Op korte termijn nog geen
alternatief voor benzine
ROTTERDAM GROEIT UIT TOT
ZEER BELANGRIJKE GRAANHA VEN
De Rat 127 zetalz'n
klassegenoten op afstand.
In prestaties en prijs!
Uitbreiding loscapaciteit
MOEILIJKE TIJD
BANDENINDUSTRIE
Ook na aanschaf zéér voordelig!
0||0d— .j—
AMSTERDAMSE EEEECTB^BEURS
Vredestein toch hoopvol
ONDERZOEKINGEN GAAN WEL DOOR
9150,-
Ïi6! 7ATERDAG 16 OKTOBER 1976
ROTTERDAM (ANP) Om de steeds toenemende aanvoer van gra
nen, oliezaden en derivaten naar de Rotterdamse haven zo effi
ciënt mogelijk te verwerken, zal de Graan Elevator Maatschappij
GEM BV haar loscapaciteit met nog vier nieuwe loseenheden uit
breiden. Met verschillende fabrikanten wordt thans onderhandeld
over de aard van de nieuwe apparatuur. De eerste eenheid dient
eind volgend jaar te worden geleverd.
slagen De Maasstad is daarmee de be
langrijkste graanhaven ter wereld. Zes
jaar geleden werd 'slechts' 14 miljoen
ton verwerkt Deze cijfers noemde drs
W. Cordia. directeur van het. havenbed
rijf Gramwave, donderdag bij de inge
bruikstelling van de graanlosser Van
alle in Rotterdam aangevoerde granen
en derivaten wordt zestig procent door
gevoerd naar West-Duitsland. twintig
procent blijft in Nederland, terwijl de
In augustus a.s. zal het bedrijf haar
nieuwe op- en overslagbedrijf in Euro
poort in gebruik nemen. Hiermee
wordt de loscapaciteit voor granen in
de Rotterdamse haven met 6 miljoen
ton uitgebreid. De GEM verwacht dit
jaar ongeveer 17 miljoen totn te lossen.
Vorig jaar was dat 14,7 miljoen ton.
Vrijdag werd bij SeapoortTenninal 's
werelds grootste, drijvende graan- en
derivatenlosser in gebruik gesteld. De
zuiger kan 325 ton derivaten of 600 ton
graan per uur verwerken. Het apparaat
is voor 10 miljoen gulden in opdracht
van Grainwave, die nauw met de GEM
samenwerkt FDe totale overslag van
beide ondernemingen zal dit jaar uit
komen op ongeveer 19 miljoen ton. Voor
volgend jaar wordt rekening gehouden
met een groei van 5 procent. Daarnaast
zijn er nog enkele maatschappijen, die
een paar miljoen ton graan en derivaten
overslaan.
De Rotterdamse haven is de laatste vijl
jaar sterk gegroefd wat betreft de aan
voer en overslag van fgranen. Op jaar
basis werd tot september ongeveer 20
procent meer aan granen en derivaten
aangevoerd, opgeslagen en overgela
den.
Groei
In de de Rotterdamse haven zullen dit
jaar naar verwachting bijna 24 miljoen
ton granen en derivaten worden overge-
Ir. Poot nieuwe
topman Vredestein
DEN HAAG (ANP) Ir. L. M. Poot. pro-
jcktdirecteur van AKZO-zout-chemie
in Hengelo, is aangezocht als voorzitter
van de nieuwe raad van bestuur van
Vredestein. De heer Poot heeft zich be
reid verklaard deze functie uiterlijk
eind november te aanvaarden indien
de raad van commissarissen daartoe
goedkeuring verleent. Het maanden
lange overleg inzake de in nood ver-
kemde algemene produktendi visie van
Vredestein (dochteronderneming van
Gooedrich) is vrijdag afgerond.
Op het ministerie van economische
aken werden de definitieve contracten
tussen de Staat der Nederlanden, de
B.F. Goodrich Company en Vredestein
ondertekend
Economische zaken heeft, zoals be
kend, financiële steun toegezegd en
voorts is het de bedoeling in de ko
mende vier jaar het aantal arbeid
splaatsen met maximaal 650 te ver
minderen. De nieuwe topleiding krijgt
een half jaar de tijd om de vestiging van
Vredestein in Loosduinen (ruim 500
personeelsleden) rendabel te maken.
Indien dit" niet kan worden bereikt zal
het bedrijf moeten worden gesloten.
AMSTERDAM (ANP) - Bij de jaarlijkse
uitloting van de 2,5 pet premielening
1967 van het Roode Kruis is obligatie
nr. 15744 uitgeloot met f 100.000. De
fC25.000 viel op nr. 1640 en de f 10.000
obligaties afgelost met f 110.
resterende twintig procent naar andere
EEG-landen gaat.Parallel met de spec
taculaire ontwikkeling van de graan-
Bundeling Franse
Pakhoedbedrijven
ROTTERDAM (ANP) - De activiteiten
van de Franse wegtransportonderne-
mingen Onatra in Vitrolles en Carbu-
rants Transports in Franconville zul
len worden gebundeld.
