Industriepastoraat: zendingswerk met een terugslag-effect I ST.WILLIBRORDSDA( l De echte eenheid BEWOON DE WERELD! ZATERDAG 6 NOVEMBER 1976 Ee, Jen eigentijdse vorm waaronder kerken zich in de wereld present stellen is die van het industriepas toraat. In diverse grote industriële bedrijven werken priesters en pre dikanten als gewone arbeiders mee. Zij delen het lot van - bijvoorbeeld - vele gastarbeiders en zij leren op die manier wat het is om in de industrie te zijn ingeschakeld als 'exemplaar van een soort', in plaats van als mens. Dit industriepastoraat heeft uiteraard ten doel om Gods woord op de werkvloer of in de bedrijfskan tine te verkondigen. Het is een mo dem soort zendingsarbeid. Een uit daging voor jongere pastores die zich wensen te engageren met de mensen die Jezus heeft omschreven als 'de minsten der mijnen'. Als wij het industriepastoraat als zendingsarbeid omschrijven, dan dient daarbij een wezenlijke opmer king te worden geplaatst. Vanouds voltrekt zendingsarbeid zich onder heidenen en het doel ervan is dan ook: deze heidenen te bekeren tot het geloof. Welnu, in de meeste gevallen waarin industriepastoraat wordt be dreven gebeurt er iets totaal anders. Het zijn met de arbeiders die 'be keerd' worden, maar de industrie pastores. De reden hiervan is dat er op de werkvloer geen heidenen rond lopen. maar mensen met een geloot Dit geloof heeft weinigmet kerksheid te maken. Het is veeleer gebaseerd op een aantal marxistische doctri nes. Uit de rapportages van de indus triepastores blijkt overduidelijk, dat het marxistische geloof als een po ging om te verklaren wat er nu eigen lijk met en rondom de factor 'arbeid' op de werkvloer gebeurt, belangrijk effectiever is dan wat de bijbel daar omtrent te zeggen heeft. Veel modern industriepastoraat houdt dan ook in: een keiharde confrontatie tussen de bijbelen Marx en in een aantal geval len houdt de bijbel in die confronta tie geen stand. De problemen die op de werkvloer leven en de vragen die daar worden gesteld kunnen - aldus de industriepastores - met vanuit de bijbel worden benaderd. Een pasto raal werker bij Hoogovens, Roel Pomp. schreef onlangs: 'Het evange lie is ontstaan in een wereld die ge kenmerkt werd door nauwkeurig be paalde produktieverhoudingen; de sub-aziatische slavernij. In onze tijd komt het evangelie terecht op het strijdtoneel van hoog-kapitalistische samenlevingen, waarvan de bevol king in toenemende mate verpau pert. Wij moeten de tyd nemen om de produküe-omstandigheden van het oorspronkelijke evangelieverhaal èn die van de omgeving waarin wij dat verhaal nu lezen aan een nauwgezet onderzoek te onderwerpen' Volgens Roel Pomp moet men het aandurven om de bijbel materialistisch te lezen en in dat geval zet men onvermijde lijk de bril van Karl Marx op. Wie verloochent wie? van idealen van menselijkheid. 'Het is een nieuwe en een andere wijze van benaderen dan wij ooit geleerd heb ben. maar het is de enige die op deze nieuwe werkelijkheid past", meent Pomp. Het is duidelijk dat industrie- pastores die op deze wijze zijn omge turnd. in hun kerkelijk achterland de nodige moeilijkheden ondervinden. Zij worden als neo-marxïsten afge schilderd en ontmoeten een zee van wantrouwen. Er gebeurt soms het zelfde met hen als wat er in de vyfti- ger jaren gebeulde met de priester- arbeiders in Frankrijk. Deze priester-arbeiders werden bij wijze van experiment en onder de zegen van de Franse bisschoppen op de werkvloer losgelaten, maar het ein digde ennee dat de priester arbeiders met soms krachtige maat regelen tot de orde moesten worden geroepen en dat zij hun kerkelijke mandaat verspeelden. De diepste reden van het conflict was. dat de priester-arbeiders de zijde van de onderdrukten kozen; dat wil zeggen: de kant van de onmondi- gen en onmachtigen in de kapitalis tisch gestructureerde industrie. De kerk verweet hen dat zij door dit en gagement hun priesterschap hadden verloochend. De priester-arbeiders waren daarentegen van mening dat de kerk Christus hadden verloo chend. 