Explosieven
geen gevaar
in zee
meer
Akkoord over vergoeding
380 Kv-leiding PZEM
Terneuzen stapt node
in regeling RPCZ
BUS NAAR SLOE MOET
LEEG BLIJVEN RIJDEN
AKF TRANSPORTEERT HET TOT
NU TOE GROOTSTE APPARAAT
MINISTER VREDELING LAAT
VERGOEDING VISSERS VERVALLEN
almanak
Nog geen toestemming ministerie
voor opheffing van lijndienst
Hoechst over op
eigen vervoer
Vijftien centimeter speling in Goese sluis
DONDERDAG 11 NOVEMBER 1976
WD-ER PLOEG
ONTEVREDEN
OVER
ANTWOORD
Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Minister Vrede-
Iing van defensie is van oor
deel, dat de explosieven die
zich op en in de zeebodem be
vinden geen gevaar meer vor
men voor de scheepvaart. De
taak van de koninklijke marine
om door het onschadelijk ma
ken van deze explosieven de
zeewegen veilig bevaarbaar te
maken kan wat de bewindsman
betreft dan ook als beëindigd
worden beschouwd. Hij heeft
dat woensdag aan de tweede
kamer meegedeeld ter motiver
ing van zijn voornemen om met
ingang van het nieuwe jaar de
vergoeding aan vissers die
mijnen opvissen en inleveren
te laten vervallen.
De heer Vredeling reageerde met deze -
schriftelijke - mededeling op het ver
zoek om nadere opheldering over deze
kwestie van de WD'er Ploeg. Het
tweede-kamerlid had zich gebaseerd op
een artikel in de PZC van 7 augustus.
Het plan van defensie om de vergoe
dingsregeling te beëindigen in het kader
van allerlei bezuinigingsmaatregelen
bleek kort nadat een m Vlissingen ge
stationeerd vissersvaartuig (de Vlissin
gen 27) een granaat had opgevist, die m
de netten tot ontploffing kwam. Bij dat
ongeluk kwam één opvarende om het
Grondeigenaren:
hogere vergoeding
voor bestaande
hoogspanningsleiding
GOES - De grondeigenaren en pachters
die op Zuid-Bevelami op hun grond
masten van de 150 kv-
hoogspanningsleiding van de NV
PZEM hebben staan, vinden dat de
vergoedingen die zij daarvoor ontvan
gen. verhoogd moeten.worden- Tijdens
een bijeenkomst in Goes over de
nieuwe kv-hoogspanningsleiding
woensdagmiddag, in de Prins van
Oranje - werd aangevoerd dat de be
dragen die in 1966 volgens overeen
komst vastgesteld zijn, veel te laag zijn.
'Ik ben met die hoogspanningsleiding
gewoon bij de beer gedaan", merkte een
van de circa 120 belanghebbenden on
der applaus op.
Voorzitter S. Duvekot van de vertrou
wenscommissie die over de vergoedin
gen voor de 380 kv-leïding onderhan
delde. benadrukte dat de commissie de
optrekking van de bestaande vergoe
dingen bij herhaling aan ue orde heelt
gesteld. 'Het ligt erg moeilijk De PZEM
en PNEM zeggen dat ze er geen ant
woord op kunnen geven, omdat het een
zaak is die voor heel Nederland geldt.
Wel hebben ze beloofd de kwestie bij de
landelijke vereniging van exploitanten
van electriciteitsbedrijven (VEENi aan
te snijden', aldus de heer Duvekot. 'We
hebben alles in het werk gesteld om de
oude contracten open te breken, maar
we hebben het met voor elkaar kunnen
krijgen'.
PZEM-vertegenwoordiger drs K de
Jong vertelde dat het bedrijf begrip
heelt voor de problemen van de eigena
ren en pachters. ..Maar we zitten ais
PZEM ook metcontracten die van lange
duur zijn en die kunnen ook niet een
voudig opengebroken worden. Het
klinkt misschien hard. maar contract is
contract'. De heer De Jong herhaalde de
toezegging om het probleem in landelijk
verband aan de orde te stelen. 'In dit
stadium kunnen we als PZEM niet apart
wijziging in de bestaande contracten
gaan aanbrengen'.
