Met Jan den Boer gaat het weer helemaal de kunst' Bonden breken overleg met KMS over de functie-indeling af RTM-ZVTM en Streekvervoer Walcheren streven naar fusie in eerste helft '77 'Antilla Capede grootste gastanker op kanaal Temeuzen OPGAAN ZOC IN GROTERE EENHEID BITTERE NOODZAAK' ver ovingsr ngen Industriebonden: almanak NIEUW eKKer VRIJDAG 5 NOVEMBER 1976 INDUSTRIEBONDEN NKV EN NVV: „NIET LANGER PRATEN OVER PROCEDURE" VLISSINGEN - De industriebonden van NKV en NW hebben het overleg met de directie van de Kon. Maatschappij 'De Schelde' over de functieindeling afgebroken. Zij vinden het niet verant woord om nog langer met de directie te blijven praten over proce dures. De bonden noemen in een pamflet dat vrijdag op 'De Schel de' werd rondgedeeld de houding van de directie 'weigerend' en 'soms zelfs bot'. DIRECTIE KMS: „ZAAK VAN LOONDESKUNDIGEN" De functie-indeling berust op de geïn tegreerde c.a.o. die sedert 1973 bij de KMS van kracht is; een c.a.o„ waarin de arbeidsvoorwaarden en salariëring voor handarbeiders en beambten zijn samen gebracht. Op grond daarvan wa ren alle functies opnieuw ingedeeld. Afgesproken was dat eventuele fouten in die indeling aan de orde gesteld kon den worden bij een beroepscommissie, gevormd uit directie- en onderne mingsraadsleden. Was men het met een uitspraak van de beroepscommissie niet eens, dan kon men zich met de klacht over de functie-indeling tot de betrokken vakbond wenden. Inmiddels zijn er sedert 1974 een kleine 100 klachten over de functie-indeling bij de bonden binnengekomen. De Indus triebonden van NKV en NW hebben gepoogd een procedure op gang te zet ten om het hele systeem nog eens door te lichten. De vakbonden waren van mening dat alle bij hen aanhangig gemaakte klach ten aan de orde moesten komen. Zij vin den voorts dat het hele beleid van de KMS de functie-indeling betreffende, nog eens besprokend moest worden. Deskundigen De KMS-directie heeft echter de bon den per brief uiteindelijk laten weten dat het met deze procedure - die vol gens de bonden al was afgesproken - niet eens is. De directie verwijst daar bij onder meer naar een verklaring van de FME, de werkgeversfederatie in de metaal- en elektrotechnische industrie, waarin staat dat geschillen als deze door de loondeskundigen van werkgevers- en werknemersorganisa ties moeten worden behandeld. „Wij vragen ons af hoe het mogelijk is dat de FME zich uitspreekt over een zaak waar ze zelf niet bij betrokken is geweest", aldus de Industriebonden NKV en NW in hun schrijven aan de werknemers van de KMS. „Wanneer er hulp van deskundigen nodig is, dan zijn de bonden zelf wel in staat dat te bepa len". schrijven zij. De twee bonden schrijven voorts de in druk te hebben dat de directie van 'De Schelde' het door haar gevoerde inde- lingsbeleid niet in discussie wil hebben. De twee bonden hebben de directie nu meegedeeld dat zij het nut van de voortr zetting van de besprekingen niet meer 'Dianel' los van Spijkerkplaat VLISSINGEN - De in de nacht van dinsdag op woensdag op de Spijker- plaat in de Westerschelde vastgelopen coaster Dianel is gisteren op eigen kracht losgekomen. De 'Dianel' kon. voor zover bekend onbeschadigd, zijn weg naar Antwerpen vervolgen. in zien. Alle bij de bonden aanhangig gemaakte zaken zullen nu individueel bij de directie worden ingediend. Zij die beroep wensen en nog niet in beroep zijn geweest. Zij die beroep wensen en nog niet in beroep zijn geweest, zullen zich alsnog tot de beroepscommissie moeten wenden, zo raden de twee bonden de Scheldewerknemers aan. HOOFDKANTOOR NAAR ZIERIKZEE DAN EEN DELTA