Op korte termijn nog geen alternatief voor benzine ROTTERDAM GROEIT UIT TOT ZEER BELANGRIJKE GRAANHA VEN De Rat 127 zetalz'n klassegenoten op afstand. In prestaties en prijs! Uitbreiding loscapaciteit MOEILIJKE TIJD BANDENINDUSTRIE Ook na aanschaf zéér voordelig! 0||0d— .j— AMSTERDAMSE EEEECTB^BEURS Vredestein toch hoopvol ONDERZOEKINGEN GAAN WEL DOOR 9150,- Ïi6! 7ATERDAG 16 OKTOBER 1976 ROTTERDAM (ANP) Om de steeds toenemende aanvoer van gra nen, oliezaden en derivaten naar de Rotterdamse haven zo effi ciënt mogelijk te verwerken, zal de Graan Elevator Maatschappij GEM BV haar loscapaciteit met nog vier nieuwe loseenheden uit breiden. Met verschillende fabrikanten wordt thans onderhandeld over de aard van de nieuwe apparatuur. De eerste eenheid dient eind volgend jaar te worden geleverd. slagen De Maasstad is daarmee de be langrijkste graanhaven ter wereld. Zes jaar geleden werd 'slechts' 14 miljoen ton verwerkt Deze cijfers noemde drs W. Cordia. directeur van het. havenbed rijf Gramwave, donderdag bij de inge bruikstelling van de graanlosser Van alle in Rotterdam aangevoerde granen en derivaten wordt zestig procent door gevoerd naar West-Duitsland. twintig procent blijft in Nederland, terwijl de In augustus a.s. zal het bedrijf haar nieuwe op- en overslagbedrijf in Euro poort in gebruik nemen. Hiermee wordt de loscapaciteit voor granen in de Rotterdamse haven met 6 miljoen ton uitgebreid. De GEM verwacht dit jaar ongeveer 17 miljoen totn te lossen. Vorig jaar was dat 14,7 miljoen ton. Vrijdag werd bij SeapoortTenninal 's werelds grootste, drijvende graan- en derivatenlosser in gebruik gesteld. De zuiger kan 325 ton derivaten of 600 ton graan per uur verwerken. Het apparaat is voor 10 miljoen gulden in opdracht van Grainwave, die nauw met de GEM samenwerkt FDe totale overslag van beide ondernemingen zal dit jaar uit komen op ongeveer 19 miljoen ton. Voor volgend jaar wordt rekening gehouden met een groei van 5 procent. Daarnaast zijn er nog enkele maatschappijen, die een paar miljoen ton graan en derivaten overslaan. De Rotterdamse haven is de laatste vijl jaar sterk gegroefd wat betreft de aan voer en overslag van fgranen. Op jaar basis werd tot september ongeveer 20 procent meer aan granen en derivaten aangevoerd, opgeslagen en overgela den. Groei In de de Rotterdamse haven zullen dit jaar naar verwachting bijna 24 miljoen ton granen en derivaten worden overge- Ir. Poot nieuwe topman Vredestein DEN HAAG (ANP) Ir. L. M. Poot. pro- jcktdirecteur van AKZO-zout-chemie in Hengelo, is aangezocht als voorzitter van de nieuwe raad van bestuur van Vredestein. De heer Poot heeft zich be reid verklaard deze functie uiterlijk eind november te aanvaarden indien de raad van commissarissen daartoe goedkeuring verleent. Het maanden lange overleg inzake de in nood ver- kemde algemene produktendi visie van Vredestein (dochteronderneming van Gooedrich) is vrijdag afgerond. Op het ministerie van economische aken werden de definitieve contracten tussen de Staat der Nederlanden, de B.F. Goodrich Company en Vredestein ondertekend Economische zaken heeft, zoals be kend, financiële steun toegezegd en voorts is het de bedoeling in de ko mende vier jaar het aantal arbeid splaatsen met maximaal 650 te ver