'Legale' mishandeling van dieren op Brussels vliegveld Zaventem PR OBLEEMWEDSTRIJD SUCCES DENKSPOR TMANIFESTA TIE m m m M rj. 1 ZAAL TE KLEIN FREDERIK DE WILDE: 8Ji m i, 8 IS u 0 ZATERDAG 30 OKTOBER 1976 schaken/c. jansen In de Belgische publiciteitsmedia is de hel losgebarsten over de onverkwikkelijke praktijken rond dierentranspor ten, die al jarenlang plaats hebben op de Brusselse lucht haven Zaventem. Na vijfjaar achter de schermen te heb ben gevochten tegen de Belgische staatsluchtvaartmaat schappij Sabena, heeft de dierenbeschermingsorganisatie Veeweyde nu de beerput opengetrokken, door een rapport - een soort zwartboek - over de praktijken openbaar te maken. Het gaat met name over tropische vogels en kleine zoogdieren die op grote schaal het slachtoffer ivorden van min of meer legale dierenmishandeling. Dieren die van het langdurige, oncomfortabele transport uit tropische gebieden te veel hebben geleden om nog te kunnen ivorden verkocht, worden op Zaventem zonder pardon de nek omgedraaid of tegen de muur doodgeslagen. Tot voor enige maanden werd niet geschroomd overtollige dieren met krat en al in de gasoven van het vliegveld te schuiven en levend te verbranden. Deze praktijken gelden voor de onverkoopbare exemplaren onder de dieren die levend ofhalf-levend op Zaventem aankomen. In die min o] meer levende staat verkeert overigens slechts twintig pro cent van de dieren. Tachtig procent blijkt bij aankomst op de Brusselse luchthaven al dood te zijn. „We weten dit allang", zegt Frederik de Wilde, die als ornitoloog en als directeur van het Brusselse dierenasiel van Veeweyde bij de zaak betrokken is. „Zolang ik bij de dierenbescherming werk - en dat is al 22 j aar - weet ik het. De moeilij kheid is echter dat wij niet in de opslagloods van Zaventem mogen komen. Dat wij toch veel te weten zijn gekomen over zaken die zich daar afspelen, komt doordat twee inspecteurs van de dierenbescherming, als Sabena-employees in die dierenloods werkzaam zijn. We hebben nu een voetje binnen, en dat zullen ze moeilijk weer buiten kun nen zetten". Zoals we al schreven, is het. resultaat van deze lijdensweg, dat 80 procent van de dieren dood aankomt. Bij vo gels is steevast een deel daarvan de ..buitenste korst" van de op elkaar ge perste dieren. Maar als een dier behoort tot de 20 procent die het transport heeft over leefd. houdt dat nog lang niet in dat het veilig op zijn bestemming aan komt. zelfs al is het nog geheel gezond Want er zijn, van de zijde van de expor teurs zowel als van de zijde van de im porteurs en groothandelaars, verschil lende „trucs" in het spel. Frederik de Wilde: „Als bijvoorbeeld vogels op Zaventem zijn opgeslagen, wil dat nog niet zeggen dat. ze ook wor den opgehaald. Er is namelijk een stil zwijgende overeenkomst, tussen de exporteur daar en de handelaar hier. dat zeldzame en dus felbegeerde exemplaren alléén worden verkocht als de handelaar tegelijk een lading waardeloze vogels koopt. De winst van de vogelhandel zit hem namelijk in de grote hoeveelheden". Oven „De exporteur moet dus ook zien zijn „rommel" kwijt te raken. Wat gebeurt, er nu? De betreffende importeur komt naar Zaventem. bekijkt de vracht en zegt tegen de Sabena, of tegen het tol- agentschap. dat hij alleen die kostbare vogels heeft, besteld. De