PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
TREINRAMP BIJ GOES:
6 DODEN, 8 GEWONDEN
Van Agt wil politieman
in Bangkok plaatsen
de krant
van zeeland
Stoptrein in volle vaart op goederentreinoorzaak nog onduidelijk
DODEN EN GEWONDEN BIJ RAMP
Callaghan loopt kwaad
weg uit Labourvergadering
219e jaargang no. 256
Donderdag 28 oktober 1976
GOES - Zes doden en acht gewonden. Dat was woensdag de
trieste balans van de treinramp, die zich 's-morgens vroeg bij
Eindewege (een bij 's-Heer Arendskerke horend gehucht ten wes
ten van Goes) had voltrokken. Een treinongeval van een derge
lijke omvang heeft in Zeeland nog nooit plaatsgegrepen. De oor
zaak van de ramp bleef woensdag nog onduidelijk. Het was de
bedoeling dat in de loop van de nacht na het ruimen van de
vernielde en beschadigde treinstellen het onderzoek naar de
werking van de seinen en de remmen van de personentrein op
gang zou worden gebracht.
Met een - volgens met de schrik
vrijgekomen passagiers en
evenzeer geschrokken omwo
nenden - daverende klap vloog
om 7.15 uur woensdagmorgen
de vier minuten eerder uit Goes
vertrokken stoptrein 4611, in de
richting Middelburg op een
goederentrein, bestaande uit
lege tankwagens, die op weg
was naar Hoechst in het Sloe-
gebied.
Het tijdstip waarop de ramp moet heb
ben plaatsgehad weet men zo nauw
keurig, omdat het horloge van de om
gekomen machinist van de personen
trein op dat tijdstip stil was blijven
staan. Die goederentreirt was om 7.03
uur uit Goes vertrokken. Om op de
spoorlijn naar het industriegebied te
komen moest deze trein via twee wis
sels van de beide banen van de spoor-
PAG1NA 2
tarieven
Felle kritiek van havenbelangen Ter-
neuzen op het advies van de commissie
binnenvaart over de tariefsverschillen.
ontkoppeling
Na de door minister Van Doorn voorge
stane ontkoppeling van omroepbladen
en -verenigingen zou de VPRO meer
zendtijd krijgen dan de AVRO.
experimenten
Minister Van Kemenade stelt 2 miljoen
beschikbaar voor uitbreiding van dé ex
perimenten in het basis-onderwijs
politie
De politiekorpsen in Zeeland werken
voortdurend samen, aldus een overzicht
van de ministers De Gaay Fortman en
Van Agt aan de tweede kamer.
doping
In Frankrijk is een arts achtervolgd, af
getuigd en ontdaan van een aantal
urine-monsters door voor de uitslag van
de dopingcontrole beduchte wielren-
plezier
n Katseveer heeft plezier in haar
jazz
Sonny Rollings speelt op het Newport
Jazz Festival: radio- en televisiepro
gramma's; strips.
groei
Stormachtige groei van het Amro-
woningliypotheken-bestand; beurs; fi
nanciën:
lijn Goes-Middelburg afbuigen. Dit ge
beurt vrijwel iedere dag en soms wel
meerdere keren per dag, terwijl de goe
derentrein na een paar minuten wordt
gevolgd door een personentrein.
Woensdag, in dichte mist. ging het fout.
Woordvoerders van de Nederlandse
Spoorwegen gingen er voorlopig van uit
dat de mist niet de oorzaak is van de
ramp. hoogstens een factor die de zaak
bemoeilijkt heeft.
De stoptrein, waarin tussen de 100 en
150 passagiers (merendeels forenzen en
scholieren) zaten, botste achterop de
vrijwel stilstaande goederentrein met
een snelheid van vermoedelijk meer dan
honderd kilometer per uur. Aan het feit
dat het voorste rijtuig van de stoptrein
bovenop de vijf achterste tankwagons
schoof, is het te danken dat het aantal
slachtoffers tot zes doden en acht ge
wonden beperkt bleef. Volgens woord
voerders van de NS zouden er zeker
meer slachtoffers zijn gevallen wanneer
de personentrein zich in de tankwagons
zou hebben geboord. De ravage was in
ieder geval enorm.
