PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT TREINRAMP BIJ GOES: 6 DODEN, 8 GEWONDEN Van Agt wil politieman in Bangkok plaatsen de krant van zeeland Stoptrein in volle vaart op goederentreinoorzaak nog onduidelijk DODEN EN GEWONDEN BIJ RAMP Callaghan loopt kwaad weg uit Labourvergadering 219e jaargang no. 256 Donderdag 28 oktober 1976 GOES - Zes doden en acht gewonden. Dat was woensdag de trieste balans van de treinramp, die zich 's-morgens vroeg bij Eindewege (een bij 's-Heer Arendskerke horend gehucht ten wes ten van Goes) had voltrokken. Een treinongeval van een derge lijke omvang heeft in Zeeland nog nooit plaatsgegrepen. De oor zaak van de ramp bleef woensdag nog onduidelijk. Het was de bedoeling dat in de loop van de nacht na het ruimen van de vernielde en beschadigde treinstellen het onderzoek naar de werking van de seinen en de remmen van de personentrein op gang zou worden gebracht. Met een - volgens met de schrik vrijgekomen passagiers en evenzeer geschrokken omwo nenden - daverende klap vloog om 7.15 uur woensdagmorgen de vier minuten eerder uit Goes vertrokken stoptrein 4611, in de richting Middelburg op een goederentrein, bestaande uit lege tankwagens, die op weg was naar Hoechst in het Sloe- gebied. Het tijdstip waarop de ramp moet heb ben plaatsgehad weet men zo nauw keurig, omdat het horloge van de om gekomen machinist van de personen trein op dat tijdstip stil was blijven staan. Die goederentreirt was om 7.03 uur uit Goes vertrokken. Om op de spoorlijn naar het industriegebied te komen moest deze trein via twee wis sels van de beide banen van de spoor- PAG1NA 2 tarieven Felle kritiek van havenbelangen Ter- neuzen op het advies van de commissie binnenvaart over de tariefsverschillen. ontkoppeling Na de door minister Van Doorn voorge stane ontkoppeling van omroepbladen en -verenigingen zou de VPRO meer zendtijd krijgen dan de AVRO. experimenten Minister Van Kemenade stelt 2 miljoen beschikbaar voor uitbreiding van dé ex perimenten in het basis-onderwijs politie De politiekorpsen in Zeeland werken voortdurend samen, aldus een overzicht van de ministers De Gaay Fortman en Van Agt aan de tweede kamer. doping In Frankrijk is een arts achtervolgd, af getuigd en ontdaan van een aantal urine-monsters door voor de uitslag van de dopingcontrole beduchte wielren- plezier n Katseveer heeft plezier in haar jazz Sonny Rollings speelt op het Newport Jazz Festival: radio- en televisiepro gramma's; strips. groei Stormachtige groei van het Amro- woningliypotheken-bestand; beurs; fi nanciën: lijn Goes-Middelburg afbuigen. Dit ge beurt vrijwel iedere dag en soms wel meerdere keren per dag, terwijl de goe derentrein na een paar minuten wordt gevolgd door een personentrein. Woensdag, in dichte mist. ging het fout. Woordvoerders van de Nederlandse Spoorwegen gingen er voorlopig van uit dat de mist niet de oorzaak is van de ramp. hoogstens een factor die de zaak bemoeilijkt heeft. De stoptrein, waarin tussen de 100 en 150 passagiers (merendeels forenzen en scholieren) zaten, botste achterop de vrijwel stilstaande goederentrein met een snelheid van vermoedelijk meer dan honderd kilometer per uur. Aan het feit dat het voorste rijtuig van de stoptrein bovenop de vijf achterste tankwagons schoof, is het te danken dat het aantal slachtoffers tot zes doden en acht ge wonden beperkt bleef. Volgens woord voerders van de NS zouden er zeker meer slachtoffers zijn gevallen wanneer de personentrein zich in de tankwagons zou hebben geboord. De ravage was in ieder geval enorm. Twee rijtuigen van de stoptrein ont spoorden en het voorste kwam op de vijf eveneens ontspoorde tankwagons te recht- De cabine, waaruit de stoffelijke resten van drie slachtoffers gezaagd werden, was door de kracht van de bot' sing van het rijtuig afgescheurd en to taal verwrongen naast de spoorbaan te rechtgekomen. Een vierde slachtoffer werd uit de trein geslingerd en raakte onder een wielenstel. dat van een van de tankwagons was afgescheurd. De twee andere doden werden geborgen in de kop van het voorste rijtuig. Daar zaten ook de passagiers die min of meer ern stig gewond raakten. Lichte paniek Na het