Zinker geplaatst in het Kanaal door Walcheren „Oplegregeling is onding voor de particuliere schippers" Auto's slipten tegen boom door gladde vogeluitwerpselen STRENGERE MILIEUWETGEVING IN NEDERLAND EN BELGIE DRINGEND NOODZAKELIJK GESLOTEN WEGENS STERFGEVAL almanak SCHAKEL IN AFWATERINGSSYSTEEM MAANDAG 25 OKTOBER 1976 GROTE MEERDERHEID OP VERGADERING IN TERNEUZEN: VOORKEUR VOOR EVENREDIGE VRACHTVERDELING TERNEUZEN - „Er valt met die oplegregeling niet te wer ken. Vooral voor de particu liere schippers is het een on ding. De particuliere schipper heeft trouwens gekozen voor een evenredige vrachtverde ling of een toerbeurtsysteem". Met die woorden boorde be stuurslid G. Veuger van de Ver eniging Toerbeurt Noord-Zuid zaterdag in café Du Commerce BOUWBONDEN: Louwerse en De Priester opnieuw voorbij aan wensen tegelzetters GOES - De federatie Bouw- en Hout bonden NVV-NKV vindt het best dat de bouwniaterialenhandel Louwerse en de Priester in Middelburg zich tot de minister heeft gewend om een uit spraak te vragen over het conflict tus sen de federatie en het bedrijf over de positie van de ruim twintig tegelzet ters die het bedrijf in dienst heeft. „Maar het gaar er opnieuw om of Lou werse en de Priester gedwongen kan worden de bouw-cao toe te passen voor alle tegelzetters", aldus de fecderatie in een reactie op het bericht dat het be drijf de zaak aan de minister heeft voorgelegd. „En opnieuw gaat men voorbij aan de verlangens van de tegel zetters". De federatie is ervoer verbaasd en ver heugd dat Louwerse en de Priester nu tot activiteiten komt. ..Men schrijft nu een brief aan de minister om een uit spraak - dit wordt dan het derde ver zoek - en er worden ineens vergaderin gen belegd met de betrokken tegelzet ters. Wellicht wil men op die manier een bres slaan in een eensluidende opvat ting van nagenoeg alle Zeeuwse tegel zetters". In de reactie wijst de federatie er nog eens nadrukkelijk op dat er geen enkel formeel beletsel is voor Louwerse en de Priester om aan de verlangens van de tegelzetters tegemoet te komen ..Ook Louwerse en de Piester weet dit. maar omdat men gewoon niet wenst toe te geven aan de redelijke verlangens van zijn werknemers is de Grma nu al ge ruime tijd bezig om langs allerlei wegen uitvluchten te zoeken". Voor de federatie blijft het nog steeds een open vraag of Louwerse en de Pries ter eenzijdig een arbeidsovereenkomst kan wijzigen, want een aantal werkne mers viel bij hun indiensttreding im mers volledig onder de bouw-cao. „Wij vinden de verlangens van de werkne mers rechtvaardig en daarom zullen wjj als vakbond al het ogelijke doen om die verlangens te realiseren, ook al zouden we Louwerse en de Priester hiertoe via de rechter moeten dwingen", besluit de federatie haar reactie. in Terneuzen de in Europees verband voorgestelde oplegre geling voor de binnenvaart de grond in. De oplegregeling houdt in dat schip pers zelf een fonds bekostigen, waaruit collega's die tijdelijk hun schip 'aan de kant leggen'een vergoeding krijgen. De regeling is voorgesteld door de Westcu- ropese landen die de Acte van Mann heim hebben ondertekend: de Benelux-partners. Frankrijk, Duits land, Zwitserland, Engeland en Ier land. In Nederland is staatssecretaris M. van Huiten van plan die regeling via de tweede kamer kracht van wet te geven. Nederlandse particuliere binnenvaart schippers hebben zich er echter van het begin af aan tegen gekant. De Vereni ging Toerbeurt Noord-Zuid nam het in itiatief tot het enquête die tot nu toe zo'n 1500 afwijzend reacties heeft opge leverd. Verder werden overal in het land vergaderingen belegd, waarbij een overgrote meerderheid van de aanwe zige schippers zich tegen de regeling keerde Dat deden zaterdag in Terneu zen ook zo'n 50 schippers die de laatste uit de sene