Dodencijfer treinramp bij Goes gestegen tot zeven EERSTE PERSONENTREIN OVER BAANVAK EINDEWEGE RIJDT VANDAAG WEER Meerderheid Temeuzense raad staat achter beleid van b. en w. in kwestie NSM-afval PZC/P almanak eKKer Verwachting NS-junctionarissen: Wedgwood GEWONDEN BUITEN LEVENSGEVAAR NS AANSPRAKELIJK VOOR ALLE SCHADE EN GEVOLGEN GOES - Het aantal doden van de treinramp van woensdag na bij Eindewege is op zeven ge komen. In de nacht van woens dag op donderdag overleed in het Dijkzigtziekenhuis te Rot terdam de 17-jarige Ad Quaak uit Goes. Hij bleek er het ern stigst aan toe te zijn toen de ge wonden woensdagmorgen naar 't ziekenhuis in Goes waren ge bracht en werd dan ook meteen naar het Rotterdamse zieken huis overgebracht. Evenals drie andere dodelijke slachtoffers was Ad Quaak leerling van de mts in Vlissingen. Twee leerlin gen van deze school behoren nog tot de gewonden. De gewonden zijn allen buiten levens gevaar. Twee van hen, de 26-jarige J. W. Roose uit Goes en de 37-jarige J. L. Remeïjn uit Middelburg, zijn vrij ern stig gewond. De heer Roose heeft wer velletsel en is in het academisch zie kenhuis in Leiden opgenomen en de heer Remeijn ligt met een gecompli ceerde kaakfractuur en een shock in net Ignatiusziekenhuis in Breda. Met de andere vijf gewonden, die in ziekenhuis De Bevelanden-Noord worden ver pleegd gaat het redelijk goed. De verwondingen bestaan voornamelijk uit schedelletsel en diverse fracturen. De president-directeur van de Neder landse Spoorwegen, mr. M. G. de Bruin, en de chef van de dienst in- en externe betrekkingen van de NS. drs C. P. van Strien, bezochten donderdag aan het eind van de middag de gewonden, die in Goes worden verpleegd. De NS- funcionarissen liepen met geneesheer directeur dr. G T. Lie langs de bedden en spraken met de gewonde passagiers. De hr De Bruin, die woensdag in ver band met het ongeval ui thet buitenland terugkeerde, is van plan om binnenkort ook de twee gewonden, die in Leiden en Breda verpleegd worden, te bezoeken. De stoffelijke overschotten van de slachtoffers zijn opgebaard in het mor tuarium van het ziekenhuis De Bevelanden-Noord. Er is geen speciale, openbare rouwkamer of een zoge naamde 'chapelle ardente' voor deze ge- ZEEUWSE Dom Vanuit België bereikte ons onlangs de uitnodiging te komen kennisma ken met 'Up with People', een groep die artistieke paden bewandelt, die wij met kennen. Dal is dom van ons. want de invitatie vermeldt dat het hier gaat om een wereldbekende groep. Ook dom van ons is. dat wij niet be grepen wat de uitnodigende partij bedoelt met de mededeling dat ons na de kennismaking een kleine kol- latie sal worden aangeboden. We hebben er Van Dale op nageslagen en ontdekten, dat het hier gaat om een licht avondmaal. Op het eerste gezicht is het heel ver standig van ome Belgische vrienden om met ons een kleine kollatie te wil len gebruiken. De lust om naar 'Up with People' te komen neemt daar door sterk toe. Maar, wat meldt Van Dale verder: een kollatie is een maal samengesteld uit gerechten, die op de Vastendagen zijn toegestaan. Een karige pot kortom. Terwijl - zo ver ons bekend - ook in België de vas tendagen niet in november vaUen. legcnheidingrichl. Vanmiddag (vrijdag) morgen in Rotterdam worden gecre- zal in de mts in Vlissingen een besloten meerd. Eveneens maandag in Den Haag sobere herdenkingsbijeenkomst wor- vindt de crematie plaats van H. J de den gehouden. Deze bijeenkomst is uit- Wee in Kruiningen. A. J. Quaak zal sluitend voor de leerlingen, de leraren en het oveng personeel van de school. De machinist van de trein, de heer J. Schijven, en de NS-storingsmonteur A. J. van de Vreede worden zaterdagmor- maandagmiddag in Goes ter aarde den besteld. De NS stelt zich volledig aansprakelijk voor alle schade en gevolgen van de treinramp voor de