ongeluk ontstond een lichte pa niek. Sommige passagiers renden weg. anderen gingen onmiddellijk met om wonenden en mensen die in de buurt aan het werk waren, alsmede de ma chinist en een van de rangeerders van de goederentrein, hulp bieden aan de gewonden en de mensen, die overstuur waren geraakt. De hulpverlening kwam snel en doel treffend op gang nadat een van de ran geerders de treindienstleider in Goes en omwonenden de politie in Goes gealar meerd hadden. De eerste eenheid van de Goesè brandweer en de eerste ambu lance waren binnen een kwartier ter plaatse. Daarna volgde een stroom van ambulances, hulpverleningsvoertuigen i beeld van de enorme ravage.die na de treinramp bij Eindewege ontstond. Het uit vier wagenstellen bestaande treinstel schoof voor een deel over de de goederentrein, t Luchtfoto Slagboom en Peters i van brandweerkorpsen en lijkauto". Binnen een half uur nadat de eerste red ders op de plaats van de ramp waren aangekomen, waren alle gewonden on derweg naar het ziekenhuis. Het bergen van de stoffelijke overschotten duurde wat langer, omdat sommigen bekneld zaten tussen wrakstukken, die eerst moesten worden opengezaagd of opge tild. De schade aan wagon en rijtuigen (het voorste rijtuig is totaal vernield) wordt geschat op minstens 1.2 miljoen. Voor de schade aan de spoorbanen komt er nog eens een ton bij Het totaalbedrag aan schade zal zeker 2 miljoen zijn. Meer niemos over de ramp bij Einde wege op de pagina's 15 en 17. EINDEWEGE - Bij de treinramp nabij Eindewege zijn zes personen om het leven gekomen en acht raak ten min of meer ernstig gewond. Om het leven kwamen: de 44-jarige J. Schijven uit Roosendaal (machinist van de trein): de 51-jarige A. J. van de Vreede uit Roosendaal (sto ringsmonteur van de NS - hij bevond zich bij de machinist in de cabine): de 24-jarige J. L. Schoonen uit Zie- rikzee (machinist bij de koninklijke marine); de 19-jarige M. F. Pekaar uit Yerseke (leerling mts in Vlissin- gen); de 16-jarige R. C. Bosselaar uit Wilhelmïnadorp (leerling mts in Vlissingen) en de 18-jarige H. J. de Wee uit Kruiningen (leerling mts in Vlissingen). Zwaar gewond raakten: de 17-jarige A J. Quaak uit Goes (leerling mts in Vlissingen). die vanuit het zieken huis in Goes naar het Rotterdamse Dijkzigtziekenhüis werd overge bracht: de 37-jarige J. L. Remeijn uit Middelburg, die later naar het Igna- tiuszlekenhuis in Breda is vervoerd: de 26-jarige onderwijzer J. W. Roose uit Goes, die vanuit het Goese zie kenhuis naar het academisch zie kenhuis in Leiden is gebracht: de 19- jarige A. D. Feijtel uit Kruiningen (leerling mts in Vlissingen) en de 24- jarige A. H. M. Scheppers uit St. Kruis (militair). Lichter gewond werden: de 21-jarige P. J. M- van Zijl uit Woerden (student, tijdelijk woonachtig in Heinkens- zand): de 19-jarige A. J. van der Borgt uit Schore (leerling mts in Vlissin gen) en de 54-jarige A. Uitterhoeve uit Goes (machine-bediende). De onvermoede passagier Een zo ernstig ongeval als zich gisteren heeft voorge daan tussen Goes en Middel burg ervaren de meesten on zer als een schokkende ge beurtenis, schokkender zelfs dan een verkeersongeval op de weg. Een spoorwegramp blijft ongewoon, zeker op de Zeeuwse lijn. Voorzover we weten heeft zich hier nimmer een ongeval van een dergelijke omvang voorgedaan. Wel was er in de vorige eeuw ooit sprake van een spectaculaire ontsporing in Vlissin gen: op de eerste juni 1899 boorde de boottrein zich daar in volle vaart in het stationsgebouw. Oorzaak: defecte remmen. Er waren drie doden te betreu ren. In de loop der jaren deden zich voorts ongevallen voor op onbewaakte en ook wel bewaakte overwegen, maar nooit was er sprake van een zo grote ra vage als gisteren bij 's-Heer-Arendsker- ke. Misschien leidt het beeld van zulk een chaotische situatie juist tot een ver hevigingvan deschokwerking: een trein die met grote snelheid indreunt op een andere, waardoor tonnen ijzer en staal omhoog schieten als ging het om het lichtste materiaal Een inderdaad schrik oproepend beeld. IVtateriële schade echter - hoe ernstig ook - is te herstellen. Onherstelbaar daarentegen is het verlies Ven mensen levens: zes passagiers kwamen om. on der hen drie scholieren op weg naar de MTS in Vlissingen. Wie kent niet het vertrouwde beeld bij menig station: jongelui, druk met elkaar pratend en la chend, hun school besprekend, hun huiswerk, hun genoegens, jongemensen bezig aan opleiding en vorming voor hun later leven. Zo hebben zij ook giste ren gestaan, ergens op een Zeeuws per ron. vol goede moed de trein binnen stappend, het treinstel kiezend waarin de dood een onvermoede passagier was. 