Met Jan den Boer gaat het
weer helemaal de kunst'
Bonden breken overleg met KMS
over de functie-indeling af
RTM-ZVTM en Streekvervoer
Walcheren streven naar
fusie in eerste helft '77
'Antilla Capede grootste
gastanker op kanaal Temeuzen
OPGAAN ZOC IN
GROTERE EENHEID
BITTERE NOODZAAK'
ver ovingsr ngen
Industriebonden:
almanak
NIEUW
eKKer
VRIJDAG 5 NOVEMBER 1976
INDUSTRIEBONDEN NKV EN NVV: „NIET
LANGER PRATEN OVER PROCEDURE"
VLISSINGEN - De industriebonden van NKV en NW hebben het
overleg met de directie van de Kon. Maatschappij 'De Schelde'
over de functieindeling afgebroken. Zij vinden het niet verant
woord om nog langer met de directie te blijven praten over proce
dures. De bonden noemen in een pamflet dat vrijdag op 'De Schel
de' werd rondgedeeld de houding van de directie 'weigerend' en
'soms zelfs bot'.
DIRECTIE KMS: „ZAAK VAN
LOONDESKUNDIGEN"
De functie-indeling berust op de geïn
tegreerde c.a.o. die sedert 1973 bij de
KMS van kracht is; een c.a.o„ waarin de
arbeidsvoorwaarden en salariëring
voor handarbeiders en beambten zijn
samen gebracht. Op grond daarvan wa
ren alle functies opnieuw ingedeeld.
Afgesproken was dat eventuele fouten
in die indeling aan de orde gesteld kon
den worden bij een beroepscommissie,
gevormd uit directie- en onderne
mingsraadsleden. Was men het met een
uitspraak van de beroepscommissie
niet eens, dan kon men zich met de
klacht over de functie-indeling tot de
betrokken vakbond wenden.
Inmiddels zijn er sedert 1974 een kleine
100 klachten over de functie-indeling bij
de bonden binnengekomen. De Indus
triebonden van NKV en NW hebben
gepoogd een procedure op gang te zet
ten om het hele systeem nog eens door
te lichten.
De vakbonden waren van mening dat
alle bij hen aanhangig gemaakte klach
ten aan de orde moesten komen. Zij vin
den voorts dat het hele beleid van de
KMS de functie-indeling betreffende,
nog eens besprokend moest worden.
Deskundigen
De KMS-directie heeft echter de bon
den per brief uiteindelijk laten weten
dat het met deze procedure - die vol
gens de bonden al was afgesproken -
niet eens is. De directie verwijst daar
bij onder meer naar een verklaring van
de FME, de werkgeversfederatie in de
metaal- en elektrotechnische industrie,
waarin staat dat geschillen als deze
door de loondeskundigen van
werkgevers- en werknemersorganisa
ties moeten worden behandeld.
„Wij vragen ons af hoe het mogelijk is
dat de FME zich uitspreekt over een
zaak waar ze zelf niet bij betrokken is
geweest", aldus de Industriebonden
NKV en NW in hun schrijven aan de
werknemers van de KMS. „Wanneer er
hulp van deskundigen nodig is, dan zijn
de bonden zelf wel in staat dat te bepa
len". schrijven zij.
De twee bonden schrijven voorts de in
druk te hebben dat de directie van 'De
Schelde' het door haar gevoerde inde-
lingsbeleid niet in discussie wil hebben.
De twee bonden hebben de directie nu
meegedeeld dat zij het nut van de voortr
zetting van de besprekingen niet meer
'Dianel' los van
Spijkerkplaat
VLISSINGEN - De in de nacht van
dinsdag op woensdag op de Spijker-
plaat in de Westerschelde vastgelopen
coaster Dianel is gisteren op eigen
kracht losgekomen. De 'Dianel' kon.
voor zover bekend onbeschadigd, zijn
weg naar Antwerpen vervolgen.
in zien. Alle bij de bonden aanhangig
gemaakte zaken zullen nu individueel
bij de directie worden ingediend. Zij die
beroep wensen en nog niet in beroep zijn
geweest. Zij die beroep wensen en nog
niet in beroep zijn geweest, zullen zich
alsnog tot de beroepscommissie moeten
wenden, zo raden de twee bonden de
Scheldewerknemers aan.
