Zinker geplaatst in het
Kanaal door Walcheren
„Oplegregeling is onding voor
de particuliere schippers"
Auto's slipten tegen boom
door gladde vogeluitwerpselen
STRENGERE MILIEUWETGEVING
IN NEDERLAND EN BELGIE
DRINGEND NOODZAKELIJK
GESLOTEN
WEGENS
STERFGEVAL
almanak
SCHAKEL IN AFWATERINGSSYSTEEM
MAANDAG 25 OKTOBER 1976
GROTE MEERDERHEID OP VERGADERING IN TERNEUZEN:
VOORKEUR
VOOR EVENREDIGE
VRACHTVERDELING
TERNEUZEN - „Er valt met
die oplegregeling niet te wer
ken. Vooral voor de particu
liere schippers is het een on
ding. De particuliere schipper
heeft trouwens gekozen voor
een evenredige vrachtverde
ling of een toerbeurtsysteem".
Met die woorden boorde be
stuurslid G. Veuger van de Ver
eniging Toerbeurt Noord-Zuid
zaterdag in café Du Commerce
BOUWBONDEN:
Louwerse en De
Priester opnieuw
voorbij aan
wensen tegelzetters
GOES - De federatie Bouw- en Hout
bonden NVV-NKV vindt het best dat de
bouwniaterialenhandel Louwerse en
de Priester in Middelburg zich tot de
minister heeft gewend om een uit
spraak te vragen over het conflict tus
sen de federatie en het bedrijf over de
positie van de ruim twintig tegelzet
ters die het bedrijf in dienst heeft.
„Maar het gaar er opnieuw om of Lou
werse en de Priester gedwongen kan
worden de bouw-cao toe te passen voor
alle tegelzetters", aldus de fecderatie in
een reactie op het bericht dat het be
drijf de zaak aan de minister heeft
voorgelegd. „En opnieuw gaat men
voorbij aan de verlangens van de tegel
zetters".
De federatie is ervoer verbaasd en ver
heugd dat Louwerse en de Priester nu
tot activiteiten komt. ..Men schrijft nu
een brief aan de minister om een uit
spraak - dit wordt dan het derde ver
zoek - en er worden ineens vergaderin
gen belegd met de betrokken tegelzet
ters. Wellicht wil men op die manier een
bres slaan in een eensluidende opvat
ting van nagenoeg alle Zeeuwse tegel
zetters". In de reactie wijst de federatie
er nog eens nadrukkelijk op dat er geen
enkel formeel beletsel is voor Louwerse
en de Priester om aan de verlangens van
de tegelzetters tegemoet te komen
..Ook Louwerse en de Piester weet dit.
maar omdat men gewoon niet wenst toe
te geven aan de redelijke verlangens van
zijn werknemers is de Grma nu al ge
ruime tijd bezig om langs allerlei wegen
uitvluchten te zoeken".
Voor de federatie blijft het nog steeds
een open vraag of Louwerse en de Pries
ter eenzijdig een arbeidsovereenkomst
kan wijzigen, want een aantal werkne
mers viel bij hun indiensttreding im
mers volledig onder de bouw-cao. „Wij
vinden de verlangens van de werkne
mers rechtvaardig en daarom zullen wjj
als vakbond al het ogelijke doen om die
verlangens te realiseren, ook al zouden
we Louwerse en de Priester hiertoe via
de rechter moeten dwingen", besluit de
federatie haar reactie.
in Terneuzen de in Europees
verband voorgestelde oplegre
geling voor de binnenvaart de
grond in.
De oplegregeling houdt in dat schip
pers zelf een fonds bekostigen, waaruit
collega's die tijdelijk hun schip 'aan de
kant leggen'een vergoeding krijgen. De
regeling is voorgesteld door de Westcu-
ropese landen die de Acte van Mann
heim hebben ondertekend: de
Benelux-partners. Frankrijk, Duits
land, Zwitserland, Engeland en Ier
land.
In Nederland is staatssecretaris M. van
Huiten van plan die regeling via de
tweede kamer kracht van wet te geven.
Nederlandse particuliere binnenvaart
schippers hebben zich er echter van het
begin af aan tegen gekant. De Vereni
ging Toerbeurt Noord-Zuid nam het in
itiatief tot het enquête die tot nu toe
zo'n 1500 afwijzend reacties heeft opge
leverd. Verder werden overal in het land
vergaderingen belegd, waarbij een
overgrote meerderheid van de aanwe
zige schippers zich tegen de regeling
keerde Dat deden zaterdag in Terneu
zen ook zo'n 50 schippers die de laatste
uit de sene vergaderingen daar bij
woonden.
