Explosieven geen gevaar in zee meer Akkoord over vergoeding 380 Kv-leiding PZEM Terneuzen stapt node in regeling RPCZ BUS NAAR SLOE MOET LEEG BLIJVEN RIJDEN AKF TRANSPORTEERT HET TOT NU TOE GROOTSTE APPARAAT MINISTER VREDELING LAAT VERGOEDING VISSERS VERVALLEN almanak Nog geen toestemming ministerie voor opheffing van lijndienst Hoechst over op eigen vervoer Vijftien centimeter speling in Goese sluis DONDERDAG 11 NOVEMBER 1976 WD-ER PLOEG ONTEVREDEN OVER ANTWOORD Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Minister Vrede- Iing van defensie is van oor deel, dat de explosieven die zich op en in de zeebodem be vinden geen gevaar meer vor men voor de scheepvaart. De taak van de koninklijke marine om door het onschadelijk ma ken van deze explosieven de zeewegen veilig bevaarbaar te maken kan wat de bewindsman betreft dan ook als beëindigd worden beschouwd. Hij heeft dat woensdag aan de tweede kamer meegedeeld ter motiver ing van zijn voornemen om met ingang van het nieuwe jaar de vergoeding aan vissers die mijnen opvissen en inleveren te laten vervallen. De heer Vredeling reageerde met deze - schriftelijke - mededeling op het ver zoek om nadere opheldering over deze kwestie van de WD'er Ploeg. Het tweede-kamerlid had zich gebaseerd op een artikel in de PZC van 7 augustus. Het plan van defensie om de vergoe dingsregeling te beëindigen in het kader van allerlei bezuinigingsmaatregelen bleek kort nadat een m Vlissingen ge stationeerd vissersvaartuig (de Vlissin gen 27) een granaat had opgevist, die m de netten tot ontploffing kwam. Bij dat ongeluk kwam één opvarende om het Grondeigenaren: hogere vergoeding voor bestaande hoogspanningsleiding GOES - De grondeigenaren en pachters die op Zuid-Bevelami op hun grond masten van de 150 kv- hoogspanningsleiding van de NV PZEM hebben staan, vinden dat de vergoedingen die zij daarvoor ontvan gen. verhoogd moeten.worden- Tijdens een bijeenkomst in Goes over de nieuwe kv-hoogspanningsleiding woensdagmiddag, in de Prins van Oranje - werd aangevoerd dat de be dragen die in 1966 volgens overeen komst vastgesteld zijn, veel te laag zijn. 'Ik ben met die hoogspanningsleiding gewoon bij de beer gedaan", merkte een van de circa 120 belanghebbenden on der applaus op. Voorzitter S. Duvekot van de vertrou wenscommissie die over de vergoedin gen voor de 380 kv-leïding onderhan delde. benadrukte dat de commissie de optrekking van de bestaande vergoe dingen bij herhaling aan ue orde heelt gesteld. 'Het ligt erg moeilijk De PZEM en PNEM zeggen dat ze er geen ant woord op kunnen geven, omdat het een zaak is die voor heel Nederland geldt. Wel hebben ze beloofd de kwestie bij de landelijke vereniging van exploitanten van electriciteitsbedrijven (VEENi aan te snijden', aldus de heer Duvekot. 'We hebben alles in het werk gesteld om de oude contracten open te breken, maar we hebben het met voor elkaar kunnen krijgen'. PZEM-vertegenwoordiger drs K de Jong vertelde dat het bedrijf begrip heelt voor de problemen van de eigena ren en pachters. ..Maar we zitten ais PZEM ook metcontracten die van lange duur zijn en die kunnen ook niet een voudig opengebroken worden. Het klinkt misschien hard. maar contract is contract'. De heer De Jong herhaalde de toezegging om het probleem in landelijk verband aan de orde te stelen. 