Treinramp Eindewege technische of een menselijke fout? Praten over derde dubbeldekker op dit moment niet opportuun 'DRAAIBOEK' VAN DE TREINRAMP Axelaar staat in Gent terecht voor zwendel PZC/provincle DONDERDAG 28 OKTOBER 1976 NS: NOG NIETS BEKEND OVER OORZAAK drie oorzaken mogelijk GOES - Is de treinramp bij Ein dewege veroorzaakt door een technische fout of door een menselijke fout? Dat is een vraag waarmee technici van de Nederlandse Spoorwegen zich de komende weken zullen be zighouden. Woensdag tastte men nog volledig in het duister over de oorzaak van de ramp. Woordvoerders van de NS hiel den zich zorgvuldig op de vlakte als er naar mogelijke oorzaken geïnformeerd werd. Pas na het opruimen van de ravage in de nacht van woensdag op don derdag als het technisch onder zoek begint en misschien zelfs pas na het getuigenverhoor, dat volgende week donderdag gaat beginnen kan er iets zinnigs over de oorzaak van de ramp ge zegd worden. De feiten staan intussen wel vast. De goederentrein was zoals vrijwel iedere doordeweekse morgen om 7.03 uur uit Goes vertrokken. Het was mistig met een zicht van minder dan 50 meter. Bij Eindewege, waar de wissels moeten worden verzet om de goederentrein van de spoorlijn Goes-Middelburg naar de lijn naar het industriegebied te laten af buigen, moet de goederentrein wachten om de eveneens om 7.03 uur uit Middel burg vertrekkende Intercitytrein 2120 te laten passeren. Deze trein vertrok woensdag uit Middelburg met drie mi nuten vertraging. Nagegaan moet nog worden of deze trein nog vertraging had toen hij in Goes binnenkwam. Het is in ieder geval mo gelijk dat de goederentrein woensdag morgen langer heeft moeten wachten op het passeren van de Intercitytrein dan normaal. De stoptrein, die later op de goederentrein zou botsen, kwam het station van Goes met één minuut ver traging binnen. Die vertraging werd in gelopen doordat de trein slechts één in plaats van normaal twee minuten op het station bleef staan. Voor zover woens dag kon worden nagegaan hebben de machinist en de rangeerders van de goederentrein alle handelingen ver richt, die ze noimaal ook verrichten. Dat betekent, vertelden woensdag de heren H. van de Heuvel en C. Clemens, respectievelijk chef exploitatie van het rayon Roosendaal (Zeeland en West- Brabant) en chef exploitatie van hetdis- trict Zuidwest van de Nederlandse Spoorwegen, dat er in eerste instantie drie mogelijke oorzaken voor de ramp zijn aan te wijzen: ofwel de machinist van de stoptrein is doorseinen gereden, waarvoor hij minstens snelheid moet minderen, ofwel de beveiligingsinstalla tie functioneerde niet goed, ofwel de remmen van de stoptrein werkten niet of zijn te laat gebruikt. De dichte mist Treinverkeer pas vanmiddag weer op gang GOES - De heer H. van den Heuvel, ex ploitatiechef van de NS verwacht dat het treinverkeer tussen Goes en Mid delburg pas vandaag, donderdag, in de loop van de middag kan worden hervat. Tegen twee uur vannacht denkt men de ravage op de plaats van de botsing zo ver te hebben opgeruimd, dat kan wor den begonnen met het herstel van de spoorbanen en van de bovenleiding. Het reizigersvervoer tussen Goes en Mid delburg wordt voorlopig verzorgd met autobussen. werd door de heer Van den Heuvel als een 'complicerende factor' omschreven. Vast is komen te staan meteen na het reddingswerk dat de seinlichten langs de spoorbaan bij de ongelukken de kleuren vertoonden, die ze zouden moe ten vertonen: ongeveer tweehonderd meter voor de wisselplaats stond op rood en het en het licht ongeveer vijf tienhonderd meter verder terug naar Goes was geel. Dat hoeft, vertelden de woordvoerders van de NS, overigens nog niet te betekenen dat de machinist van de stoptrein een geel licht heeft ge negeerd. In de eerste plaats is het moge lijk dat de beveiligïngsinstallatie een tijdelijk mankement heeft vertoond en in de tweede plaats kan het zijn dat de stoptrein zelf door het binnenrijden van het betreffende 'blok' in de spoorlijn de lichten in de aangetroffen stand heeft gezet. Een menselijke fout is, gezien wat er verder gebeurd is, echter niet uit te slui ten. In de cabine van de stoptrein zaten machinist J Schijven en NS- storingsmonteur A. J. van de Vreede. De laatste was op weg voor zijn dienst in Vlissingen. Het is een machinist toeges taan om bij slecht zicht iemand in de cabine toe te laten om dan samen