'Want Christus', aldus de ma terialistische interpretatie van het evangelie, 'zou in onze dagen ook de partij van de ameiders hebben geko zen. Hij zou op de werkvloer het ge loof hebben aangetroffen dat de kerk niet meer bezit. 'Bijbel en evangelie' - aldus één van de ernstigste beschuldigingen aan het adres van de kerk - 'zijn te lang het bezit van de bovenlaag geweest, van de groepen die in de samenleving de toon aangaven. En de kerk heeft zich, m wat feitelijk een ordinaire machtsstrijd is, aan de kant van de machthebbers geschaard'. De bijbel is gebruikt, zegt bijvoorbeeld Bloch, als een status-quo verklaring. 'Zo is hetgoed, zo ishetaltijd geweestenzo moet het altijd blijven en God staat erachter'. Er is echter ook een sub versieve bijbel - het hangt er maar van af met welke ogen je hem leest. De grondkeuze en zijn lotgenoten. Zo wordt de klaf senstrijd als het ware in de bijbel in gebouwd. 'Ook bijbels christen zijn' aldus de materialistische manier vai denken - 'is handelen vanuit je eigei sociaal-economische werkelijkheid' De industriepastor Roel Pomp spreekt namens veel van zijn colle ga's als hij zich aansluit bij de groep bijbellezers die - met name in de evangeliën - zichzelf als de onder drukte partij terugvinden. Pomp schrijft in een vlammend artikel over deze kwestie: 'Kijkend naar het bedrijfsleven meen ik, dat we niet mogen doen alsof Jezus neutraal is, maar dat we ons in onze gerichtheid op de industrie moeten laten leiden door zijn keuze voor wie onderligt'. Pomp behoort, naar het mij voor komt. tot de tamelijk gematigden in de groep die de bijbel subversief han teert. Er zijn er ook velen die door hun bewuste keuze voor het proleta riaat en voor hun engagement met deze groep, elk harmoniemodel af wijzen. Volgens hen is een harmo niemodel tussen kapitaal en arbeid onmogelijk. 'Het is tweeduizend jaar lang met de bijbel in de hand gepro beerd'. zeggen zij, 'maar wie de histo rie beziet, moet erkennen dat de po larisatie tussen de machtigen en de en veelal zijn zij tevens middel m het streven naar winst. Als wij de materialistische bril nog even ophouden, dan gaat het er in de ondernemingen in hoofdzaak om. dat de invloed van de factor arbeid wordt opgetrokken tot die van de factor kapitaal. Een extreme doel stelling is. het kapitaal als machts factor uit te schakelen en de factor arbeid aan de macht te helpen. In de concrete situatie is de factor arbeid in een toestand van afhanke lijkheid jegens de factor kapitaal te recht gekomen. Van nature kan men zeggen, verschaft de inbreng van kapitaal in een onderneming een grote beweeglijkheid en een grotere speelruimte dan de inbreng van ar beid. Arbeid wordt nimmer gezien als óók een manier van investeren. En toch zou dat moeten, wil men aan de factor arbeid het zelfrespect te ruggeven dat noodzakelijk is om op voet van principiële gelijkheid met de factor kapitaal te kunnen om gaan. Het is wellicht de enige ma nier waardoor arbeid en kapitaal kunnen loskomen uit het onbuig zame systeem waarin zij zichzelf hebben opgesloten of zich hebben laten opsluiten. De reportages die de bedry fspastores ons van tijd tot tijd presenteren wek ken de indruk dat er op de werkvloer een soort heldhaftig martelaarschap heerst en dat er aan de top van de onderneming met niets ontziende middelen macht wordt uitgeoefend. 