gewonden en hun fa- door de spoorwegen worden vergoed. „Daarbij zullen we ons bepaald niet formeel opstellen", vertelde de woord voerder. „De gewonden, hun familiele den en de nabestaanden van de veron gelukten hebben al genoeg te lijden We zullen in de meest ruime zin de aanspra kelijkheid op ons nemen". gen in hun woonplaats Roosendaal ter milieleden en voor de nabestaanden van aarde besteld. Daaraan vooraf vindt een de dodelijk verongelukten, zo liet een uitvaartmis plaats. De heer Schoonen uit Zierikzee wordt zater dagmorgen in Rotterdam gecremeerd. De heer M. F. Pekaar uit Yerseke wordt zaterdag in zijn woonplaats begraven. Hetstoffelijk overschotvan R. C. Bosse- laar uit Wilhelminadorp zal maandag- voorlichtingsfunctionaris van de NS donderdag desgevraagd weten, Alle mogelijke kosten, zoals bijvoorbeeld voor de medisch verzorging, de begrafe nissen, de schadevergoeding bij even tuele blijvende invaliditeit, uitstel van studie en hulp aan nabestaanden, zullen De president-directeur van de Neder landse Spoorwegen, mr. M. G. de Bruin, en de chef in- en externe betrekkingen van de NS. drs. C. P. van Strien, bezoch ten donderdagmiddag de gewonden, die in Goes worden verpleegd, Op de foto zijn ze ingesprek met de heer P. J M. va n Zijl. GS WERKEN AAN BEMONSTERING VOOR DUUR VAN DRIE JAAR TERNEUZEN - Een meerderheid van de raad van Terneuzen steunt het be leid dat b. en w. tot dusver hebben ge voerd in de kwestie van bet N.S.M.- afval. WD en PPR/D'66 gaan niet akkoord, maar vinden wel dat er nu een bemon steringsprogramma moet komen voor het materiaal op de gemeentelijke stortplaats. Aan zo'n programma wordt momenteel door g.s. gewerkt, zei burgemeester C. Ockeloen. Het is de bedoeling dat het afval drie jaar lang onder controle zal worden gehouden. Op basis van de ge gevens zullen b. en w. beslissin wat hen te doen staat. Wethouder van openbare werken drs. R. C. E. Barbé wilde daar donderdagavond niet op vooruitlopen. De WD-er H. de Jonge had de scherpste kritiek op de handelswijze van het col lege tot dusver. Hij vond dat er van een beleid geen sprake is geweest, dat b. en w. lange tijd 'geheimzinnig' deden, ter wijl de kwestie al volop in de publiciteit was, en dat ('wat ons vooral gegriefd heeft') de raad buitenspel was gezet. „Wij achten ons dan ook niet verant woordelijk voor alles wat er tot nog toe is gebeurd. Voor het in de toekomst te voeren beleid willen we u onze steun niet ontzeggen mits u bereid bent de raad van stap tot stap op de hoogte te hou den", aldus het raadslid. De heer H. F. M. Magermans (PPR/D'66) vond het kwalijk dat in de hele affaire de milieu-inspecteur op een 'onfatsoenlijke manier' is aangevallen. Hij kon zich tegen die aantijgingen niet verwe- ren.„Dan laat ik maar verder buiten be schouwing de kwalificaties die de in spectie kreeg in de wandelgangen. Die waren buitengewoon onelegant, op het buitengewoon groffe af', aldus de PPR-woordvoerder. Dat er voor het afval geen oplossing was gevonden lag zijns inziens aan de over heden. De heer Magermans verweet het bedrijf 'een zekere mate van onzorgvul digheid' vbij het afgeveh van gifvrij verklaringen. B. en w. van Terneuzen Steun Drs. J. Hamelink van het CDA wilde b. en w. de steun van zijn fractie (aanvan kelijk 'voorlopig' toegezegd) niet ont houden. Hij vond dat de affaire in 2 commissie vergaderingen en daarbuiten ruim schoots uit de doeken was gedaan en dat het raadsdebat van donderdag in feite alleen diende om de schijn te ver mijden dat de kwestie niet in het open baar en eerlijk zou kunnen worden be handeld. Het CDA-raadslid deed een felle aanval op de WD-er De Jonge, che hij ervan beschuldigde 'obstructiepolitiek' te voeren, in strijd met zijn positie als ge meentebestuurder. In tweede instantie zou hij een al in sep tember gemaakte opmerking herhalen dat de WD'er zich schuldig had ge maakt aan 'onwaarachtige methoden' en in zijn betogen opzettelijk feiten had weggelaten. Op die manier zou het raadslid aanzienlijk hebben bijgedra gen aan de onrust rond het N.S.M.