Twee rijtuigen van de stoptrein ont
spoorden en het voorste kwam op de vijf
eveneens ontspoorde tankwagons te
recht- De cabine, waaruit de stoffelijke
resten van drie slachtoffers gezaagd
werden, was door de kracht van de bot'
sing van het rijtuig afgescheurd en to
taal verwrongen naast de spoorbaan te
rechtgekomen. Een vierde slachtoffer
werd uit de trein geslingerd en raakte
onder een wielenstel. dat van een van de
tankwagons was afgescheurd. De twee
andere doden werden geborgen in de
kop van het voorste rijtuig. Daar zaten
ook de passagiers die min of meer ern
stig gewond raakten.
Lichte paniek
Na het ongeluk ontstond een lichte pa
niek. Sommige passagiers renden weg.
anderen gingen onmiddellijk met om
wonenden en mensen die in de buurt
aan het werk waren, alsmede de ma
chinist en een van de rangeerders van
de goederentrein, hulp bieden aan de
gewonden en de mensen, die overstuur
waren geraakt.
De hulpverlening kwam snel en doel
treffend op gang nadat een van de ran
geerders de treindienstleider in Goes en
omwonenden de politie in Goes gealar
meerd hadden. De eerste eenheid van de
Goesè brandweer en de eerste ambu
lance waren binnen een kwartier ter
plaatse. Daarna volgde een stroom van
ambulances, hulpverleningsvoertuigen
i beeld van de enorme ravage.die na de treinramp bij Eindewege ontstond. Het uit vier wagenstellen bestaande treinstel schoof voor een deel over de
de goederentrein, t Luchtfoto Slagboom en Peters i
van brandweerkorpsen en lijkauto".
Binnen een half uur nadat de eerste red
ders op de plaats van de ramp waren
aangekomen, waren alle gewonden on
derweg naar het ziekenhuis. Het bergen
van de stoffelijke overschotten duurde
wat langer, omdat sommigen bekneld
zaten tussen wrakstukken, die eerst
moesten worden opengezaagd of opge
tild.
De schade aan wagon en rijtuigen (het
voorste rijtuig is totaal vernield) wordt
geschat op minstens 1.2 miljoen. Voor
de schade aan de spoorbanen komt er
nog eens een ton bij Het totaalbedrag
aan schade zal zeker 2 miljoen zijn.
Meer niemos over de ramp bij Einde
wege op de pagina's 15 en 17.
EINDEWEGE - Bij de treinramp
nabij Eindewege zijn zes personen
om het leven gekomen en acht raak
ten min of meer ernstig gewond. Om
het leven kwamen: de 44-jarige J.
Schijven uit Roosendaal (machinist
van de trein): de 51-jarige A. J. van
de Vreede uit Roosendaal (sto
ringsmonteur van de NS - hij bevond
zich bij de machinist in de cabine):
de 24-jarige J. L. Schoonen uit Zie-
rikzee (machinist bij de koninklijke
marine); de 19-jarige M. F. Pekaar
uit Yerseke (leerling mts in Vlissin-
gen); de 16-jarige R. C. Bosselaar uit
Wilhelmïnadorp (leerling mts in
Vlissingen) en de 18-jarige H. J. de
Wee uit Kruiningen (leerling mts in
Vlissingen).
Zwaar gewond raakten: de 17-jarige
A J. Quaak uit Goes (leerling mts in
Vlissingen). die vanuit het zieken
huis in Goes naar het Rotterdamse
Dijkzigtziekenhüis werd overge
bracht: de 37-jarige J. L. Remeijn uit
Middelburg, die later naar het Igna-
tiuszlekenhuis in Breda is vervoerd:
de 26-jarige onderwijzer J. W. Roose
uit Goes, die vanuit het Goese zie
kenhuis naar het academisch zie
kenhuis in Leiden is gebracht: de 19-
jarige A. D. Feijtel uit Kruiningen
(leerling mts in Vlissingen) en de 24-
jarige A. H. M. Scheppers uit St.