Voorkeur
Vrijwel zonder uitzondering geven de
binnenschippers de voorkeur aan de
evenredige vrachtverdeling en het
daarmee vergelijkbare toerbeurtsys
teem. Het grootste bezwaar tegen de op
legregeling is dat die uitgaat van een
vrije markt-systeem, zonder dat daarin
een bodem wordt gelegd. De schippers
zien er bovendien een 'directe aanslag'
in op evenredige vrachtverdeling en
toerbeurtsysteem, die prompt zouden
verdwijnen bij mvoering van de nieuwe
regeling.
Ze vrezen dat daarvan alleen de grote
reders zullen profiteren, maai-de 'kleine
zelfstandige schippers' niet. „De rede
rijen zullen de toestand gaan bepalen,
Ze hebben geen belang bij hoge vrach
ten en zijn bovendien oververtegen
woordigd in het oplegfonds, een inter
nationaal publiekrechterlijk orgaan",
legde de heer Veuger uit.
De binnenvaart zo liet hij weten, gaat er
van uit dat "n reserve-capaciteit nodig
is. „Anders gaat de verlader uitkijken
naar andere vervoersmiddelen". De
venredige vrachtverdeling is volgens
hem een prima middel om die capaciteit
in stand te houden. Bodemtarieven ma
ken het de schipper verder mogelijk om
zijn schip economisch rednedabel te
maken. De heer Veuger vmeldde tens-
Automobilist
rijdt door na
vernielen
verkeerslichten
VLISSINGEN - De Vlissingse gemeen
tepolitie heeft zaterdagavond proces
verbaal opgemaakt tegen de automobi
list C. S. uit Vlissingen, die met zijn
personenauto de verkeerslichtenin
stallatie op de kruising Paul Kruger-
straat-Scheldestraat had beschadigd.
De paal in de middenberm werd flink
beschadigd en de kap werd vernield. S.
reed na de aanrijding door maar meldde
zich later aan het bureau. De politie had
in de Verkuyl Quakkelaarstraat toen al
een flink beschadigde gaparkeerde Fiat
ontdekt, die eigendom van S. BLEEK.
lotte dat de oplegregeling nog wemelt,
van 'de vaagheden en de onbegrijpelijk
heden'.
Acties
De oplegregeling is overigens de schip
pers inogi geen met die van vorig jaar
vergelijkbare harde acties waard. Voor
zitter Besjes van de Vereniging Noord-
Zuid: „Die blokkade in 1975 was een
noodsprong, maar in feite geen goede
zaak. Allereerst moet nu de tweede ka
mer weten dat u het afwijst. We gaan in
ieder geval met de uitslag van de en
quête naar Den Haag. We moeten druk
uitoefenen, nu redelijk praten niet meer
mogelijk blijkt. De oplegregeling houdt
in feite in het langs een achterdeurtje
afschaffen van evenredige vrachtverde
ling en toerbeurtsysteem. Vorig jaar is
da t via de voordeur niet gelukt, maar we
moeten waakzaam blijven".
Op de vergadering in Temeuzen bleek
dat een overgrote meerderheid van de
commissie-Viersen (die de regering ad
viseert over de binnenvaart.» wei positief
staat, tegenover de oplegregeling. Ook
daarin staat echter de vertegenwoordi
ging van de particuliere binnenschip
pers er huiverig tegenover.
Een wetenschappelijk rapport van de
ONS (onafhankelijke Nederlandse
Schippers) zou hebben aangetoond dat
uitbreiding van toerbeurtstysteem vlot
zou leiden tot een tariefsverbetering
voor de Rijnvaart met 15 tot 20 procent.
Ook dat plaatst volgens de samenstel
lers van het rapport de oplegregeling
(die zou gelden voor heel Nederland en
het stroomgebied van de Rijn» in een
dubieus daglicht.
Een enkele schipper pleitte zaterdag in
Terneuzen voor een verbeterde eerste
van de oplegregeling, maar dat lokte
alleen maar felle reacties tegen die re
geling uiL Bij stemming toonde een
overgrote meerderheid zich tegen de
nieuwe regeling, 'in welke vorm ook'.
