Mej. Marij Ruijs geeft na twaalf jaar leiding 'De Blide' in Terneuzen over Internationale Nieuwe Scene: opvolger voor 'Mistero Buffo extw „IN ONS HUIS IS OECUMENE LEVENDE WERKELIJKHEID" Jacqie Vink exposeert in 'De Smidse', Hulst 'HARLEKIJN, NOCH KNECHT NOCH MEESTER' Zuster Caritas nieuwe directrice van 'De Blide' Op 1 januari naamt mej. Marij Ruijs afscheid van het Terneuzense be jaardenverzorgingshuis 'De Blide'. Ze wordt opgevolgd door zuster Ca ritas Werswijveren. Twaalf jaar lang heeft mej. Ruijs de direktie over 'De Blide' gevoerd. Al voor de officiële opening was ze bij 'De Blide' in dienst ..Dat was voor mij een pluspunt, want ik heb des tijds alle toekomstige bewoners leren kennen tijdens een persoonlijk huis bezoek Dat was direkt al een basis tot een verder goeie relatie", mej. Ruijs is geboortig uit het Land van Maas en Waal. Na het doorlopen van de Sociale Academie in Breda legde ze zich in Nijmegen toe op de sociaal-pedagogische studie. Ze zat in het jeugdwerk en -zorg en was be trokken bij het werk van de volksho geschool. Volgens haar zijn de erva ringen in het werk met jongeren haar van pas gekomen in de uitvoering van haar funktie als direktrice van 'De Blide' Als ze 'De Blide' voorgoed de rug heeft toegekeerd, zal mej Ruijs, als lid van de religieuze ge meenschap 'Catechisten van Breda", haar domicilie zoeken in het cen trumhuis van deze gemeenschap in Breda ZEEUWSCH-VLAANDEREN VRIJDAG 26 NOVEMBER 1976 TERNEUZEN - „Bep, Bep.... waar zit je?" Een huishoudelijk hulpje snelt de trappen op. Achteruit een gang klinkt het antwoord: „Joehoe, hier zo!" De le den van de bewonerscommissie die in een bovenzaaltje in diepgaande discus sie zitten, horen dit nauwelijks. Even als de overige bewoners van hel Ter neuzense bejaardenverzorgingshuis 'De Blide' zijn ze er aan gewend dat er algemeen een opgewekte sfeer in werk en in het omgangsverkeer bestaat. Alvorens het volgende agendapunt aan de orde wordt gesteld, onderbreekt di rectrice'Marij Ruijs. als voorzitster, even de vergadering Triomfantelijk zet ze de huisradio aan ..We beleven van daag een primeur." Het zacht golvende geluid van een ingetogen strijkkwartet komt uit de ether. „Wat u nu hoort is de eerste uitzending van ons wekelijkse verzoekprogramma 'U vraagt, wij draaien' dat voortaan elke vrijdag van elf tot twaalf te beluisteren zal zijn." Als de radioknoop weer is omgedraaid, vindt mej. Ruijs dat ze nog wel enige uitleg aan de bewonerscommissie ver schuldigd is. „Het is de laatste paar we ken allemaal wat vlotter verlopen met dat verzoekprogramma dan we hadden verwacht Ik weet dat we er eigenlijk in deze vergadering nog op zouden terug komen. maar na dat aanmoedigingsar tikel in het laatste nummer van 'Blide- klanken'. is er meteen al een hele stapel platenverzoekjes binnengekomen. Vooral het personeel heeft er ook nogal achteraan gezeten. Ik heb toen ge meend niet langer te moeten wachten met het laten samenstellen van de eer ste band "De bewonerscommissie is het met haar eens dat er voor de verzoekjes geen geld wordt geïnd. Mej. Ruijs: „Er zijn aan ditverzoekprogramma geen kosten verbonden. We hebben dit huis programma gewild voor ons welzijn." Afscheid Zachtjes gaat de deur open. het koffie- meisje zet een verse pot koffie neer. Onverstoorbaar praat de bewoners