDAG 30 NOVEMBER 1976 An de wassende stroom 'huisdieren-boeken' is een absolute topper te melden: Elscvicrs Groot Rashonden Boek van Fiorenzo Fio- rone. Het levert in één. stevige, band 308 volledige rasbeschrij vingen toe gelicht met meer dan 600 afbeeldin gen in kleur en zwart-wit. Fiorone geeft in deze 'must' voor de honden liefhebber beschrijvingen volgens de laatste standaarden en bevindingen en. wat zeker zo belangrijk is. hij doet dat helder en met grote kennis van zaken. De auteur heeft zich voor deze indrukwekkende uitgave verzekerd van de medewerking van 35 kynolo- gen van naam. Aan de orde komen zaken als rashis- torie. karakter, maat en gewicht, de gebruikelijke 'raspunten' en de af wijkingen. Dit prachtige uitgevoerde boek. volgens de thans geldende normen samengesteld, maakt eer dere uitgaven zo goed als overbodig voor wie het als duidelijke rassenlijst wil beschouwen. Het is mede. door het voortreffelijk evenwicht tussen het tekstgedeelte en de illustraties een waar en moeilijk aanvechtbaar 'panorama' van de hedendaagse hon den. (Elsevier-Amsterdam. 392 pagina's. ƒ79.50.). Minder dik. duur. wetenschappelijk, maar ook zeer de moeite waard lijkt ons Elsevicr.s Hondenboek (in kleu ren) door de bekende kynologisch publiciste Wendy Boorer Zij belicht de hond als vriend en metgezel van de mens in deze werkelijk prachtige foto-reportage. Hoofdstukken waar van de titels voorzich spreken: Hetis een tentoonslellingshondenlcven, De veelzijdige Duitse herder, Hals banden, Öp het gezicht en met de neus, Achter het, elektrische haas aan, De wisselende mode, De metge zel van de herder. De metgezel van de jager. De huishond. Duidelijk zal zijn dat zowel lief als leed hierin aan dacht krijgen. Het boek, charmant geschreven en samengesteld, bevat veel leerzame tips. Het getuigt ook van een in lange jaren opgebouwde relatie van schrijfster met haar vrienden en metgezellen. (Elsevier-Amsterdam, 96 pagina's, 19.50). Uitgeverij In den Toren geeft de zelfde schrijfster Wendy Boorer in enkele hoofdstukken van de nieuwe uitgave 'Honden' de gelegenheid wat dieper op enkele deelfacetten van het verschijnsel hond in te gaan. In dat. ook al keurig uitgegeven boek (135 kleurenfoto's) behandelt zij achte reenvolgens de stamboom, het kie zen van grote en/of kleine rassen en het tentoonstellingsgebeuren. Dit boek biedt meer. Howard Loxton. erkend katten-speciahst, schrijft hier over de hond als 'trouwe vriend'. John Holmes heeft het over werk honden en training, Margaret Os borne behandelt de categorie her dersverzorging. Een praktijkboek dus, met prachtig fotomateriaal (In den Toren-Combo. Baam. Tot 1 januari 14 90. daarna 19.50. 98 pa gina's). DrM. A J. Venver.oud-dierenartsen schrijver van Sijthol'fs Grote Hon denboek (derde druk 1975>. publi ceerde een boeiend en interessant boek dat hy de sprekende titel 'Wat bezielt die bond' gaf. Venver is bij de verschillende kyno- logenclubs in Nederland bepaald geen onbekende. Hij geeft indrin gende lezingen waarbij zijn grote er varing. als arts en lector aan de die- rengeneeskundige faculteit van Utrecht, vaak ten goede komt aan de 'gewone' liefhebber In dit boek besteedt hij op zijn geheel eigen wijze de mens-dierrelatie. waarbij hij - menselijk onderzoeker en wetenschapsman - uitgaat van dierspychologie Verwer maakt dui delijk. en dat is een waardevol aspect van zijn boek. op welke manier hij al die jaren aan gedragsstudie heeft ge daan. Het is een allerminst 'moeilijk' boek en voor wie verder wil gaan dan het enkel vreugdevol bekijken van zijn huisdier beslist de moeite van het lezen (en naslaan) waard. (Semper Agendo-Apeldoorn. 