vergaderingen daar bij woonden. Voorkeur Vrijwel zonder uitzondering geven de binnenschippers de voorkeur aan de evenredige vrachtverdeling en het daarmee vergelijkbare toerbeurtsys teem. Het grootste bezwaar tegen de op legregeling is dat die uitgaat van een vrije markt-systeem, zonder dat daarin een bodem wordt gelegd. De schippers zien er bovendien een 'directe aanslag' in op evenredige vrachtverdeling en toerbeurtsysteem, die prompt zouden verdwijnen bij mvoering van de nieuwe regeling. Ze vrezen dat daarvan alleen de grote reders zullen profiteren, maai-de 'kleine zelfstandige schippers' niet. „De rede rijen zullen de toestand gaan bepalen, Ze hebben geen belang bij hoge vrach ten en zijn bovendien oververtegen woordigd in het oplegfonds, een inter nationaal publiekrechterlijk orgaan", legde de heer Veuger uit. De binnenvaart zo liet hij weten, gaat er van uit dat "n reserve-capaciteit nodig is. „Anders gaat de verlader uitkijken naar andere vervoersmiddelen". De venredige vrachtverdeling is volgens hem een prima middel om die capaciteit in stand te houden. Bodemtarieven ma ken het de schipper verder mogelijk om zijn schip economisch rednedabel te maken. De heer Veuger vmeldde tens- Automobilist rijdt door na vernielen verkeerslichten VLISSINGEN - De Vlissingse gemeen tepolitie heeft zaterdagavond proces verbaal opgemaakt tegen de automobi list C. S. uit Vlissingen, die met zijn personenauto de verkeerslichtenin stallatie op de kruising Paul Kruger- straat-Scheldestraat had beschadigd. De paal in de middenberm werd flink beschadigd en de kap werd vernield. S. reed na de aanrijding door maar meldde zich later aan het bureau. De politie had in de Verkuyl Quakkelaarstraat toen al een flink beschadigde gaparkeerde Fiat ontdekt, die eigendom van S. BLEEK. lotte dat de oplegregeling nog wemelt, van 'de vaagheden en de onbegrijpelijk heden'. Acties De oplegregeling is overigens de schip pers inogi geen met die van vorig jaar vergelijkbare harde acties waard. Voor zitter Besjes van de Vereniging Noord- Zuid: „Die blokkade in 1975 was een noodsprong, maar in feite geen goede zaak. Allereerst moet nu de tweede ka mer weten dat u het afwijst. We gaan in ieder geval met de uitslag van de en quête naar Den Haag. We moeten druk uitoefenen, nu redelijk praten niet meer mogelijk blijkt. De oplegregeling houdt in feite in het langs een achterdeurtje afschaffen van evenredige vrachtverde ling en toerbeurtsysteem. Vorig jaar is da t via de voordeur niet gelukt, maar we moeten waakzaam blijven". Op de vergadering in Temeuzen bleek dat een overgrote meerderheid van de commissie-Viersen (die de regering ad viseert over de binnenvaart.» wei positief staat, tegenover de oplegregeling. Ook daarin staat echter de vertegenwoordi ging van de particuliere binnenschip pers er huiverig tegenover. Een wetenschappelijk rapport van de ONS (onafhankelijke Nederlandse Schippers) zou hebben aangetoond dat uitbreiding van toerbeurtstysteem vlot zou leiden tot een tariefsverbetering voor de Rijnvaart met 15 tot 20 procent. Ook dat plaatst volgens de samenstel lers van het rapport de oplegregeling (die zou gelden voor heel Nederland en het stroomgebied van de Rijn» in een dubieus daglicht. Een enkele schipper pleitte zaterdag in Terneuzen voor een verbeterde eerste van de oplegregeling, maar dat lokte alleen maar felle reacties tegen die re geling uiL Bij stemming toonde een overgrote meerderheid zich tegen de nieuwe regeling, 'in welke vorm ook'. GOESE POLITIEA UTO EN PERSONENA UTO UIT DE BOCHT OP SPEKGLAD WEGDEK Belgisch-Nederlandse milieu-organisatie: getijluidende wetgeving in beide landen IN BEIDE GEVALLEN ZWARE SCHADE GOES - Een surveillance-auto van de Goese politie en een personenauto zijn zondagmorgen vroeg op de Oostsingel