De twee ondernemingen behoren tot
Paktrans. de transportdivisie van het
Pakhoeconcern. De gebundelde activi
teiten zullen worden voortgezet onder
de naam Onatra SA. De naam Carbu-
rants Transports blijft als divisienaam
behouden voor het olievervoer.
aanvoer naar Rotterdam van de afgelo
pen zes jaar loopt het in de graanvaart
gebruikte tonnage van zeeschepen. De
gemiddelde scheepsgrotte in 1970 be
droeg ongeveer 11.300 ton. tegen 40.300
dit jaar.
Drs Cordia zei verder datRotterdam
nog steeds een geografische en infra
structurele voorsprong heeft op andere
Wcstueropese havens De marge is naar
zijn oordeel de laatste jaren echter be-
langtnjk aangetast Sociaal-
economische ontwikkelingen hebben
volgens Cordia de speelruimte van de
bedrijven in Rotterdam beperkt
Hij noemde m dit verband de langdurige
procedures ter verkrijging van vesti
gingsvergunningen en concessies, on
duidelijke milieu-eisén, investeringshef
fingen en de sanering van de oude ha
vengebieden in Rotterdam.
Amsterdamse
wisselmarkt
Londen
New York
Montreal
Parijs
Frarfkfort
Stockholm
6.8345-6.8395
104.695-104.745
60.005-60,055
104.255-104.305
Kopenhagen 43.585-43.635
Oslo 47.985-48.035
Wenen 14.7>14.76
Madrid 3.58-3.88
BUITENLANDS BANKPAPIER
i (ANP) - De ai
_ii verkoopprijzeni voor buitenlands
bankpapier geldend In Amsterdam op de
volgende werkdag luidden gisteren.
Engelse pond
Belgische fr U00)
Duitse mark (100)
Ital. Ure (lOOOOi
Portugese esc ilOOI
Canadese doUar
Franse tr 'lOOi
Zwitserse tr 1100)
Zweedse kroon 1100)
Noorse kroont 100)
Deense kroon 'lOOi
Oostenr. sch. (lOOi
Spaanse pes. 1100)
Griekse drachme ilC
Finse mark UOO)
JoegosL dinar ilOO)
2.50-2.60
4.11-4.41
6.486.78
103,25-106.25
20.50-30.50
7 15-8.90
2.582,66
50.00-53.00
102,75-105.75
58.25-61.25
46.2549.25
41.7544 75
14.60-14,90
3,583.88
6.557.80
64.7567.75
"•7514.00
dige keuze van de marktsegmenten en
ontwikkelingen bijhouden en voor zijn.
mede door de know-how van de moe
dermaatschappij Goodrich. Een steun
in de mg zijn ook de goede resultaten
voor Vredestein van uitgebreide verge
lijkende bandentesten in verschillende
buitenlandse vakbladen", aldus de al
gemeen directeur.
Inzake de huidige ontwikkelingen rond
het bedrijf (de gewijzigde eigendoms
verhoudingen. zoals gebruik van de
merknaam Goodrich en de exclusivi
teit ervan) kon hij nog geen nadere me
dedelingen doen, omdat de onderhan
delingen tussen de moedermaat
schappij en de Nederlandse overheid
nog niet zijn afgesloten. Hij verwacht
echter wel spoedig resultaten.
tADVERTENTIE
Hij is zuinig. Hij vraagt weinig onderhoud. Zijn kosten voor verzekering
en wegenbelasting zijn laag. Tja, de Fiat 127
ANP-CBS BEL RSINDICES
Handel enz
Algemeen
Het aantal overtredingen van de wet
minimumloon en minimumvakantie-
bijslag is in 1975 ten opzichte van 1974
verder gedaald.
ZANDVOORT (ANP) - „De
Westeuropese bandenindustrie
zal het de komende jaren bij
zonder moeilijk hebben. De ex
pansieve groei is ei-uit en dat zal
voorlopig wel zo blijven.
In West-Europa is de overcapaciteit
voor 1976 circa twintig procent bepa
lend voor de hele markt van de perso-
nenautobanden. De grote investerin
gen van de bandenfabrikanten in de ja
ren vóór de oliecrisis zijn oorzaak van
deze overcapaciteit. Deze investerin
gen werden gedaan op basis van een
verwachte sterk toenemende vraag
naar autobanden, die echter achter
wege bleef. Nu moeten de fabrikanten
onder invloed van een enorme prijsd-
ruk - om de kosten te dekken - zoveel
mogelijk banden produceren en verko
pen.