ZEEUWSE
Koffie
De wildgroei aan de Middelburgse
singels bleek kortgeleden door nij
vere afgevaardigden van de plant
soenendienst zeer te zijn bekort
Jeugdige singelbewoners zagen in
liet achtergebleven gras al snel een
mogelijkheid voor tal van onver
moede activiteiten. Eerst brachten
zij het gras bijeen en maakten er vele
koprollen in.
Vervolgens hergroepeerden zij hel
tot een hut. waarin zij eerst lange tijd
zomaar verbleven
De hut kreeg echter de functie van
een vesting, toen jongeren van een
belendende singel ter plekke gras
kwamen roven om een eindje ver
derop ók zo n hul te maken.
Het gaf aanleiding tot veel strijdbare
handelingen
Halverwege de dag kwam éen van de
deelnemers aan de grasgevechten
even naar huis. waar zijn driejarige
broertje geserreerd keukentje zat te
spelen.
..Wil jij koffie?" sprak hij oplevend.
„Nee", reageerde de ander, kortaf.
„Ik moet oorlogje voeren
Waarop zijn broertje sprak ..Kom jij
dan om koffie als de oorlog klaar is">"
leven, terwijl een tweede ernstig gewond
raakte
De regeling, waarop de vissers dit jaar
voorliet laatst een beroep kunnen doen
als ze een explosief in de netten krijgen,
isgebaseercl op de assistentie die in een
dergelijk geval aan de marine wordt
verleend. Het vervallen van de regeling
resulteert in een verlaging van de uit
gaven op de nieuwe defensiebegroting
met 0,2 miljoen gulden.
De opmerkingen van de ministerzijn bij
het WD-kamerlid met in goede aarde
gevallen. Gevraagd om een reactie kon
digde hij aan de lieer V redeling 'in ander
verband' nog weieens nader aan de tand
te voelen Verder zei hij. ..Ik voorzie dat
door het wegvallen van deze regeling
vissers gemakkelijker geneigd zullen
zijn opgevist ontplolbaar oorlogstuig
direct terug in zee te gooien. Met alle
mogelijke gevaarlijke gevolgen van
dien. Ik ben ontevreden met het ant
woord van de ministèren ik zal er stellig
nog op terugkomen Het aan de orde
stellen van bepaalde onderwerpen bij
een andere gelegenheid dan tijdens een
plenaire kamerzitting kan in bepaalde
gevallen een gunstiger uitwerking heb
ben.
De aankondiging in augustus dal de
schadevergoeding zou komen le ver
vallen heeft toen in visserskringen en
bij de mijneiulienst van de marine al
lerminst instemming gekregen. Men
voorspelde ook. dat opgeviste projec
tielen zouden worden teruggegooid
hetgeen de veiligheid op zee zeker niet
ten goede zou komen.
'SCHOOLBEGELEIDING BLIJFT RIJKSTAAK'
voor de uitvoering van het schoolwerk
plan in zijn geheel - in de regel de hulp
van buitenschoolse instellingen niet
kunnen missen'.
UITTREDEN MOET
MOGELIJK ZIJN
TERNEUZEN - B. en w. van Terneuzen
vinden, dat ook hun gemeente moet f nlfornntiof
deelnemen aan de gemeenschappelijke KrKK,t u"r' huiikj
regeling ter financiering van het Pe- Een aternatief voor het R.P.C.Z. in de
gionaal Pedagogisch Centrum Zeeland vorm van een plaatselijke schoolbege-
(R.P.C.Z.i.Hoewel collegenogsteeds op leidingsdienst dient volgens b. en w.
bet standpunt staat dat het hier om een niet als een mogelijkheid te worden be
taak van het rijk gaat, zien b. en w. ook schouwd. „Een schoolbegeleidings
onder ogen dat de rijksoverheid onvol- dienst is namelijk werkzaam vanuit
doende subsidieert om het R.P.C.Z. in diverse disciplines, hetgeen zou bete
stand le houden. Wanneer Terneuzen kenen dat verschillende deskundigen
niet zou meebetalen, betekent dat dat zouden dienen te worden aangetrok-
de openbare scholen in de gemeente in ken. Voor een gemeente als de onze
de toekomst verstoken zullen zijn
de medewerking van het centrum. De
schoolraad voor het openbaar kleuter
en lager onderwijs zou dal bijzonder
betreuren. Het opzetten van een ge
meentelijke schoolbegeleidingsdienst
blijkt voor Terneuzen geen haalbare
kaart omdat het teveel kost.
