hoort-ziet-YcM/#
Je mag niet te
lang stilstaan bij
een treinongeluk"
Philips
batterijen
die gaan
lang mee.
PZC/P
Gebroeders Van den Graaff
generaalkampioen rayon C
Deze herfst geen
vroege koudegolven
Zoetwater
voorziening
krijgt aandacht
van de ZLM
Componistenportret
Böhmer en Breuker
Fantastische Film- en Dia Show
"Indonesië
vakantieland"
KLM
aanada
DINSDAG 9 NOVEMBER 1976
provincie
onder redactie van Jacques Cats
De 34-jarige Ton Bogers uit Roosendaal had eigenlijk de stoop-
trein 4611 moeten besturen, die op die bewuste woensdag uit
Roosendaal vertrok en niet meer op z'n bestemming Vlissingen
aankwam. De geboorte van een kind in huize Bogers had de
jonge vader bewogen tot het keizen van een andere slaapplaats.-
Hij had zijn elektrische klok, die hem in perioden van vroege
diensten tijdig moet doen ontwaken, naar een ander contact
punt meegenomen, maar door een of ander mankement was die
klok blijven staan op kwart over elf, het tijdstip waarop Bogers
de klok de vorige avond in het stopcontact had gestoken alvo
rens zich te slapen te leggen.
Zo kon het gebeuren, dat de machinist
van trein 4611 niet om 6.41 in dienst
kwam om tien minuten later de stop
trein met forensen en scholieren naar
Vlissingen te brengen. Treinbestuur
der Schijven die reserve stond viel
voor hem in. Een uur later was Schij
ven een van de zes dodelijke slacht
offers.
Ton Bogers werd die ochtend om
kwart voor zeven door een taxi-
chauffeuruitbed gebeld. Ofhijnogvan
plan was om in dienst te komen, werd
hem gezegd. De machinist haastte
zich naar zijn werk om de dienst van
invaller Schijven te kunnen overne
men. In de machinistenkamer hoorde
hij van de ramp bij Goes. Veel tijd om
bij dat afschuwelijke gebeuren stil te
staan was er niet. Om half tien moest
hij weer een trein naar Rotterdam
brengen. Zo gaat dat bij de spoorwe
gen. De treinen moeten rijden. En het
liefet nog stipt op tijd.
Natuurlijkdoethetdemachinistenwat
als ze vernemen van.zo'n ramp. Na
tuurlijk vinden ze het aangrijpend dat
daar zoveel slachtoffers bij vallen.
Maar zij hebben zichzelf aangeleerd
niet te lang bij zo'n gebeurtenis stil te
staan. Daar moet je overheen stappen,
zeggenze. Gebeurd isgebeurd. Jekunt
er wel over zitten tobben, maar daar
Het is een ogenschijnlijk koele bena
dering op zo'n deerniswekkend gebeu
ren. Maar de machinisten weten het:
het is de beste benadeling om er niet
onderdoor te gaan. Hoeveel treinbe
stuurders zijn er niet in hun loop
baan iemand hebben doodgereden.
Daar mag je niet te lang bij stilstaan,
zeggen ze. want anders ben je niet
meer geschikt voor dit werk. Het komt
op de buitenstaander dan ook nogal
schokkend over als er een machinist
meldt, dat er in Roosendaal een col
lega rondloopt, die in zijn loopbaan al
dertien mensen heeft doodgereden.
„Da's een pechmachinist", vinden ze.
En ze stellen elkaar gerust met de re
denering: het is wel erg, maar je weet
dat het je schuld niet is. Je kunt met
een trein niet uitwijken. En een trein is
geen kruiwagen, diejezostilzet. Alsje
bij een snelheid van 120 km plotseling
moet stoppen, heb je nog altijd een
remweg nodig van zevenhonderd me
ter. Dat is in een aantal gevallen te
lang. Veel te lang.
Een treinbestuurder uit het Zeeuwse
zegt: „Je moet als machinist vooral
niet onzeker worden. Dat kun je in dit
vak gewoon niet hebben. Je moet een
rotsvast vertrouwen in jezelf hebben.
Anders kom je er niet. Een van de ma
chinisten met wie ik afgelopen week
over hun vak heb gesproken zei het zo:
„Als ik merk, dat ik ga twijfelen aan
mezelf stap ik eruit. Dan ga ik naar V
en D. koop daar een stel ansichtkaar
ten op en ga er mee langs de deur om ze
te verkopen".