Dit heeft donderdag ir. H. J. Lambert,
algemeen directeur van de banden visie
Vredestein uit Enschede, betoogd op
een in Zandvoort gehouden bijeen
komst met als motto „Wat moet de au
tomobilist van zijn banden afweten".
ToekoiUSt Met fS.OOO lootten tien obligaties uit en
Ir. Lambert zei dat Vredestein ondanks wel (ic nummers 22625, 24688, 39181.
de problemen goede toekomstmoge- 42394. 45784, 51961, 66617, 68503, 83606
lijkheden heeft „Daarbij zullen vier fac- en 87003.
toren voortdurend in het oog moeten Voorts worden 65 obligaties afgelost
worden gehouden, kwaliteit in de ruim- met f 1-000. 100 met f500 en 2.822 met
ste zin. alert en flexibel beleid, zorgvul- f 10°-
PREMIEREGELING
BOUWFONDS
GELEEN (ANP) - Bij de jaarlijkse uit-
loting van de 5-8 pet premielening 1969
van het Bouwfonds voor Limburgse
Gemeenten (BLG) is obligatie nr. 14127
uitgeloot met f 100.000. De f25.000 ging
naar nr. 74365 en de f 10.000 naar nr.
Als 2-deurs v,a.
Imp. Leonard Lang, Danicl Goedkoopstraat. Industriegebied Amstcl. AmMcrdam.Td 020 924888 Prijzen af Bom. inkl. BTW
ROTTERDAM (ANP) - Op
korte termijn is geen alternatief
voor benzine als brandstof voor
auto's en motoren te verwach
ten, aldus Shell Nederland B.V
Het onderzoek naar nieuwe
brandstoffen heeft nog geen
bruikbare oplossingen opgele
verd. Er zijn weliswaar alterna
tieve brandstoffen die gebruikt
zouden kunnen worden, maar ze
kunnen op geen enkele wijze op
economisch verantwoorde wijze
worden toegepast. Uit het oog
punt van milieu en een moge
lijk beperkte olievoorziening in
de toekomst wordt het onder
zoek niettemin voortgezet.
Het zoeken naar alternative brandstof-,
fen kreeg door de oliecrisis en de daar
mee verbonden drastische prijsstijging
alsmede het besef, dat olie niet altijd
onbeperkt ter beschikking zal blijven,
een nieuwe impuls. Uit de vele grond
stoffen die zijn onderzocht zijn er
slechts twee overgebleven, die in prin
cipe voor de nu bekende verbran
dingsmotoren geschikt zijn. Het zijn
methanol en waterstof. Het voordeel
van deze stoffen is, dat methanol rela
tief eenvoudig te winnen is uit kolen,
houtgeest of aardgas terwijl water als
basisstof voor de produktie van water
stof in onbeperkte mate beschikbaar is.
Daartegenover staat, dat zich in beide
gevallen veel technische en weten
schappelijke problemen voordoen die
op korte termijn niet kunnen worden
opgelost.
Methanol is als brandstof voor benzi
nemotoren slechts in beperkte mate ge
schikt Bij een temperatuur die lager is
dan 18 graden celsius wordt geen
brandbaar mengsel meer gevormd.
Zonder hulp van een andere geschikte
brandstof zal de motor niet aanslaan.
Daar komt nogbij, dat methanol slechts
ongeveer 50 procent van de verbran-
öingswaarde van benzine heeft, zodat
een dubbele hoeveelheid brandstof no
dig is om dezelfde afstand af te leggen
Vermenging van 15 procent methanol
met de oorspronkeijke brandstof biedt
betere perspectiefen.
Maar ook deze oplossing zal op korte
termijn met te verwezenlijken zijn. om
dat het huidige autopark voor toepas
sing van methanolhoudende brandstof
fen niet geschikt is en de benodigde
hoeveelheden methanol nu niet voorra
dig zijn.
Ook de problemen bij toepassing van
waterstof als brandstof voor motoren
zijn in technisch opzicht wél oplosbaar.
Een economisch verantwoorde produk
tie lijkt volgens Shell nog ver weg. Het
proces dat hiervoor nódig os kan met
voor het einde van deze eeuw op grote
schaal worden uitgevoerd.
Andere problemen bij toepassing van
waterstof zijn de opslag en de distributie
en ook de plaats en de grootte van de
waterstoftanks in een auto. Uit een oog
punt van veiligheid komt vloeibare
waterstof onder hoge druk niet in aan
merking. Beter lijkt de methode van de
metaalwaterstofverbindingen. Volgens
de huidige stand van de techniek is het
mogelijk om m een tank van 65 liter,
gevuld met 200 kilogram titaan-ijzer.
50.000 liter waterstofgas - onder een
druk van 25 tot30 atmosfeer te pompen.