VERVOERSBEDRIJF Z1ERIKZEE/MIDDELBURG - De Rot terdamse Tramwegmij (RTM), de Zeeuws-Vlaamse Tram wegmij (ZVTM) en het Streekvervoer Walcheren (SW) streven naar een fusie in de eerste helft van vólgend jaar. De bedrijven willen komen tot een Delta-vervoersbedrijl voor de Zuidhollandse, eilanden. Schouwen-Duiveland, Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen. Er zullen geen ontslagen vallen. Bij de raden van commissarissen en de directies van RTM het SW en de ZVTM gaat he t overleg over de mogelijkheid de exploitatie en de administratie van de drie bedrijven volledig te integreren. De opzet is, dat het hoofdkantoor van het nieuwe Deltavervoersbedrijf in Zierik- zee wordt gevestigd. „Het overleg wet tigt de verwachting, dat de besturen binnen afzienbare termijn tot overeen stemming kunnen komen." zo wordt in een communiqué gezegd. De vakorga nisaties, de ondernemingsraden van de bedrijven en de personeelsleden zijn van de plannen op de hoogte gebracht Directeur J. P. L. van Manen van het streekvervoer Walcheren liet donder dag desgevraagd weten, dat een fusie voor de Walcherse personeelsleden geen ontslagen tot gevolg zal hebben. Wel sloot hij de mogelijkheid niet uit, dat in de administratieve sector een aantal personeelsleden zal worden gevraagd m (ADVERTENTIE) Zierikzee te gaan werken. „Dat zijn za ken, die nog niet vastliggen, daar heb ben de betrokken mensen ook inspraak in," zo zei hij. De heer Van Manen ver klaarde. dat een integratie van de streekvervoersbednjven voor de chauf feurs geen invloed heeft, de lijndiensten van het streekvervoer blijven gewoon gehandhaafd. „We liggen tever uit el kaar om het vervoer zelf te beïnvloe den," aldus de heer Van Manen. Economie Als motieven voor de samenwerking noemde hij een zo economisch moge lijke exploitatie, en de aandrang in die richting van de minister van verkeer en waterstaat De raads bestaande sa menwerking tussen RTM - ZVTM en SW maakt die stap eenvoudiger, even als de omstandigheid, dat beide bedrij ven dochters van de Spoorwegen zijn, aldus de heer Van Manen. Bij de RTM en ZVTM wees men er don derdag op, dat tussen deze twee bedrij ven in feite al een paar jaar 'een personele-unie' bestaat en dat in feite niets verandert bij een samengaan van de drie bedrijven. Voor het personeel heeft de fusie geen gevolgen, zo werd daar gezegd. Van de zijde van de Vervoersfederatie NW in Roosendaal verklaarde dis trictsbestuurder Nieholt donderdag middag, dat de vakbonden op de hoogte waren van het feit dat een samengaan van streekvervoersbedrijven werd voorbereid. „Er is in deze sector een bij zonder goed overleg met tussen vak bonden en directies." zo zei hij. Daarbij verklaarde de heer Nieholt dat in de loop van de komende maand overleg zal worden gevoerd over de veranderingen, die de fusie met name voor het admini stratief personeel in Middelburg tot ge volg zal kunnen hebben. „Over hun po sitie moeten we nog touwtrekken," zo zei hij. Daarbij dacht de heer Nieholt met name aan de gevolgen voor de Mid delburgse administratie bij concentra tie van het geheel in Zierikzee. In dit verband memoreerde hij, dat in Zeeuwsch-Vlaanderen een beperkte administratiekantoor met enkele me dewerkers is gehandhaafd- Verdacht schip weer vertrokken HASJ-TRIO VANDAAG VOORGELEID BRESKENS - De drie hasj smokkelaars, die woensdag zijn aange houden door de politie in Breskens, worden vandaag (vrijdag) voorgeleid aan de officier van justitie mr. Th. Le- bret in Middelburg. Het drietal - A.P.P. uit Rottrdam, W. B. van R. uit Schie dam en de Engelsman P.J.M. - werd woensdagmorgen vroeg bij het