Treinbestuurder zijn, hoeveel kinde
ren dromen daar niet van. Ook veel
volwassenen vinden het een fascine
rend beroep. Je zit daar toch maar
prinsheerlijk voorin, hoog en- droog.
Een leuk en gemakkelijk baantje. De
machinisten weten wel beter. Zij erva
ren dagelijks wat er allemaal vast zit
aan hun werk.
Zij kennen de druk van hun verant
woording, Een zware verantwoording,
want ze hebben toch dikwijls drie
vierhonderd mensen achter zich, die
graag veilig op hun bestemming ko
men. „Wij kunnen niet falen", zegt een
van de machmisten. „Als je faalt dan
zie je water kan gebeuren. Kijk, als er
iemand op kantoor zit en ziet dat-ie
iets zit uit te tikken wat verkeerd is,
dan verscheurt-ie dat papier in stuk
ken, gooit het in de prullenmand en
gint opnieuw. Als wij iets verkeerd
doen heb je al gauw grote materiële
schade. Om nog maar niet te spreken
over menselijk leed.".
Machinisten moeten veel weten, zegt
er een: „Wij hebben dikke boeken in de
kast, vol met allerlei voorschriften en
regels. Maar alleen de belangrijkste
punten kun je in je opnemen. Wantje
hebt steeds weer te maken met allerlei
wijzigingen. Vlak voor je weggaat knjg
je de laatste aanwijzingen door. Wat is
er op de lijn. Wat gebeurt er vannacht.
Je moet het allemaal weten".
En dan die seinen onderweg. Een ma
chinist vertelt: „Als ik van Vlissingen
naar Amsterdam rijd, dan vind ik om
de anderhalve kilometer een sein. En
die zijn op de seinen bij de stations na,
allemaal voor mij. Daar sta je dan con
stant op te letten. Vooral bij mist is dat
een hele toer. Je oriënteert je onder
meer op die reflecterende plaatjes, die
aangeven datje een sein nadert. Maar
ja, vaak zijn die plaatjes nauwelijks
meer zichtbaar, vanwege de opspat
tende modder". „Ze zijn er wel maar
zijn aangeslagen. En wie gaat daar met
een kwast en een emmer naar toe. Ja,
goed het gebeurt wel, maar je moet er
eerst over klagen".
„Dan zit je met het probleem van de
verlichting van de treinstellen. Die
koplampen geven maar een schijntje
licht. Ze zijn gewoon onvoldoende. Ze
zoudden feller moeten wezen. „Dat is
wel niet leuk voor het wegverkeer
maar die auto's dimmen ook niet voor
mij", stelt een machinist uit Vlissingen
vast. „Ik geloof trouwens, dat de au
tomobilisten niet eens weten dat hun
grote lichten zeer hinderlijk kunnen
zijn vooreen treinbestuurder. Af en toe
zie je wel eens automobilisten dim
men. maar als ze dan zien dat het geen
tegenligger is maar een trein, geven ze
weer groot licht. Dan hoor ik ze al den
ken: oh. het is maar een trein".
De Overwegen. Een hoofdstuk apart.
„Je nadert zo'n overweg", zegt een
treinbestuurder uit Roosendaal, „en
dan zie je daar een automobilist ko
men aanstormen. En dan denk je: ziet
die man nou dat ik er aan kom. Vooral
als de zon laag staat zijn de lichten bij
zo'n overgang soms moeilijk te zien.
Meestal claxoneer ik dan. Daar heb ik
in het verleden al menig mensenleven
mee kunnen redden. Maar ik vraag me
wel eens af, waar het nou goed voor is
om met een rotgang naar zo'n overweg
te rijden. Ik houd soms mijn hart vast.
Je kunt als automobilist toch veel be
ter wat afremmen als je een overweg
nadert. Maar nee, ze komen met een
vaart aanrijden en stoppen dan op het
laatste moment, vlak voor de overweg.
Nou, dan zit ik echt met schrikharen
hoor. Laat ze eerder afremmen. Ze
moeten bij die overweg toch wachten".
Wordt die verantwoordelijke baan van
treinbestuurder navenant betaald.
Nee, vinden de machinisten, die ik heb
gesproken. Als je alles goed bekijkt
worden we zelfs zwaar onderbetaald.