in Goes ernstig beschadigd toen ze tegen een boom aan slipten. Die slip partijen ontstonden op de door vogel uitwerpselen, regen en afgevallen bladeren spiegelglad geworden rijweg. De politieauto, die werd bestuurd door B. K. uit Wolphaartsdijk, raakte uit de koers op het stuk Oostsingel tussen Dafgarage en de Beatrixlaan. De per sonenauto bestuurd door A. J. W. uit Goes slipte op het gedeelte tussen Zon nebloemstraat en Voorstad. In deze tijd van het jaar worden de bo men langs de Oostsingel iedere keer weer door reusachtige aantallen vogels bevolkt, die zich niet uit hun favoriete slaapplaats laten verdrijven. Overdag zijn ze er niet. maar ze hebben hun spo ren wel achtergelaten in grote hoeveel heden uitwerpselen, die niet bepaald prettig ruiken en die bij regen een aan zienlijk slipgevaar opleveren. Het is dan ook geen uitzondering wanneer een fiet- meentelijke reinigingsdienst schoon gemaakt. Afgelopen vrijdag zou dat niet zijn gebeurd. Naar de mening van een bewoner van de Oostsingel zou het weg dek eigenlijk om de andere dag schoon gemaakt moeten worden. Nadat zon dagmorgen de beide auto's tegen een en in de smurrie belandt. Normaal wordt de Oostsingel iedere vrijdag door een veegauto van de ge- ser of een bromfietser er over uitglijdt boom waren geslipt en een bromfietser ten gevolge van de gladheid bijna het water in gereden was, maakte de ge meentereiniging het wegdek aan de kant van het water en de bomen zo goed I mogelijk schoon. De eigenaar van de personenauto overweegt de gemeente Goes aansprakelijk te stellen voor de schade aan zijn auto. Foto: De vernielde personenauto. Reeks vernielingen aan personenauto's VLISSINGEN - Vijl bewoners van de Bosjeslaan en de Tulpenlaan hebben zondag bij de politie aangifte gedaan van vernielingen aan daar geparkeerd staande personenauto's. Er werden on der andere ruitenwissers en antennes vernield. IADVERTENTIEi Heden (maandag) GORTSTRAAT 32-34 MIDDELBURG - TELEFOON I250B ZEEUWSE Uitschakelen Zaterdagochtend meldde zicli ten PZC-kantore een heer, die kennelijk nog nagenoot van iets dat hij in dit dagblad had gelezen. Hij wilde een der dienstdoende redacteuren deel genoot maken van zijn vreugde en daar die gaarne worden geconfron teerd met tevreden klanten, begaf één hunner zich naar de balie waar voor de lezer mild kijkend had post gevat. Of men ter redactie het bericht had doorgegeven van het ontvluchte hert te Kruiningen? Het antwoordt luidde bevestigend. ..Dan ben ik blij dat ik de in dat bericht vermelde dierenarts niet ben", sprak de man. glimlachte breed, schudde het redactielid de hand en vertrok snel. De nieuwsgierigheid was gewekt, dat spreekt. De krant openslaand, kwa men we tot de conclusie dat de man zich terecht vrohjk had gemaakt. Citaat „Ook werd geprobeerd een dierenarts met een verdovingspis tool uit te schakelen, maar de man tuals niet bereikbaar." En zo sloeg het zetduiveltje ander maal toe. Jammer, dat dat duiveltje nog altijd niet makkelijk is uit te schakelen. Zelfs het inschakelen van een dierenarts mei een verdovings pistool zou, vrezen we. niet hel pen. KAPELLEN (B) - Dc Belgisch- Nederlandse milieu-organisatie Bene- gora gaat de Belgische en de Neder landse regering vragen om een in beide landen gelijkluidende strengere milieu-wetgeving. Op een vergadering van Benegora, afgelopen zaterdag in het grensplaatsje Kapellen (aan de rechter Schelde-oever) werd een motie van die strekking unaniem aanvaard. De motie dringt aan op een 'supervise rend en coördinerend' ministerie voor leefmilieu. Een dergelijk ministerie zou meer macht moeten hebben over andere ministeries en disciplines, dan nu het geval is. De vergadering noemde daarbij met name de ministeries van sociale en eco nomische zaken, die zich wel eens weinig gelegen