Turks deel Cyprus steeds zelfstandiger Crisisbeelden in Engeland Oude Hollandse meesters in trek bij Londenaren PZC/opinie en achtergrond 4 In het weekend koken maakt nog geen moeder van u, meneer. BEDROG VAN HOOG TOTLAAG Nijpend gebrek aan technische specialisten WOENSDAG 20 OKTOBER 1976 Door Henk Leffelaar) LONDEN - De National Gallery met zijn uitzicht op het 60 meter hoge voetstuk van admiraal Nelson op Trafalgar Square, herbergt tot 12 december een tentoonstelling van Nederlandse kunst uit de 17e eeuw die, een maand na de opening op 30 september, al duizen den bezoekers heeft getrokken. Er hangen dan ook 129 schilderijen (waaronder dertien van Rembrandt, zeven van Steen, acht van Albert Cuyp), en verder is er zilversmeedwerk, porcelein en meubi lair te zien. Wat de economische crisis ook veroor zaakt mag hebben, een vermindering van het museumbezoek in ieder geval niet. Integendeel, het lijkt alsof meer en meer Britten de grauwe feiten van het dagelijks bestaan in de musea ont vluchten om zich te laven aan de rijk dom en overvloed van vroegere tijden, toen het Pond nog een Pond Sterling was en Engeland geen koninkrijk als ieder ander, maar een imperium waar over de zon nooit neeg. Een tijd ook dat Engelse edelen kunst schatten verzamelden, in plaats van ze te moeten veilen om hun in verval ra kende kastelen in stand te houden. De tentoonstelling in de National Gallery laat echter ook zien hoeveel meester werken zich nog in pri vé-bezit bevinden: zes van de dertiem Rembrandts. bij voorbeeld. twee van de zeven Jan Steens, vier van de acht Cuyps. Maar niet alleen voor de steeds armer wordende Britten is het opmerkelijk dat de weelde en rijkdom van het 17e eeuwse Nederland ook zijn weg vond naar het linnen van de schilders. Kreef ten. oesters, wild, kostbare porceleinen vazen en zilveren schalen bevolken de stillevens. Men moet zich voorstellen dat deze attributen zich inderdaad, al was het maar tijdelijk, in een schildersa telier bevonden. En welke hedendaagse welgestelde burger beschikt nog over een garderobe van zulk een verfijning als die waarin de rijken van 300 jaar ge leden zich lieten portretteren? Toch is er op de tentoonstelling in de National Gallery een schilderij van een ijstafereel van Hendrick Avercamp (hij woonde in Kampen en kon niet praten), waarop een detail voorkomt dat de aan dacht trekt. Twee jonge vrouwen die be zig zijn hun schaatsen aan te binden, kijken op naar een echtpaar dat naar het ijs loopt. In hun blikken is iets van afgunst en spot. De vrouw is gekleed in een rfik toilet met een wijd opstaande gesteven kanten kraag, de man in een kostuum dat op glanzend velours lijkt. Nauwelijks passend voor een middagje op de schaatsen. Wat de aandacht trekt, is het contrast tussen de overdaad van het echtpa ar die geen verband houdt met de sportieve activiteiten van het burgerlijke ijsver maak. Zouden die rijke burgers op de staatsieportretten van Rembrandt. Ge rard ter Borch. of Frans Hals even uit de pas gelopen hebben met de samenle ving van die tijd? Werden zij bewonderd, of heimelijk bespot? Zoals de provo's in 1967-1968 de 'regenten' openlijk in het ootje namen? Die afstand tussen rand en stand is weer te zien in een typisch, maar niet karak teristiek werd van Pieter de Hoogh, ge titeld 'Een vrouw en haar werkster op een binnenplaats'. De baksteentjes van De Hoogh's binnenplaatsjes zijn pre sent. maar wat we zien. is de vrouw des huizes die haar op de hurken bij een pomp gezeten de werkster kennelijk aanmaant om voort te maken met het wassen en schoonmaken van een vis. De werkster zit er wat ongelukkig bij. Ken nelijk denkt ze: „Je kan de pest krijgen" -zeggen doet ze dat (in 1666) natuurlijk niet. De vraag rijst of de schilders van die rijke 17e eeuw in Nederland niet vaker dan doorgaans wordt aangenomen, in hun niet in opdracht