'In dit stadium kunnen we als PZEM niet apart wijziging in de bestaande contracten gaan aanbrengen'. ZEEUWSE Koffie De wildgroei aan de Middelburgse singels bleek kortgeleden door nij vere afgevaardigden van de plant soenendienst zeer te zijn bekort Jeugdige singelbewoners zagen in liet achtergebleven gras al snel een mogelijkheid voor tal van onver moede activiteiten. Eerst brachten zij het gras bijeen en maakten er vele koprollen in. Vervolgens hergroepeerden zij hel tot een hut. waarin zij eerst lange tijd zomaar verbleven De hut kreeg echter de functie van een vesting, toen jongeren van een belendende singel ter plekke gras kwamen roven om een eindje ver derop ók zo n hul te maken. Het gaf aanleiding tot veel strijdbare handelingen Halverwege de dag kwam éen van de deelnemers aan de grasgevechten even naar huis. waar zijn driejarige broertje geserreerd keukentje zat te spelen. ..Wil jij koffie?" sprak hij oplevend. „Nee", reageerde de ander, kortaf. „Ik moet oorlogje voeren Waarop zijn broertje sprak ..Kom jij dan om koffie als de oorlog klaar is">" leven, terwijl een tweede ernstig gewond raakte De regeling, waarop de vissers dit jaar voorliet laatst een beroep kunnen doen als ze een explosief in de netten krijgen, isgebaseercl op de assistentie die in een dergelijk geval aan de marine wordt verleend. Het vervallen van de regeling resulteert in een verlaging van de uit gaven op de nieuwe defensiebegroting met 0,2 miljoen gulden. De opmerkingen van de ministerzijn bij het WD-kamerlid met in goede aarde gevallen. Gevraagd om een reactie kon digde hij aan de lieer V redeling 'in ander verband' nog weieens nader aan de tand te voelen Verder zei hij. ..Ik voorzie dat door het wegvallen van deze regeling vissers gemakkelijker geneigd zullen zijn opgevist ontplolbaar oorlogstuig direct terug in zee te gooien. Met alle mogelijke gevaarlijke gevolgen van dien. Ik ben ontevreden met het ant woord van de ministèren ik zal er stellig nog op terugkomen Het aan de orde stellen van bepaalde onderwerpen bij een andere gelegenheid dan tijdens een plenaire kamerzitting kan in bepaalde gevallen een gunstiger uitwerking heb ben. De aankondiging in augustus dal de schadevergoeding zou komen le ver vallen heeft toen in visserskringen en bij de mijneiulienst van de marine al lerminst instemming gekregen. Men voorspelde ook. dat opgeviste projec tielen zouden worden teruggegooid hetgeen de veiligheid op zee zeker niet ten goede zou komen. 'SCHOOLBEGELEIDING BLIJFT RIJKSTAAK' voor de uitvoering van het schoolwerk plan in zijn geheel - in de regel de hulp van buitenschoolse instellingen niet kunnen missen'. UITTREDEN MOET MOGELIJK ZIJN TERNEUZEN - B. en w. van Terneuzen vinden, dat ook hun gemeente moet f nlfornntiof deelnemen aan de gemeenschappelijke KrKK,t u"r' huiikj regeling ter financiering van het Pe- Een aternatief voor het R.P.C.Z. in de gionaal Pedagogisch Centrum Zeeland vorm van een plaatselijke schoolbege- (R.P.C.Z.i.Hoewel collegenogsteeds op leidingsdienst dient volgens b. en w. bet standpunt staat dat het hier om een niet als een mogelijkheid te worden be taak van het rijk gaat, zien b. en w. ook schouwd. „Een schoolbegeleidings onder ogen dat de rijksoverheid onvol- dienst is namelijk werkzaam vanuit doende subsidieert om het R.P.C.Z. in diverse disciplines, hetgeen zou bete stand le houden. Wanneer Terneuzen kenen dat verschillende deskundigen niet zou meebetalen, betekent dat dat zouden dienen te worden aangetrok- de openbare scholen in de gemeente in ken. Voor een gemeente als de onze de toekomst verstoken zullen zijn de medewerking van het centrum. De schoolraad voor