Je moetje hele leven erop instellen. De
vrouw zit 's avonds vaak alleen, omdat
je late diensten moet draaien. Ben je 's
avonds vrij, maar heb je vroege dienst
dan moet je als je op een feestje zit
tegen tien uur zeggen: mensen, het is
stik gezellig, maar ik stap op, want
deze jongen moet morgenochtend wel
om vier uur z'n nest uit. Soms voel je je
net als een huisarts. Ze halen je rustig
in je vrije weekeinde van huis. De ver
lofregeling? Waardeloos. Je moet je
dagen een maand van tevoren aanvra
gen en dan kun je nog met vijf vingers
en een benauwd hart zitten wachten of
het wel doorgaat".
Een van de machinisten maakt een
vergelijking met het werk van colle
ga's in de lucht, met de verkeersvlie
gers. „Een goed betaalde job. Onder
weg worden ze volledig begeleid. Ze
zitten met drie man naast elkaar in de
cabine. Daar zien ze niet, zoals wij, alle
bovenleidingspalen, elk boompje en.
elk struikje op zich afkomen. Ze moe
ten geen seinen in de gaten houden.
Geen overwegen. Ze hangen zo maai
in de lucht. Als ik dan bekijk waar ik
allemaal rekening mee moet houden
dan vind ik dat ik er met mijn loon
maar karig vanaf komt". Bij wijze van
illustratie laat een machinist met
meer dan vijfentwintig dienstjaren mij
zijn loonstrookje van de vorige maand
zien. Het nettobedrag is nog geen
achttienhonderd gulden hoog inclu
sief de honorering voor bijna tien
overuren.
We keren terug naar de risico's waar
aan een machinist bloot staat. Elk
moment kan hij een obstakel op zijn
weg vinden. De dood loert voortdu
rend tussen de rails. Zegt een van hen:
„Als je zo'n punt voorbij komt waar
iets gebeurd zeg je wel in jezelf: ver
rek hier was 't. Maar dat slijt erg snel-
Blijf je daaraan denken, dan word je
een ongelukkig mens".
Treinmachinisten zijn harde manneh,
zeggen de mensen, die na een ongeval
bij een spoorwegovergang zien, dat
zodra de baan vrij is de trein weer on
middellijk zijn weg vervolgt. De con
ducteur blijft in zo'n geval achter bij
het slachtoffer. Wat hard. wordt er ge
zegd, zo'n treinmachinist kijkt niet
eens meer naar zo'n dode om. Maar de
machinist kent zijn instructies: dié
trein moet zo snel mogelijk op de
plaats van bestemming komen. Een
machinist merkt op: „Misschien zit er
in jouw trein wel iemand die op weg is
naar een familielid, datop sterven ligt.
Zo iemand wil je toch ook vlug op zijn
bestemming krijgen".
Later in de machinistenkamer gaat
het bericht dan rond: Jan of Piel heeft
er een dood gereden. Daarna is het
klaar. Men praat over andere dingen.
Het leven gaat verder. „Stel, dat je
daarover bleef inzitten", zegt een ma
chinist". Dan liepen er geen treinen
meer. Dan kwamen er trouwens ook
geen vliegtuig meer in de lucht".
BIJ DE ZATERDAGVLIEGERS:
ADVERTENTIE
RAYON B MATIG
ARNEMUIDEN - Het rayon C omvat
het gehele eiland Walcheren en West-
Zeeuwsch-Vlaanderen waar te Bres-
kensalle leden van de Bond van Zater
dagvliegers verenigd zijn. Met Westka-
pelle, Vlissingen, Middelburg, Bres-
kens vormt deze kring een der sterk-
sten van de afdeling, want Westkapelle
korfde 5662 duiven in en 1580 behaalde
prijzen, Vlissingen 4005 duiven met
1314 prijzen, Middelburg 7554 duiven
en 2033 prijzen, Amemuiden 5926 dui
ven en 2052 prijzen en Breskens 1836
duiven met 635 prijzen. Respectievelijk
27,9%, 32,8%, 26,9%, 34,6% en 34,6%. Om
dat men per viertal speelt en in prin
cipe 25% al het deel aan prijzen zou zijn,
dat elkeen tevreden moet kunnen stel
len dan ziet men dat er dit rayon een
geweldig overschot aan prijzen ge
wonnen heeft.