192 pa gina's met zwart-wit illustraties. Een klein en handzaam rashonden boek levert Leni Fiedelmeier. Het boek 'Rashonden in kleuren' wordt ingeleid door de wereldbefaamde keurmeesteres mevrouw Gondrexon-Ives Browne, die ook al een keurende blik liet gaan over de vertaling en bewerking van het bo vengenoemde Groot Rashonden boek van Elsevier. Deze rassenkalei- doscoop is zeer bruikbaar met korte, puntige beschrijvingen en zeer illus tratieve foto's. (L J. Veen. Wageningen. 130 rassen, 135 kleurenfoto s. 256 pagina's. ƒ21.90. Tenslotte, op hondengebied althans, een vrij specialistisch boek. Het heet 'Honden en hun voeding' en is ge schreven door N. A. van der Velden. Van der Velden is op dit gebied niet zomaar de eerste de beste Hij is die renarts en wetenschappelijk mede werker aan de universiteit van Utrecht, voorzitter van Cynophilia, lid van de raad van beheer op kyno logisch gebied en voorzitter van de wetenschappelijke commissie van de Federation Cynologique Internatio nale. Van der Velden waarschuwt in dit bóek tegen voedingsfouten en toont aan dat deze vaak desastreuse ge volgen kunnen hebben. Hij zegt ook hoe het dan wel moet en hecht daar bij terecht minder waarde aan het genot van de baas dan aan de wense lijkheid en noodzakelijkheden voor het dier. Zeer aanbevolen. (U. M, Holland-Haarlem, 112 pagina's 14.90. En Jn dan vriend poes. Bij Elsevier verscheen, in dezelfde uitvoering als het bovengenoemde Hondenboek van Wendy Boorer. Howard Loxton's 'Kattenboek in kleuren'. Om met de introductie te spreken: de poes als vriend, slimme dief en jager. liefko zende moeder, elegante raskat en 'zorgeloze straatkat. Deugd en on deugd wisselen elkaar af in dit zeer vlot geschreven knap geïllustreerde boek dat voor velen een aangename aanvulling op het 'katteplankje' zal kunnen betekenen. (Elsevier-Amsterdam. 96 pagina's, 150 kleurenfoto's, 19.50). Om het rijtje vol te maken dan-nog W. van Stuyvenberg - bekend publicist op zeer uiteenlopend terrein - het 'Groot Kattenboek', het vierde deel m de serie grote dierenboeken van Amsterdam - Boek. (Eerder verschenen zulke voortreffe lijke werken als Wouter Slob's boek over paarden, dat van Wim Koesen over honden en van Thijs Vriens over vogels, terwijl dat van Van den Nieuwenhuizen over de wereld van het aquarium volgt) Willem van Stuyvenberg. gecoached door Kik Eysden. maakte van deze uitgave een uitstekende documentaire dat aan de kattenhteratuur weinig feiten toevoegt, maar dat als boek op zich hel bezitten meer dan waard is. Het boek is zeer fraai verzorgd. i Amsterdam Boek-Spectrum. Am sterdam-Utrecht. 156 pagina's. boeken 13 ADVERTENTIE I l i l i M M M 7 4 99 39 834 DE JiESR B.M-. DE VF.ïES STATIONSWEG 114 SPOOKSTAD 8883 sjagei Als u geld overmaakt, zet u het bankrekeningnummer van de betrokkene op uw bankgiroformulier. U vindt dat vanzelfsprekend. En dat is "t ook. De 9 cijfers sluiten misverstanden uit en bespoedigen de betaling. Toch komt het voor. dat u een bankrekeningnummer niet weet. Probeer in zo'n geval eerst zelf die 9 cijfers aan de weet te komen. Een telefoontje naar de betrokkene is meestal voldoende. U kunt hem dan meteen attenderen op het feit dat zijn bankrekeningnummer nergens op vermeid staat. Lukt het niet, neem dan contact op met uw bank. Stuur zo'n bankgiroformulier in ieder geval niet in zonder die 9 cijfers; dat veroorzaakt grote problemen bij uw bank. Omdat vanaf 1 januari 1977 het bankgirosysteem volledig is geautomatiseerd.kunnen wij