het openbaar kleuter en lager onderwijs zou dal bijzonder betreuren. Het opzetten van een ge meentelijke schoolbegeleidingsdienst blijkt voor Terneuzen geen haalbare kaart omdat het teveel kost. Het Terneuzense college vindt wel. dat zouden de kosten relatief erg hoog ko men te liggen'. In het belang van het onderwijs stellen b. en w de raad dan ook 'node' voor om mee te gaan mei de gemeenschappe lijke regeling, behoudens de bepaling over eventueel uittreden wanneer het rijkssubsidie beneden de 50 procent mocht uitvallen. GEEN BEZWAREN VERGUNNINGEN RSV GIETERIJ MIDDELBl RG - legen de ingebruik name van de nieuwe ijzergieterij van liet Rijn-Sclieltle-Verolnie-concern op liet groot industrieterrein in Middel burg bestaan geen milieu-bezwaren. Dit bleek woensdagmiddag op de Hoor zitting in hetstadhuis van Middelburg, regen <le aan ragen voor een Hinder wetvergunning en een vergunning voor de wel op <le lucntverontremiging was s geen enkel scnriltelijk bezwaar binnen gekomen en ook op de zitting verscheen niemand oin mondeling bezwaren m ie dienen. De beide vergunningen zijn nodig voor netgebruik van 3 draaitroinmelovens m de gieterij. Deze moderne apparatuur veroorzaakt - in tegenstelling tol de conventionele koepelovens die bij de oude ijzergieterij van Boddaert in Mid delburg werden gebruikt - een minimum-uitstoot van luchtverontrein- igingende stollende en ook geen ge- luidsninder. De Hoorzitting in hel stadhuis van Mid delburg. die onder leiding stond van ge deputeerde J van den Bos werd alleen bijgewoond door vertegenwoordigers van de ijzergieterij. De zitting was zo in de kortstmogelijke tijd afgelopen. Na dat de gedeputeerde officieel consta teerde dat er geen bezwaarden waren, kon hij de zitting weer sluiten De RSV-gietenj hoopt, zoals eerder ge meld in december met de prod uk l ie te beginnen. Na alloop van de zitting deelde directeur J. J. b'bbïnk inee dat de bewering van de Vereniging Mïlieuny- giéne Zeeland VMZi dat de produktie al-' zou zijn begonnen onjuist is. 'We zijn al leen nog maar aan het proefdraaien', al dus de neer Ubbink. Studentendispuut besluit lustrumviering op Schouwen-Duiveland GOES - Het Amsterdamse studenten dispuut 'Polydeukes' een dispuut van hel voormalige studenkorps aan de vrije universiteit viert deze week zijn elide lustrum. De festiviteiten voor reünis- sten en leden, die voor een groot deel m Amsterdam plaatsgrijpen, zullen het komende weekeinde worden afgesloten met een aantal actïviteitenj op Schouwen-Duiveland Hoogtepunt daarvan zal gevormd worden door een galebal voor reünisten, studenten en genodigden in slot Mocrmons in Renes- se. De organisatie van het Zeeuwse deel van de lustrumviering is in handen van de Zeeuwse leden-reünisten van 'Poleu- kes' dr 11. Steenhuis. chirurg in Goes, en mr. G W. Smallegange te 's-lleer- Arendskerke. secretaris van de CBTB MIDDELBURG - Het ministerie van verkeer en water staat heelt aan het Streekvervoer Walcheren nog geen toestemming gegeven voor de gevraagde opheffing van de lijndienst vanuit Koudekerke en Middelburg naar Vlissingcn-Oost. In de praktijk rijden de bussen op deze lijn (dagelijks vijf ritten heen en terug) sinds I november al praktisch leeg. De oorzaak daarvan is dat het chemische concern Hoechst in het Sloegebied met ingang van deze datum is overgegaan op eigen vervoer voor zijn werknemers door middel van VW-busjes. Hoechst heeft met het Streekvervoer Walcheren de af spraak gemaakt dat men tot 14 november de bus