commissie door. Het gesprek gaat over het aanstaande afscheid van mej. Ruijs. Zeis64 jaar en per 1 januari aanstaande Schaken HULST-Deschaakclub'Hulst'kwam in Den Dullaert bijeen voor het spelen van decompetitiewedstrijden. De uitslagen bij de wedstrijdschakers luiden: Groep A: C. Franse - R. Curran 1-0, A. Lauwereijs-E.deKoningl-O.GroepB.W van Waterschoot - Jvan Eek 0-1Groep C: C. de Wolf - H. Picavet 0-1 De uitslagenbij derecreatieschakerslui- den: R. Stevens-A Smitsl-O.P d'Hondt- J. van Rie 0-1, R. Andreas - E Genng 1 -0 H. Spi tters- W. Dumont0-1 en E. de Nijs F. Nijssen 1-0. Kaartwedstrijd SINT-JANSTEEN - De leden wan de KPJ-knng Hulst hielden een biljarta vond in café 'De Kroon' te Sint- Jansteen. Aan dde wedstrijden op het groot biljart namen 21 leden deel. De- uitslag luidde: 1 L. Verhaegen, aid. Westdorpe, 2 W. Michielsen. afdeling Graauw, 3 B. Bonte. afd. Koewacht. 4 ex-aequo: B. van Duyse, afd. Terhole en Et. Poppe, afd. Koewacht. Aan de wedstrijden op het topbiljart namen 26 leden deel. De uitslag luidde: -1 H. Baert, 2 Er. Poppe. 3 J. Cock, 4 B. Bonte, allen van de af'ddling Koewacht. 5 ex aequo- J. de Baar, afd. Lamswaarde, W. Michielsen, afd. Graauw en G. Baert. afd. Koewacht. V ogelpiekwedstrijd KLOOSTERZANDE - In de 'Monkey- Bar' te Kloosterzande werden de com petitiewedstrijden vogelpiek gehouden. De uitslagen luiden: 1 L. van Puyvelde 1155. 2 G. Schillemans 1085. 3 R Goos- sen 990,4 R. Vemimmen 985. 5 P. Ivens 965, 6 J. Pauwels 935 De competitiestand luidt: 1 L van Puy velde 7730. 2 G. Schillemans 7600, 3 P Ivens 7265. 4 R. Vemimmen 7090, 5 R. Goosen 6810. 6 J. Pauwels 6350 Gaaibolling CLINGE - Aan de gaaibolling bij P Boets te Clinge namen 35 personen deel De uitslag luidden: 1.3 en 5 R de Block, 2 L. van der Kelen. 4 E. de Koninck. 6 F. d'Hanis, 7 E. Himbrecht Naar aanleiding van deze mededelingen verzeilen de commissieleden als vanzelf in een pastoraal gesprek, waarin mej. Ruijs de leidraad geeft. Er wordt gedis cussieerd over de geloofsveranderingen, over de mens in nood die leert bidden en het wel ofnietzinvollevan de oorbiecht. Er wordt verschillend over het geloof gedacht en dat vindt met name zijn oor zaak in het feit dat 'De Blide' een oecu menische leefgemeenschap vomt. Oecumene In haar kantoortje zet mej. Ruijs later uiteen hoe het 'oecumenisch denken binnen De Blide in praktische vorm steeds sterker wordt bekrachtigd." Ze vertelt dat de naam De Blide niet alleen is gekozen, omdat het een riviertje was dat in het jaar 1000 in de buurt van het huidige Terneuzen door een schor naar de Honte of Westerschelde stroomde. In de openingsbrocfiure staat te lezen 'De Blide' zou voor ons meer kunnen gaan betekenen dan een historisch be grip alleen. Het kan een naam zijn die tevens uitdrukt wat wij met De Blide beogen. Namelijk' dat velen die in De Blide vertoeven, als bewoners of als gas- Bejaardenverzorgingshuis De Blide' in Terneuzen. het oecumenisch geloofsdenken minder is geworden Mej Ruijs vertelt dat ze ook anderzins de bejaarde bewoners bij de maatr schappelijke veranderingen en kerke lijke vernieuwingen poogt te betrekken. In dit verband haalt ze nog weer even het idee van de Jong-Oud Trust aan om onder het motto 'Elke tijd is leeftijd" discussie-onderwerpen als 'We worden anders oud', 'Van harte oud zijn' en