Dodencijfer treinramp bij
Goes gestegen tot zeven
EERSTE PERSONENTREIN OVER BAANVAK
EINDEWEGE RIJDT VANDAAG WEER
Meerderheid Temeuzense raad
staat achter beleid van
b. en w. in kwestie NSM-afval
PZC/P
almanak
eKKer
Verwachting NS-junctionarissen:
Wedgwood
GEWONDEN BUITEN LEVENSGEVAAR
NS AANSPRAKELIJK
VOOR ALLE SCHADE
EN GEVOLGEN
GOES - Het aantal doden van
de treinramp van woensdag na
bij Eindewege is op zeven ge
komen. In de nacht van woens
dag op donderdag overleed in
het Dijkzigtziekenhuis te Rot
terdam de 17-jarige Ad Quaak
uit Goes. Hij bleek er het ern
stigst aan toe te zijn toen de ge
wonden woensdagmorgen naar
't ziekenhuis in Goes waren ge
bracht en werd dan ook meteen
naar het Rotterdamse zieken
huis overgebracht. Evenals drie
andere dodelijke slachtoffers
was Ad Quaak leerling van de
mts in Vlissingen. Twee leerlin
gen van deze school behoren
nog tot de gewonden.
De gewonden zijn allen buiten levens
gevaar. Twee van hen, de 26-jarige J.
W. Roose uit Goes en de 37-jarige J. L.
Remeïjn uit Middelburg, zijn vrij ern
stig gewond. De heer Roose heeft wer
velletsel en is in het academisch zie
kenhuis in Leiden opgenomen en de
heer Remeijn ligt met een gecompli
ceerde kaakfractuur en een shock in net
Ignatiusziekenhuis in Breda. Met de
andere vijf gewonden, die in ziekenhuis
De Bevelanden-Noord worden ver
pleegd gaat het redelijk goed.
De verwondingen bestaan voornamelijk
uit schedelletsel en diverse fracturen.
De president-directeur van de Neder
landse Spoorwegen, mr. M. G. de Bruin,
en de chef van de dienst in- en externe
betrekkingen van de NS. drs C. P. van
Strien, bezochten donderdag aan het
eind van de middag de gewonden, die in
Goes worden verpleegd. De NS-
funcionarissen liepen met geneesheer
directeur dr. G T. Lie langs de bedden
en spraken met de gewonde passagiers.
De hr De Bruin, die woensdag in ver
band met het ongeval ui thet buitenland
terugkeerde, is van plan om binnenkort
ook de twee gewonden, die in Leiden en
Breda verpleegd worden, te bezoeken.
De stoffelijke overschotten van de
slachtoffers zijn opgebaard in het mor
tuarium van het ziekenhuis De
Bevelanden-Noord. Er is geen speciale,
openbare rouwkamer of een zoge
naamde 'chapelle ardente' voor deze ge-
ZEEUWSE
Dom
Vanuit België bereikte ons onlangs
de uitnodiging te komen kennisma
ken met 'Up with People', een groep
die artistieke paden bewandelt, die
wij met kennen. Dal is dom van ons.
want de invitatie vermeldt dat het
hier gaat om een wereldbekende
groep.
Ook dom van ons is. dat wij niet be
grepen wat de uitnodigende partij
bedoelt met de mededeling dat ons
na de kennismaking een kleine kol-
latie sal worden aangeboden. We
hebben er Van Dale op nageslagen
en ontdekten, dat het hier gaat om
een licht avondmaal.
Op het eerste gezicht is het heel ver
standig van ome Belgische vrienden
om met ons een kleine kollatie te wil
len gebruiken. De lust om naar 'Up
with People' te komen neemt daar
door sterk toe. Maar, wat meldt Van
Dale verder: een kollatie is een maal
samengesteld uit gerechten, die op
de Vastendagen zijn toegestaan.
Een karige pot kortom. Terwijl - zo
ver ons bekend - ook in België de vas
tendagen niet in november vaUen.
legcnheidingrichl. Vanmiddag (vrijdag) morgen in Rotterdam worden gecre-
zal in de mts in Vlissingen een besloten meerd. Eveneens maandag in Den Haag
sobere herdenkingsbijeenkomst wor- vindt de crematie plaats van H. J de
den gehouden. Deze bijeenkomst is uit- Wee in Kruiningen. A. J. Quaak zal
sluitend voor de leerlingen, de leraren
en het oveng personeel van de school.
De machinist van de trein, de heer J.
Schijven, en de NS-storingsmonteur A.
J. van de Vreede worden zaterdagmor-
maandagmiddag in Goes ter aarde
den besteld.
