'Zou de burgemeester zo willen wonen 'VERBETER MEE' DREIGT IN KORTGENE UIT DE HAND TE LOPEN [pzcZ HUURDERS RENOVATIEWONINGEN VOELEN ZICH SCHANDALIG BEHANDELD: Via overleg zijn er nog mogelijkheden ZATERDAG 16 OKTOBER 1976 zaterdagkrant 19 ve te- iet 'se ,ol iu- >e e- e- 5t tr ij j- Een rijtje huizen aan de Torendijk in Kortgene. dat ook onder de renovatieplannen viel. Een van de huurders van deze woningen is al hel gehar- De gemeentewoningen aan de Bealrïxslraat in Colijnsplaat, onderdeel van de 28 woningen, die de gemeente Kortgene reioar meer dan beu. Hij gaat verhuizen. had willen opknappen. Veel weggegooid geld. een hoop verspilde moeite en talloze tele urgestelde gezichten. Het is tot nu toe het enige resultaat, dat de renovatieplannen in Kortgene hebben opgeleverd. De renovatie-affaire in de. Noordbevelandse gemeente hangt de huurders van achtentwintig woningen mijlenver de strot uit. Ze voelen zich in de steek gelaten en bedrogen. In de steek gelaten en bedrogen door een gemeentebestuur, dat hen twee jaar lang heeft beloofd hun woningen drastisch te zullen opknappen. In september zou met de renovatie leen duur woord voor opknap beurt) worden begonnen. Maar de bouivvakkers kwamen niet opdagen. Een 'rekenfoutje' ivas er de oorzaak van, dat alle mooie plannen vergeten konden worden. Tot het laatste moment heeft het ge meentebestuur de huurders voorge houden. dat de zaak m kannen en kruiken was. Een paar weken geleden gleed er echter bij de bewoners van de achtentwintig gemeentewoningen een briefje in de bus. waarin hen in een paar regels werd verteld, dat het plan van de baan was. Op een hoorzitting zou het college wel even 'het hoe en waarom' uit de doeken doen. Het brieve viel de huurder koud op het dak. Ze hadden er allemaal vast. op ge rekend. dat hun huizen eindelijk ver beterd zouden worden. Op die vrijdagavond in de laatste week van september ontlaadde zich de woede van de bewoners over de hoofden van het- college van b. en w. Het regende klachten over de slechte toestand waann hun woningen verke ren. En steeds maar weer werden be schuldigende vingers in de nchting van de leden van het Kortgeense col lege uitgestoken. De gemeente zou de woningen op een allerbelabbertste manier hebben onderhouden. Verrotte raamkozijnen, gammele vloeren, lek kages, kapotte dakgoten, scheuren in de muren: de gemeente zou nooit de moeite genomen hebben om al die mankementen een beetje behoorlijk te verhelpen. Loco-burgemeester A. Markusse zat er lelijk mee in z'n maag. ..Toen we eraan begonnen, geloofden we er beslist in. Ik heb er ook m'n best voor gedaan, maar ik kan geen ijzer met handen breken. Als ik geweten had. hoe het zou lopen, dan was ik er nooit aan begonnen. Ik betreur het zeer", verzuchtte de loco burgemeester op die bewuste hoorzit- ting De bewoners schieten daar echter weinig mee op. Zij zitten in de narig heid. Want het is niet alleen de ge meente, die verzuimd heeft de wonin gen goed te onderhouden, de huurders zelf hebben er de afgelopen twee jaar ook niks aan gedaan. Een nieuw be hangetje, een verfje hier en een verfje daar. nieuwe vloerbedekking; ze stel den het allemaal uit. De gemeente had hen immers steeds verzekerd, dat de woningen volledig verbeterd zouden worden. En dan ga je niet nog even gauw een nieuw behangetje plakken. „We zijn aan het lijntje gehouden. Almaar hebben ze beloofd, dat het hele zaakje wordt opgeknapt En nu laten ze ons barsten", roepen de bewo ners in koor. Ze pikken "net niet meer. Dat is duide lijk Een aantal huurders overweegt een schadeclaim bij de gemeente in te dienen. Er zijn er, die hun vakbond in schakelen om te bekijken welke stap pen zij kunnen ondernemen. Enkele bewoners hebben de huuradviescom missie („In april hebben we huurver hoging gehad in verband met de ge stegen