minderen. De nieuwe topleiding krijgt een half jaar de tijd om de vestiging van Vredestein in Loosduinen (ruim 500 personeelsleden) rendabel te maken. Indien dit" niet kan worden bereikt zal het bedrijf moeten worden gesloten. AMSTERDAM (ANP) - Bij de jaarlijkse uitloting van de 2,5 pet premielening 1967 van het Roode Kruis is obligatie nr. 15744 uitgeloot met f 100.000. De fC25.000 viel op nr. 1640 en de f 10.000 obligaties afgelost met f 110. resterende twintig procent naar andere EEG-landen gaat.Parallel met de spec taculaire ontwikkeling van de graan- Bundeling Franse Pakhoedbedrijven ROTTERDAM (ANP) - De activiteiten van de Franse wegtransportonderne- mingen Onatra in Vitrolles en Carbu- rants Transports in Franconville zul len worden gebundeld. De twee ondernemingen behoren tot Paktrans. de transportdivisie van het Pakhoeconcern. De gebundelde activi teiten zullen worden voortgezet onder de naam Onatra SA. De naam Carbu- rants Transports blijft als divisienaam behouden voor het olievervoer. aanvoer naar Rotterdam van de afgelo pen zes jaar loopt het in de graanvaart gebruikte tonnage van zeeschepen. De gemiddelde scheepsgrotte in 1970 be droeg ongeveer 11.300 ton. tegen 40.300 dit jaar. Drs Cordia zei verder datRotterdam nog steeds een geografische en infra structurele voorsprong heeft op andere Wcstueropese havens De marge is naar zijn oordeel de laatste jaren echter be- langtnjk aangetast Sociaal- economische ontwikkelingen hebben volgens Cordia de speelruimte van de bedrijven in Rotterdam beperkt Hij noemde m dit verband de langdurige procedures ter verkrijging van vesti gingsvergunningen en concessies, on duidelijke milieu-eisén, investeringshef fingen en de sanering van de oude ha vengebieden in Rotterdam. Amsterdamse wisselmarkt Londen New York Montreal Parijs Frarfkfort Stockholm 6.8345-6.8395 104.695-104.745 60.005-60,055 104.255-104.305 Kopenhagen 43.585-43.635 Oslo 47.985-48.035 Wenen 14.7>14.76 Madrid 3.58-3.88 BUITENLANDS BANKPAPIER i (ANP) - De ai _ii verkoopprijzeni voor buitenlands bankpapier geldend In Amsterdam op de volgende werkdag luidden gisteren. Engelse pond Belgische fr U00) Duitse mark (100) Ital. Ure (lOOOOi Portugese esc ilOOI Canadese doUar Franse tr 'lOOi Zwitserse tr 1100) Zweedse kroon 1100) Noorse kroont 100) Deense kroon 'lOOi Oostenr. sch. (lOOi Spaanse pes. 1100) Griekse drachme ilC Finse mark UOO) JoegosL dinar ilOO) 2.50-2.60 4.11-4.41 6.486.78 103,25-106.25 20.50-30.50 7 15-8.90 2.582,66 50.00-53.00 102,75-105.75 58.25-61.25 46.2549.25 41.7544 75 14.60-14,90 3,583.88 6.557.80 64.7567.75 "•7514.00 dige keuze van de marktsegmenten en ontwikkelingen bijhouden en voor zijn. mede door de know-how van de moe dermaatschappij Goodrich. Een steun in de mg zijn ook de goede resultaten voor Vredestein van uitgebreide verge lijkende bandentesten in verschillende buitenlandse vakbladen", aldus de al gemeen directeur. Inzake de huidige ontwikkelingen rond het bedrijf (de gewijzigde eigendoms verhoudingen. zoals gebruik van de merknaam Goodrich en de exclusivi teit ervan) kon hij nog geen nadere me dedelingen doen, omdat de onderhan delingen tussen de moedermaat schappij en de Nederlandse overheid nog niet zijn afgesloten. Hij verwacht echter wel