Kruis (militair).
Lichter gewond werden: de 21-jarige
P. J. M- van Zijl uit Woerden (student,
tijdelijk woonachtig in Heinkens-
zand): de 19-jarige A. J. van der Borgt
uit Schore (leerling mts in Vlissin
gen) en de 54-jarige A. Uitterhoeve
uit Goes (machine-bediende).
De onvermoede
passagier
Een zo ernstig ongeval als
zich gisteren heeft voorge
daan tussen Goes en Middel
burg ervaren de meesten on
zer als een schokkende ge
beurtenis, schokkender zelfs
dan een verkeersongeval op de weg. Een
spoorwegramp blijft ongewoon, zeker
op de Zeeuwse lijn. Voorzover we weten
heeft zich hier nimmer een ongeval van
een dergelijke omvang voorgedaan. Wel
was er in de vorige eeuw ooit sprake van
een spectaculaire ontsporing in Vlissin
gen: op de eerste juni 1899 boorde de
boottrein zich daar in volle vaart in het
stationsgebouw. Oorzaak: defecte
remmen. Er waren drie doden te betreu
ren. In de loop der jaren deden zich
voorts ongevallen voor op onbewaakte
en ook wel bewaakte overwegen, maar
nooit was er sprake van een zo grote ra
vage als gisteren bij 's-Heer-Arendsker-
ke. Misschien leidt het beeld van zulk
een chaotische situatie juist tot een ver
hevigingvan deschokwerking: een trein
die met grote snelheid indreunt op een
andere, waardoor tonnen ijzer en staal
omhoog schieten als ging het om het
lichtste materiaal Een inderdaad
schrik oproepend beeld.
IVtateriële schade echter - hoe ernstig
ook - is te herstellen. Onherstelbaar
daarentegen is het verlies Ven mensen
levens: zes passagiers kwamen om. on
der hen drie scholieren op weg naar de
MTS in Vlissingen. Wie kent niet het
vertrouwde beeld bij menig station:
jongelui, druk met elkaar pratend en la
chend, hun school besprekend, hun
huiswerk, hun genoegens, jongemensen
bezig aan opleiding en vorming voor
hun later leven. Zo hebben zij ook giste
ren gestaan, ergens op een Zeeuws per
ron. vol goede moed de trein binnen
stappend, het treinstel kiezend waarin
de dood een onvermoede passagier was.
'Media vita in morte suraus' zong men in
middeleeuwse processies: midden in het
leven zijn wij door de
dood omvangen.
Ondanks alle tech
nische vorderingen
is die menselijke
werkelijkheid nog
immer aanwezig en zij zal niet verdwij
nen. Hoe moeilijk moet het thans de ge
zinnen en de vrienden van de slachtof
fers vallen om die niet verwachte werke
lijkheid toch te aanvaarden. Woorden
van deelneming aan hun adres vergezel
len op deze plaats de berichtgeving over
de trieste gebeurtenis van gisteren.
De vraag die thans onvermijdelijk
moet worden gesteld, luidt: hoe kon dit
gebeuren? Is het beveiligingssysteem
van de Nederlandse Spoorwegen niet
zodanig in te richten dat dergelijke
rampen worden vermeden? Een ant
woord is op dit ogenblik niet te geven:
het onderzoek moet nog op gang komen
en pas nadat het is beëindigd zijn con
clusies mogelijk. Een oordeel over de
ramp van gisteren dient derhalve even
eens te worden opgeschort. Woordvoer
ders van de Spoorwegen hebben over
igens ontkend dat er in Nederland
sprake is van een toenemend aantal
treinongevallen. In dit verband herin
nerden zij er tevens aan dat er in dit land
per jaar zo'n vierduizend passagier-
streinen rijden met rond een half mil
joen passagiers. Dat zijn inderdaad ge
tallen die in een statistiek meetellen en
aan de Spoorwegen enig recht van spre
ken geven. Evenwel, deze getallen
beantwoorden niet de vraag of de ramp
van gisteren voorkomen had kunnen
worden. Daar gaat het namelijk om. En
dat antwoord zal onvermijdelijk op tafel
moeten komen.