vervaardigde por tretten. hun verzet tegen de rangen en standen probeerden weer te geven. So ciale misstanden zou dat nu heten. Zulke vragen stelt deze tentoonstelling in de National Gallery aan de orde. Rembrandt Afgezien van zulke vanzelfsprekende hoogtepunten als de portretten van Hendrikje Stoffels en 'Portret van een oude lezende vrouw' van Rembrandt, is een onverwachte en spectaculaire top een groot dubbelportret van Abraham del Court en zijn vrouw Maria de Keers- segieter van Bartholemeum van der Helst. De goed gedocumenteerde ten toonstellingscatalogus zegt terecht dat Van der Helst 'een tot nog toe onderge waardeerde schilder is'. Hij was. in feite, een tijdgenoot van Rembrandt die de grote meester al in 1640 voorbijstreefde als portretschilder. Dat is te zien aan zijn weergave van het echtpaar Del Court. Man en vrouw zijn gezeten op de rand van een terras. Terwijl zij met haar lin kerhand een roos van een struik vas thoudt, of op het punt staat te plukken, en het schilderij uitkijkt, wordthaarwat onwillige rechterhand losjes vastge houden door de linkerhand van haar echtgenoot. Hij wil haar blijkbaar, met zijn blik op haar. tot aandacht voor hem manen. Een momentopname voor de eeuwig heid, en zo waargaloos boeiend geschil derd, dat men 322 jaar later de adem inhoudt. Het satijn van de jurk, het kant, het fluweel van het mannenkos- tuum, de juwelen, en vooral die twee handen bij elkaar - dat is schilderen met de zekerheid van een creativiteit die al leen de werkelijk begaafden eigen is. Het portret is in het eigendom van het Boymans Museum, maar de Nederlan der die dezer dagen in Londen is. kan alleen maar aangeraden worden het te gaan zien. Daar is geen schrijven tegenop gewassen. De tentoonstelling bevat voor niet- ingewijden, zoals ik, de verrassing van 'onbekenden' als .Jan Davidsz. de Heem. Carel Fabritius die maar 32 werd (hij kwam om bij de ontploffing van een munitiedepot in Delft). Bartholomeum Breenbergh, Abraham van Beyeren, Jan Jansz. Treek. Moses van Uytten- broek. Jan Weenix, Joachim Wtewael. Tenslotte is er die merkwaardige kijk doos van Samuel van Hoogstraten, die ook een van Rembrandts leerlingen was. De kijkdoos heeft twee spiekgaa- tjes aan tegenovergestelde kanten die verschillende - interieurs laten zien. Deze zijn geschilderd op de binnenkan ten van twee dozen en bieden een ge heimzinnig perspectief alsof men in derdaad naar binnen kijkt en, leven secht, stoelen en tafels ziet staan, open staande deuren, die weer zicht bieden op kamers daarachter. Dat alles op de vlakke kanten van een doos geschil derd. Tentoonstellingen zijn er om zich te ver zadigen. Dat is wat deze expositie in de National Gallery biedt: een verzadi- gingsfeest, zonder dat men zich er dit keer schuldig over hoeft te voelen. Van onze correspondent) NICOSIA - Een nijpend gebrek aan technische specialisten en geschoolde arbeidskrachten. Dat is het grootste euvel waarmee de vorig jaar geproclameerde federatieve Turks-Cyprische repu bliek van president Denktash momenteel in haar interne 'struggle for life' te kampen heeft. Het economische ontwikke lingsproces in de 3500 vierkante kilometer bezet gebied boven de zgn. Atilla-Iijn verloopt mede daardoor uiterst traag. En hoewel premier Nejat Kunak benadrukt dat de oplossing van de econo mische en financiële problemen in zijn republiek natuurlijk niet los kan worden gezien van de politieke evolutie, gaat men in het noorden vastberaden zijn weg. Bepaalde infrastructurele projecten in het door het Turkse invasieleger be zette gebied duiden erop, dat de Turks-Cyprische minderheidsgroep de scheiding ten opzichte van de Griekse meerderheid tot op zekere hoogte toch consequent doorgevoerd wil zien. Tus sen het Zuidturkse kustplaatsje Ta- sucu en de noordkust van Cyprus zal weldra een pijpleiding in constructie worden genomen. Doel