Het Terneuzense college vindt wel. dat
zouden de kosten relatief erg hoog ko
men te liggen'.
In het belang van het onderwijs stellen
b. en w de raad dan ook 'node' voor om
mee te gaan mei de gemeenschappe
lijke regeling, behoudens de bepaling
over eventueel uittreden wanneer het
rijkssubsidie beneden de 50 procent
mocht uitvallen.
GEEN BEZWAREN
VERGUNNINGEN
RSV GIETERIJ
MIDDELBl RG - legen de ingebruik
name van de nieuwe ijzergieterij van
liet Rijn-Sclieltle-Verolnie-concern op
liet groot industrieterrein in Middel
burg bestaan geen milieu-bezwaren.
Dit bleek woensdagmiddag op de Hoor
zitting in hetstadhuis van Middelburg,
regen <le aan ragen voor een Hinder
wetvergunning en een vergunning voor
de wel op <le lucntverontremiging was s
geen enkel scnriltelijk bezwaar binnen
gekomen en ook op de zitting verscheen
niemand oin mondeling bezwaren m ie
dienen.
De beide vergunningen zijn nodig voor
netgebruik van 3 draaitroinmelovens m
de gieterij. Deze moderne apparatuur
veroorzaakt - in tegenstelling tol de
conventionele koepelovens die bij de
oude ijzergieterij van Boddaert in Mid
delburg werden gebruikt - een
minimum-uitstoot van luchtverontrein-
igingende stollende en ook geen ge-
luidsninder.
De Hoorzitting in hel stadhuis van Mid
delburg. die onder leiding stond van ge
deputeerde J van den Bos werd alleen
bijgewoond door vertegenwoordigers
van de ijzergieterij. De zitting was zo in
de kortstmogelijke tijd afgelopen. Na
dat de gedeputeerde officieel consta
teerde dat er geen bezwaarden waren,
kon hij de zitting weer sluiten
De RSV-gietenj hoopt, zoals eerder ge
meld in december met de prod uk l ie te
beginnen. Na alloop van de zitting
deelde directeur J. J. b'bbïnk inee dat de
bewering van de Vereniging Mïlieuny-
giéne Zeeland VMZi dat de produktie al-'
zou zijn begonnen onjuist is. 'We zijn al
leen nog maar aan het proefdraaien', al
dus de neer Ubbink.
Studentendispuut besluit
lustrumviering
op Schouwen-Duiveland
GOES - Het Amsterdamse studenten
dispuut 'Polydeukes' een dispuut van
hel voormalige studenkorps aan de vrije
universiteit viert deze week zijn elide
lustrum. De festiviteiten voor reünis-
sten en leden, die voor een groot deel m
Amsterdam plaatsgrijpen, zullen het
komende weekeinde worden afgesloten
met een aantal actïviteitenj op
Schouwen-Duiveland Hoogtepunt
daarvan zal gevormd worden door een
galebal voor reünisten, studenten en
genodigden in slot Mocrmons in Renes-
se. De organisatie van het Zeeuwse deel
van de lustrumviering is in handen van
de Zeeuwse leden-reünisten van 'Poleu-
kes' dr 11. Steenhuis. chirurg in Goes, en
mr. G W. Smallegange te 's-lleer-
Arendskerke. secretaris van de CBTB
MIDDELBURG - Het ministerie van verkeer en water
staat heelt aan het Streekvervoer Walcheren nog geen
toestemming gegeven voor de gevraagde opheffing van
de lijndienst vanuit Koudekerke en Middelburg naar
Vlissingcn-Oost. In de praktijk rijden de bussen op deze
lijn (dagelijks vijf ritten heen en terug) sinds I november
al praktisch leeg.
De oorzaak daarvan is dat het chemische concern
Hoechst in het Sloegebied met ingang van deze datum is
overgegaan op eigen vervoer voor zijn werknemers door
middel van VW-busjes.