spoedig resultaten. tADVERTENTIE Hij is zuinig. Hij vraagt weinig onderhoud. Zijn kosten voor verzekering en wegenbelasting zijn laag. Tja, de Fiat 127 ANP-CBS BEL RSINDICES Handel enz Algemeen Het aantal overtredingen van de wet minimumloon en minimumvakantie- bijslag is in 1975 ten opzichte van 1974 verder gedaald. ZANDVOORT (ANP) - „De Westeuropese bandenindustrie zal het de komende jaren bij zonder moeilijk hebben. De ex pansieve groei is ei-uit en dat zal voorlopig wel zo blijven. In West-Europa is de overcapaciteit voor 1976 circa twintig procent bepa lend voor de hele markt van de perso- nenautobanden. De grote investerin gen van de bandenfabrikanten in de ja ren vóór de oliecrisis zijn oorzaak van deze overcapaciteit. Deze investerin gen werden gedaan op basis van een verwachte sterk toenemende vraag naar autobanden, die echter achter wege bleef. Nu moeten de fabrikanten onder invloed van een enorme prijsd- ruk - om de kosten te dekken - zoveel mogelijk banden produceren en verko pen. Dit heeft donderdag ir. H. J. Lambert, algemeen directeur van de banden visie Vredestein uit Enschede, betoogd op een in Zandvoort gehouden bijeen komst met als motto „Wat moet de au tomobilist van zijn banden afweten". ToekoiUSt Met fS.OOO lootten tien obligaties uit en Ir. Lambert zei dat Vredestein ondanks wel (ic nummers 22625, 24688, 39181. de problemen goede toekomstmoge- 42394. 45784, 51961, 66617, 68503, 83606 lijkheden heeft „Daarbij zullen vier fac- en 87003. toren voortdurend in het oog moeten Voorts worden 65 obligaties afgelost worden gehouden, kwaliteit in de ruim- met f 1-000. 100 met f500 en 2.822 met ste zin. alert en flexibel beleid, zorgvul- f 10°- PREMIEREGELING BOUWFONDS GELEEN (ANP) - Bij de jaarlijkse uit- loting van de 5-8 pet premielening 1969 van het Bouwfonds voor Limburgse Gemeenten (BLG) is obligatie nr. 14127 uitgeloot met f 100.000. De f25.000 ging naar nr. 74365 en de f 10.000 naar nr. Als 2-deurs v,a. Imp. Leonard Lang, Danicl Goedkoopstraat. Industriegebied Amstcl. AmMcrdam.Td 020 924888 Prijzen af Bom. inkl. BTW ROTTERDAM (ANP) - Op korte termijn is geen alternatief voor benzine als brandstof voor auto's en motoren te verwach ten, aldus Shell Nederland B.V Het onderzoek naar nieuwe brandstoffen heeft nog geen bruikbare oplossingen opgele verd. Er zijn weliswaar alterna tieve brandstoffen die gebruikt zouden kunnen worden, maar ze kunnen op geen enkele wijze op economisch verantwoorde wijze worden toegepast. Uit het oog punt van milieu en een moge lijk beperkte olievoorziening in de toekomst wordt het onder zoek niettemin voortgezet. Het zoeken naar alternative brandstof-, fen kreeg door de oliecrisis en de daar mee verbonden drastische prijsstijging alsmede het besef, dat olie niet altijd onbeperkt ter beschikking zal blijven, een nieuwe impuls. Uit de vele grond stoffen die zijn onderzocht zijn er slechts twee overgebleven, die in prin cipe voor de nu bekende verbran dingsmotoren geschikt zijn. Het zijn methanol en waterstof. Het voordeel van deze stoffen is, dat methanol rela tief eenvoudig te winnen is uit kolen, houtgeest of aardgas terwijl water als basisstof voor de produktie van water stof in onbeperkte mate beschikbaar is. Daartegenover staat, dat zich