van dat project is de aanvoer van water uit Turkije voor irrigatie op het eiland. Wat ook op het permanente karakter van de scheiding duidt, is de bouw van een eigen Turks-Cyprische luchthaven bij Ercan, 26 kilometer oostelijk van Ni cosia. Het vliegveld, dat uitsluitend wordt aangedaan door Boeings van turkish Airlines vanuit Izmir, Istanboel en Ankara en momenteel ook voor nachtvluchten in gereedheid wordt ge bracht. is het Turkse alternatief voor Nicosia International Airport, dat prak tisch op de demarcatielijn ligt en sinds de Turkse invasie van juli 1974 buiten bedrijf is. Een pas aangelegde, brede macadamweg verbindt Ercan met de door de Turkse strijdkrachten gecontro leerde hoofdverbinding Nicosia- te geven, maar verzekerde tegenover ons dat de animo volkomen ontbreekt. De Turks-Cyprioten willen ook hun pro fijt trekken uit het toerisme. Alle be staande hotels in het pittoreske bad plaatsje Kyrenia zijn weer in bedrijf. De meeste zijn van de Grieken afgepakt en door het- Turks-Cyprische ministerie voor toerisme overgenomen. Turkse managers runnen de hotels, waar bijna uitsluitend continentale Turken recreë ren. Buitenlanders ziet men er niet. Rond Famagoesta is de situatie haast identiek. Alle Griekse strandhotels, waaronder het vfifsterrenpaleis Salamis Bay. zijn in Turkse handen. Paradoxen Een derde aanwijzing is de vorige week door Denktash aangekondigde bouw van een nieuwe haven bij het plaatsje Xeros, aan de noordwestkust van Cy prus. Langs deze haven willen de Turks- Cyprioten de export van citrusvruchten opvoeren en bespoedigen. De bondsre publiek, Italië en Groot-Brittannië zou den geïnteresseerd zijn in afname van grote hoeveelheden Turks-Cyprisch fruit. Druiven zijn daar niet bij. want die worden uitsluitend aan Griekse zijde in het zuiden geteeld. Het gevolg is dat de federatieve Turks-Cyprische republiek druiven uit Turkije moet importeren. Dit. is een van de paradoxen op het ei land. Andere zijn dat - hoewel het tus sen Grieken en Turken tot een volledige breuk is gekomen- de Grieks-Cyprioten hun drinkwater toch uit het bezette noorden krijgen, en de Turks-Cyprioten al jarenlang gratis elektriciteit uit de Griekse sector betrekken. In het gebied ten noorden van de hori zontale scheidslijn door het eiland, dat o.a. de vruchtbare Mesaoriavlakte, Noord-Nicosia en de havens van Fama goesta, Kyrenia en Morphou omvat, wonen nu circa 130.000 Turkse Cyprio ten (tegen 520.000 Grieken op 5720 vier kante kilometer) in het zuiden. Voor de Turkse invasie waren het er zo'n 300.000. De Grieks-Cyprische exodus in zuid elijke richting heeft een enorm vacuum veroorzaakt, zowel financieel als qua kennis en arbeidspotentieel. Geen animo President Rauf Denktash heeft de land bouw absolute prioriteit gegeven. De rijke oogst van dit jaar aan grapefruit, appels, vijgen, sinaasappelen e.d. moet voor het grootste gedeelte uitgevoerd worden. Doordat het aantal inheemse arbeidskrachten niet toereikend is. worden seizoenarbeiders uit Turkije overgeheveld. Er is ook emplooi voor enkele honderden Pakistani die eerder door Griekenland buiten de deur wer den gezet. Het industriële proces blijft vooralsnog beperkt tot overname van bestaande (doorgaans Griekse) fabrie ken en ondernemingen. Pogingen om Turks-Cyprische emigranten in Enge land en Australië en elders voor terug keer naar Cyprus te interesseren, heb ben tot nu toe bitter weinig resultaat opgeleverd. Premier Kunak toog zelf naar Londen om een stoot in die richting 'Ghost Town Wij vroegen minister Vedat Celik (bui tenlandse zaken) naar de toekomst van Famagoesta, Cyprus' belangrijkste ex porthaven. Celik wond er geen doekjes om: „Aan de sluiting van de nieuwe stad (de zogeheten Ghost Town) ligt geen enkele politieke overweging ten grondslag. De Grieken hebben het mis als zij denken dat wij de boel dicht