uit te kijken. Het is mogelijk dat de machinist en de storingsmonteur het gele licht op ongeveer 1700 meter van de wisselplaats niet gezien hebben. Dat licht gaf aan dat het volgende licht op rood stond en dat Chauffeur gedood bij ongeval op spoorwegovergang ij Woensdrecht WOENSDRECHT - Bij een botsing op de spoorlijn Vlissingen-Roosendaal is even na de treinramp bij Eindewege de heer J. C. Broeren uit Huybergen bij Woensdrecht om het leven gekomen. De heer Broeren botste bij Woensdrecht met een vrachtauto op een onbewaakte, particuliere spoorwegovergang op de trein richting Roosendaal. De trein liep vertraging op van een uur. waardoor het toch al ontregelde treinverkeer tussen Goes en Roosendaal nog meer in de war liep. betekende weer dat het.'blok', waarin de wissels liggen, niet vrij was. Bij het zien van een geel licht moet een machinist zijn snelheid verminderen om vervol gens bij het rode licht zo'n 1500 meter verderop te stoppen. Als de stoptrein door het gele licht gereden is zonder dat werd opgemerkt dan moet de machi nist ineens met het rode licht geconfron teerd zijn en toen krachtig zijn gaan remmen. Dat zou overeenstemmen met de verklaringen van een van de passa giers van de trein, die vertelde dat er vlak voor de klap hard geremd werd. Als één en ander zo verlopen is heeft het remmen met veel uitgehaald, want er was nog geen tweehonderd meter af stand tussen het rode licht en de achter ste tankwagon. En dat is veel te weinig om een me t een snelheid van 120 km per uur rijdende trein (zo hard wordt door gaans op het betreffende baanvak gere den) tot stilstand te brengen. Maar door dat remmen moet de snelheid wel iets zijn vertraagd en dat zou dan weer klop pen met de schatting van de snelheid van de stoptrein op het moment van de botsing: 90 a 100 km per uur Maar het blijft ook nog altijd mogelijk dat de remmen niet goed gewerkt heb ben. Dat moet het technisch onderzoek uitwijzen. Daarbij zal onder meer wor den nagegaan in welke stand de rem- kraan in de vernielde cabine stond. Overigens is het bij een spoorwegonge val altijd moeilijk om vast te stellen op welk moment en op welke plaats de remmen zijn gebruikt, omdat zich op spoorrails, in tegenstelling totbij krach tig remmen op de weg, geen remsporen aftekenen. Dat onderzoek zal zich in de eerste plaats op de bercmming van de stop treinen de beveiligingsinstallatie rich ten. Volgende week donderdag pas zul len de getuigenverhoren beginnen. Woensdag kon bijvoorbeeld de hevig geschokte rangeerder, die zich bij de achterste wagons van de goederentrein bevond en die de treinen op elkaar moet hebben zien vliegen, niet gehoord worden. Onbekend was nog of de spoorwegongevallenraad net zoals bij de treinramp bij Schiedam in maart dit jaar de zaak zal onderzoeken. bij GOES - Het 'draaiboek' van de treinramp, zoals die woensdag bij het gehucht Eindewege plaatsvond, ziet er als volgt uit: 07.03 uur, vertrek goederentrein met locomotief 2229 naar Sloegebied; totaal 17 wagons, twee platte en 15 ketelwagons met fosforrestanten. De wagons moesten in het Sloegebied geladen worden. 07.11 uur, vertrek van personentrein 4611 vanaf het station Goes; de trein was 1 minuut te laat in Goes maar bekortte de stoptijd en reed op tijd weg. 07.03 uur, vertrek personentrein 2120 uit Middelburg, 3 minuten te laat, die het wisselpunt bij Eindewege noimaal passeerde, de goederentrein wachtte daarop alvorens de rangeerwerkzaamheden konden beginnen. 07.15 uur, tijdstip van de botsing. 07.20 uur, melding komt binnen bij het hulpcentrum voor Midden-Zeeland in Goes, alwaar groot alarm geslagen wordt. 07.25 uur, eerste surveillance-wagen van de gemeentepolitie Goes op de plaats van de ramp. 07.30 uur, eerste ambulancewagen arriveert tegelijk met eenheid Goese brand weer; het reddingswerk komt op gang. 07.55 uur, laatste gewonden uit de wagons gehaald en op weg naar ziekenhuis de Bevelanden-noord; ook drie lijken zijn dan al afgevoerd. 08.40 uur, laatste meGgewonde passagier wordt naar huis geholpen, 10.30 uür, werktrem NS uit Eindhoven met grote kraan arriveert. 