Sint-Philipsland en de wedloop tegen de tijd SGP: „WE ZIJN GEEN LEDE POPPEN" ZATERDAG 30 OKTOBER 1976 Zó raakt Sint-Philipsland deze week zéér in het nieuws: de vier plaatselijke aannemers schrijven het bestuur van de gemeente een brief, waarin zij een gooi doen naar de bouw van alle woningen in de twee dorpen. En omdat ze die plaatselijke bouwmarkt erg graag in handen krijgen, kiezen ze in hun schrijven enige formule ringen, die naar hun verwachting een welgevallig oor zullen vin den bij die fractie in de gemeenteraad, die met vier zetels de absolute meerderheid heeft: de Staatkundig Gereformeerde Par tij. De aannemers voeren 'het probleem van de ontkerstening' in en bieden aan de toekomstige kopers van de huizen te selecteren op basis van hun 'algemeen christelijke levensvisie'. Het idee wekt veel beroering bij de minderheid in de raad, het vindt in veelal omkaderde stukjes in de kranten een ruime verspreiding door het land en de fractie van de SGP zwijgt erover. Wat doet er op in Flipland? De mist ligt woensdag dik over het land en het water onttrekt de omge ving aan het oog. Maar ook bij helder weer zou je aan de Krabbekreek nog niet zien, dat er plannen zijn voor een jachthaven. Of dat er in het Krammer de voorbereidingen begonnen zijn voor de aanleg van een dam, die Sint-Philipsland rechtstreeks zal verbinden met de Grevelingendam. Jawel - in de tweede helft van de jaren zeventig bereiken geheel tegen de oorspronkelijke plannen in de Delta werken Sint-Philipsland. De Deltawerken - wat hoorde voor Schouwen-Duiveland, voor Midden- Zeeland in de jaren zestig ook weer bij? Betere verbindingen, ontsluiting, op stoting in de vaart der volkeren. Als in 1974 de verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad worden gehou den, wisselt er in StrPhilipsland één zetel tussen de drie fracties. De protes ts tns christelijke groepering en de Pa- tij voor het algemeen belang hadden elk twee raadsleden en de SGP leverde er drie. In september 1974 wordt de SGP-fractie vier van sterk, de partij voor het algemeen belang houdt zijn twee raadsleden en de protestants- christelijke groepering komt met één man terug, de partij heeft drie stem men tekort om aanspraak te kunnen maken op een tweede zetel. Dezelfde wethouders komen terug; L. Walpot voor de SGP. A. A. Rijstenbil voor de partij voor algemeen belang. Rijstenbil blijft loco-burgemeester. Er is één verschil met de vorige penode: de SGP wil Rijstenbil alleen het loco burgemeesterschap toestaan als de SGP een reserve-wethouder mag leve ren, die optreedt als één van de andere leden van het college aftVezig is. Bur gemeester G. van den Berg hoort tot de Staatkundig Gereformeerde Partij. Twee jaar later motiveert wethouder Walpot (42) dat verlangen tegen mij: „Als we metz'n tweeën in het college zitten en er is over een zaak verschil van_inzicht, dan is het Rijstenbil, die beslist. Dat kon ik aan mijn fractie niet verkopen." Nog geen twee jaar na de formatie van de nieuwe raad wordt de ommezwaai in het gemeentelijk beleid zéér zicht baar. Er is eerst de jachthaven kwestie: het kanaalschap 'De Eend racht', een samenwerkingsverband tussen Tholen, Flipland en enkele West-Brabantse gemeenten kiest de Krabbekreek uit om er een jachtha ven aan te leggen. Op grondgebied van Flipland. Dat kan alleen als het wettelijk mogelijk wordt gemaakt, maar de SGP-meerderheid in de raad van Sint-Philipsland wil het be stemmingsplan voor het buitenge bied voor dat doel niet wijzigen. Mo tief: de zondagsrust en de zondagshei liging komen in het gedrang als er een jachthaven vlakbij het dorp ligt. Dan verhit-een paar maanden later - een andere reactiekwestie de gemoe deren. In 1973 besluit de meerderheid van de raad het bestemmingsplan, dat de bouw van zomerwoningen bij de Krabbekreek mogelijk moet maken. De ontwikkelingsmaatschappij 'Ka- vero' heeft er belangstelling voor. het gaat om vierhonderd zomerwoningen, de aanleg van