houden om hun bezittingen te be schermen. In werkelijkheid is het zo, dat wij nog niet in staat zijn het nieuwe famagoesta (hoofdzakelijk hotels, bars, discotheken, winkels, bioscopen en za- kenpanden - red.) functioneel te run nen. Onze economie is er nog niet vol doende voor ontwikkeld en we moeten onze aandacht eerst op andere zaken richten. Bovendien ontbreekt het ons aan getraind personeel. Maar, als het eenmaal zover is, gaat Famagoesta weer open". De Turks-Cyprioten hebben het niet gemakkelijk. Maar zelf zijn ze niet pes simistisch gestemd. Een Turks- Cyprische diplomaat zei het ons zo: „Van 1963 tot 1974 stonden wij econo misch volkomen op dood spoor. Nu is er sprake van produktie en progressie, van export en wederopbouw, ook al is het dan in bescheiden mate". Een ander gecompliceerd vraagstuk in de federatieve Turks-Cyprische repu bliek is de verdeling van door Grieken ontruimde woningen en grond onder de uit het zuiden verdreven turks- Cyprioten. Hakki Atun, Denktash' mi nister van volkshuisvesting en weder opbouw. noemt die distribuering bijna onuitvoerbaar, 'want welke vluchteling wenst zo maar afstand te doen van zijn oorspronkelijke status en het bezit dat hij veelal door hard werken bij elkaar vergaard heeft? Hij eist er nu iets gelij kwaardigs voor terug, hetgeen onuit voerbaar is'. ADVERTENTIE Moeder zijn betekent veel meer. Het is in feite een onbetaalbare baan.Ook financieel gezien. Dat blijkt maar al te zeer, als zij er niet meer zou zijn. Zorg daarom voor een goede verzekering. Praat met elkaar en met uw verzekeringsadviseur over de Hartetymavpolis van de Utrecht, de spedale G A verzekering voor de getrouwde vrouw. jülKECHTj Daar staat AMEV achter. Rembrandt's portret van Hendrickje Stoffels. t) e wordt bedrogen waar je bij zit, van hoog tot laag. In 'Sil, de strand jutter' spreken de kinderen met de later ingedubde hoorspelsterame- tjes van halfvolwassen acteurs, en in The Observer van vorige week vertelde Buzz Aldrin, de tweede man die (na Neil Armstrong) de maan betrad, dat de alom geciteerde grappen die zij tijdens hun vlucht maakten tevoren op zogenaamde 'cue cards' waren gezet, van die spiekbrieven die Wim Kan ook al tijd gebruikt. Zij werden zorgvuldig buiten beeld en geheim gehouden, evenals het feit dat Aldrin onmid dellijk na de landing een gebed uit sprak dat hij eveneens volgens plan van een spiekbrief oplas. Ik weet niet of ik nu blij moet zijn met deze onthulling of niet, want ik heb er kort na die maanlanding al voor ge pleit dat de astronauten voortaan de beschikking kregen over goede tekstschrijvers, bijvoorbeeld de man of acht die Bop Hope tot zijn beschikking heeft, zodat de kranten niet genoodzaakt waren elke onno zele opmerking of flauwe grap om standig te citeren als zijnde de laat ste wijsheid uit de Wijde Ruimte. Ha, Let enig bruikbare was toen Neil Armstrongs opmerking, direct nadat hij voet aan maan had gezet, dat dit voor hem weliswaar een kleine stap. maar voor de mensheid een grote stap betekende. Ik dacht toen nog: heel goed, Neil, dat heb je prima be dacht thuis voordat je in je Apollo stapte, en het pleit ook voor je datje het op hét 'moment suprème' niet vergeten hebt even te zeggen, - niet wetend dus dat deze meest geci teerde zin door een professional voor hem bedacht was, en dat hij er via cue cards of op een andere manier wel even aan herinnerd zal zijn voor dat hij uitstapte (pas over enige tien tallen jaren zal blijken dat alle tek sten voor Neil en Buzz al vóór de lan ding door de produktie-afdeling van NASA op de maan waren uitge spreid, zoals ze bij Wim Kan ook al tijd voor zijn voeten op de vloer lig gen). Het feit dat mijn advies dus al was opgevolgd voordat ik het had gege ven, zou mij voldoening moeten ge ven, maar het maakt me eerder ver drietig. omdat ik alleen maar op dat idee gekomen was