1SL Het Vo, Wte r ie vanuit Marx de omgeving ana lyseert komt tot de ontdekking dat er altijd eerst een sociaal-economisch proces is en dat achteraf pas de ideeén en de idealen komen. De in dustriepastores signaleren in hun werkomgeving dan ook. dat de ont wikkelingen waarin zij verzeild raken in de eerste plaats te maken hebben met sociaal-economische processen en dat ze niet plaatsvinden op basis oor de machthebber in staat of bedrijf is de bijbel een sterk wapen om de onderliggende partij eronder te houden. Maar de bijbel als subver sief boekwerk verschaft aan de on derdrukten zowel de legitimatie als de inspiratie om óp te komen voor naleving van het leerstuk dat alle mensen voor God gelijk zijn. Wie de bijbel door een marxistische bril beziet, zal zeggen: 'De wijze waarop je dit boek gebruikt - als status-quo verklaring of als strijd schrift - hangt af van de sociaal economische grondkeuze die je hebt gemaakt. De machthebber - bijvoor beeld de kapitalist of de ondernemer vindt in de bijbel de ideologische rechtvaardiging om de macht die hij bezit te gebruiken op de manier dii hemzelf, als ware bij God alléén goeddunkt. Want m zijn ogen bewijst de bijbel dat ook de kapitalistischi macht van God gegeven is. De prole tariér daarentegen maakt daarente gen altijd een keuze voor degenen di' de onderliggende partij zijn: hijzei onmachtigen de enige manier is om aan het verfoeilijke systeem waarin de één de ander uitbuit, iets te ver anderen. Elk harmoniemodel waar voor men kiest heeft tot gevolg dat de macht terugkeert bij degeen die haar oorspronkelijk al uitoefende. Har monie wil in wezen zeggen, dat een grote groep zich onderwerpt aan een kleine groep en dat die kleine groep als vanouds de dienst uitmaakt'. Wie onze huidige economische orde beziet, is geneigd om het laatste standpunt over te nemen. Ons be perkend tot de ondernemingen kun nen wij niet ontkennen dat de arbeid in die ondernemingen ontstaat door het kapitaal en daarvan afhankelijk is. Dat is ook onvermijdelijk. Geen enkele normale onderneming stelt zich bijvoorbeeld het scheppen of handhaven van werkgelegenheid, of het voeren van een paradijselijk so ciaal klimaat ten doel. Die dmgën zyn altijd een gevolg of een uitvloei sel van het centrale doel van een on derneming. dat is: winst maken. Met een moeilijk woord noemt men dat tegenwoordig liever 'de continuiteit van het bedrijf, maar deze continuï teit vloeit voort uit de aanwezigheid van winst. Werkgelegenheid en so ciaal beleid zijn daar gevolgen van, let is spijtig dat er geen 'managements-pastores' zijn, die ons zouden kunnen berichten over de gang van zaken in de top en de staf van de ondernemingen. Want ook daar zijn de dingen aan het verande ren. Het bovengeschetste ideaal van een erkenning van de gelijkwaardig heid van arbeid en kapitaal heeft hier en daar zelfs al herkenbare trekken aangenomen. Bijvoorbeeld in de Duitse bondsrepubliek, waar men het principe van de pariteit van ar beid en kapitaal heeft ingevoerd, waarmee een situatie geschapen is waann de factor arbeid naast de fac tor kapitaal de onderneming be heert. Dat dit mogelijk is. moeten wij waar schijnlijk toeschrijven aan het feil dat er na de tweede wereldoorlog een nieuwe generatie tot- het manage ment is toegetreden: het zijn de vele en verscheiden specialisten op ge bieden die stnkt genomen niet in het kapitalistische circus thuishoren. Ik doel op organisatiedeskundigen, personeelsfunctionarissen, juristen, milieu-experts, wervings- en recla mestrategen en nog talloze anderen, die tijdens hun opleiding veelal on bewust 'het geloof van de werkvloer' hebben opgepikt en die in dat geloof worden gesterkt door hetgeen zij in de praktijk van het bedrijfsleven meemaken. Juist uit deze hoek, die lange tijd werd gezien als de randver siering van het directiebeleid, wor den onophoudelijk vragen op de fac tor kapitaal afgevuurd, vragen die te maken hebben met de diepere en wijdere betekenis van het begnp 'verantwoordelijk handelen' Het gè- volg van hun inbreng