'Media vita in morte suraus' zong men in middeleeuwse processies: midden in het leven zijn wij door de dood omvangen. Ondanks alle tech nische vorderingen is die menselijke werkelijkheid nog immer aanwezig en zij zal niet verdwij nen. Hoe moeilijk moet het thans de ge zinnen en de vrienden van de slachtof fers vallen om die niet verwachte werke lijkheid toch te aanvaarden. Woorden van deelneming aan hun adres vergezel len op deze plaats de berichtgeving over de trieste gebeurtenis van gisteren. De vraag die thans onvermijdelijk moet worden gesteld, luidt: hoe kon dit gebeuren? Is het beveiligingssysteem van de Nederlandse Spoorwegen niet zodanig in te richten dat dergelijke rampen worden vermeden? Een ant woord is op dit ogenblik niet te geven: het onderzoek moet nog op gang komen en pas nadat het is beëindigd zijn con clusies mogelijk. Een oordeel over de ramp van gisteren dient derhalve even eens te worden opgeschort. Woordvoer ders van de Spoorwegen hebben over igens ontkend dat er in Nederland sprake is van een toenemend aantal treinongevallen. In dit verband herin nerden zij er tevens aan dat er in dit land per jaar zo'n vierduizend passagier- streinen rijden met rond een half mil joen passagiers. Dat zijn inderdaad ge tallen die in een statistiek meetellen en aan de Spoorwegen enig recht van spre ken geven. Evenwel, deze getallen beantwoorden niet de vraag of de ramp van gisteren voorkomen had kunnen worden. Daar gaat het namelijk om. En dat antwoord zal onvermijdelijk op tafel moeten komen. OM AANVOER HEROINE TE BEPERKEN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - Minister Van Agt (justitie) wil een politie functionaris verbinden aan de ambassade in Bangkok om de aanvoer van verdovende midde len te beperken. Op korte ter mijn zal hierover een beslissing worden genomen. De bewinds man zei dit woensdag in de tweede kamer bij de voortzet ting van de behandeling van de afdeling politie van de begro tingen van justitie en binnen landse zaken. Van Agt gaf cijfers over de hoeveelhe den in beslag genomen heroine. In 1970 werd er nog geen gram in beslag geno men, in 1973 was het al 25 kilo. Vorig jaar werd er 59 kilo in beslag genomen en dit jaar is er tot nu toe al 110 kilo in beslag genomen. Volgens Van Agt is dit een goed resultaat. „Maar", zo zei hij. „zolang we niet weten welk deel van de invoer gepakt wordt, is er geen reden tot gerustheid, laat staan tot tevreden heid". De produktie in het Verre Oosten van verdovende middelen die bestemd zijn voor de export, ligt volgens Van Agt ver boven de 100 ton ..Er worden zelfs getal len genoemd van 250.000 kg, Een be langrijk deel daarvan gaat naar Europa, en een niet gering deel komt via Neder land binnen", aldus Van Agt. Minister De Gaay Fortman (binnen landse zaken) zei dat bij de bepaling van NEGEN DODEN BIJ BRAND IN HAMBURG HAMBURG (DPA/UPI/AFP) - Een brand in een woning van vier verdie pingen in de Westduitse stad Hamburg heeft woensdagmorgen het leven ge kost aan negen Turkse gastarbeiders. Twintig Turken raakten gewond. De gastarbeiders werden woensdag morgen in alle vroegte verrast door de vlammen. In paniek sprongen velen uit de ramen naar beneden, omdat het trappenhuis was veranderd in een vlammenzee. Het huis was nog niet lang geleden door Duitse bewoners verlaten, omdat het zou worden afgebroken. De eigenaar had er echter een olieverwarming in la ten aanbrengen en de Turken onderdak verschaft. de sterkte van de politie ook rekening wordt gehouden met de verschillen in criminaliteit in de verschillende plaat sen. De VVD'er Koning had hierom ge vraagd. „In Heerlen en Arnhem is extra personeel beschikbaar gesteld voor de bestrijding van de handelin verdovende