Liefde op latere leeftijd' op gang te brengen. De animator van deze ge sprekstof. Jos Tielens benadert vol gens mej. Ruijs deze punten zeer welle vend. begrijpelijk en openhartig Liefde Sprekend over teerhartige zaken als liefde en verliefdheden geeft mej. Ruijs als haar mening te kennen: „Net als in elk ander bejaardentehuis komen er ook in De Blide liefdesproblemen voor. Soms zijn het helemaal geen proble men. Soms zijn het alleen maar ver liefdheden, twee mensen die ineens sterk tot elkaar aangetrokken voelen. Als leiding van tehuis bespreek je der gelijke zaken dan als het inderdaad een probleem vormt. Ik heb zulke relaties wel gestimuleerd en daaruit ontstond dan een mooie vriendschap." „Van een directe man vrouwverhouding maak ik ook geen probleem, dat bestaat nu eenmaal. Jammer dat sommige bewoners daar wel een probleem van maken. In het al gemeen moet ik zeggen dat in een be jaardenverzorgingstehuis alle bewoners lot- en leeftijdsgenoten zijn. Er kunnen dan relaties ontstaan, waarin een man en een vrouw ontzettend veel voor el kaar kunnen gaan betekenen. Ik heb daar genoeg voorbeelden van meege maakt." De afgelopen jaren is mej. Ruijs ook se rieus bezig geweest met het bevorderen van de inspraak en democratisering voor bewoners en personeelsleden. Er werd een bewonerscommissie opge richt. samengesteld uitmensen die flink hun woord konden doen. Er werd een redactiecommissie in het leven geroe pen. waarin bewoners en personeel zit- tinghebben. Resultaat: zes keer per jaar verschijnt het huisorgaan 'Bhdeklan- ken', waarin iedereen zijn wel en wee mag souien. Mej. Ruijs zegt dat zeer altijd vanuit is gegaan dat je pas kunt weten wat er onder de bewoners leeft, indien je j e regelmatig met hen ophoudt. En dat doet ze danook prompt. Zomaar een voorbeeld: regelmatig bindt ze de strijd aan met de 88-jarige Hendricus Snoeck. een ex-fabrieksarbeider. 'Snoekje' is verzot op sjoelen en daar mee weet hij telkens weer mej. Ruijs te paaien Over het algemeen weet mej. Ruijs hem op punten te kloppen en dan reageert Snoek zich maar weer af op zijn trommel, buiten in het Blideparkje. Tekenares Jacqie Vink aan het werk WETHOUDER STOLTE VERRICHT VANAVOND OPENING HULST - „Dat ik nu naar Hulst kom, ligt voornamelijk in het feit dat ik als geboren Hulsterse ook wel eens in m'n eigen landstreek wilde exposeren. En ik doe dat in 'n gelegenheid als deze omdat mij al dikwijls gebleken is dat de drempel van 'n museum of stadhuis voor veel mensen vaak te hoog is en 't publiek op deze manier gemakkelijker met de kunst in aanraking komt." Kunstenares Jacqie Vink exposeert vanaf vandaag, vrijdag, in bar 'De Smidse' in de Grote Bagijnestraat te Hulst. Wethouder J. H. Stolte opent de expositie om 19 uur. De tentoonstelling van deze momenteel in het Limburgse Swamen woonachtige kunstenares om vat onder meer schilderijen, houtskool tekeningen, pentekeningen en aquarel- zichzelf eerder een werkstudent, omdat ze nog lessen neemt .Door te exposeren krijg ik ook meer de gelegenheid om m'n werk te verkopen en zo probeer ik de financiële balans een beetje in even wicht te houden. Daardoor kan ik me dan verder bekwamen om zo in de toe komst een bepaalde hoogte te berei ken". len. Jacqie Vink is zoals ze zelf al gezegd heeft in Hulst geboren en is er ook naar school