OM AANVOER HEROINE TE BEPERKEN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - Minister Van
Agt (justitie) wil een politie
functionaris verbinden aan de
ambassade in Bangkok om de
aanvoer van verdovende midde
len te beperken. Op korte ter
mijn zal hierover een beslissing
worden genomen. De bewinds
man zei dit woensdag in de
tweede kamer bij de voortzet
ting van de behandeling van de
afdeling politie van de begro
tingen van justitie en binnen
landse zaken.
Van Agt gaf cijfers over de hoeveelhe
den in beslag genomen heroine. In 1970
werd er nog geen gram in beslag geno
men, in 1973 was het al 25 kilo. Vorig
jaar werd er 59 kilo in beslag genomen
en dit jaar is er tot nu toe al 110 kilo in
beslag genomen. Volgens Van Agt is dit
een goed resultaat. „Maar", zo zei hij.
„zolang we niet weten welk deel van de
invoer gepakt wordt, is er geen reden
tot gerustheid, laat staan tot tevreden
heid".
De produktie in het Verre Oosten van
verdovende middelen die bestemd zijn
voor de export, ligt volgens Van Agt ver
boven de 100 ton ..Er worden zelfs getal
len genoemd van 250.000 kg, Een be
langrijk deel daarvan gaat naar Europa,
en een niet gering deel komt via Neder
land binnen", aldus Van Agt.
Minister De Gaay Fortman (binnen
landse zaken) zei dat bij de bepaling van
NEGEN DODEN
BIJ BRAND IN
HAMBURG
HAMBURG (DPA/UPI/AFP) - Een
brand in een woning van vier verdie
pingen in de Westduitse stad Hamburg
heeft woensdagmorgen het leven ge
kost aan negen Turkse gastarbeiders.
Twintig Turken raakten gewond.
De gastarbeiders werden woensdag
morgen in alle vroegte verrast door de
vlammen. In paniek sprongen velen uit
de ramen naar beneden, omdat het
trappenhuis was veranderd in een
vlammenzee.
Het huis was nog niet lang geleden door
Duitse bewoners verlaten, omdat het
zou worden afgebroken. De eigenaar
had er echter een olieverwarming in la
ten aanbrengen en de Turken onderdak
verschaft.
de sterkte van de politie ook rekening
wordt gehouden met de verschillen in
criminaliteit in de verschillende plaat
sen. De VVD'er Koning had hierom ge
vraagd. „In Heerlen en Arnhem is extra
personeel beschikbaar gesteld voor de
bestrijding van de handelin verdovende
middelen", aldus De Gaay Fortman.
Het is volgens De Gaay Fortman niet
juist dat de uitbreiding van de politie
alleen een aanpassing aan de werktijd
verkorting is geweest. Sinds 1970 is er
een uitbreiding van 3100 man. waarvan
800 voor de aanpassing aan de werktijd
verkorting. Over de nota van de hoofd
commissarissen van Amsterdam. Rot
terdam. Den Haag en Utrecht, waarin
om 3000 man meer personeel gevraagd
wordt, vindtnu ambtelijk overleg plaats
tussen de betrokken korpsen, de Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten en
het ministerie van binnenlandse zaken.
In december zal De Gaay Fortman hier-
Vijf Russische dissidenten, onder wie
Nobelprijswinnaar Andrej Sacharov.
hebben de sjah van Perzië verzocht een
uitgeweken Russische vlieger niet naar
de Sowjet'Unie terug te sturen.