De NS stelt zich volledig aansprakelijk
voor alle schade en gevolgen van de
treinramp voor de gewonden en hun fa-
door de spoorwegen worden vergoed.
„Daarbij zullen we ons bepaald niet
formeel opstellen", vertelde de woord
voerder. „De gewonden, hun familiele
den en de nabestaanden van de veron
gelukten hebben al genoeg te lijden We
zullen in de meest ruime zin de aanspra
kelijkheid op ons nemen".
gen in hun woonplaats Roosendaal ter milieleden en voor de nabestaanden van
aarde besteld. Daaraan vooraf vindt een de dodelijk verongelukten, zo liet een
uitvaartmis plaats. De heer
Schoonen uit Zierikzee wordt zater
dagmorgen in Rotterdam gecremeerd.
De heer M. F. Pekaar uit Yerseke wordt
zaterdag in zijn woonplaats begraven.
Hetstoffelijk overschotvan R. C. Bosse-
laar uit Wilhelminadorp zal maandag-
voorlichtingsfunctionaris van de NS
donderdag desgevraagd weten, Alle
mogelijke kosten, zoals bijvoorbeeld
voor de medisch verzorging, de begrafe
nissen, de schadevergoeding bij even
tuele blijvende invaliditeit, uitstel van
studie en hulp aan nabestaanden, zullen
De president-directeur van de Neder
landse Spoorwegen, mr. M. G. de Bruin,
en de chef in- en externe betrekkingen
van de NS. drs. C. P. van Strien, bezoch
ten donderdagmiddag de gewonden, die
in Goes worden verpleegd, Op de foto
zijn ze ingesprek met de heer P. J M. va n
Zijl.
GS WERKEN
AAN BEMONSTERING
VOOR DUUR
VAN DRIE JAAR
TERNEUZEN - Een meerderheid van
de raad van Terneuzen steunt het be
leid dat b. en w. tot dusver hebben ge
voerd in de kwestie van bet N.S.M.-
afval.
WD en PPR/D'66 gaan niet akkoord,
maar vinden wel dat er nu een bemon
steringsprogramma moet komen voor
het materiaal op de gemeentelijke
stortplaats.
Aan zo'n programma wordt momenteel
door g.s. gewerkt, zei burgemeester C.
Ockeloen. Het is de bedoeling dat het
afval drie jaar lang onder controle zal
worden gehouden. Op basis van de ge
gevens zullen b. en w. beslissin wat hen
te doen staat. Wethouder van openbare
werken drs. R. C. E. Barbé wilde daar
donderdagavond niet op vooruitlopen.
De WD-er H. de Jonge had de scherpste
kritiek op de handelswijze van het col
lege tot dusver. Hij vond dat er van een
beleid geen sprake is geweest, dat b. en
w. lange tijd 'geheimzinnig' deden, ter
wijl de kwestie al volop in de publiciteit
was, en dat ('wat ons vooral gegriefd
heeft') de raad buitenspel was gezet.
„Wij achten ons dan ook niet verant
woordelijk voor alles wat er tot nog toe
is gebeurd. Voor het in de toekomst te
voeren beleid willen we u onze steun niet
ontzeggen mits u bereid bent de raad
van stap tot stap op de hoogte te hou
den", aldus het raadslid.
De heer H. F. M. Magermans (PPR/D'66)
vond het kwalijk dat in de hele affaire de
milieu-inspecteur op een 'onfatsoenlijke
manier' is aangevallen. Hij kon zich
tegen die aantijgingen niet verwe-
ren.„Dan laat ik maar verder buiten be
schouwing de kwalificaties die de in
spectie kreeg in de wandelgangen. Die
waren buitengewoon onelegant, op het
buitengewoon groffe af', aldus de
PPR-woordvoerder.
Dat er voor het afval geen oplossing was
gevonden lag zijns inziens aan de over
heden. De heer Magermans verweet het
bedrijf 'een zekere mate van onzorgvul
digheid' vbij het afgeveh van gifvrij
verklaringen. B. en w. van Terneuzen
Steun
Drs. J. Hamelink van het CDA wilde b.
en w. de steun van zijn fractie (aanvan
kelijk 'voorlopig' toegezegd) niet ont
houden.
Hij vond dat de affaire in 2 commissie
vergaderingen en daarbuiten ruim
schoots uit de doeken was gedaan en
dat het raadsdebat van donderdag in
feite alleen diende om de schijn te ver
mijden dat de kwestie niet in het open
baar en eerlijk zou kunnen worden be
handeld.