gegaan. Ze heet eigenlijk Jacque line. „Iedereen noemde mij later Jacqie en dus is het Jacqie geworden", luidt haar verklaring. Vanuit Hulst is de kun stenares met haar man naar Limburg vertokken. Ze heeft altijd al belangstelling voor te kenen gehad. „Maar vroeger was het be ter om een keurig beroep te leren", legt Jacqie Vink uit. „Maar zoals dat altijd gaat: het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zodoende ben ik toch aan net tekenen geraakt. Maar nu onder deskundige leiding. Ik krijg m'n teken en schilderlessen van Wijnand Thönis- sen, een bekende schilder m deze stre ken die gestudeerd heeft aan de acade mie in Maastricht en zich onder andere in Parijs verder bekwaamd heeft. Ik heb nog niet zo'n lange weg afgelegd op het pad van de kunst. Maar ik heb toch mmal welde gelegenheid gehad om 'n paar keer te exposeren. Bovendien werd ik ook geregeld in opdracht en nog pas vorige maand heb ik een opdracht vol tooid die mij was gegeven ter gelegen heid van de opening van een nieuw ten- mssportcomplex met restaurant. Dit werk beeldt de mens in de sport uit.Ook geef ik wel demonstraties schilderen bij verschillende gelegenheden en jureer bijvoorbeeld tekeningen bij kinderte- kenweastrijden. Exposities in Venray en Heerlen zijn m voorbereiding" J acqie Vink ziet zichzelf nog niet als een 'professionele kunstenares'. Ze noemt Postduivententoonstelling HULST - De postduivenhoudersvere- niging 'De Vitesse' uit Hulst hield in haar lokaal hij P. Wentzler te Hulst, een dui vententoonstelling. De liefhebbers uit de omgeving kwamen in grote getale naar de tentoongestelde duiven kijken. De duiven waren eigen dom van de leden A. Dobbelaer en A. Pieters. Zondag is er. van 10.00 uur tot 13.00 uur. weer een duivententoonstelling van een zeventigtal duiven, eigendom van de le den Van der Vlies en Kramers. HULST - In 'De Stadsherberg' te Hulst hielden de leden van de postduiven- houdersvereniging 'De Herleving' uit Hulst een duivententoonstelling. De ongeveer 75 duiven waren eigendom van de leden C. Voet, J. Kuyckx en A. Freijser. Voor deze tentoonstelling bestond zo wel bij leden als bij nietrleden grote be langstelling. Zondag is er. wederom in 'De Stadsher berg' een tentoonstelling van een 70-tal duiven van de heren T. Peeters. C. van de Walle. Deze tentoonstelling is van 10.00 tot 12.00 uur geopend. Kaartwedstrijd KLOOSTERZANDE - Aan de competi- tiekaartwedstrijd van de Klooster- zandse kaartclub 'De Stoere Spelers', die in zaal 'De Reizende Man' te Kloos terzande werd gehouden, namen alle leden deel. De uitslag luidde: 1 Jos Pardon: 2 Rob Scheerders; 3 Prud. Jonkers. 4 Rob de Booy; 5 mevrouw Herrewegh. 6 Jos Koole: 7 Johnny Vershuren; 8 Plet Pau- wels. 9 C. van der Ha en 10 Francis Maes. De kaartclub 'De Stoere Spelers' hou den grote surprise Sint- Nicolaaswedstrijd in zaal 'De Reizende Man' op vrijdag 3 december staat ze haar plaats af aan zuster Cari tas Verswijveren (39). Sinds 1 novem ber jl. loopt de nieuwe directrice van 'De Blide' al in het dagelijks gareel mee, om zo vlekkeloos mogelijk de dage lijkse leiding van het bejaardenverzor gingshuis te kunnen overnemen. De bewonerscommissie beslikt j n £je eerstvolgende vergadering zeer gede tailleerd over het afscheidsfeest voor mej. Ruijs te praten. „Daar heeft u mij vast niet bij