in beide gevallen veel technische en weten schappelijke problemen voordoen die op korte termijn niet kunnen worden opgelost. Methanol is als brandstof voor benzi nemotoren slechts in beperkte mate ge schikt Bij een temperatuur die lager is dan 18 graden celsius wordt geen brandbaar mengsel meer gevormd. Zonder hulp van een andere geschikte brandstof zal de motor niet aanslaan. Daar komt nogbij, dat methanol slechts ongeveer 50 procent van de verbran- öingswaarde van benzine heeft, zodat een dubbele hoeveelheid brandstof no dig is om dezelfde afstand af te leggen Vermenging van 15 procent methanol met de oorspronkeijke brandstof biedt betere perspectiefen. Maar ook deze oplossing zal op korte termijn met te verwezenlijken zijn. om dat het huidige autopark voor toepas sing van methanolhoudende brandstof fen niet geschikt is en de benodigde hoeveelheden methanol nu niet voorra dig zijn. Ook de problemen bij toepassing van waterstof als brandstof voor motoren zijn in technisch opzicht wél oplosbaar. Een economisch verantwoorde produk tie lijkt volgens Shell nog ver weg. Het proces dat hiervoor nódig os kan met voor het einde van deze eeuw op grote schaal worden uitgevoerd. Andere problemen bij toepassing van waterstof zijn de opslag en de distributie en ook de plaats en de grootte van de waterstoftanks in een auto. Uit een oog punt van veiligheid komt vloeibare waterstof onder hoge druk niet in aan merking. Beter lijkt de methode van de metaalwaterstofverbindingen. Volgens de huidige stand van de techniek is het mogelijk om m een tank van 65 liter, gevuld met 200 kilogram titaan-ijzer. 50.000 liter waterstofgas - onder een druk van 25 tot30 atmosfeer te pompen. Deze techniek is door de Daimler-Benz fabrieken in Duitsland ontwikkeld. In het stadsverkeer kan met zo n tank bij zuinig verbruik een afstand van 150 ki lonieter worden afgelegd. OBLIGATIES INTREK Binnenl.Aandcl AKZO f20 27.70 26.80 ABN f 100 276.00 272.50 AmRo f 20 65.50e 64 00( DéU-Mij f75 92,60 92.80 Dordtsche f 20 144.90 143.90 Dordtsche Pr. 143.30 142.50e Helneken f 25 130,90 129.10 Helneken Hf 25127.30 124.50 H AL Hold f IOC 78 00 76.50 Hoogov. f20 39.10 38 00 HVA-Mljen eert 44.80 44 20 KNSMcertf.10U24.90 124 OOt KLM f 100 113.20 112.50 Kon Olie f 20 116.30 115.70 NaLNed. f 10 75.00c 73.30 Ommeren Cert 1181 00 172 50 Philips f 10 25 40f 25 00 RoöCC-ü f 50 131.00 180.00 Rolmco f 50 135.50 134,50e Scheepv U f 50 102.20 10 Unilever f20 105,40 10 Blnnenl. Obligaties 10 50 Ned. 74 103.91 9.75 ld 74 100 51 9.50 id 76-1 100 31 9 50 id 76-2 9 00 ld 75 8.75 id 75 8 75 id 75-2 8.50 id 75 97.10 95.90 104.10 101,20 100.50 100.80 97.90 96.50 8 50 ld 75-2 8 00 id 69 8.00 id 70-95 8 00 id 71-96 8,00 id 701 8.00 ld 7011 8.00 ld 70III 8 00 id 76-91 8.00 Id 69-76 8.00 id 70-77 7.75 id 71-96 7 75 id 73-98 7.75 id 70-78 7 50 id 69-94 7.50 id 71-96 7.50 id 72-97 7 50 id 71-81 7 20 id 72-97 7.00 id 661-91 7.00 id 6611 7.00 id 69-94 6 50 id 681-93 6.50 id 6811 6.50 id 68III 6.50 id 68IV 6 25 id 66-91 6 25 id 67-92 6.00 id 67-92 5.75 id 651-90 5.75 Id 6511 5 25 id 641-89 5 25 id 6411 5.00 id 64-94 4.50 id 58-83 4.50 id 59-89 4.50 id 601-85 4.50 id 6011 4 50 id 63-93 4,25 id 59-84 4.25 id 60-90 4 25 id 61-91 4.25 id 631 4.25 id 6311 4.00 id 61-86 