is in veel geval len geweest, dat bedrijfsverhoudin- gen werden gehumaniseerd en dat er democratiseringsprocessen in gang werden gezet waarvan juist de factor arbeid de vruchten plukt. Als zij tenminste plukken wil J iet ontkend mag worden, dat er ook onder de nieuwe garde van be- leidsadviseurs mensen zijn, die zich laten gebruiken om een bestaand systeem te handhaven of te verster ken Zij willen niets liever dan de macht te laten zitten waar hij zit. zo dat zij zich ongestoord in het warme zonnetje van de macht kunnen koes teren. Een feit is ook. dat de invoering van democratische en humane bedrijfs- verhoudingen de ondemenungsposi- tie in haar totaliteit, behoorlijk kan versterken. Henri Ford-1 zag dat in de vorige eeuw al in. en het werd de grondslag voor het succes van zijn ondernemingen. Maar deze kantte keningen vormen nog geen reden om te stellen dat polarisatie of revolutie de enige middelen zijn om tot sprei ding van de macht in de onderne mingen te komen en om de werkvloer aan een menswaardige rol in het be- dnjfsgebeuren te helpen. Er zijn wel degelijk vele wegen die kunnen lei den tot een opheffing van het prole tariaat in de industrie zonder dat er bloed vloeit. De factor arbeicl in de onderneming dient daartoe haar eigen waardig heid. die zij overigens vanouds heeft gehad, maar nooit voldoende beseft scherp onder ogen te zien. De onder nemingsleiding op haar beurt zal voor een proces van eerherstel van de factor arbeid de ogen niet kunnen sluiten, op straffe van verlies van haar positie op den langen duur. Waarin schuilt - nog steeds materia listisch geredeneerd - nu de waar digheid van de arbeid? Ons beperkend tot de ondernemin gen komt het hierop neer: 1. Er zijn verscheidene manieren van investeren in een onderneming. De twee belangrijkste zijn: het in vesteren van arbeid en het investe ren van geld. 2. De beide vormen waaronder wordt geïnvesteerd zijn weliswaar niet gelijksoortig, maar zij zijn wel gelijkwaardig. 3. Het kapitaal is tegenover de ar beid evenveel verschuldigd als de arbeid tegenover het kapitaal. 4. Arbeid en kapitaal dragen een gemeenschappelijke verantwoorde lijkheid. niet alleen voor het beleid binnen de onderneming, doch ook door het opereren van de onderne ming in de totale samenleving waarvan zij deel uitmaakt. Hier en daar zijn duidelijke aanzetr ten te vinden voor een onderne mingsbeleid waarin de bovenge noemde vier punten bij wijze van spreken in de statuten zullen staan. Hel begrip "macht" maakt er plaats voor: gedeelde verantwoordelijk heid. Maar over een breed front heerst er ook vrees voor een te reso lute en te radicale erkenning van het beginsel van pariteit tussen arbeid en kapitaal. Deze vrees ontstaat o.a. door voorbeelden zoals bij Hoog ovens, waar men heeft ontdekt dat democratisering van de-bedrijfsver- houdingen ertoe kan leiden dat de factor arbeid niet gaat streven naar het delen van de macht, maar naar het overnemen ervan. Het bedrijf woidt op die manier het strijdtoneel van de klassestrijd in plaats van het podium waarop arbeid en kapitaal als partners kunnen optreden. A. F. M. C. Koopman Hector Berlioz - een romanticus bij uitstek. Ook als componist: in die kwaliteit zou men hem moeten aan duiden als de eerste grote romanticus. Er doen talrijke verhalen over hem de ronde en hij liet in zijn tijd weinig na om daar zelf een bijdrage aan te ge ven: zo moet het 'programma' voor zijn symfonie 'Fantastique' pas gro tendeels achteraf zijn bedacht om het geheel extra interessant te maken. Een vijfplaats album van Philips met het merendeel van zijn symfonische muziek vestigt dit najaar extra de aandacht op Berlioz. Als er in Berlioz" leven (1803-1869) een muziektijdschrift 'Nieuwe banen' zou zijn geweest, zou dat in de componist bij voortduring een dankbaar