bankgiroformulieren zonder rekeningnummer dan niet meer verwerken. De Gezamenlijke Banken en Spaarbanken. rlan de voorkant heet het boek 'Pseu doniemen'. Draait men het om. dan kan men het ook openslaan, maar dan heet het 'Auteursnamen'. Omdat de eerste titel ook op de rug staat, zullen wij het er maar op houden dat 'Pseudoniemen' de titel is waaronder Wim Hazeu zo'n tweeduizend schuilnamen heeft ver zameld van Nederlandse. Vlaamse. Friese en Zuidafrikaanse schrijvers van na 1880. Een handig naslagwerkje dus, waarvan de bruikbaarheid wordt verhoogd door dat niet alleen de pseudoniemen alfabe tisch zijn gerangschikt, maar ook de namen van de schrijvers. Als u, om een voorbeeld te nemen, wilt weten welke schrijver zich verstopt achter het pseu doniem 'Stopper', dan hoeft u het regis ter maar na te slaan om er achter te ko men dat dit Nico Scheepmaker is. Wilt u daarentegen weten van welke schuilnamen Scheepmaker zich zo al heeft bediend dan draait u het boek om. kijkt onder Scheepmaker en u vindt een rijtje van tien namen - waaronder na tuurlijk ook Stopper. In zijn nawoord vertelt Wim Hazeu dat hij voor het samenstellen van dit boek contact heeft gehad met tientallen schrijvers en journalisten, en bovendien natuurlijk de nodige encyclopedieën en handboeken heeft geraadpleegd. van der Beek ooit heeft gepubliceerd als F. Harmsen van Beek Zo signeerde haar vader zijn illustraties in kinder boeken. Ook miste ik al direct een aantal na men. Zo heeft Godfried Bomans als twintigjarige gedichten geschreven in het maandblad Het Venster. Daartoe bediende hij zich van het pseudoniem Bernard iMajoiick (Major lek - groter ik). Het curieuze is dat J. ,1. Bcnjon dit pseudoniem later van Bomans cadeau kreeg, zonder dat deze vertelde dat hij het zelf gebruikt had. E., tijdschrift dat wemelde van de pseudoniemen was het maandblad Mandril. Helaas geeft Hazeu daar geen opheldering over. Ik meen dal Ceën een schuilnaam was van Con Nicolai en weet zeker dat (Ie uitstekende Parijse correspondentie, getekend Hans van Derken. het werk was van Han van der Kraan. Maar wie waren William Irish Step henson en St. John Ervinc? Zoiets zou je toch in dit boek moeten kunnen nas laan. Ook heb ik altijd willen weten wie in de jaren dertig de schrijver Ted O'Sickens was. Waarom ontbreekt Travailleur Cie, de naam waaronder de Groningse drukker II. N'. Werkman indertijd zulke wonderschone teksten publiceerde? Remco Campert heeft zieh in zijn jeugd bediend van de schuilnaam Vincent Moreno, niet van Moreno alleen, zoals hier staat. Simon Carmiggelt - maar dat weet nie mand meer - heeft in 1946 in De Groene een vers gepubliceerd dat hij tekende met- Arie Zultvouwer. Jac. van Hattum signeerde een polemiekje in Podium met Jacques le Détroné. En zo heb ik er nog wei een paar. Het is te hopen dat deze Pseudoniemen een uitgave van de Harmonie, ooit eens een tweede druk beleven, want boeken als deze plegen pas goed te worden als ze. na aangevuld en bijgewerkt te zijn. worden herdrukt. Hu Lij heefter dus wel werk van gemaakt en het is nu maar zo jammer dat je ai bladerend nogal wat fouten tegenkomt, vooral in de spelling van de namen. De Vlaamse dichter Jan van Droogen- broeck schreef zijn naam nu eenmaal met twee o's. niet met een. en bovendien is het onjuist dat het hier een pseudo niem van Jan van Beers betreft Onjuist is ook. dat E du Perron zich ooit W. C K. V N. heeft genoemd. Hij te kende enkele erotische boekjes voluit met W. C. Kloot van Neukema. Onjuist is dat de dichteres Fntzi ten Ilarmser, "p liet formaat van '...in oude ansichten' en '...kent u ze nog' heeft de Europese Bibliotheek in Zaltbommcl in een soortgelijke serie het boekwerkje: 'Het Nederlandse Bur gerluchtvaart in beeld' uitgegeven. Het uitstekend beeld- verslag - prijs J" 28.90 - beval in tonaal 155 foto's op. inder daad. ansichlkaarttonnaat. Samensteller en schrijver van de bondige maar genoeg zeg gende onderschriften is Hugo Hooftman. die in de loop van alweer vele jaren door een lange reeks publikaties in lucht vaartkringen tot een begrip is geworden. Ook in het nu ver schenen boekje geeft Hooftman blijk van zijn ongetwijfeld door weinigen geëvenaarde kennis op het specifieke gebied van de Nederlandse luchtvaart Al bladerend in De Neder landse burgerluchtvaart constateert de lezer nog eens met verbazing dat het op de wereldatlas zo onbeduidende Neder land tol op de dag van vandaag een niet geringe rol in het luchtvaartwezen speelt. Leiding bij het vervullen van die rol gaven in de vooroorlogse jaren op de eerste plaats vliegtuig- constructeur Anthony Fokker en de grondvester van de KLM. Alben Plesman. In de periode na de tweede wereldoorlog toen het vliegbedrijf veel ingewikkelder en kostbaarder was geworden bleken er toch genoeg Nederlanders de uitdaging aan te durven. Na men Frits Diepen, eerst met een eigen vliegbedrijf en later topman van de herboren vliegtuigfabriek van Fokker. Bob Schreiner en Martin Schroder met hun gelijknamige lucht vaartondernemingen en ook John Block die Transavia letter lijk van de grond kreeg. Van vrijwel al die vliegtuigtypen die vanaf ongeveer 1910 hun aandeel in het Nederlandse vliegwe- zen, en dikwijls tegelijkertijd Nederlandse vliegtuigbouw, een aandeel leverden is het werkje van Hugo Hooftman wel een. dikwijls weinig gepubliceerde, afbeelding te vinden. Naast lof moet toch één kritische opmerking worden ge maakt: Er ontbreekt een afbeelding van de Fokker F 28 Fel lowship, het nieuwste straalverkeersvliegtuig van Neder landse huize. De Fellowship is. misschien afgezien van de vooroorlogse F.36. het grootste en in ieder geval het meest gedurfde vliegtuigproject dat de Nederlandse fabriek - over igens met groeiend succes - heeft ondernomen. Het manke ren van de F.28 maakt het beeluverslag helaas onvolledig. De belangstelling voor en de populari teit van Anton Pieck blijken eerder toe dan af te nemen en waarachtig niet al leen bij naar gepast geachte wandver siering zoekende banketbakkers. Pieck heeft een ontegenzeggelijk groot publiek. Eén van de graadmeters voor die constatering is wellicht het feit dat het grote, weinig handzame en meer dan honderd gulden kostende boek over le ven en werken van de tekenaar illustrator binnen de kortste keren uit verkocht was. De Zuid-Hollandsciie Uitgeversmij (te Barn, tegenwoordig) heeft nu een tweede druk op de markt gebracht, aan trekkelijker van formaat en prijs, maar met behoud van de inhoud: alle illustra ties en de door Ben van Eysselsteijn be gonnen en Hans Vogelesang voltooide tekst. Voor de liefhebbers zij gezegd dat dit 'kloeke boek' (260 nog steeds grote pa gina's) lot 1 januari 1977 58.- kost met daarna een stap omhoog gaat naar de normale winkelprijs van 78.