omdat al die wise-cracks zo abominabel waren, en zo luchtledig. Ik begrijp wel dat het moeilijk is om de hoofdrolspelers van M.A.S.H. met een volledig script als eersten naar Mars te sturen, maar is het echt te veel gevraagd om een beetje betere tekstschrijvers in te hu ren, als te zijner tijd Venus wordt overmand?. Strijk-actie Amsterdammertjes, Briketten- bout, Comfoorbout, Dassenpersje, Eikenhouten broekenplooier, Frans kachelboutje, Glansboutje, Houts koolbout, Isoleertreef, Jugenstil- treef, Kleermakersbout, Lilsteen, Mangel, Nikkelen mutsen- blokboutje, Opstaande treef, Punt- boutje, Rondstrijkijzer, Slof- bout, Turfbout, Uitneembaar meta-boutje, Verwarmingsijzers, Wisselboutje, IJzeren schortenbanden-strijker, Zadel bout. Plus 24, min 2. Bovenstaade alfie is gecomponeerd aan de hand van de catalogus van de Kunstveilingen Sotheby Mak van Waay B.V., die op dinsdag 26 okto ber. om 10.30 uur, 14-00 uur en 19.30 uur de 'verzameling op het gebied van de wasverzorging en het strijken' van mevrouw J. N. Bleeker-Schouten zullen veilen. Mevrouw Bleeker zag geen kans haar collectie van tegen de 2000 stuks in een Strijk- en Wasmu- seum onder te brengen, en laat nu alles veilen bij Sotheby Mak van Waay, een van de negen buiten landse vestigingen van s werelds grootste veilinghuis, dat er in een ad vertentie in de Engelse zondagsbla den op wees dat in de elf veilingloka len van Sotheby het afgelopen sei zoen voor meer dan 98 miljoen pond, dus zeg maar 500 miljoen gulden, is geveild, - tweemaal zoveel als bij welke andere veiling dan ook. Da: 'aarbij werden 70 nieuwe wereld records gevestigd, en het zou mij niet verbazen als er straks een nieuw we reldrecord bijkomt voor nummer 284 (een stift om verwarmingspijpen uit mutsenplooimachine te halen), of anders wel voor nummer 40 met de houten pettenmal voor Duitse poli- tiepet. Een wereldrecord is snel ge vestigd, zeg ik dan altijd maar, want er zal heus wel hoger worden gebo den op het slof-kantboutje met lus handvat dan er op een vorige veiling voor een zelfde slof-kantboutje met lus-handvat werd geboden. Dat deze wereldrecords zo meteen in Amsterdam zullen vallen en niet in de andere buitenlandse vcilingzalen in New York, Los Angéles, Toronto, Florence, Zurich, Monaco, johan- nesburg of Hongkong, is niet zo ver wonderlijk, want Sotheby Mak- van Waay in Amsterdam stond met een veilingbedrag van 7.600.000 pond op de derde plaats, achter New York (39.300.000 pond) en London Bond- street zelf (33.000.000 pond), maar ruim vóór Los' Angeles (4.800.00 pond) en alle andere nederzettingen van Sotheby. We tellen dus nog mee in de wereld! Door Henk Leffelaar) LONDEN - Hoe laat een economische crisis zich in een land gelden? In En geland bijvoorbeeld met het bericht dat de forenzen die gebruik moeten maken van de ondergrondse in Shep herd's Bush, in staking zijn gegaan. Al sinds december verleden jaar doet de roltrap naar beneden het daar niet meer en moeten de reizigers gebruik maken van een noodtrap. (Ik weet niet hoeveel treden die noodtrap in Shepherd's Bush telt, maar wel dat die van het station Gloucester 110 treden heeft, waarop je elkaar niet kunt passeren). London Transport, die euphemistische benaming voor het rollend materieel in de Britse hoofdstad, zei dat er niets aan te doen was. Het onderhoud van de trappen was in handen van de fabrikant en die kon de vereiste onderdelen niet krij gen. De forenzen bl ij ven tot de lente in staking. Een tweede crisisbeeld vind ik meer bij Engeland passen. Sinds kort worden voorbijgangers in de hal van het South Kensington- metrostation op wee keinden verrast door klassieke muziek die uit het platenwinkeltje tegenover de uitgang lijkt te komen. Bij onmid dellijke vaststelling een onmogelijk heid, omdat het winkeltje voorname lijk rock verkoopt. De muziek is dan ook afkomstig van twee