waardeloze vogels laat hij op de luchthaven ach ter En het. heeft, geen zin die weer te rug te sturen, want. de exporteur zal ze weigeren". Financiële schade -lijdt die exporteur daar overigens niet van, want zo zegt secretaris-generaal Roger Arnhem van Veeweyde. „die exporteurs verlie zen nooit. Die hebben zich aangeslo ten bij een speciale verzekeringsmaat schappij die al hun vluchten verze kert". Tot zover truc nummer één. Een ander foefje is, zo mogelijk, nog brutaler. De exporteur zendt gewoon een vracht vogels per vliegtuig naar Zaventem op naam van een hem be kende handelaar, die de zending niet heeft besteld. Die handelaar wordt dan opgebeld door de luchthaven en weet van niets. Behalve dat de expor teur weer een - verzekerde - lading kwijt is. gokt deze erop dat die hande laar wel even op het vliegveld gaat kijken en wellicht toch iets koopt. Duidelijk is. dat er op Zaventem hele vrachten dode. half-levende en ge zonde dieren blijven staan. Die dieren Wat is er nu precies aan de hand? Per week komen op Zaventem duizenden dieren aan, die op de luchthaven wor den opgeslagen totdat importeurs en grossiers ze komen afhalen of totdat ze per vliegtuig verder worden vervoerd naar andere Europese landen. In een grote opslagloods voor goederen is een ruimte van 90 vierkante meter afge scheiden. die weer is verdeeld in drie „kamers", bestemd voor de dierenop- slag. In die afgesloten ruimte zijn geen hokken aanwezig, zodat de dieren ge woon in hun kisten en kratten moeten blijven. Kuilen „U moet zich dus voorstellen wat die dieren te lijden hebben", zegt Frederik de Wilde. „Neem tropische vogels. Eerst worden ze gevangen door inlan ders en vervolgens opgeslagen door grossiers. Voor die opslag hebben ze vaak geen kooien en dan gooien ze ze maar - gekortwiekt, - in een kuil. Bo venop elkaar. Het verlies daardoor is enorm, maar daar vegen ze hun laar zen aan af. Wel. dat opslaan in putten kan niet. Die vogels vechten met el kaar. Bovendien is het voedsel dat ze van die grossier krijgen niet goed. Die werpt maar wat ongepelde rijst in die kuil. waardoor de vogels buikloop krijgen. „Dan moeten de vogels worden ver pakt voor het transport per vliegtuig. Die verpakking is zonder meer slecht en veel te klein. Helaas zijn er geen wettelijke bepalingen waaraan de verpakking moet voldoen' P. Boogaerts, directeur van de Maat schappij tegen de Wreedheid jegens de Dieren (de officiële naam van de Veeweyde), voegt daaraan toe: „Er zijn slechts overeenkomsten. De IA- TA. International Air Transport As sociation, heeft normen opgesteld voor de verpakking. Maar die normen worden niet toegepast. En trouwens, zelfs al was die verpakking goed, dan zouden nog veel dieren het niet over leven". „De dieren", vervolgt Frederik de Wil de. „hebben van dat transport enorm te lijden. Door temperatuurverschil len, slecht of geen voedsel en de atmos feer in de laadruimte van het vliegtuig. Voeg daarbij de aankomst op her Eu ropese vliegveld, in weer en wind, de opslag in de transitoloods en het ver voer naar de winkeliers, en u begrijpt dat het opsluiten van de dieren aldaar in een hokje nog een „redding" is". restte tot voor kort slechts de oven. Frederik de Wilde: „Die oven was op de luchthaven aanwezig voor het. ver nietigen van besmette waar, Voor voedsel