onderhoudskosten. Maar de gemeente heeft nooit iets onderhou den...") aan het werk gezet. Er is zelfs één bewoner, die het hele gedoe zo beu is. dat hij maar gaat verhuizen om van alle ellende af te zijn. Het gemeente bestuur van Kortgene heeft met het niet kunnen nakomen van zijn belofte veel brokken veroorzaakt. Dat staat vast. Versleept Neem de familie Van Liere aan de Bea- tnxstraat in Colijnsplaat bijvoor beeld De Van Lieres waren zeer inge nomen met de renovatieplannen, die de gemeente hen had voorgeschoteld. De vrouw van gemeentewerkman Van Liere belde in augustus met het ge meentehuis om te informeren, hoe het er mee stond. Het gezin Van' Liere kon tijdens de voorgenomen verbou wingswerkzaamheden terecht in een zomerwoninkje. Of ze hun boeltje daar al heen konden slepen. De heer Van Liere had vakantie, en had dus alle ge legenheid om z'n hele hebben en hou wen alvast te versjouwen „Doe dat maar", klonk het op het gemeente huis, En zo gebeurde. De hele huisraad werd naar de zomerwoning overge bracht. Van Liere verknipte de vloer bedekking. Na de verbouwing zou hij nieuwe kopen, en het kleed was nog goed genoeg voor een paar slaapka mers. Daarna ging het gezin Van Liere met vakantie. Toen ze terugkwamen lag het brielje in de bus, waarin gemeld werd dat van de renovatieplannen weinig terecht zou komen. Daar zaten ze dan met de brokken. Ze konden de hele huisraad weer inpakken en te rugbrengen naar de Beatrixstraat. De vloerbedekking is naarde knoppen. Ze hadden nieuwe vloerbedekking willen kopen, van de bijdrage van driedui zend gulden, waarop huurders van re novatiewoningen (als tegemoetko ming in de verhuis- en herinrichtings kosten i recht hebben. Naar die bij drage kunnen ze vermoedelijk fluiten. De rekening voor nieuwe vloerbedek king is inmiddels binnen: 2500 gulden. Alles wat de familie Van Liere aan de belofte van de gemeente Kortgene heeft overgehouden is een onnodige verhuizing, een verknipte vloerbedek king en een rekening van 2500 piek. Mevrouw Van Liere: ..We zijn rottig behandeld. Ik weet niet hoe ik het an ders moet uitdrukken". Weggestuurd Even verderop woont mevrouw D. Goulooze-Korsuize. Ook haar woning aan de WestrHavenstraat was opge nomen in het renovatieplan. Ze heeft bezoek en zit te vertellen, hoe een paar buurtbewoners schilders hebben weg gestuurd. die in opdracht van de ge meente de kozijnen van een verfje wil den voorzien. „De gemeente wil de rotte plekken zeker een beetje camou fleren door-er een kwastover te halen". Mevrouw Goulooze heeft het een jaar of wat geleden duchtig met de ge meente aan de stok gehad, omdat ze weigerde huur te betalen. „Ik heb twee keer niet betaald. Ik had de gemeente een paar keer gebeld, omdat er een groot gat in de muur zat. Maar er ge beurde niks. Ze lieten er niks aan doen. Toen ben ik gestopt met betalen. Het heeft in ieder geval geholpen. Het gat is nu gemaakt." Kachel kwijt De familie Antonisse aan de Torendijk in het dorp Kortgene heeft ook de re kening gepresenteerd gekregen voor hun vertrouwen in het college van b. en w In de plannen, die de huurders was voorgelegd, was ook de aanleg van centrale verwarming opgenomen. Dus wat deed ijzervlechter K. Antonisse? Hij deed zijn kachel voor een redelijk prijsje van de hand. Nu is hij een ka chel kwijt, hij zit met een gat en de aanleg van een c.v, is zeer twijfelach tig. Alom verontwaardiging in huize Antonisse. De woning van de heer en mevrouw Antonisse vertoont tal van gebreken. Een voorbeeld: een van de ramen van de slaapkamers is zo verrot, dat het raam bij een beetje wind met een dik touw vastgebonden moet wor den, om te voorkomen dat het open vliegt. Mevrouw Antonisse: „Dit is toch geen stijl? Zou de burgemeester zo willen wonen? Als je ziet. wat de gemeente uitgeeft aan de recreatie Daar kan blijkbaar alles. Maar aan hun eigen inwoners hebben ze gewoon lak". Buurman J. van Aken heeft de moed opgegeven. Hij heeft meer dan tabak van de beloftes van het gemeentebes tuur van Kortgene. „Luister 's, ik wil d'r niks meer over zeggen. Ik heb er mijn buik van vol. We hebben nu twee jaar gewacht en er komt niks van te recht. Ik ben het beu. Ik ga verhuizen. Het is mooi geweest...