abonnementen voor de Waleherse werknemers zal beta len. ondanks het feit dat men in feite reeds per 1 november geen gebruik meer van deze lijndienst maakt. Het Streekvervoer Walcheren heeft daarom het ministerie verzocht om toestemming le verlenen tot opheffing van deze lijn per 14 november, omdat daarvan geen opbrengst meer is te verwachten. Naar wij vernamen heeft het minis terie de aanvraag voor deze datum echter afgewezen, zo dat het er naar ui tziet dat het Streekvervoer Walcheren de bussen op deze lijn voorlopig leeg moet laten rijden. Hoe lang deze situatie zal duren, hangt af van de vraag of en wanneer het ministerie de toestemming zal verlenen. In verband melde voorgenomen opheffing van deze lijn 4 had het Streekvervoer Walcheren ook een wijziging per 14 november aangekondigd voor de busdienst van Westka- pelle. Naar aanleiding van de gewijzigde 'wagenomloop' was het de bedoeling om de laatste rit van Westkapelle van 0.20 uur door de week te vervroegen naar 10.45 uur. Op zaterdagen en zondagen zou het tijdstip van 0.20 uur ge handhaafd blijven Van de zijde van het Streekvervoer Walcheren is gisteren officieel meegedeeld, dat door het uitblijven van toestemming voor de opheffing van lijn 4, deze wijziging voorlopig niet door gaat. Overleg Overigens is de opzegging van de abonnementen voor de Hoechst-werknemers in goed overleg met het Streek vervoer tot stand gekomen. De lijndienst naar Viissingen-Oost bestaat al sinds de vestiging van Hoechst als eerste industrie in het Sloegebied. De dienstregeling werd in overleg met Hoechst vastges teld. Toen zich meer bedrijven in het Sloegebied vestig den en ook Zuid-Beveland woongebied werd voor de werknemers bij de Sloe-industrieèn. is getracht ook deae bedrijven m de lijnndienst te betrekken en via de AMZ ook een lijndienst voor Zuid-Beveland op te zetten. De andere bedrijven kozen echter voor eigen vervoer of reis kostenvergoeding, zodat Hoechst genoodzaakt werd om het vervoer van de werknemers op Ztud-Beveland in eigen hand te nemen. Voor de Waleherse werknemers bleef men echter de lijn dienst van het Strekvervoer Walcheren gebruiken, totdat onlangs werd besloten tot een geheel eigen vervoerssys teem. Achtergrond van dit besluit was dat men de feitelijke achterstelling van de Waleherse werknemers wilde ophef fen. Algemeen voelden ook deze werknemers meer voor het gemakkelijker en comfortabeler vervoer met eigen busjes van het bedrijf. GOEDKEURING GRONDEIGENAREN ÉN PACHTERS in de gemeenschappelijke regeling voor Daarover merkt het college op „Het Schade bij botsing in Oostburg de financiering van het R.P.C.Z. een be paling moet worden opgenomen, die gemeenten de kans geeft uit te treden wanneer de rijksbijdrage beneden de 50 procent mocht zakken Over deze zaak bestaat naar het oordeel van b en w. nu geen zekerheid. Met hun standpunt maken b. en w. van de grootste Zeeuwsvlaamse gemeente een fikse 'ommezwaai'. In Terneuzen huldigden namelijk tot voor kort zowel het college als een meerderheid van de gemeenteraad de mening, dat er niet moest worden meegewerkt aan de fi- nancièringsregeling omdat het rijk voor de kosten hoort op te draaien. Terneuzen heeft in de begroting voor '76 voor het R.P.C.Z. een bedrag van 6750.- 1/ 0.20 per inwoner) en een ge meentelijke bijdrage van 11.250.- in de kosten van de schooltoets voor leerlin gen die overstappen van lager naar voortgezet onderwijs opgenomen. Gemeenten die wel aan de gemeen schappelijke regeling meebetalen four neerden dit jaar 12.70 per leerling van het kleuter- en lager onderwijs. Voor Terneuzen was dat neergekomen op een totaalbedrag van 66.675.