bijvoorbeeld en voor dode die ren. Hij werd echter ook meteen ge bruikt voor levende dieren. Het luchtr havenpersoneel had namelijk geen tijd om de overtollige dieren uit hun kratten te halen, om ze op een andere wijze af te maken. Dus schoven ze ze maar in hun geheel de oven in". Detail daarbij is. dat de reden waarom de oven sinds enige maanden niet meer voor dit doel wordt gebruikt er niet eens is van piëteit met de dieren Integendeel, men is met de methode gestopt omdat bewoners en hotelgas ten uit de directe omgeving klaagden over de stank. Doodslaan De vraag is waar de dieren nu blijven Roger Arnhem: „We weten het niet, We hebben geen flauwe notie' Be kend is dat de verantwoordelijke Sabena-mensen op de luchthaven een brief hebben gestuurd naar Veeweyde. met het verzoek het vernietigingswerk van hen over te nemen. Veeweyde zou dan van elke vracht schriftelijk moe ten bevestigen dat zij vernietigd is. In het recente verleden is bij Veeweyde tweemaal zo'n lading ontvangen, maar het is sterk de vraag of er inder daad levende vogels zijn vernietigd. Roger Arnhem zwijgt daarover. Wat nog wel regelmatig voorkomt op Zaventem. is het doodslaan van die ren. Roger Arnhem: „Stel dat er een lading van tien orang-oetangs arri veert. waarvan er drie dood zijn en er twee nog half leven. Wat gebeuit er? De handelaar is erbij, kijkt naar de la ding en zegt dat hij geen half-dode die ren heeft. besteld. Dus worden de twee exemplaren doodgeslagen en rekent de handelaar af voor vijf apen' Waar liggen de verantwoordelijkhe den in deze zaak? Roger Arnhem: „Verantwoordelijk zijn alle lucht vaartmaatschappijen, de Sabena - niet alleen als transporteur, maar ook wat betreft hun diensten op het vlieg veld - verder de exporteurs en eigen lijk ook de importeurs en hande laars". „Wat die luchtvaartmaatschappijen betreft, die hebben hun eigen agent schappen in hel land van herkomst De KLM moet bijvoorbeeld de vrach ten die zij in Bombay inscheept con troleren. aan de hand van de daar geldende regels. Er moet worden be keken of de dieren wel in orde zijn of ze genoeg ruimte hebben en of ze voedsel en water hebben. In die zin zijn de maatschappijen ook verantwoordelijk voor de duur van het transport en de omstandigheden; ze worden immers gewoon in de laadruimte vervoerd" „Hei Sabena-personeel op zaventem is verantwoordelijk voor de slechte omstandigheden waaronder de dieren op de luchthaven verblijven, Sabena heeft daar een veearts in dienst die de conditie van de dieren zou moeten doet, is vaststellen of de papieren wel in orde zijn. Naar de dieren kijkt, hij niet, De kisten worden niet geopend". De exporteurs zijn natuurlijk, als medeverantwoordelijken, nooit te pakken? Roger Arnhem: „Natuurlijk niet. Als er op Zaventem zo'n vracht komt die niet wordt opgehaald, dan kun je een telex sturen naar Bombay. Senegal. Brazilië. Of hij zijn vracht te rug wil. Natuurlijk wil hij dat niet. Wat de tolagentschappen of de Sabena- vrachtafdeling dan doen. is telexen naar bekende importeurs. Of zij de die ren willen hebben. Soms lukt dat Dan vertrekt, de vracht naar bijvoorbeeld Frankfurt". „Voila: de open deur van Zaventem. Alles komt erin en alles gaat eruit. Papieren in orde of niet. Dat is juist de reden dat ze hier komen. Er zijn la dingen bij. die Schiphol