hoort-ziet-YcM/# Je mag niet te lang stilstaan bij een treinongeluk" Philips batterijen die gaan lang mee. PZC/P Gebroeders Van den Graaff generaalkampioen rayon C Deze herfst geen vroege koudegolven Zoetwater voorziening krijgt aandacht van de ZLM Componistenportret Böhmer en Breuker Fantastische Film- en Dia Show "Indonesië vakantieland" KLM aanada DINSDAG 9 NOVEMBER 1976 provincie onder redactie van Jacques Cats De 34-jarige Ton Bogers uit Roosendaal had eigenlijk de stoop- trein 4611 moeten besturen, die op die bewuste woensdag uit Roosendaal vertrok en niet meer op z'n bestemming Vlissingen aankwam. De geboorte van een kind in huize Bogers had de jonge vader bewogen tot het keizen van een andere slaapplaats.- Hij had zijn elektrische klok, die hem in perioden van vroege diensten tijdig moet doen ontwaken, naar een ander contact punt meegenomen, maar door een of ander mankement was die klok blijven staan op kwart over elf, het tijdstip waarop Bogers de klok de vorige avond in het stopcontact had gestoken alvo rens zich te slapen te leggen. Zo kon het gebeuren, dat de machinist van trein 4611 niet om 6.41 in dienst kwam om tien minuten later de stop trein met forensen en scholieren naar Vlissingen te brengen. Treinbestuur der Schijven die reserve stond viel voor hem in. Een uur later was Schij ven een van de zes dodelijke slacht offers. Ton Bogers werd die ochtend om kwart voor zeven door een taxi- chauffeuruitbed gebeld. Ofhijnogvan plan was om in dienst te komen, werd hem gezegd. De machinist haastte zich naar zijn werk om de dienst van invaller Schijven te kunnen overne men. In de machinistenkamer hoorde hij van de ramp bij Goes. Veel tijd om bij dat afschuwelijke gebeuren stil te staan was er niet. Om half tien moest hij weer een trein naar Rotterdam brengen. Zo gaat dat bij de spoorwe gen. De treinen moeten rijden. En het liefet nog stipt op tijd. Natuurlijkdoethetdemachinistenwat als ze vernemen van.zo'n ramp. Na tuurlijk vinden ze het aangrijpend dat daar zoveel slachtoffers bij vallen. Maar zij hebben zichzelf aangeleerd niet te lang bij zo'n gebeurtenis stil te staan. Daar moet je overheen stappen, zeggenze. Gebeurd isgebeurd. Jekunt er wel over zitten tobben, maar daar Het is een ogenschijnlijk koele bena dering op zo'n deerniswekkend gebeu ren. Maar de machinisten weten het: het is de beste benadeling om er niet onderdoor te gaan. Hoeveel treinbe stuurders zijn er niet in hun loop baan iemand hebben doodgereden. Daar mag je niet te lang bij stilstaan, zeggen ze. want anders ben je niet meer geschikt voor dit werk. Het komt op de buitenstaander dan ook nogal schokkend over als er een machinist meldt, dat er in Roosendaal een col lega rondloopt, die in zijn loopbaan al dertien mensen heeft doodgereden. „Da's een pechmachinist", vinden ze. En ze stellen elkaar gerust met de re denering: het is wel erg, maar je weet dat het je schuld niet is. Je kunt met een trein niet uitwijken. En een trein is geen kruiwagen, diejezostilzet. Alsje bij een snelheid van 120 km plotseling moet stoppen, heb je nog altijd een remweg nodig van zevenhonderd me ter. Dat is in een aantal gevallen te lang. Veel te lang. Een treinbestuurder uit het Zeeuwse zegt: „Je moet als machinist vooral niet onzeker worden. Dat kun je in dit vak gewoon niet hebben. Je moet een rotsvast vertrouwen in