-. Bij een subsidiëring op basis van 12.70 per leerling kan de 6750.- die de ge meente nu heeft gereserveerd vervallen, schrijven b. en w. De schooltoets zal in de toekomst wellicht verzorgd worden door het R.P.C.Z. Nota In liet raadsstuk wijst het Terneuzense college op een discussienota van het R.P.C.Z. waarin - ter voorbereiding van een driejarenplan - wordt uitgegaan van een geleidelijke stijging van de personeelsbezetting. Rekening hou dend met een rijksbijdrage van 50 pro cent komt deze investering - inclusief huisvestingskosten en dergelijke-lieer op 4,- per inwoner (circa ƒ30,- per leerling), mits alle gemeenten deelne- B en w. huiden de raad - die om een principe-uitspraak wordt gevraagd - verder voor. dat het R.P.C.Z de activi teiten op openbare scholen in gemeen ten die niet meedoen aan de regeling volledig wil staken. Bijzondere scholen zullen tegen kostenvergoeding van de diensten gebruik kunnen blijven ma ken. Hel Terneuzense college: ..Hoewel wij op het standpunt blijven staan dat de financiering van liet R.P C Z. een rijks taak betreft zijn wij van mening dat de steun van een schoolbegeleidings dienst. zowel voor wat betreft, de bege leiding van de onderwijsgevenden (sys teembegeleiding! als de -veelal- indivi duele begeleiding van leerlmgen (leer lingenbegeleiding) in steeds mindere mate en uiteindelijk in het geheel niet meer zal kunnen worden gemist. Ook de schoolraad voor het openbaar kleuter en gewoon lager onderwijs acht de in standhouding van hel R.P.C.Z. van groot belang". De concept-wet. op het vasisondenvijs schrijft in artikel 11 ondeemeer voordat een schoolwerkplan moet vernielden of en met welke schoolbegeleidingsdienst de school betrekkingen onderhoudt. De toelichting op het artikel zegt- "Boven dien zal de school - en dit geld t overigens R.P.C.Z. alsmede de commissie R.P.C.Z. (een door de provinciale on derwijscommissie ingestelde 'voorbe reidingscommissie'. red.i gaan ervan uit, dat de rijksbijdrage blijvend zal worden vastgesteld op 50 procent. In de discussienota schoolbegeleiding van de OOSTBURG - Woensdagmiddag zijn bij een botsing op de N'ieuwstraat in Oostburg twee personenauto's bescha digd. Het ongeluk gebeurde toen de bestuur der J. A. C. uitIJzendijkeop deze straal ter hoogte van de IfehnequinS'traat WERKZAAMHEDEN BEGINNEN IN JUNI 1977 GOES - Een groot aantal grondeigena ren en pachters in de Zuidbevelandsc route van de nieuwe 380 kV hoogspan- ningsleidiug Geeriruidenberg-Bors- sele stemt in met de overeenkomsten en schadevergoedingen, zoals die door een vertrouwenscommissie in overleg met de energiemaatschappijen (PZEM en 1'NIS Ml zijn opgesteld.' Tijdens een ver gadering in de Prins van Oranje te Goes uio\,uooicliuw jtiiuuiucKcitiuuis v tui uu --- t auenng ill ne rnns van uraine ie uues minister van onderwijs en wetenschap- 1'nRsal wilde slaan, lly deed datr»p nel keurden de ongeveer 120 belangheb- pen wordt echter voor de sehoolbegelei- moment dat de auto van de Belgiscne. benden woensdagmiddag de aanbev Dten met 1978 een bestuurder V. J. C uil Zeebrugge hem |jngen van de vertrouwenscommiss ding in het algemeen toten rijksbijdrage genoemd van 20 a 25 pro cent. Naar onze mening bestaat er dan ook onzekerheid over de hoogte van de rijksbijdrage. In verband hiermee geven wij er de voorkeur aan. dat wordt voor