zouden laten liggen aan 'het milieu'. Via de motie vraagt Benegora verder van Nederland en België op korte ter mijn goede kaderwetten, met de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten. Er werd aa herinnerd dat beide landen een op het eerste gezicht redelijk goede mi lieuwetgeving hebben, maar dat er met name in België een en ander schort aan de uitvoering van de wetten. Concreet stelt de motie voor: Het mogelijk maken van tuchtmaat regelen ten opzichte van mileuver- vuilers. Het wettelijk verplichten van de ver vuiler om de vervuiling onmiddellijk stop te zetten, tot eventueel de toe stand is verbeterd Hetstellen van duidelijke normen op allerlei gebieden. Zo zou van alle ge vaarlijke stoffen een algemeen er kende. maximaal aanvaardbare concentratie moeten worden vastge legd in wetten. De door het Benegora-bestuur zelf aan-, gekaarte motie oogstte tijdens de ver gadering in de meisjesschool in Kapel len slechts applaus. Het bestuur liet er bij monde van voorzitter mr Th Bouma •geen twijfel over bestaan dat men de mi lieuvervuiling slecht wil zien als een grensoverschrijdend probleem. Dat is ook de reden dat de motie zowel naar Brussel als Den Haag zal worden ge stuurd Benegora is onlangs overigens met name opgericht om de vervulling vanuit het Antwerpse industriegebied aan de kaak te stellen. Meetnet Over dat gebied kon zaterdag dr M. Clement hoofd van het stadslaborato- rium van Gent een belangrijke mede deling doen. Hij kondigde de oprich ting aan van een volautomatisch meet net dat de vervuiling in de hele Ant werpse agglomeratie gaal registreren. Volgens de heer Clement kan men daarmee de bronnen van eventuele vervuiling veel eerder opsporen en is men dus ook in staat om eerder geëi gende maatregelen te nemen. De laboratoriumchef deelde verder mee dat de vestigingsvoorwaarden die m- dustrieeèn aan de Schelde-oever wor den opgelegd, de laatste tijd zijn ver scherpt. Ondanks protesten van de af zonderlijke industrieeèn heeft dat ge leid tot een 'licht verminderen van de luchtbezoedeling'. Belangwekkende gegevens over de wa terverontreiniging (van de Schelde» werden zaterdag verstrekt door dr M. Brosens. hoofd van het Provinciaal Hy giënisch Instituut in Antwerpen. Vol gens hem komt uit Gent. Brussel en Frankrijk samen evenveel vuil terecht in de Schelde dan vanuit de hele agglo meratie Antwerpen. Hij vond dat die be langrijke, buiten Antwerpen zelf lig gende factor, ten onrechte te weinig aandacht krijgt. Wat het aandeel van verschillende sectoren in de vervuiling betreft legde de heer Brosens ook cijfers op tafel. 64 procent komt volgens hem van de industrie. 35 procent via huis houdelijk afval en 2 procent uit de land bouw. Een grensoverschrijdend aspect werd ook behandeld door ir J. L. Kooien uit het Riza, die pleitte voor een goede af bakening van zout en zoet water. Dat is met name belangrijk voor de Rijn- Schelde verbinding Ir H. Zeedijk van de TH in Eindhoven hield een theorethische uiteenzetting .over milieuvervuiling in relatie tot kli matologische omstandigheden. Tens lotte hielden het Nederlandse tweede- kamerlid Martin Konings en assistent Van de Moortele van de Gentse toxico loog prof. Heyndrickx, eendrachtig een pleidooi voor het stellen van strenge voorwaarden bij industrieële vestigin gen. Zij vonden dat dat een in Nederland en België gelijkluidende milieuwetge ving vereist. r ADVERTENTIE) de beste wensen .F gaan vergezeld van bloemen uw Fleurop-bloemist weet er alles van! De landeli|ke V.V.V.