Bres- kense veerplein betrapt tijdens het overladen van een partij hasj van 170 kilo. Inmiddels is de 'Scandinavian Expres', het schip waarmee de partij vermoede lijk is aangevoerd vanuit Turkije, alweer vertrokken uit Breskens, opnieuw met bestemming Turkije. De eigenaar van het schip, de rederij Vroon in Breskens onderhoudt al jarenlang een lijndienst op dat land. Daarbij is nog niet eerdér iets gebleken van hasj-smokkeL Direc teur Vroon houdt ook nu zijn beman ning voor onschuldig, zolang het tegen deel niet is bewezen. Zoals gemeld is woensdag de 'Scandinavian Expres', onder meer met behulp van een hasj- hond volledig doorzocht maar er werd niets gevonden. Volgens de heer Vroon zijn bemanningsleden van zijn schip ge confronteerd met een van de arrestan ten en herkenden hem met. Hij sluit overigens de mogelijkheid niet uit dat anderen dan de bemanningsleden de partij hasj aan boord hebben verstopt en 't schip uit Breskens zodoende bom bardeerden tot transportmiddel voor hun smokkelwaar. In dat geval zouden volgens hem handlangers in meerdere Europese landen de reis van de Scandi navian Expres' op de voet hebben moe ten volgen. „Het zou best kunnen dat het zo is gegaan, we weten het gewoon niet, want de bewijzen ontbreken", zegt de heer Vroon. De politie wilde donderdag geen mede deling doen over het onderzoek. INBRAAK KANTOOR I.M.C. TERNEUZEN TERNEUZEN - Woensdagnacht is er in Temeuzen ingebroken in het kantoor van de Internationale Metaalverwer kende Combinatie (I.M.C.) aan de Sche- pendijk. Er werd een ruit vernield om binnen te komen. Er wordt niets ver mist. SCHIP NAM AMMONIAK IN BIJ DE NSM TERNEUZEN- Volgensgegeoensvan Willem MuUer Shipbrokers uit Temeuzen is donderdag de grootste gastanker tot nu toe het kanaal Gent Temeuzen opgevaren. Het gaat om de 23.369 dwt metende 'Antilla Cape', die rond half 12 afmeerde bij de N.S.M. in Sluiskil om vloeibare ammoniak in te nemen. Het schip vaart onder Antilliaanse vlag, is momenteel gehuurd door 'Gas Ocean' uit Parijs en eigendom van de Nederlandse Scheepvaart Unie. De 'Antilla Cape' kwam donderdag uit Denemarken. Vandaag - vrijdag - zal de gastanker naar Algerije vertrekken. Op de foto: De 'Antilla Cape' op het kanaal Gent-Terneuzen. ADVERTENTIE Hoogwaardig Ned. fabrikaat. Verkrijgbaar met of zonder briljant tegen bijzonder aantrekkelijke prijzen. goudcentrum \ANDER$MADEN Kleine Markt, Promenade - Vlissingen VERHOOR GETUIGEN TREINRAMP GOES - Dc Ned. Spoorwegen zijn donderdag begonnen met het officiële getuigenverhoor in verband met de treinramp bij Goes, vorige week woensdag. Een woordvoerder van de spoorwegen in U trecht kon geen nadere mededelingen verstrekken over dit verhoor. Hij benadrukte dat het gaat om een intern NS-onderzoek. De getuigen die donderdag gehoord zijn, behoren tot het personeel van de NS. Het is nog niet bekend wanneer het onderzoek naar de oorzaak van de ramp die zoals bekend 7 dodelijke slachtoffers eiste - zal zijn afgerond. VLISSINGEN/GOES - De industrie bonden van NVV en NKV vinden het opgaan van de Zeeuwse Off-shore Combinatie in een groter verand 'bit tere noodzaak'. Dat verklaarde dis trictsbestuurder H. Bijvank van de In dustriebond NVV donderdag naar aan leiding van de berichten dat de ZOC, die in financiële moeilijkheden ver keert als onderdeel van een groter con cern de produktie wellicht zal kunnen voortzetten. De bewindvoerders van ZOC hebben - zoals eerder gemeld - de crediteuren laten weten dat de BV Houdstermaatschappij voorheen H. Troost uit Rotterdam het bedrijf wil continueren. „Wij hebben een reeks gesprekken ach ter de rug waarin wij