geweigerd heeft. Maar in België kan alles, dat is bekend. Vandaar. Het verdere trans port gaat vaak per auto de grens over". Papieren vormen een hoofdstuk apart, in het gesjoemel met de dieren. Met de namen van vogels bijvoorbeeld wordt, nogal gerommeld. Frederik de Wilde' „Die kisten gaan nooit open. Wat de douanebeambten alleen kunnen doen. is door het weinige gaas kijken, of er wel de vogels in zitten die op het formulier staan vermeld, Maar ten eer ste zijn die kisten donker, en ten tweede kennen die mannen de dier soorten niet, Ze kunnen vaak niet eens zien. of het inlandse of tropische vogels zijn". Politiek Zoals gezegd kan er wettelijk niet-s worden gedaan om de praktijken van de dierenhandelaars in te dammen. Wat is Veeweyde nu van plan? Roger Arnhem zoekt het. in de politieke hoek ..Kijk wat wij vragen is of wij ons er mee mogen bemoeien. Wij willen geld geven om de dieren te verzorgen, wij willen een vakbekwame veearts ter beschikking stellen. Technisch perso neel. voertuigen. Dat kunnen we zó in zetten. We willen een mini-zoo tim meren. Dat bieden we nu al vijfjaar aan. maar de Sabena heeft dat altijd geweigerd" ..Maar ik ben een vechter. En ik blijf vechten. Publiciteit ïs belangrijk We willen nu de aandacht vragen van mi nisteries die ermee te maken hebben. Aandacht, bijvoorbeeld voor de over eenkomst van Parijs die in 1971 door België is ondertekend. Vragen moeten er gesteld worden in het parlement, Luister wij hebben er voor gezorgd dat de "vogelvangst in België is afge schaft. Dit moet ook kunnen. Ik heb daar vertrouwen in" Het enige commentaar dat Sabena- voorlichter Goossens in deze zaak geeft, is uat Sabena een transportbe- drijl'ismeteencommereiëleinstelling, die iets als dierenbescherming naar het tweede plan verwijst. „Wij mogen niet verhinderen dat we het brood van de handelaren uit de mond sto ten", aldus de heer Goossens op een persconferentie. De probleemwedstrijd is een succes geworden. Er kwamen 36' inzendin gen binnen en niet minder dan 24 oplossers hadden alle vier de pro blemen goed. Uit dat laatste zou men de verkeerde conclusie kunnen trekken, dat de opgaven toch een beetje te gemakkelijk waren. Een verkeerde gevolgtrekking inder daad, want uit de reacties van de le zers bleek toch wel overduidelijk, dat men zich hevig had moeten in spannen. De ruime oplostermijn heeft waarschijnlijk stimulerend gewerkt, hoewel het een verbluf fende gewaarding was, reeds bij de eerste postbestelling de eerste goede oplossingen binnen te krijgen! De reacties waren nogal uiteenlo pend. Zo schreef de heer De Wolf uit Middelburg, dat hij een ontzettende hekel aan dergelijke problemen had.... Hij is nog jong en de wijsheid komt met de jaren, zullen we maar denken. Een heel ander geluid kwam van de heer De Bert it Vlissingen, die zich afvroeg hoe je de mensen er nu toe kunt krijgen meer aandacht aan het probleem te schenken. Er waren prachtige oplossingen bij. Calligrafische en typografische meesterstukjes. Een oplosser, die niet alleeen de sleutelzetüen. maar ook alle varianten in zijn oplossingen had verwerkt, had zelfs met twee kleuren gewerkt. Zéér fraai! Het ging er in de eerste plaats na tuurlijk om. dat de oplossingen goed waren. Hier volgen de namen van de heren (dames tellen in de schaakwe reld niet