Deze techniek is door de Daimler-Benz
fabrieken in Duitsland ontwikkeld. In
het
stadsverkeer kan met zo n tank bij
zuinig verbruik een afstand van 150 ki
lonieter worden afgelegd.
OBLIGATIES
INTREK
Binnenl.Aandcl
AKZO f20 27.70 26.80
ABN f 100 276.00 272.50
AmRo f 20 65.50e 64 00(
DéU-Mij f75 92,60 92.80
Dordtsche f 20 144.90 143.90
Dordtsche Pr. 143.30 142.50e
Helneken f 25 130,90 129.10
Helneken Hf 25127.30 124.50
H AL Hold f IOC 78 00 76.50
Hoogov. f20 39.10 38 00
HVA-Mljen eert 44.80 44 20
KNSMcertf.10U24.90 124 OOt
KLM f 100 113.20 112.50
Kon Olie f 20 116.30 115.70
NaLNed. f 10 75.00c 73.30
Ommeren Cert 1181 00 172 50
Philips f 10 25 40f 25 00
RoöCC-ü f 50 131.00 180.00
Rolmco f 50 135.50 134,50e
Scheepv U f 50 102.20 10
Unilever f20 105,40 10
Blnnenl. Obligaties
10 50 Ned. 74 103.91
9.75 ld 74 100 51
9.50 id 76-1 100 31
9 50 id 76-2
9 00 ld 75
8.75 id 75
8 75 id 75-2
8.50 id 75
97.10
95.90
104.10
101,20
100.50
100.80
97.90
96.50
8 50 ld 75-2
8 00 id 69
8.00 id 70-95
8 00 id 71-96
8,00 id 701
8.00 ld 7011
8.00 ld 70III
8 00 id 76-91
8.00 Id 69-76
8.00 id 70-77
7.75 id 71-96
7 75 id 73-98
7.75 id 70-78
7 50 id 69-94
7.50 id 71-96
7.50 id 72-97
7 50 id 71-81
7 20 id 72-97
7.00 id 661-91
7.00 id 6611
7.00 id 69-94
6 50 id 681-93
6.50 id 6811
6.50 id 68III
6.50 id 68IV
6 25 id 66-91
6 25 id 67-92
6.00 id 67-92
5.75 id 651-90
5.75 Id 6511
5 25 id 641-89
5 25 id 6411
5.00 id 64-94
4.50 id 58-83
4.50 id 59-89
4.50 id 601-85
4.50 id 6011
4 50 id 63-93
4,25 id 59-84
4.25 id 60-90
4 25 id 61-91
4.25 id 631
4.25 id 6311
4.00 id 61-86
4.00 id 62-92
3.75 id 53-93
3 50 id st-47
3.50 id 53-83
96.00
96.00
90.70
90.80
87.80 89 00
83.60
88.20
87.70
82.20
81.70
76.40
89,70
75.60
85.00
77,20
76,40
74.50
82.90
82.20
83.80
84.50
3.50 Id 56-86
3 25 id 48-98
3 25 id 50-90
3 25 id 54-94
id 55-95
id 55-85
id Grb
3 00 id 37-81
Grb46
•11.00 BNG74-1
74-84
10.50 id 1974
74-82
9.50 id 74-99
9 50 id 75-85
9.00 id 75-00
8 75 id 70-90
70-95
8 75 id 75-00
8.50 id 70-85
8.50 id 70-95
8 50 id 73-98
8 25 id 70-85
70-96
8.25 id 76-01
l.OO id 69-76
1.00 id 69-94
1.00 id 71-96
1.00 id 72-97
8 00 id 73-79
8.00 id 75-00
7 75 id 70-79
.75 id 72-81
60 id 73-98
50 id 72-97
25 id 71-79
.25 id 73-98
7.00 id 661-91
00 id 6611
00 id 66IV
6.75 id 67-92
6.75 id 68-93
6 75 id 72-82
6.50 id 67-92
6 25 id 67-92
6 00 id 57-82
d 651-90
6.00 id 65H
5.75 id 651-90
5.75 id 6511
5 50 id 65-90
5 25 id 58-83
5 25 id 64-89
5 25 id 65-90
5.00 Id 58-88
"id 64-89
4.75 id 58-88
50 id 58-89
4 50 id 59-84
4 50 id 60-85
d 62-92
4.50 id 62-93
4.25 id 52-77
81103.90
107.00
103,70
95.50
95.20
95 80
89.10
95.70
87.80
97.10
92.30
90,30
99,70
91,40
90,20
90.20
97.40
96.70
86.50
81.30
80.80
86.40
85.90
75.40
75.50
98.00
PANDBRIEVEN
10 FrGr.HB 95.20
SO ld DU 81.00
11.00 Raiff 74 105,50
""id 71 95.25
7.50 id 72 92.60