-"- Verbeter mee: het gemeentebestuur van het Noordbevelandse Kortgene vond dat een prima idee. Begin 1975 werden plannen gemaakt om een graantje mee te pikken van de geld middelen die het ministerie (en met name staatssecretaris Jan Schaefen beschikbaar stelt voor verbetering van woningen en woonomgeving. Het ging om het opknappen van 28 wo ningwetwoningen. bijna dertig jaar oud en eigendom van de gemeente. Eenvoudige huizen in de dorpen Co lijnsplaat (15 stuks), Kats (2) en Kort- gene (11). In april '75 kregen de bewo ners van de huizen een berichtje van de gemeente, met de mededeling dat een plan in stadie was, „om te komen tot verbetering van het complex wo ningwetwoningen. waarvan de door u bewoonde woning deel uitmaakt." In het algemeen werd het plan door de huurders met instemming begroet; men was allang blij dat de gemeente eens iets aan de huizen wilde doen. In juni 1975 kwam de dienst gemeen tewerken Walcheren/Noord-Beveland (waarbij Kortgene verplicht is aange sloten) met een plan op tafel. Hoofd doel van dat plan: verbetering van het woongeriefen verbetering van de inde ling. In de 'beknopte beschrijving van de uit te voeren werkzaamheden' somde directeur K. de Graaf van de :chenst gemeentewerken tien verschil lende punten op die aangepakt moes ten worden. Een greep daaruit; schei dingswand tussen voor- en achterka mer verwijderen met, inbegrip van de beideschoorstenen. stukadoorwerk en vloer in de woonkamer bijwerken, keuken vernieuwen, daken en dakka pellen voorzien van isolatie, voorzover nog met aanwezig doucheruimte op de overloop maken, herstellen van het voegwerk aan de buitengevels, ]iet aanbrengen van een centrale verwar ming, wijzigen van de buitenramen, het aanbrengen van een warm te- isolatie in de spouwmuren, voor zover nodig reparaties aan deuren en kozij nen uitvoeren, de gehele woning in wendig schilderen en behangen, bui ten alleen nieuw houtwerk schilderen Een hele waslijst. Globaal De dienst gemeentewerken leverde ook een 'globale raming van kosten', met alle zaken netjes uitgesplitst. De toestand waarin de woningen" ver keerden was overigens met, nauwkeu rig opgenomen, het was als het ware een berekening 'van achter het bu reau.' Directeur De Graaf belandde op een totale uitgaaf van 794.016 voor 28 woningen (gemiddeld ruim ƒ28.000 per huis). Op basis van dat gegeven maakte de dienst een - wederom 'glo- bale'-exploitafie berekening, waarbij rekening werd gehouden met alle mo gelijke subsidie- en bijdrageregelingen van het ministerie. Van belang was de hoogte van de huurstijging voor de be woners. De dienst meldde dat de huur verhoging voor een huis met een dou che 2.43% van de verbeteringskosten, ofwel 52.21 per maand zou zijn en voor een woning waarin nog een dou che moest komen 2,54%. ofwel 63,98. Voor de gemeente bleef dan een be drag van jaarlijks 31.258.16 over. „Dit bedrag kan tijdelijk met renteloze le ningen uit 's rijks kas worden gefinan cierd". aldus de dienst. Gewapend met de voorlopige cijfers klopte de gemeente na de zomerva kantie 1975 opnieuw bij de bewoners aan. In een brief werd een en ander uitvoerig uit de doeken gedaan: welke verbetering, huurverhoging, en derge lijke. Ook werd verteld dat de be woners tijdelijk hun huizen zouden moeten verlaten. „Er zal voor de duur van de verbetering vervangende woongelegenheid moeten worden ge zocht. Hierbij is de gemeente bereid alle medewerking te