nodig. Bovendien zie ik inmijnagendadatikdabverhinderdben. Dus kunt u vrijuit over de feestavond praten. Eigenlijk is een afscheid geen feest, vindt u wel. We zullen maar den ken zoals de Fransen het zeggen: le roi est mort, vive le roi'. Directrice Ruijs stapt gauw van het on derwerp 'afscheid' af en roep twee pun ten aan die zij in het kader van bejaar denzorg actueel acht. Via de Jong-Oud Trust, een instituut dat een zinvolle dia loog tussen oudere en jonge mensen en bejaarden onderling op gang wil bren gen. heeft zij gespreksmateriaal bin nengekregen. „Ik voel er veel voor met experimentele gespreksgroepen op de verschillende discussie-onderwerpen in te gaan. De samensteller heb ik verzocht het nodige materiaal hierover aan me toe te sturen. Intussen heb ik met een paar groepen al gesprekken gevoerd. De algemene reactieis positief. Men vindt het plezierig om in die gesprekken naar voren t;e brengen hoe men bepaalde za ken vroeger beleefde en hoe men ze nu beleeft." De scheidende directrice, mej Marij Ruijs speelde regelmatig, op verzoek, een par tijtjesjoelen met de 88-jange Hendricus Snoeck. ten. om er te rusten of te werken, gedu rende lange jaren of slechts als in het voorbijgaan, hier kunnen leven in een klimaat van büjheid en warmte. Dat zij h ier vruchtbare oevers vinden en elkaar hetlevengevende water schenken." Mej. Ruijs beweert, dat. dit geschreven woord, in de twaalf jaar dat De Blide nu open is bewaarheid isgeworden. „Wat bij decre ten door concilies en synodes in theorie op papier is gezet en waarover men een halve eeuw nodig heeft om deze theorie tot werkelijkheid te brengen, kun je als directrice van een bejaarden thuis veel sneller tot levende werkelijkheid voe ren." MejRuijs voegt er aan toe dat niet alle bewoners van De Blide. in feite een ka tholiek bejaardenverzorgingshuis, het met de oecumenische geloofsbenader- mg eens zijn. Er zijn er onder ons die dit niet appnciëren. Zeker in het begin niet en misschien nu nog niet. Bij met- katholieken kan dit evenzeer het geval zijn. Niets moet geforceerd worden, dus ook het begrip oecumene niet. Maar mijn ervaring is wel dat, naar mate dit tehuis langer bestaat, de aversie tegen INSPIRATIE IN GOLDONI ANTWERPEN - De Internationale Nieuwe Scène te Antwerpen heeft een nieuw spektakel klaar waarmee duide lijk een poging gedaan wordt om aan te sluiten bij het volkstheater zoals de to neelgroep het in „Mistero Buffo" beoe fende, een produktie waarmee men niet alleen in hun eigen land. maar ook in Nederland en in Frankrijk ongewoon sukses oogste. Na de eersteling van de jongste Belgische professionele thea tergroep. vervielen de leden in het slo- ganmatige politieke theater dat hen weghield van het publiek dat ze wilden bereiken, en dat blijkbaar behoefte blijft hebben een traditioneel gekruide produkties, meer zelfs: dat niet bereid is de boodschap te aanvaarden indien bij niet verpakt is in de oervorm van bet westerse theater. De terugkeer lijkt nu wel enigszins arti ficieel, maar de theaterkwaliteit heeft er in elk geval bij gewonnen, en in tegen stelling tot „Mistero Buffo" komt hier ook de groepsprestatie beter voor het licht, heus niet ten nadele van rasac teurs als Jan Deel air en Chareles Cor- -ette. Voor hun nieuwste stuk kozen de mensen van het kollektief weer voor