10.00 Scn-Ned 99 40
9 00 id 98.00a
5.00 id
11 25 TUb. H
8.75 TilbH
8.00 Westl DZ 97 00
84 10
83.70
83 50
81.70
81.50
81.00
86.70
85.90
81.10
81.30
105.00
102 50a
96.50
>0idX 78.10 78.10
12 id pbr 103.50b 104 201
00 W.Utr 74 103.70e 104 50e
>0 id 74 98.00e 98 60e
i0 id 70 97.50e 97.50
!5id 70 94.70 95.10
50 A
11 25 ABN 74
10 50 id 1974
9.00 id 1975
8 50 id 1975
8 00 id 71-86
id 73-88
10 75 Amro'74
10 50 id 74
9,75 id 75
8,75 id 73
8 50 id 73
8.00 id 69-76
00 id 70-78
.75 id 71-86
101.50 102 50
94.10 94 30
8.75 BanqueP 7;' 93 i
..25 id 72
6 00 Id 63
8 50 Ceehom
9.50 CRBoerl bk
CMC 72
82 50
90Ï50
92.20
96.00
84.50
91.50
92.501)
88.80b
94 00 94.70
101.00 101.20
Gelder71
7.00 Hein,Bier
Hoogov71
8.00 id 72
6.50 id 66
00 KLM 68
75 id 59
6 00 Kon.Zout
.75 Koudijs
5.50 KSH65-80
.50 KSH63-78
8 00 Lease PI
11 00 Maasv.O.T.
9.50 Maasv.O T
Maasv.OT
9.75 Massey-F 75
6.25 MencbaOfl
5 75 N bkMidci G5
11 00 Nat.Inv 74
9 75 id 74
8.50 id 75-2
id 72
Nederh
10 00 GasU 74
9 50 id 15j
8.75 id 75
92,20
90.10
35.50
86 50
90 00
98.50
103.50
86.70
i 92,20
105,50
ie 100.70
I 17.50
I 102.00
I 99 70
I 96.10
I 98.90
'6 90
825 id 70
8.00 id 71
8.00 id 72
75 id 72
.50 id 69
25 id 66
7 25 id 73
6.50 Id 66
6 50 id 68
5,75 id 65
9,75 NMB 74
8.00 id 70
6.75 id kap 72
8.75 NOB 76
d 73
7 00 id 61
88.50
85.20
93.95
83.00 84 10
8.50 N.S. 70
7.25 Id 72
75 Id 51
8 00 Wat.sch
OvingDS
8.75 Paid). 70
7.75 id 73
7.00 Id 68
7 00 id 72
7.25 id BII166
id 61
7.75 Pechinev
8.00 Peek CL
9.75 Philips75
8 00 Philips"2
5.75 Pont H
6.00 Pegem57
5 50 id 58
1 50 id 59
7.75 Rotl.Ant,
6 50 R-R Pijp
4 75 id 62
8 50 RijnlDis
7 12 RijnSeh
6.00 Schiphol
8 50 Shell 75
8 25 id 71
94.80
84.00
92 00
85.00
82.00
89.00
84 50
86 60
91.20
86.00
84.00
SlavB 71
6.00 SmitN65
7.75 THV 72
7.25 Total 72
8.75 Unilev7b
6.00 Unilev66
12VMF 69
6.50 Id 68
00 id 58
.00 id 62
5 75 VNU 75
6 00 Vihamij
6 25 Wijers66
60.10
79.00
93.00
94.20
85.50b
99,50
99.50
96.0
92.50
82,50b
78.00
87.90
95.20
83 00
83 00
92.00b
84 50
82.00
93.50b
86 50b
Premie-obl.
2.50 Alkm. 56
2.50 A'dam51
2 50 id 561
2 50 ld 5611
2 50 id 561II
2.50 id 59
5 00 BwfLimb
2 50 Breda 54
2"50Dordr 56
2.50E'hvn 54
2.50 Ensch. 54
50,55
52.OOf
55.901"
53 50
59.00
96 00
53.50
66.50 6605
2 50 Haag 521
2 50 ia 5211
2.50 R.Kniis
2 50 Rdam52I
2 50 id 5211
2.50 id 57
2 50 Utr 52
,2 50 Z.Holl.57
2.50 id 39
Converteerbare obligaties
4 75 Akzo
8 75 A.B N
6.00 A.B N
6.75 AmRo7l
5.50 AmRo
8.25 Ball Ned
8 50 BosKalis
6 25 3uhrT
7 25 Fum. 73
4.75 Gelder
5 75 Gist-Br
6.50 Grinten
7 25 H'meijer
5.25 Hoogov.
7 50 IHC Holl
7.25 Kappa73
6.50 Kluwer
8.75 KNSM
71.20 71.20
104.50 104.00
109,50 108.50
86.80 87.00
163.25
88.30
94.80
Calve-D cerl
6 pet cert
•nlr.Suik
Ceteco
Id cert
Chamotte
Cindu-Key
XCrane ,ed
Desseaux
Dikkers
Dr Ov.Hout
Duiker App
Econosto
Elsevier
id cert
EMBA
Ennia
Fokke
Ford Auto
Fr.Gr.Hyp.