HOOFDKANTOOR NAAR ZIERIKZEE
DAN EEN DELTA
VERVOERSBEDRIJF
Z1ERIKZEE/MIDDELBURG - De Rot
terdamse Tramwegmij (RTM), de
Zeeuws-Vlaamse Tram wegmij (ZVTM)
en het Streekvervoer Walcheren (SW)
streven naar een fusie in de eerste helft
van vólgend jaar. De bedrijven willen
komen tot een Delta-vervoersbedrijl
voor de Zuidhollandse, eilanden.
Schouwen-Duiveland, Walcheren en
Zeeuwsch-Vlaanderen. Er zullen geen
ontslagen vallen.
Bij de raden van commissarissen en de
directies van RTM het SW en de ZVTM
gaat he t overleg over de mogelijkheid de
exploitatie en de administratie van de
drie bedrijven volledig te integreren. De
opzet is, dat het hoofdkantoor van het
nieuwe Deltavervoersbedrijf in Zierik-
zee wordt gevestigd. „Het overleg wet
tigt de verwachting, dat de besturen
binnen afzienbare termijn tot overeen
stemming kunnen komen." zo wordt in
een communiqué gezegd. De vakorga
nisaties, de ondernemingsraden van de
bedrijven en de personeelsleden zijn van
de plannen op de hoogte gebracht
Directeur J. P. L. van Manen van het
streekvervoer Walcheren liet donder
dag desgevraagd weten, dat een fusie
voor de Walcherse personeelsleden geen
ontslagen tot gevolg zal hebben. Wel
sloot hij de mogelijkheid niet uit, dat in
de administratieve sector een aantal
personeelsleden zal worden gevraagd m
(ADVERTENTIE)
Zierikzee te gaan werken. „Dat zijn za
ken, die nog niet vastliggen, daar heb
ben de betrokken mensen ook inspraak
in," zo zei hij. De heer Van Manen ver
klaarde. dat een integratie van de
streekvervoersbednjven voor de chauf
feurs geen invloed heeft, de lijndiensten
van het streekvervoer blijven gewoon
gehandhaafd. „We liggen tever uit el
kaar om het vervoer zelf te beïnvloe
den," aldus de heer Van Manen.
Economie
Als motieven voor de samenwerking
noemde hij een zo economisch moge
lijke exploitatie, en de aandrang in die
richting van de minister van verkeer en
waterstaat De raads bestaande sa
menwerking tussen RTM - ZVTM en
SW maakt die stap eenvoudiger, even
als de omstandigheid, dat beide bedrij
ven dochters van de Spoorwegen zijn,
aldus de heer Van Manen.
Bij de RTM en ZVTM wees men er don
derdag op, dat tussen deze twee bedrij
ven in feite al een paar jaar 'een
personele-unie' bestaat en dat in feite
niets verandert bij een samengaan van
de drie bedrijven. Voor het personeel
heeft de fusie geen gevolgen, zo werd
daar gezegd.
Van de zijde van de Vervoersfederatie
NW in Roosendaal verklaarde dis
trictsbestuurder Nieholt donderdag
middag, dat de vakbonden op de hoogte
waren van het feit dat een samengaan
van streekvervoersbedrijven werd
voorbereid. „Er is in deze sector een bij
zonder goed overleg met tussen vak
bonden en directies." zo zei hij. Daarbij
verklaarde de heer Nieholt dat in de
loop van de komende maand overleg zal
worden gevoerd over de veranderingen,
die de fusie met name voor het admini
stratief personeel in Middelburg tot ge
volg zal kunnen hebben. „Over hun po
sitie moeten we nog touwtrekken," zo
zei hij. Daarbij dacht de heer Nieholt
met name aan de gevolgen voor de Mid
delburgse administratie bij concentra
tie van het geheel in Zierikzee. In dit
verband memoreerde hij, dat in
Zeeuwsch-Vlaanderen een beperkte
administratiekantoor met enkele me
dewerkers is gehandhaafd-
Verdacht schip
weer vertrokken
HASJ-TRIO
VANDAAG
VOORGELEID
BRESKENS - De drie hasj
smokkelaars, die woensdag zijn aange
houden door de politie in Breskens,
worden vandaag (vrijdag) voorgeleid
aan de officier van justitie mr. Th. Le-
bret in Middelburg. Het drietal - A.P.P.
uit Rottrdam, W. B. van R. uit Schie
dam en de Engelsman P.J.M. - werd
woensdagmorgen vroeg bij het Bres-
kense veerplein betrapt tijdens het
overladen van een partij hasj van 170
kilo.