mee. dat was ook nu weer héél duidelijk), die alle vier de pro blemen goed hadden opgelost: M. Verburg uit Goes. B. Rammeloo uit Philippine. J K Mesu uit Oudelan- de, IJ. Koopmans uit Oost-Souburg. J. Louws uit Oostburg, B Koeman uit Waarde. C. de Wolf uit Middel burg, L, Bimmel uit Koudekerke, Dr. M. E. Nordlohne uit Vlissmgen, M. den Hollander uit Hansweert, W. J. van Wijnen uit Goes, P. Risseeuw uit Groede, I. J. de Bert uit Vlissingen, R. Meloen uit Sluiskil. J. de Jager uit Nieuwdorp, J, Stevense uit Goes. T. Riemens uit Schöondijke, R. v. d. Veken uit Zierikzee. J. de Baare uit Middelburg, M Waterman uit Waar de. L. van Ham uit Axel, D. L. van ontkomen. We doen datook met veel plezier, ondanks Kees de Wolf. Te denken valtovereen ladderwedstrijd met iedere maand een aantal pro blemen bijvoorbeeld Voor vandaag nog een tweetal pro blemen van de bereoemde Ameri kaanse componistWilliam Shink- man. Niet om op te sturen, maar om op te lossen. De oplossingen in een volgende rubriek. William Shinkman (Cechkmate 1903) iNoppen uit Kapelle, J. M Janse uit Hansweert en P. Duvekotuit Borsse- le. Alle oplossers hartelijk dank! Na loting ging de prijs naar Bram Koe man uit Waarde. Poriciat! OPLOSSINGEN Nr. 1 was van Sain Lo.vd. Wit: Kc3 Dg5 Te4. zwart KI2 Lil pion f3. Sleu- lelzet: l.Tel! en nu: a. l....Kel: 2,Dd2 mat b 1 l....Lg2 2.Dh4 mat. c. l.„. L willekeurig 2. Dgl mat. Nr. 2 was van Julius Buclnvald (le prijs American Ches Bulletin 1946). Wit, Kei Dd8 Th4 Ldl Pb2 Pf6 pio nnen c3 c4 en ,f4. Zwart Ke3 Lf8 Lh7 Pd6 pionnen c5 en e6. Sleutelzet: IDc7 (dreiging 2.Dc5: mat) en nu: a.l.„. Pf5 2.De5 mat. b.l.„. Pe4 2.Pg4 mat c.lP willekeurig 2.Th3 mat. Nr 3 was weer een van LOyd <18681. Wit: Kh3 Te2 TI8 Lh4 Lg4 pion f2. Zwart: Kf4 Lib L17 pionnen d4 el h6. Sleutelzet: 1 f3! (een bijzonder sullige zet eigenlijk) en nu: a.l.,.,Ld5 2 Te5!' (De clou van hetprobleemi Wit is mat doorLg3 ofTe4. b. l...Lg62.Lg3 Kg5 3.14 mat. Nr. 4 was van Otto Wurzburg (Sam Loyd Mem. Chess Review 1942). Wit: Kbl T el Tf2 Lb3 Zwart: Kh8 Db8 pion b4. Sleutelzet: l.Ta2ü en zwart gaat mat op de a- of h-lijn. Van alle problemen was de laatste veruit de grootste kraker. Verschil lende oplossers hadden niet in de ga ten, dat zwart over bijzonder verras sende patwendingen beschikte. Zo faalt bijvoorbeeld 1 Tf6 op 1. ..Df4!ü en l,Tc2 op l,..Dc7ü De heer Boogaard uit Souburg, had de laatste drie problemen goed, maar het eerste (het gemakkelijkste) fout. Ook ds, Terlaak, de winnaar van de vorige wedstrijd, overzag na 1 .Tg2 in het vierde probleem, de duivelse weerlegging l...Dg3ü Er was een oplosser, die alle proble men fout had. Dat wil zeggen, mis schien had hij ze wel goed, maar dat uit zijn notatie niet af te leiden. On danks verwoede pogingen iets van zijn oplossingen te begrijpen, bleef zijn inzending het grote raadsel van deze wedstrijd. Misschien heeft hij het bord op zijn kant gelegd, of de stukken op een dambord geplaatst.. Gezien het succes van deze wed strijd, valt aan meer aandacht aan de Wit: Kc6 Dg2 Pe7 Zwart: Ke5 problematiek in deze rubriek niet te pionnen d3 en d4 Mat in drie zetten. Wit: Kd3 Th4 Lf2 Lg2 pionnen a2 a3 a4. Zwart: Ka5 pion aö.Mat in drie zet> ten. W. Shinkman (Schaehminiaturen 1091) i i I 1 J ir 'if* dammen/1, anaerson Rond 6000 toeschouwers