4.00 id 62-92 3.75 id 53-93 3 50 id st-47 3.50 id 53-83 96.00 96.00 90.70 90.80 87.80 89 00 83.60 88.20 87.70 82.20 81.70 76.40 89,70 75.60 85.00 77,20 76,40 74.50 82.90 82.20 83.80 84.50 3.50 Id 56-86 3 25 id 48-98 3 25 id 50-90 3 25 id 54-94 id 55-95 id 55-85 id Grb 3 00 id 37-81 Grb46 •11.00 BNG74-1 74-84 10.50 id 1974 74-82 9.50 id 74-99 9 50 id 75-85 9.00 id 75-00 8 75 id 70-90 70-95 8 75 id 75-00 8.50 id 70-85 8.50 id 70-95 8 50 id 73-98 8 25 id 70-85 70-96 8.25 id 76-01 l.OO id 69-76 1.00 id 69-94 1.00 id 71-96 1.00 id 72-97 8 00 id 73-79 8.00 id 75-00 7 75 id 70-79 .75 id 72-81 60 id 73-98 50 id 72-97 25 id 71-79 .25 id 73-98 7.00 id 661-91 00 id 6611 00 id 66IV 6.75 id 67-92 6.75 id 68-93 6 75 id 72-82 6.50 id 67-92 6 25 id 67-92 6 00 id 57-82 d 651-90 6.00 id 65H 5.75 id 651-90 5.75 id 6511 5 50 id 65-90 5 25 id 58-83 5 25 id 64-89 5 25 id 65-90 5.00 Id 58-88 "id 64-89 4.75 id 58-88 50 id 58-89 4 50 id 59-84 4 50 id 60-85 d 62-92 4.50 id 62-93 4.25 id 52-77 81103.90 107.00 103,70 95.50 95.20 95 80 89.10 95.70 87.80 97.10 92.30 90,30 99,70 91,40 90,20 90.20 97.40 96.70 86.50 81.30 80.80 86.40 85.90 75.40 75.50 98.00 PANDBRIEVEN 10 FrGr.HB 95.20 SO ld DU 81.00 11.00 Raiff 74 105,50 ""id 71 95.25 7.50 id 72 92.60 10.00 Scn-Ned 99 40 9 00 id 98.00a 5.00 id 11 25 TUb. H 8.75 TilbH 8.00 Westl DZ 97 00 84 10 83.70 83 50 81.70 81.50 81.00 86.70 85.90 81.10 81.30 105.00 102 50a 96.50 >0idX 78.10 78.10 12 id pbr 103.50b 104 201 00 W.Utr 74 103.70e 104 50e >0 id 74 98.00e 98 60e i0 id 70 97.50e 97.50 !5id 70 94.70 95.10 50 A 11 25 ABN 74 10 50 id 1974 9.00 id 1975 8 50 id 1975 8 00 id 71-86 id 73-88 10 75 Amro'74 10 50 id 74 9,75 id 75 8,75 id 73 8 50 id 73 8.00 id 69-76 00 id 70-78 .75 id 71-86 101.50 102 50 94.10 94 30 8.75 BanqueP 7;' 93 i ..25 id 72 6 00 Id 63 8 50 Ceehom 9.50 CRBoerl bk CMC 72 82 50 90Ï50 92.20 96.00 84.50 91.50 92.501) 88.80b 94 00 94.70 101.00 101.20 Gelder71 7.00 Hein,Bier Hoogov71 8.00 id 72 6.50 id 66 00 KLM 68 75 id 59 6 00 Kon.Zout .75 Koudijs 5.50 KSH65-80 .50 KSH63-78 8 00 Lease PI 11 00 Maasv.O.T. 9.50 Maasv.O T Maasv.OT 9.75 Massey-F 75 6.25 MencbaOfl 5 75 N bkMidci G5 11 00 Nat.Inv 74 9 75 id 74 8.50 id 75-2 id 72 Nederh 10 00 GasU 74 9 50 id 15j 8.75 id 75 92,20 90.10 35.50 86 50 90 00 98.50 103.50 86.70 i 92,20 105,50 ie 100.70 I 17.50 I 102.00 I 99 70 I 96.10 I 98.90 '6 90 825 id 70 8.00 id 71 8.00 id 72 75 id 72 .50 id 69 25 id 66 7 25 id 73 6.50 Id 66 6 50 id 68 5,75 id 65 9,75 NMB 74 8.00 id 70 6.75 id kap 72 8.75 NOB 76 d 73 7 00 id 61 88.50 85.20 93.95 83.00 84 10 8.50 N.S. 70 7.25 Id 72 75 Id 51 8 00 Wat.sch OvingDS 8.75 Paid). 70 7.75 id 73 7.00 Id 68 7 00 id 72 7.25 id BII166 id 61 7.75 Pechinev 8.00 Peek CL 9.75 Philips75 8 00 Philips"2 5.75 Pont H 6.00 Pegem57 5 50 id 58 1 50 id 59 7.75 Rotl.Ant, 6 50 R-R Pijp 4 75 id 62 8 50 RijnlDis 7 12 RijnSeh 6.00 Schiphol 8 50 Shell 75 8 25 id 71 94.80 84.00 92 00 85.00 82.00 89.00 84 50 86 60 91.20 86.00 84.00 SlavB 71 6.00 SmitN65 7.75 THV 72 7.25 Total 72 8.75 Unilev7b 6.00 Unilev66 12VMF 69 6.50 Id 68 00 id 58 .00 id 62 5 75 VNU 75 6 00 Vihamij 6 25 Wijers66 60.10 79.00 93.00 94.20 85.50b 99,50 99.50 96.0 92.50 82,50b 78.00 87.90 95.20 83 00 83 00 92.00b 84 50 82.00 93.50b 86 50b Premie-obl. 2.50 Alkm. 56 2.50 A'dam51 2 50 id 561 2 50 ld 5611 2 50 id 561II 2.50 id 59 5 00 BwfLimb 2 50 Breda 54 2"50Dordr 56 2.50E'hvn 54 2.50 Ensch. 