Hoechst heeft met het Streekvervoer Walcheren de af
spraak gemaakt dat men tot 14 november de bus
abonnementen voor de Waleherse werknemers zal beta
len. ondanks het feit dat men in feite reeds per 1 november
geen gebruik meer van deze lijndienst maakt.
Het Streekvervoer Walcheren heeft daarom het ministerie
verzocht om toestemming le verlenen tot opheffing van
deze lijn per 14 november, omdat daarvan geen opbrengst
meer is te verwachten. Naar wij vernamen heeft het minis
terie de aanvraag voor deze datum echter afgewezen, zo
dat het er naar ui tziet dat het Streekvervoer Walcheren de
bussen op deze lijn voorlopig leeg moet laten rijden. Hoe
lang deze situatie zal duren, hangt af van de vraag of en
wanneer het ministerie de toestemming zal verlenen.
In verband melde voorgenomen opheffing van deze lijn 4
had het Streekvervoer Walcheren ook een wijziging per 14
november aangekondigd voor de busdienst van Westka-
pelle. Naar aanleiding van de gewijzigde 'wagenomloop'
was het de bedoeling om de laatste rit van Westkapelle
van 0.20 uur door de week te vervroegen naar 10.45 uur. Op
zaterdagen en zondagen zou het tijdstip van 0.20 uur ge
handhaafd blijven Van de zijde van het Streekvervoer
Walcheren is gisteren officieel meegedeeld, dat door het
uitblijven van toestemming voor de opheffing van lijn 4,
deze wijziging voorlopig niet door gaat.
Overleg
Overigens is de opzegging van de abonnementen voor de
Hoechst-werknemers in goed overleg met het Streek
vervoer tot stand gekomen. De lijndienst naar
Viissingen-Oost bestaat al sinds de vestiging van
Hoechst als eerste industrie in het Sloegebied.
De dienstregeling werd in overleg met Hoechst vastges
teld. Toen zich meer bedrijven in het Sloegebied vestig
den en ook Zuid-Beveland woongebied werd voor de
werknemers bij de Sloe-industrieèn. is getracht ook deae
bedrijven m de lijnndienst te betrekken en via de AMZ
ook een lijndienst voor Zuid-Beveland op te zetten. De
andere bedrijven kozen echter voor eigen vervoer of reis
kostenvergoeding, zodat Hoechst genoodzaakt werd om
het vervoer van de werknemers op Ztud-Beveland in eigen
hand te nemen.
Voor de Waleherse werknemers bleef men echter de lijn
dienst van het Strekvervoer Walcheren gebruiken, totdat
onlangs werd besloten tot een geheel eigen vervoerssys
teem.
Achtergrond van dit besluit was dat men de feitelijke
achterstelling van de Waleherse werknemers wilde ophef
fen.
Algemeen voelden ook deze werknemers meer voor het
gemakkelijker en comfortabeler vervoer met eigen busjes
van het bedrijf.
GOEDKEURING GRONDEIGENAREN ÉN PACHTERS
in de gemeenschappelijke regeling voor Daarover merkt het college op „Het
Schade bij
botsing
in Oostburg
de financiering van het R.P.C.Z. een be
paling moet worden opgenomen, die
gemeenten de kans geeft uit te treden
wanneer de rijksbijdrage beneden de 50
procent mocht zakken Over deze zaak
bestaat naar het oordeel van b en w. nu
geen zekerheid.
Met hun standpunt maken b. en w. van
de grootste Zeeuwsvlaamse gemeente
een fikse 'ommezwaai'. In Terneuzen
huldigden namelijk tot voor kort zowel
het college als een meerderheid van de
gemeenteraad de mening, dat er niet
moest worden meegewerkt aan de fi-
nancièringsregeling omdat het rijk voor
de kosten hoort op te draaien.
Terneuzen heeft in de begroting voor '76
voor het R.P.C.Z. een bedrag van
6750.- 1/ 0.20 per inwoner) en een ge
meentelijke bijdrage van 11.250.- in de
kosten van de schooltoets voor leerlin
gen die overstappen van lager naar
voortgezet onderwijs opgenomen.