Het CDA-raadslid deed een felle aanval
op de WD-er De Jonge, che hij ervan
beschuldigde 'obstructiepolitiek' te
voeren, in strijd met zijn positie als ge
meentebestuurder.
In tweede instantie zou hij een al in sep
tember gemaakte opmerking herhalen
dat de WD'er zich schuldig had ge
maakt aan 'onwaarachtige methoden'
en in zijn betogen opzettelijk feiten had
weggelaten. Op die manier zou het
raadslid aanzienlijk hebben bijgedra
gen aan de onrust rond het N.S.M.-afval.
De CDA'er vroeg zich verder af, of er bij
de milieu-inspectie - die hij overigens
niets wilde verwijten - geen sprake was
geweest van 'kruistochtallures'.
Overigens wil en kan het CDA - aldus
drs. Hamelink - geen oordeel geven over
het werkelijke gevaar dat het afval met
zich mee kan brengen. „Als het afval ge
vaarlijk is, ligt het het best op de vuil
nisbelt, want daar wordt het gecontro
leerd". Weghalen bleek juridisch niet
afdwingbaar, al vond de CDA'er het wel
opmerkelijk dat het hele probleem niet
voor de burgerlijke rechter was ge
bracht.
Het sluiten van de stortplaats zou naar
zijn mening een 'overbodige maatregel'
zijn, die geen oplossing brengt en hoog
stens gezien kan worden als 'vriendelijk
gebaar of schuldbewuste knieval' van
de gemeente Terneuzen voor de inspec
tie. „De schuld van de gemeente staat
niet vast. Het wachten is op de bemon
stering en de uitspraak van de Kroon",
aldus de heer Hamelink.
„Wat doen?"
De heer F. K. Hamelink van het GPV
leidde uit de ter inzage gelegde stukken
hadden zich zijns inziens verscholen en de monsterresultaten af, dat het af
val momenteel geen gevaar betekent
voor de volksgezondheid. Hij wilde
niet uitsluiten dat dat gevaar alsnog
ontstaat en vroeg zich af, wat de ge
meente dan te doen staat.
De SGP'er W. Kolijn toonde zich niet
bijster gelukkig met het materiaal op de
stortplaats, maar vond d at b. en w. geen
enkele blaam treft. Weghalen is naar
zijn oordeel als middel erger dan de
kwaal, al betoogde hij ook, dat wethou
der van milieuzaken J. H. Strijbos in de
vergadering van de raadscommissies
voor openbare werken en milieuwzaken
wel wat luchthartig had gedaan over de
gevaren van het goedje.
De heer P. Remijnsen (PvdA) wilde nog
eens onderstrepen dat zijn fractie in de
gecombineerde vergadering van de
commissies milieuzaken en openbare
werken slechts voorlopig met het ge
volgde beleid akkoord was gegaan. Hij
niemde de gifvrijverklaringen 'wel erg
summier' en vroeg zich af, of voortaan
geen analyses van de ladingen moeten
worden gemaakt en waarom dat niet
was gebeurd.
De PvdA'er informeerde verder naar de
kosten van de bemonstering en vond
dat het 'mogelijk voordeel van het af
voeren niet opweegt tegen het nadeel
van het laten liggen'.
bloembollen, coniferen?(\IJ
besdragende heesters,
vaste planten etc
bij ons een grote collectie tegen
verlaagde prijzen.
blosmen en tuincentrum
Langevielesingel 34, Middelburg
Tel.: (01180) 25253
Herstel duurde
langer dan
verwacht werd
GOES - Vanmorgen (vrijdag) vroeg
even voor zes uur moet de eerste perso
nentrein weer over het herstelde baan
vak bij Eindewege zijn gereden, vol
gens de verwachting van de NS-
functionarissen. die de leiding hadden
van de herstelwerkzaamheden. Het
was de bedoeling dal vannacht om on
geveer drie uur de bovenleiding en de
beveiligingsinstallatie ter plaatse van
de treinramp van woensdag onder
stroom zou worden gezet. Daarop zou
een uit Roosendaal komend treinstel de
beide sporen proberen om te zien of al
les goed functioneerde.
Het herstel van het beschadigde baan-
worden. Brandweerlieden stonden bij
het verplaatsen van de tankwagons en
het werken eraan paraat om in te grij
pen zodra er iets mis zou gaan. Ook dat
alles bleek de andere werkzaamheden
flink te stagneren.