een zwembad, een speel terrein, tennisbanen en een voetbal veldje. Gedeputeerde staten van Zee land keuren het plan goed, in Sint- Philipsland worden vervolgens een handtekeningenactie in gang gezet en de SGP gaat tegen die goedkeuring in beroep bij de Kroon. Motief: versto ring van de zondagsrust. Als de nieuwe raad er bijna twee jaar zit besluit hij met de vier SGP-stemmen voor het bestemmingsplan voor de zomerwo ningen in te trekken. En intussen vraagt de uitbreiding van Sint-Philipsland in de komende jaren de aandacht. Het dorp raakt vol, de laatste paar jaar komen verschil lende gezinnen van elders er wonen, uit Rotterdam, Katwijk, uit West- Brabant. Als de Uitbouw in het plan 'De Luyster' in mei in de raad komt, wordt de behandeling uitgesteld. SGP-wethouder Walpot stelt dat voor, hij betoogt dat het plan niet voldoende zekerheid biedt dat het snel genoeg zal worden volgebouwd en de SGP-fractie steunt zijn visie. Vervolgens werkt de SGP in eigen huis aan een visie, die het uitgangs punt moet worden voor de bevol kingspolitiek in de gemeente, men stelt het de raadsleden in september ter had. Essentie van dat plan: geen ongebreidelde groei, er vooral voor zorgen, dat er huizen komen voor de eigen inwoners, voor oud-inwoners, die terug willen komen en voor men sen, die 'economisch aan de gemeente gebonden zijn'. Buitenlands Op die visie nu spelen de vier samen werkende aannemers van Sint- Philipsland in met een brief aan het gemeentebestuur, die vorige week naar buiten komt. Een deel van de Fli- plandse aannemers heeft zich de laat ste jaren afzijdig gehouden van (wo- ningwetlbouw in de gemeente, maai de brief maakt gewag van inkeer: „Wij bekennen in 't verleden ten aanzien van de woningbouw een gebrek aan durf te hebben gehad, waardoor 'bui tenlanders' van de gelegenheid ge bruik konden maken in onze gemeente te infiltreren en het werk gingen ma ken dat wij nu hard nodig hebben om onze bedrijven draaiende te houden. Iedere klap van een heistelling, wer kend voor een ander bedrijf dan de onze gaat door onze ziel en bezorgt ons tranen in de ogen." En vervolgens zegt de brief: „Met betrekking tot het pro bleem van de ontkerstening der ge meente hebben wij gemeend bij een grote vraag naar woningen - die we zonder meer verwachten - een selectie te moeten toepassen bij de verkoop. Als criterium hebben wij gekozen voor een algemeen christelijke levensvisie van de toekomstige kopers. Wij komen hiermee tegemoet aan de eisen, die le ven bij de meerderheid van de ge meenteraad. Het ondervangen van het probleem der ontkerstening op bo vengenoemde wijze moet een sleutel zyn tot een gestadige uitbreiding van de gemeente. De schrij vende aannemershouden zich de eerste dagen na de verspreiding van hun brief stil, pas woensdag wil de voorzitter van de groep, A. H. van Dijke - 26 en bedrijfsleider bij de grootste onderneming Ligtendag bv het allemaal wel toelichten. De bedrij ven - zo zet hij uiteen - zagen hangen, dat er tot 1980 geen woningen ge bouwd zouden kunnen worden, omdat in Sint-Philipsland het bouwcontin- gent tot 1980 eigenlijk nu al is 'ver bruikt'. Van Dijke: „Toen is er in over leg met de collega's gezegd: laten we een spierinkje uitgooien naar de grootste fractie in de raad. Wij willen wel een gestadige uitbreiding van het dorp en gezien de grote vraag, die er wel zal zijn willen we meewerken aan een zekere selectie van de bewoners." „Werkt 't uitzoeken van de christelijke levensvisie aanhangende beiuoners niet discrimerend voor onkerkelijke mensen, die hard een ander huis nodig hebben?", opper ik. Van Dijke bestrijdt het niet. „Het zou misschien de indruk van discriminatie kunnen geven, maar dat bedoelen we niet. Ik ben zelf ook niet gereformeerd, dat weten ze best op het dorp, ik woon hier zelfs niet. We hadden dat mis schien anders moeten zeggen. Dat de mensen moeten passen in het leven spatroon van Flipland. Ze hoeven voor mij helemaal niet naar