tegenover ZOC hebben gesteld dat wjj - ondanks de leuke opdrachten die men had - de zaak nooit zou kunnen redden als zelfstan dige onderneming. De ontwikkeling toonde aan dat men veel te hoog had gegrepen. We hebben ook tegen het mi nisterie van economische zaken dat vo rig jaar een lening van drie-kwart mil- ZEEUWSE Extra De verbouwing, dienu algeruimetijd woedt in het pand, waarin dit bedrijf is gehuisvest, nadert zijn eind. Dat is in het geheel geen opgewekt vooruit zicht. De redactieburelen - al jaren een toonbeeld van nonchalant en on ambtelijk gebruik - dienen dan te worden verlaten, omdat geheel nieuwe optrekken voor de redactie ter beschikking komen. Fraaie, in moderne dessins verpakte burelen, met wél geurende hardhouten deu ren en een geheel eigentijdse inven taris. 'I Zal erg moeten wennen en de eerste tijd nauwelijks noden tot het schrij ven van een prettig, handgevormd stukje. Steriel hoor, zo'n nieuwe werkomge ving. Hoewel de werkzaamheden worden uitgevoerd door een groepje bouw vakkers. dat met elkaar bewogen kan discussiëren over de taak van de lemmingen in deze samenleving, schieten ze wel erg hard op met de werkzaamheden, waarvan ze de vorderingen soms ook even mei wel gevallen bekijken. Gisteren leefden wij weer éven op, daar via een transportonderneming een stapel geheel kromgetrokken platen het bedrijf werd binnenge voerd. He. hè - dachten wij - eindelijk weer iets vertrouwds, eindelijk weer een- iets. dat niet zo verschrikkelijk af is Maar bouwvakkers reageren daar geheel anders op. „Zo", sprak er één, die juist naderde toen dc zending werd binnenge bracht. „Die zijn krom". De man, die ze binnenbracht, rea geerde zonder aarzelen. „Da's een extraatje," sprak-ie mild. „Dat kost niks meer TERNEUZENSE HARTPATIËNT (47) VIA 'LUCHTBRUG' NAAR HOUSTON „DIEPDROEVIG DAT IK ME DAAR MOEST LATEN OPEREREN" TERNEUZEN-Met Jai, den Boeruit Temeuzen gaat het weer 'uit de kunst'. Hij knutselt aan een kinderameu blementje en bouwt zijn miniatuur- zeilschip af. „Dat heeft een hele tijd op de kast gestaan zonder dat er wat mee ge beurde," herinnert zijn vrouw zich. Voor de 47-jarige supervisor bij de technische dienst van Dow Chemi cal krijgt het leven uitgerekend in de herfst zijn zonnige kantjes terug. Met zijn vrouw, negen lotgenoten en hun naaste familieleden vloog hij op 3 augustus via de 'hartluchtbrug' van de Nederlandse Hartpatiënten- vereniging, een reisbureau en de KLM naar het Amerikaanse Hous ton. In het Saint-Luke's hospitaal daar hielp een team hartchirurgen hem tijdens een operatie van bijna vijf uur van een vernauwing in het hartvatenstelsel af. Jan den Boer had toen vier hartin farcten gehad. Van één was hij zich niet eens bewust geweest. De gevolgen lieten niet op zich wach ten De Temeuzense Dow-employee werd moe. nerveus en prikkelbaar. „Hij kreeg lange tenen." zegt zijn vrouw vergoelijkend. Hij: „Als hartpatiënt zeg je niet al tijd wat lijd ik veel pijn Vijftig pro cent van je kwaal is psychisch. Dat psychische gedeelte kan funest wor den. Ik was ronduit chagrijnig, kon steeds minder hebben, ook van m'n kinderen. En als je dan bedenkt dat mijn zoon negen en mijn dochter ze ven is. ga je je afvragen: moeten die heel hun leven verder met zo'n va der?" In Nederland zou hij nog 8 tot 12 maanden op een operatie hebben moeten wachten. Den Boer durfde dat risico niet aan. „Ik voelde ge woon: ik haal die 8 of 12 maanden niet. Het blijft natuurlijk een ingrij pende beslissing om je in Amerika te laten opereren, waarschijnlijk is het de meest ingrijpende die ik in mijn levenheb moeten nemen. Mijn vrouw en ik werkten