-geschenkbonnen zijn bij alle Fleurop-bloemisten inwisselbaar voor een Keurige surprise. MIDDELBURG - In het Kanaal door Walcheren is zaterdag de zinker ge legd. die een belangrijke schakel vormt in het afwateringssysteem van het waterschap Walcheren. In opdracht van het waterschap plaat ste de aannemer Visser en Smit uit Papendrecht zaterdag de zinker. Het scheepvaartverkeer op het kanaal moest voor het karwei een dag wor den gestremd. De zinker - met een lengte van circa 70 meter en met een diameter van 2 meter - past in het lozingssysteem waardoor polderwater naar de sluis bij Ritthem kan worden gebracht, Door de zinker worden de vier lo- zmgsmiddelen. waarover het water schap beschikt - gemalen m Veere, Middelburg en Ritthem en de sluis bij Ritthem - met elkaar in verbin ding gebracht, Dat geeft extra bedrijszekerheid. Als één van de lozingsmiddelen uitvalt, kan de afwatering met behulp van de andere middelen worden voortgezet. Van belang is ook, dat het water schap Walcheren door de uitwissel baarheid gebruik kan maken van verschillende soorten energie: twee gemalen op elektriciteit, een diesel gemaal en de zwaartekracht, waar van in de Ritthemse sluis gebruik - gemaakt wordt. Het plaatsen van de zinker verliep zaterdag zonder problemen. Het ge- vaarte werd op zijn plaats gevaren tussen twee bakken en vervolgens werd de buis langzaam vol water ge zet. Daarna liet men de zinker aan takels langzaam zakken. In de loop van de dag werd onder de zinker zand aangevuld. In de loop van deze week wordt de zinker verder 'ingepakt'. Ex-huurder richt spoor van vernielingen aan in Vlissings pand VLISSINGEN -Mevrouw P. C. V.-B. Uit Vlissingen heeft bij de politie aangifte 1 gedaan van een aantal beschadigingen in het door haar verhuurde pand Prin senstraat 21. Mevrouw V. had het pand verhuurd aan j de Vlissinger A. J„ die kort geleden de huur had opgezegd en met onbekende bestemming was vertrokken. Toen me vrouw V. een kijkje in haar pand ging nemen bleken de deuren in het pand te zijn vernield en er talloze spijkers in de muren te zijn geslagen. Drietal aangehouden na mishandelen voorbijgangers VLISSINGEN - De Vlissingse gemeen- tepolitie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag drie mannen aangehouden, j die ervan werden verdacht een aantal personen op het Kleine Marktje zonder I aanleiding te hebben geschopt en ge slagen. Een aantal mishandelden maakte de bemanning van een passerende pa trouillewagen melding van de activitei ten van het drietal. De dne konden even later worden aangehouden en werden ingesloten op het politiebureau. Omdat de aanklachten tot mishande ling later werden ingetrokken, moest de politie het drietal op vrije voeten stellen. Stoffelijk overschot echtgenote eerste machinist Gabriëlla werd geborgen VLISSINGEN - Op een rotsachtig stuk kust bij St. Shott's op New Foundland is zondagochtend vroeg een vlotaange- spoeld met de stoffelijke overschotten van de zeven vermiste opvarenden van i de Nederlandse vrachtvaarder Ga- j briella. Een van de stoffelijke over- I schotten is geïdentificeerd als dat van de 26-jarige mevrouw M. van Zand- 1 wijk-Kempe uit Vlissingen, de echtge note van de eveneens omgekomen eer- ste machinist van de Gabriëlla, de heer j J. D. van Zandwijk. Zoals gemeld was de Gabriëlla op 19 ok tober tijdens een hevige storm in moei- I lijkheden gekomen. Het stoffelijk over- schot van de 26-jarige eerste machinist was woensdag al geborgen. Slechts twee bemanningsleden overleefden de scheepsramp. Auto beschadigd bij botsing AXEL-Bij een botsing op de hoek Wil- I helminastraat-Julianastraat te Axel is zaterdagmiddag een personenauto be schadigd. De schade loopt in de duizen den. Het ongeval gebeurde toen de Belg H. P. om ongeveer 12.00 uur met zijn persone nauto de Julianastraat vanuit een ver boden rijrichting verliet. Hierbij botste hij met de personenauto van de heer H. M. de B. uit Axel. die niet bedacht was op verkeer uit die straat. De auto van De B. liep materiële schade op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2