De totaal vernielde rijtuigbak van de
fcersonentrdin, die bij de botsing op de
achterste vijf wagons van de goederen
trein terecht kwam. werd met behulp
van de uit Eindhoven overgekomen
zware kraan naast de spoorbaan gezet
De andere ontspoorde rijtuigbak werd
van zijn wielstellen ontdaan en kwam
ook naast de spoorbaan te staan. Dit
rijtuig, dat betrekkelijk weinig schade
heeft opgelopen, zal waarschijnlijk in
het weekeinde worden weggehaald.
Daartoe zullen de wielstellen weer op de
rails geplaatst worden, waarna het rij
tuig erop zal worden getild. Het zal naai
de NS-werkplaats in Haarlem worden
gebracht. Nadat tegen half vier de
wrakken belemmerden het herstel van
het baanvak. Overigens was men aan
het begin van de avond wel zover om in
beperkte mate weer treinen te laten rij
naar het Sloegebied zullen vandaag
weer gaan rijden.
Onderzoek
den. Men besloot datniet te doen omdat Donderdag is een begin gemaakt met
het onderzoek naar de oorzaak van de
treinramp. Deskundigen op het gebied
van de beremming en de beveiliging
van de spoorbaan hebben hun eerste
tests gedaan. Over die onderzoeken
w orden geen mededelingen gedaan
voordat het totale onderzoek is afge
rond. Ook werden donderdag een aan
tal getuigen gehoord. Volgende weck
donderdag is het officiële getuigenver-
Vanaf vanmorgen vroeg rijden de
treinen dus weer als normaal, als er
vannacht tenminste geen kink in de ka
bel gekomen is. Voorlopig zal het her
stelde baanvak met een snelheid van
maximaa 160 km per uur bereden mngen
worden. Ook de goederentreinen van en
hoor. De resultaten van het totale on
derzoek worden niet voor eind vol
gende week verwacht.
Brigadier A. L. Aerts van de Goese re
cherche zei niet te verwachten dat het
onderzoek een keiharde uitspraak zal
opleveren over de vraag of de oorzaak
van de treinramp schuilt in een techni
sche of een menselijke fout. „Wat er ook
uit de bus komt. er zullen altijd de no
dige slagen om de arm gehouden moe
ten worden. Want de enige twee mensen,
die zouden kunnen vertellen wat er echt
gebeurd is. zijn dood".
vak bleek aanzienlijk langer te duren grootste ravage opgeruimd was kon de
dan aanvankelijk
verwacht, uit meer dan vijftig man bestaande
Woensdag ging men er namelijk van uit NS-ploeg beginnen met het herstel van
dat tegen een uur of twee donderdag
middag weer - zij het misschien gedeel
telijk - gebruik zou kunnen worden ge
maakt van de spoorlijn. Het opruimen
van de ravage duurde echter veel langer
dan verwacht, was De vernielde tan
kwagons moesten namelijk uiterst
voorzichtig naast de spoorbaan gezet
worden. Zoals bekend zat er in de tanks
nog een beetje fosforvloeistof en om te
voorkomen dat dat spul er uit zou lopen
werden de wagons bij het optillen en
naast de spoorbaan zetten angstvallig
horizontaal gehouden. Eén van de vijf
ontspoorde tankwagons bevond zich
nog in zo'n goede staat, dat hij weer op
de rails kon worden gezet. De wielstellen
van de andere wagons werden met snij
branders losgemaakt, zodat uiteindelijk
de tanks overbleven. Deze werden don
derdagmiddag op vrachtauto's geladen
om onder excorte van politie en brand
weer naar Fijnaart te worden vervoerd,
waar de inhoud geneutraliseerd zal
de rails en de bovenleiding. De verbogen
spoorstaven en kapotte bielzen alsmede
het vernielde portaal voor de bovenlei
ding waren 's-nachts al opgeruimd
Over een afstand van ongeveer honderd
meter moesten de beide spoorbanen
worden vernieuwd. Eerst legde men de
noordelijke spoorbaan aan en werd de
zuidelijke bovenleiding getrokken (na
dat naast de fundamenten van het oude
een nieuw portaal was gebouwd). De
bovenleiding moest over vierhonderd
meter worden vernieuwd. Later werden
de zuidelijke spoorbaan en de noord
elijke bovenleiding in orde gemaakt Bij
het werk aan de rails hoorde ook het
vernieuwen van twee wissels.
's-Morgens zeiden NS-functionarissen
nog te verwachten dat de eerste trein
rond acht uur 's-avonds zou kunnen rij
den, maar dat tijdstip bleek later toch
weer moeilijk haalbaar te zijn. Met
name de langs de spoorbaan staande
Wethouder Barbé vond het niel
vreemd, dat b. en w. een meerderheid
van de raad achter zich vonden. „Inhei
verleden is de zaak steeds uitvoerig
doorgesproken in de commissies mi-j
lieuzaken en openbare werken, terwijl
we ook vragen van individuele raads
leden hebben beantwoord".