Fumess
76.50e
98.00
89.00
65.80
81 60
75 KLM
75 K.N Pap
25 KSH 73
00 Lyons N
25 M'intosh
9 00 Meneba
00 NBM-B
7 25 Nederh.
50 NMB
7 75 Nulricia
8.00 Nijverd
4.75 Philips
10 00 Pont
7.50 Proost.B
6.50 Rolinco
6.50 id 1000
8 00 Sanders
7 00 Skol Br
7 00 Slav Bk
9 00 VMF-Slork S6.ÖÖ
8 25 Vih-But 84,00
7.00 W'sanen 82 50
8.75 WU Hyp 108M0
Binnenl. Aandelen
ACF 217,1
Ahog-BOB 35.1
Ahold 77.1
AMAS 8.:
AMEV 46)
Amfas 77)
Asd Droogd
Asd Rijtuig
Aniem Nat
AnLBrouw
AnLVerf
Amh Schbw
Asselberg
AssSt.R'dam
AUDET
81 50 81.20
102.00 9950
61.00e 62.50
59.00 60.00
59 50
165.00b
15.70
213.00
35.00
77.80
8 10
45.70
74.50
58 50
167 00b
15.50
'6 00b
d.Rt
BaUast-N
BAM
Batenburg
Beek.van
Beers
Begemann
Bergos
Berkel P
Blvdenst C
Boer Druk
131.00 130,00
73.00 74,00
640,00b 670 00<
76.50 75.00
251,50 250,00
1300.00 1290.00
66 50
60.50
64.01
80.00
90.00a
132 00e
101,80
262.00
133.00
208.50
64.10
80.00
86 00
130.00
100.20
262 00
135,00
70.00
1170.00
237 00
231.00
61.20
145.50
180.00
83.00
78.00e
173.00
173.00
28.50
36.20
760.00
61.80
56 00
358.00
92.00
58.00
145.00
1170.00
83.50
78.00
173.00
173,00
29.00b
36,50
750.00
61.00
57.00
360.00
91.80
57,80
Gamma H
id 5 pel PW
GeLDelft c
Geldercert
Geld Tram
Gerofabr
Giessen
Gist Broc.
id cert
Goudsmit
Grasso
Grinten
Grotsmed
Hagemeijer
Hero Cons.s
Heybroek
Hoek's Mach
Holec
HollBeton
HollBeton c
Hunter D S
ICU
IHC Holland
Ind.Maatsch.
IBB Kondor
Interlas
IntematioM
Inventum
Kempen Beo
Key Houth
Kiene S
Kloos
Kluwer
KBB
id 6 cum
Kon.Ned Pap
Krasnap.sky
KSH
Kwatta
16.10
237.00
39.00
294 00
17.80
40.80
16.10
235.00
41,80
"l7.20
145.00!
46.60
46,50
80,00b
163.00
80,50
71.50
Naarden
Nat Grondb.