er samen naartoe. Voor haar is het waarschijnlijk nog moei lijker geweestdan voor mij. Nu zegje: je besluit was goed. Maar dat is dan ook achteraf bekeken." Hij vindt het 'diepdroevig' dat hij zich als Nederlander ('Dit is toch één van de 10 best ontwikkelde landen ter wereld?') in Amerika van zijn har tafwijking moesten laten afhelpen. „Ze zijn hier knap genoeg, daar ligt het niet aan. Maar naar mijn mening zijn er fouten gemaakt in het beleid ten aanzien van de open hartopera ties. Niemand verwachtte dat hartr kwalen een volksziekte zouden wor den. En toen het werd onderkend ging het minder goed met de econo- mioe en was er geen geld om er iets tegen te doen. Ik ben ervan overtuigd dat. wanneer het probleem in de pe riode '70 tot '74 was ontdekt, er allang een speciaal centrum had gestaan. Het is toch erg dat ziekenhuizen die open hartoperaties willen uitvoeren moeten vechten voor wat subsidie? Ik heb er geen bezwaar tegen om geld aan defensie te geven, maar waarom kopen ze niet een paar F 24's minder? Inplaats van 86, 82 vliegtuigen, bij voorbeeld. Dat zal toch niet zoveel uitmaken?" Opgewonden 'Houston' en de luchtbrug waren enkele maanden geleden hevig in het nieuws. Een publiciteitsgolf die Jan den Boer en zijn vrouw glimla chend over zich heen hebben laten gaan. Ze vonden de reportages soms een tikkeltje opgewonden. „Sommige journalisten hebben er maar een draai aan gegeven," zegt hij. „Dan las je bijvoorbeeld dat ie mand na zijn operatie binnen de zes weken weer volledig aan het werk zou gaan en dat dat in ons land on mogelijk was. Daar klopt niets van." „Op de tv werd iets verteld over een man die stout geweest was, door zelf naar de wc te wandelen. Toen ik in Houston was, heb ik er hartelijk om gelachen," bekent hij. „Er werd net gedaan of die man een hele gang was afgelopen, maar de we's staan een paar stappen naast het bed." Den Boer lag negen dagen in het zie kenhuis en logeerde daarna nog en kele weken in een motel in de buurt. Het Saint-Luk's Hospital werkt uit erst efficiënt. Wie een verpleegster nodig heeft kan gebruik maken van een intercom-systeem en ook verder is er veel geautomatiseerd. „Je krijgt een speciaal bed en je kunt heel veel zelf doen." zegt hij. Zijn vrouw: „Ze zeggen je precies de waarheid over je ziekte, ook wanneer er iets is misgegaan. Tijdens de ope ratie werd ik van uur tot uur op de hoogte gehouden. Ik ben in Houston trouwens geweldig opgevangen. Er zijn zes gastvrou wen, die vloeiend Nederlands spre ken. Een vrouwelijke dokter houdt zich bezig met problemen van bege leiders. Ik kreeg ook veel steun van een mevrouw van de Nederlandse ambassade cn van een Nederlander die door Dow naar Amerika was uit gezonden." Toch raadt ze mensen die de taal niet beheersen aan om niet alleen te gaan. „Dan voel je je toch verloren." Jan den Boer kan nog steeds niet uit over de service van de KLM. „Ik wist dat die. ook als het om gewone pas sagiers gaat, prima is, maar wat ze voor ons gedaan hebben... Dokter Van der Schaar (een bekende Ne derlandse hartchirurg, red.i die ons met een verpleegster begeleidde hoefde maar een paai- woorden te wisselen of tijdens een veertien uur durend oponthoud wegens motor storing in Montreal veranderde de achterkant van het vliegtuig in een slaapgelegenheid. We konden eten krijgen zoveel we wilden en er werd ook een filmvoorstelling georgani seerd." 