54 50,55 52.OOf 55.901" 53 50 59.00 96 00 53.50 66.50 6605 2 50 Haag 521 2 50 ia 5211 2.50 R.Kniis 2 50 Rdam52I 2 50 id 5211 2.50 id 57 2 50 Utr 52 ,2 50 Z.Holl.57 2.50 id 39 Converteerbare obligaties 4 75 Akzo 8 75 A.B N 6.00 A.B N 6.75 AmRo7l 5.50 AmRo 8.25 Ball Ned 8 50 BosKalis 6 25 3uhrT 7 25 Fum. 73 4.75 Gelder 5 75 Gist-Br 6.50 Grinten 7 25 H'meijer 5.25 Hoogov. 7 50 IHC Holl 7.25 Kappa73 6.50 Kluwer 8.75 KNSM 71.20 71.20 104.50 104.00 109,50 108.50 86.80 87.00 163.25 88.30 94.80 Calve-D cerl 6 pet cert •nlr.Suik Ceteco Id cert Chamotte Cindu-Key XCrane ,ed Desseaux Dikkers Dr Ov.Hout Duiker App Econosto Elsevier id cert EMBA Ennia Fokke Ford Auto Fr.Gr.Hyp. Fumess 76.50e 98.00 89.00 65.80 81 60 75 KLM 75 K.N Pap 25 KSH 73 00 Lyons N 25 M'intosh 9 00 Meneba 00 NBM-B 7 25 Nederh. 50 NMB 7 75 Nulricia 8.00 Nijverd 4.75 Philips 10 00 Pont 7.50 Proost.B 6.50 Rolinco 6.50 id 1000 8 00 Sanders 7 00 Skol Br 7 00 Slav Bk 9 00 VMF-Slork S6.ÖÖ 8 25 Vih-But 84,00 7.00 W'sanen 82 50 8.75 WU Hyp 108M0 Binnenl. Aandelen ACF 217,1 Ahog-BOB 35.1 Ahold 77.1 AMAS 8.: AMEV 46) Amfas 77) Asd Droogd Asd Rijtuig Aniem Nat AnLBrouw AnLVerf Amh Schbw Asselberg AssSt.R'dam AUDET 81 50 81.20 102.00 9950 61.00e 62.50 59.00 60.00 59 50 165.00b 15.70 213.00 35.00 77.80 8 10 45.70 74.50 58 50 167 00b 15.50 '6 00b d.Rt BaUast-N BAM Batenburg Beek.van Beers Begemann Bergos Berkel P Blvdenst C Boer Druk 131.00 130,00 73.00 74,00 640,00b 670 00< 76.50 75.00 251,50 250,00 1300.00 1290.00 66 50 60.50 64.01 80.00 90.00a 132 00e 101,80 262.00 133.00 208.50 64.10 80.00 86 00 130.00 100.20 262 00 135,00 70.00 1170.00 237 00 231.00 61.20 145.50 180.00 83.00 78.00e 173.00 173.00 28.50 36.20 760.00 61.80 56 00 358.00 92.00 58.00 145.00 1170.00 83.50 78.00 173.00 173,00 29.00b 36,50 750.00 61.00 57.00 360.00 91.80 57,80 Gamma H id 5 pel PW GeLDelft c Geldercert Geld Tram Gerofabr Giessen Gist Broc. id cert Goudsmit Grasso Grinten Grotsmed Hagemeijer Hero Cons.s Heybroek Hoek's Mach Holec HollBeton HollBeton c Hunter D S ICU IHC Holland Ind.Maatsch. IBB Kondor Interlas IntematioM Inventum Kempen Beo Key Houth Kiene S Kloos Kluwer KBB id 6 cum Kon.Ned Pap Krasnap.sky KSH Kwatta 16.10 237.00 39.00 294 00 17.80 40.80 16.10 235.00 41,80 "l7.20 145.00! 46.60 46,50 80,00b 163.00 80,50 71.50 Naarden Nat Grondb. NBM-Bouw Ned.Bonriv Ned Crediel Ned.Daqbl NMB Nolle Nierstrasz 1 Norit Nulricia GB Nutricia VB Nijverdal OGEM Hold Orenslein 78.50 77.30 Palembang 58.00 Pallhe 50.30 Philips Pont Hout 206.00 PorceLFles 92.00 Proost&Br 137.50 Rademakers 322.00 Reesink 123.00 Reeuwijk ReissenCo 140 00 RIVA id ct 64.50 94.00e 65.50 68.00 25.40 74.00 14,00 175,00e 101,50 70.00a 050.00 182,00 138.00 74.00 82.30e 82.80e 11.80 42.30 43.00 24 60e 13.90 174,00 56,00 80.00 34.50 500,00 104.80 65.00a 1S.5C Landre&Gl leids.Wol Macintosh Maxw. Pelr Meneba Metaverpa MHV A "dam Moearawen. 240.00b id 1-10 3150.001 640.00 Mfinb.W 900.00b 145.50 250,00 57.50 2260.00 140.50 23.60 15,50 145,50 250,50 5B.00e 131.20 71.30 2260.00 51.00 249.00 3150.00a 640.00b 39.90 37.50 126.21 232.50 37,50 209.00 91.00 136.00 Dulch Int Goldmines Holland F IKA Belegg Interbonds Leveraged .