jezelf hebben. Anders kom je er niet. Een van de ma chinisten met wie ik afgelopen week over hun vak heb gesproken zei het zo: „Als ik merk, dat ik ga twijfelen aan mezelf stap ik eruit. Dan ga ik naar V en D. koop daar een stel ansichtkaar ten op en ga er mee langs de deur om ze te verkopen". Treinbestuurder zijn, hoeveel kinde ren dromen daar niet van. Ook veel volwassenen vinden het een fascine rend beroep. Je zit daar toch maar prinsheerlijk voorin, hoog en- droog. Een leuk en gemakkelijk baantje. De machinisten weten wel beter. Zij erva ren dagelijks wat er allemaal vast zit aan hun werk. Zij kennen de druk van hun verant woording, Een zware verantwoording, want ze hebben toch dikwijls drie vierhonderd mensen achter zich, die graag veilig op hun bestemming ko men. „Wij kunnen niet falen", zegt een van de machmisten. „Als je faalt dan zie je water kan gebeuren. Kijk, als er iemand op kantoor zit en ziet dat-ie iets zit uit te tikken wat verkeerd is, dan verscheurt-ie dat papier in stuk ken, gooit het in de prullenmand en gint opnieuw. Als wij iets verkeerd doen heb je al gauw grote materiële schade. Om nog maar niet te spreken over menselijk leed.". Machinisten moeten veel weten, zegt er een: „Wij hebben dikke boeken in de kast, vol met allerlei voorschriften en regels. Maar alleen de belangrijkste punten kun je in je opnemen. Wantje hebt steeds weer te maken met allerlei wijzigingen. Vlak voor je weggaat knjg je de laatste aanwijzingen door. Wat is er op de lijn. Wat gebeurt er vannacht. Je moet het allemaal weten". En dan die seinen onderweg. Een ma chinist vertelt: „Als ik van Vlissingen naar Amsterdam rijd, dan vind ik om de anderhalve kilometer een sein. En die zijn op de seinen bij de stations na, allemaal voor mij. Daar sta je dan con stant op te letten. Vooral bij mist is dat een hele toer. Je oriënteert je onder meer op die reflecterende plaatjes, die aangeven datje een sein nadert. Maar ja, vaak zijn die plaatjes nauwelijks meer zichtbaar, vanwege de opspat tende modder". „Ze zijn er wel maar zijn aangeslagen. En wie gaat daar met een kwast en een emmer naar toe. Ja, goed het gebeurt wel, maar je moet er eerst over klagen". „Dan zit je met het probleem van de verlichting van de treinstellen. Die koplampen geven maar een schijntje licht. Ze zijn gewoon onvoldoende. Ze zoudden feller moeten wezen. „Dat is wel niet leuk voor het wegverkeer maar die auto's dimmen ook niet voor mij", stelt een machinist uit Vlissingen vast. „Ik geloof trouwens, dat de au tomobilisten niet eens weten dat hun grote lichten zeer hinderlijk kunnen zijn vooreen treinbestuurder. Af en toe zie je wel eens automobilisten dim men. maar als ze dan zien dat het geen tegenligger is maar een trein, geven ze weer groot licht. Dan hoor ik ze al den ken: oh. het is maar een trein". De Overwegen. Een hoofdstuk apart. „Je nadert zo'n overweg", zegt een treinbestuurder uit Roosendaal, „en dan zie je daar een automobilist ko men aanstormen. En dan denk je: ziet die man nou dat ik er aan kom. Vooral als de zon laag staat zijn de lichten bij zo'n overgang soms moeilijk te zien. Meestal claxoneer ik dan. Daar heb ik in het verleden al menig mensenleven mee kunnen redden. Maar ik vraag me wel eens af, waar het nou goed voor is om met een rotgang naar zo'n overweg te rijden. Ik houd soms mijn hart vast. Je kunt