13 10 uur, achterste rijtuigen ramptrein worden losgetrokken en stuk versleept; de opruimingswerkzaamheden zijn in volle gang. de identiteit van doden en gewon den wordt door NS-voorlichter H. Wissink bekend gemaakt. De redding van de gewonden en het bergen weggedragen. de stoffelijke overschotten is voltooid. Het laatste dode sLaauojjer u WESTERTERP: „SPREKEN OVER VEERBOOT ONDERGRAAFT MIJN POSITIEVE OEVERVERBINDING-GETUIGENIS..." minister gaat 'ruimschoots' praten met gs iVan onze Haagse redacteur DEN HAAG - Minister Westerterp van verkeer en waterstaat vindt het niet opportuun om op dit moment te praten over de voorbereiding van een nieuwe, derde dubbeldeksveerboot voor de Westerschelde. Spreken over een nieuwe veerboot zou volgens de be windsman neerkomen op het onnodig ondergraven van zijn positieve getui genis over de vaste oeververbinding Westerschelde vorige week. Wel wil de minister binnenkort ingaan op de uit nodiging van het provinciale bestuur van Zeeland om 'ruimschoots' van ge dachten te komen wisselen over de vaste oeververbinding en de eventuele problemen voor de veerdienst. De minister maakte dat woensdaga vond in de tweede kamer bekend tijdens de voortzetting van de behandeling van zijn begroting. Met stelligheid her haalde hij de woorden die hij vorige week 'voor eigen rekening' sprak tijdens de vergadering van de vaste commissie verkeer en waterstaat uit de tweede kamer: .Ik ben ervan overtuigd, dat de beslissing in 1977 zal worden genomen. Naar ik van harte hoop nog door het huidige kabinet". De heer Westerterp zei dat het PvdA- kamerlid Roels uit de toelichting op de begroting 1977 van het rijkswegenfonds naar zijn mening terecht heeft gecon cludeerd dat de regering in beginsel het belang van de verbinding onderkent De heer Roels reageerde op de opmerkin gen van de minister over de vaste oever verbinding met de mededeling op moge lijke problemen voor de veerdienst te hebben gewezen en naar de mogelijk heid te hebben geïnformeerd om voor uitlopend op de beslissing medewerking te geven aan het. maken van tekeningen voor een derde dubbeldekker. Hij maakte evenwel nogmaals duidelijk aan de vaste oeververbinding op korte termijn veruit de voorkeur te geven Volgens minister Westerterp zal bij eventueel opnieuw uitstel van de oever verbinding een nieuwe veerboot pas in 1981 nodig zijn. Vanmorgen (donderdag) zal in de tweede kamer worden gestemd over de amendementen die tijdens de begrotingsbehandeling deze week zijn ingediend. Zoals gemeld, wil een van die amendementen de leningen garanderen die voor de oeververbinding moeten worden aangegaan op de kapitaal markt. Volgens het door zes leden on dertekende voorstel zal die garantie tot. maximaal 1150 miljoen gaan Oosterse hel de De heer Westerterp wilde niet met liet geven van aanwijzingen vooruitlopen over de te kiezen doorstroomopen ing in de pijlerdam, die fii de monding van de Oosterschelde komt. Hij verleide dat de speciale interdepartementale werk groep onlangs met haar werkzaamhe den begonnen is en dat de studie begin volgend jaar afgerond zal zijn. De mi nister herhaalde zijn onlangs in Noord-Brabant gedane uitspraken over het streven naar het zoet-houden van het Zoommeer. Speciale aandacht zal daarbij uitgaan naar het onderzoe ken van de mogelijkheid om verschil lende woonkernen aan te sluiten aan de pijpleiding naar Waarde, ter ontlasting van hot toekomstige Zoommeer. Volgens de bewindsman is het nemen van een beslissing over het zout-blijven of zoet-worden van de Grevelingen de eerste tijd nog niet te verwachten. Het wachten is op de afronding van een eco logische studie. Om de Grevelingen voorlopig zo goed mogelijk zout te hou den. zijn volgens minister Westerterp op korte termijn wellicht voorzieningen te treffen. Ten aanzien van de omvang van de slui zen in de Oesterdam tnerkte de be windsman nog op dat een grote omvang mogelijk een grotere penetratie van zout water in het Zoommeer en in de Oosterschelde tot gevolg zal hebben. Mogelijk dan zelfs met nadelen voor de mosselen en oesters. De heer Westerterp beloofde speciale aandacht te zullen schenken aan het zoeken naai' een op lossing voor een betere toegankelijk heid van Bergen op Zoom Als voorbeeld noemde hij het incidenteel toelaten van grote schepen: Rijkswaterstaat zal daarvoor beslist wel een ingenieuze op lossing kunnen vinden" don maris te goes GOES - Vrijdag 5 november 1976, om 20.00 uur, wordt, in het museum voor Zuid- en Noord-Beveland een expositie geopend van Don Maris. Tentoonges teld wórden potloodtekeningen in kleur en zwart-wit. De opening wordt muzi kaal opgeluisterd door het kwintet Jazzterday. De