Bovendien is er in feite hier geen enkele
vereniging, die alles naar zich toe trekt,
de kampioenschappen zijn over alle
verenigingen verdeeld.
Gebr, v. d. Graaff uit Amemuiden
wonnen de fel begeerde titel van Gene
raalkampioen.
Vitesse Hokkampioen: 1. A. Abee,
M'burg, 2. A. Huibregtse, Westkapelle, 3.
W. Walraven, M'burg. Midfondhok: 1. A.
Abee, M'burg, 2. W. Walraven, M'burg, 3.
A. Aalebregtse, Vlissingen. Fondhok: 1.
C. de Ridder jr, Amemuiden, 2 Gebr. v.
d. Graaf Amemuiden, 2 Gebr. Sturm,
M'burg, 3, C. C. Daane, M'burg. Jonge
duiven: hok. 1. Jos Schroevers Ame
muiden, 2 Gebr. Sturm, M'burg, 3. C.
Hoek en Zn. M'burg. Navluchten hok: 1.
A. Abee, M'burg, 2. C. Daane, M'burg, 3
Gebr. v. d. Graaf Amemuiden, Vitesse
duifkampioen. 1. P. Comelissen Ame
muiden, 2 M. Walraven, M'burg, 3. A.
Huibregtse Amemuiden. Midfondduif:
1. Lievense-Westerbeke. Westkapelle, 2
W. Daane en Zn. Vlissingen, 3 P. Meertse
Amemuiden. Fondduifkampioen: 1. C.
de Ridder jr Amemuiden, 2 G. Siereveld
Amemuiden, 3 Gebr. v. d. Graaff Ame
muiden. Jonge duiven duif: 1 Jos
Schroevers Amemuiden, 2 Gebr. Sturm,
Middelburg, 3 C. Hoek en Zn., M'burg.
Navluchten duif: 1. R. Versaevel, Cad-
zand, 2 C. de Ridder Amemuiden, 3 R.
Versaevel Cadzand. Generaalkampioen
1976: 1. Gebr. v. d. Graaff Amemuiden,
2. A. Abee, M'burg, 3. W. Daane en Zn.
Vlissingen.
In rayon B omvattende de omgeving
Tholen en St.-Philipsland komt alleen
Tholen juist boven de 25% aan behaalde
prijzen. De andere drie verenigingen
moesten in 1976 met minder tevreden
zijn. De vele oostenwinden maakten het
mogelijk goed te vliegen. De sterkste in
dit rayon was D. Polderman uit Oud-
Vossemeer.
Vitesse hok: 1. J. Moerland, 2 A. Moer
land, 3 D. Polderman, onderling met
minieme verschillen. Midfondhok: 1 I.
Berkeij, 2 D. Poldennan, 3 J. Moerland.
Fond hok: 1A. Douw. 2 A. Moerland, 3 J.
Moerland. Jonge duiven hok: 1 D. Pol
derman, 2 A. van Daalen, 3 A. Riedijk.
Navluchten hok: 1 D. Poldennan, 2 I.
Berkeij, 3 J. Moerland. Vitesse duif: 1 A.
Moerland, 2 en 3 J. Moerland. Midfond
duif: 1 A. Voormeulen, 2 I. Berkeij, 3 A.
Scherpenisse. Fondduif: 1A. Douw, 2 A.
Moerland, 3 A. van Daalen. Jonge dui
ven duif: 1. D. Poldennan, 2 en 3 A. van
Daalen. Navluchten duif: 11. Berkeij, 2
idem, 3 A. Riedijk. Generaal kampioen
1976: 1 D. J. Polderman, 2 A. Moerland,
3. J. Moerland.
De kampioenen in de Reisduif te Philli-
pine: Vitesse oud: 1 F. Roegiest. 2 Ed. de
Mul, 3 Joh. de Mul. Oude Vitesse aange
duid: 1 F. Roegiest, 2 G. Begijn, 3 A.
Rammeloo. Jonge duiven vitesse on-
aangeduid: 1. L. Breepoel. 2 F. Roegiest,
3. A. Rammeloo. Jonge duiven vitesse
aangeduid: 1. L. Moerman, 2 H. Ver
mast, 3 F. de Mul. Midfondkampioen-
schap: 1 F. Roegiest, 2 F. de Mul, 3 L.