-. Omni-boek Den Haag naakteveneens in op het succes en heeft inmiddels de eer ste twee deeltjes in de serie 'De wereld van Anton Pieck' uitgebracht, leuk van formaat, cadeauboekjes op mooi papier, elk zo n 50 goed verzorgde bladzijden dik. Ook nu weer tekst van Vogelesang. Deel I. Ontmoeting met Hildebrand. vereent Pieck en Beets in de Haarlemse omge ving die bij beiden past De familie Kegge en De Rijtoer zijn de verhalen uit de Camera Obscura naar directe aan leiding waarvan Pieck zijn impressies gestalte gaf Deel II. Langs de Waterkant, toont ook een bekend facet van de beeldenaar Pieck' steden en stadjes rond rivieren en duidelijk dode meeuwen in het zwerk erboven. Wat Pieck tekent is voorname lijk zoet en brak water: Amsterdam, Den Haag. Delft. Rotterdam. Amers foort. Enkhuizen. Antwerpen en - na tuurlijk - Haarlem, stad aan het Spaar- ne. Beide boekjes 14.90 per stuk. Tot welke beestachtige wreedheden de Nazi-beulen - niet alleen de SS en hand langers maar ook de zo graag voor 'fat soenlijk' gehouden Wehrmacht - in staat waren, wordt op onbarmhartig harde wijze aan de kaak gesteld door Ludo van Eek in zijn twee romans: 'De getekenden' en 'De zwarte weg'. Ludo van Eek 'werkelijke naam Ludo van Eeckhout) weet waarover hij het heeft. Tijdens de tweede wereldoorlog was hij 'sectorchef in het Belgische ver zet en agent van de Engelse inlichtin gendienst. Die activiteiten werden hen noodlottig. Van Eek is zelf een 'overle vende' van een concentratiekamp. De schrijver spaart op geen enkele wijze de gevoeligheden'van de lezer. De onge- lukkigen die in handen - in dit verband beter gezegd de klauwen - van de Duit sers vielen - stond een vreselijk lot te wachten. De martelingen en ontberin gen worden zonder omhaal tot in detail beschreven Men zou De Getekenden ook het 'Boek van Auschwitz' en De Zwarte Weg het 'Boek van Birkenau" kunnen noemen. Beide vemietingings- kampen lagen dicht bij elkaar. Birke nau wordt dan ook wel aangeduid als AuschwitzII. Heteersteboek behandelt vooral de lotgevallen van Poolse parti- sanen. die eenmaal gegrepen door de Duitse mensenjagers op geen enkel me dedogen meer behoefden te rekenen. In het tweede boek nemen Franse ver zetsstrijders een belangrijke plaats in. De nu en dan bijna letterlijk de adem benemende romans van Van Eek zijn echter tegelijkertijd een 'in memoriam' voor die eindeloze rijen andere slachtof fers. op de eerste plaats de joden, maar ook de niet-joodse Polen. Russen en an dere Europeanen, die door hun mede- Europese Duitsers werden vernietigd. Ofschoon de onmenselijkheid in de twee boeken overheerst laat Van Eek de deur toch nog op een kier staan. Uit de be nauwenis is een ontsnappen mogelijk. Bij Van Eek is dat vooral de 'simpele' liefde tussen twee mensen, die nog enig uitzicht kan bieden op een brokje men selijk geluk. De Zwarte Weg iprijs ƒ31.50) en De Getekenden (ƒ29,751 - uitgegeven door Nijgh en Van Ditmar - vormen zoals eerder aangegeven geen gezellige avnndleetuur voor bij de haard Wie echter wil weten hoe het is geweest kan terecht bij Van Eek. (Sch.) Co Loerakker wint Prijs voor grafisch werk HILVERSUM - De Henriette Roland Holst-stichting heeft de Prijs voor gra fisch werk voor 1976' bestemd voor de illustratie van een jeugdboek De prijs is toegekend aan Co Loerakker uit Haar lem voor zijn bijdrage aan het boek 'De grote Vivat' van MMIES Bouhuvs. N.„ i atuurlijk zal er pas echt massale belangstelling komen voor het werk van Arthur van Schendel als ei- eer. boek van hem tot tv-serie is bewerkt. Daar zijn. zover ik weet. nog geen plannen voor. maar mocht Walter van der Kamp na 'ollands Glorie naar iets nieuws zoeken, mag ik dan zijn aan dacht vragen voor een boek van Van Schendel dat dooi zijn episodische bouw als hel ware vraagt om een tele visiebewerking Ik bedoel De wereld een dansfeest het tragische verhaal van een dan spaar Marion en Daniel, dat in zijn jonge jaren triomfen viert, maar later in ziekte en armoe ondergaat. Het boek is al