komen. dat de gemeente door daling van de rijksbijdrage beneden de 50 pro cent voor een extra lastenverzwaring komt te staan. Hieraan kan tegemoet worden gekomen door opname van een bepaling, dat de gemeenten uit de rege ling kunnen treden met ingang van het jaar waarvoor de rijksbijdrage wordt vastgesteld op een lager percentage d an 50'. Het voorstel van b. en w. komt van avond - donderdag - m de raadscommis sie voor onderwijs en sport. passeerde. Beide wagens botsten op el kaar en werden beschadigd. Persoon lijke ongelukken deden zien niet voor. GESTOLEN VRACHTAUTO IN BESLAG GENOMEN TERNEUZEN - De Terneuzense ge meentepolitie heelt dinsdag een vrach tauto in beslag genomen, bij een Ter neuzense firma. De vrachtauto, waar van de nieuwswaarde een ton be draagt, bleek enige tijd geleden gesto len in de omgeving van Gent. De recnercne van de Terneuzense poli tie neeft de zaak m onderz oek. enscommissie goed. Besloten werd een begeleidingscom missie in het leven te roepen, bestaande uil de heren S. Duvekot te Rilland. G. van Kruiningen te Krabbendijke en K. Dees uit Kapelle. Overigens maakten de eigenaren en pachters tijdens het tweede deel van de bijeenkomst imet vertegenwoordigers van de PZEM) dui delijk dat men het liefst helemaal geen hoogspanmngsleiding zag komen. Men vond echter dal men als het ware met de rug tegen de muur stond, omdat bij het weigeren van medewerking een ge- doogplicht volgens de belemmeringen- wet privaatrecht opgelegd zal worden. De 380 kV bovengrondse hoogspan ningsleiding komt vanaf de PNEM- centrale in Geertruidenberg naar het Sloegebied in Borssele te lopen. Op af standen van ongeveer 400 meter zullen hoge masten geplaatst worden, voor het overgrote deel op landbouwgrond en in boomgaarden. De masten hebben in de meeste gevallen een voetbreedte van 9 bij 9 meter, enkele masten zijn 11 bij 11 meter en 4 masten hebben aan de voet een omvang van 14 bij 14 meter. Uit me dedelingen van de zijde van de PZEM bleek dat omstreeks juni/juli 1977 be gonnen wordt met het aanbrengen van de mastfundaties. Met de bouw. van de "masten wordt omstreeks januari 1978 gestart en het aanbrengen van de be drading volgt' ln mei 1978. Het hele pro ject moet in mei 1979 gereed zijn. De PZEM zal twee ploegen tegelijk aan het werk zetten. Voorzitter Duvekot van de vertrou wenscommissie herinnerde in zijn ope ningstoespraak kort aan de hoorzittin gen die over het tracé van de leiding zijn gehouden. „We hebben als landbouw geprobeerd wijzigingen in het tracé te krijgen. Dat is niet gelukt, we zijn voor voldongen feiten gesteld. Als landbouw zijn we wel het ernstigst gedupeerd", al dus de heer Duvekot. Hij vertelde dat de ingestelde vertrouwenscommissie na anderhalf jaar onderhandelen met de energiemaatschappijen met aanbeve lingen en voorstellen over de schade vergoedingen gereed was gekomen. Geslaagd ROTTERDAM - Aan de Erasmus Uni versiteit te Rotterdam zijn de heren C. A. Neele uit Breskens en F. van Oost veen uit Scherpenisse geslaagd voor het doctoraal examen van de faculteit dei- economische wetenschappen. GOES - De apparaten- en ketellabriek AKF in Goes is woensdag begonnen met hel transport van liet grootste en zwaarste apparaat dat tot nu toe in de fabriek is vervaardigd, liet ging om een ruim 63 meter lange en 360.000 kg zware absorptiekolom. die bestemd is voor de Nederlandse Stikstof Maatschappij in Sluiskil, liet gevaarte was le lang en tc zwaar om over de weg te vervoeren. Daarom wordt het