de Italiaanse regisseur Arturo Corso, die op die manier met zijn eigen schrijfwerk te maken kreeg. Hij schreef een volks stuk voor akteure en overakteurs: „Har lekijn noch knecht noch meester" Het verhaal vertelt hoe een aantal mensen in de gevangenis is terecht gekomen, hoe ze gratie krijgen en daarna beslui ten hun wedervaren door te vertellen, teneinde de mensen voor de gevangenis en voor de machtige arm der wet te be hoeden. Ze proberen dat in de theater vorm. trouwens een van hen is Harle kijn. een man van dat vak. Hij voert dan ook het hoogste woord in discussie en tijdens repetities Al gauw blijkt echter dat het kunstzinnig theatrale dat Har lekijn opdringt niets meer te maken heeft met de problematiek die ze wilden aanpakken. Het beetje kritiek dat in zijn stukjes geleverd wordt op de maat schappij en de machthebbers lijkt te ongevaarlijk voor de rest van de troep Het bewijs daarvan wordt imnmers ge leverd door de tolerantie van de mach thebbers. Wanneer de troep echter een andere koers gaat varen en inderdaad essentiële punten gaat aanraken die voor de machtshebbers niet zo dank baar zijn, eindigen ze waar ze begonnen in de cel. Goldoni Aan de basis van „Harlekijn, noch knecht noch meester" ligt onmisken baar de klassieker „Harlekijn, knecht van twee meesters" van Carlo Goldoni. Hij is wellicht de bekendste auteur van de zogenaamde Commedia dell'Arte (letterlijk 'kunstzinnige komedie'). De Commedie is een bastaardkind van het volkstheater. Hel volkstheater is het theater dat de problemen vertelt van het volk, zoals ze gezien en ge schreven werden door de schrijvers die de kant van het volk hadden gekozen. De commedia dell'Arte houdt daar al leen de vormentaal van over. en is vrij snel een gekunseld inhoudsloos thea ter geworden daardoor. Het verhaal van de Harlekijn en zijn troep geeft de Internationale Nieuwe Scène minder kans dan dramatisch zwak belerend te doen Het is veel meer situatietheater dan bijvoorbeeld een vorig werkstuk 'De ballade van de Grote en Kleine poppen" waarmee ze voor twee jaar nog op het Hollandfesti val figureerden. Niet de personages, maar de situatie zelf brengt de theater machine op gang De personages belan den in dat mechanisme en worden de radertjes die de machine doen rondd raaien Arturo Corso verantwoordt deze keuze als een kulturele keuze. nl. het samen kiezen hoe men moet leven. Si tuatietheater betekent immers een ge schiedenis lonen en niet ze beleven. Het bekommert zich niet om het drama dat in de enkeling wordt geboren uit zyn eigen individuele problemen tegenover de andere maar wel om de problemen van allen binnen een gemeeaschappe- lijk probleem in dit geval de klassen maatschappij ln tegenstelling tot vorige produkties van het gezelschap wordt de voorstel ling niet gevolgd door een nabespre king. Voorstellingen voor „Harlekijn, noch meester noch knecht" zijn gepland voor de Arenbergschouwburg te Ant werpen op 8 december en in de Gentse Schouwburg komt er een reeks eind april. Voor de rest trekt de troep in het hele land rond met deze produktie en met 'Over Jongleurs', een programma met flitsen'uit hun vorige produkties. FREEK NEIRYNCK Jan Declair m Harlekijnnoch knecht noch meester" van de Internationale Nieuwe Scène uit Antwerpen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 43