-afval. De CDA'er vroeg zich verder af, of er bij de milieu-inspectie - die hij overigens niets wilde verwijten - geen sprake was geweest van 'kruistochtallures'. Overigens wil en kan het CDA - aldus drs. Hamelink - geen oordeel geven over het werkelijke gevaar dat het afval met zich mee kan brengen. „Als het afval ge vaarlijk is, ligt het het best op de vuil nisbelt, want daar wordt het gecontro leerd". Weghalen bleek juridisch niet afdwingbaar, al vond de CDA'er het wel opmerkelijk dat het hele probleem niet voor de burgerlijke rechter was ge bracht. Het sluiten van de stortplaats zou naar zijn mening een 'overbodige maatregel' zijn, die geen oplossing brengt en hoog stens gezien kan worden als 'vriendelijk gebaar of schuldbewuste knieval' van de gemeente Terneuzen voor de inspec tie. „De schuld van de gemeente staat niet vast. Het wachten is op de bemon stering en de uitspraak van de Kroon", aldus de heer Hamelink. „Wat doen?" De heer F. K. Hamelink van het GPV leidde uit de ter inzage gelegde stukken hadden zich zijns inziens verscholen en de monsterresultaten af, dat het af val momenteel geen gevaar betekent voor de volksgezondheid. Hij wilde niet uitsluiten dat dat gevaar alsnog ontstaat en vroeg zich af, wat de ge meente dan te doen staat. De SGP'er W. Kolijn toonde zich niet bijster gelukkig met het materiaal op de stortplaats, maar vond d at b. en w. geen enkele blaam treft. Weghalen is naar zijn oordeel als middel erger dan de kwaal, al betoogde hij ook, dat wethou der van milieuzaken J. H. Strijbos in de vergadering van de raadscommissies voor openbare werken en milieuwzaken wel wat luchthartig had gedaan over de gevaren van het goedje. De heer P. Remijnsen (PvdA) wilde nog eens onderstrepen dat zijn fractie in de gecombineerde vergadering van de commissies milieuzaken en openbare werken slechts voorlopig met het ge volgde beleid akkoord was gegaan. Hij niemde de gifvrijverklaringen 'wel erg summier' en vroeg zich af, of voortaan geen analyses van de ladingen moeten worden gemaakt en waarom dat niet was gebeurd. De PvdA'er informeerde verder naar de kosten van de bemonstering en vond dat het 'mogelijk voordeel van het af voeren niet opweegt tegen het nadeel van het laten liggen'. bloembollen, coniferen?(\IJ besdragende heesters, vaste planten etc bij ons een grote collectie tegen verlaagde prijzen. blosmen en tuincentrum Langevielesingel 34, Middelburg Tel.: (01180) 25253 Herstel duurde langer dan verwacht werd GOES - Vanmorgen (vrijdag) vroeg even voor zes uur moet de eerste perso nentrein weer over het herstelde baan vak bij Eindewege zijn gereden, vol gens de verwachting van de NS- functionarissen. die de leiding hadden van de herstelwerkzaamheden. Het was de bedoeling dal vannacht om on geveer drie uur de bovenleiding en de beveiligingsinstallatie ter plaatse van de treinramp van woensdag onder stroom zou worden gezet. Daarop zou een uit Roosendaal komend treinstel de beide sporen proberen om te zien of al les goed functioneerde. Het herstel van het beschadigde baan- worden. Brandweerlieden stonden bij het verplaatsen van de tankwagons en het werken eraan paraat om in te grij pen zodra er iets mis zou gaan. Ook dat alles bleek de andere werkzaamheden flink te stagneren. De totaal vernielde rijtuigbak van de fcersonentrdin, die bij de botsing op de achterste vijf wagons van de goederen trein terecht kwam. werd met behulp van de uit Eindhoven overgekomen zware kraan naast de spoorbaan gezet De andere ontspoorde rijtuigbak werd van zijn wielstellen ontdaan en kwam ook naast de