Gemeenten die wel aan de gemeen
schappelijke regeling meebetalen four
neerden dit jaar 12.70 per leerling van
het kleuter- en lager onderwijs. Voor
Terneuzen was dat neergekomen op een
totaalbedrag van 66.675.-.
Bij een subsidiëring op basis van 12.70
per leerling kan de 6750.- die de ge
meente nu heeft gereserveerd vervallen,
schrijven b. en w. De schooltoets zal in
de toekomst wellicht verzorgd worden
door het R.P.C.Z.
Nota
In liet raadsstuk wijst het Terneuzense
college op een discussienota van het
R.P.C.Z. waarin - ter voorbereiding van
een driejarenplan - wordt uitgegaan
van een geleidelijke stijging van de
personeelsbezetting. Rekening hou
dend met een rijksbijdrage van 50 pro
cent komt deze investering - inclusief
huisvestingskosten en dergelijke-lieer
op 4,- per inwoner (circa ƒ30,- per
leerling), mits alle gemeenten deelne-
B en w. huiden de raad - die om een
principe-uitspraak wordt gevraagd -
verder voor. dat het R.P.C.Z de activi
teiten op openbare scholen in gemeen
ten die niet meedoen aan de regeling
volledig wil staken. Bijzondere scholen
zullen tegen kostenvergoeding van de
diensten gebruik kunnen blijven ma
ken.
Hel Terneuzense college: ..Hoewel wij
op het standpunt blijven staan dat de
financiering van liet R.P C Z. een rijks
taak betreft zijn wij van mening dat de
steun van een schoolbegeleidings
dienst. zowel voor wat betreft, de bege
leiding van de onderwijsgevenden (sys
teembegeleiding! als de -veelal- indivi
duele begeleiding van leerlmgen (leer
lingenbegeleiding) in steeds mindere
mate en uiteindelijk in het geheel niet
meer zal kunnen worden gemist. Ook de
schoolraad voor het openbaar kleuter
en gewoon lager onderwijs acht de in
standhouding van hel R.P.C.Z. van
groot belang".
De concept-wet. op het vasisondenvijs
schrijft in artikel 11 ondeemeer voordat
een schoolwerkplan moet vernielden of
en met welke schoolbegeleidingsdienst
de school betrekkingen onderhoudt. De
toelichting op het artikel zegt- "Boven
dien zal de school - en dit geld t overigens
R.P.C.Z. alsmede de commissie
R.P.C.Z. (een door de provinciale on
derwijscommissie ingestelde 'voorbe
reidingscommissie'. red.i gaan ervan
uit, dat de rijksbijdrage blijvend zal
worden vastgesteld op 50 procent. In de
discussienota schoolbegeleiding van de
OOSTBURG - Woensdagmiddag zijn
bij een botsing op de N'ieuwstraat in
Oostburg twee personenauto's bescha
digd.
Het ongeluk gebeurde toen de bestuur
der J. A. C. uitIJzendijkeop deze straal
ter hoogte van de IfehnequinS'traat
WERKZAAMHEDEN
BEGINNEN IN
JUNI 1977
GOES - Een groot aantal grondeigena
ren en pachters in de Zuidbevelandsc
route van de nieuwe 380 kV hoogspan-
ningsleidiug Geeriruidenberg-Bors-
sele stemt in met de overeenkomsten en
schadevergoedingen, zoals die door een
vertrouwenscommissie in overleg met
de energiemaatschappijen (PZEM en
1'NIS Ml zijn opgesteld.' Tijdens een ver
gadering in de Prins van Oranje te Goes
uio\,uooicliuw jtiiuuiucKcitiuuis v tui uu --- t auenng ill ne rnns van uraine ie uues
minister van onderwijs en wetenschap- 1'nRsal wilde slaan, lly deed datr»p nel keurden de ongeveer 120 belangheb-
pen wordt echter voor de sehoolbegelei- moment dat de auto van de Belgiscne. benden woensdagmiddag de aanbev
Dten met 1978 een bestuurder V. J. C uil Zeebrugge hem |jngen van de vertrouwenscommiss
ding in het algemeen toten
rijksbijdrage genoemd van 20 a 25 pro
cent. Naar onze mening bestaat er dan
ook onzekerheid over de hoogte van de
rijksbijdrage. In verband hiermee geven
wij er de voorkeur aan. dat wordt voor
komen. dat de gemeente door daling
van de rijksbijdrage beneden de 50 pro
cent voor een extra lastenverzwaring
komt te staan. Hieraan kan tegemoet
worden gekomen door opname van een
bepaling, dat de gemeenten uit de rege
ling kunnen treden met ingang van het
jaar waarvoor de rijksbijdrage wordt
vastgesteld op een lager percentage d an
50'. Het voorstel van b. en w. komt van
avond - donderdag - m de raadscommis
sie voor onderwijs en sport.