onder werp hebben gevonden: bij zijn com posities namelijk zit naar klassieke maatstaven geen normaal werk. Men delssohn, Schubert. Brahms en Schumann goten hun romantiek nog wel in de klassieke 4 delen, voor Ber lioz was dat keurslijf te eng. Hij had een grote bewondering voor Beetho ven, maar die gold met name diens muzikale inhoud, niet zijn symfoni sche vormgeving Beethovens muziek bracht hem voor de geest, dat de sym fonie zélf een dramatische vorm is en wat er via de instrumenten van een symfonie-orkest gezegd kon worden, terwijl Berlioz zelf die mogelijkheden vooral in de opera zag. Beethoven was een voorbeeld en ook niet meer dan dat Berlioz zélf bracht een fantastische instrumentatiekunst in. die doorwerkte tot bij Mahler, de jonge Strawinsky en RaveL En hij zocht nieuwe vormen - de symfonische werken in het Philips-album zijn er voorbeelden van: de Fantastique, die in feite in weinig meer herinnert aan de klassieke symfonie, de symfonie 'Fu- nebre et Triophale', een bombastisch, maar rijk geïnstrumenteerd werk ter herinnering aan de revolutie van 1830, 'Harold in Italië', opgezet als altviool concert. maar in feite een symfonie met een obligaatpartij voor altviool en de dramatische symfonie 'Romeo et Juliette' naar Shakespeare, waarvoor Berlioz solisten, koor en orkest inzette en de fijnzinnigste passages niet aan de menselijke stem. maar aan het or kest toedacht. Berlioz is in de muziek geschiedenis de componist, die de 'programma-symfonie' naar eer. eind punt voerde en Franz List leidde naar het symfonisch gedicht Voor de vier symfonische werken in het Phiüps-album tekenen het Am sterdamse Concertgebouworkest (de Fantastique) en het London Symp hony Orchestra. Dirigent is Colin Da vis. een Berlioz-kenner bij uitstek en het album is in feite een selectie uit de complete Berlioz-cyclus, die Davis in de afgelopen tien j aar op de plaat heeft gebracht. Het wekt dan ook geen ver wondering, dat de uitvoering van ze ker drie van de vier symfonieën tot de beste behoren, die op net moment op de plaat voorhanden zijn. Met name geldt dat voor de Fantastique, waar men een glorieus Concertgebouwor kest aan het werk kan horen; geen theatrale effecten, er wordt rechtop de muziek afgespeeld. Georg Solti (Dec- ca) klonk weliswaar nog briljanter, maar daar stond de muziek ook meer onder druk. Het London Symphony Orchestra kleurt de symfonie Funèbre fraai in. maar de bombastische trekjes zijn niet altijd te overspelen. Solist in Harold in Italië is Nabuko Imai, wiens aanpak de virtuositeit boven de expressie stelt: David Oïstrach gaf de muziek op een Melodia-plaat iets meer gloed Van 'Romeo et Juliette' lijkt ons evenmin een betere complete uitvoering op de markt, dan die onder leiding van Da- vis- vol verbeelding, vol drama, de so listen Patricia Kern (alt), Robert Tear (tenor) en John Shirley-Quirk ibasi en het John Alldis Choir treffen alle ele menten van Berlioz' fantasie gaaf. Van Carlo Maria Giulini is een plaat op de markt met enkel instrumentale delen, waarin lijkt ons Berlioz romantische gloed nog sterker overkomt, maar deze complete lezing is nog onovertrof fen. De opnamen klinken goed tot zeer goed (Fantastique). (Philips 6747271. stereo), Franck Van nog een grote Franse symfonie bracht CBS kortgeleden een plaat uit: Francks symfonie in d. De jonge dirigent Andrew Davis leidt het New Philharmonia Orchestra in een sympathieke uitvoering: om te beginnen komt Francks njke parti tuur 'naadloos' tot klinken, de muziek wordt niet opgedeeld in segmentjes. de uitvoering is niet eigenzinnig, er is gevoel voor klankkleur en nergens treft men de afgebeten aanpak aan. die bijvoorbeeld stoort in het herhaald be luisteren van Karajans visie op dit werk. CBS zorgde voor een royale toe gift, de suite 'Pelléas et Mélisande', van