GOESE POLITIEA UTO EN PERSONENA UTO
UIT DE BOCHT OP SPEKGLAD WEGDEK
Belgisch-Nederlandse milieu-organisatie:
getijluidende wetgeving in beide landen
IN BEIDE
GEVALLEN
ZWARE SCHADE
GOES - Een surveillance-auto van de
Goese politie en een personenauto zijn
zondagmorgen vroeg op de Oostsingel
in Goes ernstig beschadigd toen ze
tegen een boom aan slipten. Die slip
partijen ontstonden op de door vogel
uitwerpselen, regen en afgevallen
bladeren spiegelglad geworden rijweg.
De politieauto, die werd bestuurd door
B. K. uit Wolphaartsdijk, raakte uit de
koers op het stuk Oostsingel tussen
Dafgarage en de Beatrixlaan. De per
sonenauto bestuurd door A. J. W. uit
Goes slipte op het gedeelte tussen Zon
nebloemstraat en Voorstad.
In deze tijd van het jaar worden de bo
men langs de Oostsingel iedere keer
weer door reusachtige aantallen vogels
bevolkt, die zich niet uit hun favoriete
slaapplaats laten verdrijven. Overdag
zijn ze er niet. maar ze hebben hun spo
ren wel achtergelaten in grote hoeveel
heden uitwerpselen, die niet bepaald
prettig ruiken en die bij regen een aan
zienlijk slipgevaar opleveren. Het is dan
ook geen uitzondering wanneer een fiet-
meentelijke reinigingsdienst schoon
gemaakt. Afgelopen vrijdag zou dat niet
zijn gebeurd. Naar de mening van een
bewoner van de Oostsingel zou het weg
dek eigenlijk om de andere dag schoon
gemaakt moeten worden. Nadat zon
dagmorgen de beide auto's tegen een
en in de smurrie belandt.
Normaal wordt de Oostsingel iedere
vrijdag door een veegauto van de ge-
ser of een bromfietser er over uitglijdt boom waren geslipt en een bromfietser
ten gevolge van de gladheid bijna het
water in gereden was, maakte de ge
meentereiniging het wegdek aan de
kant van het water en de bomen zo goed I
mogelijk schoon. De eigenaar van de
personenauto overweegt de gemeente
Goes aansprakelijk te stellen voor de
schade aan zijn auto.
Foto: De vernielde personenauto.
Reeks vernielingen
aan personenauto's
VLISSINGEN - Vijl bewoners van de
Bosjeslaan en de Tulpenlaan hebben
zondag bij de politie aangifte gedaan
van vernielingen aan daar geparkeerd
staande personenauto's. Er werden on
der andere ruitenwissers en antennes
vernield.
IADVERTENTIEi
Heden (maandag)
GORTSTRAAT 32-34 MIDDELBURG - TELEFOON I250B
ZEEUWSE
Uitschakelen
Zaterdagochtend meldde zicli ten
PZC-kantore een heer, die kennelijk
nog nagenoot van iets dat hij in dit
dagblad had gelezen. Hij wilde een
der dienstdoende redacteuren deel
genoot maken van zijn vreugde en
daar die gaarne worden geconfron
teerd met tevreden klanten, begaf
één hunner zich naar de balie waar
voor de lezer mild kijkend had post
gevat.
Of men ter redactie het bericht had
doorgegeven van het ontvluchte hert
te Kruiningen? Het antwoordt luidde
bevestigend. ..Dan ben ik blij dat ik
de in dat bericht vermelde dierenarts
niet ben", sprak de man. glimlachte
breed, schudde het redactielid de
hand en vertrok snel.
De nieuwsgierigheid was gewekt, dat
spreekt. De krant openslaand, kwa
men we tot de conclusie dat de man
zich terecht vrohjk had gemaakt.
Citaat „Ook werd geprobeerd een
dierenarts met een verdovingspis
tool uit te schakelen, maar de man
tuals niet bereikbaar."
En zo sloeg het zetduiveltje ander
maal toe. Jammer, dat dat duiveltje
nog altijd niet makkelijk is uit te
schakelen. Zelfs het inschakelen van
een dierenarts mei een verdovings
pistool zou, vrezen we. niet hel
pen.
KAPELLEN (B) - Dc Belgisch-
Nederlandse milieu-organisatie Bene-
gora gaat de Belgische en de Neder
landse regering vragen om een in beide
landen gelijkluidende strengere
milieu-wetgeving. Op een vergadering
van Benegora, afgelopen zaterdag in
het grensplaatsje Kapellen (aan de
rechter Schelde-oever) werd een motie
van die strekking unaniem aanvaard.
De motie dringt aan op een 'supervise
rend en coördinerend' ministerie voor
leefmilieu. Een dergelijk ministerie zou
meer macht moeten hebben over andere
ministeries en disciplines, dan nu het
geval is.