passeerde. Beide wagens botsten op el
kaar en werden beschadigd. Persoon
lijke ongelukken deden zien niet voor.
GESTOLEN
VRACHTAUTO IN
BESLAG GENOMEN
TERNEUZEN - De Terneuzense ge
meentepolitie heelt dinsdag een vrach
tauto in beslag genomen, bij een Ter
neuzense firma. De vrachtauto, waar
van de nieuwswaarde een ton be
draagt, bleek enige tijd geleden gesto
len in de omgeving van Gent.
De recnercne van de Terneuzense poli
tie neeft de zaak m onderz oek.
enscommissie
goed.
Besloten werd een begeleidingscom
missie in het leven te roepen, bestaande
uil de heren S. Duvekot te Rilland. G.
van Kruiningen te Krabbendijke en K.
Dees uit Kapelle. Overigens maakten de
eigenaren en pachters tijdens het
tweede deel van de bijeenkomst imet
vertegenwoordigers van de PZEM) dui
delijk dat men het liefst helemaal geen
hoogspanmngsleiding zag komen. Men
vond echter dal men als het ware met de
rug tegen de muur stond, omdat bij het
weigeren van medewerking een ge-
doogplicht volgens de belemmeringen-
wet privaatrecht opgelegd zal worden.
De 380 kV bovengrondse hoogspan
ningsleiding komt vanaf de PNEM-
centrale in Geertruidenberg naar het
Sloegebied in Borssele te lopen. Op af
standen van ongeveer 400 meter zullen
hoge masten geplaatst worden, voor het
overgrote deel op landbouwgrond en in
boomgaarden. De masten hebben in de
meeste gevallen een voetbreedte van 9
bij 9 meter, enkele masten zijn 11 bij 11
meter en 4 masten hebben aan de voet
een omvang van 14 bij 14 meter. Uit me
dedelingen van de zijde van de PZEM
bleek dat omstreeks juni/juli 1977 be
gonnen wordt met het aanbrengen van
de mastfundaties. Met de bouw. van de
"masten wordt omstreeks januari 1978
gestart en het aanbrengen van de be
drading volgt' ln mei 1978. Het hele pro
ject moet in mei 1979 gereed zijn. De
PZEM zal twee ploegen tegelijk aan het
werk zetten.
Voorzitter Duvekot van de vertrou
wenscommissie herinnerde in zijn ope
ningstoespraak kort aan de hoorzittin
gen die over het tracé van de leiding zijn
gehouden. „We hebben als landbouw
geprobeerd wijzigingen in het tracé te
krijgen. Dat is niet gelukt, we zijn voor
voldongen feiten gesteld. Als landbouw
zijn we wel het ernstigst gedupeerd", al
dus de heer Duvekot. Hij vertelde dat de
ingestelde vertrouwenscommissie na
anderhalf jaar onderhandelen met de
energiemaatschappijen met aanbeve
lingen en voorstellen over de schade
vergoedingen gereed was gekomen.
Geslaagd
ROTTERDAM - Aan de Erasmus Uni
versiteit te Rotterdam zijn de heren C.
A. Neele uit Breskens en F. van Oost
veen uit Scherpenisse geslaagd voor het
doctoraal examen van de faculteit dei-
economische wetenschappen.
GOES - De apparaten- en ketellabriek
AKF in Goes is woensdag begonnen
met hel transport van liet grootste en
zwaarste apparaat dat tot nu toe in de
fabriek is vervaardigd, liet ging om een
ruim 63 meter lange en 360.000 kg zware
absorptiekolom. die bestemd is voor de
Nederlandse Stikstof Maatschappij in
Sluiskil, liet gevaarte was le lang en tc
zwaar om over de weg te vervoeren.