Gabriel Fauré De opname is niet spectaculair, maar gedifferentieerd van klankbeeld en sluit fraai bij de ver tolkingen aan. (CBS 76526, stereo). Op 7 november stierf te Echternach in Luxemburg Willibrord. ue aposici. Friezen, zoals hij nog al eens wordt genoemd. Wie in de herstelde klooster;! in die plaats afdaalt in de krypt onder het koor. staat daar bij het graf v man die voor ons land van grote betekenis is geweest. In 690 in deze lage lanj gekomen, werd hij in 695 door de paus tot bisschop der Friezen gewijd. Op» hem door Pippijn van Herstal geschonken terrein bouwde Willibrord Utrecht de St. Sal vatorkerk (Oudmunster) en stichtte daarbij de Sc. Maari>; school voor opleiding van geestelijken. Sinsdien is de Domstad het geesUi middelpunt van ons land geweest. Het grootste deel van onze gewesten n bant, Limburg en enkele andere delen uitgezonderd) heeft behoord tot bisdom Utrecht. Dat Zeeland een eigen graafschap is geweest en niet d, Vlaanderen is ingelijfd, is mede te danken aan het feit dat dit eilandenrijk u aarbij ook gerekend moeten worden de eilanden in wat nu Zeeuw,; Vlaanderen is. stonden onder het geestelijk gezag van St. Willibrord. Zoal, 3e Oktoberde sterfdag van Frans van Assisi is ge worden tot St. Franciscusd zo is de 7e november geworden tot St.Willibrordsdag. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii van en voor de draaitafel van en voor de draaitafel vanenvoor de draaitafel van en voor de draaitafel van en voor de draaitafel van en Wie door Utrecht wandelt, vindt dichtbij de Janskerk, daar waar de straat naar de Domkerk gaat, het standbeeld van Willibrord. zittend op een paard. Het had eigenlijk moeten staan voor het oude hoofdgebouw van de universiteit op het Domplein, waar nu staat het standbeeld van Jan van Nassau, de stichter van deze hoge school want dit is het terrein geweest van Willibrords bisschoppelijke werk zaamheden. Van dit hoofdkwartier uit heeft hij de kerstening van ons land geleid. Dat standbeeld bij de Janskerk is voortgekomen uit de eerste prakti sche samenwerking tussen rooms- en protestantskatholieken. Ook deze laats ten wisten zich betrokken bij de werkzaamheden van St. Willibrord. Nu heeft Zeeland een nogal sterke Wilhbrord-traditie. Op zichzelf zegt traditie weer met alles, hoewel ze ook niet te verwaarlozen is. Dat er te Zou- telande een Willibrordusput is ge weest, welk historisch monument dan nu helemaal verdwenen is en dat het oudste bedevaartsoord in onze pro vincie (Westkapelle) aan deze heilige was gewijd, is ook weer geen bewijs dat Willibrord persoonlijk hier heeft ge werkt. evenmin als het feit dat waar schijnlijk de oudste kerken in onze provincie aan hem waren gewijd. Toch neemt de waarschijnlijkheid steeds meer toe dat Willibrord, toen hij met zijn 12 gezellen vanuit Engeland over stak, niet bij Egmond is geland, maar hier ergens in de zuidelijke gewesten en vanuit Antwerpen met zijn mis- siearbeid is begon nen. Van het begin af aan, heeft Willibrord zich gesteld onder bescherming van het Franki sche rijk en toen hij hier kwam, was Utrecht nog de zetel van de Friese ko ning Radboud Ook Zeeland werd in die tijd tot Friesland gerekend, maar in 690 werden de Zeeuwse eilanden reeds beheerst door de Franken. Het klooster van Echternach heeft hier be langrijke bezittingen gehad, die hoogstwaarschijnlijk voortkwamen uit de erfenis van Willibrord. Wanneer we voor dit keer de aandacht vestigen op Willibrord. is het niet zo zeer om de vraag of hij persoonlijk met ons gewest te maken heeft gehad. Wil librord is tenslotte een nationale fi guur geweest en door zijn stichtingen heeft hij een internationale betekenis gekregen. Dit dan gezien vanuit de huidige landsgrenzen. Er is meer met hem aan de hand. Ergens hebben rooms- en protestantskatholieken in