als automobilist toch veel be ter wat afremmen als je een overweg nadert. Maar nee, ze komen met een vaart aanrijden en stoppen dan op het laatste moment, vlak voor de overweg. Nou, dan zit ik echt met schrikharen hoor. Laat ze eerder afremmen. Ze moeten bij die overweg toch wachten". Wordt die verantwoordelijke baan van treinbestuurder navenant betaald. Nee, vinden de machinisten, die ik heb gesproken. Als je alles goed bekijkt worden we zelfs zwaar onderbetaald. Je moetje hele leven erop instellen. De vrouw zit 's avonds vaak alleen, omdat je late diensten moet draaien. Ben je 's avonds vrij, maar heb je vroege dienst dan moet je als je op een feestje zit tegen tien uur zeggen: mensen, het is stik gezellig, maar ik stap op, want deze jongen moet morgenochtend wel om vier uur z'n nest uit. Soms voel je je net als een huisarts. Ze halen je rustig in je vrije weekeinde van huis. De ver lofregeling? Waardeloos. Je moet je dagen een maand van tevoren aanvra gen en dan kun je nog met vijf vingers en een benauwd hart zitten wachten of het wel doorgaat". Een van de machinisten maakt een vergelijking met het werk van colle ga's in de lucht, met de verkeersvlie gers. „Een goed betaalde job. Onder weg worden ze volledig begeleid. Ze zitten met drie man naast elkaar in de cabine. Daar zien ze niet, zoals wij, alle bovenleidingspalen, elk boompje en. elk struikje op zich afkomen. Ze moe ten geen seinen in de gaten houden. Geen overwegen. Ze hangen zo maai in de lucht. Als ik dan bekijk waar ik allemaal rekening mee moet houden dan vind ik dat ik er met mijn loon maar karig vanaf komt". Bij wijze van illustratie laat een machinist met meer dan vijfentwintig dienstjaren mij zijn loonstrookje van de vorige maand zien. Het nettobedrag is nog geen achttienhonderd gulden hoog inclu sief de honorering voor bijna tien overuren. We keren terug naar de risico's waar aan een machinist bloot staat. Elk moment kan hij een obstakel op zijn weg vinden. De dood loert voortdu rend tussen de rails. Zegt een van hen: „Als je zo'n punt voorbij komt waar iets gebeurd zeg je wel in jezelf: ver rek hier was 't. Maar dat slijt erg snel- Blijf je daaraan denken, dan word je een ongelukkig mens". Treinmachinisten zijn harde manneh, zeggen de mensen, die na een ongeval bij een spoorwegovergang zien, dat zodra de baan vrij is de trein weer on middellijk zijn weg vervolgt. De con ducteur blijft in zo'n geval achter bij het slachtoffer. Wat hard. wordt er ge zegd, zo'n treinmachinist kijkt niet eens meer naar zo'n dode om. Maar de machinist kent zijn instructies: dié trein moet zo snel mogelijk op de plaats van bestemming komen. Een machinist merkt op: „Misschien zit er in jouw trein wel iemand die op weg is naar een familielid, datop sterven ligt. Zo iemand wil je toch ook vlug op zijn bestemming krijgen". Later in de machinistenkamer gaat het bericht dan rond: Jan of Piel heeft er een dood gereden. Daarna is het klaar. Men praat over andere dingen. Het leven gaat verder. „Stel, dat je daarover bleef inzitten", zegt een ma chinist". Dan liepen er geen treinen meer. Dan kwamen er trouwens ook geen vliegtuig meer in de lucht". BIJ DE ZATERDAGVLIEGERS: ADVERTENTIE RAYON B MATIG ARNEMUIDEN - Het rayon C omvat het gehele eiland Walcheren en West- Zeeuwsch-Vlaanderen waar te Bres- kensalle leden van de Bond van Zater