waren op 16 oktober in Hel Turfschip te Breda getuige van de Denksportmanifes- talie. waarbij ruim 600 schakers, bridgers en dammers in het strijd perk traden. Behalve een sneldam- toernooï vond ook een tweetal klokseances plaats. Ton Sybrands en Harm Wiersma vonden elk een 15-tal geselecteerde hoofdklasspe- lers tegenover zich. De speeltijd be droeg twee uur, waarbij wel dient te worden bedacht, dat de simultaan- spelers de 15 partijen tezamen in dit tijdsbestek moest spelen, terwijl hun tegenstanders dezelfde tijd voor hun partij alleen ter beschikking kregen. Ondanks deze zware handi cap slaagde Sybrands erin een score van 83,33 ie bereiken: Wiersma kwam op 73,33 o.a. mede tenge volge van tijdsoverschrijdingen. Aan dit Interpolis 'dagje Breda' ont lenen we aan elk der seances éen partij. T. Sybrands-A. G. M. v.d. Star 2-0: 1. 32-28 17-22, 28x17 11x22, 37-32 19-23, 41-37 6-11, 46-41 12-17. 6. 35-30 14-19. 30-25 10-14. 34-29 23x34, 40x29 8-12, 45-40 1-6. 11. 40-34 2-8, 44-40 19-23, 32-28 23x32, 37x28 16-21. 41-37 20-24. 21. 29x20 15x24, 50-44 14-19, 31-26 24- 30. 37-31 30-35, 42-37 11-16. 21. 37-32 7-11, 34-29 4-10, 40-34 9-14. 31-27 22x31. 36x27 3-9- 36. 41-36 31-37. 23-19 14x23, 25-20 15x24, 30x28 16-21,43-38 6-11 Tijd: Wit: 1.46 uur: zwart: 1.58 uur. -T'X MJt m - M p S.JÊ, psC) 41. 38-33 17-22. 30-24 14-20, 46-41 27- 32. 41-37 32x41. 36x47 4-9. 46. 24-19 13x24. 15-10 9-14. 10x30. Tijd: Wit' 1.55 uur: zwart' 1.53 uur. Stand na 31.21x32 v. d. Linde Stand na 32. 47-41. Sybrands Vanuit deze stand kiest zwart een ontwikkeling, waarbij hij een door braak naar de damlijn op het oog heeft, n.l. - na een 10-tal zetten - 41. 21-27 enz. Maar op dat kritieke mo ment heeft Sybrands een resource in de vorm van het zetje van Weiss in petto. Op 21-27 zou namelijk volgen 28-22, 38-32 en 33x15!! Zwart wachtte het alternatief-schijfverlies - niet al (41 38-32) en staakte terecht de H. Wiersma - G. van der Linde 2-0: 1. 33-29 17-22, 39-33 11-17,44-39 6-11, 50- 44 1-6, 31-26 16-21. 6 32-28 19-23, 28x19 14x23. 35-30 10- 14. 30-24 23-28. 40-35 20-25. 11. 24-20 15x24. 29x20 14-19, 20-15 11- 16. 44-40 5-10. 37-32 28x37. 16. 41x32 9-14, 32-28 19-23. 28x19 14x23. 42-37 7-11, 48-42 10-14. 21. 33-29 3-9, 29-24 23-28, 38-33 21-27. 37-31 17-21. 26x17 12x21. 26i 31-26 11-17, 34-30 25x34, 40x29 28- 32. 42-38 32-37. 47-41 27-32. 31 33x27 21x32, 24-20 14x25, 39-34 6-11, 43-38 32x43. 49x38 8-12. 36.41x32 22-27,32x21 16x27,33-28 2-8, 28-23 9-14, 35-30 11-16. ys ip l' 'P, 8 Wiersma Een ongewoon agressief optredende zwarr,speler die zijn gerenommeerde tegenstander van het bord schijnt te willen walsen, ondervindt in de dia gramstand, dat Wiersma ook in de verdediging zijn mannetje staat. Een offer leidt de tegenactie in... SNELDAMMEN Een aantal spelers was uitgenodigd voor een sneldamtoemooi. verdeeld in drie klassen: meestergroep; ere- klassers; hoofd- en eersteklassers uit Zuid-Nederland. In de meestergroep ging uiteindelijk J. v. cL Wal met de eer strijken, terwijl in de eregroep C, van Leeuwen de eerste plaats voor zich opeiste. De uitslag van de zuidelijke groep luidde: 1 R, Arts 11 punten, 2 W. C. Maertzdorf 10. 