De vergadering noemde daarbij met
name de ministeries van sociale en eco
nomische zaken, die zich wel eens
weinig gelegen zouden laten liggen aan
'het milieu'.
Via de motie vraagt Benegora verder
van Nederland en België op korte ter
mijn goede kaderwetten, met de daarbij
behorende uitvoeringsbesluiten. Er
werd aa herinnerd dat beide landen een
op het eerste gezicht redelijk goede mi
lieuwetgeving hebben, maar dat er met
name in België een en ander schort aan
de uitvoering van de wetten.
Concreet stelt de motie voor:
Het mogelijk maken van tuchtmaat
regelen ten opzichte van mileuver-
vuilers.
Het wettelijk verplichten van de ver
vuiler om de vervuiling onmiddellijk
stop te zetten, tot eventueel de toe
stand is verbeterd
Hetstellen van duidelijke normen op
allerlei gebieden. Zo zou van alle ge
vaarlijke stoffen een algemeen er
kende. maximaal aanvaardbare
concentratie moeten worden vastge
legd in wetten.
De door het Benegora-bestuur zelf aan-,
gekaarte motie oogstte tijdens de ver
gadering in de meisjesschool in Kapel
len slechts applaus. Het bestuur liet er
bij monde van voorzitter mr Th Bouma
•geen twijfel over bestaan dat men de mi
lieuvervuiling slecht wil zien als een
grensoverschrijdend probleem. Dat is
ook de reden dat de motie zowel naar
Brussel als Den Haag zal worden ge
stuurd Benegora is onlangs overigens
met name opgericht om de vervulling
vanuit het Antwerpse industriegebied
aan de kaak te stellen.
Meetnet
Over dat gebied kon zaterdag dr M.
Clement hoofd van het stadslaborato-
rium van Gent een belangrijke mede
deling doen. Hij kondigde de oprich
ting aan van een volautomatisch meet
net dat de vervuiling in de hele Ant
werpse agglomeratie gaal registreren.
Volgens de heer Clement kan men
daarmee de bronnen van eventuele
vervuiling veel eerder opsporen en is
men dus ook in staat om eerder geëi
gende maatregelen te nemen.
De laboratoriumchef deelde verder mee
dat de vestigingsvoorwaarden die m-
dustrieeèn aan de Schelde-oever wor
den opgelegd, de laatste tijd zijn ver
scherpt. Ondanks protesten van de af
zonderlijke industrieeèn heeft dat ge
leid tot een 'licht verminderen van de
luchtbezoedeling'.
Belangwekkende gegevens over de wa
terverontreiniging (van de Schelde»
werden zaterdag verstrekt door dr M.
Brosens. hoofd van het Provinciaal Hy
giënisch Instituut in Antwerpen. Vol
gens hem komt uit Gent. Brussel en
Frankrijk samen evenveel vuil terecht
in de Schelde dan vanuit de hele agglo
meratie Antwerpen. Hij vond dat die be
langrijke, buiten Antwerpen zelf lig
gende factor, ten onrechte te weinig
aandacht krijgt. Wat het aandeel van
verschillende sectoren in de vervuiling
betreft legde de heer Brosens ook cijfers
op tafel. 64 procent komt volgens hem
van de industrie. 35 procent via huis
houdelijk afval en 2 procent uit de land
bouw.
Een grensoverschrijdend aspect werd
ook behandeld door ir J. L. Kooien uit
het Riza, die pleitte voor een goede af
bakening van zout en zoet water. Dat is
met name belangrijk voor de Rijn-
Schelde verbinding
Ir H. Zeedijk van de TH in Eindhoven
hield een theorethische uiteenzetting
.over milieuvervuiling in relatie tot kli
matologische omstandigheden. Tens
lotte hielden het Nederlandse tweede-
kamerlid Martin Konings en assistent
Van de Moortele van de Gentse toxico
loog prof. Heyndrickx, eendrachtig een
pleidooi voor het stellen van strenge
voorwaarden bij industrieële vestigin
gen. Zij vonden dat dat een in Nederland
en België gelijkluidende milieuwetge
ving vereist.
r ADVERTENTIE)
de beste wensen
.F gaan vergezeld van
bloemen uw Fleurop-bloemist
weet er alles van!
De landeli|ke V.V.V.-geschenkbonnen
zijn bij alle Fleurop-bloemisten
inwisselbaar voor een Keurige surprise.