hem een verenigingspunt gevonden. Geregeld wordt ons toegezonden een folder van de Katholieke Bijbelstich ting met een daarbij behorende lijst van haar fonds van uitgaven. Boven aan op deze lijst staat de Willibrord- vertaling van heel de bijbel. Vroeger kende men in ons land de Vereniging Petrus Canisius die allerlei uitgaven verzorgde. Canisius was de eerste Ne derlander die in de orde van de Jesuie- ten trad en een van de vooraanstaande figuren van de Contra-Reformatie werd. De vereniging die in het begin van deze eeuw naar hem genoemd werd. droeg een apologetisch karak ter. Ze bedoelde de leer van de R.K.Kerk meer bekend te maken en die te verdedigen. Men kon er geschrif ten aanvragen, die meestal gratis wer den toegezonden. Ook een bijbelverta ling staat op naam van Canisiusver- eruging. Na de laatste wereldoorlog is de St. Willibrordusvereniging in haar plaats gekomen en die verandering van naam duidt er reeds op, dat er een geheel andere verhouding tot de niet- katholieken aan ten grondslag ligt. De polemiek heeft plaats gemaakt voor het gesprek (nl. met andersden kenden) en de verdedigende houding voor een predikend getuigen." De bij bel is in het middelpunt komen te staan. Men heeft samengewerkt met het Ned. Bijbelgenootschap. Ook pro testantse lektuur rondom de bijbel is bij haar te krijgen. Omgekeerd zijn de uitgaven van de Katholieke Bijbel stichting te zien bij protestantse in stanties. in onze provincie bijvoor beeld op het centrum voor katechett- sche informatie van de N.H.KerkSin gelstraat 17. Middelburg. De naams verandering van Canisius naar Willi brord duidt dus een wezenlijke veran dering aan. Nu heeft de St. Willibrordusvereniging dit jaar aan de dag van de apostel der Friezen een bijzonder accent willen geven. Er is een brochure uitgekomen onder de titel: „Maak één wat verdeeld is" Ze is geschreven door dr. A. Ht tepen, de gedelegeerde voor oecuc nisch werk van het bisdom Breda bestuurslid van deze verenig Oecmenisch samen-optrekken is. v gens dr Houtepen, een zaak vam duld. Het is allerminst zo dat overe» stemming tussen de kerken een zaai die vanzelf komt als men maai kaar een gesprek begmt. Na de gt melijke vergadering van de syno; van de hervormde en gereformeei kerken in september, kregen we e tweetalreacties, één van hervormde? één van gereformeerde zijde. Maar. beide was een zekere teleurstelt! merkbaar, omdat er voorlopig akhij van hereniging geen sprake kan aj En hoeveel groter is dan, bij deze ts kerken vergeleken, het verschil tuss de rooms katholieke en de profe tantse kerken. Dr. Houtepen ma constateren, dat het 'eerlijk gespn over schnft en traditie, over euchan tie en ambt, over woord en sacramei over rechtvaardiging en werken, o» kerk en Maria" niet zoveel heeft ops leverd dat men op grond van wei zijds begrip mag hopen op herstel debetrekkingen. „Er is thans een p bereikt, waarop het er om gaat n> hernieuwd elan de convergentie (h nadering) der kerken aan te vatten, bloot te leggen, door met elkaar kerkvernieuwingen te onderschrijft die reeds hebben plaats gevonden die kerkhervormingen te bevordert die we samen nodig vinden, met L4 oog op de trouw aan de wil van u Heer." Wat tot nu toe bereikt is, is volgens oj Houtepen voor een overgroot deel 'et papieren consensus' (overeensterj nung) geweest. Volgens hem is mt blijven zitten methet gevoeldathet; eigen kerk toch beter is. Zo houdt zich bezig met de vraag of de r.k. pa; tores en parochieraadsleden „berei' zullen zijn de eucharistieviering doen geschieden met brood én beker! En aan de reformatorische zajde stt. hij de vraag of het mogelijk is „de frt kwentie (in iedere dienst avondmaalt! viering) en de beleving zo te verande ren, dat ook daar de bijbelse ernst e: vreugde van het delen in het lot van di Heer weer boven komt". De