„.uu Ned Vastgoed 532.00 Nefo Obam Rorento Tokyo PH(S> Tokyo PH Uni-Invest Wereldhaven Concenlra Europai'onds Eurunion Finance-U Unifonds Chemical F Coi.Growih Dreyfus F Fidelity F Investors M Japan Fund Lehman Corp 12.50 75.00b 131 00 Rohte&Jisk Rommenholl. 332 00 Rijn-Scheldc 7000 Sanders 91 00 Sarakreek 31.00 Scheepshyp. 2790.001 2 Schev.Expl 15.50 Schlumbergeii255 00 1 Schokbeton 880.00 ScHuitema 138.50 Schuppen 377.00 Schuttersv. 72.00 Siavenb.Bnk 2440.00 2 id Cert 244.00 Stcvin Gr 81.00 SioomspTwn 51.20 Tablnd.Phil 84.20 Telegraat THV inter Tilb Hyp t Tilb.Waterl 57000 Tw Kabelf >77 00 Ubbink 125 50 Unikap 122.00 Unil cert id 7 pet 72,30 Id 6 pet 03 40 V.d VUet-W 55 50 Veneta 42 00 Ver.Glasf 90 50 VerHandS. 665 00 VMF 84.20 VermUitgnuJ 61 40 Ver.Touw Vezelverw 17900 VihamijButt 4000 VRG Papier Vulc.oord Wegener C 130.50 140 50 370.00 90,00 663.00 84,00 61.50 Wessanen 1 W U.Hyp. Wyers Wijk en He Zaalberg 27,00 46,00 69.70 274.00 70.00 1215.00 Belegfings Inst. AJg.Fondsenb. 107.50 America Fnd 139,00 Asd Belegg D 130.00 27, 47,00 68,50 271,00 66,00 1212.00 107.00 137.00 130.00 94.80 335.00 118.40 110.00 526.00 67.60 92.80 1038.00 10.60 039.00 196.00 410.00 18.00 10.50 Manhattan Massachus Oppenheimer Technology F Vance.Sand Buiten!.Ohligat Eurlnv75 .75 id 72 f .75 id 64 f 75 id 65 j 00 IntAm71 .00 id 68 25 IntBkTl .50 id 61 .50 id 62 .75 KSG 64 5.75 id 65 j id 62 3 All.Brew .50 Eng.W.L Co Franc .00 Nor Hyd 7 50 PetroiS" .00 Pipe-L 25 Reed-74 !5 Rothm. Buitenii 111.Breweries Br.Petrol. Gevaert Ph. Hoechst Iioesch Imp.Chem. Petrofina Pye Hold. Solvav Un Miniere Akzona Alcan AMAX Inc Cyanam. Am Motors Am Standard Tel&Tel Ampex Corp Anaconda Asarco Bell Teleph Bethl.Steel Boeing Corp Bovis Corp Burroughs CanPactfic CarL O'Keefe Celanese Chrysler Citicorp 26.50 15.00a 16,00 Cities Ser 138,50 Colgate 62.50 Columb.Gas 63.00 Cons.Edison 49 00 Control D. 58 80 Curtiss W 41.OOf DowChem. 104.80 Easlm Kod. 220.00 ExxonilO) 137.00 Ford Motor 142.30 Gen.Cable 25.70 Gen.Electric 131 50 GenFoods 83.10 Gen.Molors 181.70 18.50 63.80 48.20 57.20 39.00e 104.00 216.00 135.30 139.30 25.40 129.00 81.90 180.70 Goodrich Gulf Oil" Husky Oil Imperial Oil IBM Int.FIavor.* IntNiekel Int.Tel&T Kennecoll Litton Ind Lockheed 36.70 22.10 194.50 54.50 63.00 45.00 51.00 35.70 194.90 152.00 570,00 38.60e 64.00 138 50 66.50d 10.20 66.00b 152.50 151.00 670.00 36,80 60.50 137.00 65.00 10.00 66.00 151.60 16.30 64.00 36.50 133,00 93,00 103,70 Merck Co National Can Nal.Dist&C. NCR Corp A Philips Occidental Penn Centr Pepsi Co Ph. Moms Philips P Polaroid Procier&C RCA Corp Rep.Slee! ..molds I. Sears Shell Can. Shell Oil South Pac. Sperry Ranc Standard Br Sterling Dr Studebaker Sun Oil C Tandy Corp Texaco Texas lnsir TransamC. Un.Carbide Un-Pacific U.S. Sleel Warner Lamb 83.50 Westingh. 