middelen", aldus De Gaay Fortman. Het is volgens De Gaay Fortman niet juist dat de uitbreiding van de politie alleen een aanpassing aan de werktijd verkorting is geweest. Sinds 1970 is er een uitbreiding van 3100 man. waarvan 800 voor de aanpassing aan de werktijd verkorting. Over de nota van de hoofd commissarissen van Amsterdam. Rot terdam. Den Haag en Utrecht, waarin om 3000 man meer personeel gevraagd wordt, vindtnu ambtelijk overleg plaats tussen de betrokken korpsen, de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten en het ministerie van binnenlandse zaken. In december zal De Gaay Fortman hier- Vijf Russische dissidenten, onder wie Nobelprijswinnaar Andrej Sacharov. hebben de sjah van Perzië verzocht een uitgeweken Russische vlieger niet naar de Sowjet'Unie terug te sturen. Ze vragen tevens de Verenigde Naties zich tot de Opperste Sowjet te wenden ten behoeve van de vlieger, Valentin Za- simov, voor het geval Perzië hem zou uitleveren over een gesprek hebben met de burge meesters van deze gemeenten. De Gaay Fortman wilde nog geen uit spraak doen over een eventuele verlen ging van de opleiding van het lager poli tiepersoneel. Het CDA had hier bij monde van de CHU'er Wisselink op aangedrongen. fiantlijn CALLAGHAN LONDEN iUPI) - Premier James Cal laghan is woensdag kwaad weggelopen uit een vergadering van het bestuur van de labourpartij, toen de linkse meerderheid zich verzette tegen het economisch beleid van de regering. Kort nadat de eerste minister verdwe nen was. aanvaarde het bestuur met 13 tegen 6 stemmen een resolutie waarin steun wordt betuigd aan een vakbonds campagne tegen het regeringsbesluit om de staatsuitgaven met een miljard pond te verminderen, ter bestrijding van de inflatie. Voordat hij de bestuursbijeenkomst verliet, daagde Callaghan tegenstan ders van een verlaging van de staatsuit- gawer; uit. aan te geven hoe Engeland anders de nodige besparingen kan vin den. Terwijl het pond sterling opneuw op nieuw een slechte dag had. deed het door links overheerste partijbestuur van labour in de omstreden resolutei een beroep op het kabinet "socialisti sche politiek te bedrijven en niet te be snoeien op de sociale uitkeringen'. Deze mening van de conservatieve oppositie en buitenlandse bankkiers die pleiten voor verregaande verminderingen van de regeringsuitgaven. De regering- Callaghan heeft laten weten, dat zij de aangekondigde besnoeiing van een mil jard pond zal doorzetten. Duisenberg blijft zich verzetten tegen resolutie PvdA/PPR (Van onze parlementaire redactie) ZOETERMEER - Minister Duisenberg vindt dat de ontwerpresolutie van PvdA en PPR samenwerking met het CDA na de verkiezingen vrijwel onmo gelijk maakt. De resolutie houdt vol gens hem een dictaat in aan de partijen waarmee de progressïeven op dit mo ment samenwerken. Volgens Duisenberg moet er zo snel mo gelijk klaarheid komen over de uilwer king van de resolutie, zodat de onvrede, ook binnen de PvdA, kan worden weg genomen. Duisenberg verklaarde op een PvdA- bijeenkomst in Zoetermeer wel, dat PvdA en PPR niet tot elke prijs met het CDA in zee moeten gaan. Die beslissing moet worden genomen op grond van de houding van het CDA in de komende maanden en op grond van de erkie- zingsuitslag. „We moeten zeker weten of het het CDA ernst is met de wil om met ons verder te gaan", zo zei Duisenberg. KVP-minister Lubbers (economische zaken) vindt de o'ntwerp-resolutie van PvdA en PPR een 'ontzettend trieste zaak'. De bewindsman zei dit woensda gavond in het politiek café van het CDA in Den Haag. „Men heeft in het Catshuis een handgranaat neergelegd", aldus Lubbers. Lubbers herhaalde dat hij het niet ziet zitten om minister te worden in een ka binet met de WD. Hij wil doorgaan met de Partij van dè Arbeid. „Maar", zei hij, „hoe moeten we aan de kiezers uitleg gen dat er alleen een goed beleid te voe ren is als het CDA een minderheidsposi tie krijgt In een fabriek van 'Union Carbide' te Oak Ridge in de Amerikaanse staat Tennesse, waar kernwapens worden vervaardigd, is woensdag brand uitge broken. Ongeveer 200 werknemers moesten woden geëvacueerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 1