over liet water naar Sluiskil vervoerd. Spectaculair was woensdagmiddag vooral het passeren van de sluis bij net Goese Sas. De pontons, waarop de ko lom lag. waren 3.35 meter breed, terwijl de toegang tot de sluis precies 9 meter breed is Er was dus nog 15 centimeter over om te manoeuvreren en dat bleek genoeg te zijn om net uit twee, sleepbo ten en twee aan elkaar gekoppelde pon tons bestaande transport vlot te laten passeren. Dat kon pas op het moment dat het waterpeil op de Oostersciielde even hoog was als dat op net kanaal naar Goes. Even voor Hall vier was net bijna zo ver en toen wei-den de buiten- vloeddeuren opgengedraaid Het ka naal stond toen in open verbinding met de Ooslevschelcle en het transport kon zo in een paar minuten de sluis passe ren. Ook een binnenvaartschip waar van de schipper had staan mopperen dat niet bekend gemaakt was dat de sluis gestremd zou zijn mij zou wel eens een rapportje naar 'Den Haag sturen i. kon na liet transport ook nog net zonder te schut ten de sluis passeren, nagewuild door de belangstellenden, die zijn ge mopper geamuseerd Hadden aange hoord. Hei transport van het gevaarte was ex tra moeilijk doordat Goes nog steeds geen bredere sluis neeft. De kolom moest namelijk eerst op twee kleine pontons naar Kats worden vervoerd. Bij de Combinatie Oostersciielde zal de ko los vandaag (donderdag) op een grotere ponton getild worden, waannee de reis naar Sluiskil via net Veerse Meer. net kanaal door Walcheren en de Wester- schelde vervolgd zal worden. Die gro tere ponton kon niet door de sluis bij Goes. Vandaar dat de absorptiekolom in Kats moet 'overstappen'. Dit maakt net transport natuurlijk duurder De meerkosten ervan zijn voor rekening van de AKF. Overigens bolle men woensdag nog met de geringe wind kracht. Als het harder had gewaaid, dan nad de toent naar Kats in verband met de kleine afinetingen van de pontons uitgesteld moeten .worden. De absorptiekolom is bestemd voor de produktie van salpeterzuur. Het gelieel is vervaardigd van- roestvnj-staal. De uitwendige diameter is 5.80 meter. De kolom is van binnen voorzien van 36 zo genaamde schotels, in elk waarvan tienduizenden gaatjes zijn geponst. Bij de AKF is net apparaat onder toezicht van de dienst van liet Nederlandse Stoomwezen gecontroleerd. Daartoe moest net een waterdrukproel van 18 kg per vierkante cm ondergaan. Het ge vaarte woog vol water 1.9 miljoen kg. Om dit gewicht op te vangen en om mo gelijke vormveranderingen van de ko lom te voorkomen is in de labriek een speciale vloer aangelegd, waarop de persing kon plaatsvinden. Bij de AKF werd verder de insteeklipven tot veer tien meter verbreed otn net begin van net transport vlot te kunnen laten ver lopen. Op dc ponton, waarop de kolom van daag zal worden getild, staat al een mee- rassige wagen, waannee liet gevaarte in Sluiskil naar zijn plaats kan worden ge reden. Vrijdag vertrekt het transport vanuit Kats. In de loop van zaterdag komt het aan in Sluiskil. Maandag zal de kolom naar zijn plaats worden gere den. Vanwege liet totale rijgewiclit (onge veer 450.000 kg) moest op het terrein van de NSM een groot stuk weg op nieuw verhard worden. Volgende week donderdag zal het gevaarte op zijn de finitieve plaats overeind worden ge tild. Daarvoor zijnop het terrein Van dc NSM drie krangen opgebouwd. Foto: Het bij de AKF gereed liggende transport. ..Daarover moeten we nu van gedachten wisselen", stelde de heer Duvekot De belanghebbenden konden zonder veel