dagvliegers verenigd zijn. Met Westka- pelle, Vlissingen, Middelburg, Bres- kens vormt deze kring een der sterk- sten van de afdeling, want Westkapelle korfde 5662 duiven in en 1580 behaalde prijzen, Vlissingen 4005 duiven met 1314 prijzen, Middelburg 7554 duiven en 2033 prijzen, Amemuiden 5926 dui ven en 2052 prijzen en Breskens 1836 duiven met 635 prijzen. Respectievelijk 27,9%, 32,8%, 26,9%, 34,6% en 34,6%. Om dat men per viertal speelt en in prin cipe 25% al het deel aan prijzen zou zijn, dat elkeen tevreden moet kunnen stel len dan ziet men dat er dit rayon een geweldig overschot aan prijzen ge wonnen heeft. Bovendien is er in feite hier geen enkele vereniging, die alles naar zich toe trekt, de kampioenschappen zijn over alle verenigingen verdeeld. Gebr, v. d. Graaff uit Amemuiden wonnen de fel begeerde titel van Gene raalkampioen. Vitesse Hokkampioen: 1. A. Abee, M'burg, 2. A. Huibregtse, Westkapelle, 3. W. Walraven, M'burg. Midfondhok: 1. A. Abee, M'burg, 2. W. Walraven, M'burg, 3. A. Aalebregtse, Vlissingen. Fondhok: 1. C. de Ridder jr, Amemuiden, 2 Gebr. v. d. Graaf Amemuiden, 2 Gebr. Sturm, M'burg, 3, C. C. Daane, M'burg. Jonge duiven: hok. 1. Jos Schroevers Ame muiden, 2 Gebr. Sturm, M'burg, 3. C. Hoek en Zn. M'burg. Navluchten hok: 1. A. Abee, M'burg, 2. C. Daane, M'burg, 3 Gebr. v. d. Graaf Amemuiden, Vitesse duifkampioen. 1. P. Comelissen Ame muiden, 2 M. Walraven, M'burg, 3. A. Huibregtse Amemuiden. Midfondduif: 1. Lievense-Westerbeke. Westkapelle, 2 W. Daane en Zn. Vlissingen, 3 P. Meertse Amemuiden. Fondduifkampioen: 1. C. de Ridder jr Amemuiden, 2 G. Siereveld Amemuiden, 3 Gebr. v. d. Graaff Ame muiden. Jonge duiven duif: 1 Jos Schroevers Amemuiden, 2 Gebr. Sturm, Middelburg, 3 C. Hoek en Zn., M'burg. Navluchten duif: 1. R. Versaevel, Cad- zand, 2 C. de Ridder Amemuiden, 3 R. Versaevel Cadzand. Generaalkampioen 1976: 1. Gebr. v. d. Graaff Amemuiden, 2. A. Abee, M'burg, 3. W. Daane en Zn. Vlissingen. In rayon B omvattende de omgeving Tholen en St.-Philipsland komt alleen Tholen juist boven de 25% aan behaalde prijzen. De andere drie verenigingen moesten in 1976 met minder tevreden zijn. De vele oostenwinden maakten het mogelijk goed te vliegen. De sterkste in dit rayon was D. Polderman uit Oud- Vossemeer. Vitesse hok: 1. J. Moerland, 2 A. Moer land, 3 D. Polderman, onderling met minieme verschillen. Midfondhok: 1 I. Berkeij, 2 D. Poldennan, 3 J. Moerland. Fond hok: 1A. Douw. 2 A. Moerland, 3 J. Moerland. Jonge duiven hok: 1 D. Pol derman, 2 A. van Daalen, 3 A. Riedijk. Navluchten hok: 1 D. Poldennan, 2 I. Berkeij, 3 J. Moerland. Vitesse duif: 1 A. Moerland, 2 en 3 J. Moerland. Midfond duif: 1 A. Voormeulen, 2 I. Berkeij, 3 A. Scherpenisse. Fondduif: 1A. Douw, 2 A. Moerland, 3 A. van Daalen. Jonge dui ven duif: 1. D. Poldennan, 2 en 3 A. van Daalen. Navluchten duif: 11. Berkeij, 2 idem, 3 A. Riedijk. Generaal kampioen 1976: 1 D. J. Polderman, 2 A. Moerland, 3. J. Moerland. De kampioenen in de Reisduif te Philli- pine: Vitesse oud: 1 F. Roegiest. 2 Ed. de Mul, 3 Joh. de Mul. Oude Vitesse aange duid: 1 F. Roegiest, 2 G. Begijn, 3 A. Rammeloo. Jonge duiven vitesse on- aangeduid: 1. L. Breepoel. 