Moennan. Fondkampioenschap: 1 J.
Haak. 2 L. Moerman, 3 L. Breepoel.
Jeugdkampioenschap: 1 Gebr. Plat-
teeuw, 2 K Harms, 3 G. Taalman, 4 B.
Siben, 5 H. Vennast. Najaarskampioen
schap: 1 L. Breepoel, 2 J. Haak, 3 T de
Bruyn. Generaalkampioenschap' 1 F.
Roegiest 6232 pnt., 2 L. Moerman 5146,3
F. de Mul 5093., 4 L. Breepoel 4680, 5 A
Rammeloo 4104.
De achtdaagse: 1 A. Rammeloo - L.
Breepoel. 2 Joh. de Mul - F. Roegiest, 3
W. Lauret - Pol Taalman, 4 H. v. d. He
mel - F. de Mul, 5 A. v. d. Bossche - B.
Siben.
ROOD' NORMAL DUTY, GOUD: HEAVY DUTY, ZWART: DOUBLE DUTY
PHILIPS
Verkoping
WESTKAPELLE - Ten overstaan van
notaris Den Briel is in café 'Het Koffie
huis' te Westkapelle voor de heer P.
Lous publiek bij opbod verkocht het
woonhuis met schuurtje, erf en tuin aan
de Noordstraat 39, groot 149 are.
Hoogste inschrijver was de heer W.
Roelse. Koper werd de heer G. de Kam
voor de prijs van 56.600,-.
Van onze weerkundige
medewerker)
VLISSINGEN - De luchtdrukverde
ling was en is nog steeds van dien
aard dat deze herfst geen vroege
koudegolven zal opleveren.
Verleden jaar waserop 13 oktober al
sneeuw gevallen en vroor het op 29
oktober 3 graden. In 1968 viel de eer
ste sneeuw op 7 november en op 15
november was er 7 graden vorst in
noordoost Nederland.
In 1965 16 november vroor het op
vliegveld Eelde al 13 graden. Voor
deze zo vroege winterse verschijnse
len zijn in West-Europa deze herfst
geen aanwijzingen.
De kou in oktober bleef duidelijk be
perkt tot Rusland en Scandinavië
waar wel strenge vorst met sneeuw
val voorkwam. Deze kou is begin no
vember door de versterkte
depressie-activiteit al weer terug
gedrongen.
In de hogere luchtlagen blijft zich een
krachtige zuid tot zuidwestelijke
stroming handhaven waarmee wel
gemakkelijk depressies met regen
tot ons gebied kunnen doordringen.
Bij een dergelijke situatie is echter
geen kou te vrezen.
Als het bij weimg wind 's nachts
langdurig helder is kan in deze tijd
nacntvorsi voornomen. (Jveraag
blijft het voorlopig bij 7 a 10 graden.
Het warme Noordzeewater speelt
daarbij ook nog een rol. Normaal is
de temperatuur 10 a 11 graden, mo
menteel nog 13 a 14 graden. Ooktober
werd een groeizame maand vooral
door de hoge temperaturen in het
begin van de maand.
De Bilt registreerde 84 uren zon
tegen normaal 102 uren. Van de 31
dagen waren er 21 wanner dan nor
maal. Alleen op enkele plaatsen in
Zuid-Holland werd, wat de neerslag
bedtreft, de normale waarde van 73
mmoverschreden: Schiedam 79 mm.
Vrijwel overal in het land bleef het
droog, hier en daar nog geen 30 mm
regen. Op 7 (normaal 8) dagen werd
ergens in ons land onweer gehoord.
Dat het grondwater nog een lage
stand houdt is te merken aan vele
greppels, slootjes, grachten enzo
voort, waarvan de meeste na de uit
zonderlijk droge zomer nog steeds
opvallend weinig water te zien geven.
In Zeeland vielen in de maand okto
ber de volgende hoeveelheden regen
Axel 66, Middelburg 64, Goes 69,
Vlissingen 45, Serooskerke 56, Kats
56, Borssele 56, Oostburg 50. West
kapelle 58, Aagtekerke 55, Kapelle
54, Zierikzee 56, en Oostkapelle 56
GOES - De zoetwatervoorziening in
zuid-west-Nederland zal de komende
tijd speciale aandacht krijgen van de
ZLM, de zuidelijke landbouw maat
schappij.