opmerkingen instemmen met de algemene voorwaarden voor het aan- gaan van overeenkomsten terzake van 1 de aanleg en instandhouding van bo- vengrondse hoogspanningslijnen. Ook i de voorstellen van de commissie over de overeenkomsten met de grondeigena- 1 ren en de pachters ontmoetten geen grote bezwaren. Over de serie 'conclu sies en a(spraken overeengekomen tus sen de commissie van vertrouwens mannen en de PZEM/PNEM' waren meer vraagtekens. Vanuit de vergadering werd aandacht gevraagd voor het probleem van de 'druipschade' die vooral in boomgaar den kan ontstaan. De heer Van Kruin- mgen wees erop dat in de praktijk bewe zen is dat het fruit schade ontstaat. Hij kondigde aan dat een studie over dit probleem nog aan de gang is, omdat de droge zomer het onderzoek heelt be moeilijkt. Een voorstel van de heer P. van Oost uit Krabbendijke om voor dit probleem een aparte begeleidingscom missie te vormen, werd overgenomen. PZEM-vertegenwoordiger drss. K. de Jong deelde mee dat geprobeerd wordt om zo spoedig mogelijk enkele richtlij nen voor de druipschade op te stellen, zulks in overleg met de begeleidings commissie. Uitvoerig werd van gedachten gewis seld over een eventuele vergoeding voor zogenaamde "immateriële schade', de schade die ontstaat door de ontsiering van het landschap als gevolg van de to renhoge masten. Door de vertrouwens commissie werd gesteld dat die schade erg moeilijk in geld uit te drukken is, terwijl bij de hoogte van de schadever goedingen rekening is gehouden met het feit dat percelen waarop masten komen, een lagere agrarische waarde krijgen. De directeur van het grond- pacht- en taxatiebureau van de ZLM, C. P J. van Iwaarden, benadrukte dat de vergoedingen die de vertrouwenscom missie aanbeval, de hoogst haalbare waren. „Meer zit er op dit moment niet in. Het zijn moeilijke onderhandelingen geweest. De schade die werkelijk gele den wordt, krijgt men uitgekeerd", be toogde de heer Van Iwaarden. Door de commissie werd duidelijk ge maakt dat een ondergrondse aanleg van de leiding alleeen al technisch niet mo gelijk is. terwijl dat bovendien erg hoge kosten met zich brengt. „Maar als het over 20 jaar technisch wel mogelijk is. dan is er in de overeenkomsten een handvat om "daar over te praten", zei de heer Duvekot. Van PZEM-zijde werd onderstreept dat men liever een kortere route, met minder ingrepen in de agrari sche gronden, had gezoen. „Wij zijn ook met de kortste weg begonnen. Maar door vereende krachten zijn we naar het. huidige tracé gemoeten. Dat is inder daad een grotere omweg", stelde een PZEM-vertegenwoordiger. Hij vertelde dat de PZEM ook zal zorgen dat even tuele storingen in radio- en televisie ontvangsten verholpen worden: „We geven de garantie dat. als men een goed beeld heeft, dat ook weer terugkrijgt". Twee gewonden bij ongeval in Goes GOES - Een voetganger en een motor- ijder zijn woensdagavond gewond ge raakt bij een ongeval op de Middelburg sestraat in Goes. De voetganger F. V. uit Wolphaartsdijk. stak de Middelburgse straat over vanaf de Scheldestraat naar het pompstation aan de overkant van de weg Hij maakte daarbij geen gebruik van het zeebrapad. Tijdens het overste ken werd hij aangereden door motorrij der V. uit Kamperland, die in de richting Middelburg reed. V bleek niet in het be zit van een rijbewijs te zijn. De voetgan ger en de motorrijder weiden gewond naar het ziekenhuis De Bevelanden- Noord te Goes overgebracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2