2 F. Roegiest, 3. A. Rammeloo. Jonge duiven vitesse aangeduid: 1. L. Moerman, 2 H. Ver mast, 3 F. de Mul. Midfondkampioen- schap: 1 F. Roegiest, 2 F. de Mul, 3 L. Moennan. Fondkampioenschap: 1 J. Haak. 2 L. Moerman, 3 L. Breepoel. Jeugdkampioenschap: 1 Gebr. Plat- teeuw, 2 K Harms, 3 G. Taalman, 4 B. Siben, 5 H. Vennast. Najaarskampioen schap: 1 L. Breepoel, 2 J. Haak, 3 T de Bruyn. Generaalkampioenschap' 1 F. Roegiest 6232 pnt., 2 L. Moerman 5146,3 F. de Mul 5093., 4 L. Breepoel 4680, 5 A Rammeloo 4104. De achtdaagse: 1 A. Rammeloo - L. Breepoel. 2 Joh. de Mul - F. Roegiest, 3 W. Lauret - Pol Taalman, 4 H. v. d. He mel - F. de Mul, 5 A. v. d. Bossche - B. Siben. ROOD' NORMAL DUTY, GOUD: HEAVY DUTY, ZWART: DOUBLE DUTY PHILIPS Verkoping WESTKAPELLE - Ten overstaan van notaris Den Briel is in café 'Het Koffie huis' te Westkapelle voor de heer P. Lous publiek bij opbod verkocht het woonhuis met schuurtje, erf en tuin aan de Noordstraat 39, groot 149 are. Hoogste inschrijver was de heer W. Roelse. Koper werd de heer G. de Kam voor de prijs van 56.600,-. Van onze weerkundige medewerker) VLISSINGEN - De luchtdrukverde ling was en is nog steeds van dien aard dat deze herfst geen vroege koudegolven zal opleveren. Verleden jaar waserop 13 oktober al sneeuw gevallen en vroor het op 29 oktober 3 graden. In 1968 viel de eer ste sneeuw op 7 november en op 15 november was er 7 graden vorst in noordoost Nederland. In 1965 16 november vroor het op vliegveld Eelde al 13 graden. Voor deze zo vroege winterse verschijnse len zijn in West-Europa deze herfst geen aanwijzingen. De kou in oktober bleef duidelijk be perkt tot Rusland en Scandinavië waar wel strenge vorst met sneeuw val voorkwam. Deze kou is begin no vember door de versterkte depressie-activiteit al weer terug gedrongen. In de hogere luchtlagen blijft zich een krachtige zuid tot zuidwestelijke stroming handhaven waarmee wel gemakkelijk depressies met regen tot ons gebied kunnen doordringen. Bij een dergelijke situatie is echter geen kou te vrezen. Als het bij weimg wind 's nachts langdurig helder is kan in deze tijd nacntvorsi voornomen. (Jveraag blijft het voorlopig bij 7 a 10 graden. Het warme Noordzeewater speelt daarbij ook nog een rol. Normaal is de temperatuur 10 a 11 graden, mo menteel nog 13 a 14 graden. Ooktober werd een groeizame maand vooral door de hoge temperaturen in het begin van de maand. De Bilt registreerde 84 uren zon tegen normaal 102 uren. Van de 31 dagen waren er 21 wanner dan nor maal. Alleen op enkele plaatsen in Zuid-Holland werd, wat de neerslag bedtreft, de normale waarde van 73 mmoverschreden: Schiedam 79 mm. Vrijwel overal in het land bleef het droog, hier en daar nog geen 30 mm regen. Op 7 (normaal 8) dagen werd ergens in ons land onweer gehoord. Dat het grondwater nog een lage stand houdt is te merken aan vele greppels, slootjes, grachten enzo voort, waarvan de meeste na de uit zonderlijk droge zomer nog steeds opvallend weinig water te zien geven. In Zeeland vielen in de maand okto ber de volgende hoeveelheden regen Axel 66, Middelburg 64, Goes 69, Vlissingen 45, Serooskerke 56, Kats 56, Borssele 56, Oostburg 50. West kapelle 58, Aagtekerke 55, Kapelle 54, Zierikzee 56, en Oostkapelle 56 GOES - De zoetwatervoorziening in zuid-west-Nederland zal de komende tijd speciale aandacht krijgen van de ZLM, de zuidelijke landbouw maat schappij. Tijdens een hoofdbestuursvergadering - maandag in de Prins van Oranje te Goes - wees ZLM voorzitter ir. D. Lu- teijn erop dat de zoetwatervoorziening