Tijdens een hoofdbestuursvergadering
- maandag in de Prins van Oranje te
Goes - wees ZLM voorzitter ir. D. Lu-
teijn erop dat de zoetwatervoorziening
in het zuidwesten een 'specifiek pro
bleem' voor de agrarische sector is. „De
belangrijkheid van dit onderwerp kan
niet genoeg worden benadrukt." aldus
deheerLuteijn. „Wehebben hetde afge
lopen zomer duidelijk kunnen constate
ren," Het hoofdbestuur van de ZLM be
sloot om tijdens de algemene vergader
ing het onderwerp 'zoetwatervoorzie
ning' centraal te stellen. Prof. dr. C van
den Berg, directeur van het instituut
voor cultuurtechniek en waterhuishou
ding te Wageningen, zal er een inleiding
over houden. De vergadering wordt ge
houden op 6 december 1976 in de Prins
van Oranje te Goes. Verder besloot het
hoofdbestuur om als gesprekspunt voor
de komende wintervergaderingen het
onderwerp 'grond' aan de orde te stel
len.
ZA TERDAG IN KUIPERSPOORT
MIDDELBURG - In de serie 'compinis-
tenportretten' van Jeugd en Muziek
zijn zaterdag in het Kuiperspoortthea-
ter te Middelburg concerten te beluis
teren van ensembles en solisten rond
Konrad Boehmer en Willem Breuker.
Voor de pauze dirigeert Boehmer zelf
een gelegenheidsensemble van zes bla
zers en twee pianisten in de uitvoering
van zijn uit 1962 daterende werk 'Zeit-
laufte'. De uitvoerenden zijn: Ruth Vis
ser (hobo). Henk de Graaf (klarinet), Ab
Vos (basklarinet), John Mostard (fagot),
Pieter Goudriaan (hoorn) en Gerard
AR statencentrales
houden bijeenkomst
MIDDELBURG - De kiesvereniging
van de Anti-Revolutionaire statencen
trales Middelburg en Vlissingen houdt
donderdag een bijeenkomst.
Op deze bijeenkomst zal de heer H. de
Boer, voorzitter van de ARP, een lezing
houden met als onderwerp 'Actuele po
litieke ontwikkelingen'. De bijeenkomst
begint om 20.00 uur en is in gebouw 'De
Hoeksteen' aan de Rozenburglaan te
Middelburg.
Velthuysen (trombone), allen leden van
het Rotterdamsx Philharmonisch Or
kest. De twee pianisten zijn Stanley
Hoogland en Ronald Brautigam.
Daarna volgen solistische bijdragen van
Rien de Reede, die het door Boehmer
gecomponeerde fluitsolo 'Adem' zal uit
voeren en van Stanley Hoogland met de
pianosolo 'Potential'. Na de pauze
treedt het Willem Breuker Kollektief op
met eigen composities van Breuker. De
avond begint om 20.30 uur.
Konrad Boehmer zal, voorafgaande aan
de concerten, aanstaande vrijdaga
vond, eveneens in het Kuiperspoort-
theater, een lezing houden, die gratis
toegankelijk is. Boehmer. in 1941 gebo
ren in Berlijn, studeerde muziekwetens-
cap, filosofie en sociologie aan de uni
versiteit van Kelen. Hij vestigde zich in
1966 in Nederland en is sinds 1971 do
cent aan het Koninklijk Conservato
rium in Den Haag en aan het Instituut
voor Muziekwetenschappen in Utrecht.
Hij is tevens voorzitter van het Genootr
schap van Nederlandse Componisten.
Boehmer heeft tal van publikaties op
zijn naam staan over muziektheorie,
muzieksociologie en muziekpolitiek.
(ADVERTENTIE)
Indonesië bezoeken. Vandaag- de dag kost zo'n
reis geen kapitalen meer. Vliegtarief v.a. 1993,-.
Complete tour v.a. 2.945,-. Voorproeve nemen?
Dat kan op de komende KLM Film- en Dia Show.
Uiterst boeiend. En met gelegenheid om te
vragen wat u weten wilt.
Dinsdag 23 november, 20.00 uur in
De Schouwburg, te Middelburg.
Toegangskaarten a f5,1-
Telefonisch plaatsbespreken, 9999
tel.:01180-12112.
Kaarten afhalen bij V.V.V.
Middelburg.
Thuis in de lucht.
•■indonesan airways