expositie duurt tot en mei 27 november '76 en is van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00-12 00 uur en 13.00-17.00 uur te bezichtigen. Rookontwikkeling bij kelderbrand MIDDELBURG - Omstreeks tien uur woensdagmorgen ontstond een begin van brand in de kelder van het pand Rouaansekaai 21 tc Middelburg. Hoe wel de schade gering was liet het brandje zich aanvankelijk vrij ernstig aanzien, omdat in de kelder een grote rookontwikkeling was ontstaan. De brandweer was er snel bij, drong met behulpvan persluchtmaskers de kelder binnen en wist het vuur in korte tijd te doven. De oorzaak bleek kortsluiting te zijn in een elektriciteitskabel, die tegen een gasleiding lag. Door verhitting was een lek in de gasbuis ontstaan. Gemeen tebedrijven hebben het lek voorlopig gedicht en de gastoevoer afgesloten Het pand. eigendom van H. B. uit Mid delburg, is aan een zestal mensen ver huurd, De eigenaar is tegen brand schade verzekerd. De schade beperkte zich tot brandschade aan de leidingen en enige rookschade. Kreekraksluizen vrijwel vrij van olie RILLAND - Er bestaat geen gevaar meer voor grote olievlekken bij de Kreekraksluizen. Men is momenteel bezig met het wegwerken van de laat ste resten olie met de zogenaamde oil- boom. Deze resten zijn afkomstig van de plaari sen waar afgelopen weekeinde schepen hebben gewacht om te worden geschut. De verwachting is dat vandaag - don derdag-de opruimingswerkzaamheden kunnen worden beëindigd. Er werd woensdag met b eide sluizen geschut Slechts enkele schepen bleven bij de sluizen liggen vanwege de mist op de Oosterschelde. FRITESAUTOMATEN VERKOCHT VAN SLECHTE KWALITEIT een inwoner van axel GENT - Vier Nederlanders, van wie één uit Axel. staan in Gent terecht wegens misbruik van vertrouwen en/of bedrie- gelijke bankbreuk. Zij hadden volgens de beschuldiging in het begin van de jaren '70 bij Gent een verkoopfirma op gericht voor fritesautomaten en de ko pers buitengewone hoge verdiensten voorgespiegeld, „Niet alleen hebben zij fritesautomaten verkocht van minderwaardige kwaliteit en tegen sterk variërende prijzen, maar ook lieten zij de kopers wat betreft het onderhoud en service volledig in de steek. Ik heb alle kopers aangeschreven op twee na is niemand tevreden over het rendement, In advertenties had de firma de fritesautomaten aangeprezen met een gegarandeerde winst' van 15.000 tot 40.000 frank (van 1.000 tot 3.300) per maand", zo getuigde de commissaris van de gerechtelijke poli tie van Gent. In totaal zijn in deze zaak zeven perso nen in beschuldiging gesteld, die de fir ma, Avem genaamd runden. Het zijn di recteur Frank K. uit Lochristi bij Gent, Herman van IJ. die samen met zijn va der ook eigenaar is van een automaten- fabriek in Deventer, de Nederlandse koopman Frederik H. uit Nijmegen, een Gentse en een rugse handelsvertegen woordiger en voorts twee Nederlandse werknemers. Jacob M.. van wie het ad res onbekend is en Roland T. H. uit Axel. De fritesautomaten werden verkocht tegen zeer uiteenlopende prijzen. Deze varieerden van 75.000 tot 175.000 frank. De hoogte van de prijs zou telkens heb ben afgehangen van de individuele koopkracht van de geïnteresseerde. Een vijftigtal personen voelen zich in deze zaak bedrogen. Een tiental onder hen heeft schuldvorderingen ingediend tegen de eigenaren van Avem, die varië ren van 1.000 tot 12.000. Avem is in 1973 failliet gegaan. Het rendement van de automaten bleef ver onder de verwachting Sommige toestellen gingen maar mee tot de eer ste, gelijk geleverde voorraad van voor gebakken frites was verkcoht. Het was op de Belgische markt praktisch on doenlijk frites te betrekken van de ge vraagde lengte van 4 centimeter. Nog moeilijker bleek het bekertjes te bestel len van de gepaste afmetingen. De meeste toestellen blokkeerden al na en kele weken. En ondanks dikwijls mon delinge toezegginen over de naservice werden vele kopers verwezen naar de fabriek in Nederland. De eerste 2 be schuldigden Frank M. en Herman van IJ. staan tevens terecht wegens bedrie- gelijke bankbreuk omdat zij na het fail liet van hun firma in 1973 ruim 3.000 hebben onttrokken aan de activa. Het proces wordt25 januari voortgezet, De cabine van de stoptrein nadat de stoffelijke overschotten eruit waren gezaagd en hoog in de lucht eens aan het rijtuig heeft vastgezeten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 35