Daarom wordt het over liet water naar
Sluiskil vervoerd.
Spectaculair was woensdagmiddag
vooral het passeren van de sluis bij net
Goese Sas. De pontons, waarop de ko
lom lag. waren 3.35 meter breed, terwijl
de toegang tot de sluis precies 9 meter
breed is Er was dus nog 15 centimeter
over om te manoeuvreren en dat bleek
genoeg te zijn om net uit twee, sleepbo
ten en twee aan elkaar gekoppelde pon
tons bestaande transport vlot te laten
passeren. Dat kon pas op het moment
dat het waterpeil op de Oostersciielde
even hoog was als dat op net kanaal
naar Goes. Even voor Hall vier was net
bijna zo ver en toen wei-den de buiten-
vloeddeuren opgengedraaid Het ka
naal stond toen in open verbinding met
de Ooslevschelcle en het transport kon
zo in een paar minuten de sluis passe
ren. Ook een binnenvaartschip waar
van de schipper had staan mopperen
dat niet bekend gemaakt was dat de
sluis gestremd zou zijn mij zou wel eens
een rapportje naar 'Den Haag sturen i.
kon na liet transport ook nog net zonder
te schut ten de sluis passeren, nagewuild
door de belangstellenden, die zijn ge
mopper geamuseerd Hadden aange
hoord.
Hei transport van het gevaarte was ex
tra moeilijk doordat Goes nog steeds
geen bredere sluis neeft. De kolom
moest namelijk eerst op twee kleine
pontons naar Kats worden vervoerd. Bij
de Combinatie Oostersciielde zal de ko
los vandaag (donderdag) op een grotere
ponton getild worden, waannee de reis
naar Sluiskil via net Veerse Meer. net
kanaal door Walcheren en de Wester-
schelde vervolgd zal worden. Die gro
tere ponton kon niet door de sluis bij
Goes. Vandaar dat de absorptiekolom
in Kats moet 'overstappen'. Dit maakt
net transport natuurlijk duurder De
meerkosten ervan zijn voor rekening
van de AKF. Overigens bolle men
woensdag nog met de geringe wind
kracht. Als het harder had gewaaid, dan
nad de toent naar Kats in verband met
de kleine afinetingen van de pontons
uitgesteld moeten .worden.
De absorptiekolom is bestemd voor de
produktie van salpeterzuur. Het gelieel
is vervaardigd van- roestvnj-staal. De
uitwendige diameter is 5.80 meter. De
kolom is van binnen voorzien van 36 zo
genaamde schotels, in elk waarvan
tienduizenden gaatjes zijn geponst. Bij
de AKF is net apparaat onder toezicht
van de dienst van liet Nederlandse
Stoomwezen gecontroleerd. Daartoe
moest net een waterdrukproel van 18 kg
per vierkante cm ondergaan. Het ge
vaarte woog vol water 1.9 miljoen kg.
Om dit gewicht op te vangen en om mo
gelijke vormveranderingen van de ko
lom te voorkomen is in de labriek een
speciale vloer aangelegd, waarop de
persing kon plaatsvinden. Bij de AKF
werd verder de insteeklipven tot veer
tien meter verbreed otn net begin van
net transport vlot te kunnen laten ver
lopen.
Op dc ponton, waarop de kolom van
daag zal worden getild, staat al een mee-
rassige wagen, waannee liet gevaarte in
Sluiskil naar zijn plaats kan worden ge
reden. Vrijdag vertrekt het transport
vanuit Kats. In de loop van zaterdag
komt het aan in Sluiskil. Maandag zal
de kolom naar zijn plaats worden gere
den.
Vanwege liet totale rijgewiclit (onge
veer 450.000 kg) moest op het terrein
van de NSM een groot stuk weg op
nieuw verhard worden. Volgende week
donderdag zal het gevaarte op zijn de
finitieve plaats overeind worden ge
tild. Daarvoor zijnop het terrein Van dc
NSM drie krangen opgebouwd.
Foto: Het bij de AKF gereed liggende
transport.