Inmiddels is de 'Scandinavian Expres',
het schip waarmee de partij vermoede
lijk is aangevoerd vanuit Turkije, alweer
vertrokken uit Breskens, opnieuw met
bestemming Turkije. De eigenaar van
het schip, de rederij Vroon in Breskens
onderhoudt al jarenlang een lijndienst
op dat land. Daarbij is nog niet eerdér
iets gebleken van hasj-smokkeL Direc
teur Vroon houdt ook nu zijn beman
ning voor onschuldig, zolang het tegen
deel niet is bewezen. Zoals gemeld is
woensdag de 'Scandinavian Expres',
onder meer met behulp van een hasj-
hond volledig doorzocht maar er werd
niets gevonden. Volgens de heer Vroon
zijn bemanningsleden van zijn schip ge
confronteerd met een van de arrestan
ten en herkenden hem met. Hij sluit
overigens de mogelijkheid niet uit dat
anderen dan de bemanningsleden de
partij hasj aan boord hebben verstopt
en 't schip uit Breskens zodoende bom
bardeerden tot transportmiddel voor
hun smokkelwaar. In dat geval zouden
volgens hem handlangers in meerdere
Europese landen de reis van de Scandi
navian Expres' op de voet hebben moe
ten volgen. „Het zou best kunnen dat
het zo is gegaan, we weten het gewoon
niet, want de bewijzen ontbreken", zegt
de heer Vroon.
De politie wilde donderdag geen mede
deling doen over het onderzoek.
INBRAAK KANTOOR
I.M.C. TERNEUZEN
TERNEUZEN - Woensdagnacht is er in
Temeuzen ingebroken in het kantoor
van de Internationale Metaalverwer
kende Combinatie (I.M.C.) aan de Sche-
pendijk. Er werd een ruit vernield om
binnen te komen. Er wordt niets ver
mist.
SCHIP NAM AMMONIAK IN BIJ DE NSM
TERNEUZEN- Volgensgegeoensvan Willem MuUer Shipbrokers uit Temeuzen is donderdag de grootste gastanker tot nu toe
het kanaal Gent Temeuzen opgevaren. Het gaat om de 23.369 dwt metende 'Antilla Cape', die rond half 12 afmeerde bij de
N.S.M. in Sluiskil om vloeibare ammoniak in te nemen.
Het schip vaart onder Antilliaanse vlag, is momenteel gehuurd door 'Gas Ocean' uit Parijs en eigendom van de Nederlandse
Scheepvaart Unie. De 'Antilla Cape' kwam donderdag uit Denemarken. Vandaag - vrijdag - zal de gastanker naar Algerije
vertrekken. Op de foto: De 'Antilla Cape' op het kanaal Gent-Terneuzen.
ADVERTENTIE
Hoogwaardig Ned. fabrikaat.
Verkrijgbaar met of zonder briljant
tegen bijzonder aantrekkelijke prijzen.
goudcentrum
\ANDER$MADEN
Kleine Markt, Promenade - Vlissingen
VERHOOR
GETUIGEN
TREINRAMP
GOES - Dc Ned. Spoorwegen zijn
donderdag begonnen met het officiële
getuigenverhoor in verband met de
treinramp bij Goes, vorige week
woensdag. Een woordvoerder van de
spoorwegen in U trecht kon geen nadere
mededelingen verstrekken over dit
verhoor. Hij benadrukte dat het gaat
om een intern NS-onderzoek.
De getuigen die donderdag gehoord
zijn, behoren tot het personeel van de
NS. Het is nog niet bekend wanneer het
onderzoek naar de oorzaak van de ramp
die zoals bekend 7 dodelijke slachtoffers
eiste - zal zijn afgerond.
VLISSINGEN/GOES - De industrie
bonden van NVV en NKV vinden het
opgaan van de Zeeuwse Off-shore
Combinatie in een groter verand 'bit
tere noodzaak'. Dat verklaarde dis
trictsbestuurder H. Bijvank van de In
dustriebond NVV donderdag naar aan
leiding van de berichten dat de ZOC,
die in financiële moeilijkheden ver
keert als onderdeel van een groter con
cern de produktie wellicht zal kunnen
voortzetten. De bewindvoerders van
ZOC hebben - zoals eerder gemeld - de
crediteuren laten weten dat de BV
Houdstermaatschappij voorheen H.
Troost uit Rotterdam het bedrijf wil
continueren.