NBM-Bouw
Ned.Bonriv
Ned Crediel
Ned.Daqbl
NMB
Nolle
Nierstrasz 1
Norit
Nulricia GB
Nutricia VB
Nijverdal
OGEM Hold
Orenslein
78.50
77.30
Palembang 58.00
Pallhe 50.30
Philips
Pont Hout 206.00
PorceLFles 92.00
Proost&Br 137.50
Rademakers 322.00
Reesink 123.00
Reeuwijk
ReissenCo 140 00
RIVA
id ct
64.50
94.00e
65.50
68.00
25.40
74.00
14,00
175,00e
101,50
70.00a
050.00
182,00
138.00
74.00
82.30e
82.80e
11.80
42.30
43.00
24 60e
13.90
174,00
56,00
80.00
34.50
500,00
104.80
65.00a
1S.5C
Landre&Gl
leids.Wol
Macintosh
Maxw. Pelr
Meneba
Metaverpa
MHV A "dam
Moearawen. 240.00b
id 1-10 3150.001
640.00
Mfinb.W 900.00b
145.50
250,00
57.50
2260.00
140.50
23.60
15,50
145,50
250,50
5B.00e
131.20
71.30
2260.00
51.00
249.00
3150.00a
640.00b
39.90
37.50
126.21
232.50
37,50
209.00
91.00
136.00
Dulch Int
Goldmines
Holland F
IKA Belegg
Interbonds
Leveraged .„.uu
Ned Vastgoed 532.00
Nefo
Obam
Rorento
Tokyo PH(S>
Tokyo PH
Uni-Invest
Wereldhaven
Concenlra
Europai'onds
Eurunion
Finance-U
Unifonds
Chemical F
Coi.Growih
Dreyfus F
Fidelity F
Investors M
Japan Fund
Lehman Corp
12.50
75.00b
131 00
Rohte&Jisk
Rommenholl. 332 00
Rijn-Scheldc 7000
Sanders 91 00
Sarakreek 31.00
Scheepshyp. 2790.001 2
Schev.Expl 15.50
Schlumbergeii255 00 1
Schokbeton 880.00
ScHuitema 138.50
Schuppen 377.00
Schuttersv. 72.00
Siavenb.Bnk 2440.00 2
id Cert 244.00
Stcvin Gr 81.00
SioomspTwn 51.20
Tablnd.Phil 84.20
Telegraat
THV inter
Tilb Hyp t
Tilb.Waterl 57000
Tw Kabelf >77 00
Ubbink 125 50
Unikap 122.00
Unil cert
id 7 pet 72,30
Id 6 pet 03 40
V.d VUet-W 55 50
Veneta 42 00
Ver.Glasf 90 50
VerHandS. 665 00
VMF 84.20
VermUitgnuJ 61 40
Ver.Touw
Vezelverw 17900
VihamijButt 4000
VRG Papier
Vulc.oord
Wegener C
130.50
140 50
370.00
90,00
663.00
84,00
61.50
Wessanen 1
W U.Hyp.
Wyers
Wijk en He
Zaalberg
27,00
46,00
69.70
274.00
70.00
1215.00
Belegfings Inst.
AJg.Fondsenb. 107.50
America Fnd 139,00
Asd Belegg D 130.00
27,
47,00
68,50
271,00
66,00
1212.00
107.00
137.00
130.00
94.80
335.00
118.40
110.00
526.00
67.60
92.80
1038.00
10.60
039.00
196.00
410.00
18.00
10.50
Manhattan
Massachus
Oppenheimer
Technology F
Vance.Sand
Buiten!.Ohligat
Eurlnv75
.75 id 72 f
.75 id 64 f
75 id 65 j
00 IntAm71
.00 id 68
25 IntBkTl
.50 id 61
.50 id 62
.75 KSG 64
5.75 id 65
j id 62
3 All.Brew
.50 Eng.W.L
Co Franc
.00 Nor Hyd
7 50 PetroiS"
.00 Pipe-L
25 Reed-74
!5 Rothm.
Buitenii
111.Breweries
Br.Petrol.
Gevaert Ph.
Hoechst
Iioesch
Imp.Chem.
Petrofina
Pye Hold.
Solvav
Un Miniere
Akzona
Alcan
AMAX Inc
Cyanam.
Am Motors
Am Standard
Tel&Tel
Ampex Corp
Anaconda
Asarco
Bell Teleph
Bethl.Steel
Boeing Corp
Bovis Corp
Burroughs
CanPactfic
CarL O'Keefe
Celanese
Chrysler
Citicorp
26.50
15.00a
16,00
Cities Ser 138,50
Colgate 62.50
Columb.Gas 63.00
Cons.Edison 49 00
Control D. 58 80
Curtiss W 41.OOf
DowChem. 104.80
Easlm Kod. 220.00
ExxonilO) 137.00
Ford Motor 142.30
Gen.Cable 25.70
Gen.Electric 131 50
GenFoods 83.10
Gen.Molors 181.70
18.50
63.80
48.20
57.20
39.00e
104.00
216.00
135.30
139.30
25.40
129.00
81.90
180.70
Goodrich
Gulf Oil"
Husky Oil
Imperial Oil
IBM
Int.FIavor.*
IntNiekel
Int.Tel&T
Kennecoll
Litton Ind
Lockheed
36.70
22.10
194.50
54.50
63.00
45.00
51.00
35.70
194.90
152.00
570,00
38.60e
64.00
138 50
66.50d
10.20
66.00b
152.50
151.00
670.00
36,80
60.50
137.00
65.00
10.00
66.00
151.60
16.30
64.00
36.50
133,00
93,00
103,70
Merck Co
National Can
Nal.Dist&C.
NCR Corp
A Philips
Occidental
Penn Centr
Pepsi Co
Ph. Moms
Philips P
Polaroid
Procier&C
RCA Corp
Rep.Slee!
..molds I.
Sears
Shell Can.
Shell Oil
South Pac.
Sperry Ranc
Standard Br
Sterling Dr
Studebaker
Sun Oil C
Tandy Corp
Texaco
Texas lnsir
TransamC.