Gelet op het overleg met instanties ah
g.s.. de milieu-inspectie, de N.S.M. en
het ministerie van volksgezondheid en
milieuhygiëne vond hij niet dat b. en w.
geen beleid hadden gevoerd.
De suggestie van de heer De Jonge, dat
Terneuzen al op 20 februari argwaan
had moeten krijgen wees hij van de
hand Op die datum belde de milieu-
inspecteur met het verzoek monsters te
mogen nemen. Omdat de N.S.M. zijn af
val steeds van deugdelijke gifvrijverkla
ringen voorzag, was er volgens de we
thouder geen aanleding om de zendin
gen te stoppen. Dat gebeurde pas toen
de stortplaats te vol dreigde te raken
De heer Barbé herinnerde er verder aan,
dat b. en w. in bestuurlijk overleg heb
ben geprobeerd om althans een deel van
het vuil weg te krijgen. Dat bleek juri
disch niet afdwingbaar.
Hij weet de problemen overigens voor
een deel aan het feit dat N.S.M. en
milieu-inspectie niet voor een compro
mis voelden.
Het nemen van monsters van eldke
hoeveelheid aangeboden vuil is zijns in
ziens ondoenlijk. Het is de bedoeling om
met de raadscommissie voor openbare
werken te voerleggen over het bemon-
steringsprogramma.
Burgemeester Ockeloen dacht dat het
voor een belangrijk deel door de ge
meente moet worden gefinancierd. „Wie
betaalt bepaalt ook", betoogde hij. B. en
w. hebben naar zijn overtuiging in deze
zaak een eigen beleid gevoerd dat ('dat
is natuurlijk altijd plezierig') parallel
bleek te lopen aan dat van g.s.
Wethouder vanf milieuzaken Strijbos j
bekende dat b. en w. vooral aanvanke
lijk 'in het duister hebben getast' omdat
de normen volgens de wet chemisch af
valstoffen niet bekend waren. Hij be
toogde dat de technisch diensten ('en
niet alleen de onze') zich afvragen of
bemonstering wel nodig is. Dat zal ech
ter bestuurlijk worden afgedwongen".
De wethouder stelde zich op het stand
punt dat b. en w. niet alle gegevens die
het college kreeg openbaar konden ma
ken. Een deel was afkomstig van instan
ties die daar geen prijs op stelden.
RAAD TERNEUZEN:
"Geen Nobelprijs
voor scheikunde"
TERNEUZEN - Het Temeuzense
WD-raadsIïd H. de Jonge heeft don
derdagavond temidden van de ernst
van het NSM-afvaldebat voor vro
lijkheid gezorgd door met een bere
kening te komen, dat het materiaal
op de Temeuzense stortplaats giftig
genoeg is om 15 miljoen mensen om
zeep te helpen. Het afval in de liele
kanaalzone zou de dood van 111 mil
joen personen kunnen veroorzaken.
Burgemeester C. Ockeloen had zijn
twijfels aan de berekeningen (die
overigens gecheckt zijn bij de In
spectie milieuhygiëne). „Laat de
Chinezen maar komen", zei hij, toen
de heer De Jonge zijn cijfers be
kendmaakte. Toen het gelach was
verklonken merkte de SGP'er M. Ko
lijn op: „De Nobelprijs voor schei
kunde zal wel niet in deze raadszaal
vallen".
Later zou het PPR/D'66-raadslid H.
F. M. Magermans de burgemeester
vragen om de opmerking van de
CDA'er drs. J. Hamelink dat de
milieu-inspectie 'kruistochtallures'
vertoonde in de NSM-kwestie te la
ten schrappen uit de notulen.
De heer Ockeloen weigerde en
noemde een kruistocht een zeer edel
gebeuren. Het PPR-raadslid: „Als we
't dan maar niet over Jeruzalem heb
ben, de elfde eeuw. Als historicus
moet ik dan zeggen dat die kruis
tochten helemaal niet zo nobel wa
ren. De deelnemers kwamen rijker
terug dan ze vertrokken".
Fractievoorzitter De Jonge van de
WD: „De Nobelprijs voor geschie
denis valt ook al niet in deze zaal
Zet dit eens heel
overmoedig op uw
verlanglijstje.
MOERMAN
Walstr. 94 - Vlissinger
VRIJDAG 29 OKTOBER 1976
provincie
VVD EN PPR/D'66 TEGEN, MAAR WEL
VOOR UITVOEREN BEMONSTERINGSPROGRAMMA