„Wij hebben een reeks gesprekken ach
ter de rug waarin wij tegenover ZOC
hebben gesteld dat wjj - ondanks de
leuke opdrachten die men had - de zaak
nooit zou kunnen redden als zelfstan
dige onderneming. De ontwikkeling
toonde aan dat men veel te hoog had
gegrepen. We hebben ook tegen het mi
nisterie van economische zaken dat vo
rig jaar een lening van drie-kwart mil-
ZEEUWSE
Extra
De verbouwing, dienu algeruimetijd
woedt in het pand, waarin dit bedrijf
is gehuisvest, nadert zijn eind. Dat is
in het geheel geen opgewekt vooruit
zicht.
De redactieburelen - al jaren een
toonbeeld van nonchalant en on
ambtelijk gebruik - dienen dan te
worden verlaten, omdat geheel
nieuwe optrekken voor de redactie
ter beschikking komen. Fraaie, in
moderne dessins verpakte burelen,
met wél geurende hardhouten deu
ren en een geheel eigentijdse inven
taris.
'I Zal erg moeten wennen en de eerste
tijd nauwelijks noden tot het schrij
ven van een prettig, handgevormd
stukje.
Steriel hoor, zo'n nieuwe werkomge
ving.
Hoewel de werkzaamheden worden
uitgevoerd door een groepje bouw
vakkers. dat met elkaar bewogen
kan discussiëren over de taak van de
lemmingen in deze samenleving,
schieten ze wel erg hard op met de
werkzaamheden, waarvan ze de
vorderingen soms ook even mei wel
gevallen bekijken.
Gisteren leefden wij weer éven op,
daar via een transportonderneming
een stapel geheel kromgetrokken
platen het bedrijf werd binnenge
voerd.
He. hè - dachten wij - eindelijk weer
iets vertrouwds, eindelijk weer een-
iets. dat niet zo verschrikkelijk af is
Maar bouwvakkers reageren daar
geheel anders op.
„Zo", sprak er één, die juist naderde
toen dc zending werd binnenge
bracht. „Die zijn krom".
De man, die ze binnenbracht, rea
geerde zonder aarzelen.
„Da's een extraatje," sprak-ie mild.
„Dat kost niks meer
TERNEUZENSE HARTPATIËNT (47) VIA 'LUCHTBRUG' NAAR HOUSTON
„DIEPDROEVIG DAT
IK ME DAAR
MOEST LATEN
OPEREREN"
TERNEUZEN-Met Jai, den Boeruit
Temeuzen gaat het weer 'uit de
kunst'.
Hij knutselt aan een kinderameu
blementje en bouwt zijn miniatuur-
zeilschip af.
„Dat heeft een hele tijd op de kast
gestaan zonder dat er wat mee ge
beurde," herinnert zijn vrouw zich.
Voor de 47-jarige supervisor bij de
technische dienst van Dow Chemi
cal krijgt het leven uitgerekend in
de herfst zijn zonnige kantjes terug.
Met zijn vrouw, negen lotgenoten en
hun naaste familieleden vloog hij op
3 augustus via de 'hartluchtbrug'
van de Nederlandse Hartpatiënten-
vereniging, een reisbureau en de
KLM naar het Amerikaanse Hous
ton. In het Saint-Luke's hospitaal
daar hielp een team hartchirurgen
hem tijdens een operatie van bijna
vijf uur van een vernauwing in het
hartvatenstelsel af.
Jan den Boer had toen vier hartin
farcten gehad. Van één was hij zich
niet eens bewust geweest.
De gevolgen lieten niet op zich wach
ten De Temeuzense Dow-employee
werd moe. nerveus en prikkelbaar.
„Hij kreeg lange tenen." zegt zijn
vrouw vergoelijkend.
Hij: „Als hartpatiënt zeg je niet al
tijd wat lijd ik veel pijn Vijftig pro
cent van je kwaal is psychisch. Dat
psychische gedeelte kan funest wor
den. Ik was ronduit chagrijnig, kon
steeds minder hebben, ook van m'n
kinderen. En als je dan bedenkt dat
mijn zoon negen en mijn dochter ze
ven is. ga je je afvragen: moeten die
heel hun leven verder met zo'n va
der?"