..Daarover moeten we nu van gedachten
wisselen", stelde de heer Duvekot
De belanghebbenden konden zonder
veel opmerkingen instemmen met de
algemene voorwaarden voor het aan-
gaan van overeenkomsten terzake van 1
de aanleg en instandhouding van bo-
vengrondse hoogspanningslijnen. Ook i
de voorstellen van de commissie over de
overeenkomsten met de grondeigena- 1
ren en de pachters ontmoetten geen
grote bezwaren. Over de serie 'conclu
sies en a(spraken overeengekomen tus
sen de commissie van vertrouwens
mannen en de PZEM/PNEM' waren
meer vraagtekens.
Vanuit de vergadering werd aandacht
gevraagd voor het probleem van de
'druipschade' die vooral in boomgaar
den kan ontstaan. De heer Van Kruin-
mgen wees erop dat in de praktijk bewe
zen is dat het fruit schade ontstaat. Hij
kondigde aan dat een studie over dit
probleem nog aan de gang is, omdat de
droge zomer het onderzoek heelt be
moeilijkt. Een voorstel van de heer P.
van Oost uit Krabbendijke om voor dit
probleem een aparte begeleidingscom
missie te vormen, werd overgenomen.
PZEM-vertegenwoordiger drss. K. de
Jong deelde mee dat geprobeerd wordt
om zo spoedig mogelijk enkele richtlij
nen voor de druipschade op te stellen,
zulks in overleg met de begeleidings
commissie.
Uitvoerig werd van gedachten gewis
seld over een eventuele vergoeding voor
zogenaamde "immateriële schade', de
schade die ontstaat door de ontsiering
van het landschap als gevolg van de to
renhoge masten. Door de vertrouwens
commissie werd gesteld dat die schade
erg moeilijk in geld uit te drukken is,
terwijl bij de hoogte van de schadever
goedingen rekening is gehouden met
het feit dat percelen waarop masten
komen, een lagere agrarische waarde
krijgen. De directeur van het grond-
pacht- en taxatiebureau van de ZLM, C.
P J. van Iwaarden, benadrukte dat de
vergoedingen die de vertrouwenscom
missie aanbeval, de hoogst haalbare
waren. „Meer zit er op dit moment niet
in. Het zijn moeilijke onderhandelingen
geweest. De schade die werkelijk gele
den wordt, krijgt men uitgekeerd", be
toogde de heer Van Iwaarden.
Door de commissie werd duidelijk ge
maakt dat een ondergrondse aanleg van
de leiding alleeen al technisch niet mo
gelijk is. terwijl dat bovendien erg hoge
kosten met zich brengt. „Maar als het
over 20 jaar technisch wel mogelijk is.
dan is er in de overeenkomsten een
handvat om "daar over te praten", zei de
heer Duvekot. Van PZEM-zijde werd
onderstreept dat men liever een kortere
route, met minder ingrepen in de agrari
sche gronden, had gezoen. „Wij zijn ook
met de kortste weg begonnen. Maar
door vereende krachten zijn we naar het.
huidige tracé gemoeten. Dat is inder
daad een grotere omweg", stelde een
PZEM-vertegenwoordiger. Hij vertelde
dat de PZEM ook zal zorgen dat even
tuele storingen in radio- en televisie
ontvangsten verholpen worden: „We
geven de garantie dat. als men een goed
beeld heeft, dat ook weer terugkrijgt".
Twee gewonden bij
ongeval in Goes
GOES - Een voetganger en een motor-
ijder zijn woensdagavond gewond ge
raakt bij een ongeval op de Middelburg
sestraat in Goes. De voetganger F. V. uit
Wolphaartsdijk. stak de Middelburgse
straat over vanaf de Scheldestraat naar
het pompstation aan de overkant van
de weg Hij maakte daarbij geen gebruik
van het zeebrapad. Tijdens het overste
ken werd hij aangereden door motorrij
der V. uit Kamperland, die in de richting
Middelburg reed. V bleek niet in het be
zit van een rijbewijs te zijn. De voetgan
ger en de motorrijder weiden gewond
naar het ziekenhuis De Bevelanden-
Noord te Goes overgebracht.