spoorbaan te staan. Dit rijtuig, dat betrekkelijk weinig schade heeft opgelopen, zal waarschijnlijk in het weekeinde worden weggehaald. Daartoe zullen de wielstellen weer op de rails geplaatst worden, waarna het rij tuig erop zal worden getild. Het zal naai de NS-werkplaats in Haarlem worden gebracht. Nadat tegen half vier de wrakken belemmerden het herstel van het baanvak. Overigens was men aan het begin van de avond wel zover om in beperkte mate weer treinen te laten rij naar het Sloegebied zullen vandaag weer gaan rijden. Onderzoek den. Men besloot datniet te doen omdat Donderdag is een begin gemaakt met het onderzoek naar de oorzaak van de treinramp. Deskundigen op het gebied van de beremming en de beveiliging van de spoorbaan hebben hun eerste tests gedaan. Over die onderzoeken w orden geen mededelingen gedaan voordat het totale onderzoek is afge rond. Ook werden donderdag een aan tal getuigen gehoord. Volgende weck donderdag is het officiële getuigenver- Vanaf vanmorgen vroeg rijden de treinen dus weer als normaal, als er vannacht tenminste geen kink in de ka bel gekomen is. Voorlopig zal het her stelde baanvak met een snelheid van maximaa 160 km per uur bereden mngen worden. Ook de goederentreinen van en hoor. De resultaten van het totale on derzoek worden niet voor eind vol gende week verwacht. Brigadier A. L. Aerts van de Goese re cherche zei niet te verwachten dat het onderzoek een keiharde uitspraak zal opleveren over de vraag of de oorzaak van de treinramp schuilt in een techni sche of een menselijke fout. „Wat er ook uit de bus komt. er zullen altijd de no dige slagen om de arm gehouden moe ten worden. Want de enige twee mensen, die zouden kunnen vertellen wat er echt gebeurd is. zijn dood". vak bleek aanzienlijk langer te duren grootste ravage opgeruimd was kon de dan aanvankelijk verwacht, uit meer dan vijftig man bestaande Woensdag ging men er namelijk van uit NS-ploeg beginnen met het herstel van dat tegen een uur of twee donderdag middag weer - zij het misschien gedeel telijk - gebruik zou kunnen worden ge maakt van de spoorlijn. Het opruimen van de ravage duurde echter veel langer dan verwacht, was De vernielde tan kwagons moesten namelijk uiterst voorzichtig naast de spoorbaan gezet worden. Zoals bekend zat er in de tanks nog een beetje fosforvloeistof en om te voorkomen dat dat spul er uit zou lopen werden de wagons bij het optillen en naast de spoorbaan zetten angstvallig horizontaal gehouden. Eén van de vijf ontspoorde tankwagons bevond zich nog in zo'n goede staat, dat hij weer op de rails kon worden gezet. De wielstellen van de andere wagons werden met snij branders losgemaakt, zodat uiteindelijk de tanks overbleven. Deze werden don derdagmiddag op vrachtauto's geladen om onder excorte van politie en brand weer naar Fijnaart te worden vervoerd, waar de inhoud geneutraliseerd zal de rails en de bovenleiding. De verbogen spoorstaven en kapotte bielzen alsmede het vernielde portaal voor de bovenlei ding waren 's-nachts al opgeruimd Over een afstand van ongeveer honderd meter moesten de beide spoorbanen worden vernieuwd. Eerst legde men de noordelijke spoorbaan aan en werd de zuidelijke bovenleiding getrokken (na dat naast de fundamenten van het oude een nieuw portaal was gebouwd). De bovenleiding moest over vierhonderd meter worden vernieuwd. Later werden de zuidelijke spoorbaan en de noord elijke bovenleiding in orde gemaakt Bij het werk aan de rails hoorde ook het vernieuwen van twee wissels. 