In Nederland zou hij nog 8 tot 12
maanden op een operatie hebben
moeten wachten. Den Boer durfde
dat risico niet aan. „Ik voelde ge
woon: ik haal die 8 of 12 maanden
niet. Het blijft natuurlijk een ingrij
pende beslissing om je in Amerika te
laten opereren, waarschijnlijk is het
de meest ingrijpende die ik in mijn
levenheb moeten nemen. Mijn vrouw
en ik werkten er samen naartoe. Voor
haar is het waarschijnlijk nog moei
lijker geweestdan voor mij. Nu zegje:
je besluit was goed. Maar dat is dan
ook achteraf bekeken."
Hij vindt het 'diepdroevig' dat hij
zich als Nederlander ('Dit is toch één
van de 10 best ontwikkelde landen
ter wereld?') in Amerika van zijn har
tafwijking moesten laten afhelpen.
„Ze zijn hier knap genoeg, daar ligt
het niet aan. Maar naar mijn mening
zijn er fouten gemaakt in het beleid
ten aanzien van de open hartopera
ties. Niemand verwachtte dat hartr
kwalen een volksziekte zouden wor
den. En toen het werd onderkend
ging het minder goed met de econo-
mioe en was er geen geld om er iets
tegen te doen. Ik ben ervan overtuigd
dat. wanneer het probleem in de pe
riode '70 tot '74 was ontdekt, er allang
een speciaal centrum had gestaan.
Het is toch erg dat ziekenhuizen die
open hartoperaties willen uitvoeren
moeten vechten voor wat subsidie?
Ik heb er geen bezwaar tegen om geld
aan defensie te geven, maar waarom
kopen ze niet een paar F 24's minder?
Inplaats van 86, 82 vliegtuigen, bij
voorbeeld. Dat zal toch niet zoveel
uitmaken?"
Opgewonden
'Houston' en de luchtbrug waren
enkele maanden geleden hevig in
het nieuws. Een publiciteitsgolf die
Jan den Boer en zijn vrouw glimla
chend over zich heen hebben laten
gaan. Ze vonden de reportages soms
een tikkeltje opgewonden.
„Sommige journalisten hebben er
maar een draai aan gegeven," zegt
hij. „Dan las je bijvoorbeeld dat ie
mand na zijn operatie binnen de zes
weken weer volledig aan het werk
zou gaan en dat dat in ons land on
mogelijk was. Daar klopt niets van."
„Op de tv werd iets verteld over een
man die stout geweest was, door zelf
naar de wc te wandelen. Toen ik in
Houston was, heb ik er hartelijk om
gelachen," bekent hij. „Er werd net
gedaan of die man een hele gang was
afgelopen, maar de we's staan een
paar stappen naast het bed."
Den Boer lag negen dagen in het zie
kenhuis en logeerde daarna nog en
kele weken in een motel in de buurt.
Het Saint-Luk's Hospital werkt uit
erst efficiënt. Wie een verpleegster
nodig heeft kan gebruik maken van
een intercom-systeem en ook verder
is er veel geautomatiseerd. „Je krijgt
een speciaal bed en je kunt heel veel
zelf doen." zegt hij.
Zijn vrouw: „Ze zeggen je precies de
waarheid over je ziekte, ook wanneer
er iets is misgegaan. Tijdens de ope
ratie werd ik van uur tot uur op de
hoogte gehouden.
Ik ben in Houston trouwens geweldig
opgevangen. Er zijn zes gastvrou
wen, die vloeiend Nederlands spre
ken. Een vrouwelijke dokter houdt
zich bezig met problemen van bege
leiders. Ik kreeg ook veel steun van
een mevrouw van de Nederlandse
ambassade cn van een Nederlander
die door Dow naar Amerika was uit
gezonden."
Toch raadt ze mensen die de taal niet
beheersen aan om niet alleen te gaan.
„Dan voel je je toch verloren."
Jan den Boer kan nog steeds niet uit
over de service van de KLM. „Ik wist
dat die. ook als het om gewone pas
sagiers gaat, prima is, maar wat ze
voor ons gedaan hebben... Dokter
Van der Schaar (een bekende Ne
derlandse hartchirurg, red.i die ons
met een verpleegster begeleidde
hoefde maar een paai- woorden te
wisselen of tijdens een veertien uur
durend oponthoud wegens motor
storing in Montreal veranderde de
achterkant van het vliegtuig in een
slaapgelegenheid. We konden eten
krijgen zoveel we wilden en er werd
ook een filmvoorstelling georgani
seerd."