verlenen, die in haar vermogen ligt. Ter tegemoetko ming in de verhuiskosten en herinrich tingskosten wordt een tegemoetko ming van ten hoogste ƒ3000 ver strekt". schreven burgemeester en we thouders. Het merendeel van de huur ders reageerde positief en na een voor lichtingsbijeenkomst, kon er verder worden gewerkt aan de plannen. Het betekende het begin van alle ellende. Bij hetopstellen van een definitief plan, en het uitwerken van een begroting, bleek er van de globale raming van de kosten maar weinig meer te kloppen. De aannemingssom lag aanmerkelijk hoger, vooral omdaterontzettend veel achterstallige onderhoudskosten bij kwamen In een brief van 13 september 1976 noemde directeur De Graaf maar liefst 26 nieuwe te verbeteren zaken, variërend van een handenwasbakje in het toilet en een behandeling tegen Boktor, tot een lichtpuntje in het schuurtje en een geheel nieuwe elek trische installatie, Kosten: bijna 20.000 per huis. Als de toestand van de huizen tijdig was bekeken, dan wa ren deze zaken van begin af aan bekend geweest. Nu kwam het als een koude douche achteraf, op een moment dat de bewoners vol goede moed naar de verbeteringen uitzagen. In een nieuwe berekening kwam de dienst gemeen tewerken op een totaal uitgaaf van 1 726.443.63. op een huurverhoging van 73.69 en 57,87 en op jaarkosten voor de gemeente van 85 435.04 Het meest, vervelende van alles was dat de verbeteringskosten per huis boven 60.000 gingen en voor dat be drag kan een nieuwe woningwetwo ning gebouwd worden. Daardoor kwam de bijdrage van het rijk op de tocht te staan, want aan het opknap pen van huizen wil staatssecretaris Schaefer wel medewerking verlenen als de opknapkosten binnen redelijke grenzen (ten hoogste ƒ40.000 tot 45.000) blijven. Nadathet gemeente bestuur op vragen van het raadslid J. de Looft in mei en juni 1976 nog erg op timistisch was geweest („het plan is ongeveer half augustus te beginnen en gerekend wordt met een werkduur van ongeveer 10 weken", vertelde wethou der A. Markusse), viel in september '76 het doek: geen verbeteringsplan. De reacties van de huurders waren bij zonder bitter, de verwijten aan het ad res van het gemeentebestuur groot. „Als we hadden geweten dat hewt zo zou lopen, dan waren we er nooit aan begonnen", verzuchtte wethouder Markusse. Samen met zijn collega L. M. van der Weele probeerde hij nog zo veel mogelijk te redden en de belofte werd gedaan om in ieder geval hetach- terstallig onderhoud aan te pakken Deze week viel daarover een beslis sing. Waarnemend burgemeester A. Welleman. die de zaak van een met ziekteverlof vertrokken wethouder Markusse overnam, verklaarde: ..We zijn als gemeente bezig om de meest noodzakelijke en urgente dingen aan de huizen nog voorde winter temaken. Daarna gaan we een plan maken om het achterstallig onderhoud in te ha len en in overleg met de bewoners lij ken we of het, woongenot nog wat ver beterd kan worden, zonder dat de mensen hoeven te verhuizen." Over de financiële gevolgen kon de heer Wel leman nog niets zeggen: „Dat. moet nog uitgevist worden. De dienst werkt eraan." Tot zover de geschiedenis van een renovatie-plan dat volkomen de mist inging. Geen kinderziekte, maar veel erger. Een verbolgen raadslid De Looff - zeil' werkzaam in de bouw - leverde een lijst met 11 vragen. „Waarom is op 26 punten afgeweken van het eerste plan waarover afspraken met- de be wonerszijn gemaakt. Ishetjuistdatde duur van het laatste plan gesteld is op 39 weken. Wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud van jaren, waarom is daar niets aan gedaan'", waren enkele vragen van de heer De Looff. Hij is er nog steeds kwaad over - vindt dat. het college te lichtvaardig beloften heeft gedaan en de bewoners te lang aan het lijntje heeft gehouden. „Ook is er veel te laat een aannemer