's-Morgens zeiden NS-functionarissen nog te verwachten dat de eerste trein rond acht uur 's-avonds zou kunnen rij den, maar dat tijdstip bleek later toch weer moeilijk haalbaar te zijn. Met name de langs de spoorbaan staande Wethouder Barbé vond het niel vreemd, dat b. en w. een meerderheid van de raad achter zich vonden. „Inhei verleden is de zaak steeds uitvoerig doorgesproken in de commissies mi-j lieuzaken en openbare werken, terwijl we ook vragen van individuele raads leden hebben beantwoord". Gelet op het overleg met instanties ah g.s.. de milieu-inspectie, de N.S.M. en het ministerie van volksgezondheid en milieuhygiëne vond hij niet dat b. en w. geen beleid hadden gevoerd. De suggestie van de heer De Jonge, dat Terneuzen al op 20 februari argwaan had moeten krijgen wees hij van de hand Op die datum belde de milieu- inspecteur met het verzoek monsters te mogen nemen. Omdat de N.S.M. zijn af val steeds van deugdelijke gifvrijverkla ringen voorzag, was er volgens de we thouder geen aanleding om de zendin gen te stoppen. Dat gebeurde pas toen de stortplaats te vol dreigde te raken De heer Barbé herinnerde er verder aan, dat b. en w. in bestuurlijk overleg heb ben geprobeerd om althans een deel van het vuil weg te krijgen. Dat bleek juri disch niet afdwingbaar. Hij weet de problemen overigens voor een deel aan het feit dat N.S.M. en milieu-inspectie niet voor een compro mis voelden. Het nemen van monsters van eldke hoeveelheid aangeboden vuil is zijns in ziens ondoenlijk. Het is de bedoeling om met de raadscommissie voor openbare werken te voerleggen over het bemon- steringsprogramma. Burgemeester Ockeloen dacht dat het voor een belangrijk deel door de ge meente moet worden gefinancierd. „Wie betaalt bepaalt ook", betoogde hij. B. en w. hebben naar zijn overtuiging in deze zaak een eigen beleid gevoerd dat ('dat is natuurlijk altijd plezierig') parallel bleek te lopen aan dat van g.s. Wethouder vanf milieuzaken Strijbos j bekende dat b. en w. vooral aanvanke lijk 'in het duister hebben getast' omdat de normen volgens de wet chemisch af valstoffen niet bekend waren. Hij be toogde dat de technisch diensten ('en niet alleen de onze') zich afvragen of bemonstering wel nodig is. Dat zal ech ter bestuurlijk worden afgedwongen". De wethouder stelde zich op het stand punt dat b. en w. niet alle gegevens die het college kreeg openbaar konden ma ken. Een deel was afkomstig van instan ties die daar geen prijs op stelden. RAAD TERNEUZEN: "Geen Nobelprijs voor scheikunde" TERNEUZEN - Het Temeuzense WD-raadsIïd H. de Jonge heeft don derdagavond temidden van de ernst van het NSM-afvaldebat voor vro lijkheid gezorgd door met een bere kening te komen, dat het materiaal op de Temeuzense stortplaats giftig genoeg is om 15 miljoen mensen om zeep te helpen. Het afval in de liele kanaalzone zou de dood van 111 mil joen personen kunnen veroorzaken. Burgemeester C. Ockeloen had zijn twijfels aan de berekeningen (die overigens gecheckt zijn bij de In spectie milieuhygiëne). „Laat de Chinezen maar komen", zei hij, toen de heer De Jonge zijn cijfers be kendmaakte. Toen het gelach was verklonken merkte de SGP'er M. Ko lijn op: „De Nobelprijs voor schei kunde zal wel niet in deze raadszaal vallen". Later zou het PPR/D'66-raadslid H. F. M. Magermans de burgemeester vragen om de opmerking van de CDA'er drs. J. Hamelink dat de milieu-inspectie 'kruistochtallures' vertoonde in de NSM-kwestie te la ten schrappen uit de notulen. De heer Ockeloen weigerde en noemde een kruistocht een zeer edel gebeuren. Het PPR-raadslid: „Als we 't dan maar niet over Jeruzalem heb ben, de elfde eeuw. Als historicus moet ik dan zeggen dat die kruis tochten helemaal niet zo nobel wa ren. De deelnemers kwamen rijker terug dan ze vertrokken". Fractievoorzitter De Jonge van de WD: „De Nobelprijs voor geschie denis valt ook al niet in deze zaal Zet dit eens heel overmoedig op uw verlanglijstje. MOERMAN Walstr. 94 - Vlissinger VRIJDAG 29 OKTOBER 1976 provincie VVD EN PPR/D'66 TEGEN, MAAR WEL VOOR UITVOEREN BEMONSTERINGSPROGRAMMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2