44,00 42.50 Woolworth 54.OO 53.50 Dai-Ichi K. 220.00a 220.U03 Nippon Elec, 375.00 Pioneer El 182.00 183,00 Sanyo Electr 94.OO 94.00 Sony Corp 430.00 440.00 Sur Brouw (claims, scrips. siocKuiv. ed.) 216.50 213.0(1 147,00 145.50 151,50 150,00 98.00a 93.60 235.50 236.00 64.40 62.30 80.00 78.00 159.50 158 01) 16800 168.00 36.80 37.00 139.50 191.00 85.00 84.00 66.80 65.80 279.00e 275.00 29.50 29 20 150.00f 149.00 214.50 213.00 184.50c 182.00 83,50 3.20 112.30 47.50 78.00b Ahold Ass-Conc.R'dam 2-20 Amev Ennia 2.46 2,46 Kluwer Landre Gllndem 5,79 5,79 Rorento 3.20 3,20 Ste vin Groep Wereldhaven Afgifleprijzen funds (Ned.) ABN belegging 58.15 58.00 ABN rentepool 59.72 52 88 ABN rende 54 93 54.30 Amro-Pierson 18 01 17.97 AmroPiers. obl 150 00 151.00 Fonds 1 v(d 7 8 70 8.70 Esmeralda 37.76 37 76 Unifonds 20.30 20.00 AMSTERDAM - Met de aandelenmarkt wilde het vrijdag niet vlotten. Het her stel van donderdag is een echte een dagsvlieg geweest en na een hier en daar nog tamelijk prijshoudende opening begonnen de prijzen weer af te brokke len. Van de rederijen waren Van Omme ren en NSU dadelijk al flauw en ook de grote banken werden flink aangeboden. In tegenstelling hiermee stond de ont wikkeling op de obligatiemarkt waar de eerste klas staatspapieren gretig aftrek vonden. Bij opening kwamen winsten tot tachtig cent voor. Op de actieve markt wilde het met Van Ommeren helemaal niet vlotten. De winst van donderdag ging onmiddel lijk bij de start van de handel verloren en daarna liep de prijs verder terug tot f174. wat een verlies van f7 inhield. Scheepvaart Unie lag f 1,70 lager in de markt op f 100,50. HAL daalde fl tot f77. Flauw waren ook de grote handels banken. ABN verloor f 3.50 op f 272,50 en de Amro Bank liep met f 1.40 achteruit tot f64,10 Van de internationale fondsen begon Kon. Olie twintig cent lager op f 116.10. wat evenwel hoger was dan in de voor beurs werd betaald. Deze meevallende stemming werd veroorzaakt door be richten uit Amerika over een hogere winst van Shell Oil in het derde kwar taal. Later werden de olie-aandelen ech ter door de algemene trend mee- ge trokken en daalde de koers van Kon Olie middenbeurs tot f 115,80. Unilevei begon veertig cent beter op f 105,80. maar brokkelde daarna af tot de vorige slotprijs. Akzo gaf een verlies van tach tig cent te zien op f 26,90 terwijl Hoog ovens ruim fl achteruitging tot f38. Philips moest veertig cent afstaan op f 25 en KLM brokkelde f 1.20 af tot f 112. Ook aandelen Heineken lagen zwak in de markt op f 129.30. wat een verlies van f 1.60 inhield- De lokale markt lag er doods bn en allerwegen klaagde men over gebrek aan orders. De stemming was enigszins verdeeld terwijl het aantal afwijkingen van betekenis klein was Enkele papierfondsen waren in her stel. zoals Van Gelder met f2 winst op f41 en Kappa met f3,30 winst op f 104,80. Aandelen Gamma Holding zet ten de opmars met f3ivoort tot f41.40 terwijl tweewieler producent Unikap f9 steeg tot f131. Hollandscbe Beton en Oce-van der Grinten gingen elk f 1.50ivooruit en Wereldhave werd weer ruim f2 duurder op f91. Tot de verliezers behoorde ACF, waarvoor op f211 zes gulden verloren ging. Elsevier blijft heen en weer dobbe ren en ging nu weer f6,50 omlaag tot f 251 Interlas werd f 5 goedkoper op f 80 en Van Kempen en Begeer werd ver geefs f 5 lager aangeboden op f 65. Holec was f 4 in reactie op f 90 en Wyers daalde ook f4 tot f66. De actieve markt veranderde weinig t.o.v. de openingsprijzen. Men bleef met het oog op het weekeinde voorzichtig opereren en er was weinig animo om nieuwe posities aan te gaan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 27