Ze vragen tevens de Verenigde Naties
zich tot de Opperste Sowjet te wenden
ten behoeve van de vlieger, Valentin Za-
simov, voor het geval Perzië hem zou
uitleveren
over een gesprek hebben met de burge
meesters van deze gemeenten.
De Gaay Fortman wilde nog geen uit
spraak doen over een eventuele verlen
ging van de opleiding van het lager poli
tiepersoneel. Het CDA had hier bij
monde van de CHU'er Wisselink op
aangedrongen.
fiantlijn
CALLAGHAN
LONDEN iUPI) - Premier James Cal
laghan is woensdag kwaad weggelopen
uit een vergadering van het bestuur
van de labourpartij, toen de linkse
meerderheid zich verzette tegen het
economisch beleid van de regering.
Kort nadat de eerste minister verdwe
nen was. aanvaarde het bestuur met 13
tegen 6 stemmen een resolutie waarin
steun wordt betuigd aan een vakbonds
campagne tegen het regeringsbesluit
om de staatsuitgaven met een miljard
pond te verminderen, ter bestrijding
van de inflatie.
Voordat hij de bestuursbijeenkomst
verliet, daagde Callaghan tegenstan
ders van een verlaging van de staatsuit-
gawer; uit. aan te geven hoe Engeland
anders de nodige besparingen kan vin
den.
Terwijl het pond sterling opneuw op
nieuw een slechte dag had. deed het
door links overheerste partijbestuur
van labour in de omstreden resolutei
een beroep op het kabinet "socialisti
sche politiek te bedrijven en niet te be
snoeien op de sociale uitkeringen'. Deze
mening van de conservatieve oppositie
en buitenlandse bankkiers die pleiten
voor verregaande verminderingen van
de regeringsuitgaven. De regering-
Callaghan heeft laten weten, dat zij de
aangekondigde besnoeiing van een mil
jard pond zal doorzetten.
Duisenberg blijft zich
verzetten tegen
resolutie PvdA/PPR
(Van onze parlementaire redactie)
ZOETERMEER - Minister Duisenberg
vindt dat de ontwerpresolutie van
PvdA en PPR samenwerking met het
CDA na de verkiezingen vrijwel onmo
gelijk maakt. De resolutie houdt vol
gens hem een dictaat in aan de partijen
waarmee de progressïeven op dit mo
ment samenwerken.
Volgens Duisenberg moet er zo snel mo
gelijk klaarheid komen over de uilwer
king van de resolutie, zodat de onvrede,
ook binnen de PvdA, kan worden weg
genomen.
Duisenberg verklaarde op een PvdA-
bijeenkomst in Zoetermeer wel, dat
PvdA en PPR niet tot elke prijs met het
CDA in zee moeten gaan. Die beslissing
moet worden genomen op grond van de
houding van het CDA in de komende
maanden en op grond van de erkie-
zingsuitslag. „We moeten zeker weten of
het het CDA ernst is met de wil om met
ons verder te gaan", zo zei Duisenberg.
KVP-minister Lubbers (economische
zaken) vindt de o'ntwerp-resolutie van
PvdA en PPR een 'ontzettend trieste
zaak'. De bewindsman zei dit woensda
gavond in het politiek café van het CDA
in Den Haag. „Men heeft in het Catshuis
een handgranaat neergelegd", aldus
Lubbers.
Lubbers herhaalde dat hij het niet ziet
zitten om minister te worden in een ka
binet met de WD. Hij wil doorgaan met
de Partij van dè Arbeid. „Maar", zei hij,
„hoe moeten we aan de kiezers uitleg
gen dat er alleen een goed beleid te voe
ren is als het CDA een minderheidsposi
tie krijgt
In een fabriek van 'Union Carbide' te
Oak Ridge in de Amerikaanse staat
Tennesse, waar kernwapens worden
vervaardigd, is woensdag brand uitge
broken. Ongeveer 200 werknemers
moesten woden geëvacueerd.