avond maalsformulieren zouden, volgei hem. moeten worden gewijzigd, zodi het sacrament weer werkelijk zegei bede wordt, lofprijzing, gedachteni: viering en aanroeping van de Geesi Ook is het bij hem een vraag of m aan reformatorische zijde bereid kinderen met de ouders „werkelijk laten delen in de vreugde van de Mes siaanse maaltijd". Het is een sympathieke brochure di de St. Willibrordusvereniging het: uitgegeven naar aanleiding van de vit ring van de dag die naar haar patroo: heilige is genoemd. Ze komt uit in ee tijd dat de toestand in de R. K. Kerk I ons land nog altijd verward is. Ht: zelfde kunnen we zeggen van de pnj testantse kerken voor zover er een g* sprek met de R.K.Kerk is geweest e nog is. Tesamen vormen deze kerkej grotendeels de Raad van Kerken ii Nederland. Bij de intronisatie v: mgr. Willebrands als aartsbisscht van Utrecht, werd de aartsbisschc van Utrecht van de oud-katholiel Kerk bij de eucharistieviering gepas seerd. En hetzelfde geschiedde bij he' feest van het 400-jarig bestaan van r.k. parochie te Tubbergen. De plaa, selijke hervormde predikant, die e« deel verzorgde van de liturgie, werd b: de eucharistieviering overgeslagen lij een telefonisch verbod van kardinas Willebrands, die zelfbij deze plechtii heid tegenwoordig was. Dit geschil de, naar we lazen, tot diepe teleursi ling van de aanwezigen. Toen Willij brord leefde, was er in de kerk nog geet strijd over de transsubstantiatie ge weest. Die kwam pas eeuwen later. W weten niet hoe Willibrord daarovi dacht. Maar de vereniging die zijl naam draagt, heeft daarover blijkbaar wel bepaalde gedachten. Het zal de vraag zijn of die genade zullen vinde: bij het huidige aartsbisschoppelij! bestel. En daarmee hangt wel het eer en ander samen wanneer het gaat oi een samen verder optrekken van df kerken in ons land die een zeker IIJI.M.IU.C Dezer dagen vieren we het feest van Sint Willibrord Voor ons hier in Nederland is dit belangrijk feest Want door Willibrord is 'n groot deel van ons land tot het christendom gebracht. Dat was tussen het jaar 69C en 739 Al herdenken we hem elk jaar met blijdschap, toch gaat die herdenking ook gepaard aan zeker heimwee. Want toen hij nog in ons midden was, was hij bisschop van 'n één er onverdeeld christendom. En nii... tellen we wel 'n vijftig verschillende kerken De laatstt tientallen jaren is er echter ook in dit opzicht veel gebeurd. De verhouding tussen protestanten en katholieken is op heel veel punten erbeterd. Wf voelen elkander weer veel meer aan. in deovertuiging dat we allemaal v an Christus zijn. Vet priesters en dominees zijn zelfs vrienden van elkaar En waar de bevolking sterk gemengd is komen meeidere malen christenen uit verschillende kerken bijeen om met elkander vari gedachten te wisselen, over wat hun plaats in de wereld moet -zijn Dezeen andere dingen zijn erg hoopvolle dingen. Dat wil nog niet zeggen, dat de eenheid er a IS'. De echte eenheid zal er pas zijn, wanneer we net van zelfsprekend vinden, gezamenliji aan te zitten rond de éne tafel, om dan gezamenlijk: het éne Brood te eten. en uit de éne Beke te dnnken van Zijn bloed. Doch zover zijn we nog niet. Om tot DE-ze eenheid te komen, zuuen we alien nog neei wai vooroordelen moeten overwinnen en zullen wij bij niemand anders terecht kunnen dan bi Christus zelf. We zullen ons moeten openstellenwagenwijd!voor ZIJN Geest, en ons eiger denken zo nederig mogelijk aan Zijn woord moeten meten. Moge zo. door ons aller gebed en ons aller inspanning, en onder onder de zegen van sin' Willibrord die aan ons Christus bracht, het éne christendom hier weer werkelijkheid worden En moge het ook werkelijkheid worden over de hele wereld. Ze zou er wel bij varen Pastoor J. J.H.Verstci. Kloosterzande'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 18