de kerk te gaan. Wij dachten niet aan discriminatie. We willen gewoon aan de slag kunnen blijven. de burg op de Slaakdam ophalen eni de weg naar Tholen afzetten met prikkeldraad. Ze laten niets na om de minderheid op dood spoor te zetten." En De Jager: „Voor mij heeft iedereen het recht om te leven en te denken zoals-ie wil. Maar het moet niet zo zijn, dat je helemaal geen rekening wilt houden met een ander. Wat hier gebeurt is een wedloop tegen de tijd in. Dat hou je anno 1976 toch niet voor mogelijk." Er zijn meer zaken, waarin De Jager het streven proeft Sint-Philipsland een bolwerk van de SGP te maken en de nieuwe tijd zoveel mogelijk buiten te sluiten. Er is - bijvoorbeeld - de overdracht van het financieel slecht te runnen dorpshuis in Anna Jacobapol- der. De Jager is twintig jaar stich tingsvoorzitter geweest, het gebouw is nu overgegaan naar de gemeente, een Dood spoor De brief brengt - in combinatie met de visie van de SGP op de uitbouw van Sint-Philipsland - veel stof omhoog. Bij de minderheid in de raad bijvoor beeld. Rijstenbil en het protestants- christelijke. raadslid G. J. de Jager zien in de loop der dingen de afgelo pen twee jaar „een poging om Flip land een enclave van de SGP te ma ken." Rijstenbil: „Ze zouden het liefst j Foto's: Charles Strijd Tekst: Kees Cjjsouw commissie onder voorzitterschap van SGP-wethouder Walpot beheert het onder het beding, dat de regels voor het gebruik ongewijzigd blijven. Van de gereformeerde kerk kwam het ver zoek ccn lokaal op zondag tijdens de kerkdiensten te mogen gebruiken als kindercrèche. Het werd afgewezen, wethouder Walpot vond, dat het de zondagsrust geweld aan zou doen. „En", zegt Walpot desgevraagd, „ik kreeg van andere commissieleden steun." En er is de raadsbeslissing - vier tegen drie stemmen - om het dorpshuis uit te breiden om het mede geschikt te maken als 'reformatorisch vormingscentrum'. Wethouder Walpot, in het dagelijks le ven óók procuratiehouder bij de grootste van de vier Fliplandse aan nemersbedrijven. De vraagt ligt voor de hand. „Nee", zegt Walpot beslist. „Met die brief heb ik niets te maken. Ik heb hier als werknemer geen invloed op de besluiten, wat niet wil zeggen dat ik hier niet prettig werk. Over die brief geef ik geen oordeel. Ik sta er bui ten." En het bouwbeleid van de gemeente? „De laatste tijd", zegt Walpot, „zijn er wat mensen uit de randstad komen wonen. Dat moeten we niet blijven stimuleren. We hebben er meer aan te proberen de jongelui hier vast te hou den. Mensen, die hier gewoond heb ben moeten hun hoofd ook niet stoten. En als er iemand hier werkt, dan moet hij er ook kunnen wonen. Dat zijn voor mijn fractie de doelstellingen, die ten grondslag liggen aan het be leid, dat we willen voeren." Is de SGP bezig aan een politieke stra tegie om de meerderheid in de raad in de komende jaren blijvend te maken? Geen lede poppen Walpot haalt de schouders op. „We hebben op dit moment invloed, omdat er een meerderheid is in de raad. En we loofd. Maar het werk is niet altijd aan genaam. Collega Rijstenbil. die over onze houding in de zaak met het ka naalschap spreekt over terrorisme. Dat doet wel eens zeer, Er wordt wel gezegd, dat we daarover nooit hebben gesproken, maar we hebben van meet af aan bij elke officiële gelegenheid geageerd. En het gaat er niet om om iemand onze wil op te leggen. Kijk mijn leven is in Gods hand. het is al leen bij zijn genade dat wij mogen le ven en werken. Als ik jouw kind ver moord en jij vergeeft mij dat, je geeft me brood en je geeft me werk en als er dan iemand komt, die tegen me zegt: Walpot jongen, laat die Cijsouw toch in de steek, dan zeg ik - nee, dat kan ik niet. Begrijp je? Ik kan niet anders doen dan ik doe." „Dat geldt ook voor de zondagscrèche in Anna Jacobapolder? „Precies", zegt Walpot. „Ik kan het niet en ik doe het niet." Het is tijd - vind ik - om in het gesprek een ander element te halen, een infor matie, die men in het