jonge fluitis ten, Met hun brommerhelmen en re genjassen slordig op een hoop gegooid, staan ze daar achter hun muziekstan daards en spelen duetten van Mozart, een geldpet op de grond. Ze zijn zo perfect, dat anders haastige metropassagiers ervoor stil blijven staan. Hoewel ik het ze niet heb dur ven vragen, neem ik aan dat het óf conservatoriumstudenten zijn die hun studie moeten bekostigen, óf al afge studeerden die geen emplooi hebben kunnen vinden. Als er een crisis op komst is. kan hij niet beter worden in geluid dan op deze manier. Nog iets over de ondergrondse. De rit prijzen zijn onlangs met liefst 25 pro cent gestegen. Een minimum tochtje van één halte kost nu ongeveer 45 cent, Een geïrriteerde Londenaar ging aan het rekenen en kwam tot de conclusie dat de ondergrondse per mijl duurder was dan het allerduurste vervoermid del van deze eeuw. de supersonische en omstreden Concorde. Niet waar, schreef een vertegenwoordiger van voornoemde euphemistische organi satie Londen Transport, de rekenaar had zich vergist. De afstand tussen Waterloo en Picca dilly Circus was geen 1700 maar 1200 yard. Dat kwam neer op een ritprijs van 65 cent voor iets meer dan een mijl. Aangezien de vliegkosten met de Con corde iets meer zijn dan 70 cent per mijl. was de ondergrondse beduidend goedkoper. „En", schreef London Transport, „hoewel wij niet met de Concorde concurreren wat snelheid betreft, kunnen we wel snellere em- barkatie en debarkatie garanderen. Verder hebben we 377 'vluchten' per dag in iedere richting". Met een waar dig gevoel voor het Britse understa tement voegde London Transport er nog aan toe dat de vergelijking tussen de metro en de Concorde onrealistisch was. Al weken word ik geïntrigeerd door een advertentie in de Times. De kop erboven luidt: 'Huur een ezel'. Dan volgt de beschrijving van een Grieks eiland waar afstanden worden geme ten. niet in kilometers, maar in uren die een ezel erover doet. „Het is een eiland met een op het Westen uit kijkende disco boven op een berg, waar de zonsondergang de muziek evenaart. Mahler, Grieg, Chopin, Bralims. En ieder nacht sterft de zon tenslotte begeleid door de majestuosi- teit van Beethovens Vijfde Sympho nic. die tegen de bergen opklinkt". Is het een vergissing, of een klein Brits trekje, dat de zon zijn best moet doen om de muziek te evenaren? Verder wordt Grieg als 'Greig' gespeld, maar zoiets komt in de beste families voor. De advertentie betreft een nudisten- kamp. Deze blijkbaar echt gebeurde anek dote komt uit de Daily Telegraph. Een buitenlandse gast vroeg de manager van zijn niet goedkope hotel waarom de verwarming nog niet werd aange zet. „Sir", zei de manager, „de reden daarvan is dat wij dit jaar een zeer lange en warme zomer hebben gehad". De Telegraph vraagt zich af of hier misschien sprake is van een verkeerd begrepen systeem van energiebespa ring door zon-verwarming. Engeland is, zoals een ieder weet, het land van de verzamelaars en hobbyis ten. Wat ik in ieder geval niet wist, is dat er zelfs een museum bestaat van oude tennisrackets. Wie er nog een op zolder heeft staan, kan terecht bij Da vid Petri van het Petri National Rac ket Museum in Heathfield, Sussex. Doet overigens vermoeden dat men hier te maken heeft met een verzame laar die, in zijn enthousiasme, het ver schil tussen een éénmanseollectie en een museum wat uit het oog is verlo ren. Even wonderlijk: een maatschappij die filmdocumentaires maakt, vraagt, te huur of te koop, 'een houten bank schroef met twee schroeven voor houtwerk, al of niet permanent aan een werkbank bevestigd'. Ook een veraamelaar die zich met een maat schappij verwart, of een maatschappij die een documentaire over Gepetto, de natuurlijke vader van Plnocchio, op stapel heeft staan? Toch staat het al lemaal in de Times.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4