jaren niet meer te krij gen. maar dit tekort zal spoedig ver holpen zijn. gezien hel rappe tempo waarin op het ogenblik de delen van het Verzameld Werk verschijnen (Meulenhoff). Misschien leidt deze uitgave in acht delen dundruk tot een ingrijpende hei-waardering van dit. oeuvre maai ik kan mij toch niet goed voorstellen dat "De wereld een dansfeest' daarbij niet een hoge. zo met de hoogste plaats zou innemen. Hoewel Van Schendels eerste boek "Drogon" 11896. de schrijver was toen 22 jaari. al meteen op een welwillende ontvangst kon rekenen, zijn het toch de beide Zwerver-boeken Êen zwerver verliefd" (1904) en 'Een zwerver ver dwaald 11907) geweest die zijn naam hebben gevestigd. Het is opvallend hoezeer de zwervei- sdroom de Nederlandse literatuui in de eerste helft van deze eeuw heeft be ziggehouden. Aait van der Leeuw. A. Roland Holst en Slauerhoff moeten worden genoemd maar ook Nescio' de tragiek van zijn verhalen ontspringt immers aan het conflict tussen zwei- veisdroom en kantooi slavernij. He, herlezen van Een zwerver ver liefd' is een merkwaardige ervaring Een romantisch verhaal a la Eichen- dorff maar gezet in een prae- Raphalische gloed Een ding is in een halve eeuw volstrekt veranderd: voor de jonge Du Peiron was Van Schendel een verademing na de woordkunst van Tachtig, maar op mij komt het taalge bruik van de Tamalones wel degelijk over als typisch kunstproza Van een avondlucht heet het: De vei- schoten hemel was wijkepd alom met zijn bioei van kwijnende starren en a Is da t geen Tach tigse schoonheidsbe leving is. wat is het dan wel? Hei verhaal is op bepaalde punten al lesbehalve duidelijk Tamalone wordt een deugniet, een onverschillige schooier en zelfs een gauwdief ge noemd. maar het enige vergrijp waar van wij vernemen is zijn poging, een oude dievegge te redden van de haar achtervolgende schout en dat doet hij dan nog in zijn onschuld. Toch is Tamalone een levend en on vergetelijk personage en dat zul je in de literatuur van Tachtig verder ner gens vinden. Het thema wordt omge keerd in Een zwerver verdwaald- zoals Tamalone in het eerste boek tever geefs bemint, zo is hij nu op zijn beurt het voorwerp van een vergeefse liefde. Het verhaal is in dezelfde flonkerende stijl geschreven maar als avontuur is het veel zwakker. De beschrijving van de feestelijkheden duurt veel telang en pas tegen het eind komt er schot in de historie. Daar staat tegenovei dat Tamalone hier meer psychologische motivering krijgt: zijn met-verliefd-zijn op Maluse vereist meer opheldering dan zijn wel-verliefd-zijn in het eerste boek op Mevena D, ïrken die opgenomen zijn i deel II zijn veel minder bekend, en misschien is dat ook wel terecht. Ik heb getracht een korte roman als Rose Angclique le lezen, maar na drie bladzijden heb ik het opgegeven. Blijkbaar ben ik volslagen onvatbaar voor deze ijle wazigheden, dit proza dat wel in gangbaar Nederlands is ge steld. maar waarvan de inhoud voor mij ongrijpbaar is. Het is een lectuur die bij de beroepslezer de beruchte tweespongheid oproept: je leest wel. maar je betrapt jezelf er op datje met een ander deel van je hersens aan heel andere dingen zit te denken. Toch. ik heb zo veel aan Van Schendel te danken dat mij geen lelijk woord uit de machine wil. Schrijvers als hij heb ben er nu eenmaal recht op dat be paalde boeken, die het niet gehaald hebben, ook hun plaatsje krijgen in het Pantheon, waar ze wel regelmatig worden afgestoft, maar waar alleen de specialist ze nog aandacht geeft. HANS VAN STRATEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 13