in het zuidwesten een 'specifiek pro bleem' voor de agrarische sector is. „De belangrijkheid van dit onderwerp kan niet genoeg worden benadrukt." aldus deheerLuteijn. „Wehebben hetde afge lopen zomer duidelijk kunnen constate ren," Het hoofdbestuur van de ZLM be sloot om tijdens de algemene vergader ing het onderwerp 'zoetwatervoorzie ning' centraal te stellen. Prof. dr. C van den Berg, directeur van het instituut voor cultuurtechniek en waterhuishou ding te Wageningen, zal er een inleiding over houden. De vergadering wordt ge houden op 6 december 1976 in de Prins van Oranje te Goes. Verder besloot het hoofdbestuur om als gesprekspunt voor de komende wintervergaderingen het onderwerp 'grond' aan de orde te stel len. ZA TERDAG IN KUIPERSPOORT MIDDELBURG - In de serie 'compinis- tenportretten' van Jeugd en Muziek zijn zaterdag in het Kuiperspoortthea- ter te Middelburg concerten te beluis teren van ensembles en solisten rond Konrad Boehmer en Willem Breuker. Voor de pauze dirigeert Boehmer zelf een gelegenheidsensemble van zes bla zers en twee pianisten in de uitvoering van zijn uit 1962 daterende werk 'Zeit- laufte'. De uitvoerenden zijn: Ruth Vis ser (hobo). Henk de Graaf (klarinet), Ab Vos (basklarinet), John Mostard (fagot), Pieter Goudriaan (hoorn) en Gerard AR statencentrales houden bijeenkomst MIDDELBURG - De kiesvereniging van de Anti-Revolutionaire statencen trales Middelburg en Vlissingen houdt donderdag een bijeenkomst. Op deze bijeenkomst zal de heer H. de Boer, voorzitter van de ARP, een lezing houden met als onderwerp 'Actuele po litieke ontwikkelingen'. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en is in gebouw 'De Hoeksteen' aan de Rozenburglaan te Middelburg. Velthuysen (trombone), allen leden van het Rotterdamsx Philharmonisch Or kest. De twee pianisten zijn Stanley Hoogland en Ronald Brautigam. Daarna volgen solistische bijdragen van Rien de Reede, die het door Boehmer gecomponeerde fluitsolo 'Adem' zal uit voeren en van Stanley Hoogland met de pianosolo 'Potential'. Na de pauze treedt het Willem Breuker Kollektief op met eigen composities van Breuker. De avond begint om 20.30 uur. Konrad Boehmer zal, voorafgaande aan de concerten, aanstaande vrijdaga vond, eveneens in het Kuiperspoort- theater, een lezing houden, die gratis toegankelijk is. Boehmer. in 1941 gebo ren in Berlijn, studeerde muziekwetens- cap, filosofie en sociologie aan de uni versiteit van Kelen. Hij vestigde zich in 1966 in Nederland en is sinds 1971 do cent aan het Koninklijk Conservato rium in Den Haag en aan het Instituut voor Muziekwetenschappen in Utrecht. Hij is tevens voorzitter van het Genootr schap van Nederlandse Componisten. Boehmer heeft tal van publikaties op zijn naam staan over muziektheorie, muzieksociologie en muziekpolitiek. (ADVERTENTIE) Indonesië bezoeken. Vandaag- de dag kost zo'n reis geen kapitalen meer. Vliegtarief v.a. 1993,-. Complete tour v.a. 2.945,-. Voorproeve nemen? Dat kan op de komende KLM Film- en Dia Show. Uiterst boeiend. En met gelegenheid om te vragen wat u weten wilt. Dinsdag 23 november, 20.00 uur in De Schouwburg, te Middelburg. Toegangskaarten a f5,1- Telefonisch plaatsbespreken, 9999 tel.:01180-12112. Kaarten afhalen bij V.V.V. Middelburg. Thuis in de lucht. •■indonesan airways

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 7