MIDDELBURG - In het Kanaal door
Walcheren is zaterdag de zinker ge
legd. die een belangrijke schakel
vormt in het afwateringssysteem
van het waterschap Walcheren. In
opdracht van het waterschap plaat
ste de aannemer Visser en Smit uit
Papendrecht zaterdag de zinker. Het
scheepvaartverkeer op het kanaal
moest voor het karwei een dag wor
den gestremd.
De zinker - met een lengte van circa
70 meter en met een diameter van 2
meter - past in het lozingssysteem
waardoor polderwater naar de sluis
bij Ritthem kan worden gebracht,
Door de zinker worden de vier lo-
zmgsmiddelen. waarover het water
schap beschikt - gemalen m Veere,
Middelburg en Ritthem en de sluis
bij Ritthem - met elkaar in verbin
ding gebracht,
Dat geeft extra bedrijszekerheid. Als
één van de lozingsmiddelen uitvalt,
kan de afwatering met behulp van de
andere middelen worden voortgezet.
Van belang is ook, dat het water
schap Walcheren door de uitwissel
baarheid gebruik kan maken van
verschillende soorten energie: twee
gemalen op elektriciteit, een diesel
gemaal en de zwaartekracht, waar
van in de Ritthemse sluis gebruik -
gemaakt wordt.
Het plaatsen van de zinker verliep
zaterdag zonder problemen. Het ge-
vaarte werd op zijn plaats gevaren
tussen twee bakken en vervolgens
werd de buis langzaam vol water ge
zet. Daarna liet men de zinker aan
takels langzaam zakken. In de loop
van de dag werd onder de zinker zand
aangevuld. In de loop van deze week
wordt de zinker verder 'ingepakt'.
Ex-huurder richt
spoor van
vernielingen aan
in Vlissings pand
VLISSINGEN -Mevrouw P. C. V.-B. Uit
Vlissingen heeft bij de politie aangifte 1
gedaan van een aantal beschadigingen
in het door haar verhuurde pand Prin
senstraat 21.
Mevrouw V. had het pand verhuurd aan j
de Vlissinger A. J„ die kort geleden de
huur had opgezegd en met onbekende
bestemming was vertrokken. Toen me
vrouw V. een kijkje in haar pand ging
nemen bleken de deuren in het pand te
zijn vernield en er talloze spijkers in de
muren te zijn geslagen.
Drietal aangehouden
na mishandelen
voorbijgangers
VLISSINGEN - De Vlissingse gemeen-
tepolitie heeft in de nacht van vrijdag
op zaterdag drie mannen aangehouden, j
die ervan werden verdacht een aantal
personen op het Kleine Marktje zonder I
aanleiding te hebben geschopt en ge
slagen.
Een aantal mishandelden maakte de
bemanning van een passerende pa
trouillewagen melding van de activitei
ten van het drietal. De dne konden even
later worden aangehouden en werden
ingesloten op het politiebureau.
Omdat de aanklachten tot mishande
ling later werden ingetrokken, moest de
politie het drietal op vrije voeten stellen.
Stoffelijk overschot
echtgenote eerste
machinist Gabriëlla
werd geborgen
VLISSINGEN - Op een rotsachtig stuk
kust bij St. Shott's op New Foundland
is zondagochtend vroeg een vlotaange-
spoeld met de stoffelijke overschotten
van de zeven vermiste opvarenden van i
de Nederlandse vrachtvaarder Ga- j
briella. Een van de stoffelijke over- I
schotten is geïdentificeerd als dat van
de 26-jarige mevrouw M. van Zand- 1
wijk-Kempe uit Vlissingen, de echtge
note van de eveneens omgekomen eer-
ste machinist van de Gabriëlla, de heer j
J. D. van Zandwijk.
Zoals gemeld was de Gabriëlla op 19 ok
tober tijdens een hevige storm in moei- I
lijkheden gekomen. Het stoffelijk over-
schot van de 26-jarige eerste machinist
was woensdag al geborgen. Slechts twee
bemanningsleden overleefden de
scheepsramp.
Auto beschadigd
bij botsing
AXEL-Bij een botsing op de hoek Wil- I
helminastraat-Julianastraat te Axel is
zaterdagmiddag een personenauto be
schadigd. De schade loopt in de duizen
den.
Het ongeval gebeurde toen de Belg H. P.
om ongeveer 12.00 uur met zijn persone
nauto de Julianastraat vanuit een ver
boden rijrichting verliet. Hierbij botste
hij met de personenauto van de heer H.
M. de B. uit Axel. die niet bedacht was
op verkeer uit die straat. De auto van De
B. liep materiële schade op.