ingeschakeld om de precieze kosten uit te rekenen", aldus De Looff. Buik vol Verbeter mee: misschien hebben ze er in de gemeente Kortgene zachtjesaan de buik van vol. Toch zijn er nog moge lijkheden. In de eerste plaats is het zinvol dat een beroep wordt, gedaan op een speciale deskundige van het mi nisterie: stadsvemieuwingsconsulent C. van Someren. Hij is sinds begin '76 aangesteld om adviezen te geven, on der andere aan gemeenten die verbe teringsplannen hebben. Ook heeft de consulent- een bemiddelende taak, wanneer er conflicten tussen de be trokkenen bij een stads- of dorpsver nieuwingsproces ontstaan. „Hij kan als onpartijdig gesprekspartner met de verschillende betrokkenen gaan praten en proberen mee te helpen de conflicten uit de weg te ruimen", zegt hetmmisterie. In de tweede plaats kan de gemeente een zogenaamde 'con tactpersoon bij woningverbetering' in de arm nemen: een deskundige van de nationale woningraad ol" het Neder lands christelijk instituut voor de volkshuisvesting, in een brief van 14 september 1976 aan de gemeentebes turen heeft staatssecreatris Schaefer deze mogelijkheid geopend, als het gaat om een verbeteringsproject van meer dan 20 woningen en waarvan de verbeteringskosten meer dan 10.000 per woning bedragen. De gemeente krijgt dan een bijdrage van 500 per woning van het ministerie voor in schakeling van de consulent. Taak verbetering van hulp aan de indivi duele huurder en voorlichting geven bij allerlei praktische problemen die zich voordoen bij de uitvoering van het verbeteringsplan. De contactperso nen zijn min of meer tussenpersoon tussen gemeente en huurders. Vooral is het nodig om een nieuw ver beteringsplan te maken, dat een so berder opzet heeft. Een belangrijk deel van het achterstallige onderhoud zal dan betaald moeten worden uit het zogenaamde 'risicofonds' dat de ge meente voor de eigen woningen moet hebben. Daardoor worden de totaal- kosten per woning al aanzienlijk ge drukt. Bovendien moet er rekening mee worden gehouden dat de leven sduur van de huizen door een verbete ring tot 25 jaar verlengd wordt, zodat ook de afschrijvingstermijn 'uitge smeerd' kan worden. En dan zijn erbij de exploitatierekening van de dienst gemeentewerken nog wel wat vraag tekens te zetten, onder andere bij de kosten voor vervangende woonruimte, waarvoor subsidie mogelijk is. Volgens de deskundigen van het mi nisterie moet er niet te vlug 'ncc het kan met' gezegd worden als het lijkt tegen te zitten. Zijwijzen erop dat de strijdkreet "verbeter mee' ook vooi Kortgene van toepassing is. Er is dan wel overleg noodzakelijk, juist ook omdat de veelheid van circulaires, be schikkingen. regelingen en meer van dat soort dingen, het ingewikkeld maakt. 9 RINUS ANTONISSE De familie Van Liere begint weer een beetje op orde te komen. Binnen een paar weken konden ze twee keer hun huisraad verspelen. Voor niets. Hun vloerbedekking zijn ze kioijt. 'VERBETER MEE': met deze strijdkreet probeert het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening sinds enige jaren vaart te krijgeninde stads- en dorpsvernieuwingMinder slopen en meer verbeteren is daarbij het belangrijkste uitgangspunt. Een eindeloze rij van circulaires, beschikkingen, regelingen en meer van dat soort dingen is losgekomen. Begrippen als ver nieuwbouw, renovatie, rehabilitatie, reconstructieplan, in standhouding en saneringsplan hebben hun intrede gedaan in de woningwereld. Tamelijk ingewikkelde zaken allemaal. Je moet een kenner zijn om er enigszins de weg in te weten. Zelfs de heren van het ministerie hebben er soms wat moeite mee. Het is dan ook niet venvonderlijk dat daadwerkelijke aanpak van de stads- en dorpsvernieuwing gepaard gaat met de nodige kinder ziektes. J. de Looff... 11 dagen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19