3 P. Schunselaar 10.4 W. Okrogelnik 8.5 H, Mathijsen 6.6 J. Gajadhar 6, 7 E. Elbertsen 4, 8 J. Blom 1 Verzekeraar Interpolis heeft aan klantenbinding ge- daan wat betreft de Nederlandse üenksporters. Dat kunnen de ca. 5000 bezoekers getuigen van de Interpo se lis Denksportmanifestatie, waar bridge-, dam- en schaakbond zich voor het eerst gezamenlijk presen- j= teerden als federatie. De combinatie van recreatief zelf-doen en topevenementen bleek een succesformu- le. Het was geweldig om te zien hoe een 40-tal junior- E=E tjes van enige turven lioog hun krachten maten met schaakmeester Rob Hartoch. En even geweldig was het heroïsche gevecht van de schaker die de befaamde Korlsnoj zijn enige verliespunt wist toe te dienen. De bridgers sloegen een formidabel figuur met de wed- 5= strijd tussen Lancia, het vermaarde Italiaanse Blue team. en Nederland. Dit evenement trok verreweg de meeste toeschouwers en menig niet zo denksport- minded sportjournalist keek verbijsterd toe hoe de grote congreszaal met een kleine 1000 plaatsen te klein bleek om alle belangstellenden te herbergen. Die be- Ej= langstelling gold dan het projectiescherm waarop de verrichtingen waren te volgen van onder meer Belladonna-Garozzo tegen de drie Nederlandse toppa- ren. Dat Lancia zou winnen was voorzien, dat het ver- =E schil in klasse zo groot zou zijn was eigenlijk niet ver- wacht. De Italianen boden beter, speelden beter, en bovenal oordeelden beter. Het was onthutsend te zien hoe superieur ze waren: hetgeen uiteindelijk resul- teerde in een 134-44 nederlaag... Sch 8 4 2 Ha A 8 3 2 Ru V 7 5 2 KI V 5 Bridge/T. Schipperheyn aan beide tafels identiek: N-Z passen, oost 1 Ru-west 1 Sch. oost 2 Kl-west 3 Sch en oost tenslotte 4 Sch. Ook de uitkomst was gelijk, een kleine ruiten. Pittala als west loste direct alle problemen op door deze kaart te laten doorlopen naar zijn boer. Van Oppen, eveneens west, kreeg een minder makkelijk parcours nadat hij de eerste slag had genomen op tafel. Hij vervolgde met harten voor heer en aas, waarna Garozzo KI 5 op tafel deponeerde. Van Oppen legde het aas en speelde op nieuw harten- Belladonna (zuid) won en vervolgde met KI H en klaveren na. Simpel en doeltreffend. Van Oppen troefde met de tien en dat deed Sch 8 in de noordhand promoveren tot een slag. Sch 9 8 2 Ha 10 5 3 2 Ru 10 4 3 KI B 10 2 Sch H 7 5 I1 Sch V B 10 6 4 3 Ha B 6 N Ha 7 Ru 9 8 7 6 z Ru H V B 5 KI 6 5 4 3 IKI H 9 Sch A Ha A H V 9 8 4 Ru A 2 KI A V 8 7 Sch A V 10 7 6 5 Ha H 5 4 RuB 6 KI 4 2 Sch 9 3 Ha 10 7 Ru A H 10 3 KI A B 9 7 3 Sch H B Ha V B 9 6 Ru 9 8 4 KI H10 8 6 Noord gever, niemand kwestbaar. De biedserie was Noord, niemand. Een satanisch spel dat één van de weinige Nederlandse succesjes opleverde. 6 Ha is voor het neerleggen, maar hoe dat te bieden. Tegen Kreyns-Van Besouw opende oost met 1 Sch, gevolgd door 2 Sch bij zuid. West paste, noord bood 3 Ha en oost 3 Sch. Van Besouw bood toen 6 Ha. weinig weten schappelijk, maar wel goed. Ook tegen Belladonna- Garozzo werd 1 Sch geopend. Zuid bood 3 Ru sterk twee-kleurenspel), west past, noord 3 Ha. oost past. zuid 3 Sch, west doublet, noord pas. oost 4 Sch en zuid tenslotte 5 Ha. „Als O-W zich er niet mee bemoeien komen we er wel", verklaarde Garozzo na afloop. „Ons systeem is zo ge perfectioneerd dat we zelfs KI B te weten kunnen ko men: maar dat vereist bicdruimte en die kwamen we nu te kort."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23