dorp herhaalde lijk kan horen: de oud-gereformeerde kerken in Nederland hebben plannen voor de bouw van één of meer oud- gereformeerde bejaardencentra en Sint-Philipsland is een van de moge lijke plaatsen van vestiging. Ik vraag ernaar. Walpot is even stil en lacht dan. „Hoe kom je daar nou aan? Nee. ik weet daar weinig vanaf, 't Zijn allemaal nog maar vage plannen, ik zie dat allemaal nog zo snel niet gebeuren." Burgemeester G. van den Berg van Sint-Philipsland - landelijk actief in de SGP - weet er wel iets van. Het gaat - maakt hij duidelijk - om landelijke plannen van de oud-gereformeerde kerk, er wordt gedacht aan een be jaardenflat en een dienstencen- trumpje op één of misschien ook op meerdere plaatsen. Als vestigings plaatsen komen die dorpen met de grootste oud-gereformeerde kerken in aanmerking: Krimpen aan de IJssel. Urk, Eede en Sint-Philipsland. „Ja wel". zegt Van den Berg, „als er mor gen welk kerkgenootschap ook komt met een plan voor een bejaardencen trum in SintrPhilipsland zal ik probe ren daar vorm aan te helpen geven in de raad." Hoe kijkt Van den Berg aan tegen de ontwikkelingen in zijn gemeente, de afgelopen twee jaar? Militanten „Die brief van de aannemers - dat lijkt me een mislukte reclamecam pagne. Bijna iedereen heeft erop ge reageerd, maar de fractie waar het om ging, heeft niets van zich laten horen. De SGP heeft een relatie met de brief ook categorisch ontkend en dat geloof ik ook wel. Het is duidelijk, dat de SGP zich wat militanter is gaan op stellen. En het is ook duidelijk, dat daardoor een aantal ontwikkelingen uit het verleden worden doorkruist. Ik zou het als burgemeester jammer vinden, dat de tegenstellingen ten koste zouden gaan van de voorzienin gen, die we de afgelopen jaren hebben bereikt en die er nog moeten komen." „Een strategie van de SGP om in Flip land de meerderheid te houden? Dan hadden ze de laatste jaren ook geen uitbreiding van buiten het dorp moe ten toelaten. Je kunt wel nagaan, dat mensen van buiten meestal geen con fessionele kiezers zullen zijn. En de zondagsrust - die wordt op het mo ment niet aangetast, ik ben blij, dat hier op zondag niet gevoetbald wordt en dat er geen cafés open zijn. De SGP zegt: we moeten de zondagsrust en de zondagsheiliging waarborgen. Ik vind. dat ik als burgemeester wel de zon dagsrust moet waarborgen, maar dat de zondagsheiliging een taak voor kerken is." Woensdagmiddag is hotel-café restaurant 'De Duiventros' open. Als we voor een versterkende hap het pand betreden, blijkt de gelagkamer bezet met 'buitenlanders'. Een afvaar diging van het kadaster, bezig met me tingen om de nieuwe tijd op het eiland in kaart te brengen. Het gezelschap gaat zozeer op in een partijtje biljart met vier ballen, dat de uitsmijters er koud van worden, wat de bazin ver driet. De waard geeft desgevraagd als zijn visie op de toestand in Flipland: „Je moet de mensen niet onnodig tegen de schenen te schoppen. Ik ga 's zondags gewoon dicht. Een poosje te rug komt er op een zondagmorgen een bus met vijfenveertig Belgen aan. Rammelen aan de deur. ft Water liep door m'n mond. maar 'k heb niet open gedaan, 'k Moet het voor negentig, vijfennegentig procent hebben van de mensen uit het dorp. Maar je dacht toch niet, dat de SGP de vol gende verkiezingen wint?" Sint-Philipsland, de Voorstraat. Een markant voorbeeld van een dijk- dorp uit enkele eeuwen geleden. De Voorstraat loopt recht toe recht aan naar de kerk, de achterstra ten zijn evenwijdig aan die hoofdweg aangelegd. „In SintrPhilipsland". schreef P. J. 't Hooft in 1943 in zijn boekje 'Dorpen in Zeeland', „loopt die Voorstraat letterlijk dood op de kerk. Probeer niet er met een auto langs te komen, want dat zal niet gaan." We hebben het er drieëndertig jaar later toch maar op gewaagd, 't Gaat. Men •rijdt na de kerk af op het huis der ge meente. de zetel van de raad. De SGP heeft er meerderheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 17