'Feest'
In de eengezinswoning aan de Ter-
neuzense Jac. van Looystraat keert
het gewone leven - behoedzaam - te
rug.
Jan den Boer, één van de honderd
Nederlanders die behouden terug
kwamen uit Houston, leert v
aan een bestaan zonder hartklach
ten.
Hij mag nog geen onverhoedse be
wegingen maken, moet medicijnen
innemen en gaat in januari voor een
tweede controle naar de cardioloog
in Utrecht die hem bij terugkomst in
Nederland uitstekend en zonder
communicatiestoornissen heeft op
gevangen.
Voorzichtigheid blijft echter voorlo
pig de boodschap. En als hij daar zelf
niet om zou denken kan zijn vrouw
hem het verhaal vertellen van de
overmoedige Nederlanders die na
hun uitslag uit het ziekenhuis van
Houston een daverend feest aan
richtten. Ze hadden drie dagen nodig
om de gevolgen te boven te komen.
„Eenbeetje feestishet natuurlijk wél
voor mij en ik zou het eigenlijk ook
best willen vieren," zegt zij. „En
wanneer ik opnieuw voor zo'n beslis
sing zou staan zou ik hem nemen, di
rect. Pijn laten ze je er niet lijden.
Daar hoeft niemand bang voor te
zijn."
Jan den Boer met
joen aan ZOC gaf, gezegd: „waar ben je
mee bezig?". We hebben ons er over1
verwonderd dat economische zaken
maar bleef doorgaan methetsteken van
gemeenschapsgeld in een bedrijf, waar-1
voor surséance van betaling was aange
vraagd. Het aantal voorschotten en le
ningen van E.2Z. is nu opgelopen tot 1,8
miljoen".
Noodzaak
De vakbondsbestuurder is van mening
dat men wel positief'moet staan tegen
over een eventuele overname van het
bedrijf door een grooter geheel:
„Dat zien wij als een bittere noodzaak.
We hebben van Troost garanties ge
vraagd na een reorganisatie in de indi-
recte sector, die straks bij ZOC wel no- J
dig zal blijken. Troost heeft gesteld dat
men op kortere termijn wel voorzetting I
van werk en produktie kon garanderen.
Omdat er voor Troost ook een paar mil-
joen mee gemoeid is-er is bij ZOC een i
financieringstekort van 5,7 miljoen -
hebben we gemeend ons tegenover de
eventuele overname van ZOC positief te
moeten opstellen. Er liggen dus zicht
bare garanties voor voortzetting, en ook
voor toepassing van het sociaal plan,
indien ais gevolg van de reorganisatie
een aantal werknemers elders werk zou
moeten gaan zoeken", aldus de heer
Bijvank. Hij zei dat „dit ook de houding
van de Industriebond NKV in deze is".
Zoals bekend liet de Industriebond CNV
weten weinig vertrouwen te hebben in
de voortzetting van het bedrijf.
Opdracht bouw
van S-fregatten
mogelijk vroeger
Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Volgens minister Vrede-
ling van defensie is het mogelijk, dat
nog dit jaar opdracht wordt gegeven
voor de bouw van een derde serie
S-fregatten voor de Koninklijke Mari
ne. De bewindsman noemt de opdracht
van directe betekenis voor de werkge
legenheid in de scheepsbouw. Of het
Rijn-Schelde-Verolme-concem in
aanmerking komt voor de order is niet
bekend.
Minister Vredeling heeft de vaste com- I
missie voor defensie uit de Tweede Ka
mer meegedeeld dat over de derde serie
S-fregatten overleg gaande is. Als dat
voor het eind van dit jaar afgerond kan
worden, kan de opdracht - vervroegd -
worden gegeven. De minister heeft ver
der meegedeeld dat bij de bouw van de
S-fregatten tot eind 1977 wordt gere
kend op een prijsstijging van ongeveer 8
procent. Door de ervaring met geavan
ceerde technieken, reeds bij de bouw
van de geleide-wapenfregatten, kon de
prijsstij ging voor de S-fregatten beperkt
worden. Bij de bouw van de geleide
wapenfregatten is de gemiddelde prijs
stijging ruim 10 procent per jaar.
IADVERTENTIEl
Hydrokultuur
Vanaf heden bij ons een
leuk assortiment kamer
planten op water
met de
benodigdheden
zoals
voedingstabletten.
Kom kijken en
vraag informatie.
Langevielesingel 34, Middelburg
Tel.: (01180) 25253