'Feest' In de eengezinswoning aan de Ter- neuzense Jac. van Looystraat keert het gewone leven - behoedzaam - te rug. Jan den Boer, één van de honderd Nederlanders die behouden terug kwamen uit Houston, leert v aan een bestaan zonder hartklach ten. Hij mag nog geen onverhoedse be wegingen maken, moet medicijnen innemen en gaat in januari voor een tweede controle naar de cardioloog in Utrecht die hem bij terugkomst in Nederland uitstekend en zonder communicatiestoornissen heeft op gevangen. Voorzichtigheid blijft echter voorlo pig de boodschap. En als hij daar zelf niet om zou denken kan zijn vrouw hem het verhaal vertellen van de overmoedige Nederlanders die na hun uitslag uit het ziekenhuis van Houston een daverend feest aan richtten. Ze hadden drie dagen nodig om de gevolgen te boven te komen. „Eenbeetje feestishet natuurlijk wél voor mij en ik zou het eigenlijk ook best willen vieren," zegt zij. „En wanneer ik opnieuw voor zo'n beslis sing zou staan zou ik hem nemen, di rect. Pijn laten ze je er niet lijden. Daar hoeft niemand bang voor te zijn." Jan den Boer met joen aan ZOC gaf, gezegd: „waar ben je mee bezig?". We hebben ons er over1 verwonderd dat economische zaken maar bleef doorgaan methetsteken van gemeenschapsgeld in een bedrijf, waar-1 voor surséance van betaling was aange vraagd. Het aantal voorschotten en le ningen van E.2Z. is nu opgelopen tot 1,8 miljoen". Noodzaak De vakbondsbestuurder is van mening dat men wel positief'moet staan tegen over een eventuele overname van het bedrijf door een grooter geheel: „Dat zien wij als een bittere noodzaak. We hebben van Troost garanties ge vraagd na een reorganisatie in de indi- recte sector, die straks bij ZOC wel no- J dig zal blijken. Troost heeft gesteld dat men op kortere termijn wel voorzetting I van werk en produktie kon garanderen. Omdat er voor Troost ook een paar mil- joen mee gemoeid is-er is bij ZOC een i financieringstekort van 5,7 miljoen - hebben we gemeend ons tegenover de eventuele overname van ZOC positief te moeten opstellen. Er liggen dus zicht bare garanties voor voortzetting, en ook voor toepassing van het sociaal plan, indien ais gevolg van de reorganisatie een aantal werknemers elders werk zou moeten gaan zoeken", aldus de heer Bijvank. Hij zei dat „dit ook de houding van de Industriebond NKV in deze is". Zoals bekend liet de Industriebond CNV weten weinig vertrouwen te hebben in de voortzetting van het bedrijf. Opdracht bouw van S-fregatten mogelijk vroeger Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Volgens minister Vrede- ling van defensie is het mogelijk, dat nog dit jaar opdracht wordt gegeven voor de bouw van een derde serie S-fregatten voor de Koninklijke Mari ne. De bewindsman noemt de opdracht van directe betekenis voor de werkge legenheid in de scheepsbouw. Of het Rijn-Schelde-Verolme-concem in aanmerking komt voor de order is niet bekend. Minister Vredeling heeft de vaste com- I missie voor defensie uit de Tweede Ka mer meegedeeld dat over de derde serie S-fregatten overleg gaande is. Als dat voor het eind van dit jaar afgerond kan worden, kan de opdracht - vervroegd - worden gegeven. De minister heeft ver der meegedeeld dat bij de bouw van de S-fregatten tot eind 1977 wordt gere kend op een prijsstijging van ongeveer 8 procent. Door de ervaring met geavan ceerde technieken, reeds bij de bouw van de geleide-wapenfregatten, kon de prijsstij ging voor de S-fregatten beperkt worden. Bij de bouw van de geleide wapenfregatten is de gemiddelde prijs stijging ruim 10 procent per jaar. IADVERTENTIEl Hydrokultuur Vanaf heden bij ons een leuk assortiment kamer planten op water met de benodigdheden zoals voedingstabletten. Kom kijken en vraag informatie. Langevielesingel 34, Middelburg Tel.: (01180) 25253

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2