Un.Carbide
Un-Pacific
U.S. Sleel
Warner Lamb 83.50
Westingh. 44,00 42.50
Woolworth 54.OO 53.50
Dai-Ichi K. 220.00a 220.U03
Nippon Elec, 375.00
Pioneer El 182.00 183,00
Sanyo Electr 94.OO 94.00
Sony Corp 430.00 440.00
Sur Brouw
(claims, scrips. siocKuiv. ed.)
216.50 213.0(1
147,00 145.50
151,50 150,00
98.00a 93.60
235.50 236.00
64.40 62.30
80.00 78.00
159.50 158 01)
16800 168.00
36.80 37.00
139.50 191.00
85.00 84.00
66.80 65.80
279.00e 275.00
29.50 29 20
150.00f 149.00
214.50 213.00
184.50c 182.00
83,50
3.20
112.30
47.50
78.00b
Ahold
Ass-Conc.R'dam 2-20
Amev
Ennia 2.46 2,46
Kluwer
Landre Gllndem 5,79 5,79
Rorento 3.20 3,20
Ste vin Groep
Wereldhaven
Afgifleprijzen funds (Ned.)
ABN belegging 58.15 58.00
ABN rentepool 59.72 52 88
ABN rende 54 93 54.30
Amro-Pierson 18 01 17.97
AmroPiers. obl 150 00 151.00
Fonds 1 v(d 7 8 70 8.70
Esmeralda 37.76 37 76
Unifonds 20.30 20.00
AMSTERDAM - Met de aandelenmarkt
wilde het vrijdag niet vlotten. Het her
stel van donderdag is een echte een
dagsvlieg geweest en na een hier en daar
nog tamelijk prijshoudende opening
begonnen de prijzen weer af te brokke
len. Van de rederijen waren Van Omme
ren en NSU dadelijk al flauw en ook de
grote banken werden flink aangeboden.
In tegenstelling hiermee stond de ont
wikkeling op de obligatiemarkt waar de
eerste klas staatspapieren gretig aftrek
vonden. Bij opening kwamen winsten
tot tachtig cent voor.
Op de actieve markt wilde het met
Van Ommeren helemaal niet vlotten.
De winst van donderdag ging onmiddel
lijk bij de start van de handel verloren
en daarna liep de prijs verder terug tot
f174. wat een verlies van f7 inhield.
Scheepvaart Unie lag f 1,70 lager in de
markt op f 100,50. HAL daalde fl tot
f77. Flauw waren ook de grote handels
banken. ABN verloor f 3.50 op f 272,50 en
de Amro Bank liep met f 1.40 achteruit
tot f64,10
Van de internationale fondsen begon
Kon. Olie twintig cent lager op f 116.10.
wat evenwel hoger was dan in de voor
beurs werd betaald. Deze meevallende
stemming werd veroorzaakt door be
richten uit Amerika over een hogere
winst van Shell Oil in het derde kwar
taal. Later werden de olie-aandelen ech
ter door de algemene trend mee- ge
trokken en daalde de koers van Kon
Olie middenbeurs tot f 115,80. Unilevei
begon veertig cent beter op f 105,80.
maar brokkelde daarna af tot de vorige
slotprijs. Akzo gaf een verlies van tach
tig cent te zien op f 26,90 terwijl Hoog
ovens ruim fl achteruitging tot f38.
Philips moest veertig cent afstaan op
f 25 en KLM brokkelde f 1.20 af tot f 112.
Ook aandelen Heineken lagen zwak in
de markt op f 129.30. wat een verlies van
f 1.60 inhield-
De lokale markt lag er doods bn en
allerwegen klaagde men over gebrek
aan orders. De stemming was enigszins
verdeeld terwijl het aantal afwijkingen
van betekenis klein was
Enkele papierfondsen waren in her
stel. zoals Van Gelder met f2 winst op
f41 en Kappa met f3,30 winst op
f 104,80. Aandelen Gamma Holding zet
ten de opmars met f3ivoort tot f41.40
terwijl tweewieler producent Unikap f9
steeg tot f131. Hollandscbe Beton en
Oce-van der Grinten gingen elk
f 1.50ivooruit en Wereldhave werd weer
ruim f2 duurder op f91.
Tot de verliezers behoorde ACF,
waarvoor op f211 zes gulden verloren
ging. Elsevier blijft heen en weer dobbe
ren en ging nu weer f6,50 omlaag tot
f 251 Interlas werd f 5 goedkoper op f 80
en Van Kempen en Begeer werd ver
geefs f 5 lager aangeboden op f 65. Holec
was f 4 in reactie op f 90 en Wyers daalde
ook f4 tot f66.
De actieve markt veranderde weinig
t.o.v. de openingsprijzen. Men bleef met
het oog op het weekeinde voorzichtig
opereren en er was weinig animo om
nieuwe posities aan te gaan